Fatman: Ο σκληρά εναλλακτικός αλλά ακραία αντιπαθής Άγιος Βασίλης του Μελ Γκίμπσον

Fatman: Ο σκληρά εναλλακτικός αλλά ακραία αντιπαθής Άγιος Βασίλης του Μελ Γκίμπσον Facebook Twitter
Ο Μελ Γκίμπσον είναι πλέον σχεδόν αδύνατον να παίξει κάτι διαφορετικό από τον εκ των περιστάσεων ή απρόθυμο ήρωα δράσης που επί δεκαετίες παραλλάσσει.
0



ΗΘΕΛΑ ΠΟΛΥ ΝΑ ΣΥΜΠΑΘΗΣΩ τον σκληρά εναλλακτικό Άγιο Βασίλη, αλλά ο ακραία αντιπαθής Fatman του Μελ Γκίμπσον δεν μου το επέτρεψε. Όχι πως ευθύνεται ο Γκίμπσον γι' αυτό: δεν έχει υπογράψει την ταινία, δεν ενεπλάκη στην παραγωγή, ούτε το Fatman αποτελεί δικό του πρότζεκτ. Ο Έσομ και ο Ίαν Νελμς σκηνοθετούν, υπό την υψηλή εποπτεία του Ντέιβιντ Γκόρντον Γκριν (ο οποίος, θυμίζουμε, το έχει γυρίσει στα Halloween) μια διαφορετική, σχεδόν αγνώριστη εκδοχή ενός μοντέρνου Άι Βασίλη, Αμερικανού, ντυμένου ατημέλητα, εμφανώς κουρασμένου και ηθικά απογοητευμένου, που ζει με τη στωική Αφροαμερικανίδα σύζυγό του, τη Ρουθ, σε μια μικρή πόλη της Αλάσκας, διατηρεί ένα κατάστημα χριστουγεννιάτικων παιχνιδιών (με ξωτικά, για να μην ξεχνιόμαστε, επίσης εξαντλημένα), που πάει τόσο χάλια οικονομικά, ώστε αναγκάζεται να ζητήσει τη βοήθεια της κυβέρνησης, και πιο συγκεκριμένα του στρατού, για να βγάλει τη χρονιά!


Ο Κρις Κρινγκλ στέλνει παιχνίδια στα καλά παιδιά και ένα κομμάτι κάρβουνα σε όσα δεν αξίζουν την πραγματοποίηση της ευχής τους. Ένας ενήλικος κακοποιός, μισθοφόρος παραγγελιοδόχος δολοφονιών, κι ένας νεαρός γόνος καλής οικογενειας, με απόντα πατέρα και μια γιαγιά στην οποία φέρεται τάχα μου ευγενικά, γίνονται ορκισμένοι εχθροί του «Χοντρού» – στην ταινία αποφεύγεται η χριστιανική του ιδιότητα. Επειδή έχουν απωθημένα που θεωρούν ανυπέρβλητα, συμμαχούν για να τον εξοντώσουν.

Ο Κρινγκλ ξέρει τι τον περιμένει, όπως παραδοσιακά γνωρίζει το όνομα κάθε νυν ή πρώην παιδιού που κλήθηκε κάποια στιγμή να ανταμείψει. Πρoπονείται όσο το επιτρέπουν οι μειωμένες δυνάμεις του. Ζει σε ένα πνεύμα όπου απουσιάζει η γιορτινή ζέση. Τη χαρά και τον ενθουσιασμό έχουν αντικαταστήσει η απαισιοδοξία για τον θεσμό της ετήσιας χαράς και η πεποίθηση πως το ανθρώπινο γένος, και δη τα πιτσιρίκια, έχουν μολυνθεί από τη μοχθηρία του υλισμού, τον ατομισμό έναντι της αλληλεγγύης, την ιδιοκτησία του δώρου ως προνομίου που δεν χρειάζεται αγαθότητα για να αποκτηθεί.

Ο μεταποκαλυπτικός «Fatman» του 2020 απεκδύεται τον χριστιανικό μανδύα του παλιού καλού Klaus και φορά μια εντελώς βιβλική εκδικητικότητα, με τον οφθαλμό αντί οφθαλμού προφανέστατα τοποθετημένο σε κρίσιμο σημείο της κάθαρσης.


Το πρόβλημα με το Fatman, που θα προβληθεί χωρίς να έχει προηγηθεί έξοδος του σε αίθουσα, από την PVoD υπηρεσία Movies Club της Cosmote TV, είναι η άγαρμπη ανισορροπία των ειδών που ασπάζεται. Πρόκειται για μια πρωτότυπη, κατά κάποιον τρόπο ριψοκίνδυνη ιδέα που ξεχειλώνει από τα πρώτα λεπτά: λανσάρεται ως σάτιρα που δεν βρίσκει τον δρόμο της γιατί εμφανίζεται σποραδικά και άτολμα, βαδίζει προς την κωμωδία αλλά δεν έχει καθόλου πλάκα, υπαινίσσεται τη βαθύτερη καταγγελία σε ηθικό επίπεδο, αν και από ένα σημείο κι έπειτα, δείχνει τις μηχανικές προθέσεις της.

Με τον στρατό αναμεμειγμένο στο μείγμα της πλοκής, τα πράγματα θα πάρουν μια αιματοβαμμένη τροπή, χωρίς δεύτερη σκέψη. Από τη στιγμή που το συμβόλαιο θανάτου υπογράφεται σαν ανάθεμα από τους δύο πολέμιους, το Fatman μετατρέπεται σε ένα θρίλερ, αλλά χωρίς σασπένς, και με περιορισμένη δράση, σαν εκτροχιασμένο γουέστερν στα χιόνια.

Fatman: Ο σκληρά εναλλακτικός αλλά ακραία αντιπαθής Άγιος Βασίλης του Μελ Γκίμπσον Facebook Twitter
Ο Κρινγκ που ελλειπτικά πλάθει είναι μια διασταύρωση του ασάλευτου Μαντ Μαξ με ψήγματα της μεσιανικής αυτοθυσίας του Γουίλιαμ «Braveheart» Γουάλας, χωρίς να αποκλείει όλες τις βίαιες αναφορές του από τις γνωστές ταινίες του.


Ο Μελ Γκίμπσον είναι πλέον σχεδόν αδύνατον να παίξει κάτι διαφορετικό από τον εκ των περιστάσεων ή απρόθυμο ήρωα δράσης που επί δεκαετίες παραλλάσσει – μήπως στο Αυτό που Θέλουν οι Γυναίκες εντοπίζεται τελικά η καλύτερη ερμηνεία του, γιατί απέχει τόσο πολύ από το φυσικό του περιβάλλον; Ο Κρινγκ που ελλειπτικά πλάθει είναι μια διασταύρωση του ασάλευτου Μαντ Μαξ με ψήγματα της μεσιανικής αυτοθυσίας του Γουίλιαμ «Braveheart» Γουάλας, χωρίς να αποκλείει όλες τις βίαιες αναφορές του από τις γνωστές ταινίες του.

Ο μεταποκαλυπτικός Fatman του 2020 απεκδύεται τον χριστιανικό μανδύα του παλιού καλού Klaus και φορά μια εντελώς βιβλική εκδικητικότητα, με τον οφθαλμό αντί οφθαλμού προφανέστατα τοποθετημένο σε κρίσιμο σημείο της κάθαρσης. Η διαφορά του με τις λίγες αντι-γλυκαντικές προσεγγίσεις του παρελθόντος, όπως το πιο γνήσιο στην εκτροπή του Bad Santa, είναι πως παραχαράσσει την ταυτότητα του πασίγνωστου μύθου, χωρίς να έχει τα φόντα να τον αποτελειώσει με θράσος, κινηματογραφικό ή έστω νοηματικό.

 

Το «Fatman» προβάλλεται σε PVoD πανελλήνια πρεμιέρα στην on demand υπηρεσία Movies Club της COSMOTE TV που δίνει τη δυνατότητα στους συνδρομητές να απολαύσουν κινηματογραφικές ταινίες, με τιμή ενοικίασης από 4,90 ευρώ – οι συνδρομητές θα μπορούν να τις παρακολουθήσουν εντός 48 ωρών από την ενοικίασή τους.

 

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τζον Κασσαβέτης, εξέχων δημιουργός της αμερικανικής αβάν-γκαρντ

Οθόνες / Τζον Κασσαβέτης: «Το καλύτερο location στον κόσμο είναι το ανθρώπινο πρόσωπο»

Γεννήθηκε σαν σήμερα ο ελληνοαμερικανός σκηνοθέτης και ηθοποιός που έγραψε ιστορία στον κινηματογράφο με σπουδαίες ταινίες όπως οι «Μια γυναίκα εξομολογείται», «Νύχτα Πρεμιέρας», «Γκλόρια» και πολλές ακόμα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η συγκλονιστική «Φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ακούγεται από σήμερα και στην Αθήνα

Οθόνες / Η συγκλονιστική «Φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ακούγεται από σήμερα και στην Ελλάδα

Ένα 6χρονο κορίτσι «φωνάζει» το πιο δυνατό αντιπολεμικό μήνυμα, οι Έλληνες διασκευάζουν Ντίκενς (και το κάνουν πολύ καλά) και άλλες πέντε ταινίες που μπορείτε να δείτε από σήμερα στα σινεμά.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Σινεμά από το μέλλον, για δύο εβδομάδες στην Αθήνα

Οθόνες / Σινεμά από το μέλλον, για δύο εβδομάδες στην Αθήνα

Το Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου της Αθήνας επιστρέφει. Για δύο εβδομάδες θα δούμε μερικές από τις πιο ενδιαφέρουσες ταινίες σύχρονων δημιουργών, παράλληλα με αποκατεστημένες κλασικές που άφησαν εποχή.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Beatles νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων

Daily / Beatles νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων

Η μυθική σειρά οκτώ (συν ένα) επεισοδίων που διασχίζει ολόκληρη την εξωπραγματική διαδρομή του πιο σημαντικού και πιο λατρεμένου συγκρότημα στην ιστορία, επέστρεψε στο Disney + σε νέα, αποκατεστημένη εκδοχή με πεντακάθαρη εικόνα και κρυστάλλινο ήχο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Barry Lyndon»: Η μεγαλειώδης ύβρις ενός όμορφου αριβίστα

Οθόνες / «Barry Lyndon»: Η μεγαλειώδης ύβρις ενός όμορφου αριβίστα

Πενήντα χρόνια μετά την πρώτη προβολή της, η ταινία του Στάνλεϊ Κιούμπρικ παραμένει ένα μεγάλο εικαστικό αριστούργημα και σίγουρα μία από τις ωραιότερες ταινίες που γυρίστηκαν ποτέ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Νταβίντ Πάμπλος: « Το Μεξικό βυθίζεται στη βία εδώ και πολλά χρόνια»

Οθόνες / Νταβίντ Πάμπλος: «Το Μεξικό βυθίζεται στη βία εδώ και πολλά χρόνια»

Βία, καρτέλ ναρκωτικών, τρόμος παντού, σκλάβοι του σεξ αλλά και queer έρωτες στο Μεξικό του σήμερα. Αυτό είναι το σκηνικό της συγκλονιστικής ταινίας «Στον δρόμο» που είδαμε στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης. Ο Μεξικανός σκηνοθέτης μίλησε στη LiFO για τη ζωή στο Μεξικό αλλά και για την τόλμη που χρειάστηκε να γυρίσει μια ταινία με ένα τόσο επικίνδυνο για τη χώρα του θέμα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το μέλλον που προφήτευσε το «Ghost in the shell» είναι εδώ

Μουσική / Το μέλλον που προφήτευσε το «Ghost in the shell» είναι εδώ

Το 1995, όταν βγήκε στους κινηματογράφους το διάσημο άνιμε του Mamoru Oshii, οι αναφορές του στην ΑΙ ακούγονταν εξωγήινες. Σήμερα, μοιάζει πιο επίκαιρο και σύγχρονο από ποτέ. Το ίδιο και το σάουντρακ του Kenji Kawai. Σε λίγες μέρες προβάλλεται ξανά στην Αθήνα.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Βιμ Βέντερς: «Είμαι αισιόδοξος για το σινεμά, ο κόσμος σιχάθηκε το streaming»

Οθόνες / Βιμ Βέντερς στη LifO: «O κόσμος σιχάθηκε το streaming»

Με αφορμή το αφιέρωμα στο έργο του που είδαμε στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση, ο Γερμανός σκηνοθέτης μάς μίλησε για την εκλεκτική συγγένεια που νιώθει με την Ιαπωνία και για τον τρόπο που του αρέσει να κάνει ταινίες, ενώ εξέφρασε την αισιοδοξία του για την επιστροφή του κοινού στις κινηματογραφικές αίθουσες.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ