Η «Έκτη Αίσθηση» έγινε 21 χρονών: Κυκλοφόρησε στις αίθουσες σαν σήμερα

Η «Έκτη Αίσθηση» έγινε 21 χρονών: Κυκλοφόρησε στις αίθουσες σαν σήμερα Facebook Twitter
Πολλοί οι λόγοι αυτής της απρόσμενης επιτυχίας, που έγινε τέτοια επειδή διαδόθηκε από στόμα σε στόμα, ο βασικός, όμως, στα μάτια μου ο εξής ένας: πρόκειται για μια θαυμάσια ταινία, στην οποία λειτούργησαν τα πάντα στην εντέλεια για τον (ως έναν βαθμό δικαιολογημένα) αμφιλεγόμενο δημιουργό της.
1

Το κινηματογραφικό καλοκαίρι του 1999 στις ΗΠΑ είχε ρομαντικές κομεντί με την Τζούλια Ρόμπερτς, τον δεύτερο Austin Powers, την αναβίωση της νεανικής σεξοκωμωδίας με το American Pie, την πολυαναμενόμενη τότε δεύτερη συνεργασία του Γουίλ Σμιθ με τον Μπάρι Σόνενφελντ στο Wild Wild West,  είχε, φυσικά, και το κύκνειο άσμα του Κιούμπρικ με Τομ Κρουζ και Νικόλ Κίντμαν. Στις 6 Αυγούστου, μήνα που τον καιρό εκείνο οι εταιρείες προγραμμάτιζαν όσες ταινίες πίστευαν ότι δεν είναι αρκετά καλές ή ιδιαίτερα ελκυστικές ώστε να κόψουν πολλά εισιτήρια, η Ντίσνεϊ κυκλοφόρησε μια ταινία που λεγόταν Η Έκτη Αίσθηση.

Η Έκτη Αίσθηση βγήκε τελείως αθόρυβα στις αίθουσες – φανταστείτε πως στο καθιερωμένο καλοκαιρινό preview του περιοδικού Entertainment Weekly δεν υπήρξε ούτε απλή μνεία, δεν βρέθηκε χώρος γι' αυτήν ανάμεσα σε άλλες 134 ταινίες. Σκηνοθέτης της ήταν ένας άσημος Ινδοαμερικανός που είχε υπογράψει την πιο αποτυχημένη εισπρακτικά ταινία της προηγούμενης χρονιάς, το Wide Awake, ένα διδακτικό, άκακο, αλλά σχεδόν αφόρητα γλυκερό παραμυθάκι. Ανήκε στο είδος του μεταφυσικού θρίλερ, είδος που, αν ρίξεις μια ματιά στo box-office της δεκαετίας, θα έλεγες πως σηματοδοτεί εισπρακτικό θάνατο.

Στα χαρτιά μόνος παράγοντας έλξης για το κοινό ήταν η παρουσία του Μπρους Γουίλις, που έναν χρόνο πριν, με το Armageddon του Μάικλ Μπέι, πραγματοποίησε εμπορικό comeback μετά από ένα σερί τεσσάρων ημιαποτυχημένων πρωταγωνιστικών οχημάτων.

Η ανατροπή του φινάλε, που αποτέλεσε το έναυσμα για ομοβροντία από τέτοιες στην επόμενη δεκαετία και θα αδυνατούσε να έχει ανάλογη επίδραση στη σοσιαλμιντιακή εποχή των gifs και των memes, όπου τα πάντα γίνονται γνωστά μέσα σε λίγες ώρες, είναι απλά το κερασάκι στην τούρτα.

Έλα όμως που, δίχως να το περιμένει κανείς, το πρώτο της τριήμερο η ταινία κατέκτησε την πρώτη θέση στο box-office, με το Σάββατο να σημειώνει άνοδο σε σχέση με την Παρασκευή, φαινόμενο εξαιρετικά σπάνιο –αν όχι αδιανόητο– για ταινία τρόμου, που συνεπάγεται θετικό word of mouth. Αυτό ήταν και το κλειδί της επιτυχίας: το word of mouth. Οι θεατές έβγαιναν συγκλονισμένοι από την αίθουσα και προέτρεπαν φίλους και γνωστούς να δουν οπωσδήποτε αυτή την ταινία, δίχως περαιτέρω πληροφορίες.

Η Ντίσνεϊ κυκλοφόρησε νέα poster που παρακαλούσαν τους θεατές να μην αποκαλύψουν το φινάλε σε όσους δεν την έχουν δει, ένα διαφημιστικό τρικ που φέρνει αποτελέσματα από την εποχή του Diabolique (1955) του Ζορζ Ανρί Κλουζό. Κι εκείνοι έτσι έπρατταν, κράτησαν το μυστικό σχεδόν με θρησκευτική ευλάβεια, συμβάλλοντας έτσι στην επιτυχία της ταινίας. Στους αναλυτές του box-office τα κρατήματα της ταινίας είναι θρυλικά, στο πέμπτο της Σαββατοκύριακο μάλιστα σημείωσε άνοδο – δεν συμβαίνουν αυτά σήμερα.

Η «Έκτη Αίσθηση» έγινε 21 χρονών: Κυκλοφόρησε στις αίθουσες σαν σήμερα Facebook Twitter
Η Τόνι Κολέτ, μια ελαφρώς αμετροεπής ερμηνεύτρια, κατάλληλη όμως για να υποστηρίξει ένα μελόδραμα.

Η φήμη αυτή την ακολούθησε και στον υπόλοιπο κόσμο όπου άνοιξε σταδιακά, προκαλώντας ανάλογο χαλασμό. Στη χώρα μας έκλεισε στη δεύτερη θέση του ετήσιου box-office. Στον Γαλαξία, το τοπικό σινεμά της λεβεντομάνας Φθιώτιδας, όπου ζούσε τότε ο υπογράφων, η ταινία έπαιζε για εννιά συνεχόμενες εβδομάδες, τα δε πρώτα τρία Σαββατοκύριακα  ο αιθουσάρχης έβγαζε και πλαστικές καρέκλες προκειμένου να καλύψει τη ζήτηση και κατέληγε να διώχνει κόσμο. Η ταινία έφτασε μέχρι τις υποψηφιότητες των Όσκαρ –μέγα κατόρθωμα για ταινία του είδους– και, αν το momentum δεν ευνοούσε το American Beauty, άνετα θα είχε φύγει με μερικά από αυτά.

Πολλοί οι λόγοι αυτής της απρόσμενης επιτυχίας, που έγινε τέτοια επειδή διαδόθηκε από στόμα σε στόμα, ο βασικός, όμως, στα μάτια μου ο εξής ένας: πρόκειται για μια θαυμάσια ταινία, στην οποία λειτούργησαν τα πάντα στην εντέλεια για τον (ως έναν βαθμό δικαιολογημένα) αμφιλεγόμενο δημιουργό της.


Η Έκτη Αίσθηση είναι ασφαλώς μυστικοπαθής, ανοίγει τα χαρτιά της στον θεατή σιγά-σιγά, σκέψου πως η αποκάλυψη του προβλήματος του πιτσιρικά με το διάσημο «I see dead people» έρχεται στο πεντηκοστό πρώτο λεπτό, δηλαδή περίπου στη μέση της ταινίας. Η δύναμή της όμως δεν είναι (μόνο) το ότι σε γραπώνει από τον γιακά και αδημονείς να δεις τι θα συμβεί παρακάτω – αυτό το στοιχείο μπορεί να το έχει κι ένα καλό επεισόδιο μιας μέτριας αστυνομικής σειράς στην τηλεόραση.

Κάθε της σκηνή έχει αρχή, μέση και τέλος, κάθε της σκηνή οδηγεί στην άλλη, υπάρχει αιτιώδης συνάφεια ανάμεσα τους, κάθε σκηνή εξυπηρετεί κάτι σε βαθμό που, αν παραλειφθεί, θα χαλάσει το «γλυκό». Πρόκειται για υπόδειγμα πυκνότητας, οικονομίας, αιτιοκρατικής αφήγησης αλλά και αιτιοκρατικού μοντάζ, που είναι και η πεμπτουσία του αφηγηματικού σινεμά.

Η «Έκτη Αίσθηση» έγινε 21 χρονών: Κυκλοφόρησε στις αίθουσες σαν σήμερα Facebook Twitter
Ο Μπρους Γουίλις έχει στόφα σταρ, αλλά εύκολα και χάρη στην απλότητα της υποκριτικής του μπορεί να γίνει ο άνθρωπος της διπλανής πόρτας, σε σημείο που απορείς γιατί μετά από κάποια ηλικία δεν έστρεψε την καριέρα του στον δρόμο που ακολούθησε ο Τομ Χανκς.

Περαιτέρω ο Σιάμαλαν εδώ παίρνει το τίποτα και το κάνει κάτι. Μπορεί να γεννήσει σασπένς από ένα μπαλόνι που αιωρείται ή από ένα αθώο παιχνιδάκι μαντεψιάς ανάμεσα στον παιδοψυχολόγο Μάλκολμ του Μπρους Γουίλις και τον βασανισμένο Κόουλ του Χάλει Τζόελ Όσμεντ, εξαρτώντας από αυτό τη σύσφιξη των σχέσεών τους και την προώθηση του μύθου και επισημαίνοντας το διακύβευμα με την κατάλληλη πλανοθεσία. Ο καλός σκηνοθέτης, δε, θα βρει έναν κινηματογραφικό τρόπο να σου πει πράγματα που δεν υπάρχουν στο σενάριο.

Στο μονοπλάνο όπου η μαμά του μικρού Κόουλ τον αφήνει καθισμένο στο τραπέζι της κουζίνας για λίγα δευτερόλεπτα και επιστρέφοντας τον βρίσκει στη θέση του, αλλά βρίσκει ταυτόχρονα όλα τα συρτάρια και τα ντουλάπια ανοιχτά –αδύνατο να τα άνοιξε ο ίδιος σε τόσο λίγο χρόνο και να επανήλθε στη θέση του–, όταν ο Κόουλ αφήνει τη θέση του, βλέπουμε στο τραπέζι το αποτύπωμα της ιδρωμένης παλάμης του.

Έτσι, με αυτό το πλάνο κι αυτό το εύρημα, καταλαβαίνουμε ότι ο χαρακτήρας όλη αυτή την ώρα ένιωθε φόβο και αγωνία, ότι αυτό που συνέβη μάλλον έγινε παρά τη θέλησή του αλλά και ότι δεν άφησε ποτέ το τραπέζι. Να, για κάτι τέτοια τα περιοδικά της εποχής έγραφαν ότι ο Σιάμαλαν είναι ο νέος Σπίλμπεργκ και δεν τους κατηγορείς καθόλου, ασχέτως αν πήραν τα μυαλά του αέρα στη συνέχεια και η υπογραφή του άρχισε να υπερβαίνει επιδεικτικά, αν όχι προβοκατόρικα, και να υποσκελίζει την ίδια του την ταινία.

Έπειτα η Έκτη Αίσθηση είναι μια ανατριχιαστική ταινία. Ο τρόμος, όπως και το γέλιο, είναι υποκειμενικά, με διαφορετικά πράγματα τρομάζει και γελά ο καθένας, τόσο καλά όμως στήνει τους κανόνες λειτουργίας του σύμπαντός του ο Σιάμαλαν, αντλώντας έμπνευση από κοινές, όχι άμεσα εξηγήσιμες εμπειρίες (πχ. το μυρμήγκιασμα στον σβέρκο), τέτοια αίσθηση της υποβολής έχει, τόσο καλά χειραγωγεί τους χρόνους και αξιοποιεί τον χώρο μέσα στο κάδρο και με τέτοια μεθοδικότητα σε έχει οδηγήσει στην πρώτη, απρόσμενα έντονη τρομάρα της ταινίας, ώστε εύκολα αυτή η φαντασματική ιστορία μπορεί να σε κάνει να χάσεις τον ύπνο σου.

Κι αν διαβάζεις αυτές τις γραμμές και καγχάζεις, στοιχηματίζω ότι κι εσύ, κάποια φορά που ξύπνησες μέσα στη νύχτα, θυμήθηκες την πρώτη, γλαφυρή εμφάνιση φαντασματικής παρουσίας στο φιλμ και σκέφτηκες για λίγο αν είναι καλή ιδέα να ανταποκριθείς στο κάλεσμα της κύστης σου.

Δεν είναι όμως τόσο ο τρόμος το συναίσθημα που κυριαρχεί μετά το πέρας της προβολής, όσο εκείνο της συγκίνησης. Γιατί στο προσκήνιο βρίσκεται το ανθρώπινο δράμα. Στο φιλμ έχουμε ούτε μία, ούτε δύο, αλλά τέσσερις τεταμένες ανθρώπινες σχέσεις που πρέπει να εξομαλυνθούν. Του Μάλκολμ με τον Κόουλ, που μοιάζει με έναν ασθενή που δεν βοήθησε –οι σχέσεις γίνονται πέντε, αν συμπεριλάβεις κι αυτή–, του Μάλκολμ με την αποξενωμένη σύζυγό του, του Κόουλ με τη μαμά του, αλλά και της μαμάς του με τη δική της μαμά.

Το casting είναι νευραλγικό για να αγγίξει το κοινό το δράμα κι εδώ ο casting director έκανε θαύματα. Γιατί βρήκε τον Γουίλις που έχει στόφα σταρ, αλλά εύκολα και χάρη στην απλότητα της υποκριτικής του μπορεί να γίνει ο άνθρωπος της διπλανής πόρτας, σε σημείο που απορείς γιατί μετά από κάποια ηλικία δεν έστρεψε την καριέρα του στον δρόμο που ακολούθησε ο Τομ Χανκς. Βρήκε τον Χάλεϊ Τζόελ Όσμεντ, ένα παιδί ηθοποιό ικανό να υποδυθεί ανήλικο χαρακτήρα, που λόγω δυσμενών συνθηκών μεγάλωσε πρόωρα κι απότομα, με ερμηνευτική ωριμότητα δυσανάλογη της ηλικίας του, δηλαδή με κανονική, ολοκληρωμένη ερμηνεία και όχι με reaction shots.

Η «Έκτη Αίσθηση» έγινε 21 χρονών: Κυκλοφόρησε στις αίθουσες σαν σήμερα Facebook Twitter
Αν την έχεις δει, είναι πιο καλή από όσο θυμάσαι. Αν δεν την έχεις δει, είναι πιο καλή από όσο φαντάζεσαι. Βασικά, για να μην μετράω και τα λόγια μου, είναι ένα αριστούργημα του είδους.

Βρήκε, τέλος, και την Τόνι Κολέτ, μια ελαφρώς αμετροεπή ερμηνεύτρια, κατάλληλη όμως για να υποστηρίξει ένα μελόδραμα. Γιατί η μεγάλη δραματική σκηνή της ίδιας αλλά και της ταινίας ανήκει σε αγνό, έκτακτο μελόδραμα. Ο λόγος για τη σκηνή στο αυτοκίνητο, εκεί που ο Κόουλ επικοινωνεί επιτέλους το μυστικό του στη μαμά του και δίνει κάθαρση όχι μόνο στη δική τους σχέση, αλλά και στη σχέση της με τη δική της μαμά.

Ένα happy end για τους δυο τους και για τον θεατή, το οποίο, όμως, στην παράδοση των μεγάλων κινηματογραφικών συγκινήσεων, κερδήθηκε με κόπο και δυσκολίες, γι' αυτό και είναι τόσο ισχυρός ο αντίκτυπός του. Σε υποθετική λίστα με σκηνές που θα έκαναν ακόμα και μια πέτρα να κλάψει, η συγκεκριμένη θέτει σοβαρή υποψηφιότητα.

Κι αυτό είναι και το βασικό μοτίβο που διατρέχει το φιλμ, το μήνυμα που το κάνει να υπερβαίνει το είδος του και άγγιξε συνειδητά ή ασυνείδητα τις καρδιές εκατομμυρίων θεατών. Η επικοινωνία και η απουσία της. Οι νεκροί –ο θάνατος δηλαδή– έρχονται για να δώσουν στους ζωντανούς το δώρο της επικοινωνίας. Mιλήστε στους ανθρώπους σας, λένε, ρωτήστε τους για αυτά που σας ταλανίζουν, κοινωνήστε τους τον εσωτερικό σας κόσμο, αλλιώς θα κουβαλάτε το βάσανο, τον τρόμο και την αγωνία των ανεκπλήρωτων υποθέσεων ως την άλλη ζωή.

Πρόσθεσε σ' αυτό και το διαχρονικά ελκυστικό και ανακουφιστικό μοτίβο της δεύτερης ευκαιρίας, που εδώ μεταφράζεται στη δυνατότητα να διορθώσεις τα κακώς κείμενα, έστω και μετά τον θάνατο, πρόσθεσε και την ίδια την ύπαρξη του επέκεινα, που, αν σκαλίσεις την τρομακτική του επιφάνεια, θα ανακαλύψεις θαυμάσιο αντίδοτο στη μοναξιά και την τυχαιότητα, κι αντιλαμβάνεσαι γιατί η παρακολούθηση της Έκτης Αίσθησης μπορεί να λάβει διαστάσεις υπαρξιστικής, θρησκευτικής εμπειρίας, στην παράδοση των σπουδαιότερων ταινιών είδους.

Η «Έκτη Αίσθηση» έγινε 21 χρονών: Κυκλοφόρησε στις αίθουσες σαν σήμερα Facebook Twitter
O Χάλεϊ Τζόελ Όσμεντ, ένα παιδί ικανό να υποδυθεί ανήλικο χαρακτήρα, που λόγω δυσμενών συνθηκών μεγάλωσε πρόωρα κι απότομα, με ερμηνευτική ωριμότητα δυσανάλογη της ηλικίας του.

Άφησα το τέλος για το τέλος. Από σεβασμό προς τους θεατές που δεν έχουν δει την ταινία –περιέργως, υπάρχουν αρκετοί–, δεν θα μιλήσω ανοιχτά για αυτό, έστω κι αν το «μυστικό» έχει καταστεί πια αναπόσπαστο κομμάτι της ποπ κουλτούρας. Η ανατροπή του φινάλε, που αποτέλεσε το έναυσμα για ομοβροντία από τέτοιες στην επόμενη δεκαετία και θα αδυνατούσε να έχει ανάλογη επίδραση στη σοσιαλμιντιακή εποχή των gifs και των memes, όπου τα πάντα γίνονται γνωστά μέσα σε λίγες ώρες, είναι απλά το κερασάκι στην τούρτα.

Η ταινία είναι έξοχη και χωρίς αυτή, δεν είναι όμως αχρείαστη, δεν είναι gimmick, που λέμε, είναι απαραίτητη για να εξομαλυνθεί η μοναδική σχέση που παραμένει σε ένταση ως εκείνη την ώρα, συμπληρώνει τον μύθο της ταινίας και –ας το θέσω έτσι– παραδίδει και την οπτική γωνία της άλλης πλευράς.

Είναι, δε, στημένη άψογα, δεν σε ξεγελά, είναι σεναριακά επαρκώς δικαιολογημένη, υπάρχουν σημάδια καθ' όλη τη διάρκεια της ταινίας, σχεδόν φωνάζει σε σημεία, απλώς ο Σιάμαλαν σε προκαλούσε να στρέψεις το βλέμμα σου αλλού. Ομολογουμένως σε κάνει να θέλεις να ξαναδείς την ταινία ακόμα μια φορά απλώς για να εντοπίσεις αυτά τα σημάδια, σίγουρα μερίδα των θεατών το 1999 έκοψε ξανά εισιτήριο γι' αυτό τον λόγο.

Και τώρα που η ταινία κλείνει είκοσι χρόνια από την πρώτη της προβολή στους κινηματογράφους είναι η κατάλληλη ευκαιρία για να προγραμματίσεις μια οικιακή προβολή της Έκτης Αίσθησης. Αν την έχεις δει, είναι πιο καλή από όσο θυμάσαι. Αν δεν την έχεις δει, είναι πιο καλή από όσο φαντάζεσαι. Βασικά, για να μην μετράω και τα λόγια μου, είναι ένα αριστούργημα του είδους. 

 

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΑΥΤΟ ΔΗΜΟΣΙΕΥΤΗΚΕ ΓΙΑ ΠΡΩΤΗ ΦΟΡΑ ΣΤΙΣ 6.8.2019

Οθόνες
1

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Εμφύλιος πόλεμος

Οθόνες / «Εμφύλιος πόλεμος»: Μυθοπλαστική εικασία ή ρεαλιστικό σενάριο;

Με μια φιλμογραφία γεμάτη ζόμπι, κλώνους και αποκυήματα φαντασίας, αυτή είναι η λιγότερο αλληγορική ταινία του Άλεξ Γκάρλαντ που επιλέγει να μην εξηγήσει τις αιτίες του διχασμού, επιμένει σε μια πολιτική ασάφεια και δεν κατονομάζει τον Τραμπ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Baby Reindeer: Ποτέ η φράση “sent from my iPhone” δεν έμοιαζε πιο τρομακτική

Daily / Baby Reindeer: Ποτέ η φράση «sent from my iPhone» δεν έμοιαζε πιο τρομακτική

Ισορροπώντας ανάμεσα στο θρίλερ, το κοινωνικό δράμα και τη μαύρη κωμωδία, η αυτοβιογραφική σειρά του Netflix αφηγείται με συνταρακτικό τρόπο μια αληθινή ιστορία κακοποίησης, μαζοχισμού και τραύματος.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Γέλιο-κονσέρβα: Ο θάνατος του πιο απόκοσμου και μισητού ήχου στην τηλεόραση

Οθόνες / Γέλιο-κονσέρβα: Ο θάνατος του πιο απόκοσμου και μισητού ήχου στην τηλεόραση

Το laugh track στις κωμικές σειρές αντιπροσώπευε την ψευδαίσθηση μιας κοινότητας, αλλά τώρα ακόμη κι αυτή η ψευδαίσθηση έχει χάσει τη λάμψη της. Καμία σειρά με γέλιο-κονσέρβα δεν έχει κερδίσει το βραβείο Emmy καλύτερης κωμωδίας εδώ και σχεδόν 20 χρόνια.
THE LIFO TEAM
Σάκης Καρπάς: «O κόσμος θα μας πει να συνεχίσουμε ή θα μας στείλει σπίτι μας»

Οθόνες / Unboxholics: «O κόσμος θα μας πει να συνεχίσουμε ή θα μας στείλει σπίτι μας»

Καθώς το «Μην ανοίγεις την πόρτα», το σκηνοθετικό ντεμπούτο των Unboxholics, ετοιμάζεται να βγει στις αίθουσες, ο Σάκης Καρπάς μας μιλά για το δάσος και άλλα πράγματα που τους τρομάζουν, για αγαπημένες ταινίες και games τρόμου, αλλά και για την άδικη δαιμονοποίηση των gamers.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Γιατί επιστρέφουμε συνεχώς στο σινεμά των 90s;

Pulp Fiction / Γιατί επιστρέφουμε συνεχώς στο σινεμά των '90s;

Είναι η δεκαετία του '90 η καλύτερη όλων στο σινεμά; Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος συζητά με την κριτικό και αρθρογράφο της LiFO Ειρήνη Γιαννάκη για τη δεκαετία που ξεκίνησε με το «Pretty Woman», το «Goodfellas», το «Χορεύοντας με τους λύκους» και το «Μόνος στο σπίτι» και έκλεισε με τα «Μάτια ερμητικά κλειστά», την «Έκτη αίσθηση», το «Matrix» και το «Fight Club».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Ghostwatch»: H ταινία τρόμου που προκάλεσε πανικό στο βρετανικό κοινό

Οθόνες / «Ghostwatch»: Γιατί αυτή η ταινία τρόμου προκάλεσε πανικό στο βρετανικό κοινό το 1992;

H κυκλοφορία του «Late Night with the Devil» στους κινηματογράφους ξαναφέρνει στην επικαιρότητα μια πρωτοποριακή και πέρα για πέρα ανατριχιαστική δημιουργία του BBC, που προκάλεσε πανικό και ακραίες αντιδράσεις στη Βρετανία το 1992, οδηγώντας έναν νεαρό τηλεθεατή στην αυτοκτονία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Πάτρικ Τατόπουλος: Ο designer που σχεδίασε το Μπάτμομπιλ, τον Γκοτζίλα και έναν δονητή για το «Seven»

Οθόνες / Πάτρικ Τατόπουλος: Ο designer που σχεδίασε το Μπάτμομπιλ, τον Γκοτζίλα και έναν δονητή για το «Seven»

Ο διάσημος Ελληνογάλλος σκηνογράφος του Χόλιγουντ μιλά στη LiFO για την τέχνη του, για το «Independence Day», το «Dark City», το «Poor Things» και την «Barbie», και για τότε που ο Φίντσερ του ζήτησε να του σχεδιάσει έναν δονητή.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Back to Black»: Aξίζει η κινηματογραφική βιογραφία της Έιμι Γουάινχαουζ

The Review / «Back to Black»: Είναι η ταινία για την Έιμι Γουάινχαουζ αντάξια του μύθου της;

Ο Γιάννης Βασιλείου και ο Άκης Καπράνος είδαν την ταινία της Σαμ Τέιλορ-Τζόνσον μέχρι τέλους, επιβίωσαν και βρέθηκαν στο στούντιο της LiFO για να συζητήσουν για την εμπειρία τους και για τα στοιχεία που κάνουν καλή μια κινηματογραφική μουσική βιογραφία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Kirsten Dunst: «Το σενάριο του Ευθύμη Φιλίππου για το “Kinds of Kindness” είναι ό,τι πιο weird έχω διαβάσει ποτέ!»

Οθόνες / Kirsten Dunst: «Το σενάριο του Ευθύμη Φιλίππου για το “Kinds of Kindness” είναι ό,τι πιο weird έχω διαβάσει ποτέ»

Με αφορμή τον πολυσυζητημένο «Εμφύλιο Πόλεμο» του Άλεξ Γκάρλαντ, η Αμερικανίδα ηθοποιός συζητά με τον Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο για τους ρόλους που την απελευθερώνουν, για την ανάγκη να υπάρχουν γυναίκες ηγέτιδες στην πολιτική, για τα πιο ιδιαίτερα σενάρια που έχουν πέσει στα χέρια της, όπως αυτό της τελευταίας ταινίας του Γιώργου Λάνθιμου.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η Αστυγραφία πάει σινεμά

Οθόνες / Αστυγραφίες στην οθόνη: 24 ταινίες με πρωταγωνιστή την πόλη προβάλλονται στο αφιέρωμα της Ταινιοθήκης

Το πρόγραμμα που έχει καταρτιστεί σε συνεργασία με την Πινακοθήκη περιλαμβάνει 24 ταινίες, μεγάλου και μικρού μήκους, μυθοπλασίας αλλά και ντοκιμαντέρ, ελληνικές και ξένες, όπου πρωταγωνιστεί η πόλη αλλά και αναγνωρίσιμοι τύποι της ανθρωπογεωγραφίας και της κοινωνικής διαστρωμάτωσης.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Κύρος Παπαβασιλείου: «Η ζωή είναι το μόνο μας καταφύγιο»

Οθόνες / Κύρος Παπαβασιλείου: «Η ζωή είναι το μόνο μας καταφύγιο»

Ο σκηνοθέτης της ταινίας «Κάμπια Νύμφη Πεταλούδα» μίλησε στη LIFO για τον γραμμικό χρόνο, για την ανάγκη να δώσουμε φωνή στα ανείπωτα και για όσα κρύβονται πίσω από αυτόν τον ιδιαίτερο τίτλο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Θα δούμε ποτέ στις αίθουσες το νέο, επικό αριστούργημα του Κόπολα;

Οθόνες / Θα δούμε ποτέ στις αίθουσες το νέο, επικό αριστούργημα του Κόπολα;

Ο κορυφαίος σκηνοθέτης χρηματοδότησε μόνος του την παραγωγή του φιλόδοξου “Megalopolis” που προβλήθηκε πριν μερικές μέρες σε κλειστό κύκλο επιφανών εκπροσώπων του Χόλιγουντ και τώρα βρίσκεται σε διαπραγματεύσεις για την διανομή της με τα μεγάλα στούντιο
THE LIFO TEAM

σχόλια

1 σχόλια
Άψογο άρθρο,η πιο ολοκληρωμένη και εύστοχη ανάλυση της ταινίας που έχω διαβάσει. Το μόνο που έχω να προσθέσω είναι η πειθώ της ταινίας. Σκηνοθεσία και ερμηνεία σε πείθουν πως όντως υπάρχουν φαντάσματα. Τουλάχιστον εμένα με έπεισαν! Ήταν το πρώτο μου horror,βλέπετε!Οπότε το μόνο που έμεινε να πω προς την ανθρωπότητα είναι:MHN λέτε πως η ταινία έχει ανατροπή!!! Ακόμη κι αν δεν λέτε ποιά είναι αυτή η ανατροπή!! Είναι το ίδιο με το να λέτε τί θα γίνει στο τέλος,έχει την ίδια επίδραση στον ψυχισμό του θεατή,δηλαδή,δεν απολαμβάνει τον αιφνιδιασμό,αν ξέρει πως θα αιφνιδιαστεί! Να πάρει η ευχή,δεν το καταλαβαίνετε;Όλο το φθινόπωρο & τον χειμώνα του 1999 άκουγα μία μόνο λέξη, επαναλαμβανόμενη στη νιοστή: "ανατροπή,ανατροπή,ανατροπή κ.ο.κ".Μου καταστρέψατε την απόλαυση,να 'στε καλά...Να προτρέπετε,απλώς,να την δούνε με έντονο τρόπο."Να της δεις ΟΠΩΣΔΗΠΟΤΕ",να λέτε.Το αυτό ισχύει για όλες τις ταινίες με ανατροπές.Ευχαριστώ.