ΑΠΕΡΓΙΑ ΠΡΩΤΟΜΑΓΙΑ

Η εκπληκτική ιστορία του Ναζί που έγινε ποδοσφαιρικός ήρωας στην Αγγλία και τώρα γίνεται ταινία

Η εκπληκτική ιστορία του Ναζί που έγινε ποδοσφαιρικός ήρωας στην Αγγλία και τώρα γίνεται ταινία Facebook Twitter
Ο Μπερτ Τράουτμαν σε προπόνηση της Μάντσεστερ Σίτι.
0

Δεκαεπτά λεπτά έμεναν μέχρι τη λήξη του τελικού Κυπέλου Αγγλίας του 1956 ανάμεσα στη Μάντσεστερ Σίτι και την Μπέρμιγχαμ Σίτι, όταν ο Γερμανός τερματοφύλακας της πρώτης, Μπερτ Τράουτμαν, βούτηξε με απαράμιλλη αυτοθυσία στα πόδια του επιθετικού των αντιπάλων, Πίτερ Μέρφι, διασώζοντας έτσι την εστία του με αντίτιμο έναν άσχημο τραυματισμό στον αυχένα.

Ο Τράουτμαν συνέχισε να αγωνίζεται μέχρι το τέλος του παιχνιδιού, πραγματοποιώντας άλλες δύο κρίσιμες επεμβάσεις. Η Μάντσεστερ Σίτι κατέκτησε τελικά το Κύπελο με σκορ 3-1 και ο Γερμανός γκολκίπερ αναδείχθηκε σε ήρωα των «μπλε», ειδικά όταν τρεις μέρες αργότερα αποκαλύφθηκε ότι αγωνιζόταν με σπασμένο αυχένα.

Ο Μπερτ Τράουτμαν είχε ενταχθεί ως ενθουσιώδης έφηβος στη Χιτλερική Νεολαία και μόλις έκλεισε τα 17 δήλωσε αμέσως εθελοντής για το μέτωπο. Ξανθός, γαλανομάτης, φανατισμένος και αδίστακτος, έμοιαζε να εκπληρώνει απολύτως το ναζιστικό πρότυπο.

Παρότι δεν αγωνίστηκε ποτέ με την Εθνική της χώρας του (ο κανονισμός απαγόρευε τότε να αγωνίζονται στο αντιπροσωπευτικό συγκρότημα παίκτες που έπαιζαν σε ξένα πρωταθλήματα), ο διεθνής κλάση του Τράουτμαν υπήρξε αναγνωρισμένη: δύο μέρες πριν από εκείνον τον τελικό είχε κερδίσει τον τίτλο του ποδοσφαιριστή της χρονιάς στο Νησί - ήταν μάλιστα ο πρώτος τερματοφύλακας στην ιστορία που κέρδισε το βραβείο.

Η εκπληκτική ιστορία του Ναζί που έγινε ποδοσφαιρικός ήρωας στην Αγγλία και τώρα γίνεται ταινία Facebook Twitter
Δεύτερος από αριστερά, τραυματίας αλλά θριαμβευτής μετά τη λήξη του τελικού Κυπέλου Αγγλίας το 1956. Αργότερα αποκαλύφθηκε οτι αγωνιζόταν στο τελευταίο εικοσάλεπτο με σπασμένο αυχένα. Φωτο: Getty Images/Ideal Image

Μετά τον τραυματισμό του συνέχισε την καριέρα του στην ομάδα και μέχρι το 1964 που αποσύρθηκε, είχε συμπληρώσει 545 εμφανίσεις με τη φανέλα της Σίτι, στην οποία εντάχθηκε το 1949 εν μέσω έντονων αντιδράσεων των οπαδών μιας ομάδας με πολλούς Εβραίους υποστηρικτές (20.000 οπαδοί είχαν συγκεντρωθεί τότε έξω από το γήπεδο φωνάζοντας «Ναζί» και «Εγκληματίας πολέμου») οι οποίες κατευνάστηκαν με το αφήγημα ότι επρόκειτο για «καλό Γερμανό» που δεν είχε σχέση με τις ναζιστικές θηριωδίες.

Η αλήθεια όμως ήταν κάπως διαφορετική. Στην πραγματικότητα, ο Τράουτμαν – ο οποίος πέθανε το 2013 σε ηλικία 90 ετών - ήταν υποδειγματικός Ναζί ιδεολόγος και μαχητής που είχε πολεμήσει στο ανατολικό μέτωπο και του είχε απονεμηθεί μάλιστα και ο Σιδηρούς Σταυρός 1ης Τάξεως για εξαιρετική ανδρεία στη μάχη.

Η εκπληκτική ιστορία του Ναζί που έγινε ποδοσφαιρικός ήρωας στην Αγγλία και τώρα γίνεται ταινία Facebook Twitter
Ο Γερμανός ηθοποιός Ντέιβιντ Κρος υποδύεται τον Τράουτμαν στην ταινία "The Keeper".

Ο Μπερτ Τράουτμαν είχε ενταχθεί ως ενθουσιώδης έφηβος στη Χιτλερική Νεολαία και μόλις έκλεισε τα 17 δήλωσε αμέσως εθελοντής για το μέτωπο. Ξανθός, γαλανομάτης, φανατισμένος και αδίστακτος, έμοιαζε να εκπληρώνει απολύτως το ναζιστικό πρότυπο. Πολύ αργότερα, θα παραδεχόταν ότι κατά την παραμονή του ως στρατιώτης της Βέρμαχτ στην Ιταλία, για να διασκεδάσουν τα βράδια μαζί με τους συντρόφους του, έβγαιναν στην πόλη, πλάκωναν στο ξύλο Ιταλούς στρατιώτες (οι οποίοι ήταν μεν σύμμαχοι αλλά «χωρίς σθένος») και τους έκλεβαν τα τσιγάρα.

Όταν μετατέθηκε στο ρωσικό μέτωπο, τραυματίστηκε πολλές φορές κατά την υποχώρηση, αλλά επέζησε. Στη Γαλλία, βρέθηκε τρεις μέρες θαμμένος κάτω από ερείπια και επίσης επέζησε. Είχε πιαστεί αιχμάλωτος δύο φορές από τους Ρώσους αλλά κατάφερε και τις δύο να διαφύγει. Το 1944 ήταν ένας από τους ελάχιστους ένστολους επιζώντες του ανελέητου βομβαρδισμού της γερμανικής πόλης Κλέβε από τις συμμαχικές δυνάμεις. Αργότερα, στη Γαλλία, επιχειρώντας να διασχίσει τις εχθρικές γραμμές και να επιστρέψει σπίτι του στη Βρέμη, συνελήφθη από Αμερικανούς στρατιώτες σ΄ έναν αχυρώνα. Διέφυγε και πάλι ώσπου έπεσε σε βρετανική περίπολο. Αυτή τη φορά αποφάσισε ότι βαρέθηκε να τρέχει.

Η εκπληκτική ιστορία του Ναζί που έγινε ποδοσφαιρικός ήρωας στην Αγγλία και τώρα γίνεται ταινία Facebook Twitter
Ο Μπερτ Τράουτμαν είχε ενταχθεί ως ενθουσιώδης έφηβος στη Χιτλερική Νεολαία και μόλις έκλεισε τα 17 δήλωσε αμέσως εθελοντής για το μέτωπο.

Ένας από τους ενενήντα μόλις επιζώντες ενός γερμανικού συντάγματος χιλίων ανδρών, ο Τράουτμαν κατέληξε σε στρατόπεδο αιχμαλώτων κοντά στο Μάντσεστερ. Οι κρατούμενοι ήταν χωρισμένοι σε τρεις κατηγορίες που αντιστοιχούσαν σε διαφορετικά χρώματα: λευκό για τους αντι – Ναζί Γερμανούς, γκρίζο για τους «αβέβαιους» και μαύρο για τους αμετανόητους. Οι τελευταίοι ήταν γύρω στο 10% και ανάμεσά τους είχε καταχωρηθεί και ο Μπερτ Τράουτμαν.

Σ' εκείνο το στρατόπεδο πάντως άρχισε να παίζει για πρώτη φορά στη θέση του τερματοφύλακα παρότι η «κανονική» του θέση στο γήπεδο πριν τον πόλεμο ήταν μεσοεπιθετικός. Ήταν 22 χρονών και χωρίς να το γνωρίζει ακόμα τότε, σε λίγα χρόνια θα αγωνιζόταν με μια από τις πιο δημοφιλείς ομάδες της Αγγλίας, που είχε την έδρα της όχι πολύ μακριά από το στρατόπεδο.

Η εκπληκτική ιστορία του Ναζί που έγινε ποδοσφαιρικός ήρωας στην Αγγλία και τώρα γίνεται ταινία Facebook Twitter
Θρύλος του Μέιν Ρόουντ: Στο παλιό γήπεδο της Μάντσεστερ Σίτι προς τη δύση της καριέρας του.

Παρά τις αρχικές αντιδράσεις τους, ο Μπερτ Τράουτμαν έμελλε να γίνει ήρωας για τους οπαδούς της Σίτι και μάλιστα να του απονεμηθεί αργότερα και το αστέρι του Τάγματος της Βρετανικής Αυτοκρατορίας (OBE) για τη συμβολή του στην ενίσχυση των αγγλο-γερμανικών σχέσεων, ασχέτως αν ποτέ πραγματικά δεν είχε αποκηρύξει το νεανικό ναζιστικό του παρελθόν, πέρα από την αιτιολογία ότι «εκτελούσε εντολές ως στρατιώτης».

Η ουσία είναι ότι ο Μπερτ Τραόυτμαν έγινε σύμβολο συμφιλίωσης σε εποχές που υπήρχε έντονα αυτή η ανάγκη, και τώρα γίνεται και ταινία μυθοπλασίας με τίτλο "The Keeper" - Ο (τερματο)φύλακας - την οποία γύρισε ο Βαυαρός σκηνοθέτης Μάρκους Ρόζενμιλερ με πρωταγωνιστή το νεαρό ηθοποιό Ντέιβιντ Κρος στον ρόλο του μαχητή της Βέρμαχτ που έγινε ποδοσφαιρικός ήρωας στην Αγγλία λίγα μόλις χρόνια μετά τον πόλεμο.

 

Με στοιχεία από τον Guardian

Οθόνες
0

ΑΠΕΡΓΙΑ ΠΡΩΤΟΜΑΓΙΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ένα στα γρήγορα με την Taylor Swift

Pulp Fiction / Ένα στα γρήγορα με την Taylor Swift

Τη στιγμή που οι δύο υποψήφιοι Πρόεδροι, ο Μπάιντεν χιουμοριστικά και ο Τραμπ απειλητικά, επικαλούνται την προτίμησή της για να επηρεαστούν οι ψηφοφόροι των προεδρικών εκλογών, η Τέιλορ Σουίφτ ξεφουρνίζει ένα ακόμα μουσικό ημερολόγιο με επικάλυψη μελαγχολικής εκδίκησης έναντι των πρώην της και την ίδια synthpop μονοτονία που επιμένει να σπάει ρεκόρ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Civil War»: Γιατί μια ταινία δράσης έχει φρικάρει τόσο τους Αμερικανούς θεατές;

The Review / «Civil War»: Γιατί μια ταινία δράσης έχει φρικάρει τόσο τους Αμερικανούς θεατές;

Ο Γιάννης Βασιλείου και ο Γιάννης Καντέα-Παπαδόπουλος, κριτικός στο Αθηνόραμα, αναλύουν τη νέα ταινία του Άλεξ Γκάρλαντ, που μόλις κυκλοφόρησε στις αίθουσες και τρομάζει τους Αμερικανούς θεατές.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ο Μανώλης Πιμπλής και η Σταυρούλα Παπασπύρου μιλούν για την αγαπημένη εκπομπή των booklovers

Οθόνες / «Βιβλιοβούλιο»: Μια διόλου σοβαροφανής τηλεοπτική εκπομπή για το βιβλίο

Ο Μανώλης Πιμπλής και η Σταυρούλα Παπασπύρου ήταν κάποτε «ανταγωνιστές». Και πια κάνουν μαζί την αγαπημένη εκπομπή των βιβλιόφιλων, τη μοναδική που υπάρχει για το βιβλίο στην ελληνική τηλεόραση, που επικεντρώνεται στη σύγχρονη εκδοτική παραγωγή και έχει καταφέρει να είναι ευχάριστη και ενημερωτική.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μην ανοίγεις την πόρτα

Οθόνες / «Μην ανοίγεις την πόρτα»: Το χειροποίητο αλλά καθόλου ερασιτεχνικό θρίλερ των Unboxholics

Η πρώτη τους ταινία είναι λογικό να αποτελεί τη συνισταμένη των επιρροών τους αλλά και τόσο παρήγορο να συνορεύει με ένα λιντσικό σύμπαν ψυχολογικού θρίλερ, αντί να αναπαράγει απότομες τρομάρες και δωρεάν ανατριχίλες. 
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
The Sympathizer: Όλοι οι πόλεμοι διεξάγονται δύο φορές, μία στο πεδίο της μάχης και μία  στη μνήμη

Daily / The Sympathizer: Όλοι οι πόλεμοι διεξάγονται δύο φορές, μία στο πεδίο της μάχης και μία στη μνήμη

Σατιρικό δράμα και περιπέτεια κατασκοπίας συγχρόνως, η νέα φιλόδοξη σειρά του HBO διαθέτει, ανάμεσα στα άλλα σημαντικά της ατού, τον Παρκ Τσαν-γουκ στη σκηνοθεσία και τον Ρόμπερτ Ντάουνι Τζούνιορ σε τέσσερις διαφορετικούς ρόλους.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Τελικά, είναι ο Τομ Ρίπλεϊ γκέι; 

Βιβλίο / Τελικά, είναι γκέι ο Τομ Ρίπλεϊ;

Το ερώτημα έχει τη σημασία του. Η δολοφονία του Ντίκι Γκρίνλιφ από τον Ρίπλεϊ, η πιο συγκλονιστική από τις πολλές δολοφονίες που διαπράττει σε βάθος χρόνου ο χαρακτήρας, είναι και η πιο περίπλοκη επειδή είναι συνυφασμένη με τη σεξουαλικότητά του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το νέο Χόλιγουντ των 80άρηδων στο Φεστιβάλ Καννών

Pulp Fiction / Το νέο Χόλιγουντ των 80άρηδων στο Φεστιβάλ Καννών

Ο Κόπολα πούλησε τα φημισμένα αμπέλια του και σκάρωσε ένα από τα ακριβότερα στοιχήματα στην ιστορία του σινεμά. Όμως, το Φεστιβάλ Καννών των auteurs και των κινηματογραφιστών αιχμής έχει τόση ανάγκη τους καταξιωμένους δημιουργούς μιας αλλοτινής εποχής;
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιώργος Αρβανίτης: «Έλεγα "είμαι καλύτερος" και δεν με πήρε η φτώχεια από κάτω»

Οι Αθηναίοι / Γιώργος Αρβανίτης: «Πείσμωνα για να γίνω ο καλύτερος και δεν με πήρε η φτώχεια από κάτω»

Από μια νιότη γεμάτη αντιξοότητες, ο τροχός για εκείνον γύρισε, η ζωή του στράφηκε στο φως και έγινε βιβλίο. Η Ευρώπη τον ανακάλυψε από τις ταινίες του Αγγελόπουλου, στις ιστορίες του πρωταγωνιστούν ο Φίνος, ο Μαστρογιάνι και ο Κουροσάβα. Ο πολυβραβευμένος διευθυντής φωτογραφίας που ήταν «πάντα την κατάλληλη στιγμή στο κατάλληλο μέρος» είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Εμφύλιος πόλεμος

Οθόνες / «Εμφύλιος πόλεμος»: Μυθοπλαστική εικασία ή ρεαλιστικό σενάριο;

Με μια φιλμογραφία γεμάτη ζόμπι, κλώνους και αποκυήματα φαντασίας, αυτή είναι η λιγότερο αλληγορική ταινία του Άλεξ Γκάρλαντ που επιλέγει να μην εξηγήσει τις αιτίες του διχασμού, επιμένει σε μια πολιτική ασάφεια και δεν κατονομάζει τον Τραμπ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Baby Reindeer: Ποτέ η φράση “sent from my iPhone” δεν έμοιαζε πιο τρομακτική

Daily / Baby Reindeer: Ποτέ η φράση «sent from my iPhone» δεν έμοιαζε πιο τρομακτική

Ισορροπώντας ανάμεσα στο θρίλερ, το κοινωνικό δράμα και τη μαύρη κωμωδία, η αυτοβιογραφική σειρά του Netflix αφηγείται με συνταρακτικό τρόπο μια αληθινή ιστορία κακοποίησης, μαζοχισμού και τραύματος.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Γέλιο-κονσέρβα: Ο θάνατος του πιο απόκοσμου και μισητού ήχου στην τηλεόραση

Οθόνες / Γέλιο-κονσέρβα: Ο θάνατος του πιο απόκοσμου και μισητού ήχου στην τηλεόραση

Το laugh track στις κωμικές σειρές αντιπροσώπευε την ψευδαίσθηση μιας κοινότητας, αλλά τώρα ακόμη κι αυτή η ψευδαίσθηση έχει χάσει τη λάμψη της. Καμία σειρά με γέλιο-κονσέρβα δεν έχει κερδίσει το βραβείο Emmy καλύτερης κωμωδίας εδώ και σχεδόν 20 χρόνια.
THE LIFO TEAM
Σάκης Καρπάς: «O κόσμος θα μας πει να συνεχίσουμε ή θα μας στείλει σπίτι μας»

Οθόνες / Unboxholics: «O κόσμος θα μας πει να συνεχίσουμε ή θα μας στείλει σπίτι μας»

Καθώς το «Μην ανοίγεις την πόρτα», το σκηνοθετικό ντεμπούτο των Unboxholics, ετοιμάζεται να βγει στις αίθουσες, ο Σάκης Καρπάς μας μιλά για το δάσος και άλλα πράγματα που τους τρομάζουν, για αγαπημένες ταινίες και games τρόμου, αλλά και για την άδικη δαιμονοποίηση των gamers.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Γιατί επιστρέφουμε συνεχώς στο σινεμά των 90s;

Pulp Fiction / Γιατί επιστρέφουμε συνεχώς στο σινεμά των '90s;

Είναι η δεκαετία του '90 η καλύτερη όλων στο σινεμά; Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος συζητά με την κριτικό και αρθρογράφο της LiFO Ειρήνη Γιαννάκη για τη δεκαετία που ξεκίνησε με το «Pretty Woman», το «Goodfellas», το «Χορεύοντας με τους λύκους» και το «Μόνος στο σπίτι» και έκλεισε με τα «Μάτια ερμητικά κλειστά», την «Έκτη αίσθηση», το «Matrix» και το «Fight Club».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Ghostwatch»: H ταινία τρόμου που προκάλεσε πανικό στο βρετανικό κοινό

Οθόνες / «Ghostwatch»: Γιατί αυτή η ταινία τρόμου προκάλεσε πανικό στο βρετανικό κοινό το 1992;

H κυκλοφορία του «Late Night with the Devil» στους κινηματογράφους ξαναφέρνει στην επικαιρότητα μια πρωτοποριακή και πέρα για πέρα ανατριχιαστική δημιουργία του BBC, που προκάλεσε πανικό και ακραίες αντιδράσεις στη Βρετανία το 1992, οδηγώντας έναν νεαρό τηλεθεατή στην αυτοκτονία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ