Το Φεστιβάλ του Τορόντο και τα Όσκαρ

Το Φεστιβάλ του Τορόντο και τα Όσκαρ Facebook Twitter
Oι πρωταγωνιστές του La La Land στο φεστιβάλ του Τορόντο: Η ταινία του Ντάμιεν Σαζέλ, που αποθεώθηκε και στη Βενετία, μοιάζει απίθανο να μην πάρει ένα ή περισσότερα Όσκαρ το Φεβρουάριο.
0



Το Φεστιβάλ του Τορόντο, που ολοκληρώθηκε την Κυριακή, έχει πετύχει αρκετά πράγματα στα 40 χρόνια που υπάρχει – πρωτοξεκίνησε το 1976. Το σημαντικότερο είναι πως θεωρείται πλέον ο ναός της αμερικανικής αγοράς, φέρνοντας όλους τους επαγγελματίες του χώρου να δουν μαζεμένες τις ταινίες που θα κυριαρχήσουν τους επόμενους μήνες αλλά και να προαγοράσουν δικαιώματα για παραγωγές που θα μας απασχολήσουν τουλάχιστον μετά από ένα χρόνο. Το αποτέλεσμα αυτού του επιτεύγματος ήταν πως κάθε ταινία από τις ΗΠΑ που έχει υψηλές βλέψεις, να στριμώχνει σε μία ημέρα την παρουσία της στη Βενετία (το κατ' εξοχήν μεγάλο φεστιβάλ της εποχής) ή και να την εγκαταλείπει τελείως για το Τορόντο.


Υπάρχει όμως και κάτι άλλο. Το Τορόντο, σε αντίθεση με τα ευρωπαϊκά φεστιβάλ που φτιάχνουν επιτροπές για να μοιράζουν αφειδώς βραβεία με αποτέλεσμα να βραβεύεται το μισό διαγωνιστικό τμήμα, στηρίζεται στο κοινό για την ανάδειξη της καλύτερης ταινίας. Το People's Choice Αward δίνεται από το 1978, το έχουν πάρει πολλές σημαντικές ταινίες, και ακολουθώντας την γιγάντωση του φεστιβάλ που ξεκίνησε στις αρχές του αιώνα μας, έχει φτάσει σήμερα να θεωρείται προάγγελος για τα Όσκαρ. Υπάρχει ένα σερί που ξεκινά από το 2008 και φτάνει μέχρι πέρυσι, καθώς κάθε αγγλόφωνη ταινία του βραβεύτηκε στο Τορόντο, πήρε ή ήταν υποψήφια για Όσκαρ καλύτερης ταινίας – εξαίρεση το αραβόφωνο Όταν Θέλουν οι Γυναίκες της Ναντίν Λαμπακί που κέρδισε το 2011. Ως το 2008 είχε συμβεί 2 φορές να κερδίζει το Όσκαρ ταινία που είχε πάρει πριν το βραβείο στο Τορόντο (Οι Δρόμοι της Φωτιάς το 1981 και το American Beauty το 1999), ενώ άλλες 5 ήταν υποψήφιες, αριθμός πάντως μικρός για να φανερωθεί μια σύνδεση.

Το People's Choice Αward δίνεται από το 1978, το έχουν πάρει πολλές σημαντικές ταινίες, και ακολουθώντας την γιγάντωση του φεστιβάλ που ξεκίνησε στις αρχές του αιώνα μας, έχει φτάσει σήμερα να θεωρείται προάγγελος για τα Όσκαρ.


Το εντυπωσιακό σε αυτές τις 7 συνεχόμενες ταινίες είναι πως δεν πρόκειται πάντα για προφανείς οσκαρικές επιλογές. Για παράδειγμα το Slumdog Millionaire που το ξεκίνησε το 2008 ήταν μια ταινία ενός σκηνοθέτη που προέρχονταν από αποτυχίες, με την αύρα που τον ακολουθούσε από το Trainspotting να έχει ήδη διαλυθεί, γυρισμένο στην Ινδία με άγνωστους (στο χολιγουντιανό σύστημα) ηθοποιούς. Κι όμως το βραβείο κοινού έδωσε ώθηση στον Ντάνι Μπόιλ, η ταινία έγινε sleeper hit τους επόμενους μήνες και έφτασε να κατακτά 8 Όσκαρ. Το 2009, ο Λι Ντάνιελς είχε ήδη πάρει την ώθησή του από το Σάντανς και τις Κάννες, όμως το Τορόντο το έβαλε και επίσημα στα φαβορί. Το Precious ήταν υποψήφιο για 6, κερδίζοντας τελικά 2 – καθόλου άσχημα.

Το Φεστιβάλ του Τορόντο και τα Όσκαρ Facebook Twitter
Tο βραβείο κοινού έδωσε ώθηση στον Ντάνι Μπόιλ και το Slumdog Millionaire έγινε sleeper hit τους επόμενους μήνες και έφτασε να κατακτά 8 Όσκαρ.


Το 2010, λίγο μετά την προβολή του στο επίσης επιδραστικό φεστιβάλ του Telluride στις ΗΠΑ (ένα τετραήμερο προβολών χωρίς κανένα διαγωνιστικό χαρακτήρα που πρωτοσυστήνει τις ταινίες της χειμερινής σεζόν), εμφανίζεται στο Τορόντο ο Λόγος του Βασιλιά του Τομ Χούπερ και η σχέση του βασιλιά Κόλιν Φερθ με τον λογοθεραπευτή Τζέφρεϊ Ρας συγκινεί τους πάντες. Μετά το βραβείο κοινού, η ταινία πάει φουριόζα για τα Όσκαρ, παίρνει τελικά 4 (ανάμεσά τους ταινίας και σκηνοθεσίας), ενώ όπως αναμενόταν θριαμβεύει και στα BAFTA με 7 βραβεύσεις. Το 2012, ένα χρόνο μετά το Όταν Θέλουν οι Γυναίκες που δεν πήγε στις τελικές επιλογές για τα ξενόγλωσσα Όσκαρ, επιστροφή στα συνηθισμένα. Ο Ντέιβιντ Ράσελ συστήνει στον Καναδά τον φιλόδοξο Οδηγό Αισιοδοξίας, που αν και δεν φαίνεται να έχει προφανή οσκαρική δυναμική, συμπαρασύρει θεατές και κριτικούς στον φρενήρη ρυθμό του. Παίρνει 8 υποψηφιότητες, ανάμεσά τους και τις 4 για ερμηνεία κάτι που συνέβη για πρώτη φορά μετά το 1981 και τους Κόκκινους του Γουόρεν Μπίτι, και αν και φεύγει με μόλις ένα βραβείο, βάζει πρόωρα την Τζένιφερ Λόρενς στους μεγάλους σταρ της εποχής μας.


Τα τρία επόμενα χρόνια πιστοποιείται η δύναμη του φεστιβάλ. Βραβεύει το 12 Χρόνια Σκλάβος, κάτι που κάνει όλος ο πλανήτης αργότερα, στη συνέχεια το Παιχνίδι της Μίμησης (8 υποψηφιότητες, 1 Όσκαρ) και πέρυσι το Δωμάτιο, την υπέροχη ταινία του Λένι Άμπραμσον που είδε την πρωταγωνίστριά του Μπρι Λάρσον να θριαμβεύει. Που οδηγούν όλα αυτά; Στο προχθεσινό βραβείο που πήρε το La La Land του Ντάμιεν Σαζέλ, που αποθεώθηκε και στη Βενετία και μοιάζει απίθανο να μην πάρει ένα ή περισσότερα Όσκαρ το Φεβρουάριο. Ο Σαζέλ πάντως (που πέρυσι είχε φτάσει κοντά με το Whiplash) αν έχει μεγάλες προσδοκίες, θα πρέπει να θυμάται και μια άλλη παράδοση. Οι 3 ταινίες των τελευταίων χρόνων μαζί με τις 2 που αναφέραμε στην αρχή, οι οποίες κατάφεραν να πάρουν το σημαντικότερο βραβείο, το Όσκαρ Καλύτερης Ταινίας, είναι όλες γυρισμένες από Βρετανούς.



Το καλό σινεμά όμως δε φτάνει πάντα στα Όσκαρ. Μεταξύ άλλων λοιπόν, βραβείο στο Τορόντο έχει πάρει το Bad Timing του Νίκολας Ρεγκ, Η Παρακμή της Αμερικανικής Αυτοκρατορίας του Ντενίς Αρκάν, το Fisher King του Τέρι Γκίλιαμ, το Zatoichi του Τακέσι Κιτάνο και οι Επικίνδυνες Υποσχέσεις του Ντέιβιντ Κρόνενμπεργκ. Πάνω απ' όλα, αυτό το φεστιβάλ βραβεύει ταινίες που προορίζονται να γίνουν κλασικές.

0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Αποστολή: Η Βενετία χορεύει στο ρυθμό του «La La Land»

Οθόνες / Αποστολή: Η Βενετία χορεύει στο ρυθμό του «La La Land»

Ανάμεσα στα τρυφερά νεοκυματικά μιούζικαλ του Ζακ Ντεμί και την ανθολόγηση της MGM στη μεγάλη της ακμή, το «La La Land» του Ντέιμιαν Σαζέλ είναι εντυπωσιακά περισσότερα πράγματα από μια νοσταλγική ωδή στο κλασικό μουσικοχορευτικό ιδίωμα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Φεστιβάλ Bενετίας: Το πένθος του Νικ Κέιβ

Οθόνες / Φεστιβάλ Bενετίας: Το πένθος του Νικ Κέιβ

Το ντοκιμαντέρ «One more time with feeling» του Άντριου Ντόμινικ με αφορμή το νέο άλμπουμ του Nick Cave και των Bad Seeds εξελίσσεται σε εξομολογητικό ψυχογράφημα που προδίδει τον πόνο του και αποκαλύπτει την αξιοπρέπειά του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

6 αποκαλυπτικά ντοκιμαντέρ για τη ζωή και τον κόσμο που ζούμε τώρα

Οθόνες / 6 αποκαλυπτικά ντοκιμαντέρ για τη ζωή και τον κόσμο που ζούμε τώρα

Το Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Καστελλορίζου πρόβαλε φέτος ταινίες πολιτικά φορτισμένες που οραματίζονται ένα μέλλον χωρίς σύνορα. Έξι από αυτές έκαναν ιδιαίτερη εντύπωση χάρη στην αισθητική και την προβληματική τους.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Βίκι Κριπς στη LIFO: «Καθένας επιλέγει το δικό του δηλητήριο»

Οθόνες / Βίκι Κριπς: «Καθένας επιλέγει το δικό του δηλητήριο»

Η ηθοποιός που στάθηκε σαν ίση προς ίσο απέναντι σε ολόκληρο Ντάνιελ Ντέι-Λιούις μιλάει στη LiFO σε μια συνέντευξη εφ’ όλης της ύλης με αφορμή την κυκλοφορία του «Hot Milk», που συμπεριλαμβάνει γυρίσματα στη χώρα μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ο ξεχασμένος απαγωγέας Τόνι Κυρίτσης, που ενέπνευσε τον Γκας Βαν Σαντ για το Dead Man's Wire

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Dead Man’s Wire»: Η χλιαρή επιστροφή του Γκας βαν Σαντ

Μετά από πέντε χρόνια ο Αμερικανός σκηνοθέτης επανέρχεται με την ξεχασμένη ιστορία ενός απαγωγέα, κάνοντας μια βιογραφία με νόημα, που όμως δεν προσθέτει κάτι στη φιλμογραφία του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
To αριστουργηματικό Ran του Κουροσάβα και 8 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Οθόνες / To αριστουργηματικό Ran του Κουροσάβα και 8 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Μια ταινία βασισμένη σε βιβλίο του Στίβεν Κινγκ, η επιστροφή του Ντάρεν Αρονόφσκι, η καλύτερη ταινία του Κουροσάβα σε επανέκδοση και το τέταρτο μέρος της σειράς ταινιών θρίλερ «Το Κάλεσμα» – Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
«Η φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ζωντανεύει στη Βενετία

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Η φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ζωντανεύει στη Βενετία

Έκκληση από τους συντελεστές της ταινίας της Κάουτερ Μπεν Χάνια να σταματήσουν επιτέλους οι δολοφονίες παιδιών στη Γάζα, με αφορμή το σπαρακτικό τηλεφώνημα της 6χρονης Παλαιστίνιας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
A House of Dynamite

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «House of Dynamite»: Η Κάθριν Μπίγκελοου πατάει το κουμπί – και μας κόβει την ανάσα

Με χειρουργική ακρίβεια, η πρώτη γυναίκα που τιμήθηκε με Όσκαρ σκηνοθεσίας μας πείθει ανατριχιαστικά για τον επικείμενο πυρηνικό όλεθρο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ο μάγος του Κρεμλίνου

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Ο μάγος του Κρεμλίνου»: Ο ρυθμιστής του Πούτιν δεν χωρά σε ταινία

Πίσω από το ψυχρό πρόσωπο της εξουσίας, κρύβεται ο ψίθυρος ενός σύγχρονου Ρασπούτιν. Ο Ολιβιέ Ασαγιάς τον ακολουθεί – αλλά μήπως τον πρόδωσε η φόρμα;
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
No other choice

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «No other choice»: Η ταινία που θα οδηγήσει τον Παρκ Τσαν-γουκ στα Όσκαρ

Ο Κορεάτης σκηνοθέτης παραμένει ένας από τους μεγάλους σύγχρονους κινηματογραφιστές, αν και η αντικαπιταλιστική του σάτιρα «No other choice» δεν είναι η καλύτερή του ταινία.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Είναι σαν να κάνεις τον Δράκουλα χορτοφάγο»: Γιατί το σέξι τέρας του Φρανκενστάιν που παίζει ο Τζέικομπ Ελόρντι είναι λάθος

Οθόνες / Γιατί το σέξι τέρας του νέου «Φρανκενστάιν» είναι λάθος

Στη διασκευή του κλασικού μυθιστορήματος της Μέρι Σέλεϊ από τον Γκιγιέρμο ντελ Τόρο πρωταγωνιστεί ο «εξωφρενικά όμορφος» Τζέικομπ Ελόρντι στον ρόλο του τέρατος – πράγμα που έχει ως αποτέλεσμα μια ταινία χωρίς ειρμό. 
THE LIFO TEAM
O Στίβεν Κινγκ στο σινεμά: Οι 10 καλύτερες μεταφορές

Οθόνες / O Στίβεν Κινγκ στο σινεμά: Οι 10 καλύτερες μεταφορές

Είναι εντυπωσιακός ο αριθμός διασκευών του έργου του δημοφιλούς συγγραφέα που θα δούμε στο πανί, στο γυαλί και στο σανίδι, κι αυτό στάθηκε αφορμή για ένα αφιέρωμα στις καλύτερες ταινίες που ενέπνευσαν τα γραπτά του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Φρανκενστάιν: Ένα θεσπέσιο μελόδραμα που σε παρασύρει και σε ματώνει

Ανταπόκριση από τη Βενετία / Φρανκενστάιν: Ένα θεσπέσιο μελόδραμα που σε παρασύρει και σε ματώνει

O Γκιγιέρμο Ντελ Τόρο θα έκανε την Μέρι Σέλεϊ περήφανη. Ο δικός του Φρανκενστάιν κατορθώνει να μην προδώσει το πνεύμα του πολυδιασκευασμένου μυθιστορήματός της.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
After the Hunt: Το #MeToo στα χέρια του Λούκα Γκουαντανίνο είναι μια μπερδεμένη υπόθεση

Ανταπόκριση από τη Βενετία / After the Hunt: Το #MeToo στα χέρια του Γκουαντανίνο είναι μια μπερδεμένη υπόθεση

Ο Λούκα Γκουαντανίνο νοσταλγεί τη χαμένη τέχνη του διαλόγου, αλλά το After the Hunt χάνει το δίκιο του στην ακαδημαϊκή φλυαρία και τις σεναριακές αστοχίες.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ