Επιστροφή ''Στο σπίτι'' του Αθανάσιου Καρανικόλα και στο σινεμά ατόφιου κοινωνικού προβληματισμού

 Επιστροφή ''Στο σπίτι'' του Αθανάσιου Καρανικόλα και στο σινεμά ατόφιου κοινωνικού προβληματισμού Facebook Twitter
0

Η ταινία Στο σπίτι του Αθανάσιου Καρανικόλα ήταν η πρώτη ελληνική που είδα στις φετινές Νύχτες Πρεμιέρας. Προβλήθηκε χθες βράδυ στην αίθουσα Odeon Όπερα 1, παρουσία των συντελεστών της, αλλά και εκπροσώπων του ελληνικού κινηματογράφου: εκεί ήταν ο πρόεδρος της Εταιρείας Ελλήνων Σκηνοθετών, Χάρης Παπαδόπουλος, ο παραγωγός Νίκος Σέκερης, οι σκηνοθέτες Γιάννης Οικονομίδης και Βασίλης Μαζωμένος, οι ηθοποιοί Θέμις Μπαζάκα, Ηλίας Λογοθέτης, Κωνσταντίνος Τζούμας κ.α.

Τον Αθανάσιο Καρανικόλα δεν τον γνωρίζω, για την ακρίβεια δεν είχα δει ούτε μισό καρέ από τις προηγούμενες ταινίες του, μια και πρόκειται για Έλληνα σκηνοθέτη του εξωτερικού, ο οποίος τώρα, όπως είπε και ο ίδιος, γύρισε την πρώτη του αμιγώς ελληνική ταινία, με Έλληνες ηθοποιούς δηλαδή και ελληνικό συνεργείο.

Πέρα απ' όλα αυτά (μάλλον δεν έχουν και πολλή σημασία για τον απλό θεατή), είχα την ευκαιρία να δω μία ταινία που θα μπορούσε να ανοίξει το δρόμο για την επιστροφή σε ένα σινεμά ατόφιου κοινωνικού προβληματισμού.

Στο σπίτι του Kαρανικόλα δεν υπάρχει καμία αλληγορία από πίσω. Υπάρχουν καταστάσεις και πρόσωπα ''υπαρκτά'' μόνο. Χα! Μα υπάρχει αλληγορία: Οι γιάπηδες μεγαλοαστοί προτού ''πουλήσουν'' την πιστή οικιακή βοηθό, πρώτα ξεπουλάνε το πανέμορφο άλογο τους, ένα ζώο - σύμβολο φιλίας και αφοσίωσης.

 Επιστροφή ''Στο σπίτι'' του Αθανάσιου Καρανικόλα και στο σινεμά ατόφιου κοινωνικού προβληματισμού Facebook Twitter

Όλα ξεκινούν όταν η Νάντια, η επί 12 χρόνια Γεωργιανή οικιακή βοηθός ενός ευκατάστατου ζευγαριού και νταντά της κόρης τους, αρρωσταίνει από μυελοπάθεια που αργά ή γρήγορα θα παραλύσει το κορμί της. Το πρόβλημα αυτό θα ξεριζώσει κυριολεκτικά τη, μέχρι πρότινος, στενότατη σχέση της με την οικογένεια και θα ξεσκεπάσει την επιφανειακότητα των ανθρώπων. Μοναδικό στήριγμα της Νάντιας ο σύντροφος της, επίσης εργαζόμενος στο σταύλο των εργοδοτών της. Γιατί από ένα σημείο κι έπειτα, η άτυχη γυναίκα μοιάζει να βυθίζεται στην κατάθλιψη και να απομονώνεται απ' όλα τα πρόσωπα που αγάπησε: το ζευγάρι και το κοριτσάκι τους, ακόμη και την ίδια της την κόρη που την επισκέπτεται κάποια στιγμή από το Βερολίνο, τον τόπο σπουδών της.

Όλα ξεκινούν όταν η Νάντια, η επί 12 χρόνια Γεωργιανή οικιακή βοηθός ενός ευκατάστατου ζευγαριού και νταντά της κόρης τους, αρρωσταίνει από μυελοπάθεια που αργά ή γρήγορα θα παραλύσει το κορμί της.

Τι συμβαίνει εν ολίγοις όταν ο ξένος δεν μας είναι πια χρήσιμος; Η συμπάθεια και η αγάπη προς το ξένο και το αλλότριο μετατρέπονται αίφνης σε φόβο, απειλή ή, ακόμη χειρότερα για την περίπτωση της Νάντιας, σε οίκτο. Και τότε οι μάσκες πέφτουν, οι άνθρωποι δεν αναγνωρίζονται πια και η ζωή συνεχίζεται μεσ' στη σύμβαση και στην υποκρισία.

Πολύ θα ήθελα να μάθω πώς θα όριζε ο δημιουργός τη μοίρα αυτής της γυναίκας αν έφτιαχνε κάποτε μία συνέχεια της ταινίας - να μην παρεξηγηθώ, δεν εννοώ ένα sequel αμερικανικής λογικής. Το τελευταίο του πλάνο με τη Νάντια να χάνεται στο βάθος του δρόμου και να πέφτουν οι τίτλοι, ήταν γροθιά στο στομάχι. Όπως εξίσου γροθιά στο στομάχι ήταν και η sequence του οριστικού χωρισμού της από την οικογένεια, με την υπέροχη Μαρία Καλλιμάνη να παίζει μόνο με το δακρυσμένο βλέμμα της και δυο-τρία λόγια στα χείλη.

 Επιστροφή ''Στο σπίτι'' του Αθανάσιου Καρανικόλα και στο σινεμά ατόφιου κοινωνικού προβληματισμού Facebook Twitter

Θα ακουστεί υπερβολικό, το ξέρω εκ των προτέρων, όμως η τόσο μελαγχολική ερμηνεία της Καλλιμάνη ως Νάντια θα έκανε έως και τον μακαρίτη τον βορειοευρωπαίο τον Μπέργκμαν να χαμογελάει από κει απάνω.

Τα σταθερά κάδρα του σκηνοθέτη, η θέληση του να μην ασχοληθεί εκτενέστερα με την ασθένεια της ηρωίδας του για να μη γυρίσει την ιστορία της σε μελό, οι διακριτικές θλιμμένες μελωδίες της Μαριέττας Φαφούτη, μα πάνω απ' όλα αυτή η αίσθηση του καύσωνα και της θαλασσινής αλμύρας στη φωτογραφία, αποτυπώνουν επιτυχημένα το πιο μαύρο ελληνικό καλοκαίρι στην ψυχή μιας γυναίκας, που αν ήταν Ελληνίδα, ενδεχομένως τα πράγματα να ήταν και πιο ευνοϊκά.

 Επιστροφή ''Στο σπίτι'' του Αθανάσιου Καρανικόλα και στο σινεμά ατόφιου κοινωνικού προβληματισμού Facebook Twitter
Ο σκηνοθέτης Αθανάσιος Καρανικόλας με την πρωταγωνίστρια του, Μαρία Καλλιμάνη, στο 64ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Βερολίνου

 

Η ταινία Στο σπίτι του Αθανάσιου Καρανικόλα, μία ελληνογερμανική συμπαραγωγή, από αυτή την Πέμπτη βγαίνει κανονικά σε διανομή στις αίθουσες και θα τη σύστηνα ανεπιφύλακτα!

Τέλος, δε μπορώ να μη σχολιάσω πως ενώ, μέχρι πρόσφατα, το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου συμμετείχε πρώτο - πρώτο σε παραγωγές ανάλογες, τα τελευταία χρόνια το βλέπουμε μόνο στα ζενερίκ τέλους, κάπου στο βάθος, λίγο πριν τα Μικρογεύματα Γρηγόρης και την Pizza Hut. Δε φταίει φυσικά το έρμο το ΕΚΚ, ούτε οι κατά καιρούς άξιοι εκπρόσωποι του. Φταίει αυτό το ανάλγητο κράτος που προτιμάει να ντύνεται τα αρχαία του τα λούσα, κατά πώς θά'λεγε και ο Νικόλαος Γκάτσος, ενώ τον σύγχρονο πολιτισμό συνεχίζει να τον γράφει εκεί που δεν πιάνει μελάνι. Μία άλλη πονεμένη ιστορία και όχι επί της παρούσης...

Οθόνες
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ντέπυ Γοργογιάννη: «Ο intimacy coordinator θα ενταχθεί και στη δική μας κουλτούρα»

Θέατρο / Πώς γυρίζουμε σήμερα μια σκηνή βιασμού;

Το θέατρο και ο κινηματογράφος διεθνώς επανεξετάζουν τον τρόπο με τον οποίο στήνονται οι ερωτικές και βίαιες σκηνές: μέχρι ποιο σημείο μπορεί να εκτεθεί ένα σώμα; Η Ντέπυ Γοργογιάννη εξηγεί τον ρόλο του intimacy coordinator και τον τρόπο που τίθενται τα όρια.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Πριν από το break, ο Γιώργος Λάνθιμος τα λέει όλα

Οθόνες / Γιώργος Λάνθιμος: «Το θέμα είναι πώς ξαναβρίσκεις τη χαρά»

Παραδέχεται πως η δημιουργία ενός έργου τέχνης δεν είναι μια ανώδυνη διαδικασία. Και πως χρειάζεται ένα διάλειμμα. Πήρε στάση απέναντι σε όσα συμβαίνουν στη Γάζα γιατί «Αν είσαι άνθρωπος με οποιαδήποτε ενσυναίσθηση, δεν μπορείς να μη μιλήσεις». Λίγο πρίν την κυκλοφορία της ταινίας Βουγονία που σκηνοθετεί, ο Γιώργος Λάνθιμος μίλησε στη LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Θανάσης Βαλτινός: Η νουβέλα «Η Κάθοδος των Εννιά» του διακεκριμένου συγγραφέα

Οθόνες / «Η Κάθοδος των Εννιά»: Η διάσημη νουβέλα του Θανάση Βαλτινού

Πεθαίνει σαν σήμερα ο διακεκριμένος Έλληνας συγγραφέας. Αυτή είναι η ιστορία ενός από τα εμβληματικότερα βιβλία του και η βραβευμένη μεταφορά της στον κινηματογράφο, το 1984, από τον Χρίστο Σιοπαχά.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Η Ιζαμπέλ Ιπέρ έπαιξε σε 120 ταινίες. Σε αυτές τις 10 ξεπέρασε τον εαυτό της

Οθόνες / Η Ιζαμπέλ Ιπέρ έπαιξε σε 120 ταινίες. Σε αυτές τις 10 ξεπέρασε τον εαυτό της

Με αφορμή το αφιέρωμα που ετοίμασε το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης για μία από τις σπουδαιότερες ηθοποιούς της εποχής μας, επιλέγουμε 10 ταινίες της, στις οποίες έχει αποτυπωθεί η τεράστια υποκριτική της δυναμική και η ικανότητά της να μεταμορφώνεται εσωτερικά με κάθε ρόλο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Βιμ Βέντερς: Τι θα δούμε στο μεγάλο αφιέρωμα που έρχεται στη Στέγη

Οθόνες / Βιμ Βέντερς: Τι θα δούμε στο μεγάλο αφιέρωμα που έρχεται στη Στέγη

Ένα μοναδικό μεγάλο αφιέρωμα στον σπουδαίο δημιουργό για ένα τριήμερο σε όλους τους χώρους της Στέγης, με προβολές των ταινιών του, ένα masterclass και μια συζήτησή του με την Αφροδίτη Παναγιωτάκου στην Κεντρική Σκηνή.
M. HULOT
Steve Blame: «Το σημαντικότερο πράγμα στη ζωή είναι να παραμένεις καλός άνθρωπος»

Οθόνες / Steve Blame: «Το σημαντικότερο πράγμα στη ζωή είναι η καλοσύνη»

Υπήρξε από τις πιο αναγνωρίσιμες διεθνώς τηλεοπτικές περσόνες, όντας ο κεντρικός παρουσιαστής του MTV. Σήμερα ο 66χρονος τηλεοπτικός παραγωγός, συγγραφέας και σεναριογράφος ζει πλέον μόνιμα στην Αθήνα, όμως ο έρωτας με την Ελλάδα κρατάει από πολύ παλιά. Ο Steve Blame αφηγείται τη ζωή του στη LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Oι 10 Καλύτερες Ελληνικές Ταινίες των ‘20s μέχρι τώρα

Η λίστα / Oι 10 καλύτερες ελληνικές ταινίες των '20s μέχρι τώρα

Ποιες ελληνικές ταινίες της τρέχουσας δεκαετίας έχουν ξεχωρίσει μέχρι στιγμής; Ρωτήσαμε 20 κριτικούς κινηματογράφου, ανθρώπους του ευρύτερου κινηματογραφικού χώρου και αθεράπευτους σινεφίλ και σας παρουσιάζουμε το top 10 που προέκυψε μέσα από το συναρπαστικό, σύνθετο μωσαϊκό του σύγχρονου ελληνικού σινεμά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Η αλήθεια είναι πως δεν μπορώ να εξηγήσω απόλυτα γιατί επιστρέφω διαρκώς εκεί»

Γειτονιές της Ελλάδας / «Επιστρέφοντας, μπορεί να πιάσουμε πάλι το νήμα»

Ο σκηνοθέτης Δημήτρης Κουτσιαμπασάκος μας μιλά για το χωριό όπου γεννήθηκε, το Αρματολικό στη νότια Πίνδο, αλλά και για το νέο του ντοκιμαντέρ, «Τα τέρματα του Αυγούστου», που διαδραματίζεται εκεί.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΥΡΙΑΖΗΣ
Το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης έχει τα πιο ψαγμένα αφιερώματα

Οθόνες / Το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης έχει τα πιο ψαγμένα αφιερώματα

Από μια ρετροσπεκτίβα στην Ιζαμπέλ Ιπέρ μέχρι έναν πλήρη οδηγό του έργου του Γιώργου Τσεμπερόπουλου και από το spotlight στον Μαρσέλ Πανιόλ μέχρι μια ανατρεπτική ματιά στην έννοια του plot twist, οι θεματικές ενότητες του φεστιβάλ διατηρούν αμείωτο το ενδιαφέρον μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Γιούλη Τσαγκαράκη: «Κάθε σπίτι έχει τον δικό του Νετανιάχου, τον δικό του Τραμπ»

Οθόνες / Γιούλη Τσαγκαράκη: Η θεία Σταματίνα από τις «Σέρρες» του Γιώργου Καπουτζίδη μιλά στη LifO

Η ταλαντούχα ηθοποιός με τον ρόλο της ίντερσεξ θείας έσπασε ταμπού και άνοιξε ξανά μια σειρά συζητήσεων για το φύλο, την LGBTQI+ κοινότητα, τα ανθρώπινα δικαιώματα. Πώς ετοιμάστηκε για το ρόλο; Πώς βλέπει τις αντιδράσεις;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Τι θα δούμε στο 66ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

Σινεμά / Τι θα δούμε στο 66ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

Η νέα ταινία της Ιζαμπέλ Ιπέρ, φιλμ που έρχονται από τις Κάννες, πρεμιέρες, οι μικρού μήκους του Γιώργου Τσεμπερόπουλου και οι ελληνικές συμμετοχές των διαγωνιστικών τμημάτων είναι μερικοί από τους λόγους που θα μας στείλουν και φέτος στις αίθουσες του αγαπημένου κινηματογραφικού θεσμού.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Το αμερικανικό σινεμά δίνει τη μία μάχη μετά την άλλη

Pulp Fiction / Το αμερικανικό σινεμά δίνει τη μία μάχη μετά την άλλη

Προτροπή για αντίσταση ή παραίνεση για τρομοκρατία; Το αριστούργημα του Πολ Τόμας Άντερσον «Μια μάχη μετά την άλλη», οι εξαιρετικές πρόσφατες αλληγορίες «Weapons» και «Eddington», αλλά και οι αξέχαστες κινηματογραφικές αναφορές τους απασχολούν τον Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο και τον αρχισυντάκτη της LiFO Γιάννη Πανταζόπουλο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Επιτρέπεται να θαυμάζουμε σήμερα τη Λένι Ρίφενσταλ;

Ιδέες / Επιτρέπεται να θαυμάζουμε σήμερα τη Λένι Ρίφενσταλ;

Με αφορμή το νέο ντοκιμαντέρ για μια από τις πιο αμφιλεγόμενες προσωπικότητες του 20ού αιώνα, ξαναθυμόμαστε τι είχαν απαντήσει στη LiFO οι Πέπη Ρηγοπούλου, Θωμάς Μοσχόπουλος, Δημήτρης Στεφανάκης, Θάνος Παπακωνσταντίνου, Πάνος Κούτρας και Θεόφιλος Τραμπούλης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Boots»: Μια σειρά για το τι σημαίνει «να είσαι gay στον στρατό»

Οθόνες / «Boots»: Kάτι καλό θα κάνει αυτή η σειρά για να την αποκαλούν «woke σκουπίδι»

H τηλεοπτική σειρά οκτώ επεισοδίων του Netflix, που έχει προκαλέσει έντονες αντιδράσεις, προσεγγίζει με μοναδικό και συγκινητικό τρόπο το θέμα της ομοφοβίας στον στρατό. 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ