«Δεν είναι σαν τα σκυλιά, την εύνοια τους πρέπει να την κερδίσεις»: Η ιστορία της γάτας στο σινεμά

«Δεν είναι σαν τα σκυλιά, την εύνοια τους πρέπει να την κερδίσεις»: Η ιστορία της γάτας στο σινεμά Facebook Twitter
Πρόγευμα στο Τίφανις
0

Παρότι οι κριτικές για την κινηματογραφική μεταφορά του εμβληματικού μιούζικαλ του Άντριου Λόιντ Γουέμπερ, "Cats", που έκανε αυτές τις μέρες πρεμιέρα στις οθόνες του πλανήτη, δεν ήταν και οι πιο ενθαρρυντικές, ακόμα και οι πιο σκληρές από αυτές έσπευδαν να σημειώσουν απολογητικά ότι η ταινία «είναι μεν κακή αλλά με αξιαγάπητο τρόπο». Το κοινό πάντως έσπευσε στις αίθουσες να δει την Τέιλορ Σουίφτ, την Τζούντι Ντεντς, τον Ίαν ΜακΚέλεν, τον Ίντρις Έλμπα και τους άλλους πρωταγωνιστές να εμφανίζονται ως γάτες μέσω της αποκαλούμενης 'digital fur technology' («τεχνολογία ψηφιακής γούνας») και πολλοί θεατές δηλώνουν μια χαρά ικανοποιημένοι στη σχετική συζήτηση που έχει ανάψει στα social media για την ταινία του Τομ Χούπερ.

«Δεν είναι σαν τα σκυλιά, την εύνοια τους πρέπει να την κερδίσεις»: Η ιστορία της γάτας στο σινεμά Facebook Twitter
Cats

Πρόκειται για σαφές δείγμα της αγάπης και της εμμονής του κοινού όχι μόνο για το συγκεκριμένο μιούζικαλ αλλά και για το ίδιες τις γάτες ως είδος, δεσμός που έχει αποτυπωθεί στον κινηματογράφο από τη γέννησή του.
Μια από τις πρώτες ταινίες μικρού (ή μεγάλου) μήκους στην ιστορία του κινηματογράφου που παρουσίασε γατιά και μάλιστα ως πρωταγωνιστές, είναι το φιλμ παραγωγής 1894 από το στούντιο του Τόμας Έντισον, με τίτλο Professor Welton's Boxing Cats, το οποίο δείχνει δύο γάτες δεμένες με ιμάντες να πυγμαχούν (με γάντια!) σε ένα μικροσκοπικό ρινγκ.

 

Με την ραγδαία εξέλιξη του κινηματογράφου στην προπολεμική περίοδο, εξελίχθηκε συγχρόνως και η απεικόνιση της γάτας στο σινεμά, με ξεχωριστό δείγμα τις ελευθέριες γάτες του μόλου που κατοικούν στη φορτηγίδα του πρωταγωνιστή της ταινίας του Ζαν Βιγκό, «Αταλάντη» (1934), ένα από τα κορυφαία λυρικά αριστουργήματα της έβδομης τέχνης.

Άλλες χαρακτηριστικές περιπτώσεις αγαστής αλλά σύνθετης συνύπαρξης μεταξύ πρωταγωνιστή και γάτου στο σινεμά: Ο αγαπημένος Γάτος (το όνομά του) της Χόλι Γκολάιτλι (Όντρεϊ Χέμπορν) στο «Πρόγευμα στο Τίφανις» (1961), η πρωταγωνίστρια στην ταινίας της Ανιές Βαρντά «Η Κλέο από τις 5 στις 7» (1962) που ζει σ' ένα διαμέρισμα γεμάτο γάτες, το αδέσποτο γατάκι που βρίσκει στην Φοντάνα ντι Τρέβι η Ανίτα Έκμπεργκ στην «Ντόλτσε Βίτα» (1960) του Φελίνι, ο υποδειγματικός - ως σύντροφος, αξεσουάρ και μούσα σατανικής ιδιοφυίας – γάτος του αρχικακού Ερνστ Μπλόμφελντ στην ταινία του 007 «Από την Ρωσία με αγάπη» (1963), ο γάτος που χαϊδεύει με νόημα ο Ντον Κορλεόνε σε μια από τις πιο διάσημες σκηνές του «Νονού» (1972), η γάτα της Σιγκούρνι Γουίβερ στο "Alien" (1979), o γάτος Οδυσσέας που κυριαρχεί στην δραματική περιπλάνηση του πρωταγωνιστή της ταινίας των αδελφών Κοέν, "Inside Llewyn Davis".

«Δεν είναι σαν τα σκυλιά, την εύνοια τους πρέπει να την κερδίσεις»: Η ιστορία της γάτας στο σινεμά Facebook Twitter
Από την Ρωσία με αγάπη

Πολλές ήταν οι φορές που δαιμονοποιήθηκε και εμφανίστηκε ως φορέας μεταφυσικού κακού η γάτα στο σινεμά, άλλες τόσες όμως ήταν και οι περιπτώσεις που αναδείχθηκε η ευφυία και η γενναιότητα του αιλουροειδούς μας συντρόφου – σχεδόν πάντα όμως το συμπέρασμα ήταν ότι η εύνοιά του, αντίθετα από του σκύλου, πρέπει να κερδηθεί. Χαρακτηριστικό παράδειγμα ο γάτος του ντετέκτιβ Φίλιπ Μάρλοου (Έλιοτ Γκουλντ) στην μεταφορά από τον Ρόμπερτ Άλτμαν του κλασικού νουάρ βιβλίου του Ρέιμοντ Τσάντλερ, «Ο Μεγάλος Αποχαιρετισμός». Το ζώο δυσανασχετεί έντονα όταν το «αφεντικό» του, του φέρνει λάθος μάρκα γατοτροφής και στη συνέχεια ρίχνει μαύρη πέτρα πίσω του.

«Δεν είναι σαν τα σκυλιά, την εύνοια τους πρέπει να την κερδίσεις»: Η ιστορία της γάτας στο σινεμά Facebook Twitter
Ο Μεγάλος Αποχαιρετισμός

Θα μπορούσε να πει κανείς πάντως ότι η περίπτωση που συνοψίζει τον επισφαλή δεσμό μας με τα ανεξιχνίαστα αυτά πλάσματα είναι ο γάτος στην «Αμερικανική Νύχτα» (1973) του Τριφό, που αρνείται να ενδώσει στις επιθυμίες της ομάδας που επιχειρεί να τον κινηματογραφήσει. Η φιλία μαζί τους μοιάζει να βασίζεται σε μια αμοιβαία συμφωνία, επωφελή και για τις δύο πλευρές.

«Δεν είναι σαν τα σκυλιά, την εύνοια τους πρέπει να την κερδίσεις»: Η ιστορία της γάτας στο σινεμά Facebook Twitter
Inside Llewyn Davis

Οι γάτες έχουν γοητεύσει τους σκηνοθέτες και το κοινό όχι επειδή υπακούν στις οδηγίες κατά τη διάρκεια μιας σκηνής, αλλά για το ακριβώς αντίθετο: ως φορείς απροσδόκητου χάους που απολαμβάνουν να μας υπενθυμίζουν ποιος πραγματικά κάνει κουμάντο. Ένας σκύλος μπορεί να είναι υποδειγματικά συνεπής και προβλέψιμος, όπως έλεγε όμως ο Ρόμπερτ Ντε Νίρο στην κωμωδία «Γαμπρός της συμφοράς» (2000), «οι γάτες όμως σε βάζουν να δουλέψεις για να κερδίσεις την εύνοιά και την τρυφερότητά τους και δεν ξεπουλιούνται όπως τα σκυλιά».

Με στοιχεία από το BBC.Culture

Οθόνες
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τι θα δούμε στα σινεμά μέσα στις γιορτές

Οθόνες / 10 ταινίες που παίζουν τις γιορτές και αξίζουν το εισιτήριο του σινεμά

Ένας οδηγός με έξι νέες κυκλοφορίες και τέσσερις που συνεχίζουν να παίζονται με επιτυχία στις αίθουσες, ώστε να προγραμματίσετε τις χριστουγεννιάτικες κινηματογραφικές σας εξόδους.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Γιάννης Οικονομίδης: «Κάνω ταινίες “λαϊκές” κι ας χαρακτηρίζονται σκληρές κι ακραίες»

Οθόνες / Γιάννης Οικονομίδης: «Με τη "Σπασμένη Φλέβα" πήρα ρεβάνς από κάποιους που με πολεμάνε λυσσαλέα»

Με πρόσφατη την επιτυχία της νέας του ταινίας ο σκηνοθέτης μάς μίλησε για όσα ήθελε να πει μέσα από αυτήν, για τη φιλμογραφία του γενικότερα αλλά και για τον τρόπο που βλέπει το σύγχρονο ελληνικό σινεμά.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Φωτιά και σταχτη; Στάχτη και μπούρμπερη; Avatar, θα σε δούμε

Οθόνες / Φωτιά και στάχτη; Στάχτη και μπούρμπερη; Avatar, θα σε δούμε

Είναι ένα από τα ελάχιστα blockbusters που μας έχουν απομείνει και αξίζει τον κόπο. Μαζί με το Avatar έχουμε άλλες τρεις ταινίες που αξίζουν την έξοδο στο σινεμά της πόλης!
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ | ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Είναι το «Singapore Sling» η πιο παρεξηγημένη ταινία του ελληνικού σινεμά;

Βιβλίο / Είναι το «Singapore Sling» η πιο παρεξηγημένη ταινία του ελληνικού σινεμά;

Μια συζήτηση με τη Μαρί Λουίζ Βαρθολομαίου Νικολαΐδου για την ταινία που αδικήθηκε στην εποχή της, αλλά σήμερα προκαλεί εκ νέου το ενδιαφέρον, και για την «επιστροφή» της μέσα από ένα βιβλίο.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Γιάννης Σολδάτος: «Ο μεγαλύτερος εχθρός μου είναι ο μικροαστισμός» ή «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Βιβλίο / Γιάννης Σολδάτος: «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Μια συζήτηση με τον σκηνοθέτη, εκδότη και συγγραφέα της συνοπτικής «Ιστορίας του Ελληνικού Κινηματογράφου» που πρόσφατα επανακυκλοφόρησε εμπλουτισμένη και σε ενιαία μορφή από τις εκδόσεις Αιγόκερως.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Aν είχα Πόδια θα σε Κλωτσούσα». Σιγά ρε φίλε, ένα σινεμά ήρθαμε!

Οθόνες / «Aν είχα Πόδια θα σε Κλωτσούσα». Σιγά ρε φίλε, ένα σινεμά ήρθαμε!

Κάνουμε χιούμορ, αλλά η ταινία της Μπρόνστιν παίρνει τα περισσότερα αστέρια της εβδομάδας (με ντεμπούτο A$AP Rocky). Άλλες πέντε ταινίες «βγαίνουν» στα σινεμά από σήμερα και υπάρχει κάτι για όλους.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ποια είναι η καλύτερη και ποια η χειρότερη σειρά του 2025;

Pulp Fiction / Ποια είναι η καλύτερη και ποια η χειρότερη σειρά του 2025;

Pluribus ή All is Fair; Έχουν και τα δύο φανατικούς θαυμαστές που τους χωρίζει μία άβυσσος. Τα βρίσκουν στη μέση ίσως με τον τελευταίο κύκλο του Stranger Things. Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος και Γιάννης Βασιλείου μιλούν για τις τρεις πολυσυζητημένες σειρές στο studio της LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ολυμπίας για Παιδιά και Νέους

Οθόνες / Όσα παιδιά βρέθηκαν στην Ολυμπία 29/11-6/12 είδαν πολύ καλό σινεμά

Το Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ολυμπίας για Παιδιά και Νέους ταξίδεψε για μια εβδομάδα τους θεατές του σε κάθε γωνιά της Γης, από τους καταυλισμούς της Παλαιστίνης μέχρι τις Φιλιππίνες και τα νησιά Γκαλάπαγκος.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Τζον Κασσαβέτης, εξέχων δημιουργός της αμερικανικής αβάν-γκαρντ

Οθόνες / Τζον Κασσαβέτης: «Το καλύτερο location στον κόσμο είναι το ανθρώπινο πρόσωπο»

Γεννήθηκε σαν σήμερα ο Ελληνοαμερικανός σκηνοθέτης και ηθοποιός που έγραψε ιστορία στον κινηματογράφο με σπουδαίες ταινίες όπως οι «Μια γυναίκα εξομολογείται», «Νύχτα Πρεμιέρας», «Γκλόρια» και πολλές ακόμα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η συγκλονιστική «Φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ακούγεται από σήμερα και στην Αθήνα

Οθόνες / Η συγκλονιστική «Φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ακούγεται από σήμερα και στην Ελλάδα

Ένα 6χρονο κορίτσι «φωνάζει» το πιο δυνατό αντιπολεμικό μήνυμα, οι Έλληνες διασκευάζουν Ντίκενς (και το κάνουν πολύ καλά) και άλλες πέντε ταινίες που μπορείτε να δείτε από σήμερα στα σινεμά.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Σινεμά από το μέλλον, για δύο εβδομάδες στην Αθήνα

Οθόνες / Σινεμά από το μέλλον, για δύο εβδομάδες στην Αθήνα

Το Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου της Αθήνας επιστρέφει. Για δύο εβδομάδες θα δούμε μερικές από τις πιο ενδιαφέρουσες ταινίες σύχρονων δημιουργών, παράλληλα με αποκατεστημένες κλασικές που άφησαν εποχή.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Beatles νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων

Daily / Beatles νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων

Η μυθική σειρά οκτώ (συν ένα) επεισοδίων που διασχίζει ολόκληρη την εξωπραγματική διαδρομή του πιο σημαντικού και πιο λατρεμένου συγκρότημα στην ιστορία, επέστρεψε στο Disney + σε νέα, αποκατεστημένη εκδοχή με πεντακάθαρη εικόνα και κρυστάλλινο ήχο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Barry Lyndon»: Η μεγαλειώδης ύβρις ενός όμορφου αριβίστα

Οθόνες / «Barry Lyndon»: Η μεγαλειώδης ύβρις ενός όμορφου αριβίστα

Πενήντα χρόνια μετά την πρώτη προβολή της, η ταινία του Στάνλεϊ Κιούμπρικ παραμένει ένα μεγάλο εικαστικό αριστούργημα και σίγουρα μία από τις ωραιότερες ταινίες που γυρίστηκαν ποτέ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Νταβίντ Πάμπλος: « Το Μεξικό βυθίζεται στη βία εδώ και πολλά χρόνια»

Οθόνες / Νταβίντ Πάμπλος: «Το Μεξικό βυθίζεται στη βία εδώ και πολλά χρόνια»

Βία, καρτέλ ναρκωτικών, τρόμος παντού, σκλάβοι του σεξ αλλά και queer έρωτες στο Μεξικό του σήμερα. Αυτό είναι το σκηνικό της συγκλονιστικής ταινίας «Στον δρόμο» που είδαμε στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης. Ο Μεξικανός σκηνοθέτης μίλησε στη LiFO για τη ζωή στο Μεξικό αλλά και για την τόλμη που χρειάστηκε να γυρίσει μια ταινία με ένα τόσο επικίνδυνο για τη χώρα του θέμα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ