Είναι «καταραμένη» η κινηματογραφική βιογραφία του Μάικλ Τζάκσον;

Είναι «καταραμένη» η κινηματογραφική βιογραφία του Μάικλ Τζάκσον; Facebook Twitter
O Μάικλ Τζάκσον στην Madison Square της Νέας Υόρκης τον Μάρτη του 1988. Φωτ.: Getty Images/ Ideal Image
0


ΕΝΩ ΤΟ ΕΝΗΛΙΚΟ κοινό των κινηματογραφικών αιθουσών έχει μειωθεί μετά την πανδημία, ένα κινηματογραφικό υποείδος μοιάζει να έχει ακμάσει σε βαθμό που να μοιάζει σαν ένα franchise από μόνο του: η μουσική βιογραφία. Ορισμένες, όπως το Back to Black για την Έιμι Γουάινχαουζ ή το οικτρό I Wanna Dance With Somebody για την Γουίτνι Χιούστον, απέτυχαν παταγωδώς. Ήταν όμως οι εξαιρέσεις. Επιτυχίες όπως το A Complete Unknown (τουλάχιστον 150 εκατομμύρια δολάρια εισπράξεις παγκοσμίως και οκτώ υποψηφιότητες για Όσκαρ) φαίνεται να διασφαλίζουν την προοπτική ότι κάθε εκπρόσωπος του ποπ και ροκ πανθέου κάποια στιγμή θα τύχει ανάλογης μεταχείρισης.

Ο αόριστος προσδιορισμός «κάποια στιγμή» φαίνεται να ταιριάζει ακόμα και σε πρότζεκτ που έχουν προγραμματιστεί προ καιρού, όπως η βιογραφική ταινία Michael, για τον Μάικλ Τζάκσον. Η ταινία του Antoine Fuqua θα έπρεπε να είχε ήδη κυκλοφορήσει – αρχικά είχε προγραμματιστεί να βγει τον Απρίλιο του 2025. Μετά από μια πρώτη αναβολή για τον προσεχή Οκτώβριο, η πρεμιέρα μετατοπιστεί για «κάποια στιγμή μέσα το 2026», με αιτιολογία ότι προστέθηκαν 22 ημέρες επιπλέον γυρισμάτων τον επόμενο μήνα. Δύο μήνες μετά την προβλεπόμενη κυκλοφορία της, το διάστημα αυτό των νέων γυρισμάτων είναι αρκετό για να προκύψει μια εντελώς διαφορετική ταινία.

Ο Μάικλ Τζάκσον άλλαξε την ιστορία της ποπ μουσικής όσο ζούσε και τώρα του δίνεται η ευκαιρία να αλλάξει την ιστορία των κινηματογραφικών μουσικών βιογραφιών από το υπερπέραν.

Το πλάνο φαίνεται τώρα να περιλαμβάνει την αναδιαμόρφωση της ταινίας έτσι ώστε να προβληθεί σε δύο μέρη: το νέο υλικό θα χρησιμοποιηθεί για να επεκτείνει την ιστορία, η οποία –στο «πρώτο μέρος» της– θα σταματάει γύρω στο 1980 και το μεγάλο προσωπικό breakthrough του Μάικλ Τζάκσον με το άλμπουμ Off The Wall. Δηλαδή πριν από το Thriller, πριν από το Bad, και πολύ πριν από τις καταγγελίες του 1993 για παιδική κακοποίηση παιδιών, οι οποίες οδήγησαν σε έναν συμβιβασμό το 1994, πριν από μια ξεχωριστή δίκη για αντίστοιχες κατηγορίες το 2005.

Σύμφωνα με πληροφορίες, η ταινία περιλαμβάνει σκηνές με έναν από τους κατήγορους του Μάικλ Τζάκσον, ο διακανονισμός του οποίου με τους δικαιούχους του «βασιλιά της ποπ» περιλάμβανε τον όρο να μην συμπεριληφθεί σε οποιαδήποτε δραματοποίηση. Η επιμήκυνση της ταινίας σε δύο μέρη εξασφαλίζει στους δημιουργούς της περισσότερο χρόνο για να βρουν πώς να μην μπλέξουν σε νομικές ατραπούς.  

Και μόνο το γεγονός πάντως ότι περιλαμβάνονται αυτές οι κατηγορίες στην ταινία μοιάζει με εξαιρετικά τολμηρή κίνηση για ένα υποείδος που κατά κανόνα ευνοεί αποκλειστικά τις συμφωνημένες νομικά αφηγήσεις αμφίβολης συχνά αληθοφάνειας. Από την άλλη, δεν υπάρχει περίπτωση το καχύποπτο, υπερπροστατευτικό (και επικερδές) estate του Μάικλ Τζάκσον να έχει επικυρώσει μια βιογραφία που δεν παίρνει το μέρος του σ’ αυτές τις φριχτές κατηγορίες. Ο ηθοποιός που τον υποδύεται, για παράδειγμα, δύσκολα θα μπορούσε να είναι πιο «εγκεκριμένος» από τους κληρονόμους του, αφού πρόκειται για τον ανιψιό του, Τζααφάρ Τζάκσον.

Είναι «καταραμένη» η κινηματογραφική βιογραφία του Μάικλ Τζάκσον; Facebook Twitter
Ο ανιψιός του Μάικλ Τζάκσον, Τζααφάρ Τζάκσον σε σκηνή από το «Michael». Φωτ.: Reddit

Η ιστορία του Τζάκσον διαθέτει τον παράγοντα του πρόωρου θανάτου σε συνδυασμό όμως με κατηγορίες και επιβαρυντικά στοιχεία πολύ πιο βαριά από το σπιράλ αυτοκαταστροφής της Χιούστον ή της Γουάινχαουζ. Ίσως αυτή να είναι η στρατηγική πίσω από την μετατροπή του Michael σε ένα έπος με δύο μέρη. Ανεξάρτητα από το τι μπορεί να περιέχει το δεύτερο μέρος (και φαίνεται ότι ούτε και ίδιοι οι δημιουργοί της ταινίας δεν γνωρίζουν αν και πώς θα εξελιχθεί), μια ταινία που τελειώνει λίγο μετά την κυκλοφορία του Off the Wall μπορεί να ξεφύγει από όλες τις δύσκολες καταστάσεις, πλασάροντας πάνω απ’ όλα τη νοσταλγία, το απόκοσμο ταλέντο του και την θριαμβευτική υπέρβαση των αντιξοοτήτων.

Στη συνέχεια, ένα δεύτερο μέρος (μια επιπλέον ταινία ουσιαστικά) μπορεί να προσφέρει την ψευδαίσθηση της υπεύθυνης διαχείρισης των καταγγελιών εναντίον του αείμνηστου σταρ. Στα χαρτιά, η ταινία έχει όλα τα στοιχεία ενός πιθανού φιάσκου. Επί της ουσίας όμως, μπορεί να αποδειχτεί κομβική, διαβρώνοντας περαιτέρω τα όρια μεταξύ της τέχνης της βιογραφίας και της «κληρονομικής» μπίζνας. Ο Μάικλ Τζάκσον άλλαξε την ιστορία της ποπ μουσικής όσο ζούσε και τώρα του δίνεται η ευκαιρία να αλλάξει την ιστορία των κινηματογραφικών μουσικών βιογραφιών από το υπερπέραν.

Με στοιχεία από The Guardian

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

ΕΠΕΞ Γιάννης Φάγκρας: «Το μικρόβιο της απληστίας μπορεί να μας κάνει όλους κανίβαλους»

Οθόνες / Γιάννης Φάγκρας: «Η απληστία μπορεί να μας κάνει όλους κανίβαλους»

Την ανθρώπινη απληστία με φόντο το προσφυγικό διαπραγματεύεται η ταινία «Μικρός Ανθρωποφάγος», μια «πανκ περιπέτεια», σύμφωνα με τον σκηνοθέτη της, που συμμετέχει στο φετινό 66ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Θεσσαλονίκης.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Ντάνιελ Ντέι Λιούις ήθελε να γίνει στρατιώτης αλλά τελικά έμαθε να κατασκευάζει βιολιά

Pulp Fiction / Ντάνιελ Ντέι Λιούις, μας έλειψες

Ο διάσημος ηθοποιός ήρθε στην Αθήνα και μας μίλησε αποκλειστικά για την επεισοδιακή πρώτη του επίσκεψη στην Ελλάδα, όταν ακόμη ήταν μακρυμάλλης έφηβος στα χρόνια της χούντας, και για την επάνοδό του στα πλατό μαζί με τον γιο του, Ρόναν, μαζί με τον οποίο έγραψε για πρώτη φορά σενάριο για την ταινία «Ανεμώνη».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ντέπυ Γοργογιάννη: «Ο intimacy coordinator θα ενταχθεί και στη δική μας κουλτούρα»

Θέατρο / Πώς γυρίζουμε σήμερα μια σκηνή βιασμού;

Το θέατρο και ο κινηματογράφος διεθνώς επανεξετάζουν τον τρόπο με τον οποίο στήνονται οι ερωτικές και βίαιες σκηνές: μέχρι ποιο σημείο μπορεί να εκτεθεί ένα σώμα; Η Ντέπυ Γοργογιάννη εξηγεί τον ρόλο του intimacy coordinator και τον τρόπο που τίθενται τα όρια.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Πριν από το break, ο Γιώργος Λάνθιμος τα λέει όλα

Οθόνες / Γιώργος Λάνθιμος: «Το θέμα είναι πώς ξαναβρίσκεις τη χαρά»

Παραδέχεται πως η δημιουργία ενός έργου τέχνης δεν είναι μια ανώδυνη διαδικασία. Και πως χρειάζεται ένα διάλειμμα. Πήρε στάση απέναντι σε όσα συμβαίνουν στη Γάζα γιατί «Αν είσαι άνθρωπος με οποιαδήποτε ενσυναίσθηση, δεν μπορείς να μη μιλήσεις». Λίγο πρίν την κυκλοφορία της ταινίας Βουγονία που σκηνοθετεί, ο Γιώργος Λάνθιμος μίλησε στη LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Θανάσης Βαλτινός: Η νουβέλα «Η Κάθοδος των Εννιά» του διακεκριμένου συγγραφέα

Οθόνες / «Η Κάθοδος των Εννιά»: Η διάσημη νουβέλα του Θανάση Βαλτινού

Πεθαίνει σαν σήμερα ο διακεκριμένος Έλληνας συγγραφέας. Αυτή είναι η ιστορία ενός από τα εμβληματικότερα βιβλία του και η βραβευμένη μεταφορά της στον κινηματογράφο, το 1984, από τον Χρίστο Σιοπαχά.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Η Ιζαμπέλ Ιπέρ έπαιξε σε 120 ταινίες. Σε αυτές τις 10 ξεπέρασε τον εαυτό της

Οθόνες / Η Ιζαμπέλ Ιπέρ έπαιξε σε 120 ταινίες. Σε αυτές τις 10 ξεπέρασε τον εαυτό της

Με αφορμή το αφιέρωμα που ετοίμασε το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης για μία από τις σπουδαιότερες ηθοποιούς της εποχής μας, επιλέγουμε 10 ταινίες της, στις οποίες έχει αποτυπωθεί η τεράστια υποκριτική της δυναμική και η ικανότητά της να μεταμορφώνεται εσωτερικά με κάθε ρόλο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Βιμ Βέντερς: Τι θα δούμε στο μεγάλο αφιέρωμα που έρχεται στη Στέγη

Οθόνες / Βιμ Βέντερς: Τι θα δούμε στο μεγάλο αφιέρωμα που έρχεται στη Στέγη

Ένα μοναδικό μεγάλο αφιέρωμα στον σπουδαίο δημιουργό για ένα τριήμερο σε όλους τους χώρους της Στέγης, με προβολές των ταινιών του, ένα masterclass και μια συζήτησή του με την Αφροδίτη Παναγιωτάκου στην Κεντρική Σκηνή.
M. HULOT
Steve Blame: «Το σημαντικότερο πράγμα στη ζωή είναι να παραμένεις καλός άνθρωπος»

Οθόνες / Steve Blame: «Το σημαντικότερο πράγμα στη ζωή είναι η καλοσύνη»

Υπήρξε από τις πιο αναγνωρίσιμες διεθνώς τηλεοπτικές περσόνες, όντας ο κεντρικός παρουσιαστής του MTV. Σήμερα ο 66χρονος τηλεοπτικός παραγωγός, συγγραφέας και σεναριογράφος ζει πλέον μόνιμα στην Αθήνα, όμως ο έρωτας με την Ελλάδα κρατάει από πολύ παλιά. Ο Steve Blame αφηγείται τη ζωή του στη LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ