«El Camino: Α Breaking Bad Movie»: Άξιος κινηματογραφικός επίλογος μιας θρυλικής σειράς (όχι spoilers)

«El Camino: Α Breaking Bad Movie»: Άξιος κινηματογραφικός επίλογος μιας θρυλικής σειράς (όχι spoilers) Facebook Twitter
Η βασική διαφορά με την σειρά είναι όχι τόσο η ατμόσφαιρα και το ύφος όσο ο τόνος της ταινίας, επειδή δεν έχει να κάνει με τα ηθικά ψευδοδιλήμματα του κυρίου Γουάιτ, αλλά αποκλειστικά με την αγωνία του Τζέσι να τη βγάλει καθαρή καθώς τον καταδιώκει ο Νόμος, οι αμαρτίες και οι εφιάλτες του.
0

Για όσους επιθυμούν να φρεσκάρουν τη μνήμη ή για όσους δεν έχουν δει ποτέ το Breaking Bad (άγνωστο γιατί), το Netflix προσφέρει πριν την δίωρη ταινία El Camino: A Breaking Bad Movie και μια δίλεπτη σύνοψη (recap) της θρυλικής σειράς του Βινς Γκίλιγκαν, της οποίας αποτελεί ένα sequel τρόπον τινά.

Στο κολάζ αυτό με σκηνές από τους πέντε κύκλους της σειράς, υπάρχει κι ένας διάλογος ανάμεσα στους δύο κεντρικούς χαρακτήρες της σειράς – τον πρώην μεσήλικα μικροαστό καθηγητή με τα χαμένα όνειρα και νυν παρασκευαστή και «ναρκοβαρόνο» crystal meth, κύριο Γουάιτ και τον πρώην μαθητή του και νυν συνεργάτη και protégé (και εν τέλει θύμα) του, Τζέσι Πίνκμαν:

«Τελικά», ρωτάει ο Τζέσι, μετά από τα χιλιάδες κύματα που έχουν περάσει μαζί στην ταραχώδη επαγγελματικά και συναισθηματικά σχέση τους, ανακαλώντας μια παλιότερη τους κουβέντα. «θα έλεγες ότι είμαστε στην "μπίζνα του meth" ή στην "μπίζνα του χρήματος";»

«Σε καμία από τις δύο» αναφωνεί ο δύσθυμος και κυκλοθυμικός Γουόλτερ Γουάιτ σε μια σπάνια κρίση μεγαλοπρέπειας (ή ψευδαίσθησης μεγαλείου): «Είμαστε στην μπίζνα της αυτοκρατορίας».


Και με την έναρξη της ταινίας – που έχει να κάνει αποκλειστικά με την μοίρα του Τζέσι και ξεκινά ακριβώς από το τέλος της σειράς – έχουμε έναν άλλο κρίσιμο διάλογο για την ψυχοδυναμική του σύμπαντος του Breaking Bad σ΄ ένα από τα πολλά φλασμπάκ του El Camino.

Βλέπουμε τον Τζέσι με τον συχωρεμένο τον Μάικ στις όχθες ενός ποταμού να συζητάνε τις προοπτικές άλλης μιας απέλπιδας απόδρασης του πρώτου, από τον εαυτό του κυρίως. Μονολογεί λοιπόν ο Τζέσι και ονειρεύεται να φύγει από κάπου μακριά. «Να ξεκινήσω από την αρχή». «Αυτό μπορεί να γίνει», του λέει ο Μάικ. «Να διορθώσω τα πράγματα», συνεχίζει ο Τζέσι για να πάρει την εξής απόκριση: «Λυπάμαι μικρέ, αλλά αυτό είναι το μοναδικό πράγμα που δεν μπορείς ποτέ να κάνεις».

Στις υπόλοιπες δύο ώρες της ταινίας, ο Τζέσι περνά από μια κόλαση (λες και δεν είχε περάσει από αρκετές στους πέντε κύκλους της σειράς κάνοντας μας να νιώθουμε ότι μπορεί κανείς να επιζήσει ακόμα και στην κόλαση ή να υπερβεί προσωρινά την καταραμένη μοίρα του όσο 'loser' ή 'fuck up' κι αν είναι εκ της συστάσεως του) για να οδηγηθεί στο ίδιο συμπέρασμα. Μέχρι να συμβεί αυτό, το El Camino: A Breaking Bad Movie, κάνει το καλύτερο για να απαντήσει στο ερώτημα των φίλων της σειράς όταν έπεσαν οι τίτλοι του τελευταίου επεισοδίου πριν από έξι χρόνια: «Και τι έγινε μετά;» Ή μάλλον: «Και τι απέγινε ο Τζέσι;»

 

Μεγάλη κουβέντα το αν είναι απαραίτητα τέτοια prequel ή sequel μνημόσυνα υπό τη μορφή μεγάλου μήκους ταινίας αρκετά χρόνια συνήθως από το τέλος επιφανών σειρών (θυμίζουμε ότι προηγήθηκε η ταινία του Deadwood και του χρόνου θα προβληθεί η ταινία των Sopranos) για να αναπαυθεί η ψυχή των χαρακτήρων και να χαριστεί ένα οριστικό συναισθηματικό «κλείσιμο» στους θεατές.

Αν το ζήτημα πάντως είναι πιο πολύ «τεχνικό», το El Camino, με κινηματογραφικούς όρους, δικαιολογεί το μεγαλοπρεπές "Movie" που συνοδεύει τον τίτλο του. Πρόκειται σαφώς για ταινία, και όχι μόνο εξαιτίας σκηνών σαφώς επηρεασμένων από το κοντινά πλάνα αντιπαράθεσης και τις πανοραμικές βίστες του Λεόνε. Όπως και στη σειρά, το - εξωγήινης απεραντοσύνης και απόκοσμων ορεινών σχηματισμών στον ορίζοντα της ερήμου - φυσικό σκηνικό στο Νέο Μεξικό, αποτελεί ένα από τα βασικά ατού του αφηγηματικού σύμπαντος της ταινίας.

Η βασική διαφορά με την σειρά είναι όχι τόσο η ατμόσφαιρα και το ύφος (κι εδώ εξακολουθούμε να βρισκόμαστε στο πεδίο ενός σύγχρονου νουάρ-γουέστερν με σαφείς όμως κοινωνικές και ψυχολογικές αναφορές και αντίστοιχους προβληματισμούς) όσο ο τόνος της ταινίας, επειδή δεν έχει να κάνει με τα ηθικά ψευδοδιλήμματα του κυρίου Γουάιτ, αλλά αποκλειστικά με την αγωνία του Τζέσι να τη βγάλει καθαρή καθώς τον καταδιώκει ο Νόμος, οι αμαρτίες και οι εφιάλτες του.

«El Camino: Α Breaking Bad Movie»: Άξιος κινηματογραφικός επίλογος μιας θρυλικής σειράς (όχι spoilers) Facebook Twitter
Ιδανική τελευταία υπόκλιση για τον Ρόμπερτ Φόρστερ το El Camino: Α Breaking Bad Movie που έσκασε στο Netflix συγχρόνως με τον θάνατό του

Αρκετοί είναι οι δεύτεροι χαρακτήρες της σειράς που κάνουν την εμφάνισή τους στην ταινία (εκτός από τα φλασμπάκ), με προεξέχοντες τον Skinny Pete και τον Bagger, τους δύο κολλητούς του Τζέσι (και αιώνια λιώματα) και τον Εντ τον «πωλητή ηλεκτρικών σκουπών» τυπικά και από μηχανής θεό, ουσιαστικά, τον οποίο υποδύεται ο Ρόμπερτ Φόρστερ.

Μάλιστα, οι περιστάσεις της ζωής και το timing «εξόδου» της ταινίας στο Netflix, τα έφεραν έτσι ώστε το El Camino που κατά σύμπτωση έκανε πρεμιέρα συγχρόνως με την αναγγελία του θανάτου του Ρόμπερτ Φόρστερ, να λειτουργεί και ως ιδανική τελευταία υπόκλιση για αυτόν τον τόσο αγαπητό «δευτερόπρωτο» σταρ της μεγάλης και της μικρής οθόνης.

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ένα στα γρήγορα με την Taylor Swift

Pulp Fiction / Ένα στα γρήγορα με την Taylor Swift

Τη στιγμή που οι δύο υποψήφιοι Πρόεδροι, ο Μπάιντεν χιουμοριστικά και ο Τραμπ απειλητικά, επικαλούνται την προτίμησή της για να επηρεαστούν οι ψηφοφόροι των προεδρικών εκλογών, η Τέιλορ Σουίφτ ξεφουρνίζει ένα ακόμα μουσικό ημερολόγιο με επικάλυψη μελαγχολικής εκδίκησης έναντι των πρώην της και την ίδια synthpop μονοτονία που επιμένει να σπάει ρεκόρ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Civil War»: Γιατί μια ταινία δράσης έχει φρικάρει τόσο τους Αμερικανούς θεατές;

The Review / «Civil War»: Γιατί μια ταινία δράσης έχει φρικάρει τόσο τους Αμερικανούς θεατές;

Ο Γιάννης Βασιλείου και ο Γιάννης Καντέα-Παπαδόπουλος, κριτικός στο Αθηνόραμα, αναλύουν τη νέα ταινία του Άλεξ Γκάρλαντ, που μόλις κυκλοφόρησε στις αίθουσες και τρομάζει τους Αμερικανούς θεατές.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ο Μανώλης Πιμπλής και η Σταυρούλα Παπασπύρου μιλούν για την αγαπημένη εκπομπή των booklovers

Οθόνες / «Βιβλιοβούλιο»: Μια διόλου σοβαροφανής τηλεοπτική εκπομπή για το βιβλίο

Ο Μανώλης Πιμπλής και η Σταυρούλα Παπασπύρου ήταν κάποτε «ανταγωνιστές». Και πια κάνουν μαζί την αγαπημένη εκπομπή των βιβλιόφιλων, τη μοναδική που υπάρχει για το βιβλίο στην ελληνική τηλεόραση, που επικεντρώνεται στη σύγχρονη εκδοτική παραγωγή και έχει καταφέρει να είναι ευχάριστη και ενημερωτική.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μην ανοίγεις την πόρτα

Οθόνες / «Μην ανοίγεις την πόρτα»: Το χειροποίητο αλλά καθόλου ερασιτεχνικό θρίλερ των Unboxholics

Η πρώτη τους ταινία είναι λογικό να αποτελεί τη συνισταμένη των επιρροών τους αλλά και τόσο παρήγορο να συνορεύει με ένα λιντσικό σύμπαν ψυχολογικού θρίλερ, αντί να αναπαράγει απότομες τρομάρες και δωρεάν ανατριχίλες. 
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
The Sympathizer: Όλοι οι πόλεμοι διεξάγονται δύο φορές, μία στο πεδίο της μάχης και μία  στη μνήμη

Daily / The Sympathizer: Όλοι οι πόλεμοι διεξάγονται δύο φορές, μία στο πεδίο της μάχης και μία στη μνήμη

Σατιρικό δράμα και περιπέτεια κατασκοπίας συγχρόνως, η νέα φιλόδοξη σειρά του HBO διαθέτει, ανάμεσα στα άλλα σημαντικά της ατού, τον Παρκ Τσαν-γουκ στη σκηνοθεσία και τον Ρόμπερτ Ντάουνι Τζούνιορ σε τέσσερις διαφορετικούς ρόλους.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Τελικά, είναι ο Τομ Ρίπλεϊ γκέι; 

Βιβλίο / Τελικά, είναι γκέι ο Τομ Ρίπλεϊ;

Το ερώτημα έχει τη σημασία του. Η δολοφονία του Ντίκι Γκρίνλιφ από τον Ρίπλεϊ, η πιο συγκλονιστική από τις πολλές δολοφονίες που διαπράττει σε βάθος χρόνου ο χαρακτήρας, είναι και η πιο περίπλοκη επειδή είναι συνυφασμένη με τη σεξουαλικότητά του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το νέο Χόλιγουντ των 80άρηδων στο Φεστιβάλ Καννών

Pulp Fiction / Το νέο Χόλιγουντ των 80άρηδων στο Φεστιβάλ Καννών

Ο Κόπολα πούλησε τα φημισμένα αμπέλια του και σκάρωσε ένα από τα ακριβότερα στοιχήματα στην ιστορία του σινεμά. Όμως, το Φεστιβάλ Καννών των auteurs και των κινηματογραφιστών αιχμής έχει τόση ανάγκη τους καταξιωμένους δημιουργούς μιας αλλοτινής εποχής;
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιώργος Αρβανίτης: «Έλεγα "είμαι καλύτερος" και δεν με πήρε η φτώχεια από κάτω»

Οι Αθηναίοι / Γιώργος Αρβανίτης: «Πείσμωνα για να γίνω ο καλύτερος και δεν με πήρε η φτώχεια από κάτω»

Από μια νιότη γεμάτη αντιξοότητες, ο τροχός για εκείνον γύρισε, η ζωή του στράφηκε στο φως και έγινε βιβλίο. Η Ευρώπη τον ανακάλυψε από τις ταινίες του Αγγελόπουλου, στις ιστορίες του πρωταγωνιστούν ο Φίνος, ο Μαστρογιάνι και ο Κουροσάβα. Ο πολυβραβευμένος διευθυντής φωτογραφίας που ήταν «πάντα την κατάλληλη στιγμή στο κατάλληλο μέρος» είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Εμφύλιος πόλεμος

Οθόνες / «Εμφύλιος πόλεμος»: Μυθοπλαστική εικασία ή ρεαλιστικό σενάριο;

Με μια φιλμογραφία γεμάτη ζόμπι, κλώνους και αποκυήματα φαντασίας, αυτή είναι η λιγότερο αλληγορική ταινία του Άλεξ Γκάρλαντ που επιλέγει να μην εξηγήσει τις αιτίες του διχασμού, επιμένει σε μια πολιτική ασάφεια και δεν κατονομάζει τον Τραμπ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Baby Reindeer: Ποτέ η φράση “sent from my iPhone” δεν έμοιαζε πιο τρομακτική

Daily / Baby Reindeer: Ποτέ η φράση «sent from my iPhone» δεν έμοιαζε πιο τρομακτική

Ισορροπώντας ανάμεσα στο θρίλερ, το κοινωνικό δράμα και τη μαύρη κωμωδία, η αυτοβιογραφική σειρά του Netflix αφηγείται με συνταρακτικό τρόπο μια αληθινή ιστορία κακοποίησης, μαζοχισμού και τραύματος.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Γέλιο-κονσέρβα: Ο θάνατος του πιο απόκοσμου και μισητού ήχου στην τηλεόραση

Οθόνες / Γέλιο-κονσέρβα: Ο θάνατος του πιο απόκοσμου και μισητού ήχου στην τηλεόραση

Το laugh track στις κωμικές σειρές αντιπροσώπευε την ψευδαίσθηση μιας κοινότητας, αλλά τώρα ακόμη κι αυτή η ψευδαίσθηση έχει χάσει τη λάμψη της. Καμία σειρά με γέλιο-κονσέρβα δεν έχει κερδίσει το βραβείο Emmy καλύτερης κωμωδίας εδώ και σχεδόν 20 χρόνια.
THE LIFO TEAM
Σάκης Καρπάς: «O κόσμος θα μας πει να συνεχίσουμε ή θα μας στείλει σπίτι μας»

Οθόνες / Unboxholics: «O κόσμος θα μας πει να συνεχίσουμε ή θα μας στείλει σπίτι μας»

Καθώς το «Μην ανοίγεις την πόρτα», το σκηνοθετικό ντεμπούτο των Unboxholics, ετοιμάζεται να βγει στις αίθουσες, ο Σάκης Καρπάς μας μιλά για το δάσος και άλλα πράγματα που τους τρομάζουν, για αγαπημένες ταινίες και games τρόμου, αλλά και για την άδικη δαιμονοποίηση των gamers.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Γιατί επιστρέφουμε συνεχώς στο σινεμά των 90s;

Pulp Fiction / Γιατί επιστρέφουμε συνεχώς στο σινεμά των '90s;

Είναι η δεκαετία του '90 η καλύτερη όλων στο σινεμά; Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος συζητά με την κριτικό και αρθρογράφο της LiFO Ειρήνη Γιαννάκη για τη δεκαετία που ξεκίνησε με το «Pretty Woman», το «Goodfellas», το «Χορεύοντας με τους λύκους» και το «Μόνος στο σπίτι» και έκλεισε με τα «Μάτια ερμητικά κλειστά», την «Έκτη αίσθηση», το «Matrix» και το «Fight Club».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Ghostwatch»: H ταινία τρόμου που προκάλεσε πανικό στο βρετανικό κοινό

Οθόνες / «Ghostwatch»: Γιατί αυτή η ταινία τρόμου προκάλεσε πανικό στο βρετανικό κοινό το 1992;

H κυκλοφορία του «Late Night with the Devil» στους κινηματογράφους ξαναφέρνει στην επικαιρότητα μια πρωτοποριακή και πέρα για πέρα ανατριχιαστική δημιουργία του BBC, που προκάλεσε πανικό και ακραίες αντιδράσεις στη Βρετανία το 1992, οδηγώντας έναν νεαρό τηλεθεατή στην αυτοκτονία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ