«Δεν είναι σαν τα σκυλιά, την εύνοια τους πρέπει να την κερδίσεις»: Η ιστορία της γάτας στο σινεμά

«Δεν είναι σαν τα σκυλιά, την εύνοια τους πρέπει να την κερδίσεις»: Η ιστορία της γάτας στο σινεμά Facebook Twitter
Πρόγευμα στο Τίφανις
0

Παρότι οι κριτικές για την κινηματογραφική μεταφορά του εμβληματικού μιούζικαλ του Άντριου Λόιντ Γουέμπερ, "Cats", που έκανε αυτές τις μέρες πρεμιέρα στις οθόνες του πλανήτη, δεν ήταν και οι πιο ενθαρρυντικές, ακόμα και οι πιο σκληρές από αυτές έσπευδαν να σημειώσουν απολογητικά ότι η ταινία «είναι μεν κακή αλλά με αξιαγάπητο τρόπο». Το κοινό πάντως έσπευσε στις αίθουσες να δει την Τέιλορ Σουίφτ, την Τζούντι Ντεντς, τον Ίαν ΜακΚέλεν, τον Ίντρις Έλμπα και τους άλλους πρωταγωνιστές να εμφανίζονται ως γάτες μέσω της αποκαλούμενης 'digital fur technology' («τεχνολογία ψηφιακής γούνας») και πολλοί θεατές δηλώνουν μια χαρά ικανοποιημένοι στη σχετική συζήτηση που έχει ανάψει στα social media για την ταινία του Τομ Χούπερ.

«Δεν είναι σαν τα σκυλιά, την εύνοια τους πρέπει να την κερδίσεις»: Η ιστορία της γάτας στο σινεμά Facebook Twitter
Cats

Πρόκειται για σαφές δείγμα της αγάπης και της εμμονής του κοινού όχι μόνο για το συγκεκριμένο μιούζικαλ αλλά και για το ίδιες τις γάτες ως είδος, δεσμός που έχει αποτυπωθεί στον κινηματογράφο από τη γέννησή του.
Μια από τις πρώτες ταινίες μικρού (ή μεγάλου) μήκους στην ιστορία του κινηματογράφου που παρουσίασε γατιά και μάλιστα ως πρωταγωνιστές, είναι το φιλμ παραγωγής 1894 από το στούντιο του Τόμας Έντισον, με τίτλο Professor Welton's Boxing Cats, το οποίο δείχνει δύο γάτες δεμένες με ιμάντες να πυγμαχούν (με γάντια!) σε ένα μικροσκοπικό ρινγκ.

 

Με την ραγδαία εξέλιξη του κινηματογράφου στην προπολεμική περίοδο, εξελίχθηκε συγχρόνως και η απεικόνιση της γάτας στο σινεμά, με ξεχωριστό δείγμα τις ελευθέριες γάτες του μόλου που κατοικούν στη φορτηγίδα του πρωταγωνιστή της ταινίας του Ζαν Βιγκό, «Αταλάντη» (1934), ένα από τα κορυφαία λυρικά αριστουργήματα της έβδομης τέχνης.

Άλλες χαρακτηριστικές περιπτώσεις αγαστής αλλά σύνθετης συνύπαρξης μεταξύ πρωταγωνιστή και γάτου στο σινεμά: Ο αγαπημένος Γάτος (το όνομά του) της Χόλι Γκολάιτλι (Όντρεϊ Χέμπορν) στο «Πρόγευμα στο Τίφανις» (1961), η πρωταγωνίστρια στην ταινίας της Ανιές Βαρντά «Η Κλέο από τις 5 στις 7» (1962) που ζει σ' ένα διαμέρισμα γεμάτο γάτες, το αδέσποτο γατάκι που βρίσκει στην Φοντάνα ντι Τρέβι η Ανίτα Έκμπεργκ στην «Ντόλτσε Βίτα» (1960) του Φελίνι, ο υποδειγματικός - ως σύντροφος, αξεσουάρ και μούσα σατανικής ιδιοφυίας – γάτος του αρχικακού Ερνστ Μπλόμφελντ στην ταινία του 007 «Από την Ρωσία με αγάπη» (1963), ο γάτος που χαϊδεύει με νόημα ο Ντον Κορλεόνε σε μια από τις πιο διάσημες σκηνές του «Νονού» (1972), η γάτα της Σιγκούρνι Γουίβερ στο "Alien" (1979), o γάτος Οδυσσέας που κυριαρχεί στην δραματική περιπλάνηση του πρωταγωνιστή της ταινίας των αδελφών Κοέν, "Inside Llewyn Davis".

«Δεν είναι σαν τα σκυλιά, την εύνοια τους πρέπει να την κερδίσεις»: Η ιστορία της γάτας στο σινεμά Facebook Twitter
Από την Ρωσία με αγάπη

Πολλές ήταν οι φορές που δαιμονοποιήθηκε και εμφανίστηκε ως φορέας μεταφυσικού κακού η γάτα στο σινεμά, άλλες τόσες όμως ήταν και οι περιπτώσεις που αναδείχθηκε η ευφυία και η γενναιότητα του αιλουροειδούς μας συντρόφου – σχεδόν πάντα όμως το συμπέρασμα ήταν ότι η εύνοιά του, αντίθετα από του σκύλου, πρέπει να κερδηθεί. Χαρακτηριστικό παράδειγμα ο γάτος του ντετέκτιβ Φίλιπ Μάρλοου (Έλιοτ Γκουλντ) στην μεταφορά από τον Ρόμπερτ Άλτμαν του κλασικού νουάρ βιβλίου του Ρέιμοντ Τσάντλερ, «Ο Μεγάλος Αποχαιρετισμός». Το ζώο δυσανασχετεί έντονα όταν το «αφεντικό» του, του φέρνει λάθος μάρκα γατοτροφής και στη συνέχεια ρίχνει μαύρη πέτρα πίσω του.

«Δεν είναι σαν τα σκυλιά, την εύνοια τους πρέπει να την κερδίσεις»: Η ιστορία της γάτας στο σινεμά Facebook Twitter
Ο Μεγάλος Αποχαιρετισμός

Θα μπορούσε να πει κανείς πάντως ότι η περίπτωση που συνοψίζει τον επισφαλή δεσμό μας με τα ανεξιχνίαστα αυτά πλάσματα είναι ο γάτος στην «Αμερικανική Νύχτα» (1973) του Τριφό, που αρνείται να ενδώσει στις επιθυμίες της ομάδας που επιχειρεί να τον κινηματογραφήσει. Η φιλία μαζί τους μοιάζει να βασίζεται σε μια αμοιβαία συμφωνία, επωφελή και για τις δύο πλευρές.

«Δεν είναι σαν τα σκυλιά, την εύνοια τους πρέπει να την κερδίσεις»: Η ιστορία της γάτας στο σινεμά Facebook Twitter
Inside Llewyn Davis

Οι γάτες έχουν γοητεύσει τους σκηνοθέτες και το κοινό όχι επειδή υπακούν στις οδηγίες κατά τη διάρκεια μιας σκηνής, αλλά για το ακριβώς αντίθετο: ως φορείς απροσδόκητου χάους που απολαμβάνουν να μας υπενθυμίζουν ποιος πραγματικά κάνει κουμάντο. Ένας σκύλος μπορεί να είναι υποδειγματικά συνεπής και προβλέψιμος, όπως έλεγε όμως ο Ρόμπερτ Ντε Νίρο στην κωμωδία «Γαμπρός της συμφοράς» (2000), «οι γάτες όμως σε βάζουν να δουλέψεις για να κερδίσεις την εύνοιά και την τρυφερότητά τους και δεν ξεπουλιούνται όπως τα σκυλιά».

Με στοιχεία από το BBC.Culture

Οθόνες
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η Ειρήνη Παπά μέσα από 9 ταινίες και 1 ντοκιμαντέρ

Οθόνες / Ειρήνη Παπά: Οι σημαντικότερες ταινίες της για ένα πενθήμερο στην Ταινιοθήκη

Την αποκάλεσαν «Καρυάτιδα», συνέβαλε στο να φτάσει το αρχαίο δράμα στο Χόλιγουντ, υπήρξε μια αληθινή σταρ. Αυτή την εβδομάδα μπορούμε να δούμε ξανά την «Αντιγόνη», τις «Τρωάδες», το «Ζ» και άλλες ταινίες που η Ειρήνη Παπά σφράγισε με την ερμηνεία της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η αιώνια και οικουμενική θεία Μπεμπέκα

Daily / Η αιώνια και οικουμενική θεία Μπεμπέκα

Η αναγγελία του θανάτου της Άννας Κυριακού προκάλεσε βαθιά συγκίνηση και θλίψη καθώς πολλοί έμοιαζαν να πενθούν όχι τόσο την απώλεια της ίδιας της ηθοποιού όσο του χαρακτήρα της στις «Tρεις Χάριτες», κι ας έχουν περάσει τρεις δεκαετίες από τότε.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ανδρέας Αποστολίδης, συγγραφέας, σκηνοθέτης

Οι Αθηναίοι / Ανδρέας Αποστολίδης: «Πλέον το αστυνομικό μυθιστόρημα ανθεί ως παραγωγή, αλλά δεν ανανεώνεται»

Επί δικτατορίας σχετιζόταν με παράνομες οργανώσεις και έφτασε να κατηγορηθεί ως ηθικός αυτουργός της κατάληψης του Πολυτεχνείου. To ταξίδι του με την αστυνομική λογοτεχνια ξεκίνησε με μια μετάφραση του Ρέιμοντ Τσάντλερ. Σειρά πήραν η Χάισμιθ, ο Ελρόι και άλλοι σπουδαίοι συγγραφείς. Μετά, έγραψε τα δικά του μυθιστορήματα, ασχολήθηκε με την αρχαιοκαπηλία και το ντοκιμαντέρ. O Ανδρέας Αποστολίδης αφηγείται τη ζωή του στη LiFO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Buy yourself a butt plug: Γιατί όλοι μιλούν για την ταινία «Pillion»;

Οθόνες / Buy yourself a butt plug: Γιατί όλοι μιλούν για την ταινία «Pillion»;

Το σκηνοθετικό ντεμπούτο του Χάρι Λάιτον, όπου ο Χάρι Μέλινγκ συνάπτει μια BDSM σχέση με τον Σκάρσγκαρντ, ήδη από το τρέιλερ έχει πυροδοτήσει συζητήσεις για τον σεξουαλικό προσανατολισμό του Σουηδού πρωταγωνιστή.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Με το «Chasing Dragons» ο Άκης Ζιάκκας ένωσε μονομιάς τις τρεις δρακολίμνες

Οθόνες / Ο Άκης Ζιάκας ενώνει σε μία διαδρομή τις τρεις Δρακόλιμνες

«Chasing Dragons»: 120 χιλιόμετρα, 8.000 μέτρα υψομετρική διαφορά σε μία μέρα. Μια ταινία που διαρκεί μία ώρα και καταγράφει αυτή τη συγκλονιστική διαδρομή που ξεπερνά τα όρια της αντοχής, σωματικής και ψυχολογικής.
ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ
Mπιλ Κίντερ στη LiFO: «Oι ταινίες κινουμένων σχεδίων δεν είναι μόνο για παιδιά»

Οθόνες / Mπιλ Κίντερ: «Oι ταινίες κινουμένων σχεδίων δεν είναι μόνο για παιδιά»

Ο συνεργάτης του Κόπολα και υπεύθυνος μοντάζ και post-production σε ταινίες όπως το «Wall-e» μάς μίλησε για το μοντάζ στο animation, για την Pixar και για τότε που ένα στούντιο πλήρωσε 80 εκατομμύρια δολάρια τον Κόπολα για να μη γυρίσει μια ταινία. 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Τζάρεντ Λέτο, Έμα Τόμσον, ο σκύλος Ίντι και άλλοι δύο λόγοι να πάτε σινεμά

Οθόνες / Τζάρεντ Λέτο, Έμα Τόμσον, ο σκύλος Ίντι και άλλοι δύο λόγοι να πάτε σινεμά

Η τρίτη και χειρότερη κατάθεση στο σύμπαν του «Tron», η πολυσυζητημένη ταινία τρόμου «Good Boy», το δεύτερο μέρος της τριλογίας του Νταγκ Γιόχαν Χάουγκερουντ και η Έμα Τόμσον ως ένοπλη προστάτιδα. Τι παίζει στα σινεμά από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η μακρά αποκαθήλωση του Kanye West

Οθόνες / Η μακρά αποκαθήλωση του Kanye West

Το νέο ντοκιμαντέρ με τίτλο «In whose name?» παρουσιάζει τον Kanye West ως μια ιδιοφυΐα εγκλωβισμένη στο σώμα ενός παιδιού που βρίσκεται πάντα στα πρόθυρα ενός ακόμα κακομαθημένου ξεσπάσματος. Αρκεί αυτό για να αγνοήσουμε τα σφάλματά του;
THE LIFO TEAM
10 ταινίες για να μπείτε σε φθινοπωρινή διάθεση

Οθόνες / 10 ταινίες που θέλεις να βλέπεις και να είναι φθινόπωρο

Είναι τα κίτρινα φύλλα του Central Park; Η μελοδραματική ατμόσφαιρα; Αγγλικά τοπία στη βροχή; Κάτι πάντως ενώνει αυτές τις δέκα ταινίες και όταν τις βλέπεις θες να είναι και ο καιρός αλλιώτικος.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Steve: Η μοναξιά του δασκάλου μεγάλων αποστάσεων

Daily / Steve: Η μοναξιά του δασκάλου μεγάλων αποστάσεων

Ένα κρίσιμο και «μανιοκαταθλιπτικό» 24ωρο στη ζωή ενός εκπαιδευτικού σε ένα σχολείο για προβληματικούς εφήβους αποτελεί τον καμβά για το υπερκινητικό δράμα του Netflix με πρωταγωνιστή τον Κίλιαν Μέρφι.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Νεριτάν Ζιντζιρία: «Η Ελλάδα έχει φετίχ να βαφτίζει τους νέους "φαινόμενα"»

Οθόνες / Νεριτάν Ζιντζιρία: «Η Ελλάδα έχει φετίχ να βαφτίζει τους νέους "φαινόμενα"»

Όταν αποφάσισε να γίνει κινηματογραφιστής, του είπαν ότι θα πεινάσει, αλλά με έναν πολύ δημιουργικό τρόπο. Έκανε τις πρώτες του ταινίες κυριολεκτικά με χώμα και νερό, αλλά πλέον τρέχει παράλληλα οκτώ πρότζεκτ. Κάνει σινεμά συνομιλώντας με το σινεμά του Γιάνναρη, του Δαμιανού, του Παπατάκη. Ο Νεριτάν Ζιντζιρία αφηγείται τη ζωή του στη LifO.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
When Nobody’s Watching: Πριν κλωτσήσουν τη μπάλα, πρέπει να νικήσουν την προκατάληψη

Οθόνες / When Nobody’s Watching: Πριν κλωτσήσουν τη μπάλα, πρέπει να νικήσουν την προκατάληψη

Η Ελλάδα κάνει τα πρώτα της σοβαρά βήματα για να σταθεί ισότιμα στο ευρωπαϊκό γήπεδο του γυναικείου ποδοσφαίρου - Το νέο ντοκιμαντέρ του ΠΣΑΠΠ, “When Nobody’s Watching”, ρίχνει φως στις ζωές των αθλητριών που παλεύουν μακριά από τα φώτα της δημοσιότητας.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Η δραματική στροφή του The Rock και άλλοι 3 λόγοι να πάτε σινεμά

Οθόνες / Η δραματική στροφή του The Rock και άλλοι 3 λόγοι να πάτε σινεμά

Ακόμα μια κινηματογραφική μεταφορά του Δράκουλα, ένα κινέζικο animation που είναι η πέμπτη εμπορικότερη ταινία όλων των εποχών αλλά και η επανακυκλοφορία του «Avatar: The Way of Water» - Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη
THE LIFO TEAM
«Good Boy»: Ναι, ο σκύλος σας βλέπει φαντάσματα» ΟΙ ΥΠΟΛΟΙΠΟΙ ΤΙΤΛΟΙ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ ΤΟΥ ΚΕΙΜΕΝΟΥ

Οθόνες / «Good Boy»: Ναι, ο σκύλος σας βλέπει φαντάσματα

Η πολυσυζητημένη ταινία τρόμου του Μπεν Λέονμπεργκ δίνει σάρκα και οστά σε έναν από τους μεγαλύτερους φόβους των ιδιοκτητών σκύλου και αντλεί τη συγκίνησή της από τον αρραγή δεσμό ανθρώπου και ζώου.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ