Η Μεγάλη Χίμαιρα - Η Μεγάλη Παρέλαση: Δυο αντιπολεμικές ταινίες για τον Α' Παγκόσμιο Πόλεμο

Δυο αντιπολεμικές ταινίες για τον Α' Παγκόσμιο Πόλεμο που αξίζει να δείτε Facebook Twitter
Αν και αναφέρεται στον Α' Παγκόσμιο Πόλεμο, η ταινία είναι σαν να μιλάει για κάθε πόλεμο, σα να λέει «ο πόλεμος είναι η μεγάλη αυταπάτη»
0

Στις 28 Ιουλίου 1914, πριν από 107 χρόνια, ένας νεαρός Σέρβος σπουδαστής, ο Γκαβρίλο Πρίντσιπ, οπαδός της πανσλαβικής κίνησης, δολοφόνησε στο Σεράγεβο, που ήταν τότε μέρος της Αυστροουγγαρίας, τον αρχιδούκα, διάδοχο της Αυστρίας Φερδινάνδο και τη σύζυγό του Σοφία Φον Τσότεκ. Η Αυστροουγγαρία με την υποστήριξη της Γερμανίας διέταξε γενική επιστράτευση, κήρυξε τον πόλεμο κατά της Σερβίας και βομβάρδισε το Βελιγράδι στις 28 Ιουλίου.

Πολύ γρήγορα ο πόλεμος γενικεύτηκε. Ο πόλεμος εναντίον της Γαλλίας κηρύχτηκε στις 3 Αυγούστου. Οι κεντρικές δυνάμεις, η Αυστρία και η Γερμανία βρέθηκαν σε σύγκρουση με την Αντάντ, δηλαδή την Γαλλία, την Αγγλία και τους συμμάχους. Στις 6 Απριλίου του 1917 μπαίνει και η Αμερική στον πόλεμο, στο πλευρό της Αντάντ. Ο Μεγάλος Πόλεμος –όπως τον έλεγαν τότε– κράτησε έως τις 11 Νοεμβρίου του 1918, πάνω από 4 χρόνια και κόστισε τις ζωές 8,5 εκατομμυρίων στρατιωτών και 14,5 εκατομμυρίων αμάχων.

Το Ιούνιο του 1937 στο Παρίσι παρουσιάστηκε ένα από τα μεγάλα αριστουργήματα του κινηματογράφου, ίσως η πιο ενδιαφέρουσα αντιπολεμική ταινία που έγινε ποτέ για τον πρώτο παγκόσμιο πόλεμο, La Grande Illusion, Η Μεγάλη Χίμαιρα. Απίστευτο αλλά αληθινό: η ταινία δεν είχε καμιά σκηνή μάχης ή πολέμου. Ο Orson Welles έλεγε πως αν ήταν να πάρει μαζί του μια ταινία για πάντα αυτή θα ήταν Η Μεγάλη Χίμαιρα

Ο σκηνοθέτης της ταινίας ήταν ο Jean Renoir, ο γιός του γνωστού ιμπρεσιονιστή ζωγράφου August Renoir. Ο τίτλος της ταινίας προέρχεται από το βιβλίο του 1908, The Great Illusion του Άγγλου δημοσιογράφου Norman Angel, που πίστευε ότι ο Α' Παγκόσμιος δεν είχε κανένα νόημα γιατί τα ευρωπαϊκα κράτη είχαν κοινά οικονομικά συμφέροντα και ο πόλεμος δεν θα ωφελούσε κανέναν νικητή.

Ο Jean Renoir που υπήρξε μέλος του γαλλικού κομμουνιστικού κόμματος παρουσιάζοντας την ταινία είχε πει ξεκάθαρα πως ήθελε να είναι αντιπολεμική. Ήδη το 1937 όχι μόνο ο Jean Renoir αλλά και πολλοί άλλοι φοβόντουσαν πως ένας νέος παγκόσμιος πόλεμος πλησίαζε. Αν και αναφέρεται στον Α' Παγκόσμιο Πόλεμο, η ταινία είναι σαν να μιλάει για κάθε πόλεμο, σα να λέει «ο πόλεμος είναι η μεγάλη αυταπάτη, Η Μεγάλη Χίμαιρα». Και πράγματι όταν αυτή η αντιπολεμική ταινία προβλήθηκε στη Γερμανία, λίγο πριν ξεσπάσει ο Β' Παγκόσμιος Πόλεμος, ο Goebbels την κήρυξε θανάσιμο εχθρό του Γ' Ράιχ, απαγορεύτηκε η προβολή της και οι κόπιες καταστράφηκε από τους ναζί. 

Το αρνητικό της ταινίας για πολλά χρόνια είχε θεωρηθεί χαμένο. Πίστευαν πως είχε καταστραφεί σε έναν βομβαρδισμό του 1942 και οι προβολές της ταινίας ως πρόσφατα δεν είχαν καλή εικόνα γιατί ήταν από αντίγραφα. Όμως το πρωτότυπο αρνητικό είχε σταλεί πριν από τον βομβαρδισμό κρυφά στο Βερολίνο, στο Reichsfilmarchiv.

Η Μεγάλη Χίμαιρα είχε πολύ μεγάλη επιτυχία στη Γαλλία, όχι μόνο καλλιτεχνική αλλά και εμπορική. Οι κριτικές ήταν διθυραμβικές, ενώ την είδαν 12.000.000 θεατές.

Η ταινία διηγείται πως μια ομάδα αιχμαλώτων Γάλλων αξιωματικών και λοχαγών δραπετεύει από διάφορα στρατόπεδα του γερμανικού στρατού. Η διαφορά ανάμεσα στους Γάλλους στρατιώτες και τους Γερμανούς είναι ξεκάθαρη από την πρώτη στιγμή. Στην αρχή της ταινίας οι Γάλλοι ακούνε το γνωστό ερωτικό τραγουδάκι Φρου Φρου, ενώ οι Γερμανοί στην επόμενη σκηνή ακούνε πολεμικά εμβατήρια.

Οι Γάλλοι αξιωματικοί λίγο πριν δραπετεύσουν από ένα από τα στρατόπεδα, ανεβάζουν μια παράσταση που θυμίζει vaudeville, μεταμφιεσμένοι σε γυναίκες αλλά μόλις μάθουν πως ο γαλλικός στρατός κατέλαβε το γειτονικό οχυρό Douaumont, βγάζουν τις γυναικείες περούκες, διακόπτουν την παράσταση και σε στάση προσοχής τραγουδούν τον γαλλικό εθνικό ύμνο της Γαλλίας, τη Marseillaise.

Δυο αντιπολεμικές ταινίες για τον Α' Παγκόσμιο Πόλεμο που αξίζει να δείτε Facebook Twitter
Η Μεγάλη Χίμαιρα είχε πολύ μεγάλη επιτυχία στη Γαλλία, όχι μόνο καλλιτεχνική αλλά και εμπορική. Οι κριτικές ήταν διθυραμβικές, ενώ την είδαν 12.000.000 θεατές.

Ένα από τα κεντρικά μοτίβα της ταινίας είναι η αντίθεση ανάμεσα στον παλιό κόσμο που φεύγει με τον Α' Παγκόσμιο Πόλεμο και τον νέο κόσμο που δημιουργείται. Ο παλιός κόσμος που φεύγει είναι εκείνος που απολάμβαναν, που μοιράζονταν οι Γερμανοί και Γάλλοι αριστοκράτες. Εμπιστευόντουσαν ο ένας τον άλλο, είχαν κοινές εμπειρίες, σύχναζαν στα ίδια μέρη στο Βερολίνο ή το Παρίσι, είχαν τον ίδιο κύκλο γνωστών και κοινούς φίλους.

Είχαν επίσης ένας δικό τους τρόπο να τιμούν ο ένας τον άλλο. Ο Γερμανός αξιωματικός Rittmeister von Rauffen, που τον υποδύεται ο καταπληκτικός Erich von Stroheim, στην αρχή της ταινίας θα ζητήσει από τους λοχαγούς του να καταθέσουν στεφάνι για τον Γάλλο πιλότο που έχασε τη ζωή του ηρωικά στο εχθρικό γερμανικό έδαφος. Αργότερα, θα κόψει το μοναδικό λουλούδι, ένα αναιμικό γεράνι, στο κάστρο-φυλακή προς τιμήν του νεκρού «εχθρού» αλλά και φίλου Γάλλου αριστοκράτη, του αξιωματικού Capitain de Boeldieu (Pierre Fresnay).

Ο θάνατος του Boeldieu έρχεται γιατί ο ίδιος ο Rittmeister von Rauffen αναγκάστηκε να τον πυροβολήσει από μακριά. Ο Boeldieu το έσκασε από το κελί του, ανέβηκε στη στέγη της φυλακής και παίζοντας φλάουτο περνούσε γρήγορα από τη μια στέγη στην άλλη για να αποσπάσει την προσοχή των Γερμανών στρατιωτών και να αποδράσουν οι δυο σύντροφοί του. Λίγο πριν φύγει ο Boeldieu από τη ζωή, ο Rittmeister von Rauffen του ζητάει συγγνώμη, ενώ προσπάθησε να τον τραυματίσει στα πόδια, αστόχησε και τον χτύπησε θανάσιμα.

Οι δυο αξιωματικοί, ο Γάλλος και ο Γερμανός, που αποτελούν μέρος της ίδιας ευρωπαϊκής αριστοκρατικής κοινότητας, ομολογούν ο ένας στον άλλον πως ο δικός τους κόσμος δεν θα υπάρχει πια μετά τη λήξη του πολέμου. «Ίσως να με εξυπηρετήσατε» λέει ο Boeldieu φεύγοντας από τη ζωή. «Δεν θα υπάρχει θέση πια για μας μετά τον πόλεμο».

Δυο αντιπολεμικές ταινίες για τον Α' Παγκόσμιο Πόλεμο που αξίζει να δείτε Facebook Twitter
Οι δυο αξιωματικοί, ο Γάλλος και ο Γερμανός, που αποτελούν μέρος της ίδιας ευρωπαϊκής αριστοκρατικής κοινότητας, ομολογούν ο ένας στον άλλον πως ο δικός τους κόσμος δεν θα υπάρχει πια μετά τη λήξη του πολέμου.

Η ανθρωπιά, οι δεσμοί που αναπτύσσονται αντί για το μίσος ανάμεσα στους «εχθρούς», δεν έχουν να κάνουν μόνο με τους αριστοκράτες αλλά και με τους αστούς. Στο δεύτερο μέρος της ταινίας, οι δυο αστοί Γάλλοι λοχαγοί καταφέρνουν χάρη στη θυσία του Boeldieu να ξεφύγουν.

Ο Maréchal, ο αστός μηχανικός (Jean Gabin) και ο Resental, ο εβραίος έμπορος (Marcel Dario), εξαθλιωμένοι από τη στέρηση και τον φόβο, προχωρούν για μέρες στα γερμανικά βουνά και μετά από μεγάλη περιπλάνηση φτάνουν μπροστά σ’ ένα σπιτάκι, σε μια ερημική τοποθεσία της Γερμανίας, κοντά στα σύνορα με την Ελβετία. Εκεί μένει η Elsa με την οχτάχρονη κόρη της Lotte. H Elsa έχει χάσει τον άντρα της και τα αδέρφια της στον πόλεμο από τους Γάλλους στρατιώτες αλλά δεν θα διστάσει, όταν Γερμανοί στρατιώτες χτυπήσουν την πόρτα της για πληροφορίες, να κρύψει τους δυο φυγάδες.

Η παρουσία τους στο σπίτι της θα γεμίσει χαρά και εκείνη και την κόρη της αλλά και τους ίδιους. Στο μεγάλο οικογενειακό τραπέζι όπου κάποτε η Elsa γευμάτιζε με τον Γερμανό σύζυγό της και τα αδέρφια της που έφυγαν για να πολεμήσουν τους Γάλλους και δεν επέστρεψα ποτέ, τώρα η Elsa και η Lotte δειπνούν με τους δυο Γάλλους στρατιώτες-φυγάδες. Ένας έρωτας αναπτύσσεται ανάμεσα στην Elsa και τον Maréchal. 

Η Μεγάλη Χίμαιρα - τρέιλερ

Πραγματικά αξίζει να δείτε αυτή την ταινία μια βραδιά που θα μείνετε σπίτι. Θα χαρείτε κάτι διαφορετικό. Η Μεγάλη Χίμαιρα δημιουργεί ευφορία και φέρνει ελπίδα στις ζωές μας. Μπορείτε να τη δείτε πολύ εύκολα στο Ίντερνετ, μέσα από διάφορες ηλεκτρονικές πλατφόρμες, και να συνδέσετε τον υπολογιστή με την τηλεόρασή σας.

Μια ενδιαφέρουσα ιστορία από μόνη της είναι η περιπέτεια του πρωτότυπου εύφλεκτου αρνητικού της ταινίας που ανακαλύφθηκε πρόσφατα, τη δεκαετία του 1990. Το αρνητικό της ταινίας για πολλά χρόνια είχε θεωρηθεί χαμένο. Πίστευαν πως είχε καταστραφεί σε έναν βομβαρδισμό του 1942 και οι προβολές της ταινίας ως πρόσφατα δεν είχαν καλή εικόνα γιατί ήταν από αντίγραφα. Όμως το πρωτότυπο αρνητικό είχε σταλεί πριν από τον βομβαρδισμό κρυφά στο Βερολίνο, στο Reichsfilmarchiv.

To 1945 οι Ρώσοι μπήκαν πρώτοι στο Βερολίνο και άδειασαν στα καμιόνια τους τις ταινίες του Reichsfilmarchiv και τις πήραν στη Μόσχα, στα κρατικά αρχεία, στην Gosfilmofond. Εκεί το αρνητικό έμεινε ξεχασμένο για πολλές δεκαετίες. Αργότερα επεστράφη με όλες τις γαλλικές ταινίες στη Cinemateque στην Τουλούζη και έμεινε εκεί για άλλα 30 χρόνια, μέσα σε έναν σωρό αρνητικών, χωρίς να έχει κανείς ανακαλύψει ότι βρισκόταν εκεί.

Μόνο στη δεκαετία του 1990, όταν τα εύφλεκτα αρνητικά όλων των ταινιών στάλθηκαν στα κρατικά γαλλικά αρχεία στο Bois d’Arcy, ανακαλύφθηκε το πρωτότυπο αρνητικό, ταυτοποιήθηκε, διασώθηκε και τώρα μετά από προσεκτική συντήρηση μπορούμε να δούμε την ταινία σε καλή ποιότητα.

Δυο αντιπολεμικές ταινίες για τον Α' Παγκόσμιο Πόλεμο που αξίζει να δείτε Facebook Twitter
H αμερικανική ταινία του King Vidor, «The Big Parade» (Η Μεγάλη Παρέλαση), ταινία του βωβού κινηματογράφου του 1925.

Η ΑΛΛΗ ΑΝΤΙΠΟΛΕΜΙΚΗ ΤΑΙΝΙΑ που θα είχε ενδιαφέρον να δείτε (και αυτή διαθέσιμη σε ηλεκτρονικές πλατφόρμες) είναι η αμερικανική ταινία του King Vidor, The Big Parade, Η Μεγάλη Παρέλαση, ταινία του βωβού κινηματογράφου του 1925, που γυρίστηκε 12 χρόνια πριν από τη Μεγάλη Χίμαιρα του Renoir.

H αφήγηση στη Μεγάλη Παρέλαση ξεκινάει από τη Νέα Υόρκη, όταν φτάνει η είδηση της συμμετοχής της Αμερικής στον Α' Παγκόσμιο Πόλεμο. Ο Jim Apperson (John Gilbert), γιος γνωστού βιομήχανου, bon viveur, που δεν έχει καμιά διάθεση να καταταγεί στον στρατό, αναγκάζεται από τον πατέρα του να πάει στον πόλεμο και να αφήσει την αρραβωνιαστικιά του.

Κατά τη διάρκεια της εκπαίδευσης στο στρατόπεδο, θα γνωριστεί και θα γίνει φίλος με τον Slim, εργάτη σε οικοδομές της Νέας Υόρκης, και τον Bull, μπάρμαν από το Μπρονξ. Μετά τη βασική εκπαίδευση, στέλνουν τους τρεις φίλους στο μέτωπο, στη Γαλλία, στο χωριό Champillon στη Μάρνη, όπου ο Jim ερωτεύεται την κόρη ενός αγρότη, τη Melissande (Renee Adoree).

Το πρώτο μισό της ταινίας μοιάζει μ’ ένα αγροτικό δράμα που εστιάζει στον έρωτα ανάμεσα στον Jim και τη Melissande. Η σκηνή του αποχωρισμού –οι άμαξες με τους στρατιώτες περνούν μπροστά από τη Melissande που γυρεύει τον αγαπημένο της που φεύγει για το μέτωπο– είναι εντυπωσιακά μοντέρνα στην κινηματογράφησή της. Η μηχανή κινείται ασταμάτητα, όπως η Melissande και η όλο αγωνία ματιά της προσπαθεί να βρει τον αγαπημένο της στο στράτευμα, μπαίνοντας συχνά ανάμεσα στα κάρα που προχωρούν γρήγορα για την πρώτη γραμμή του πολέμου. 

Το δεύτερο μέρος, στο μέτωπο, μας δίνει εικόνες της φρίκης του πολέμου στο πεδίο της μάχης. Όταν ο Jim συνειδητοποιήσει πως οι Γερμανοί πλήγωσαν τον φίλο του Slim, παρ' όλο που ο λοχαγός του το απαγορεύει, προχωρεί ακάλυπτος στη μάχη για να τον σώσει. Όταν φτάνει κοντά του είναι όμως αργά. Ο Slim έχει πεθάνει και ο Jim πληγωμένος στο πόδι καταφέρνει να πυροβολήσει τον Γερμανό στρατιώτη που σκότωσε τον Slim.

O Γερμανός του ξεφεύγει στο γερμανικό χαράκωμα αλλά ο Jim οργισμένος, πέφτει μέσα στο χαράκωμα και όπως πάει να τον σκοτώσει με τη ξιφολόγχη του, βλέπει ότι ο Γερμανός στρατιώτης, που έχει πολύ άσκημα πληγωθεί, είναι τόσο μα τόσο νέος, σχεδόν παιδί. Ο Jim χαμηλώνει το όπλο του και ρωτάει τον εχθρό με νοήματα αν θέλει τσιγάρο. Το ανάβει, του το βάζει στο στόμα, και μένει δίπλα του σιωπηλός ενώ ο Γερμανός αφήνει την τελευταία του πνοή.

Δυο αντιπολεμικές ταινίες για τον Α' Παγκόσμιο Πόλεμο που αξίζει να δείτε Facebook Twitter
Η ταινία στάθηκε η δεύτερη πιο επιτυχημένη εμπορικά ταινία του βωβού κινηματογράφου στην Αμερική και πρότυπο για τις επόμενες αντιπολεμικές ταινίες που ακολούθησαν.

Ο σκηνοθέτης είχε πει: «Ο Jim δεν είναι ένας ήρωας. Είναι απλώς ένας άνθρωπος που πήγε, είδε, παρατήρησε και αντέδρασε».

Η ταινία στάθηκε η δεύτερη πιο επιτυχημένη εμπορικά ταινία του βωβού κινηματογράφου στην Αμερική και πρότυπο για τις επόμενες αντιπολεμικές ταινίες που ακολούθησαν. Επίσης, το 1924 κέρδισε το Photoplay Magazine Medal, το πιο σημαντικό βραβείο πριν δημιουργηθούν τα Όσκαρ.

Αν και κατηγορήθηκε από αρκετούς κριτικούς –και μάλλον δίκαια– ότι δεν απέδωσε αρκετά ρεαλιστικά τη φρίκη του πολέμου, η ταινία πέτυχε το αντιπολεμικό της μήνυμα μέσα από την ωρίμανση, την ενσυναίσθηση, την ανθρωπιά του πρωταγωνιστή της.

Η Μεγάλη Παρέλαση - τρέιλερ

Η Μαρία Ηλιού είναι σεναριογράφος και σκηνοθέτης.

Ανάμεσα στις πιο γνωστές ταινίες της είναι η ταινία μυθοπλασίας «Αλεξάνδρεια, μια ερωτική ιστορία» και τα ιστορικά ντοκιμαντέρ «Σμύρνη, η καταστροφή μιας κοσμοπολίτικης πόλης, 1900-1922» και «Η Αθήνα ανάμεσα σε ανατολή και δύση, 1821-1896».

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

O γύρος του σινεμά σε 1000 λέξεις: Πώς να πιάσουμε τον παγκόσμιο κλασικό κινηματογράφο από την αρχή

Οθόνες / O γύρος του σινεμά σε 1000 λέξεις: Πώς να πιάσουμε τον παγκόσμιο κλασικό κινηματογράφο από την αρχή

Ας κάνουμε μια παρένθεση στο binge watching και στο κυνήγι της επόμενης εθιστικής τηλεοπτικής σειράς. Το σινεμά του 20ού αιώνα δεν είναι σχολική αγγαρεία και οι ταινίες αναφοράς δεν είναι μόνο μέτρο σύγκρισης για οποιοδήποτε είδος αφήγησης ακολούθησε, αλλά αποζημιώνουν βαθύτερα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

6 ντοκιμαντέρ που μας συγκλόνισαν στο Καστελλόριζο

Οθόνες / Η αποκαλυπτική ματιά 6 ξεχωριστών ντοκιμαντέρ του «Beyond Borders»

Το Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Καστελλορίζου πρόβαλε φέτος ταινίες πολιτικά φορτισμένες που οραματίζονται ένα μέλλον χωρίς σύνορα. Έξι από αυτές έκαναν ιδιαίτερη εντύπωση χάρη στην αισθητική και την προβληματική τους.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Βίκι Κριπς στη LIFO: «Καθένας επιλέγει το δικό του δηλητήριο»

Οθόνες / Βίκι Κριπς: «Καθένας επιλέγει το δικό του δηλητήριο»

Η ηθοποιός που στάθηκε σαν ίση προς ίσο απέναντι σε ολόκληρο Ντάνιελ Ντέι-Λιούις μιλάει στη LiFO σε μια συνέντευξη εφ’ όλης της ύλης με αφορμή την κυκλοφορία του «Hot Milk», που συμπεριλαμβάνει γυρίσματα στη χώρα μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ο ξεχασμένος απαγωγέας Τόνι Κυρίτσης, που ενέπνευσε τον Γκας Βαν Σαντ για το Dead Man's Wire

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Dead Man’s Wire»: Η χλιαρή επιστροφή του Γκας βαν Σαντ

Μετά από πέντε χρόνια ο Αμερικανός σκηνοθέτης επανέρχεται με την ξεχασμένη ιστορία ενός απαγωγέα, κάνοντας μια βιογραφία με νόημα, που όμως δεν προσθέτει κάτι στη φιλμογραφία του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
To αριστουργηματικό Ran του Κουροσάβα και 8 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Οθόνες / To αριστουργηματικό Ran του Κουροσάβα και 8 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Μια ταινία βασισμένη σε βιβλίο του Στίβεν Κινγκ, η επιστροφή του Ντάρεν Αρονόφσκι, η καλύτερη ταινία του Κουροσάβα σε επανέκδοση και το τέταρτο μέρος της σειράς ταινιών θρίλερ «Το Κάλεσμα» – Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
«Η φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ζωντανεύει στη Βενετία

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Η φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ζωντανεύει στη Βενετία

Έκκληση από τους συντελεστές της ταινίας της Κάουτερ Μπεν Χάνια να σταματήσουν επιτέλους οι δολοφονίες παιδιών στη Γάζα, με αφορμή το σπαρακτικό τηλεφώνημα της 6χρονης Παλαιστίνιας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
A House of Dynamite

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «House of Dynamite»: Η Κάθριν Μπίγκελοου πατάει το κουμπί – και μας κόβει την ανάσα

Με χειρουργική ακρίβεια, η πρώτη γυναίκα που τιμήθηκε με Όσκαρ σκηνοθεσίας μας πείθει ανατριχιαστικά για τον επικείμενο πυρηνικό όλεθρο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ο μάγος του Κρεμλίνου

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Ο μάγος του Κρεμλίνου»: Ο ρυθμιστής του Πούτιν δεν χωρά σε ταινία

Πίσω από το ψυχρό πρόσωπο της εξουσίας, κρύβεται ο ψίθυρος ενός σύγχρονου Ρασπούτιν. Ο Ολιβιέ Ασαγιάς τον ακολουθεί – αλλά μήπως τον πρόδωσε η φόρμα;
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
No other choice

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «No other choice»: Η ταινία που θα οδηγήσει τον Παρκ Τσαν-γουκ στα Όσκαρ

Ο Κορεάτης σκηνοθέτης παραμένει ένας από τους μεγάλους σύγχρονους κινηματογραφιστές, αν και η αντικαπιταλιστική του σάτιρα «No other choice» δεν είναι η καλύτερή του ταινία.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Είναι σαν να κάνεις τον Δράκουλα χορτοφάγο»: Γιατί το σέξι τέρας του Φρανκενστάιν που παίζει ο Τζέικομπ Ελόρντι είναι λάθος

Οθόνες / Γιατί το σέξι τέρας του νέου «Φρανκενστάιν» είναι λάθος

Στη διασκευή του κλασικού μυθιστορήματος της Μέρι Σέλεϊ από τον Γκιγιέρμο ντελ Τόρο πρωταγωνιστεί ο «εξωφρενικά όμορφος» Τζέικομπ Ελόρντι στον ρόλο του τέρατος – πράγμα που έχει ως αποτέλεσμα μια ταινία χωρίς ειρμό. 
THE LIFO TEAM
O Στίβεν Κινγκ στο σινεμά: Οι 10 καλύτερες μεταφορές

Οθόνες / O Στίβεν Κινγκ στο σινεμά: Οι 10 καλύτερες μεταφορές

Είναι εντυπωσιακός ο αριθμός διασκευών του έργου του δημοφιλούς συγγραφέα που θα δούμε στο πανί, στο γυαλί και στο σανίδι, κι αυτό στάθηκε αφορμή για ένα αφιέρωμα στις καλύτερες ταινίες που ενέπνευσαν τα γραπτά του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Φρανκενστάιν: Ένα θεσπέσιο μελόδραμα που σε παρασύρει και σε ματώνει

Ανταπόκριση από τη Βενετία / Φρανκενστάιν: Ένα θεσπέσιο μελόδραμα που σε παρασύρει και σε ματώνει

O Γκιγιέρμο Ντελ Τόρο θα έκανε την Μέρι Σέλεϊ περήφανη. Ο δικός του Φρανκενστάιν κατορθώνει να μην προδώσει το πνεύμα του πολυδιασκευασμένου μυθιστορήματός της.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
After the Hunt: Το #MeToo στα χέρια του Λούκα Γκουαντανίνο είναι μια μπερδεμένη υπόθεση

Ανταπόκριση από τη Βενετία / After the Hunt: Το #MeToo στα χέρια του Γκουαντανίνο είναι μια μπερδεμένη υπόθεση

Ο Λούκα Γκουαντανίνο νοσταλγεί τη χαμένη τέχνη του διαλόγου, αλλά το After the Hunt χάνει το δίκιο του στην ακαδημαϊκή φλυαρία και τις σεναριακές αστοχίες.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Όλα του γάμου δύσκολα: 10 ταινίες για να δείτε μετά το «Ρόουζ εναντίον Ρόουζ»

Οθόνες / Όλα του γάμου δύσκολα: 10 ταινίες για να δείτε μετά το «Ρόουζ εναντίον Ρόουζ»

Από το «Awful Truth» του Λίο ΜακΚάρεϊ στο «Gone Girl» του Ντέιβιντ Φίντσερ κι από τις μπεργκμανικές «Σκηνές από έναν γάμο» στο «Revolutionary Road» του Σαμ Μέντες, ανατρέχουμε σε δέκα ταινίες για όσους ενώθηκαν ενώπιον Θεού κι ανθρώπων «μέχρι να τους χωρίσει ο θάνατος».   
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
ΒΟΥΓΟΝΙΑ

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Βουγονία»: Κριτική για τη νέα ταινία του Γιώργου Λάνθιμου

«Είναι περιπέτεια η "Βουγονία", fun και πιο περίπλοκη απ’ ότι δείχνει» - Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος καταγράφει τις εντυπώσεις του από την παγκόσμια πρεμιέρα της ταινίας στο 82ο Φεστιβάλ Βενετίας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Terence Stamp (1938-2025): Ο μάγκας του Λονδίνου που θα γινόταν Τζέιμς Μποντ

Οθόνες / Terence Stamp (1938-2025): Ο μάγκας του Λονδίνου που θα γινόταν Τζέιμς Μποντ

«Το άτακτο αγόρι του βρετανικού σινεμά βρήκε τον δρόμο του σε ώριμες επιλογές, είτε παίζοντας κάποιον αδυσώπητο κακό είτε αφήνοντας τα λακωνικά του διακριτικά σαν στάμπα, όνομα και πράγμα, σε σύντομες εμφανίσεις – εννοείται πως έχει υποδυθεί και τον διάβολο!»
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ