Εννέα: Παίζοντας με το Οκτώμισι

Εννέα: Παίζοντας με το Οκτώμισι Facebook Twitter
0

Σε μια εποχή που οι γυναίκες χτένιζαν τα μαλλιά τους σαν να είχαν μόλις σηκωθεί από το κρεβάτι μετά από μια νύχταπάθους, και οι σκηνοθέτες εμφανίζονταν στα πλατό, τι σύμπτωση, σαν να είχαν περάσει μια νύχτα πάθους με τις γυναίκες που λέγαμε, εκτυλίσσεται η κινηματογραφική φαντασία Εννέα, μια διασκευή του φερώνυμου θεατρικού μιούζικαλ, που ήταν με τη σειρά της μια διασκευή του Οκτώμιση του Φεντερίκο Φελίνι. Ο Ιταλός υπερσκηνοθέτης γύρισε την ταινία του το 1963, στην καρδιά της άνθισης του ευρωπαϊκού σινεμά, ενώ ο Ρομπ Μάρσαλ κοιτάζει νοσταλγικά την εποχή σαν να δίνει κίνηση και ήχο στο ξεφύλλισμα ενός περίεργου φωτορομάντσου, με ήρωα έναν σκηνοθέτη που παθαίνει δημιουργικό και συναισθηματικό μπλοκ και καταδιώκεται από τη συνείδηση και τις γυναίκες της ζωής του.

Τι θα έλεγε άραγε ο Φελίνι αν έβλεπε την ταινία πάνω στην ταινία πάνω στη ζωή τη δική του, και ελαφρώς της αρσενικής μούσας του, του Μαρτσέλο Μαστρογιάνι; «Ελπίζω να γελούσε λίγο με την ηθελημένη ειρωνεία μας, αν και δεν είμαι σίγουρος», λέει μειδιώντας ο Ντάνιελ Ντέι Λιούις, που υποδύεται τον Γκουίντο Κοντίνι. «Μπορεί και να φρίκαρε! Το μόνο σίγουρο είναι πως δεν βαλθήκαμε να ερμηνεύσουμε ένα αριστούργημα, είναι οξύμωρο να ξεπεράσουμε ένα άριστο έργο, να το ακουμπήσουμε καν. Να παίξουμε με αυτό, ίσως. Μέχρι εκεί», προσθέτει ο Ιρλανδός ηθοποιός, που στην πρεμιέρα παρέστη, συνάντησε φίλους στο μπαρ, ήπιε λίγα ποτά για να αντέξει, και μετά την έκανε στα κρυφά, όπως και ο Γκουίντο στην συνέντευξη Τύπου στην αρχική σκηνή, όταν τον στριμώχνουν οι δημοσιογράφοι και δεν ξέει τι να τους πει, καθώς δεν έχει καν στο μυαλό του το έργο που πρόκειται να γυρίσει, πόσο μάλλον το ολοκληρωμένο σενάριο. Ο Νταν, όπως προτιμάει να τον φωνάζουν, δεν μπήκε καν στη διαδικασία να κάνει συγκρίσεις ή να δει τη θεατρική εκδοχή σε βιντεοσκοπημένα αποσπάσματα. «Τώρα αρχίζω να σκέπτομαι τι έκανα. Το πώς με απασχόλησε όταν προβάραμε και γυρίζαμε το έργο. Ποτέ δεν κάνω συνειδητές συγκρίσεις, αρνούμαι καν την ύπαρξη ενός πρωτότυπου υλικού. Το άγνωστο είναι ερεθιστικό, γι' αυτό και βασανίζομαι αλλά μ' αρέσει». Βασανίζεται; «Όχι σε βαθμό απόλυτου μπλοκαρίσματος, όπως ο Γκουίντο. Δεν μου έχει τύχει κάτι τέτοιο. Αμφιβολίες ναι, σοβαρότατες, άγχος αν θα τα καταφέρω, ανησυχία για το αν θα λειτουργήσει η φαντασία. Ναι, όλα αυτά, κάθε φορά που αναλαμβάνω μια δουλειά. Δεν έχω ιδέα πού θα με οδηγήσει η διαδικασία». Όσον αφορά τους συνεργάτες του, έχει ένα άλλου είδους άγχος, για το αν θα του είναι συμπαθείς οι συνάδελφοι που ούτως ή άλλως θαυμάζει.

Αλλά πώς να μην είναι συμπαθής η τεράστια Τζούντι Ντεντς, που μπέρδεψα τον τίτλο της και δεν ήξερα αν πρέπει να την αποκαλέσω Dame Judi (που είναι το σωστό) ή Dame Dench (που είναι το λάθος, και υπακούοντας στον Νόμο του Μέρφι, έτσι και την προσφώνησα, προς μεγάλη της και χαμογελαστή αδιαφορία στο πρωτόκολλο). Η Ντεντς ζει στην αγγλική εξοχή και ένα πράγμα της αρέσει περισσότερο: «Να ανάβω το τζάκι, να βάζω τις παντόφλες μου και να απλώνω τα πόδια μου σχεδόν μέσα στη φωτιά για να ζεσταθούν». Έτσι αράζει η κυνική «Μ» από τον Τζέιμς Μποντ, ίσως η πιο αγαπητή ηλικιωμένη στους Βρετανούς. Μένοντας στο θέμα ζέστη, αναπολεί τη Μονεμβασιά που είχε επισκεφτεί παλιά και ακριβώς δίπλα της η Νικόλ Κίντμαν γουρλώνει τα μάτια γιατί δεν έχει ποτέ επισκεφθεί την Ελλάδα και το θέλει πολύ. «Το νερό με μαγεύει», μουρμουρίζει και ζεσταίνεται με την ιδέα. Η Κίντμαν παίζει τη μούσα του Κοντίνι, «αλλά όχι ακριβώς τη ντίβα. Είναι μια Σουηδέζα ηθοποιός, όπως εκείνες οι όμορφες πρωταγωνίστριες από τη δεκαετία του '60, που δείχνει να βαρέθηκε την εξάρτησή της από σενάρια που δεν έχει καν δει. Να σας εξηγήσω», προσθέτει, «αυτό που πραγματικά θέλω είναι να είμαι μέρος ενός συνόλου, να δίνω στον εαυτό μου ευκαιρίες να συνεχίσω να αγαπώ τη δουλειά μου. Η δουλειά είναι το παν». Και η φάρμα της στο Τενεσί, η δεύτερη πατρίδα της πλέον, μετά την Αυστραλία, εκεί που επιστρέφει μετά τις φευγαλέες και αποδοτικές επισκέψεις της στο Χόλιγουντ, για να καλλιεργεί τις ντομάτες της και να μεγαλώνει το παιδί και τα κοτοπουλάκια της.

Ο Ρομπ Μάρσαλ επιβεβαιώνει τη γήινη φύση της Κίντμαν: «Δεν είναι καθόλου ντίβα, σαν τον χαρακτήρα που υποδύεται. Είναι εδώ, μαζί μας, πρόθυμη να ακούσει και να συνεργαστεί». Τον αποκαλώ Τζορτζ Κιούκορ του μιούζικαλ και δείχνει να κολακεύεται: «Μακάρι, σας ευχαριστώ. Η δυνατότητα του Κιούκορ να συνεργάζεται με τις ωραιότερες και πιο ταλαντούχες γυναίκες και να βγάζει το βέλτιστο από μέσα τους είναι τεράστιο κομπλιμέντο και συνεχές ζητούμενο». Και συνεχίζει: «Ήμουν αγχωμένος γιατί είχα πολλά και πολλούς να ισορροπήσω. Τελικά ήταν πιο εύκολο από ό,τι περίμενα. Όταν περισσεύει ταλέντο, το έργο του σκηνοθέτη διευκολύνεται». Η Πενέλοπε Κρουθ βρισκόταν σε άλλη φάση. Αφηρημένη, λίγο κουρασμένη, μάλλον απασχολημένη με τον επερχόμενο γάμο της με τον Μπαρδέμ, θέμα που δεν συζητάει δημοσίως. «Πρώτη φορά χόρεψα σε ταινία και δεν ήμουν σίγουρη, αν και είχα πάρει μαθήματα μπαλέτου όταν ήμουν μικρή», εξηγεί. «Έκανα άπειρες πρόβες, από ανασφάλεια και τελειομανία. Ήθελα να ενσωματώσω πολλές γυναίκες μέσα στον σέξι χαρακτήρα της Κλάρα και, αν θέλετε το πιστεύετε, ο τρόπος να βγάλω χιούμορ από αυτό το φλογερό και άτυχο στον έρωτα πλάσμα προήλθε από ένα κινούμενο σχέδιο που είχα συνεχώς στο μυαλό μου». Ποιο; «Τον Ροζ Πάνθηρα! Από την εικόνα του και τις κινήσεις του εμπνεύστηκα». Είναι οι δρόμοι της φαντασίας, που προανέφερε ο Ντάνιελ Ντέι Λιούις. Όταν λειτουργούν, δεν χρειάζεται καν να ρωτάς την καταγωγή τους.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η Ειρήνη Παπά μέσα από 9 ταινίες και 1 ντοκιμαντέρ

Οθόνες / Ειρήνη Παπά: Οι σημαντικότερες ταινίες της για ένα πενθήμερο στην Ταινιοθήκη

Την αποκάλεσαν «Καρυάτιδα», συνέβαλε στο να φτάσει το αρχαίο δράμα στο Χόλιγουντ, υπήρξε μια αληθινή σταρ. Αυτή την εβδομάδα μπορούμε να δούμε ξανά την «Αντιγόνη», τις «Τρωάδες», το «Ζ» και άλλες ταινίες που η Ειρήνη Παπά σφράγισε με την ερμηνεία της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η αιώνια και οικουμενική θεία Μπεμπέκα

Daily / Η αιώνια και οικουμενική θεία Μπεμπέκα

Η αναγγελία του θανάτου της Άννας Κυριακού προκάλεσε βαθιά συγκίνηση και θλίψη καθώς πολλοί έμοιαζαν να πενθούν όχι τόσο την απώλεια της ίδιας της ηθοποιού όσο του χαρακτήρα της στις «Tρεις Χάριτες», κι ας έχουν περάσει τρεις δεκαετίες από τότε.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ανδρέας Αποστολίδης, συγγραφέας, σκηνοθέτης

Οι Αθηναίοι / Ανδρέας Αποστολίδης: «Πλέον το αστυνομικό μυθιστόρημα ανθεί ως παραγωγή, αλλά δεν ανανεώνεται»

Επί δικτατορίας σχετιζόταν με παράνομες οργανώσεις και έφτασε να κατηγορηθεί ως ηθικός αυτουργός της κατάληψης του Πολυτεχνείου. To ταξίδι του με την αστυνομική λογοτεχνια ξεκίνησε με μια μετάφραση του Ρέιμοντ Τσάντλερ. Σειρά πήραν η Χάισμιθ, ο Ελρόι και άλλοι σπουδαίοι συγγραφείς. Μετά, έγραψε τα δικά του μυθιστορήματα, ασχολήθηκε με την αρχαιοκαπηλία και το ντοκιμαντέρ. O Ανδρέας Αποστολίδης αφηγείται τη ζωή του στη LiFO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Buy yourself a butt plug: Γιατί όλοι μιλούν για την ταινία «Pillion»;

Οθόνες / Buy yourself a butt plug: Γιατί όλοι μιλούν για την ταινία «Pillion»;

Το σκηνοθετικό ντεμπούτο του Χάρι Λάιτον, όπου ο Χάρι Μέλινγκ συνάπτει μια BDSM σχέση με τον Σκάρσγκαρντ, ήδη από το τρέιλερ έχει πυροδοτήσει συζητήσεις για τον σεξουαλικό προσανατολισμό του Σουηδού πρωταγωνιστή.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Με το «Chasing Dragons» ο Άκης Ζιάκκας ένωσε μονομιάς τις τρεις δρακολίμνες

Οθόνες / Ο Άκης Ζιάκας ενώνει σε μία διαδρομή τις τρεις Δρακόλιμνες

«Chasing Dragons»: 120 χιλιόμετρα, 8.000 μέτρα υψομετρική διαφορά σε μία μέρα. Μια ταινία που διαρκεί μία ώρα και καταγράφει αυτή τη συγκλονιστική διαδρομή που ξεπερνά τα όρια της αντοχής, σωματικής και ψυχολογικής.
ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ
Mπιλ Κίντερ στη LiFO: «Oι ταινίες κινουμένων σχεδίων δεν είναι μόνο για παιδιά»

Οθόνες / Mπιλ Κίντερ: «Oι ταινίες κινουμένων σχεδίων δεν είναι μόνο για παιδιά»

Ο συνεργάτης του Κόπολα και υπεύθυνος μοντάζ και post-production σε ταινίες όπως το «Wall-e» μάς μίλησε για το μοντάζ στο animation, για την Pixar και για τότε που ένα στούντιο πλήρωσε 80 εκατομμύρια δολάρια τον Κόπολα για να μη γυρίσει μια ταινία. 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Τζάρεντ Λέτο, Έμα Τόμσον, ο σκύλος Ίντι και άλλοι δύο λόγοι να πάτε σινεμά

Οθόνες / Τζάρεντ Λέτο, Έμα Τόμσον, ο σκύλος Ίντι και άλλοι δύο λόγοι να πάτε σινεμά

Η τρίτη και χειρότερη κατάθεση στο σύμπαν του «Tron», η πολυσυζητημένη ταινία τρόμου «Good Boy», το δεύτερο μέρος της τριλογίας του Νταγκ Γιόχαν Χάουγκερουντ και η Έμα Τόμσον ως ένοπλη προστάτιδα. Τι παίζει στα σινεμά από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η μακρά αποκαθήλωση του Kanye West

Οθόνες / Η μακρά αποκαθήλωση του Kanye West

Το νέο ντοκιμαντέρ με τίτλο «In whose name?» παρουσιάζει τον Kanye West ως μια ιδιοφυΐα εγκλωβισμένη στο σώμα ενός παιδιού που βρίσκεται πάντα στα πρόθυρα ενός ακόμα κακομαθημένου ξεσπάσματος. Αρκεί αυτό για να αγνοήσουμε τα σφάλματά του;
THE LIFO TEAM
10 ταινίες για να μπείτε σε φθινοπωρινή διάθεση

Οθόνες / 10 ταινίες που θέλεις να βλέπεις και να είναι φθινόπωρο

Είναι τα κίτρινα φύλλα του Central Park; Η μελοδραματική ατμόσφαιρα; Αγγλικά τοπία στη βροχή; Κάτι πάντως ενώνει αυτές τις δέκα ταινίες και όταν τις βλέπεις θες να είναι και ο καιρός αλλιώτικος.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Steve: Η μοναξιά του δασκάλου μεγάλων αποστάσεων

Daily / Steve: Η μοναξιά του δασκάλου μεγάλων αποστάσεων

Ένα κρίσιμο και «μανιοκαταθλιπτικό» 24ωρο στη ζωή ενός εκπαιδευτικού σε ένα σχολείο για προβληματικούς εφήβους αποτελεί τον καμβά για το υπερκινητικό δράμα του Netflix με πρωταγωνιστή τον Κίλιαν Μέρφι.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Νεριτάν Ζιντζιρία: «Η Ελλάδα έχει φετίχ να βαφτίζει τους νέους "φαινόμενα"»

Οθόνες / Νεριτάν Ζιντζιρία: «Η Ελλάδα έχει φετίχ να βαφτίζει τους νέους "φαινόμενα"»

Όταν αποφάσισε να γίνει κινηματογραφιστής, του είπαν ότι θα πεινάσει, αλλά με έναν πολύ δημιουργικό τρόπο. Έκανε τις πρώτες του ταινίες κυριολεκτικά με χώμα και νερό, αλλά πλέον τρέχει παράλληλα οκτώ πρότζεκτ. Κάνει σινεμά συνομιλώντας με το σινεμά του Γιάνναρη, του Δαμιανού, του Παπατάκη. Ο Νεριτάν Ζιντζιρία αφηγείται τη ζωή του στη LifO.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
When Nobody’s Watching: Πριν κλωτσήσουν τη μπάλα, πρέπει να νικήσουν την προκατάληψη

Οθόνες / When Nobody’s Watching: Πριν κλωτσήσουν τη μπάλα, πρέπει να νικήσουν την προκατάληψη

Η Ελλάδα κάνει τα πρώτα της σοβαρά βήματα για να σταθεί ισότιμα στο ευρωπαϊκό γήπεδο του γυναικείου ποδοσφαίρου - Το νέο ντοκιμαντέρ του ΠΣΑΠΠ, “When Nobody’s Watching”, ρίχνει φως στις ζωές των αθλητριών που παλεύουν μακριά από τα φώτα της δημοσιότητας.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Η δραματική στροφή του The Rock και άλλοι 3 λόγοι να πάτε σινεμά

Οθόνες / Η δραματική στροφή του The Rock και άλλοι 3 λόγοι να πάτε σινεμά

Ακόμα μια κινηματογραφική μεταφορά του Δράκουλα, ένα κινέζικο animation που είναι η πέμπτη εμπορικότερη ταινία όλων των εποχών αλλά και η επανακυκλοφορία του «Avatar: The Way of Water» - Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη
THE LIFO TEAM
«Good Boy»: Ναι, ο σκύλος σας βλέπει φαντάσματα» ΟΙ ΥΠΟΛΟΙΠΟΙ ΤΙΤΛΟΙ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ ΤΟΥ ΚΕΙΜΕΝΟΥ

Οθόνες / «Good Boy»: Ναι, ο σκύλος σας βλέπει φαντάσματα

Η πολυσυζητημένη ταινία τρόμου του Μπεν Λέονμπεργκ δίνει σάρκα και οστά σε έναν από τους μεγαλύτερους φόβους των ιδιοκτητών σκύλου και αντλεί τη συγκίνησή της από τον αρραγή δεσμό ανθρώπου και ζώου.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ