Βενετία: Ο νεαρός Πάπας του Σορεντίνο και ο άγιος στρατιώτης του Μελ Γκίμπσον

Βενετία: Ο νεαρός Πάπας του Σορεντίνο και ο άγιος στρατιώτης του Μελ Γκίμπσον Facebook Twitter
Ο Σορεντίνο δεν επιθυμεί να φτιάξει ένα βέβηλο πορτρέτο αλλά να σατιρίσει, και αυτό δηλώνεται με καλοζυγισμένη υπερβολή και σπιρτόζικους διαλόγους.
0

Ενώ η Μητέρα Τερέζα προβιβάζεται στην επίσημη αγιοσύνη, με θαύματα που μόνο η Καθολική Εκκλησία θα μπορούσε να αποδεχθεί ως νομότυπα, ο Πάολο Σορεντίνο της «Νιότης» και της «Τέλειας Ομορφιάς» ετοίμασε ένα αντισυμβατικό σίριαλ 10 επεισοδίων με επίκεντρο το Βατικανό, προβάλλοντας σε παγκόσμια πρεμιέρα τα δύο πρώτα εδώ, στο Φεστιβάλ Βενετίας. Το «Young Pope», μια ρωμαλέα αγγλόφωνη συμπαραγωγή του HBO και του Sky, ξεκινά με μια εντυπωσιακά ανορθόγραφη ιδέα. Ο νέος Πάπας σπάει άνετα αρκετά αραχνιασμένα ρεκόρ: είναι Αμερικανός, μόλις 47 ετών, όμορφος (ο Τζουντ Λο), γαλανομάτης, θεριακλής καπνιστής, γνώστης των Daft Punk και του Τζ. Ντ. Σάλιντζερ, και αποφασισμένος να φέρει τα πάνω κάτω, μετά την εκλογή-έκπληξη. Κυρίως, να απεμπολήσει την εκλαϊκευμένη εικόνα που λατρεύουν οι πιστοί καταναλωτές, αρνούμενος να ακολουθήσει τα καθιερωμένα είδωλα, σαν τους προηγούμενους Ποντίφικες και τη Μητέρα Τερέζα που λέγαμε, και όχι μόνο να απαγορεύσει την πώληση αναμνηστικών με το πρόσωπό του χαλκομανία, αλλά να δείξει την καλοσχηματισμένη όψη του στην πολυαναμενόμενη πρώτη του ομιλία στα πλήθη, στην πλατεία του Αγίου Πέτρου!

Βενετία: Ο νεαρός Πάπας του Σορεντίνο και ο άγιος στρατιώτης του Μελ Γκίμπσον Facebook Twitter
Ο νέος Πάπας σπάει άνετα αρκετά αραχνιασμένα ρεκόρ: είναι Αμερικανός, μόλις 47 ετών, όμορφος, γαλανομάτης, θεριακλής καπνιστής, γνώστης των Daft Punk και του Τζ. Ντ. Σάλιντζερ, και αποφασισμένος να φέρει τα πάνω κάτω, μετά την εκλογή-έκπληξη.


Μακριά από τις φανταστικές συνωμοσίες που σκαρφίζεται ο Νταν Μπράουν,ο Σορεντίνο ταιριάζει το τελετουργικό, πομπώδες στυλ του με το αναγκαστικά μεγάλο σκηνικό και μια άλλου είδους πάλη, επιδιώκει να εξιδανικεύσει τον ρόλο ενός πνευματικού ηγέτη, ταπεινού, αλλά καθόλου μετριόφρονα ως προς τις ικανότητές του, σε αντίθεση με την κοσμική τροπή της καθημερινότητας στα αρχηγεία της μεγαλύτερης δυτικής θρησκείας. Για να το κάνει αυτό, εισάγει πρόσωπα που θεωρούν δεδομένο τον χειρισμό όλων των θεμάτων με έναν ανατρεπτικό και μυστηριώδη νέο, εγκαταλελειμμένο από τη βιολογική του οικογένεια, μεγαλωμένο σε μια μονή (η Νταϊάν Κίτον είναι η καλόγρια που τον κατήχησε, και γίνεται ετσιθελικά δεξί του χέρι στα νέα του καθήκοντα), τα αδειάζει πανηγυρικά, αποκτώντας αυτόματα εχθρούς, με μεγαλύτερο τον βασικό υποψήφιο και μέντορά του (Τζέιμς Κρόμγουελ), που σε μια σύντομη συνάντησή τους δεν κρύβει τη μεγάλη του πικρία και ως προδομένος βετεράνος αρνείται να τον ξαναδεχθεί στα ιδιαίτερα διαμερίσματά του. Ξεκινώντας με ένα όνειρο του Πάπα, που μυρίζει σαρκικό πειρασμό και ανθρώπινη αδυναμία, είναι σίγουρο πως οι αντιδράσεις θα είναι πολλές.

Συνηθισμένα τα βουνά: καμία ταινία που δεν είναι διατεταγμένη αγιογραφία δεν χαίρει έγκρισης από την επίσημη Εκκλησία, με αποτέλεσμα να αποδοκιμάζεται αμέσως από τους ακολούθους. Ο Σορεντίνο δεν επιθυμεί να φτιάξει ένα βέβηλο πορτρέτο αλλά να σατιρίσει, και αυτό δηλώνεται με καλοζυγισμένη υπερβολή και σπιρτόζικους διαλόγους. Φυσικά, είναι εξαιρετικά δύσκολο να κριθεί μια σειρά από τα δύο δέκατα που προβλήθηκαν, αν και το σασπένς μετά το τέλος της προβολής είναι απτό και διπλό: είναι άραγε η συμπεριφορά του επινοημένου Πάπα Πίου του 13ου μια διαλεκτική στρατηγική ή ο αυθόρμητος βηματισμός ενός πανέξυπνου, άπειρου, και Πάπα και Αμερικανού; Και επίσης, πώς σκοπεύουν να δράσουν οι θιγμένοι;


Ο παλιός μας γνώριμος Μελ Γκίμπσον επιστρέφει, στα 60 του χρόνια, με νέα σκηνοθετική δουλειά (δεν πρωταγωνιστεί ο ίδιος), δέκα χρόνια μετά το «Apocalypto». Στο «Hacksaw Ridge», ο Αυστραλός με τη βεβαρημένη φήμη και την τσαλαπατημένη υπόληψη παίρνει την πρωτοβουλία να μετατρέψει τον πρώτο αντιρρησία συνείδησης στον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο, τον μοναδικό στρατιώτη που αρνήθηκε να πιάσει όπλο και τιμήθηκε με την ανώτατη διάκριση της πολιτείας, σε έναν κανονικό Άγιο. Η περίπτωση του Ντέσμοντ Ντος είναι όντως άξια προσοχής και θαυμασμού: αμέσως μετά την επίθεση στο Περλ Χάρμπορ, θεώρησε πατριωτικό του καθήκον να καταταγεί, με την προοπτική να προσφέρει άμεση νοσοκομειακή βοήθεια στο μέτωπο και τη δέσμευση να μη σκοτώσει άνθρωπο, κάτι που παραλίγο να πληρώσει ακριβά με την κατηγορία της εσχάτης προδοσίας. Επειδή το θάρρος που επέδειξε υπήρξε μυθιστορηματικό, ο Μελ Γκίμπσον βρήκε την ευκαιρία να ακονίσει την κινηματογραφική του δεινότητα στη χορογραφία της ωμότητας, αποδεικνύοντας πως βελτιώθηκε σημαντικά στη «συναισθηματική» αφήγηση, δηλαδή στα κίνητρα, τους δεσμούς, την έκφραση των πρωταγωνιστών – και είναι πολλοί, και όλοι καλοί στους ρόλους τους. Με μία από τις μεγαλύτερες εισπρακτικές επιτυχίες όλων των εποχών («Τα Πάθη του Χριστού») και δύο Όσκαρ για το «Braveheart», χώρια από μια εξασφαλισμένη θέση στο εικονοστάσι του σινεμά με τον «Mad Max», ο Γκίμπσον δεν χρειάζεται να πάρει εκδίκηση για ένα σινάφι που του γύρισε την πλάτη για τις εμμονές και τις προσβολές που εξαπέλυσε, αλλά φαίνεται πως τον ενδιαφέρει περισσότερο η ηθική δικαίωση, με μια ιστορία που του ταιριάζει γάντι. Ο Ντος είναι ένας ορμητικός πατριώτης με καθαρές προθέσεις, βασανισμένος από έναν μέθυσο πατέρα που δεν συμβιβάστηκε ποτέ με την απώλεια των συνοδοιπόρων του στον Μεγάλο Πόλεμο, χριστιανός στην ουσία, που ακολουθεί ευλαβικά την εντολή του «ου φονεύσεις», και υπομονετικός, καθότι σίγουρος για την καρδιά και τις δυνατότητές του. Σαν τον Μελ, χωρίς την τρέλα.

Βενετία: Ο νεαρός Πάπας του Σορεντίνο και ο άγιος στρατιώτης του Μελ Γκίμπσον Facebook Twitter
Τον Ντέσμοντ Ντος υποδύεται ο Άντριου Γκάρφιλντ


Κι επειδή γνωρίζει πως το αφήγημα είναι ιδανικό, εξιδανικεύει τον Ντος, εξαίροντας τις αρετές του σε τόσο πανανθρώπινο βαθμό, που μοιάζει σαν να μην είναι ανθρωπίνως δυνατό το κατόρθωμά του – ένα συνηθισμένο κόμπλεξ των δυνατών ιστοριών που επαναπαύονται στην αλήθεια των γεγονότων και παρουσιάζονται διαστημικά αναληθοφανείς. Κι ενώ ο Κλιντ Ίστγουντ, όταν δεν κατακρημνίζει διάσημους κακούς, όπως ο Χούβερ, ψάχνει εδώ και δεκαετίες τον ήρωα ανάμεσα στους ανώνυμους που κατάφεραν κάτι σημαντικό, όπως καλή ώρα ο πιλότος Σάλι, ο Γκίμπσον πατάει όλα τα κουμπιά του σοκ και της συγκίνησης, με την παλιομοδίτικη συγκίνηση να διαδέχεται τα διαμελισμένα πτώματα σε μια σειρά από ομολογουμένως εντυπωσιακές σεκάνς μάχης που αναπαριστούν το έπος της Οκινάουα. Ο ήρωας-άγιος φτάνει στο σημείο να πάρει την πόζα του σταυρού, όπως και ο Χριστός και ο Γουάλας του «Braveheart», και τα διλήμματα που θέτει ο Γκίμπσον (θα πρέπει να πιάσει όπλο έστω και για τα μάτια και το ηθικό των υπολοίπων;) δεν αφήνουν τίποτα στη φαντασία, γιατί απαντώνται χωρίς δεύτερη σκέψη. Η πολεμική, δραματική περιπέτειά του σημαίνει επιστροφή σε φόρμα, ενδεχομένως την επανένταξή του σε μια κοινότητα που μέχρι πρότινος δεν ήθελε να τον ακούει και, γιατί όχι, την υποψηφιότητά του για βραβεία σε μια σεζόν που τώρα αρχίζει να ζεσταίνεται, αλλά όχι κάποια ουσιαστική στροφή σε κάτι καινούργιο. Ο Γκίμπσον παραμένει ένας αμετανόητος δογματικός, πάντα μέσα από το έργο του και ανεξάρτητα από την παραφιλολογία, που προπαγανδίζει την πίστη του με μονοκόμματη ρητορική, γνωρίζοντας αναμφισβήτητα πώς να χειριστεί την κάμερα και να οδηγήσει το κοινό σε μια δεδομένη, αναμενόμενη έκβαση.

Βενετία: Ο νεαρός Πάπας του Σορεντίνο και ο άγιος στρατιώτης του Μελ Γκίμπσον Facebook Twitter
O σκηνοθέτης Μελ Γκίμπσον στα γυρίσματα της ταινίας

0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Βιμ Βέντερς: Τι θα δούμε στο μεγάλο αφιέρωμα που έρχεται στη Στέγη

Οθόνες / Βιμ Βέντερς: Τι θα δούμε στο μεγάλο αφιέρωμα που έρχεται στη Στέγη

Ένα μοναδικό μεγάλο αφιέρωμα στον σπουδαίο δημιουργό για ένα τριήμερο σε όλους τους χώρους της Στέγης, με προβολές των ταινιών του, ένα masterclass και μια συζήτησή του με την Αφροδίτη Παναγιωτάκου στην Κεντρική Σκηνή.
M. HULOT
Steve Blame: «Το σημαντικότερο πράγμα στη ζωή είναι να παραμένεις καλός άνθρωπος»

Οθόνες / Steve Blame: «Το σημαντικότερο πράγμα στη ζωή είναι η καλοσύνη»

Υπήρξε από τις πιο αναγνωρίσιμες διεθνώς τηλεοπτικές περσόνες, όντας ο κεντρικός παρουσιαστής του MTV. Σήμερα ο 66χρονος τηλεοπτικός παραγωγός, συγγραφέας και σεναριογράφος ζει πλέον μόνιμα στην Αθήνα, όμως ο έρωτας με την Ελλάδα κρατάει από πολύ παλιά. Ο Steve Blame αφηγείται τη ζωή του στη LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Oι 10 Καλύτερες Ελληνικές Ταινίες των ‘20s μέχρι τώρα

Η λίστα / Oι 10 καλύτερες ελληνικές ταινίες των '20s μέχρι τώρα

Ποιες ελληνικές ταινίες της τρέχουσας δεκαετίας έχουν ξεχωρίσει μέχρι στιγμής; Ρωτήσαμε 20 κριτικούς κινηματογράφου, ανθρώπους του ευρύτερου κινηματογραφικού χώρου και αθεράπευτους σινεφίλ και σας παρουσιάζουμε το top 10 που προέκυψε μέσα από το συναρπαστικό, σύνθετο μωσαϊκό του σύγχρονου ελληνικού σινεμά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Η αλήθεια είναι πως δεν μπορώ να εξηγήσω απόλυτα γιατί επιστρέφω διαρκώς εκεί»

Γειτονιές της Ελλάδας / «Επιστρέφοντας, μπορεί να πιάσουμε πάλι το νήμα»

Ο σκηνοθέτης Δημήτρης Κουτσιαμπασάκος μας μιλά για το χωριό όπου γεννήθηκε, το Αρματολικό στη νότια Πίνδο, αλλά και για το νέο του ντοκιμαντέρ, «Τα τέρματα του Αυγούστου», που διαδραματίζεται εκεί.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΥΡΙΑΖΗΣ
Το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης έχει τα πιο ψαγμένα αφιερώματα

Οθόνες / Το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης έχει τα πιο ψαγμένα αφιερώματα

Από μια ρετροσπεκτίβα στην Ιζαμπέλ Ιπέρ μέχρι έναν πλήρη οδηγό του έργου του Γιώργου Τσεμπερόπουλου και από το spotlight στον Μαρσέλ Πανιόλ μέχρι μια ανατρεπτική ματιά στην έννοια του plot twist, οι θεματικές ενότητες του φεστιβάλ διατηρούν αμείωτο το ενδιαφέρον μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Γιούλη Τσαγκαράκη: «Κάθε σπίτι έχει τον δικό του Νετανιάχου, τον δικό του Τραμπ»

Οθόνες / Γιούλη Τσαγκαράκη: Η θεία Σταματίνα από τις «Σέρρες» του Γιώργου Καπουτζίδη μιλά στη LifO

Η ταλαντούχα ηθοποιός με τον ρόλο της ίντερσεξ θείας έσπασε ταμπού και άνοιξε ξανά μια σειρά συζητήσεων για το φύλο, την LGBTQI+ κοινότητα, τα ανθρώπινα δικαιώματα. Πώς ετοιμάστηκε για το ρόλο; Πώς βλέπει τις αντιδράσεις;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Τι θα δούμε στο 66ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

Σινεμά / Τι θα δούμε στο 66ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

Η νέα ταινία της Ιζαμπέλ Ιπέρ, φιλμ που έρχονται από τις Κάννες, πρεμιέρες, οι μικρού μήκους του Γιώργου Τσεμπερόπουλου και οι ελληνικές συμμετοχές των διαγωνιστικών τμημάτων είναι μερικοί από τους λόγους που θα μας στείλουν και φέτος στις αίθουσες του αγαπημένου κινηματογραφικού θεσμού.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Το αμερικανικό σινεμά δίνει τη μία μάχη μετά την άλλη

Pulp Fiction / Το αμερικανικό σινεμά δίνει τη μία μάχη μετά την άλλη

Προτροπή για αντίσταση ή παραίνεση για τρομοκρατία; Το αριστούργημα του Πολ Τόμας Άντερσον «Μια μάχη μετά την άλλη», οι εξαιρετικές πρόσφατες αλληγορίες «Weapons» και «Eddington», αλλά και οι αξέχαστες κινηματογραφικές αναφορές τους απασχολούν τον Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο και τον αρχισυντάκτη της LiFO Γιάννη Πανταζόπουλο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Επιτρέπεται να θαυμάζουμε σήμερα τη Λένι Ρίφενσταλ;

Ιδέες / Επιτρέπεται να θαυμάζουμε σήμερα τη Λένι Ρίφενσταλ;

Με αφορμή το νέο ντοκιμαντέρ για μια από τις πιο αμφιλεγόμενες προσωπικότητες του 20ού αιώνα, ξαναθυμόμαστε τι είχαν απαντήσει στη LiFO οι Πέπη Ρηγοπούλου, Θωμάς Μοσχόπουλος, Δημήτρης Στεφανάκης, Θάνος Παπακωνσταντίνου, Πάνος Κούτρας και Θεόφιλος Τραμπούλης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Boots»: Μια σειρά για το τι σημαίνει «να είσαι gay στον στρατό»

Οθόνες / «Boots»: Kάτι καλό θα κάνει αυτή η σειρά για να την αποκαλούν «woke σκουπίδι»

H τηλεοπτική σειρά οκτώ επεισοδίων του Netflix, που έχει προκαλέσει έντονες αντιδράσεις, προσεγγίζει με μοναδικό και συγκινητικό τρόπο το θέμα της ομοφοβίας στον στρατό. 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Η Ειρήνη Παπά μέσα από 9 ταινίες και 1 ντοκιμαντέρ

Οθόνες / Ειρήνη Παπά: Οι σημαντικότερες ταινίες της για ένα πενθήμερο στην Ταινιοθήκη

Την αποκάλεσαν «Καρυάτιδα», συνέβαλε στο να φτάσει το αρχαίο δράμα στο Χόλιγουντ, υπήρξε μια αληθινή σταρ. Αυτή την εβδομάδα μπορούμε να δούμε ξανά την «Αντιγόνη», τις «Τρωάδες», το «Ζ» και άλλες ταινίες που η Ειρήνη Παπά σφράγισε με την ερμηνεία της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η αιώνια και οικουμενική θεία Μπεμπέκα

Daily / Η αιώνια και οικουμενική θεία Μπεμπέκα

Η αναγγελία του θανάτου της Άννας Κυριακού προκάλεσε βαθιά συγκίνηση και θλίψη καθώς πολλοί έμοιαζαν να πενθούν όχι τόσο την απώλεια της ίδιας της ηθοποιού όσο του χαρακτήρα της στις «Tρεις Χάριτες», κι ας έχουν περάσει τρεις δεκαετίες από τότε.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ανδρέας Αποστολίδης, συγγραφέας, σκηνοθέτης

Οι Αθηναίοι / Ανδρέας Αποστολίδης: «Πλέον το αστυνομικό μυθιστόρημα ανθεί ως παραγωγή, αλλά δεν ανανεώνεται»

Επί δικτατορίας σχετιζόταν με παράνομες οργανώσεις και έφτασε να κατηγορηθεί ως ηθικός αυτουργός της κατάληψης του Πολυτεχνείου. To ταξίδι του με την αστυνομική λογοτεχνια ξεκίνησε με μια μετάφραση του Ρέιμοντ Τσάντλερ. Σειρά πήραν η Χάισμιθ, ο Ελρόι και άλλοι σπουδαίοι συγγραφείς. Μετά, έγραψε τα δικά του μυθιστορήματα, ασχολήθηκε με την αρχαιοκαπηλία και το ντοκιμαντέρ. O Ανδρέας Αποστολίδης αφηγείται τη ζωή του στη LiFO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ