Γιώργος Λάνθιμος στη LiFO: «Κάνω πολιτικό σινεμά χωρίς απαραίτητα συγκεκριμένο σκοπό ή ιδεολογία»

Γιώργος Λάνθιμος: «Κάνω πολιτικό σινεμά, χωρίς απαραίτητα συγκεκριμένο σκοπό ή ιδεολογία» Facebook Twitter
Όταν σκεφτόμουν την ταινία, ήμουν πεπεισμένος πως έπρεπε να αποτυπωθεί σε άσπρο-μαύρο, δεν είχα αμφιβολίες. Φωτ.: Getty Images/Ideal Image
0

Η προβολή του οπτικοακουστικού ποιήματος για τον κύκλο της ζωής «Βληχή», με την υπογραφή του Γιώργου Λάνθιμου, είναι προνόμιο: δεν είναι απλά μια ταινία με πρωταγωνίστρια την Έμα Στόουν και τον Νταμιάν Μπονάρ, αλλά μια μεικτή εμπειρία, που δένει άρρηκτα, οργανικά και μεθυστικά τις ασπρόμαυρες εικόνες μιας γυναίκας κι ενός άνδρα με φόντο το αυστηρό κυκλαδικό τοπίο, με τη μουσική του Μπαχ και του Χοσοκάβα, ζωντανά ερμηνευμένη από ορχήστρα και χορωδία – το project, στο πλαίσιο του πρωτοποριακού προγράμματος της Εθνικής Λυρικής Σκηνής και του οργανισμού ΝΕΟΝ, «The Artist on the Composer», δεν πρόκειται να επαναληφθεί χωρίς να συνυπάρχουν στο ίδιο ακριβώς πλαίσιο όλα τα στοιχεία που το συναπαρτίζουν. 

Στη συνέντευξη Τύπου στην κεντρική αίθουσα της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, ο Γιώργος Λάνθιμος εξηγούσε πως κι αυτός, όπως όλοι μας, γκούγκλαρε το συνώνυμο της λέξης βέλασμα, που είχε σκοπό να χρησιμοποιήσει αρχικά ως τίτλο, και βρήκε την αρχαΐζουσα βληχή, που τον κάλυψε πλήρως ηχητικά και αισθητικά.

Με την παρότρυνση του καλλιτεχνικού διευθυντή της Εθνικής Λυρικής Σκηνής Γιώργου Κουμεντάκη, τις ιδέες τους σε διάδραση και την Τήνο που αμφότεροι αγαπούν ιδιαίτερα ως ορμητήριο και αποκλειστικό location, η ταινία γυρίστηκε στο νησί λίγο πριν από την πανδημία, στις αρχές του 2020.

«Το σινεμά σε ανταμείβει με πολλά αναπάντεχα δώρα» υπογράμμισε ο Έλληνας σκηνοθέτης. Ένα από αυτά είναι η συμμετοχή της τοπικής κοινωνίας του νησιού, οι γερόντισσες που πενθούν μαζί με την Έμα Στόουν στην αρχική σεκάνς, αφομοιωμένες διαισθητικά στο πνεύμα μιας ταινίας που επιδίωξε και κατάφερε, παρά τα ευδιάκριτα σ' εμάς χαρακτηριστικά του, να αναπτυχθεί σε μη-τόπο και μη-χρόνο.

«Σίγουρα δεν είμαι τόσο άμεσα πολιτικός όσο ο Παπατάκης, αλλά νομίζω πως, παρόλο που δεν ακολουθώ μια τέτοια διαδικασία ώστε να δημιουργώ πριν από τη σύλληψη μιας ταινίας μου την ατζέντα ή τι θέλω να πω, ούτως ή άλλως με παρακινεί ο κόσμος γύρω μου, πράγματα που παρατηρώ και θέλω να σχολιάσω, να εξερευνήσω και να καταλάβω, να θέσω ερωτήσεις στον εαυτό μου και στους άλλους, για να δω τις αντιδράσεις τους. Άρα αυτό είναι μια πολιτική πράξη, χωρίς απαραίτητα να έχει μια ιδεολογία ή έναν σκοπό από πίσω. Νομίζω οτι κάνω κάτι παρόμοιο, αμφισβητώ, ρωτώ».

Παίρνοντας τη γεωγραφική και χρονική απόσταση του από την Ελλάδα, που υποστηρίζει πως δεν εγκατέλειψε ουσιαστικά ποτέ («δεν γύρισα και δεν έφυγα από τη χώρα μου», είπε), ο Λάνθιμος επισκέπτεται και ταυτόχρονα εκτιμά βαθύτερα την παράδοση χωρίς διδακτική διάθεση, «κρατώντας με άλλον τρόπο παλιά πράγματα, μέσω της γοητείας που ασκεί ο τόπος σου και της πολύπλοκης ζωής ενός ανθρώπου που μεγαλώνει».

Χρησιμοποιώντας τη μουσική ακριβώς όπως θέλει, δηλαδή χωρίς να περιγράφει ή να επαναδιατυπώνει τα νοήματα που συνθέτει με τις εικόνες του, ο Λάνθιμος συγχωνεύει την ανθρώπινη επιθυμία και τους νόμους της φύσης, τη ζωή και το μεταφυσικό, χωρίς να δίνει προτεραιότητα σε κανένα από αυτά – ο κύκλος είναι μια ρέουσα συνέχεια, μέχρι την τελική, χορωδιακή κάθαρση, με θέα το πέλαγος.

Το κατακτημένο του ύφος περνά αβίαστα από τον πρωτογονισμό στη λύτρωση της ύπαρξης μέσα από τις πολύπλοκες επιθυμίες, εντυπωσιάζει με τη συνεκτικότητα και την αφηγηματική δεινότητα. Βωβός, με μικρό προϋπολογισμό και ευέλικτο συνεργείο, δυο ηθοποιούς και σταθερά τον Γιώργο Μαυροψαρίδη στο μοντάζ, αυτός ίσως είναι ο πιο αυθεντικός και δυνατός Λάνθιμος που έχω δει εδώ και πολύ καιρό.

Γιώργος Λάνθιμος: «Κάνω πολιτικό σινεμά, χωρίς απαραίτητα συγκεκριμένο σκοπό ή ιδεολογία» Facebook Twitter
Η Έμα Στόουν δήλωσε αμετανόητη θιασώτις του Λάνθιμου και των επιλογών του. Φωτ.: Eurokinissi

Η Έμα Στόουν, ευδιάθετη και, στα μάτια μας, η πιο γουρλού επισκέπτρια του λιμανιού, μετά τη ζωηρή της συμμετοχή στη νίκη του μπασκετικού Ολυμπιακού, δήλωσε αμετανόητη θιασώτις του Λάνθιμου και των επιλογών του. Το αποδεικνύει η τρίτη συναπτή κινηματογραφική τους συνεργασία, που βασίζεται στην εμπιστοσύνη, τη λακωνική συνεννόηση και το, πολλές φορές υπογραμμισμένο στη συνέντευξη, ένστικτο που διατηρούν και οι δύο εξίσου:

«Ποιος είναι ο λόγος να κάνεις αυτό το βλακώδες επάγγελμα του ηθοποιού, αν δεν επιδιώκεις τις προκλήσεις;» δήλωσε μεταξύ αστείου και περισσότερο σοβαρού η βραβευμένη με Όσκαρ για το La La Land Αμερικανίδα, που συμμετείχε αφιλοκερδώς στη «Βληχή» κι έφτασε στην Ελλάδα λίγες ημέρες μετά την συμμετοχή της στο Met Gala.

Η ηθοποιός που δεν φοβάται το θάνατο, αλλά τη διαδικασία και τον πόνο του θανάτου και τα πάθη της, αν και μαθαίνει να τα διαχειρίζεται, όταν ρωτήθηκε αν ο κανιβαλισμός, το πάθος και ο θάνατος μπαίνουν κάτω από την ίδια ομπρέλα, απάντησε, «εννοείται, πώς γίνεται να μην μπουν κάτω στην ίδια κατηγορία;».

Αν μπορούσε να μη λογοδοτήσει σε κανέναν χαρακτήρα που υποδύεται ξανά στην καριέρα της, να μη χρειαστεί να ψάξει για backstory και την καταγωγή των γυναικών που υποδύεται, θα ήταν ευτυχής, όπως φαίνεται να απολαμβάνει στο στυλ της διαδικασίας των ταινιών του Λάνθιμου. 

Με τον Γιώργο συναντηθήκαμε και μιλήσαμε αμέσως μετά τη συνέντευξη Τύπου. Ήταν ευχάριστος και ευδιάθετος, και ως συνήθως ειλικρινώς αινιγματικός ως προς τις προθέσεις των νοημάτων. Πιάσαμε την κουβέντα από την έμπνευση, τον «Μακεδονικό Γάμο», ένα ξεχασμένο, υπέροχο φιλμ του Τάκη Κανελλόπουλου από το 1960 για τα έθιμα στο Βελβεντό, περάσαμε στον αγαπημένο του Νίκο Παπατάκη, και πριν αναφερθεί στο επόμενο project του, το «Poor Things», που αυτήν την εποχή μοντάρει, νομίζω πως για πρώτη φορά έδωσε μια ιδέα για την ευρύτερη αναζήτησή του στο σινεμά. 

Γιώργος Λάνθιμος: «Κάνω πολιτικό σινεμά, χωρίς απαραίτητα συγκεκριμένο σκοπό ή ιδεολογία» Facebook Twitter
Φωτ.: Ανδρέας Σιμόπουλος

— Τι να πούμε για τη «Βληχή»;
Έλα ντε (γελάει)

— Τι θα ήθελες εσύ να πεις;
Τίποτα (γελάει). Γι’ αυτό κάνω ταινίες, για να μη χρειάζεται να πω κάτι! Και τώρα βωβές, ακόμη καλύτερα.

— Πότε ανακάλυψες το ντοκιμαντέρ «Μακεδονικός Γάμος» του Τάκη Κανελλόπουλου;
Δεν το θυμάμαι συγκεκριμένα. Το είχα δει πολύ παλιά και όταν σκεφτόμουν ότι ήθελα να κάνω κάτι στην Τήνο, ότι θα ήθελα να είναι μαυρόασπρο για να φύγει αυτό το καρτ ποστάλ ενός όμορφου ελληνικού νησιού, τη θυμήθηκα, την ξαναείδα και με ξαναεντυπωσίασε και πολλά πράγματα είναι προφανές ότι τα έχουμε πάρει κατευθείαν από εκεί – γενικότερα μιλώντας, βρίσκω συγκλονιστική την αισθητική αυτής της ταινίας. 

— Είδαμε την ταινία από 35άρα μηχανή προβολής. Έτσι τη γύρισες;
Σε 16 mm τη γυρίσαμε. Όταν σκεφτόμουν την ταινία, ήμουν πεπεισμένος πως έπρεπε να αποτυπωθεί σε άσπρο-μαύρο, δεν είχα αμφιβολίες.

— Γνωρίζω από παλιότερα πως οι «Βοσκοί» του Νίκου Παπατάκη σου αρέσουν πολύ…
Και η «Φωτογραφία»!

— Ωστόσο, όποια ιστορία κι αν επέλεγε, ο Παπατάκης είχε ανέκαθεν μια δηλωμένη ατζέντα, υπέρ του υποδουλωμένου ανθρώπου. Με τις ταινίες του, επαναστατικές όπως τις θεωρούσε, βρισκόταν εκ φύσεως στη θέση του και τον βοηθούσε να εξεγερθεί. Έρχομαι σε σένα. Καταλαβαίνοντας πως όταν καλείσαι να μιλήσεις για κάθε σου ταινία ξεχωριστά νιώθεις αμηχανία, κάτι που βρίσκω λογικό, υπάρχει κάτι που έχεις αντιληφθεί, μετά από τόσες ταινίες, ότι επιδιώκεις; (γελάει). Τη μεγαλύτερη εικόνα ψάχνω, με λίγα λόγια. 
Σίγουρα δεν είμαι τόσο άμεσα πολιτικός όσο ο Παπατάκης, αλλά νομίζω πως, παρόλο που δεν ακολουθώ μια τέτοια διαδικασία ώστε να δημιουργώ πριν από τη σύλληψη μιας ταινίας μου την ατζέντα ή τι θέλω να πω, ούτως ή άλλως με παρακινεί ο κόσμος γύρω μου, πράγματα που παρατηρώ και θέλω να σχολιάσω, να εξερευνήσω και να καταλάβω, να θέσω ερωτήσεις στον εαυτό μου και στους άλλους, για να δω τις αντιδράσεις τους. Άρα αυτό είναι μια πολιτική πράξη, χωρίς απαραίτητα να έχει μια ιδεολογία ή έναν σκοπό από πίσω. Νομίζω ότι κάνω κάτι παρόμοιο, αμφισβητώ, ρωτώ.

Γιώργος Λάνθιμος: «Κάνω πολιτικό σινεμά, χωρίς απαραίτητα συγκεκριμένο σκοπό ή ιδεολογία» Facebook Twitter
«Με την Έμα Στόουν μας συνδέει αμοιβαία εκτίμηση και βαθιά φιλία». Φωτ.: Γιώργος Λάνθιμος

— Με την Έμα Στόουν πώς προέκυψε αυτή η παράδοση άνευ όρων; Είπε πως «παραδίδεται» σε σένα γιατί, όντως, ένα φιλμ σαν τη «Βληχή», ή το κάνεις άνευ όρων ή λες «σας ευχαριστώ, αλλά δεν νομίζω».
(χαμογελάει) Χάρη στην αμοιβαία εκτίμηση και τη βαθιά φιλία. Είχαμε γνωριστεί πριν από την «Ευνοούμενη», που καθυστέρησε να προετοιμαστεί και να γυριστεί, συνεχίσαμε να έχουμε επαφή, παραμείναμε φίλοι, κάναμε φωτογράφιση, και άλλη μια ταινία που βρίσκεται στο μοντάζ…

— Το «Poor Things».
Ναι. Καταλαβαίνεις πως κάτι τέτοιο σημαίνει μεγάλη εμπιστοσύνη χωρίς πολλά λόγια, απόλυτη ελευθερία. Έχουμε τον τρόπο πλέον να καθοδηγούμε ο ένας τον άλλο με ανεπαίσθητες υποδείξεις και είναι κάτι που απολαμβάνουμε.

— Θα είχε ενδιαφέρον να τη ρωτούσα αν έπρεπε να περιγράψει σε έναν φίλο της τι είναι η «Βληχή», πώς θα το έκανε; Εσύ τι θα έλεγες; Περισσότερο πού εστιάζεις; Στην αναγέννηση, στην επιθυμία;
Δεν νομίζω πως είναι εφικτό. Ο θάνατος, η επιθυμία, ο έρωτας, το σεξ, η γέννηση, η θρησκεία, η παράδοση, δεν αποσυνδέονται, δεν πετάς το ένα για να κρατήσεις το άλλο.

— Ανέφερες τη θρησκεία. Η σκηνή που η Έμα φτάνει σε οργασμό, πέφτει το πρόσωπό της πάνω στο εικόνισμα και το γλείφει πώς προέκυψε στο μυαλό σου και στο φιλμ;
Ως όραμα (γελάει). Όλα αυτά γίνονται ένα. Εσύ το είδες καθαρά ως οργασμό, για μένα όμως είναι κάτι μεταξύ έκστασης, δαιμονισμού και οργασμού. Πολύ περίπλοκο πράγμα.

— Θα μπορούσε επίσης να είναι μια ωραία βαμπιρική ιστορία.
Ναι (διστακτικά). Ναι (ζωηρά). Και κάποιος μου είπε «α, να ο Ντράγιερ» και, εκτός από το ότι βρίσκω την παρατήρηση πολύ κολακευτική, χωρίς να το έχω στο μυαλό μου, βλέποντας μερικές εικόνες όταν το φτιάχναμε, σκέφτηκα τον Ντράγιερ, οπότε είπα «κάτι καλό πάει να γίνει εδώ».

— Ναι, διότι υπάρχει η σύνδεση του θρησκευτικού με το μεταφυσικό, η ύπαιθρος, η αυστηρότητα. Τελειώνοντας, θέλω να ρωτήσω για την επερχόμενη ταινία σου, το «Poor Things», αν και υποψιάζομαι πως δεν θα πεις κάτι.
Τι να πω, αφού ακόμη το φτιάχνω.

Γιώργος Λάνθιμος: «Κάνω πολιτικό σινεμά, χωρίς απαραίτητα συγκεκριμένο σκοπό ή ιδεολογία» Facebook Twitter
Γιώργος Κουμεντάκης, Έμα Στόουν και Γιώργος Λάνθιμος. Φωτ.: Ναταλία Τσουκαλά

— Πάντως, διάβασα την πρώτη σύνοψη αρκετές φορές για να καταλάβω απλώς περί τίνος πρόκειται (σ.σ. «Την ώρα που μια γυναίκα προσπαθεί να αυτοκτονήσει με πνιγμό για να ξεφύγει από τον κακοποιητικό σύζυγό της, ο εγκέφαλός της αντικαθίσταται από εκείνον του αγέννητου παιδιού της, από τον πατέρα της»).
Έχουν γραφτεί μερικά πράγματα με πηγή το μυθιστόρημα του Άλισντερ Γκρέι, που είναι ανακριβή. Μιλάνε για μια γυναίκα σεξομανή και διάφορα άλλα. Πάντως, μου αρέσει η σύγχυση επί του θέματος, για να ξεκαθαριστεί όταν βγει η ταινία. 

— Παρεμπιπτόντως, για πρώτη φορά θα χρησιμοποιήσεις πρωτότυπη μουσική επένδυση. Ποιος θα είναι ο συνθέτης;
Δεν μπορώ να πω.

— Ορχηστρική θα είναι;
Instrumental.

— Κι εσύ τι μουσική ακούς;
Τα πάντα. Κλασική, σύγχρονη, ελληνική.

— Σ’ ευχαριστώ πολύ.
Κι εγώ.

Γιώργος Λάνθιμος - Βληχή
6, 7, 8 Μαΐου

Ώρες: 18:00, 20:00, 22:00
Αίθουσα Σταύρος Νιάρχος Εθνικής Λυρικής Σκηνής – ΚΠΙΣΝ 

Το πρωτοποριακό πρόγραμμα «The Artist on The Composer» διασυνδέει σύγχρονους καλλιτέχνες με την κλασική μουσική και την όπερα, προκαλώντας μια ιδιαίτερη σύμπραξη διαφορετικών μορφών τέχνης σε ένα ενιαίο σύνολο. Στη δεύτερη ανάθεση του προγράμματος από την Εθνική Λυρική Σκηνή και τον Οργανισμό ΝΕΟΝ, ο πολυβραβευμένος Έλληνας κινηματογραφικός δημιουργός Γιώργος Λάνθιμος δημιούργησε ένα νέο κινηματογραφικό έργο το οποίο παρουσιάζεται με τη ζωντανή εκτέλεση ορχηστρικής μουσικής. Η επιμέλεια του προγράμματος είναι του Γιώργου Κουμεντάκη, καλλιτεχνικού διευθυντή Εθνικής Λυρικής Σκηνής, και της Ελίνας Κουντούρη, διευθύντριας ΝΕΟΝ.

Η ταινία μικρού μήκους «Βληχή» θα κάνει την παγκόσμια πρεμιέρα της, συνοδεία μουσικών συνόλων, στις 6, 7 και 8 Μαΐου 2022 στην Αίθουσα Σταύρος Νιάρχος της Εθνικής Λυρικής Σκηνής στο ΚΠΙΣΝ. Η παραγωγή, σενάριο και σκηνοθεσία είναι του Γιώργου Λάνθιμου και συμμετέχουν οι ηθοποιοί Έμα Στόουν και Νταμιάν Μπονάρ. Η ταινία γυρίστηκε στην Τήνο τον Φεβρουάριο του 2020. Το μουσικό σενάριο της ταινίας αποτελείται από έργα των Γ. Σ. Μπαχ / Κνουτ Νύστεντ και Τόσιο Χοσοκάβα, τα οποία θα ερμηνευτούν ζωντανά από μουσικούς της ΕΛΣ, τη Χορωδία της ΕΡΤ και τη σολίστ Αγγελίνα Τκάτσεβα (τσίμπαλο), σε μουσική διεύθυνση Νίκου Βασιλείου και διεύθυνση χορωδίας Αγαθάγγελου Γεωργακάτου.

Η παραγωγή, από πλευράς της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, υλοποιείται με τη στήριξη της δωρεάς του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος (ΙΣΝ) [www.SNF.org] για την ενίσχυση της καλλιτεχνικής της εξωστρέφειας. O NEON χρηματοδοτείται αποκλειστικά από τον ιδρυτή του Δημήτρη Δασκαλόπουλο.

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Civil War»: Γιατί μια ταινία δράσης έχει φρικάρει τόσο τους Αμερικανούς θεατές;

The Review / «Civil War»: Γιατί μια ταινία δράσης έχει φρικάρει τόσο τους Αμερικανούς θεατές;

Ο Γιάννης Βασιλείου και ο Γιάννης Καντέα-Παπαδόπουλος, κριτικός στο Αθηνόραμα, αναλύουν τη νέα ταινία του Άλεξ Γκάρλαντ, που μόλις κυκλοφόρησε στις αίθουσες και τρομάζει τους Αμερικανούς θεατές.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ο Μανώλης Πιμπλής και η Σταυρούλα Παπασπύρου μιλούν για την αγαπημένη εκπομπή των booklovers

Οθόνες / «Βιβλιοβούλιο»: Μια διόλου σοβαροφανής τηλεοπτική εκπομπή για το βιβλίο

Ο Μανώλης Πιμπλής και η Σταυρούλα Παπασπύρου ήταν κάποτε «ανταγωνιστές». Και πια κάνουν μαζί την αγαπημένη εκπομπή των βιβλιόφιλων, τη μοναδική που υπάρχει για το βιβλίο στην ελληνική τηλεόραση, που επικεντρώνεται στη σύγχρονη εκδοτική παραγωγή και έχει καταφέρει να είναι ευχάριστη και ενημερωτική.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μην ανοίγεις την πόρτα

Οθόνες / «Μην ανοίγεις την πόρτα»: Το χειροποίητο αλλά καθόλου ερασιτεχνικό θρίλερ των Unboxholics

Η πρώτη τους ταινία είναι λογικό να αποτελεί τη συνισταμένη των επιρροών τους αλλά και τόσο παρήγορο να συνορεύει με ένα λιντσικό σύμπαν ψυχολογικού θρίλερ, αντί να αναπαράγει απότομες τρομάρες και δωρεάν ανατριχίλες. 
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
The Sympathizer: Όλοι οι πόλεμοι διεξάγονται δύο φορές, μία στο πεδίο της μάχης και μία  στη μνήμη

Daily / The Sympathizer: Όλοι οι πόλεμοι διεξάγονται δύο φορές, μία στο πεδίο της μάχης και μία στη μνήμη

Σατιρικό δράμα και περιπέτεια κατασκοπίας συγχρόνως, η νέα φιλόδοξη σειρά του HBO διαθέτει, ανάμεσα στα άλλα σημαντικά της ατού, τον Παρκ Τσαν-γουκ στη σκηνοθεσία και τον Ρόμπερτ Ντάουνι Τζούνιορ σε τέσσερις διαφορετικούς ρόλους.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Τελικά, είναι ο Τομ Ρίπλεϊ γκέι; 

Βιβλίο / Τελικά, είναι γκέι ο Τομ Ρίπλεϊ;

Το ερώτημα έχει τη σημασία του. Η δολοφονία του Ντίκι Γκρίνλιφ από τον Ρίπλεϊ, η πιο συγκλονιστική από τις πολλές δολοφονίες που διαπράττει σε βάθος χρόνου ο χαρακτήρας, είναι και η πιο περίπλοκη επειδή είναι συνυφασμένη με τη σεξουαλικότητά του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το νέο Χόλιγουντ των 80άρηδων στο Φεστιβάλ Καννών

Pulp Fiction / Το νέο Χόλιγουντ των 80άρηδων στο Φεστιβάλ Καννών

Ο Κόπολα πούλησε τα φημισμένα αμπέλια του και σκάρωσε ένα από τα ακριβότερα στοιχήματα στην ιστορία του σινεμά. Όμως, το Φεστιβάλ Καννών των auteurs και των κινηματογραφιστών αιχμής έχει τόση ανάγκη τους καταξιωμένους δημιουργούς μιας αλλοτινής εποχής;
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιώργος Αρβανίτης: «Έλεγα "είμαι καλύτερος" και δεν με πήρε η φτώχεια από κάτω»

Οι Αθηναίοι / Γιώργος Αρβανίτης: «Πείσμωνα για να γίνω ο καλύτερος και δεν με πήρε η φτώχεια από κάτω»

Από μια νιότη γεμάτη αντιξοότητες, ο τροχός για εκείνον γύρισε, η ζωή του στράφηκε στο φως και έγινε βιβλίο. Η Ευρώπη τον ανακάλυψε από τις ταινίες του Αγγελόπουλου, στις ιστορίες του πρωταγωνιστούν ο Φίνος, ο Μαστρογιάνι και ο Κουροσάβα. Ο πολυβραβευμένος διευθυντής φωτογραφίας που ήταν «πάντα την κατάλληλη στιγμή στο κατάλληλο μέρος» είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Εμφύλιος πόλεμος

Οθόνες / «Εμφύλιος πόλεμος»: Μυθοπλαστική εικασία ή ρεαλιστικό σενάριο;

Με μια φιλμογραφία γεμάτη ζόμπι, κλώνους και αποκυήματα φαντασίας, αυτή είναι η λιγότερο αλληγορική ταινία του Άλεξ Γκάρλαντ που επιλέγει να μην εξηγήσει τις αιτίες του διχασμού, επιμένει σε μια πολιτική ασάφεια και δεν κατονομάζει τον Τραμπ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Baby Reindeer: Ποτέ η φράση “sent from my iPhone” δεν έμοιαζε πιο τρομακτική

Daily / Baby Reindeer: Ποτέ η φράση «sent from my iPhone» δεν έμοιαζε πιο τρομακτική

Ισορροπώντας ανάμεσα στο θρίλερ, το κοινωνικό δράμα και τη μαύρη κωμωδία, η αυτοβιογραφική σειρά του Netflix αφηγείται με συνταρακτικό τρόπο μια αληθινή ιστορία κακοποίησης, μαζοχισμού και τραύματος.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Γέλιο-κονσέρβα: Ο θάνατος του πιο απόκοσμου και μισητού ήχου στην τηλεόραση

Οθόνες / Γέλιο-κονσέρβα: Ο θάνατος του πιο απόκοσμου και μισητού ήχου στην τηλεόραση

Το laugh track στις κωμικές σειρές αντιπροσώπευε την ψευδαίσθηση μιας κοινότητας, αλλά τώρα ακόμη κι αυτή η ψευδαίσθηση έχει χάσει τη λάμψη της. Καμία σειρά με γέλιο-κονσέρβα δεν έχει κερδίσει το βραβείο Emmy καλύτερης κωμωδίας εδώ και σχεδόν 20 χρόνια.
THE LIFO TEAM
Σάκης Καρπάς: «O κόσμος θα μας πει να συνεχίσουμε ή θα μας στείλει σπίτι μας»

Οθόνες / Unboxholics: «O κόσμος θα μας πει να συνεχίσουμε ή θα μας στείλει σπίτι μας»

Καθώς το «Μην ανοίγεις την πόρτα», το σκηνοθετικό ντεμπούτο των Unboxholics, ετοιμάζεται να βγει στις αίθουσες, ο Σάκης Καρπάς μας μιλά για το δάσος και άλλα πράγματα που τους τρομάζουν, για αγαπημένες ταινίες και games τρόμου, αλλά και για την άδικη δαιμονοποίηση των gamers.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Γιατί επιστρέφουμε συνεχώς στο σινεμά των 90s;

Pulp Fiction / Γιατί επιστρέφουμε συνεχώς στο σινεμά των '90s;

Είναι η δεκαετία του '90 η καλύτερη όλων στο σινεμά; Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος συζητά με την κριτικό και αρθρογράφο της LiFO Ειρήνη Γιαννάκη για τη δεκαετία που ξεκίνησε με το «Pretty Woman», το «Goodfellas», το «Χορεύοντας με τους λύκους» και το «Μόνος στο σπίτι» και έκλεισε με τα «Μάτια ερμητικά κλειστά», την «Έκτη αίσθηση», το «Matrix» και το «Fight Club».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Ghostwatch»: H ταινία τρόμου που προκάλεσε πανικό στο βρετανικό κοινό

Οθόνες / «Ghostwatch»: Γιατί αυτή η ταινία τρόμου προκάλεσε πανικό στο βρετανικό κοινό το 1992;

H κυκλοφορία του «Late Night with the Devil» στους κινηματογράφους ξαναφέρνει στην επικαιρότητα μια πρωτοποριακή και πέρα για πέρα ανατριχιαστική δημιουργία του BBC, που προκάλεσε πανικό και ακραίες αντιδράσεις στη Βρετανία το 1992, οδηγώντας έναν νεαρό τηλεθεατή στην αυτοκτονία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Πάτρικ Τατόπουλος: Ο designer που σχεδίασε το Μπάτμομπιλ, τον Γκοτζίλα και έναν δονητή για το «Seven»

Οθόνες / Πάτρικ Τατόπουλος: Ο designer που σχεδίασε το Μπάτμομπιλ, τον Γκοτζίλα και έναν δονητή για το «Seven»

Ο διάσημος Ελληνογάλλος σκηνογράφος του Χόλιγουντ μιλά στη LiFO για την τέχνη του, για το «Independence Day», το «Dark City», το «Poor Things» και την «Barbie», και για τότε που ο Φίντσερ του ζήτησε να του σχεδιάσει έναν δονητή.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Back to Black»: Aξίζει η κινηματογραφική βιογραφία της Έιμι Γουάινχαουζ

The Review / «Back to Black»: Είναι η ταινία για την Έιμι Γουάινχαουζ αντάξια του μύθου της;

Ο Γιάννης Βασιλείου και ο Άκης Καπράνος είδαν την ταινία της Σαμ Τέιλορ-Τζόνσον μέχρι τέλους, επιβίωσαν και βρέθηκαν στο στούντιο της LiFO για να συζητήσουν για την εμπειρία τους και για τα στοιχεία που κάνουν καλή μια κινηματογραφική μουσική βιογραφία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Kirsten Dunst: «Το σενάριο του Ευθύμη Φιλίππου για το “Kinds of Kindness” είναι ό,τι πιο weird έχω διαβάσει ποτέ!»

Οθόνες / Kirsten Dunst: «Το σενάριο του Ευθύμη Φιλίππου για το “Kinds of Kindness” είναι ό,τι πιο weird έχω διαβάσει ποτέ»

Με αφορμή τον πολυσυζητημένο «Εμφύλιο Πόλεμο» του Άλεξ Γκάρλαντ, η Αμερικανίδα ηθοποιός συζητά με τον Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο για τους ρόλους που την απελευθερώνουν, για την ανάγκη να υπάρχουν γυναίκες ηγέτιδες στην πολιτική, για τα πιο ιδιαίτερα σενάρια που έχουν πέσει στα χέρια της, όπως αυτό της τελευταίας ταινίας του Γιώργου Λάνθιμου.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ