Bενετία: Η εφιαλτική πλευρά της Αμερικής στο Bad Batch

Bενετία: Η εφιαλτική πλευρά της Αμερικής στο Bad Batch Facebook Twitter
Η πρωταγωνίστρια Σούκι Γουοτερχάουζ, Αγγλίδα ηθοποιός και κυρίως μοντέλο, είναι ένα χυμώδες κορίτσι που θέλει τόνους δουλειά για να πάρει μπρος...
0

Όχι, η Βρετανίδα σκηνοθέτις που ζει εδώ και χρόνια στις ΗΠΑ δεν είχε σκοπό να εξαπολύσει πολιτικό σχόλιο, και μάλιστα προφητικό, μετά την απρόσμενη καλλιτεχνική της επιτυχία A Girl Walks Home Alone at Night, το αποκαλούμενο «πρώτο ιρανικό γουέστερν με βρικόλακες». Ωστόσο, η ιστορία μιας νεαρής που μόλις αποφυλακίζεται, περιπλανιέται πεζή στην έρημο, συλλαμβάνεται από μια μυώδη, γκαγκανιασμένη γυναίκα μιας κάποιας ηλικίας, οδηγείται σε έναν αυτοσχέδιο οικισμό στη μέση του πουθενά, γεμάτο πεταμένα συντρίμμια και σφίχτες σε υπερδιέγερση, δένεται χειροπόδαρα και ναρκώνεται, ώσπου η ίδια μοχθηρή ύπαρξη της κόβει το δεξί πόδι και το δεξί χέρι, για να τα ψήσει με την «οικογένειά» της στη θράκα και να τα φάνε όλοι μαζί (!), δίνει την πρώτη γλαφυρή εικόνα μιας προκλητικής ιδέας, που εκτελείται με (περι)γραφικότητα, στιλπνή φωτογραφία, πολύ slow motion, καθόλου ποίηση ή ίχνος οίκτου, κάτω από τον καυτό ήλιο και το πεινασμένο βλέμμα των κοράκων.


Το Bad Batch, που σημαίνει κακό stuff ή, κατ' επέκταση, μια ομάδα μολυσμένων, στιλιστικά δικαιολογεί ως έναν βαθμό τον βαρύ τίτλο της επιγόνου του Κουέντιν Ταραντίνο που αποδόθηκε στην Άμιρπουρ αμέσως μετά τον ενθουσιασμό που προκάλεσε η ταινία της, από το φεστιβάλ του Σάντανς, το 2014. Κι ενώ η ταινία έχει την άπονη καρδιά ενός b-movie, και πιο συγκεκριμένα της υποκατηγορίας του grindhouse, που τόσο αρέσει στον Ταραντίνο, φουσκώνει αδικαιολόγητα σε ποσότητα και διάρκεια. Ενδεχομένως η προσθήκη της υπερφιλόδοξης Μέγκαν Έλισον, επίσης επιγόνου ενός θρυλικού πλέον παραγωγού, του Χάρβεϊ Γουάνσταϊν, έδωσε την οικονομική ώθηση, και ταυτόχρονα την καλλιτεχνική ενθάρρυνση, ώστε η Άμιρπουρ υπερέβαλε εαυτόν και παρασύρθηκε στη διόγκωση μιας ισχνής, προσχηματικής ιστορίας.

Η ταινία έχει την άπονη καρδιά ενός b-movie, και πιο συγκεκριμένα της υποκατηγορίας του grindhouse, που τόσο αρέσει στον Ταραντίνο.


Η ηρωίδα Άρλεν, ένα αυθεντικό white trash με πενιχρές προσλαμβάνουσες και τάση προς τις λάθος επιλογές (φυλακή σε πολύ νεαρή ηλικία, απουσία οικογένειας, έλλειψη γνώσεων σε βασικά ζητήματα), διαφεύγει όπως όπως από το επικίνδυνο Bridge, το χωριό των κανιβάλων, και καταλήγει σε μια φυλασσόμενη κοινότητα που επίσης ειρωνικά ονομάζεται Comfort. Τον λιγοστό πληθυσμό των ρακοσυλλεκτών διαφεντεύει ένας αναχρονιστικά κοστουμαρισμένος τύπος γεμάτος αυτοπεποίθηση (Κιάνου Ριβς), που συνοδεύεται από νεαρές εγκύους και κάθε τόσο απευθύνεται στα πλήθη, τα ταΐζει ecstasy και τα αποκοιμίζει, υποσχόμενος το Όνειρο, όπως κάνουν οι παρανοϊκοί ηγέτες αιρέσεων –με άλλα λόγια, μια παραλλαγή του Ντόναλντ Τραμπ–, ο οποίος με οπλισμένους φύλακες προστατεύει ένα άθλιο λούνα παρκ από την απειλή των νταβραντισμένων, λόγω της κατανάλωσης του κόκκινου κρέατος, ανθρωποφάγων που λυμαίνονται την ευρύτερη περιοχή των βιομηχανικών αποβλήτων.

Bενετία: Η εφιαλτική πλευρά της Αμερικής στο Bad Batch Facebook Twitter
O Τζιμ Κάρεϊ στα γυρίσματα της ταινίας, αγνώριστος κάτω από τα κουρέλια του, υποδύεται έναν μουγγό και ελαφρώς σοφό, με τον τρόπο του, που σπρώχνει ένα καρότσι στην έρημο.


Όμως αυτές τις θεωρίες που φοράμε κρυφά τις βλέπουμε ή απλώς τις επινοούμε εμείς οι δημοσιογράφοι, που φανταζόμαστε διανοητικές οάσεις, συνήθως από μια μικρή αφορμή, στο ευρύτερο φεστιβαλικό πνεύμα. Κι εδώ η αφορμή είναι όντως μικρή. Το Bad Batch είναι εμφανώς μια διασταύρωση του περσινού Mad Max: Fury Road του Τζορτζ Μίλερ με το παλιότερο Southland Tales του Ρίτσαρντ Κέλι, που μια το είδαμε στις Κάννες και μια εξαφανίστηκε από προσώπου γης μετά τις αρνητικές, πλην της Μανόλα Ντάρτζις και του Τζέι Χόμπερμαν, κριτικές. Αντίθετα με εκείνες τις ταινίες, το Bad Batch δεν διαθέτει κανέναν μετα-αποκαλυπτικό οίστρο. Ούτε σκηνοθετική εγρήγορση, ούτε πολιτικό προβληματισμό. Το μόνο ενδιαφέρον στοιχείο είναι η παρομοίωση των ανθρώπων με ζώα στον τρόπο που κινούνται και (δεν) μιλάνε. Στην πραγματικότητα, η ταινία είναι καλύτερη όταν οι χαρακτήρες δεν αρθρώνουν τις λίγες ατάκες από τον ανιαρό, παιδιάστικο διάλογο.


Με αποκορύφωμα τον πρωταθλητή της μονόχορδης εκφοράς, Κιάνου Ριβς, βλέπουμε πολύ γνωστούς ηθοποιούς, όπως τη φιγούρα του Ντιέγκο Λούνα σε ρόλο dj, αλλά καθόλου το πρόσωπό του, τον Τζιοβάνι Ριμπίζι να μπαμπαλίζει χωρίς συνέχεια σε δύο σκηνές και τον Τζιμ Κάρεϊ, αγνώριστο κάτω από τα κουρέλια του, μουγγό και ελαφρώς σοφό, με τον τρόπο του, να σπρώχνει ένα καρότσι, στην έρημο φυσικά. Η πρωταγωνίστρια Σούκι Γουοτερχάουζ, Αγγλίδα ηθοποιός και κυρίως μοντέλο, παραπέμποντας στο αλήστου μνήμης ύφος της Πάιπερ Περάμπο από το Coyote Ugly, ταπεινώνει ακόμη και την παντοιοτρόπως ξεπατικωμένη νότια προφορά – ένα χυμώδες κορίτσι που θέλει τόνους δουλειά για να πάρει μπρος.


Τι είναι τελικά το Bad Batch, που ήρθε στη Μόστρα με υποσχέσεις για εντυπώσεις και βραβεία στα μπαγκάζια του; Ένα γκροτέσκο πορτρέτο μιας εφιαλτικής Αμερικής, γαρνιρισμένο ακόμη και με ρομαντικές προεκτάσεις, ενδιαφέρουσες στο ζωώδες πλαίσιό τους, γυαλισμένο σαν το καθαρό τριπάκι της πρωταγωνίστριας, που ξυπνάει ατσαλάκωτη, με μερικές αξιόλογες στιγμές χαμένες στην οπτική φλυαρία και στο φορτωμένο soundtrack, και μια αλληγορία κάτω από την πόζα του.

0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Φεστιβάλ Bενετίας: Το πένθος του Νικ Κέιβ

Οθόνες / Φεστιβάλ Bενετίας: Το πένθος του Νικ Κέιβ

Το ντοκιμαντέρ «One more time with feeling» του Άντριου Ντόμινικ με αφορμή το νέο άλμπουμ του Nick Cave και των Bad Seeds εξελίσσεται σε εξομολογητικό ψυχογράφημα που προδίδει τον πόνο του και αποκαλύπτει την αξιοπρέπειά του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Αποστολή: Η Βενετία χορεύει στο ρυθμό του «La La Land»

Οθόνες / Αποστολή: Η Βενετία χορεύει στο ρυθμό του «La La Land»

Ανάμεσα στα τρυφερά νεοκυματικά μιούζικαλ του Ζακ Ντεμί και την ανθολόγηση της MGM στη μεγάλη της ακμή, το «La La Land» του Ντέιμιαν Σαζέλ είναι εντυπωσιακά περισσότερα πράγματα από μια νοσταλγική ωδή στο κλασικό μουσικοχορευτικό ιδίωμα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

6 ντοκιμαντέρ που μας συγκλόνισαν στο Καστελλόριζο

Οθόνες / Η αποκαλυπτική ματιά 6 ξεχωριστών ντοκιμαντέρ του «Beyond Borders»

Το Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Καστελλορίζου πρόβαλε φέτος ταινίες πολιτικά φορτισμένες που οραματίζονται ένα μέλλον χωρίς σύνορα. Έξι από αυτές έκαναν ιδιαίτερη εντύπωση χάρη στην αισθητική και την προβληματική τους.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Βίκι Κριπς στη LIFO: «Καθένας επιλέγει το δικό του δηλητήριο»

Οθόνες / Βίκι Κριπς: «Καθένας επιλέγει το δικό του δηλητήριο»

Η ηθοποιός που στάθηκε σαν ίση προς ίσο απέναντι σε ολόκληρο Ντάνιελ Ντέι-Λιούις μιλάει στη LiFO σε μια συνέντευξη εφ’ όλης της ύλης με αφορμή την κυκλοφορία του «Hot Milk», που συμπεριλαμβάνει γυρίσματα στη χώρα μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ο ξεχασμένος απαγωγέας Τόνι Κυρίτσης, που ενέπνευσε τον Γκας Βαν Σαντ για το Dead Man's Wire

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Dead Man’s Wire»: Η χλιαρή επιστροφή του Γκας βαν Σαντ

Μετά από πέντε χρόνια ο Αμερικανός σκηνοθέτης επανέρχεται με την ξεχασμένη ιστορία ενός απαγωγέα, κάνοντας μια βιογραφία με νόημα, που όμως δεν προσθέτει κάτι στη φιλμογραφία του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
To αριστουργηματικό Ran του Κουροσάβα και 8 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Οθόνες / To αριστουργηματικό Ran του Κουροσάβα και 8 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Μια ταινία βασισμένη σε βιβλίο του Στίβεν Κινγκ, η επιστροφή του Ντάρεν Αρονόφσκι, η καλύτερη ταινία του Κουροσάβα σε επανέκδοση και το τέταρτο μέρος της σειράς ταινιών θρίλερ «Το Κάλεσμα» – Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
«Η φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ζωντανεύει στη Βενετία

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Η φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ζωντανεύει στη Βενετία

Έκκληση από τους συντελεστές της ταινίας της Κάουτερ Μπεν Χάνια να σταματήσουν επιτέλους οι δολοφονίες παιδιών στη Γάζα, με αφορμή το σπαρακτικό τηλεφώνημα της 6χρονης Παλαιστίνιας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
A House of Dynamite

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «House of Dynamite»: Η Κάθριν Μπίγκελοου πατάει το κουμπί – και μας κόβει την ανάσα

Με χειρουργική ακρίβεια, η πρώτη γυναίκα που τιμήθηκε με Όσκαρ σκηνοθεσίας μας πείθει ανατριχιαστικά για τον επικείμενο πυρηνικό όλεθρο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ο μάγος του Κρεμλίνου

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Ο μάγος του Κρεμλίνου»: Ο ρυθμιστής του Πούτιν δεν χωρά σε ταινία

Πίσω από το ψυχρό πρόσωπο της εξουσίας, κρύβεται ο ψίθυρος ενός σύγχρονου Ρασπούτιν. Ο Ολιβιέ Ασαγιάς τον ακολουθεί – αλλά μήπως τον πρόδωσε η φόρμα;
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
No other choice

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «No other choice»: Η ταινία που θα οδηγήσει τον Παρκ Τσαν-γουκ στα Όσκαρ

Ο Κορεάτης σκηνοθέτης παραμένει ένας από τους μεγάλους σύγχρονους κινηματογραφιστές, αν και η αντικαπιταλιστική του σάτιρα «No other choice» δεν είναι η καλύτερή του ταινία.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Είναι σαν να κάνεις τον Δράκουλα χορτοφάγο»: Γιατί το σέξι τέρας του Φρανκενστάιν που παίζει ο Τζέικομπ Ελόρντι είναι λάθος

Οθόνες / Γιατί το σέξι τέρας του νέου «Φρανκενστάιν» είναι λάθος

Στη διασκευή του κλασικού μυθιστορήματος της Μέρι Σέλεϊ από τον Γκιγιέρμο ντελ Τόρο πρωταγωνιστεί ο «εξωφρενικά όμορφος» Τζέικομπ Ελόρντι στον ρόλο του τέρατος – πράγμα που έχει ως αποτέλεσμα μια ταινία χωρίς ειρμό. 
THE LIFO TEAM
O Στίβεν Κινγκ στο σινεμά: Οι 10 καλύτερες μεταφορές

Οθόνες / O Στίβεν Κινγκ στο σινεμά: Οι 10 καλύτερες μεταφορές

Είναι εντυπωσιακός ο αριθμός διασκευών του έργου του δημοφιλούς συγγραφέα που θα δούμε στο πανί, στο γυαλί και στο σανίδι, κι αυτό στάθηκε αφορμή για ένα αφιέρωμα στις καλύτερες ταινίες που ενέπνευσαν τα γραπτά του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Φρανκενστάιν: Ένα θεσπέσιο μελόδραμα που σε παρασύρει και σε ματώνει

Ανταπόκριση από τη Βενετία / Φρανκενστάιν: Ένα θεσπέσιο μελόδραμα που σε παρασύρει και σε ματώνει

O Γκιγιέρμο Ντελ Τόρο θα έκανε την Μέρι Σέλεϊ περήφανη. Ο δικός του Φρανκενστάιν κατορθώνει να μην προδώσει το πνεύμα του πολυδιασκευασμένου μυθιστορήματός της.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
After the Hunt: Το #MeToo στα χέρια του Λούκα Γκουαντανίνο είναι μια μπερδεμένη υπόθεση

Ανταπόκριση από τη Βενετία / After the Hunt: Το #MeToo στα χέρια του Γκουαντανίνο είναι μια μπερδεμένη υπόθεση

Ο Λούκα Γκουαντανίνο νοσταλγεί τη χαμένη τέχνη του διαλόγου, αλλά το After the Hunt χάνει το δίκιο του στην ακαδημαϊκή φλυαρία και τις σεναριακές αστοχίες.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Όλα του γάμου δύσκολα: 10 ταινίες για να δείτε μετά το «Ρόουζ εναντίον Ρόουζ»

Οθόνες / Όλα του γάμου δύσκολα: 10 ταινίες για να δείτε μετά το «Ρόουζ εναντίον Ρόουζ»

Από το «Awful Truth» του Λίο ΜακΚάρεϊ στο «Gone Girl» του Ντέιβιντ Φίντσερ κι από τις μπεργκμανικές «Σκηνές από έναν γάμο» στο «Revolutionary Road» του Σαμ Μέντες, ανατρέχουμε σε δέκα ταινίες για όσους ενώθηκαν ενώπιον Θεού κι ανθρώπων «μέχρι να τους χωρίσει ο θάνατος».   
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
ΒΟΥΓΟΝΙΑ

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Βουγονία»: Κριτική για τη νέα ταινία του Γιώργου Λάνθιμου

«Είναι περιπέτεια η "Βουγονία", fun και πιο περίπλοκη απ’ ότι δείχνει» - Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος καταγράφει τις εντυπώσεις του από την παγκόσμια πρεμιέρα της ταινίας στο 82ο Φεστιβάλ Βενετίας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Terence Stamp (1938-2025): Ο μάγκας του Λονδίνου που θα γινόταν Τζέιμς Μποντ

Οθόνες / Terence Stamp (1938-2025): Ο μάγκας του Λονδίνου που θα γινόταν Τζέιμς Μποντ

«Το άτακτο αγόρι του βρετανικού σινεμά βρήκε τον δρόμο του σε ώριμες επιλογές, είτε παίζοντας κάποιον αδυσώπητο κακό είτε αφήνοντας τα λακωνικά του διακριτικά σαν στάμπα, όνομα και πράγμα, σε σύντομες εμφανίσεις – εννοείται πως έχει υποδυθεί και τον διάβολο!»
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ