«Δεν είναι σαν τα σκυλιά, την εύνοια τους πρέπει να την κερδίσεις»: Η ιστορία της γάτας στο σινεμά

«Δεν είναι σαν τα σκυλιά, την εύνοια τους πρέπει να την κερδίσεις»: Η ιστορία της γάτας στο σινεμά Facebook Twitter
Πρόγευμα στο Τίφανις
0

Παρότι οι κριτικές για την κινηματογραφική μεταφορά του εμβληματικού μιούζικαλ του Άντριου Λόιντ Γουέμπερ, "Cats", που έκανε αυτές τις μέρες πρεμιέρα στις οθόνες του πλανήτη, δεν ήταν και οι πιο ενθαρρυντικές, ακόμα και οι πιο σκληρές από αυτές έσπευδαν να σημειώσουν απολογητικά ότι η ταινία «είναι μεν κακή αλλά με αξιαγάπητο τρόπο». Το κοινό πάντως έσπευσε στις αίθουσες να δει την Τέιλορ Σουίφτ, την Τζούντι Ντεντς, τον Ίαν ΜακΚέλεν, τον Ίντρις Έλμπα και τους άλλους πρωταγωνιστές να εμφανίζονται ως γάτες μέσω της αποκαλούμενης 'digital fur technology' («τεχνολογία ψηφιακής γούνας») και πολλοί θεατές δηλώνουν μια χαρά ικανοποιημένοι στη σχετική συζήτηση που έχει ανάψει στα social media για την ταινία του Τομ Χούπερ.

«Δεν είναι σαν τα σκυλιά, την εύνοια τους πρέπει να την κερδίσεις»: Η ιστορία της γάτας στο σινεμά Facebook Twitter
Cats

Πρόκειται για σαφές δείγμα της αγάπης και της εμμονής του κοινού όχι μόνο για το συγκεκριμένο μιούζικαλ αλλά και για το ίδιες τις γάτες ως είδος, δεσμός που έχει αποτυπωθεί στον κινηματογράφο από τη γέννησή του.
Μια από τις πρώτες ταινίες μικρού (ή μεγάλου) μήκους στην ιστορία του κινηματογράφου που παρουσίασε γατιά και μάλιστα ως πρωταγωνιστές, είναι το φιλμ παραγωγής 1894 από το στούντιο του Τόμας Έντισον, με τίτλο Professor Welton's Boxing Cats, το οποίο δείχνει δύο γάτες δεμένες με ιμάντες να πυγμαχούν (με γάντια!) σε ένα μικροσκοπικό ρινγκ.

 

Με την ραγδαία εξέλιξη του κινηματογράφου στην προπολεμική περίοδο, εξελίχθηκε συγχρόνως και η απεικόνιση της γάτας στο σινεμά, με ξεχωριστό δείγμα τις ελευθέριες γάτες του μόλου που κατοικούν στη φορτηγίδα του πρωταγωνιστή της ταινίας του Ζαν Βιγκό, «Αταλάντη» (1934), ένα από τα κορυφαία λυρικά αριστουργήματα της έβδομης τέχνης.

Άλλες χαρακτηριστικές περιπτώσεις αγαστής αλλά σύνθετης συνύπαρξης μεταξύ πρωταγωνιστή και γάτου στο σινεμά: Ο αγαπημένος Γάτος (το όνομά του) της Χόλι Γκολάιτλι (Όντρεϊ Χέμπορν) στο «Πρόγευμα στο Τίφανις» (1961), η πρωταγωνίστρια στην ταινίας της Ανιές Βαρντά «Η Κλέο από τις 5 στις 7» (1962) που ζει σ' ένα διαμέρισμα γεμάτο γάτες, το αδέσποτο γατάκι που βρίσκει στην Φοντάνα ντι Τρέβι η Ανίτα Έκμπεργκ στην «Ντόλτσε Βίτα» (1960) του Φελίνι, ο υποδειγματικός - ως σύντροφος, αξεσουάρ και μούσα σατανικής ιδιοφυίας – γάτος του αρχικακού Ερνστ Μπλόμφελντ στην ταινία του 007 «Από την Ρωσία με αγάπη» (1963), ο γάτος που χαϊδεύει με νόημα ο Ντον Κορλεόνε σε μια από τις πιο διάσημες σκηνές του «Νονού» (1972), η γάτα της Σιγκούρνι Γουίβερ στο "Alien" (1979), o γάτος Οδυσσέας που κυριαρχεί στην δραματική περιπλάνηση του πρωταγωνιστή της ταινίας των αδελφών Κοέν, "Inside Llewyn Davis".

«Δεν είναι σαν τα σκυλιά, την εύνοια τους πρέπει να την κερδίσεις»: Η ιστορία της γάτας στο σινεμά Facebook Twitter
Από την Ρωσία με αγάπη

Πολλές ήταν οι φορές που δαιμονοποιήθηκε και εμφανίστηκε ως φορέας μεταφυσικού κακού η γάτα στο σινεμά, άλλες τόσες όμως ήταν και οι περιπτώσεις που αναδείχθηκε η ευφυία και η γενναιότητα του αιλουροειδούς μας συντρόφου – σχεδόν πάντα όμως το συμπέρασμα ήταν ότι η εύνοιά του, αντίθετα από του σκύλου, πρέπει να κερδηθεί. Χαρακτηριστικό παράδειγμα ο γάτος του ντετέκτιβ Φίλιπ Μάρλοου (Έλιοτ Γκουλντ) στην μεταφορά από τον Ρόμπερτ Άλτμαν του κλασικού νουάρ βιβλίου του Ρέιμοντ Τσάντλερ, «Ο Μεγάλος Αποχαιρετισμός». Το ζώο δυσανασχετεί έντονα όταν το «αφεντικό» του, του φέρνει λάθος μάρκα γατοτροφής και στη συνέχεια ρίχνει μαύρη πέτρα πίσω του.

«Δεν είναι σαν τα σκυλιά, την εύνοια τους πρέπει να την κερδίσεις»: Η ιστορία της γάτας στο σινεμά Facebook Twitter
Ο Μεγάλος Αποχαιρετισμός

Θα μπορούσε να πει κανείς πάντως ότι η περίπτωση που συνοψίζει τον επισφαλή δεσμό μας με τα ανεξιχνίαστα αυτά πλάσματα είναι ο γάτος στην «Αμερικανική Νύχτα» (1973) του Τριφό, που αρνείται να ενδώσει στις επιθυμίες της ομάδας που επιχειρεί να τον κινηματογραφήσει. Η φιλία μαζί τους μοιάζει να βασίζεται σε μια αμοιβαία συμφωνία, επωφελή και για τις δύο πλευρές.

«Δεν είναι σαν τα σκυλιά, την εύνοια τους πρέπει να την κερδίσεις»: Η ιστορία της γάτας στο σινεμά Facebook Twitter
Inside Llewyn Davis

Οι γάτες έχουν γοητεύσει τους σκηνοθέτες και το κοινό όχι επειδή υπακούν στις οδηγίες κατά τη διάρκεια μιας σκηνής, αλλά για το ακριβώς αντίθετο: ως φορείς απροσδόκητου χάους που απολαμβάνουν να μας υπενθυμίζουν ποιος πραγματικά κάνει κουμάντο. Ένας σκύλος μπορεί να είναι υποδειγματικά συνεπής και προβλέψιμος, όπως έλεγε όμως ο Ρόμπερτ Ντε Νίρο στην κωμωδία «Γαμπρός της συμφοράς» (2000), «οι γάτες όμως σε βάζουν να δουλέψεις για να κερδίσεις την εύνοιά και την τρυφερότητά τους και δεν ξεπουλιούνται όπως τα σκυλιά».

Με στοιχεία από το BBC.Culture

Οθόνες
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

ΕΠΕΞ Γιάννης Φάγκρας: «Το μικρόβιο της απληστίας μπορεί να μας κάνει όλους κανίβαλους»

Οθόνες / Γιάννης Φάγκρας: «Η απληστία μπορεί να μας κάνει όλους κανίβαλους»

Την ανθρώπινη απληστία με φόντο το προσφυγικό διαπραγματεύεται η ταινία «Μικρός Ανθρωποφάγος», μια «πανκ περιπέτεια», σύμφωνα με τον σκηνοθέτη της, που συμμετέχει στο φετινό 66ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Θεσσαλονίκης.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Ντάνιελ Ντέι Λιούις ήθελε να γίνει στρατιώτης αλλά τελικά έμαθε να κατασκευάζει βιολιά

Pulp Fiction / Ντάνιελ Ντέι Λιούις, μάς έλειψες

Ο διάσημος ηθοποιός ήρθε στην Αθήνα και μας μίλησε αποκλειστικά για την επεισοδιακή πρώτη του επίσκεψη στην Ελλάδα, όταν ακόμη ήταν μακρυμάλλης έφηβος στα χρόνια της χούντας, και για την επάνοδό του στα πλατό μαζί με τον γιο του, Ρόναν, μαζί με τον οποίο έγραψε για πρώτη φορά σενάριο, για την ταινία «Ανεμώνη».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ντέπυ Γοργογιάννη: «Ο intimacy coordinator θα ενταχθεί και στη δική μας κουλτούρα»

Θέατρο / Πώς γυρίζουμε σήμερα μια σκηνή βιασμού;

Το θέατρο και ο κινηματογράφος διεθνώς επανεξετάζουν τον τρόπο με τον οποίο στήνονται οι ερωτικές και βίαιες σκηνές: μέχρι ποιο σημείο μπορεί να εκτεθεί ένα σώμα; Η Ντέπυ Γοργογιάννη εξηγεί τον ρόλο του intimacy coordinator και τον τρόπο που τίθενται τα όρια.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Πριν από το break, ο Γιώργος Λάνθιμος τα λέει όλα

Οθόνες / Γιώργος Λάνθιμος: «Το θέμα είναι πώς ξαναβρίσκεις τη χαρά»

Παραδέχεται πως η δημιουργία ενός έργου τέχνης δεν είναι μια ανώδυνη διαδικασία. Και πως χρειάζεται ένα διάλειμμα. Πήρε στάση απέναντι σε όσα συμβαίνουν στη Γάζα γιατί «Αν είσαι άνθρωπος με οποιαδήποτε ενσυναίσθηση, δεν μπορείς να μη μιλήσεις». Λίγο πρίν την κυκλοφορία της ταινίας Βουγονία που σκηνοθετεί, ο Γιώργος Λάνθιμος μίλησε στη LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Θανάσης Βαλτινός: Η νουβέλα «Η Κάθοδος των Εννιά» του διακεκριμένου συγγραφέα

Οθόνες / «Η Κάθοδος των Εννιά»: Η διάσημη νουβέλα του Θανάση Βαλτινού

Πεθαίνει σαν σήμερα ο διακεκριμένος Έλληνας συγγραφέας. Αυτή είναι η ιστορία ενός από τα εμβληματικότερα βιβλία του και η βραβευμένη μεταφορά της στον κινηματογράφο, το 1984, από τον Χρίστο Σιοπαχά.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Η Ιζαμπέλ Ιπέρ έπαιξε σε 120 ταινίες. Σε αυτές τις 10 ξεπέρασε τον εαυτό της

Οθόνες / Η Ιζαμπέλ Ιπέρ έπαιξε σε 120 ταινίες. Σε αυτές τις 10 ξεπέρασε τον εαυτό της

Με αφορμή το αφιέρωμα που ετοίμασε το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης για μία από τις σπουδαιότερες ηθοποιούς της εποχής μας, επιλέγουμε 10 ταινίες της, στις οποίες έχει αποτυπωθεί η τεράστια υποκριτική της δυναμική και η ικανότητά της να μεταμορφώνεται εσωτερικά με κάθε ρόλο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Βιμ Βέντερς: Τι θα δούμε στο μεγάλο αφιέρωμα που έρχεται στη Στέγη

Οθόνες / Βιμ Βέντερς: Τι θα δούμε στο μεγάλο αφιέρωμα που έρχεται στη Στέγη

Ένα μοναδικό μεγάλο αφιέρωμα στον σπουδαίο δημιουργό για ένα τριήμερο σε όλους τους χώρους της Στέγης, με προβολές των ταινιών του, ένα masterclass και μια συζήτησή του με την Αφροδίτη Παναγιωτάκου στην Κεντρική Σκηνή.
M. HULOT
Steve Blame: «Το σημαντικότερο πράγμα στη ζωή είναι να παραμένεις καλός άνθρωπος»

Οθόνες / Steve Blame: «Το σημαντικότερο πράγμα στη ζωή είναι η καλοσύνη»

Υπήρξε από τις πιο αναγνωρίσιμες διεθνώς τηλεοπτικές περσόνες, όντας ο κεντρικός παρουσιαστής του MTV. Σήμερα ο 66χρονος τηλεοπτικός παραγωγός, συγγραφέας και σεναριογράφος ζει πλέον μόνιμα στην Αθήνα, όμως ο έρωτας με την Ελλάδα κρατάει από πολύ παλιά. Ο Steve Blame αφηγείται τη ζωή του στη LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Oι 10 Καλύτερες Ελληνικές Ταινίες των ‘20s μέχρι τώρα

Η λίστα / Oι 10 καλύτερες ελληνικές ταινίες των '20s μέχρι τώρα

Ποιες ελληνικές ταινίες της τρέχουσας δεκαετίας έχουν ξεχωρίσει μέχρι στιγμής; Ρωτήσαμε 20 κριτικούς κινηματογράφου, ανθρώπους του ευρύτερου κινηματογραφικού χώρου και αθεράπευτους σινεφίλ και σας παρουσιάζουμε το top 10 που προέκυψε μέσα από το συναρπαστικό, σύνθετο μωσαϊκό του σύγχρονου ελληνικού σινεμά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Η αλήθεια είναι πως δεν μπορώ να εξηγήσω απόλυτα γιατί επιστρέφω διαρκώς εκεί»

Γειτονιές της Ελλάδας / «Επιστρέφοντας, μπορεί να πιάσουμε πάλι το νήμα»

Ο σκηνοθέτης Δημήτρης Κουτσιαμπασάκος μας μιλά για το χωριό όπου γεννήθηκε, το Αρματολικό στη νότια Πίνδο, αλλά και για το νέο του ντοκιμαντέρ, «Τα τέρματα του Αυγούστου», που διαδραματίζεται εκεί.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΥΡΙΑΖΗΣ
Το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης έχει τα πιο ψαγμένα αφιερώματα

Οθόνες / Το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης έχει τα πιο ψαγμένα αφιερώματα

Από μια ρετροσπεκτίβα στην Ιζαμπέλ Ιπέρ μέχρι έναν πλήρη οδηγό του έργου του Γιώργου Τσεμπερόπουλου και από το spotlight στον Μαρσέλ Πανιόλ μέχρι μια ανατρεπτική ματιά στην έννοια του plot twist, οι θεματικές ενότητες του φεστιβάλ διατηρούν αμείωτο το ενδιαφέρον μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Γιούλη Τσαγκαράκη: «Κάθε σπίτι έχει τον δικό του Νετανιάχου, τον δικό του Τραμπ»

Οθόνες / Γιούλη Τσαγκαράκη: Η θεία Σταματίνα από τις «Σέρρες» του Γιώργου Καπουτζίδη μιλά στη LifO

Η ταλαντούχα ηθοποιός με τον ρόλο της ίντερσεξ θείας έσπασε ταμπού και άνοιξε ξανά μια σειρά συζητήσεων για το φύλο, την LGBTQI+ κοινότητα, τα ανθρώπινα δικαιώματα. Πώς ετοιμάστηκε για το ρόλο; Πώς βλέπει τις αντιδράσεις;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Τι θα δούμε στο 66ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

Σινεμά / Τι θα δούμε στο 66ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

Η νέα ταινία της Ιζαμπέλ Ιπέρ, φιλμ που έρχονται από τις Κάννες, πρεμιέρες, οι μικρού μήκους του Γιώργου Τσεμπερόπουλου και οι ελληνικές συμμετοχές των διαγωνιστικών τμημάτων είναι μερικοί από τους λόγους που θα μας στείλουν και φέτος στις αίθουσες του αγαπημένου κινηματογραφικού θεσμού.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ