«Γυμνοί στη Σελήνη»: μια εξωφρενική sexploitation ταινία του 1961 που απαγορεύτηκε στη Νέα Υόρκη

«Γυμνοί στη Σελήνη»: μια εξωφρενική sexploitation ταινία του 1961 που απαγορεύτηκε στη Νέα Υόρκη Facebook Twitter
Το «Nude on the Moon», σε μια απόφαση-προσβολή της λογικής, απαγορεύτηκε τελικά τα πρώτα χρόνια στη Νέα Υόρκη με το δικαστήριο να αποφασίζει πως ναι μεν επιτρέπονται οι ταινίες που διαδραματίζονται σε camp γυμνιστών αλλά όχι όταν υπονοούν πως αυτά είναι κάτι άλλο – στην προκειμένη αποικία γυμνιστών στη Σελήνη.
0

Η λογοτεχνία και το σινεμά πήγαν στη Σελήνη πολύ πριν ο Νιλ Άρμστρονγκ κάνει ένα μικρό βήμα για τον ίδιο και ένα μεγάλο για την ανθρωπότητα. Οραματίστηκαν το έδαφός της με αφελή φαντασία, το παρουσίασαν ως αφιλόξενο τόπο, ως μια απειλή για τον πλανήτη μας. Ειδικά τη δεκαετία του '50, το αμερικανικό σινεμά υποβίβασε το είδος της επιστημονικής φαντασίας αντικατοπτρίζοντας στην εξωγήινη απειλή την κομμουνιστική. Τα χρόνια περνούσαν όμως, ο ΜακΚάρθι έχανε δυνάμεις και η φαντασία επέστρεφε σε πιο ανάλαφρα θεάματα.

Σε έναν άλλο κινηματογραφικό πλανήτη, η Νεοϋορκέζα Ντόρις Γουάισμαν έτριβε τα χέρια της το 1957 όταν δικαστήριο της πολιτείας της αποφάσιζε πως θα επιτρέπεται πλέον και εκεί η προβολή ταινιών που σχετίζονται με την κουλτούρα των camps γυμνιστών που υπήρχαν ήδη στη χώρα. Η προβολή ταινιών, όπως το Garden of Eden (1954) επιτρέπονταν ήδη σε άλλες πολιτείες, όμως στο φιλέτο της Νέας Υόρκης η Γουάισμαν ονειρεύονταν περισσότερα κέρδη.

Γήινοι και σελήνιοι γυμνιστές αγαπιούνται και επιστήμονες επιστρέφουν απρόθυμα στη Γη σκεπτόμενοι μόνο τον παράδεισο που άφησαν πίσω και αναρωτόμενοι αν όντως τον συνάντησαν ή όλα αυτά ήταν ένα υπέροχο όνειρο.

Η πρώτη ταινία που γύρισε μετά τον νέο νόμο ήταν το Hideout in the Sun, όπου δύο ληστές βρίσκουν κρησφύγετο σε camp γυμνιστών στη Φλόριντα – εκεί που άλλωστε βρίσκονταν τα περισσότερα. Η ταινία γυρίστηκε το 1958 και προβλήθηκε το 1960 φέρνοντας πίσω χρήματα αρκετά ώστε να υπάρξει μια συνέχεια στη γραμμή παραγωγής. Η Γουάισμαν κοίταξε ψηλά στον ουρανό, ψάχνοντας ιδέες out of the box, και έγραψε σε λίγες μέρες το Nude in the Moon, μια ιστορία δύο επιστημόνων που γίνονται οι πρώτοι άνθρωποι που πατούν στην επιφάνεια της Σελήνης για να ανακαλύψουν πως πέρα από χρυσό υπάρχει μια φυλή γυμνών (ημίγυμνων για την ακρίβεια, καθώς όλοι φορούν ένα εσώρουχο με κάτι σαν ακανθωτή άκρη) που επικοινωνούν τηλεπαθητικά, και περιφέρονται με ένα χαζοχαρούμενο χαμόγελο όλη μέρα μέσα σε πρασινάδες και λιμνούλες υπό τους ήχους του I'm Mooning Over You (My Little Moon Doll) που γράφτηκε ειδικά για την ταινία!

«Γυμνοί στη Σελήνη»: μια εξωφρενική sexploitation ταινία του 1961 που απαγορεύτηκε στη Νέα Υόρκη Facebook Twitter
Οι ταινίες που έκανε η Γουάισμαν προσπαθούσαν να βρουν μια ισορροπία ανάμεσα σε μια πρωτόλεια ιδεολογία προώθησης του γυμνισμού ως στάσης ζωής αλλά και την ξεκάθαρη εκμετάλλευσή του για την προσέλκυση των ματάκηδων.

Οι ταινίες που έκανε η Γουάισμαν προσπαθούσαν να βρουν μια ισορροπία ανάμεσα σε μια πρωτόλεια ιδεολογία προώθησης του γυμνισμού ως στάσης ζωής αλλά και την ξεκάθαρη εκμετάλλευσή του για την προσέλκυση των ματάκηδων. Στην ταινία της όλα γίνονται με τον πιο απλό, φθηνό και σουρεαλιστικό τρόπο. Οι δύο επιστήμονες φοβούνται τους κινδύνους της αποστολής, δεν μιλούν με κανέναν άλλο με τη δικαιολογία πως αν μαθευτεί από τα μέσα η αποστολή τους μπορεί να κινδυνεύσουν και οδεύουν προς τη Σελήνη μπαίνοντας σε κάτι που μοιάζει εμφανώς με μικρό αεροπλάνο με την προοπτική να φτάσουν εκεί σε λίγες ώρες. Για εφέ ούτε λόγος, το γυμνό κορμί που ακολουθεί ήταν άλλωστε το δόλωμα για τον κόσμο.

Οι σκηνές της Σελήνης γυρίστηκαν στην κοινότητα γυμνιστών Coral Castle στη Φλόριντα, αποτελούν το μεγαλύτερο μέρος της ταινίας και προβάλλουν παιχνιδάκια, χαμογελαστά πρόσωπα, ηλιοκαμμένα κορμιά και μια βασίλισσα της φυλής που επικοινωνεί με κεραίες, ενώ μόνο εμείς ακούμε τις σκέψεις της. Γήινοι και σελήνιοι γυμνιστές αγαπιούνται και επιστήμονες επιστρέφουν απρόθυμα στη Γη σκεπτόμενοι μόνο τον παράδεισο που άφησαν πίσω και αναρωτόμενοι αν όντως τον συνάντησαν ή όλα αυτά ήταν ένα υπέροχο όνειρο.

«Γυμνοί στη Σελήνη»: μια εξωφρενική sexploitation ταινία του 1961 που απαγορεύτηκε στη Νέα Υόρκη Facebook Twitter
Οι σκηνές της Σελήνης γυρίστηκαν στην κοινότητα γυμνιστών Coral Castle στη Φλόριντα.

Το Nude on the Moon, σε μια απόφαση-προσβολή της λογικής, απαγορεύτηκε τελικά τα πρώτα χρόνια στη Νέα Υόρκη με το δικαστήριο να αποφασίζει πως ναι μεν επιτρέπονται οι ταινίες που διαδραματίζονται σε camp γυμνιστών αλλά όχι όταν υπονοούν πως αυτά είναι κάτι άλλο – στην προκειμένη αποικία γυμνιστών στη Σελήνη. Προβλήθηκε σε άλλες πολιτείες, η Γουάισμαν συνέχισε στο ίδιο μοτίβο μέχρι να μπει για τα καλά στον χώρο του sexploitation την επόμενη δεκαετία, όταν και κάθε κριτική ηθικολογία είχε χαλαρώσει υπερβολικά.

«Γυμνοί στη Σελήνη»: μια εξωφρενική sexploitation ταινία του 1961 που απαγορεύτηκε στη Νέα Υόρκη Facebook Twitter
«Γυμνοί στη Σελήνη»: μια εξωφρενική sexploitation ταινία του 1961 που απαγορεύτηκε στη Νέα Υόρκη Facebook Twitter
«Γυμνοί στη Σελήνη»: μια εξωφρενική sexploitation ταινία του 1961 που απαγορεύτηκε στη Νέα Υόρκη Facebook Twitter
«Γυμνοί στη Σελήνη»: μια εξωφρενική sexploitation ταινία του 1961 που απαγορεύτηκε στη Νέα Υόρκη Facebook Twitter

Η ταινία είναι ελεύθερη δικαιωμάτων σήμερα και μπορείτε να τη δείτε εδώ:

 
Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

6 αποκαλυπτικά ντοκιμαντέρ για τη ζωή και τον κόσμο που ζούμε τώρα

Οθόνες / 6 αποκαλυπτικά ντοκιμαντέρ για τη ζωή και τον κόσμο που ζούμε τώρα

Το Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Καστελλορίζου πρόβαλε φέτος ταινίες πολιτικά φορτισμένες που οραματίζονται ένα μέλλον χωρίς σύνορα. Έξι από αυτές έκαναν ιδιαίτερη εντύπωση χάρη στην αισθητική και την προβληματική τους.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Βίκι Κριπς στη LIFO: «Καθένας επιλέγει το δικό του δηλητήριο»

Οθόνες / Βίκι Κριπς: «Καθένας επιλέγει το δικό του δηλητήριο»

Η ηθοποιός που στάθηκε σαν ίση προς ίσο απέναντι σε ολόκληρο Ντάνιελ Ντέι-Λιούις μιλάει στη LiFO σε μια συνέντευξη εφ’ όλης της ύλης με αφορμή την κυκλοφορία του «Hot Milk», που συμπεριλαμβάνει γυρίσματα στη χώρα μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ο ξεχασμένος απαγωγέας Τόνι Κυρίτσης, που ενέπνευσε τον Γκας Βαν Σαντ για το Dead Man's Wire

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Dead Man’s Wire»: Η χλιαρή επιστροφή του Γκας βαν Σαντ

Μετά από πέντε χρόνια ο Αμερικανός σκηνοθέτης επανέρχεται με την ξεχασμένη ιστορία ενός απαγωγέα, κάνοντας μια βιογραφία με νόημα, που όμως δεν προσθέτει κάτι στη φιλμογραφία του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
To αριστουργηματικό Ran του Κουροσάβα και 8 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Οθόνες / To αριστουργηματικό Ran του Κουροσάβα και 8 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Μια ταινία βασισμένη σε βιβλίο του Στίβεν Κινγκ, η επιστροφή του Ντάρεν Αρονόφσκι, η καλύτερη ταινία του Κουροσάβα σε επανέκδοση και το τέταρτο μέρος της σειράς ταινιών θρίλερ «Το Κάλεσμα» – Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
«Η φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ζωντανεύει στη Βενετία

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Η φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ζωντανεύει στη Βενετία

Έκκληση από τους συντελεστές της ταινίας της Κάουτερ Μπεν Χάνια να σταματήσουν επιτέλους οι δολοφονίες παιδιών στη Γάζα, με αφορμή το σπαρακτικό τηλεφώνημα της 6χρονης Παλαιστίνιας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
A House of Dynamite

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «House of Dynamite»: Η Κάθριν Μπίγκελοου πατάει το κουμπί – και μας κόβει την ανάσα

Με χειρουργική ακρίβεια, η πρώτη γυναίκα που τιμήθηκε με Όσκαρ σκηνοθεσίας μας πείθει ανατριχιαστικά για τον επικείμενο πυρηνικό όλεθρο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ο μάγος του Κρεμλίνου

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Ο μάγος του Κρεμλίνου»: Ο ρυθμιστής του Πούτιν δεν χωρά σε ταινία

Πίσω από το ψυχρό πρόσωπο της εξουσίας, κρύβεται ο ψίθυρος ενός σύγχρονου Ρασπούτιν. Ο Ολιβιέ Ασαγιάς τον ακολουθεί – αλλά μήπως τον πρόδωσε η φόρμα;
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
No other choice

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «No other choice»: Η ταινία που θα οδηγήσει τον Παρκ Τσαν-γουκ στα Όσκαρ

Ο Κορεάτης σκηνοθέτης παραμένει ένας από τους μεγάλους σύγχρονους κινηματογραφιστές, αν και η αντικαπιταλιστική του σάτιρα «No other choice» δεν είναι η καλύτερή του ταινία.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Είναι σαν να κάνεις τον Δράκουλα χορτοφάγο»: Γιατί το σέξι τέρας του Φρανκενστάιν που παίζει ο Τζέικομπ Ελόρντι είναι λάθος

Οθόνες / Γιατί το σέξι τέρας του νέου «Φρανκενστάιν» είναι λάθος

Στη διασκευή του κλασικού μυθιστορήματος της Μέρι Σέλεϊ από τον Γκιγιέρμο ντελ Τόρο πρωταγωνιστεί ο «εξωφρενικά όμορφος» Τζέικομπ Ελόρντι στον ρόλο του τέρατος – πράγμα που έχει ως αποτέλεσμα μια ταινία χωρίς ειρμό. 
THE LIFO TEAM
O Στίβεν Κινγκ στο σινεμά: Οι 10 καλύτερες μεταφορές

Οθόνες / O Στίβεν Κινγκ στο σινεμά: Οι 10 καλύτερες μεταφορές

Είναι εντυπωσιακός ο αριθμός διασκευών του έργου του δημοφιλούς συγγραφέα που θα δούμε στο πανί, στο γυαλί και στο σανίδι, κι αυτό στάθηκε αφορμή για ένα αφιέρωμα στις καλύτερες ταινίες που ενέπνευσαν τα γραπτά του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Φρανκενστάιν: Ένα θεσπέσιο μελόδραμα που σε παρασύρει και σε ματώνει

Ανταπόκριση από τη Βενετία / Φρανκενστάιν: Ένα θεσπέσιο μελόδραμα που σε παρασύρει και σε ματώνει

O Γκιγιέρμο Ντελ Τόρο θα έκανε την Μέρι Σέλεϊ περήφανη. Ο δικός του Φρανκενστάιν κατορθώνει να μην προδώσει το πνεύμα του πολυδιασκευασμένου μυθιστορήματός της.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
After the Hunt: Το #MeToo στα χέρια του Λούκα Γκουαντανίνο είναι μια μπερδεμένη υπόθεση

Ανταπόκριση από τη Βενετία / After the Hunt: Το #MeToo στα χέρια του Γκουαντανίνο είναι μια μπερδεμένη υπόθεση

Ο Λούκα Γκουαντανίνο νοσταλγεί τη χαμένη τέχνη του διαλόγου, αλλά το After the Hunt χάνει το δίκιο του στην ακαδημαϊκή φλυαρία και τις σεναριακές αστοχίες.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Όλα του γάμου δύσκολα: 10 ταινίες για να δείτε μετά το «Ρόουζ εναντίον Ρόουζ»

Οθόνες / Όλα του γάμου δύσκολα: 10 ταινίες για να δείτε μετά το «Ρόουζ εναντίον Ρόουζ»

Από το «Awful Truth» του Λίο ΜακΚάρεϊ στο «Gone Girl» του Ντέιβιντ Φίντσερ κι από τις μπεργκμανικές «Σκηνές από έναν γάμο» στο «Revolutionary Road» του Σαμ Μέντες, ανατρέχουμε σε δέκα ταινίες για όσους ενώθηκαν ενώπιον Θεού κι ανθρώπων «μέχρι να τους χωρίσει ο θάνατος».   
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
ΒΟΥΓΟΝΙΑ

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Βουγονία»: Κριτική για τη νέα ταινία του Γιώργου Λάνθιμου

«Είναι περιπέτεια η "Βουγονία", fun και πιο περίπλοκη απ’ ότι δείχνει» - Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος καταγράφει τις εντυπώσεις του από την παγκόσμια πρεμιέρα της ταινίας στο 82ο Φεστιβάλ Βενετίας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ