Η πρώτη φορά που ο λοχίας Γιώργος Κουτούζης χόρεψε το ζεϊμπέκικο της Ευδοκίας

Η πρώτη φορά που ο λοχίας Γιώργος Κουτούζης χόρεψε το ζεϊμπέκικο της Ευδοκίας Facebook Twitter
Ο Γιώργος Κουτούζης, ο λοχίας της θρυλικής «Ευδοκίας» του Αλέξη Δαμιανού χορεύει το «ζεϊμπέκικο της Ευδοκίας».
0

Ο Γιώργος Κουτούζης, ο λοχίας της θρυλικής «Ευδοκίας» του Αλέξη Δαμιανού δεν υπήρξε ποτέ επαγγελματίας ηθοποιός, δεν εμφανίστηκε ποτέ ξανά στον κινηματογράφο, μάλιστα επειδή εργαζόταν στα καράβια και έλειπε μεγάλα διαστήματα από την Ελλάδα δεν είχε καν παραβρεθεί στην πρεμιέρα της ταινίας στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου του 1971 όπου οι συντελεστές αποθεώθηκαν από το κοινό μεν αλλά μόνο η πρωταγωνίστρια Μαρία Βασιλείου έφυγε με βραβείο.

Η μουσική του Μάνου Λοϊζου βασισμένη σε βυζαντινά τροπάρια, όπως ήθελε και ο σκηνοθέτης, ακολούθησε τη δική της αυτόνομη πορεία ενώ το περίφημο «ζεϊμπέκικο της Ευδοκίας» είναι μέχρι σήμερα από τις διασημότερες μελωδίες της ελληνικής μουσικής, και συχνά χορεύεται από ανθρώπους που δεν γνωρίζουν καν την προέλευση της.

Για μια γενιά κινηματογραφόφιλων πάντως αυτό το ζεϊμπέκικο είναι ταυτισμένο με το σφρίγος, την αυθεντικότητα και την αρρενωπότητα του νεαρού τότε πρωταγωνιστή.

Για μια γενιά κινηματογραφόφιλων πάντως αυτό το ζεϊμπέκικο είναι ταυτισμένο με το σφρίγος, την αυθεντικότητα και την αρρενωπότητα του νεαρού τότε πρωταγωνιστή. Για τους λάτρεις της ταινίας είναι γνωστό ότι η σκηνή γυρίστηκε με διαφορετική μουσική υπόκρουση καθώς ο συνθέτης δεν είχε ακόμα ολοκληρώσει την εργασία του, ο οποίος βασίστηκε πάνω σε εικόνες της ταινίας για να εμπνευστεί.


Ο Κουτούζης διατηρεί λογαριασμό στο Facebook μέσω του οποίου επανέρχεται συχνά σε γεγονότα που αφορούν την εποχή που γυρίστηκε η ταινία, αρχές της δεκαετίας του '70, αλλά και στην προσωπικότητα του Αλέξη Δαμιανού και της γυναίκας του Άρτεμης η οποία στήριξε με όλες της τις δυνάμεις την παραγωγή. Επίσης αναφέρεται συχνά και στην πρόωρα χαμένη Μαρία Βασιλείου, την πρωταγωνίστρια της «Ευδοκίας» που ταυτίστηκε με τον χαρακτήρα λες και επρόκειτο για πραγματικό πρόσωπο.

Η Μαρία Βασιλείου, κυπριακής καταγωγής μεγαλωμένη στο Λονδίνο, βρέθηκε τυχαία από την Άρτεμη Δαμιανού σε ένα πρακτορείο μοντέλων, ενώ ο σκηνοθέτης έψαχνε απεγνωσμένα το πρόσωπο που θα ενσάρκωνε την νεαρή γυναίκα του σεναρίου του, έχοντας απορρίψει άπειρες περιπτώσεις γνωστών αλλά και άγνωστων νεαρών ηθοποιών και μη.

Η πρώτη φορά που ο λοχίας Γιώργος Κουτούζης χόρεψε το ζεϊμπέκικο της Ευδοκίας Facebook Twitter
Η Μαρία Βασιλείου σε σκηνή από την ταινία

Η Βασιλείου ήρθε στην Ελλάδα και γύρισε την ταινία που την καθόρισε, έζησε μια θυελλώδη ζωή, συμμετείχε σε μια σκηνή του «Θίασου» του Αγγελόπουλου και σε μια ελαφριά ερωτική κωμωδία και μετά από μερικά χρόνια πέθανε από καρκίνο. Στην ταινία λόγω της ιδιαιτερότητας της προφοράς της, την έχει ντουμπλάρει η Ελένη Ροδά, η φωνή και τα γέλια της οποίας έδεσαν απόλυτα με το ρόλο. Αλλά η δυνατή εικόνα της Μαρίας μένει σε όλους ανεξίτηλη.


Ο Γιώργος Κουτούζης με αφορμή ένα παλιότερο επεισόδιο της εκπομπή «Ελλήνων Δρώμενα» της ΕΤ3 του 2009 αφιερωμένη στην «Ευδοκία» ανάρτησε το παρακάτω σχόλιο που έχει ιδιαίτερη σημασία σαν μαρτυρία για τους κινηματογραφόφιλους αλλά κυρίως για μια ολόκληρη γενιά πολιτικοποιημένων νέων του Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης της εποχής της χούντας:

«Στο Ελλήνων Δρώμενα για την Ευδοκία, ο τίτλος ''εγώ ...το χόρεψα'' δεν τον ζήτησα εγώ. Το είδα όταν μεταδόθηκε από την τηλεόραση. Οπότε οι ενημερώσεις-μπηχτές βλακώδεις. Έχω πει πολλές φορές ότι ήταν η ''Άτακτη'' του Βαμβακάρη. Η ταινία ήταν γυμνή ακόμα από μουσική. Ο μέγιστος Μάνος Λοΐζος είδε πράγματι πολλές φορές το πλάνο. Ξέρω μόνο ότι όταν είδα την ταινία κι άκουσα την μουσική, τινάχτηκα από το κάθισμα μου... σαν να με κτύπησε ηλεκτρικό ρεύμα.

 

Το ζεϊμπέκικο της Ευδοκίας

»Σκέφτηκα ότι σ' εκείνο το ταβερνάκι της Κάτω Κηφισιάς αδίκησα το ζεϊμπέκικο, ένιωσα ότι έδωσα λίγα, παρόλο που δεν είχα ξαναχορέψει ζεϊμπέκικο. Ξέρω μόνο πότε για πρώτη φορά το χόρεψα εγώ. Ήταν όταν μετά την προβολή της ταινίας στο Διεθνές Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης το 1972 (το 1971 δεν ήμουν-ταξίδευα), μετά το βραδινό φαγητό με τον Αλέξη και την Μαρία ήμασταν καλεσμένοι σε δεξίωση στο Μακεδονία Παλλάς η Μαρία κι εγώ, μακριά από αυτά δεν πήγαμε. Προτιμήσαμε μια παμπ για ποτό και να τα πούμε σ' ένα τραπεζάκι σε κάποια γωνία...


»Αργά τις προχωρημένες ώρες όταν άρχισε η ελληνική μουσική, έβαλαν και το ζεϊμπέκικο της Ευδοκίας. Τότε η Μαρία μου είπε ''αυτό ...για μένα Γιώργο...για μένα την Μαρία''. Μπροστά της με ευλάβεια θα 'λεγα, ζεϊμπέκικο μόνο για κείνη. Κτυπούσε τα χέρια της και με την δική της φωνή και το γέλιο της φώναζε ''Παναγία μου''. Τότε το χόρεψα πρώτη φορά, μπροστά στην Μαρία. Χωρίς κινηματογραφικές λήψεις, κάτι που ξεπέρασε κι έφυγε από τα όρια της ταινίας και που δεν είδε και δεν θα μπορούσε να φανταστεί ο Αλέξης Δαμιανός...


Έτσι αυτό το ζεϊμπέκικο κανείς δεν ξέρει ποιος το χόρεψε πρώτη φορά, κανείς δεν έχει την πρωτιά. Όπως κάθε μύθος που έχει μαγεία, αυτή η μουσική του Μάνου Λοΐζου.»

Η πρώτη φορά που ο λοχίας Γιώργος Κουτούζης χόρεψε το ζεϊμπέκικο της Ευδοκίας Facebook Twitter
Η Μαρία Βασιλείου και ο Γιώργος Κουτούζης.
Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ένα στα γρήγορα με την Taylor Swift

Pulp Fiction / Ένα στα γρήγορα με την Taylor Swift

Τη στιγμή που οι δύο υποψήφιοι Πρόεδροι, ο Μπάιντεν χιουμοριστικά και ο Τραμπ απειλητικά, επικαλούνται την προτίμησή της για να επηρεαστούν οι ψηφοφόροι των προεδρικών εκλογών, η Τέιλορ Σουίφτ ξεφουρνίζει ένα ακόμα μουσικό ημερολόγιο με επικάλυψη μελαγχολικής εκδίκησης έναντι των πρώην της και την ίδια synthpop μονοτονία που επιμένει να σπάει ρεκόρ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Civil War»: Γιατί μια ταινία δράσης έχει φρικάρει τόσο τους Αμερικανούς θεατές;

The Review / «Civil War»: Γιατί μια ταινία δράσης έχει φρικάρει τόσο τους Αμερικανούς θεατές;

Ο Γιάννης Βασιλείου και ο Γιάννης Καντέα-Παπαδόπουλος, κριτικός στο Αθηνόραμα, αναλύουν τη νέα ταινία του Άλεξ Γκάρλαντ, που μόλις κυκλοφόρησε στις αίθουσες και τρομάζει τους Αμερικανούς θεατές.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ο Μανώλης Πιμπλής και η Σταυρούλα Παπασπύρου μιλούν για την αγαπημένη εκπομπή των booklovers

Οθόνες / «Βιβλιοβούλιο»: Μια διόλου σοβαροφανής τηλεοπτική εκπομπή για το βιβλίο

Ο Μανώλης Πιμπλής και η Σταυρούλα Παπασπύρου ήταν κάποτε «ανταγωνιστές». Και πια κάνουν μαζί την αγαπημένη εκπομπή των βιβλιόφιλων, τη μοναδική που υπάρχει για το βιβλίο στην ελληνική τηλεόραση, που επικεντρώνεται στη σύγχρονη εκδοτική παραγωγή και έχει καταφέρει να είναι ευχάριστη και ενημερωτική.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μην ανοίγεις την πόρτα

Οθόνες / «Μην ανοίγεις την πόρτα»: Το χειροποίητο αλλά καθόλου ερασιτεχνικό θρίλερ των Unboxholics

Η πρώτη τους ταινία είναι λογικό να αποτελεί τη συνισταμένη των επιρροών τους αλλά και τόσο παρήγορο να συνορεύει με ένα λιντσικό σύμπαν ψυχολογικού θρίλερ, αντί να αναπαράγει απότομες τρομάρες και δωρεάν ανατριχίλες. 
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
The Sympathizer: Όλοι οι πόλεμοι διεξάγονται δύο φορές, μία στο πεδίο της μάχης και μία  στη μνήμη

Daily / The Sympathizer: Όλοι οι πόλεμοι διεξάγονται δύο φορές, μία στο πεδίο της μάχης και μία στη μνήμη

Σατιρικό δράμα και περιπέτεια κατασκοπίας συγχρόνως, η νέα φιλόδοξη σειρά του HBO διαθέτει, ανάμεσα στα άλλα σημαντικά της ατού, τον Παρκ Τσαν-γουκ στη σκηνοθεσία και τον Ρόμπερτ Ντάουνι Τζούνιορ σε τέσσερις διαφορετικούς ρόλους.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Τελικά, είναι ο Τομ Ρίπλεϊ γκέι; 

Βιβλίο / Τελικά, είναι γκέι ο Τομ Ρίπλεϊ;

Το ερώτημα έχει τη σημασία του. Η δολοφονία του Ντίκι Γκρίνλιφ από τον Ρίπλεϊ, η πιο συγκλονιστική από τις πολλές δολοφονίες που διαπράττει σε βάθος χρόνου ο χαρακτήρας, είναι και η πιο περίπλοκη επειδή είναι συνυφασμένη με τη σεξουαλικότητά του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το νέο Χόλιγουντ των 80άρηδων στο Φεστιβάλ Καννών

Pulp Fiction / Το νέο Χόλιγουντ των 80άρηδων στο Φεστιβάλ Καννών

Ο Κόπολα πούλησε τα φημισμένα αμπέλια του και σκάρωσε ένα από τα ακριβότερα στοιχήματα στην ιστορία του σινεμά. Όμως, το Φεστιβάλ Καννών των auteurs και των κινηματογραφιστών αιχμής έχει τόση ανάγκη τους καταξιωμένους δημιουργούς μιας αλλοτινής εποχής;
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιώργος Αρβανίτης: «Έλεγα "είμαι καλύτερος" και δεν με πήρε η φτώχεια από κάτω»

Οι Αθηναίοι / Γιώργος Αρβανίτης: «Πείσμωνα για να γίνω ο καλύτερος και δεν με πήρε η φτώχεια από κάτω»

Από μια νιότη γεμάτη αντιξοότητες, ο τροχός για εκείνον γύρισε, η ζωή του στράφηκε στο φως και έγινε βιβλίο. Η Ευρώπη τον ανακάλυψε από τις ταινίες του Αγγελόπουλου, στις ιστορίες του πρωταγωνιστούν ο Φίνος, ο Μαστρογιάνι και ο Κουροσάβα. Ο πολυβραβευμένος διευθυντής φωτογραφίας που ήταν «πάντα την κατάλληλη στιγμή στο κατάλληλο μέρος» είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Εμφύλιος πόλεμος

Οθόνες / «Εμφύλιος πόλεμος»: Μυθοπλαστική εικασία ή ρεαλιστικό σενάριο;

Με μια φιλμογραφία γεμάτη ζόμπι, κλώνους και αποκυήματα φαντασίας, αυτή είναι η λιγότερο αλληγορική ταινία του Άλεξ Γκάρλαντ που επιλέγει να μην εξηγήσει τις αιτίες του διχασμού, επιμένει σε μια πολιτική ασάφεια και δεν κατονομάζει τον Τραμπ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Baby Reindeer: Ποτέ η φράση “sent from my iPhone” δεν έμοιαζε πιο τρομακτική

Daily / Baby Reindeer: Ποτέ η φράση «sent from my iPhone» δεν έμοιαζε πιο τρομακτική

Ισορροπώντας ανάμεσα στο θρίλερ, το κοινωνικό δράμα και τη μαύρη κωμωδία, η αυτοβιογραφική σειρά του Netflix αφηγείται με συνταρακτικό τρόπο μια αληθινή ιστορία κακοποίησης, μαζοχισμού και τραύματος.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Γέλιο-κονσέρβα: Ο θάνατος του πιο απόκοσμου και μισητού ήχου στην τηλεόραση

Οθόνες / Γέλιο-κονσέρβα: Ο θάνατος του πιο απόκοσμου και μισητού ήχου στην τηλεόραση

Το laugh track στις κωμικές σειρές αντιπροσώπευε την ψευδαίσθηση μιας κοινότητας, αλλά τώρα ακόμη κι αυτή η ψευδαίσθηση έχει χάσει τη λάμψη της. Καμία σειρά με γέλιο-κονσέρβα δεν έχει κερδίσει το βραβείο Emmy καλύτερης κωμωδίας εδώ και σχεδόν 20 χρόνια.
THE LIFO TEAM
Σάκης Καρπάς: «O κόσμος θα μας πει να συνεχίσουμε ή θα μας στείλει σπίτι μας»

Οθόνες / Unboxholics: «O κόσμος θα μας πει να συνεχίσουμε ή θα μας στείλει σπίτι μας»

Καθώς το «Μην ανοίγεις την πόρτα», το σκηνοθετικό ντεμπούτο των Unboxholics, ετοιμάζεται να βγει στις αίθουσες, ο Σάκης Καρπάς μας μιλά για το δάσος και άλλα πράγματα που τους τρομάζουν, για αγαπημένες ταινίες και games τρόμου, αλλά και για την άδικη δαιμονοποίηση των gamers.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Γιατί επιστρέφουμε συνεχώς στο σινεμά των 90s;

Pulp Fiction / Γιατί επιστρέφουμε συνεχώς στο σινεμά των '90s;

Είναι η δεκαετία του '90 η καλύτερη όλων στο σινεμά; Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος συζητά με την κριτικό και αρθρογράφο της LiFO Ειρήνη Γιαννάκη για τη δεκαετία που ξεκίνησε με το «Pretty Woman», το «Goodfellas», το «Χορεύοντας με τους λύκους» και το «Μόνος στο σπίτι» και έκλεισε με τα «Μάτια ερμητικά κλειστά», την «Έκτη αίσθηση», το «Matrix» και το «Fight Club».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Ghostwatch»: H ταινία τρόμου που προκάλεσε πανικό στο βρετανικό κοινό

Οθόνες / «Ghostwatch»: Γιατί αυτή η ταινία τρόμου προκάλεσε πανικό στο βρετανικό κοινό το 1992;

H κυκλοφορία του «Late Night with the Devil» στους κινηματογράφους ξαναφέρνει στην επικαιρότητα μια πρωτοποριακή και πέρα για πέρα ανατριχιαστική δημιουργία του BBC, που προκάλεσε πανικό και ακραίες αντιδράσεις στη Βρετανία το 1992, οδηγώντας έναν νεαρό τηλεθεατή στην αυτοκτονία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ