«Δημιουργώ σημαίνει ακούω την έμπνευση»

«Δημιουργώ σημαίνει ακούω την έμπνευση» Facebook Twitter
0

Η ταινία του Κύρου είναι η μοναδική ελληνική συμμετοχή και μάλιστα στο επίσημο διαγωνιστικό τμήμα, που επελέγη από 3000 περίπου ταινίες από όλο τον κόσμο.

«Η ταινία μου ονομάζεται Για το Όνομα του Σπουργιτιού», λέει. «Ένας νεαρός χάνει το όνομά του και οδηγείται σε έναν ειδικό, ‘ονοματολόγο’ γιατρό, για να του βρει όνομα. Ο νεαρός όμως απαρνείται το όνομά του για να μπορεί να ‘γίνεται ένα’ με τα πράγματα και τις ψυχές των ανθρώπων, και να μπορεί να γράφει στίχους. Δεν πρόκειται για απώλεια μνήμης αλλά για άρνηση της δυτικής έννοιας της ταυτότητας.

Σύμφωνα με το κράτος, γεννήθηκα στη Λευκωσία το ’72. Αυτό διήρκεσε περίπου 15 χρόνια. Μετά γεννήθηκα στους στίχους του Σαχτούρη και του Καβάφη. Γεννήθηκα στα τοπία και τις πόλεις όπου έζησα, στον έρωτα. Γεννήθηκα εδώ κι εκεί. Στην Αθήνα γεννήθηκα το ’97· δύσκολη γέννα, επίπονη, κρατάει δέκα χρόνια. Μου έχουν πει «είσαι ένα τίποτα» και συμφώνησα μαζί τους. Αργότερα το εξατομίκευσα αυτό και είπα «είμαι ένας κανένας», ή ένας γελωτοποιός που θρηνεί το χαμένο βασίλειο των ποιητών.

Μικρός ήθελα να γίνω τερματοφύλακας. Αυτό το όνειρο μου βγήκε διαστρεβλωμένο, γιατί κατέληξα να είμαι βοηθός ηχολήπτη σε τηλεοπτικές μεταδόσεις ποδοσφαιρικών αγώνων. Στην εφηβεία μου ήθελα να γίνω ποιητής. Όμως ένας αληθινός ποιητής ποτέ δεν καταλήγει να πει «είμαι ποιητής» ή «δεν είμαι ποιητής». Μετεωρίζεται μεταξύ του «είμαι» και του «δεν είμαι». Κι ας έχω εκδώσει μια ποιητική συλλογή.

Με γοητεύουν οι άρρωστοι –σωματικά και ψυχικά– αυτοί που συνωστίστηκα μαζί τους στο νοσοκομείο. Οι σωματικά άρρωστοι γιατί έχουν στο μάτι τους το θάνατο, και έτσι αμφισβητούν την καθημερινή πραγματικότητα που θέλει να μας πείσει ότι είμαστε αθάνατοι. Και οι ψυχικά άρρωστοι γιατί το μάτι τους αμφισβητεί την τάξη της καθημερινής πραγματικότητας. Μας θυμίζει το μάτι τους ότι τα πράγματα θα μπορούσαν να είναι αλλιώς. Η αμφισβήτηση της επίπλαστης αθανασίας και της τάξης είναι στοιχεία που έχει ένας αληθινός ποιητής. Γι’ αυτό με έχουν πάνω απ’ όλα γοητεύσει οι ποιητές, τα έργα τους και η ζωή.

Δημιουργώ σημαίνει ακούω καθαρά την έμπνευση. Η λέξη δημιουργώ είναι λάθος. Και η έμπνευση δεν μας ανήκει. Όταν μας επισκέπτεται εμείς ανήκουμε σ’ αυτήν. Κατατασσόμαστε στην έμπνευση. Είναι ένα άλλο είδος στρατού, που τον υπηρετούν οι καλλιτέχνες. Παλιά το όνομα του ζωγράφου δεν έμπαινε πάνω στον πίνακα. Η συμβολή του καλλιτέχνη είναι απλά η πάλη που κάνει για να κατασιγάσει τη ματαιοδοξία του και να ακούσει την έμπνευση καθαρά. Αλλά για να έχεις έμπνευση κάτι πρέπει να σε καίει.

Πρέπει να μάθουμε απ’ τα σκυλιά και τις γάτες μας, απ’ τα πουλιά και τα δέντρα. Αυτά ζούνε χωρίς όνομα, και χωρίς τεχνολογική πρόοδο. Πρώτα είμαστε ζώα και μετά άνθρωποι. Και όταν λέω «ζώα» δεν το εννοώ με αρνητική έννοια, εννοώ ότι πρώτα ανήκουμε στη ζωή, και μετά η ζωή μάς ανήκει. Η ταινία είναι ένα κρυπτογραφημένο μανιφέστο εναντίον του εγωκεντρισμού και του τεχνολογικού ναρκισσισμού.

Όχι, οι αληθινοί καλλιτέχνες δεν υπηρετούν τον εαυτό τους. Αντίθετα, είναι ταπεινοί, γιατί στην ουσία είναι υπηρέτες της έμπνευσης που τους δίνεται. Η πίστη στην έμπνευσή τους όμως είναι πάρα πολύ δυνατή, και αυτό παρεξηγείται.

Η προσήλωση στον κινηματογράφο και την ποίηση με απομονώνει πολύ. Ο κόσμος δεν ασχολείται με την πάλη που κάνεις μέχρι να τελειώσει ένα έργο. Ο κόσμος ασχολείται με το αποτέλεσμα, με τη φήμη σου, με τα βραβεία. Δεν κάνω «εσωτερικά ταξίδια» αλλά εσωτερικούς πολέμους με τη ματαιοδοξία μου, την ηλιθιότητα και την άγνοιά μου. Δεν φεύγω «ταξιδάκι». Όταν παλεύω με το «δράκο», όπως λέει ο Βαλαής, μετά επιστρέφω πολλές φορές λαβωμένος, αλλά οι γύρω μου δεν το καταλαβαίνουν κατ’ ανάγκη ότι είμαι λαβωμένος. Κάνω και τον τραυματιοφορέα και τον τραυματία. Δεν είναι μοναχικό αυτό;

Τι σημαίνει για σένα η επιλογή της ταινίας σου στο διαγωνιστικό τμήμα του Φεστιβάλ Κανών;
Μου άρεσε που κάποιοι κατάλαβαν τη γλώσσα και την προβληματική της ταινίας. Ας μην ξεγελιόμαστε όμως. Μπορεί να υπάρχουν καλύτερες ταινίες που να μην έχουν επιλεγεί.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ντέπυ Γοργογιάννη: «Ο intimacy coordinator θα ενταχθεί και στη δική μας κουλτούρα»

Θέατρο / Πώς γυρίζουμε σήμερα μια σκηνή βιασμού;

Το θέατρο και ο κινηματογράφος διεθνώς επανεξετάζουν τον τρόπο με τον οποίο στήνονται οι ερωτικές και βίαιες σκηνές: μέχρι ποιο σημείο μπορεί να εκτεθεί ένα σώμα; Η Ντέπυ Γοργογιάννη εξηγεί τον ρόλο του intimacy coordinator και τον τρόπο που τίθενται τα όρια.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Πριν από το break, ο Γιώργος Λάνθιμος τα λέει όλα

Οθόνες / Γιώργος Λάνθιμος: «Το θέμα είναι πώς ξαναβρίσκεις τη χαρά»

Παραδέχεται πως η δημιουργία ενός έργου τέχνης δεν είναι μια ανώδυνη διαδικασία. Και πως χρειάζεται ένα διάλειμμα. Πήρε στάση απέναντι σε όσα συμβαίνουν στη Γάζα γιατί «Αν είσαι άνθρωπος με οποιαδήποτε ενσυναίσθηση, δεν μπορείς να μη μιλήσεις». Λίγο πρίν την κυκλοφορία της ταινίας Βουγονία που σκηνοθετεί, ο Γιώργος Λάνθιμος μίλησε στη LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Θανάσης Βαλτινός: Η νουβέλα «Η Κάθοδος των Εννιά» του διακεκριμένου συγγραφέα

Οθόνες / «Η Κάθοδος των Εννιά»: Η διάσημη νουβέλα του Θανάση Βαλτινού

Πεθαίνει σαν σήμερα ο διακεκριμένος Έλληνας συγγραφέας. Αυτή είναι η ιστορία ενός από τα εμβληματικότερα βιβλία του και η βραβευμένη μεταφορά της στον κινηματογράφο, το 1984, από τον Χρίστο Σιοπαχά.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Η Ιζαμπέλ Ιπέρ έπαιξε σε 120 ταινίες. Σε αυτές τις 10 ξεπέρασε τον εαυτό της

Οθόνες / Η Ιζαμπέλ Ιπέρ έπαιξε σε 120 ταινίες. Σε αυτές τις 10 ξεπέρασε τον εαυτό της

Με αφορμή το αφιέρωμα που ετοίμασε το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης για μία από τις σπουδαιότερες ηθοποιούς της εποχής μας, επιλέγουμε 10 ταινίες της, στις οποίες έχει αποτυπωθεί η τεράστια υποκριτική της δυναμική και η ικανότητά της να μεταμορφώνεται εσωτερικά με κάθε ρόλο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Βιμ Βέντερς: Τι θα δούμε στο μεγάλο αφιέρωμα που έρχεται στη Στέγη

Οθόνες / Βιμ Βέντερς: Τι θα δούμε στο μεγάλο αφιέρωμα που έρχεται στη Στέγη

Ένα μοναδικό μεγάλο αφιέρωμα στον σπουδαίο δημιουργό για ένα τριήμερο σε όλους τους χώρους της Στέγης, με προβολές των ταινιών του, ένα masterclass και μια συζήτησή του με την Αφροδίτη Παναγιωτάκου στην Κεντρική Σκηνή.
M. HULOT
Steve Blame: «Το σημαντικότερο πράγμα στη ζωή είναι να παραμένεις καλός άνθρωπος»

Οθόνες / Steve Blame: «Το σημαντικότερο πράγμα στη ζωή είναι η καλοσύνη»

Υπήρξε από τις πιο αναγνωρίσιμες διεθνώς τηλεοπτικές περσόνες, όντας ο κεντρικός παρουσιαστής του MTV. Σήμερα ο 66χρονος τηλεοπτικός παραγωγός, συγγραφέας και σεναριογράφος ζει πλέον μόνιμα στην Αθήνα, όμως ο έρωτας με την Ελλάδα κρατάει από πολύ παλιά. Ο Steve Blame αφηγείται τη ζωή του στη LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Oι 10 Καλύτερες Ελληνικές Ταινίες των ‘20s μέχρι τώρα

Η λίστα / Oι 10 καλύτερες ελληνικές ταινίες των '20s μέχρι τώρα

Ποιες ελληνικές ταινίες της τρέχουσας δεκαετίας έχουν ξεχωρίσει μέχρι στιγμής; Ρωτήσαμε 20 κριτικούς κινηματογράφου, ανθρώπους του ευρύτερου κινηματογραφικού χώρου και αθεράπευτους σινεφίλ και σας παρουσιάζουμε το top 10 που προέκυψε μέσα από το συναρπαστικό, σύνθετο μωσαϊκό του σύγχρονου ελληνικού σινεμά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Η αλήθεια είναι πως δεν μπορώ να εξηγήσω απόλυτα γιατί επιστρέφω διαρκώς εκεί»

Γειτονιές της Ελλάδας / «Επιστρέφοντας, μπορεί να πιάσουμε πάλι το νήμα»

Ο σκηνοθέτης Δημήτρης Κουτσιαμπασάκος μας μιλά για το χωριό όπου γεννήθηκε, το Αρματολικό στη νότια Πίνδο, αλλά και για το νέο του ντοκιμαντέρ, «Τα τέρματα του Αυγούστου», που διαδραματίζεται εκεί.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΥΡΙΑΖΗΣ
Γιούλη Τσαγκαράκη: «Κάθε σπίτι έχει τον δικό του Νετανιάχου, τον δικό του Τραμπ»

Οθόνες / Γιούλη Τσαγκαράκη: Η θεία Σταματίνα από τις «Σέρρες» του Γιώργου Καπουτζίδη μιλά στη LifO

Η ταλαντούχα ηθοποιός με τον ρόλο της ίντερσεξ θείας έσπασε ταμπού και άνοιξε ξανά μια σειρά συζητήσεων για το φύλο, την LGBTQI+ κοινότητα, τα ανθρώπινα δικαιώματα. Πώς ετοιμάστηκε για το ρόλο; Πώς βλέπει τις αντιδράσεις;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης έχει τα πιο ψαγμένα αφιερώματα

Οθόνες / Το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης έχει τα πιο ψαγμένα αφιερώματα

Από μια ρετροσπεκτίβα στην Ιζαμπέλ Ιπέρ μέχρι έναν πλήρη οδηγό του έργου του Γιώργου Τσεμπερόπουλου και από το spotlight στον Μαρσέλ Πανιόλ μέχρι μια ανατρεπτική ματιά στην έννοια του plot twist, οι θεματικές ενότητες του φεστιβάλ διατηρούν αμείωτο το ενδιαφέρον μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Τι θα δούμε στο 66ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

Σινεμά / Τι θα δούμε στο 66ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

Η νέα ταινία της Ιζαμπέλ Ιπέρ, φιλμ που έρχονται από τις Κάννες, πρεμιέρες, οι μικρού μήκους του Γιώργου Τσεμπερόπουλου και οι ελληνικές συμμετοχές των διαγωνιστικών τμημάτων είναι μερικοί από τους λόγους που θα μας στείλουν και φέτος στις αίθουσες του αγαπημένου κινηματογραφικού θεσμού.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Το αμερικανικό σινεμά δίνει τη μία μάχη μετά την άλλη

Pulp Fiction / Το αμερικανικό σινεμά δίνει τη μία μάχη μετά την άλλη

Προτροπή για αντίσταση ή παραίνεση για τρομοκρατία; Το αριστούργημα του Πολ Τόμας Άντερσον «Μια μάχη μετά την άλλη», οι εξαιρετικές πρόσφατες αλληγορίες «Weapons» και «Eddington», αλλά και οι αξέχαστες κινηματογραφικές αναφορές τους απασχολούν τον Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο και τον αρχισυντάκτη της LiFO Γιάννη Πανταζόπουλο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Επιτρέπεται να θαυμάζουμε σήμερα τη Λένι Ρίφενσταλ;

Ιδέες / Επιτρέπεται να θαυμάζουμε σήμερα τη Λένι Ρίφενσταλ;

Με αφορμή το νέο ντοκιμαντέρ για μια από τις πιο αμφιλεγόμενες προσωπικότητες του 20ού αιώνα, ξαναθυμόμαστε τι είχαν απαντήσει στη LiFO οι Πέπη Ρηγοπούλου, Θωμάς Μοσχόπουλος, Δημήτρης Στεφανάκης, Θάνος Παπακωνσταντίνου, Πάνος Κούτρας και Θεόφιλος Τραμπούλης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Boots»: Μια σειρά για το τι σημαίνει «να είσαι gay στον στρατό»

Οθόνες / «Boots»: Kάτι καλό θα κάνει αυτή η σειρά για να την αποκαλούν «woke σκουπίδι»

H τηλεοπτική σειρά οκτώ επεισοδίων του Netflix, που έχει προκαλέσει έντονες αντιδράσεις, προσεγγίζει με μοναδικό και συγκινητικό τρόπο το θέμα της ομοφοβίας στον στρατό. 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ