ΑΘΗΝΑ

Η «Έκτη Αίσθηση» έγινε 21 χρονών: Κυκλοφόρησε στις αίθουσες σαν σήμερα

Η «Έκτη Αίσθηση» έγινε 21 χρονών: Κυκλοφόρησε στις αίθουσες σαν σήμερα Facebook Twitter
Πολλοί οι λόγοι αυτής της απρόσμενης επιτυχίας, που έγινε τέτοια επειδή διαδόθηκε από στόμα σε στόμα, ο βασικός, όμως, στα μάτια μου ο εξής ένας: πρόκειται για μια θαυμάσια ταινία, στην οποία λειτούργησαν τα πάντα στην εντέλεια για τον (ως έναν βαθμό δικαιολογημένα) αμφιλεγόμενο δημιουργό της.
1

Το κινηματογραφικό καλοκαίρι του 1999 στις ΗΠΑ είχε ρομαντικές κομεντί με την Τζούλια Ρόμπερτς, τον δεύτερο Austin Powers, την αναβίωση της νεανικής σεξοκωμωδίας με το American Pie, την πολυαναμενόμενη τότε δεύτερη συνεργασία του Γουίλ Σμιθ με τον Μπάρι Σόνενφελντ στο Wild Wild West,  είχε, φυσικά, και το κύκνειο άσμα του Κιούμπρικ με Τομ Κρουζ και Νικόλ Κίντμαν. Στις 6 Αυγούστου, μήνα που τον καιρό εκείνο οι εταιρείες προγραμμάτιζαν όσες ταινίες πίστευαν ότι δεν είναι αρκετά καλές ή ιδιαίτερα ελκυστικές ώστε να κόψουν πολλά εισιτήρια, η Ντίσνεϊ κυκλοφόρησε μια ταινία που λεγόταν Η Έκτη Αίσθηση.

Η Έκτη Αίσθηση βγήκε τελείως αθόρυβα στις αίθουσες – φανταστείτε πως στο καθιερωμένο καλοκαιρινό preview του περιοδικού Entertainment Weekly δεν υπήρξε ούτε απλή μνεία, δεν βρέθηκε χώρος γι' αυτήν ανάμεσα σε άλλες 134 ταινίες. Σκηνοθέτης της ήταν ένας άσημος Ινδοαμερικανός που είχε υπογράψει την πιο αποτυχημένη εισπρακτικά ταινία της προηγούμενης χρονιάς, το Wide Awake, ένα διδακτικό, άκακο, αλλά σχεδόν αφόρητα γλυκερό παραμυθάκι. Ανήκε στο είδος του μεταφυσικού θρίλερ, είδος που, αν ρίξεις μια ματιά στo box-office της δεκαετίας, θα έλεγες πως σηματοδοτεί εισπρακτικό θάνατο.

Στα χαρτιά μόνος παράγοντας έλξης για το κοινό ήταν η παρουσία του Μπρους Γουίλις, που έναν χρόνο πριν, με το Armageddon του Μάικλ Μπέι, πραγματοποίησε εμπορικό comeback μετά από ένα σερί τεσσάρων ημιαποτυχημένων πρωταγωνιστικών οχημάτων.

Η ανατροπή του φινάλε, που αποτέλεσε το έναυσμα για ομοβροντία από τέτοιες στην επόμενη δεκαετία και θα αδυνατούσε να έχει ανάλογη επίδραση στη σοσιαλμιντιακή εποχή των gifs και των memes, όπου τα πάντα γίνονται γνωστά μέσα σε λίγες ώρες, είναι απλά το κερασάκι στην τούρτα.

Έλα όμως που, δίχως να το περιμένει κανείς, το πρώτο της τριήμερο η ταινία κατέκτησε την πρώτη θέση στο box-office, με το Σάββατο να σημειώνει άνοδο σε σχέση με την Παρασκευή, φαινόμενο εξαιρετικά σπάνιο –αν όχι αδιανόητο– για ταινία τρόμου, που συνεπάγεται θετικό word of mouth. Αυτό ήταν και το κλειδί της επιτυχίας: το word of mouth. Οι θεατές έβγαιναν συγκλονισμένοι από την αίθουσα και προέτρεπαν φίλους και γνωστούς να δουν οπωσδήποτε αυτή την ταινία, δίχως περαιτέρω πληροφορίες.

Η Ντίσνεϊ κυκλοφόρησε νέα poster που παρακαλούσαν τους θεατές να μην αποκαλύψουν το φινάλε σε όσους δεν την έχουν δει, ένα διαφημιστικό τρικ που φέρνει αποτελέσματα από την εποχή του Diabolique (1955) του Ζορζ Ανρί Κλουζό. Κι εκείνοι έτσι έπρατταν, κράτησαν το μυστικό σχεδόν με θρησκευτική ευλάβεια, συμβάλλοντας έτσι στην επιτυχία της ταινίας. Στους αναλυτές του box-office τα κρατήματα της ταινίας είναι θρυλικά, στο πέμπτο της Σαββατοκύριακο μάλιστα σημείωσε άνοδο – δεν συμβαίνουν αυτά σήμερα.

Η «Έκτη Αίσθηση» έγινε 21 χρονών: Κυκλοφόρησε στις αίθουσες σαν σήμερα Facebook Twitter
Η Τόνι Κολέτ, μια ελαφρώς αμετροεπής ερμηνεύτρια, κατάλληλη όμως για να υποστηρίξει ένα μελόδραμα.

Η φήμη αυτή την ακολούθησε και στον υπόλοιπο κόσμο όπου άνοιξε σταδιακά, προκαλώντας ανάλογο χαλασμό. Στη χώρα μας έκλεισε στη δεύτερη θέση του ετήσιου box-office. Στον Γαλαξία, το τοπικό σινεμά της λεβεντομάνας Φθιώτιδας, όπου ζούσε τότε ο υπογράφων, η ταινία έπαιζε για εννιά συνεχόμενες εβδομάδες, τα δε πρώτα τρία Σαββατοκύριακα  ο αιθουσάρχης έβγαζε και πλαστικές καρέκλες προκειμένου να καλύψει τη ζήτηση και κατέληγε να διώχνει κόσμο. Η ταινία έφτασε μέχρι τις υποψηφιότητες των Όσκαρ –μέγα κατόρθωμα για ταινία του είδους– και, αν το momentum δεν ευνοούσε το American Beauty, άνετα θα είχε φύγει με μερικά από αυτά.

Πολλοί οι λόγοι αυτής της απρόσμενης επιτυχίας, που έγινε τέτοια επειδή διαδόθηκε από στόμα σε στόμα, ο βασικός, όμως, στα μάτια μου ο εξής ένας: πρόκειται για μια θαυμάσια ταινία, στην οποία λειτούργησαν τα πάντα στην εντέλεια για τον (ως έναν βαθμό δικαιολογημένα) αμφιλεγόμενο δημιουργό της.


Η Έκτη Αίσθηση είναι ασφαλώς μυστικοπαθής, ανοίγει τα χαρτιά της στον θεατή σιγά-σιγά, σκέψου πως η αποκάλυψη του προβλήματος του πιτσιρικά με το διάσημο «I see dead people» έρχεται στο πεντηκοστό πρώτο λεπτό, δηλαδή περίπου στη μέση της ταινίας. Η δύναμή της όμως δεν είναι (μόνο) το ότι σε γραπώνει από τον γιακά και αδημονείς να δεις τι θα συμβεί παρακάτω – αυτό το στοιχείο μπορεί να το έχει κι ένα καλό επεισόδιο μιας μέτριας αστυνομικής σειράς στην τηλεόραση.

Κάθε της σκηνή έχει αρχή, μέση και τέλος, κάθε της σκηνή οδηγεί στην άλλη, υπάρχει αιτιώδης συνάφεια ανάμεσα τους, κάθε σκηνή εξυπηρετεί κάτι σε βαθμό που, αν παραλειφθεί, θα χαλάσει το «γλυκό». Πρόκειται για υπόδειγμα πυκνότητας, οικονομίας, αιτιοκρατικής αφήγησης αλλά και αιτιοκρατικού μοντάζ, που είναι και η πεμπτουσία του αφηγηματικού σινεμά.

Η «Έκτη Αίσθηση» έγινε 21 χρονών: Κυκλοφόρησε στις αίθουσες σαν σήμερα Facebook Twitter
Ο Μπρους Γουίλις έχει στόφα σταρ, αλλά εύκολα και χάρη στην απλότητα της υποκριτικής του μπορεί να γίνει ο άνθρωπος της διπλανής πόρτας, σε σημείο που απορείς γιατί μετά από κάποια ηλικία δεν έστρεψε την καριέρα του στον δρόμο που ακολούθησε ο Τομ Χανκς.

Περαιτέρω ο Σιάμαλαν εδώ παίρνει το τίποτα και το κάνει κάτι. Μπορεί να γεννήσει σασπένς από ένα μπαλόνι που αιωρείται ή από ένα αθώο παιχνιδάκι μαντεψιάς ανάμεσα στον παιδοψυχολόγο Μάλκολμ του Μπρους Γουίλις και τον βασανισμένο Κόουλ του Χάλει Τζόελ Όσμεντ, εξαρτώντας από αυτό τη σύσφιξη των σχέσεών τους και την προώθηση του μύθου και επισημαίνοντας το διακύβευμα με την κατάλληλη πλανοθεσία. Ο καλός σκηνοθέτης, δε, θα βρει έναν κινηματογραφικό τρόπο να σου πει πράγματα που δεν υπάρχουν στο σενάριο.

Στο μονοπλάνο όπου η μαμά του μικρού Κόουλ τον αφήνει καθισμένο στο τραπέζι της κουζίνας για λίγα δευτερόλεπτα και επιστρέφοντας τον βρίσκει στη θέση του, αλλά βρίσκει ταυτόχρονα όλα τα συρτάρια και τα ντουλάπια ανοιχτά –αδύνατο να τα άνοιξε ο ίδιος σε τόσο λίγο χρόνο και να επανήλθε στη θέση του–, όταν ο Κόουλ αφήνει τη θέση του, βλέπουμε στο τραπέζι το αποτύπωμα της ιδρωμένης παλάμης του.

Έτσι, με αυτό το πλάνο κι αυτό το εύρημα, καταλαβαίνουμε ότι ο χαρακτήρας όλη αυτή την ώρα ένιωθε φόβο και αγωνία, ότι αυτό που συνέβη μάλλον έγινε παρά τη θέλησή του αλλά και ότι δεν άφησε ποτέ το τραπέζι. Να, για κάτι τέτοια τα περιοδικά της εποχής έγραφαν ότι ο Σιάμαλαν είναι ο νέος Σπίλμπεργκ και δεν τους κατηγορείς καθόλου, ασχέτως αν πήραν τα μυαλά του αέρα στη συνέχεια και η υπογραφή του άρχισε να υπερβαίνει επιδεικτικά, αν όχι προβοκατόρικα, και να υποσκελίζει την ίδια του την ταινία.

Έπειτα η Έκτη Αίσθηση είναι μια ανατριχιαστική ταινία. Ο τρόμος, όπως και το γέλιο, είναι υποκειμενικά, με διαφορετικά πράγματα τρομάζει και γελά ο καθένας, τόσο καλά όμως στήνει τους κανόνες λειτουργίας του σύμπαντός του ο Σιάμαλαν, αντλώντας έμπνευση από κοινές, όχι άμεσα εξηγήσιμες εμπειρίες (πχ. το μυρμήγκιασμα στον σβέρκο), τέτοια αίσθηση της υποβολής έχει, τόσο καλά χειραγωγεί τους χρόνους και αξιοποιεί τον χώρο μέσα στο κάδρο και με τέτοια μεθοδικότητα σε έχει οδηγήσει στην πρώτη, απρόσμενα έντονη τρομάρα της ταινίας, ώστε εύκολα αυτή η φαντασματική ιστορία μπορεί να σε κάνει να χάσεις τον ύπνο σου.

Κι αν διαβάζεις αυτές τις γραμμές και καγχάζεις, στοιχηματίζω ότι κι εσύ, κάποια φορά που ξύπνησες μέσα στη νύχτα, θυμήθηκες την πρώτη, γλαφυρή εμφάνιση φαντασματικής παρουσίας στο φιλμ και σκέφτηκες για λίγο αν είναι καλή ιδέα να ανταποκριθείς στο κάλεσμα της κύστης σου.

Δεν είναι όμως τόσο ο τρόμος το συναίσθημα που κυριαρχεί μετά το πέρας της προβολής, όσο εκείνο της συγκίνησης. Γιατί στο προσκήνιο βρίσκεται το ανθρώπινο δράμα. Στο φιλμ έχουμε ούτε μία, ούτε δύο, αλλά τέσσερις τεταμένες ανθρώπινες σχέσεις που πρέπει να εξομαλυνθούν. Του Μάλκολμ με τον Κόουλ, που μοιάζει με έναν ασθενή που δεν βοήθησε –οι σχέσεις γίνονται πέντε, αν συμπεριλάβεις κι αυτή–, του Μάλκολμ με την αποξενωμένη σύζυγό του, του Κόουλ με τη μαμά του, αλλά και της μαμάς του με τη δική της μαμά.

Το casting είναι νευραλγικό για να αγγίξει το κοινό το δράμα κι εδώ ο casting director έκανε θαύματα. Γιατί βρήκε τον Γουίλις που έχει στόφα σταρ, αλλά εύκολα και χάρη στην απλότητα της υποκριτικής του μπορεί να γίνει ο άνθρωπος της διπλανής πόρτας, σε σημείο που απορείς γιατί μετά από κάποια ηλικία δεν έστρεψε την καριέρα του στον δρόμο που ακολούθησε ο Τομ Χανκς. Βρήκε τον Χάλεϊ Τζόελ Όσμεντ, ένα παιδί ηθοποιό ικανό να υποδυθεί ανήλικο χαρακτήρα, που λόγω δυσμενών συνθηκών μεγάλωσε πρόωρα κι απότομα, με ερμηνευτική ωριμότητα δυσανάλογη της ηλικίας του, δηλαδή με κανονική, ολοκληρωμένη ερμηνεία και όχι με reaction shots.

Η «Έκτη Αίσθηση» έγινε 21 χρονών: Κυκλοφόρησε στις αίθουσες σαν σήμερα Facebook Twitter
Αν την έχεις δει, είναι πιο καλή από όσο θυμάσαι. Αν δεν την έχεις δει, είναι πιο καλή από όσο φαντάζεσαι. Βασικά, για να μην μετράω και τα λόγια μου, είναι ένα αριστούργημα του είδους.

Βρήκε, τέλος, και την Τόνι Κολέτ, μια ελαφρώς αμετροεπή ερμηνεύτρια, κατάλληλη όμως για να υποστηρίξει ένα μελόδραμα. Γιατί η μεγάλη δραματική σκηνή της ίδιας αλλά και της ταινίας ανήκει σε αγνό, έκτακτο μελόδραμα. Ο λόγος για τη σκηνή στο αυτοκίνητο, εκεί που ο Κόουλ επικοινωνεί επιτέλους το μυστικό του στη μαμά του και δίνει κάθαρση όχι μόνο στη δική τους σχέση, αλλά και στη σχέση της με τη δική της μαμά.

Ένα happy end για τους δυο τους και για τον θεατή, το οποίο, όμως, στην παράδοση των μεγάλων κινηματογραφικών συγκινήσεων, κερδήθηκε με κόπο και δυσκολίες, γι' αυτό και είναι τόσο ισχυρός ο αντίκτυπός του. Σε υποθετική λίστα με σκηνές που θα έκαναν ακόμα και μια πέτρα να κλάψει, η συγκεκριμένη θέτει σοβαρή υποψηφιότητα.

Κι αυτό είναι και το βασικό μοτίβο που διατρέχει το φιλμ, το μήνυμα που το κάνει να υπερβαίνει το είδος του και άγγιξε συνειδητά ή ασυνείδητα τις καρδιές εκατομμυρίων θεατών. Η επικοινωνία και η απουσία της. Οι νεκροί –ο θάνατος δηλαδή– έρχονται για να δώσουν στους ζωντανούς το δώρο της επικοινωνίας. Mιλήστε στους ανθρώπους σας, λένε, ρωτήστε τους για αυτά που σας ταλανίζουν, κοινωνήστε τους τον εσωτερικό σας κόσμο, αλλιώς θα κουβαλάτε το βάσανο, τον τρόμο και την αγωνία των ανεκπλήρωτων υποθέσεων ως την άλλη ζωή.

Πρόσθεσε σ' αυτό και το διαχρονικά ελκυστικό και ανακουφιστικό μοτίβο της δεύτερης ευκαιρίας, που εδώ μεταφράζεται στη δυνατότητα να διορθώσεις τα κακώς κείμενα, έστω και μετά τον θάνατο, πρόσθεσε και την ίδια την ύπαρξη του επέκεινα, που, αν σκαλίσεις την τρομακτική του επιφάνεια, θα ανακαλύψεις θαυμάσιο αντίδοτο στη μοναξιά και την τυχαιότητα, κι αντιλαμβάνεσαι γιατί η παρακολούθηση της Έκτης Αίσθησης μπορεί να λάβει διαστάσεις υπαρξιστικής, θρησκευτικής εμπειρίας, στην παράδοση των σπουδαιότερων ταινιών είδους.

Η «Έκτη Αίσθηση» έγινε 21 χρονών: Κυκλοφόρησε στις αίθουσες σαν σήμερα Facebook Twitter
O Χάλεϊ Τζόελ Όσμεντ, ένα παιδί ικανό να υποδυθεί ανήλικο χαρακτήρα, που λόγω δυσμενών συνθηκών μεγάλωσε πρόωρα κι απότομα, με ερμηνευτική ωριμότητα δυσανάλογη της ηλικίας του.

Άφησα το τέλος για το τέλος. Από σεβασμό προς τους θεατές που δεν έχουν δει την ταινία –περιέργως, υπάρχουν αρκετοί–, δεν θα μιλήσω ανοιχτά για αυτό, έστω κι αν το «μυστικό» έχει καταστεί πια αναπόσπαστο κομμάτι της ποπ κουλτούρας. Η ανατροπή του φινάλε, που αποτέλεσε το έναυσμα για ομοβροντία από τέτοιες στην επόμενη δεκαετία και θα αδυνατούσε να έχει ανάλογη επίδραση στη σοσιαλμιντιακή εποχή των gifs και των memes, όπου τα πάντα γίνονται γνωστά μέσα σε λίγες ώρες, είναι απλά το κερασάκι στην τούρτα.

Η ταινία είναι έξοχη και χωρίς αυτή, δεν είναι όμως αχρείαστη, δεν είναι gimmick, που λέμε, είναι απαραίτητη για να εξομαλυνθεί η μοναδική σχέση που παραμένει σε ένταση ως εκείνη την ώρα, συμπληρώνει τον μύθο της ταινίας και –ας το θέσω έτσι– παραδίδει και την οπτική γωνία της άλλης πλευράς.

Είναι, δε, στημένη άψογα, δεν σε ξεγελά, είναι σεναριακά επαρκώς δικαιολογημένη, υπάρχουν σημάδια καθ' όλη τη διάρκεια της ταινίας, σχεδόν φωνάζει σε σημεία, απλώς ο Σιάμαλαν σε προκαλούσε να στρέψεις το βλέμμα σου αλλού. Ομολογουμένως σε κάνει να θέλεις να ξαναδείς την ταινία ακόμα μια φορά απλώς για να εντοπίσεις αυτά τα σημάδια, σίγουρα μερίδα των θεατών το 1999 έκοψε ξανά εισιτήριο γι' αυτό τον λόγο.

Και τώρα που η ταινία κλείνει είκοσι χρόνια από την πρώτη της προβολή στους κινηματογράφους είναι η κατάλληλη ευκαιρία για να προγραμματίσεις μια οικιακή προβολή της Έκτης Αίσθησης. Αν την έχεις δει, είναι πιο καλή από όσο θυμάσαι. Αν δεν την έχεις δει, είναι πιο καλή από όσο φαντάζεσαι. Βασικά, για να μην μετράω και τα λόγια μου, είναι ένα αριστούργημα του είδους. 

 

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΑΥΤΟ ΔΗΜΟΣΙΕΥΤΗΚΕ ΓΙΑ ΠΡΩΤΗ ΦΟΡΑ ΣΤΙΣ 6.8.2019

Οθόνες
1

ΑΘΗΝΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Βίκι Κριπς στη LIFO: «Καθένας επιλέγει το δικό του δηλητήριο»

Οθόνες / Βίκι Κριπς: «Καθένας επιλέγει το δικό του δηλητήριο»

Η ηθοποιός που στάθηκε σαν ίση προς ίσο απέναντι σε ολόκληρο Ντάνιελ Ντέι-Λιούις μιλάει στη LiFO σε μια συνέντευξη εφ’ όλης της ύλης με αφορμή την κυκλοφορία του «Hot Milk», που συμπεριλαμβάνει γυρίσματα στη χώρα μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ο ξεχασμένος απαγωγέας Τόνι Κυρίτσης, που ενέπνευσε τον Γκας Βαν Σαντ για το Dead Man's Wire

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Dead Man’s Wire»: Η χλιαρή επιστροφή του Γκας βαν Σαντ

Μετά από πέντε χρόνια ο Αμερικανός σκηνοθέτης επανέρχεται με την ξεχασμένη ιστορία ενός απαγωγέα, κάνοντας μια βιογραφία με νόημα, που όμως δεν προσθέτει κάτι στη φιλμογραφία του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
To αριστουργηματικό Ran του Κουροσάβα και 8 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Οθόνες / To αριστουργηματικό Ran του Κουροσάβα και 8 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Μια ταινία βασισμένη σε βιβλίο του Στίβεν Κινγκ, η επιστροφή του Ντάρεν Αρονόφσκι, η καλύτερη ταινία του Κουροσάβα σε επανέκδοση και το τέταρτο μέρος της σειράς ταινιών θρίλερ «Το Κάλεσμα» – Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
«Η φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ζωντανεύει στη Βενετία

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Η φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ζωντανεύει στη Βενετία

Έκκληση από τους συντελεστές της ταινίας της Κάουτερ Μπεν Χάνια να σταματήσουν επιτέλους οι δολοφονίες παιδιών στη Γάζα, με αφορμή το σπαρακτικό τηλεφώνημα της 6χρονης Παλαιστίνιας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
A House of Dynamite

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «House of Dynamite»: Η Κάθριν Μπίγκελοου πατάει το κουμπί – και μας κόβει την ανάσα

Με χειρουργική ακρίβεια, η πρώτη γυναίκα που τιμήθηκε με Όσκαρ σκηνοθεσίας μας πείθει ανατριχιαστικά για τον επικείμενο πυρηνικό όλεθρο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ο μάγος του Κρεμλίνου

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Ο μάγος του Κρεμλίνου»: Ο ρυθμιστής του Πούτιν δεν χωρά σε ταινία

Πίσω από το ψυχρό πρόσωπο της εξουσίας, κρύβεται ο ψίθυρος ενός σύγχρονου Ρασπούτιν. Ο Ολιβιέ Ασαγιάς τον ακολουθεί – αλλά μήπως τον πρόδωσε η φόρμα;
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
No other choice

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «No other choice»: Η ταινία που θα οδηγήσει τον Παρκ Τσαν-γουκ στα Όσκαρ

Ο Κορεάτης σκηνοθέτης παραμένει ένας από τους μεγάλους σύγχρονους κινηματογραφιστές, αν και η αντικαπιταλιστική του σάτιρα «No other choice» δεν είναι η καλύτερή του ταινία.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Είναι σαν να κάνεις τον Δράκουλα χορτοφάγο»: Γιατί το σέξι τέρας του Φρανκενστάιν που παίζει ο Τζέικομπ Ελόρντι είναι λάθος

Οθόνες / Γιατί το σέξι τέρας του νέου «Φρανκενστάιν» είναι λάθος

Στη διασκευή του κλασικού μυθιστορήματος της Μέρι Σέλεϊ από τον Γκιγιέρμο ντελ Τόρο πρωταγωνιστεί ο «εξωφρενικά όμορφος» Τζέικομπ Ελόρντι στον ρόλο του τέρατος – πράγμα που έχει ως αποτέλεσμα μια ταινία χωρίς ειρμό. 
THE LIFO TEAM
O Στίβεν Κινγκ στο σινεμά: Οι 10 καλύτερες μεταφορές

Οθόνες / O Στίβεν Κινγκ στο σινεμά: Οι 10 καλύτερες μεταφορές

Είναι εντυπωσιακός ο αριθμός διασκευών του έργου του δημοφιλούς συγγραφέα που θα δούμε στο πανί, στο γυαλί και στο σανίδι, κι αυτό στάθηκε αφορμή για ένα αφιέρωμα στις καλύτερες ταινίες που ενέπνευσαν τα γραπτά του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Φρανκενστάιν: Ένα θεσπέσιο μελόδραμα που σε παρασύρει και σε ματώνει

Ανταπόκριση από τη Βενετία / Φρανκενστάιν: Ένα θεσπέσιο μελόδραμα που σε παρασύρει και σε ματώνει

O Γκιγιέρμο Ντελ Τόρο θα έκανε την Μέρι Σέλεϊ περήφανη. Ο δικός του Φρανκενστάιν κατορθώνει να μην προδώσει το πνεύμα του πολυδιασκευασμένου μυθιστορήματός της.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
After the Hunt: Το #MeToo στα χέρια του Λούκα Γκουαντανίνο είναι μια μπερδεμένη υπόθεση

Ανταπόκριση από τη Βενετία / After the Hunt: Το #MeToo στα χέρια του Γκουαντανίνο είναι μια μπερδεμένη υπόθεση

Ο Λούκα Γκουαντανίνο νοσταλγεί τη χαμένη τέχνη του διαλόγου, αλλά το After the Hunt χάνει το δίκιο του στην ακαδημαϊκή φλυαρία και τις σεναριακές αστοχίες.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Όλα του γάμου δύσκολα: 10 ταινίες για να δείτε μετά το «Ρόουζ εναντίον Ρόουζ»

Οθόνες / Όλα του γάμου δύσκολα: 10 ταινίες για να δείτε μετά το «Ρόουζ εναντίον Ρόουζ»

Από το «Awful Truth» του Λίο ΜακΚάρεϊ στο «Gone Girl» του Ντέιβιντ Φίντσερ κι από τις μπεργκμανικές «Σκηνές από έναν γάμο» στο «Revolutionary Road» του Σαμ Μέντες, ανατρέχουμε σε δέκα ταινίες για όσους ενώθηκαν ενώπιον Θεού κι ανθρώπων «μέχρι να τους χωρίσει ο θάνατος».   
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
ΒΟΥΓΟΝΙΑ

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Βουγονία»: Κριτική για τη νέα ταινία του Γιώργου Λάνθιμου

«Είναι περιπέτεια η "Βουγονία", fun και πιο περίπλοκη απ’ ότι δείχνει» - Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος καταγράφει τις εντυπώσεις του από την παγκόσμια πρεμιέρα της ταινίας στο 82ο Φεστιβάλ Βενετίας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Terence Stamp (1938-2025): Ο μάγκας του Λονδίνου που θα γινόταν Τζέιμς Μποντ

Οθόνες / Terence Stamp (1938-2025): Ο μάγκας του Λονδίνου που θα γινόταν Τζέιμς Μποντ

«Το άτακτο αγόρι του βρετανικού σινεμά βρήκε τον δρόμο του σε ώριμες επιλογές, είτε παίζοντας κάποιον αδυσώπητο κακό είτε αφήνοντας τα λακωνικά του διακριτικά σαν στάμπα, όνομα και πράγμα, σε σύντομες εμφανίσεις – εννοείται πως έχει υποδυθεί και τον διάβολο!»
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
The Karate Kid: Πώς η «ταινιούλα που δεν θα έβλεπε κανείς» εξελίχθηκε σε παγκόσμιο φαινόμενο

Οθόνες / The Karate Kid: Πώς η «ταινιούλα που δεν θα έβλεπε κανείς» εξελίχθηκε σε παγκόσμιο φαινόμενο

Η ταινία σημάδεψε μια γενιά εφήβων που φαντασιώνονταν ότι θα αντιστεκόντουσαν ηρωικά στους νταήδες που τους κακοποιούσαν καθημερινά. Και τώρα, ο μύθος επιστρέφει για έκτη φορά στην οθόνη, με πρωταγωνιστές τον Τζάκι Τσαν και τον Ραλφ Μάτσιο
THE LIFO TEAM

σχόλια

1 σχόλια
Άψογο άρθρο,η πιο ολοκληρωμένη και εύστοχη ανάλυση της ταινίας που έχω διαβάσει. Το μόνο που έχω να προσθέσω είναι η πειθώ της ταινίας. Σκηνοθεσία και ερμηνεία σε πείθουν πως όντως υπάρχουν φαντάσματα. Τουλάχιστον εμένα με έπεισαν! Ήταν το πρώτο μου horror,βλέπετε!Οπότε το μόνο που έμεινε να πω προς την ανθρωπότητα είναι:MHN λέτε πως η ταινία έχει ανατροπή!!! Ακόμη κι αν δεν λέτε ποιά είναι αυτή η ανατροπή!! Είναι το ίδιο με το να λέτε τί θα γίνει στο τέλος,έχει την ίδια επίδραση στον ψυχισμό του θεατή,δηλαδή,δεν απολαμβάνει τον αιφνιδιασμό,αν ξέρει πως θα αιφνιδιαστεί! Να πάρει η ευχή,δεν το καταλαβαίνετε;Όλο το φθινόπωρο & τον χειμώνα του 1999 άκουγα μία μόνο λέξη, επαναλαμβανόμενη στη νιοστή: "ανατροπή,ανατροπή,ανατροπή κ.ο.κ".Μου καταστρέψατε την απόλαυση,να 'στε καλά...Να προτρέπετε,απλώς,να την δούνε με έντονο τρόπο."Να της δεις ΟΠΩΣΔΗΠΟΤΕ",να λέτε.Το αυτό ισχύει για όλες τις ταινίες με ανατροπές.Ευχαριστώ.