Βενετία 2012:Master and Commander

Βενετία 2012:Master and Commander Facebook Twitter
0

Αν μη τι άλλο, στη Βενετία δεν βαριόμαστε ποτέ. Για πολλοστή φορά αντικαταστάθηκε ο διευθυντής και μια διαφορετική γραμμή πλεύσης εξαγγέλθηκε από τον Αλμπέρτο Μπαρμπέρα, παλιό γνώριμο του φεστιβάλ, αφού είχε διατελέσει εκλέκτορας και πριν από τον Μάρκο Μίλερ. Ο Μίλερ ανακοίνωσε την (αναγκαστική) αποχώρησή του τον περασμένο Δεκέμβριο και με γρήγορες διαδικασίες ανέλαβε να σουλουπώσει το Φεστιβάλ Ρώμης, σπεύδοντας να μεταφέρει τις ημερομηνίες διεξαγωγής του τον Νοέμβριο, ελπίζοντας έτσι να καπαρώσει την παρουσία αμερικανικών οσκαρικών ταινιών στην παγκόσμια, ή τουλάχιστον την ευρωπαϊκή τους πρεμιέρα, πριν από την παραδοσιακή χριστουγεννιάτικη πρώτη προβολή τους στις αίθουσες. Εδώ και καιρό φημολογούνταν η προβληματική σχέση του Μίλερ με τον πρόεδρο του Φεστιβάλ Βενετίας, Πάολο Μπαράτα. Ο Μπαρμπέρα είναι άνθρωπος της απόλυτης εμπιστοσύνης του Μπαράτα και δεν φιλοδοξεί να μονοπωλήσει την πρωτοκαθεδρία και τα φώτα στο αρχαιότερου φεστιβάλ στον κόσμο, ανακοινώνοντας πως με χαρά συρρικνώνει την ποσότητα των ταινιών στο διαγωνιστικό τμήμα (18, από τι περσινές 22), ποντάροντας στην ποιότητα και στον καλλιτεχνικό χαρακτήρα. Και για να δείξει πως, παρά το συμμάζεμα, δεν παραμελεί την πρακτική πλευρά, επιχειρεί να θεσμοθετήσει αγορά ταινιών, προσκαλώντας με πληρωμένα τα έξοδα διανομείς από όλο τον κόσμο, για να ανταγωνιστεί το Φεστιβάλ του Τορόντο - αν και έχει ξαναγίνει market στη Βενετία χωρίς αντίκρισμα, δεν είναι ανεδαφική ιδέα, καθώς οι επαγγελματίες του σινεμά μπορούν να χωρίσουν τον χρόνο τους, ντιλάροντας τους Ευρωπαίους buyers στη Βενετία και τους Αμερικανούς στο Τορόντο. Ήδη κάποιοι από τους διανομείς έφυγαν ευχαριστημένοι, θεωρώντας πως έκαναν καλά τη δουλειά τους, δηλώνοντας στο «Variety» πως από του χρόνου η αγορά θα γίνει θεσμός. Απ’ ο,τι φαίνεται, χρήματα βρέθηκαν (ρωσικά κεφάλαια) και τα έργα για την περίφημη ανακαίνιση και τη δημιουργία συμπληρωματικών υποδομών, παρά τις τρύπες μπροστά στην παραλία του Lido, επιτέλους ξεκόλλησαν.

Ίσως έτσι εξηγείται η ταπεινότερη εικόνα του 69ου Φεστιβάλ, ειδικά σε σχέση με την περσινή ομοβροντία μεγάλων ονομάτων και ηχηρών ταινιών. Κόσμος λιγότερος, επιπροσθέτως καθηλωμένος από την κρίση και αποκαρδιωμένος από την ξαφνική κακοκαιρία. Ευτυχώς που παίχτηκε η τελευταία ταινία του Πολ Τόμας Άντερσον και ανάσανε το φεστιβάλ. Διότι αν ο Μπαρμπέρα είναι ο commander της Μόστρα, ο Άντερσον είναι ο αδιαφιλονίκητος master με την ομώνυμη ταινία του, ένα αριστούργημα που ζευγαρώνει επάξια το Θα χυθεί αίμα, το προηγούμενο έπος του γύρω από το σκληρό παιχνίδι εξουσίας μεταξύ δυο ανδρών.  Σαφώς, φωτογραφίζοντας τον ιδρυτή της Σαϊεντολογίας με τον χαρακτήρα του Φίλιπ Σίμορ Χόφμαν, ο Άντερσον υπερβαίνει με άνεση τους περιορισμούς της σύγκρισης με τον Ρον Χάμπαρντ και υφαίνει τον διάλογο μεταξύ ενός αυταρχικού, μεγαλομανούς αφέντη και του ανερμάτιστου, βαθιά τραυματισμένου υπηκόου του, με φόντο τη σπαρακτική σύγχυση αξιών και ταυτοτήτων αμέσως μετά τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο. Μιλάμε σίγουρα για μια από τις ταινίες της χρονιάς σε όλα τα επίπεδα, με τη συγκλονιστικότερη ανδρική ερμηνεία, του Χοακίν Φίνιξ, από την εποχή... του Ντάνιελ Ντέι Λιούις για το Θα χυθεί αίμα.

Ο Τέρενς Μάλικ, με τη βοήθεια των 7 (!) μοντέρ του, συμπλήρωσε εικαστικά και θεματικά το Δέντρο της Ζωής (αλλά σε μικρότερη κλίμακα και φιλοσοφική φιλοδοξία) με μια σειρά από ερωτικούς ψιθύρους, εσωτερικές αναζητήσεις, μεταφυσικές αγωνίες και ατελείωτο voice over, παιανίζοντας την αγάπη και ραψωδώντας το θαύμα της φύσης. Το To the Wonder αγγίζει το θαύμα μόνο στον τίτλο και την άσβεστη πρόθεση του σκηνοθέτη να μιλήσει για το υπέροχο μυστήριο της ζωής. Εκθέτει τις βασικές αδυναμίες του Μάλικ, την επανάληψη και την αυταρέσκεια, κάνοντας τις αρετές της εικόνας και τις λεπτομέρειες της ανθρώπινης έκφανσης να φαντάζουν σαν πλουμιστό αμπαλάζ.

Αντίθετα, ο Ολιβιέ Ασαγιάς, στο άκρως ενδιαφέρον Apres Mai, ασχολείται με τα αγαπημένα του ’70s, μετά το συναρπαστικό Carlos, και θέτει πολλαπλά ερωτήματα για την κοινωνία και την πολιτική στο συγκεχυμένο μετεπαναστατικό κλίμα της Γαλλίας το 1971, σε μια κινηματογραφική τοιχογραφία με καρδιά. Πέρα από τις προκηρύξεις, τα συνθήματα, τις θερμές ατελείωτες συζητήσεις, τις συγκρούσεις μεταξύ μαθητών και αστυνομικών, εργατών και εξουσιαστών, αριστερών μεταξύ τους, και νέων ανθρώπων που πασχίζουν να αρθρώσουν αισθήματα σε μια εποχή συντεταγμένης στράτευσης, κυριαρχεί η φιγούρα ενός ανήσυχου έφηβου, ο οποίος στριμώχνεται ανάμεσα στις ενοχές για την καλλιτεχνική, άρα μπουρζουάδικη φύση του, και την αυθεντική του επιθυμία να συμβάλει στη βελτίωση της πραγματικότητας, ενώ την ίδια στιγμή η φαντασία του τον ωθεί να δραπετεύσει από αυτή. Αν αυτό δεν είναι μια προειδοποιητική νότα προς την παθητική νεολαία του σήμερα, τότε δεν ξέρω τι είναι.

Ο Σπάικ Λι σκηνοθέτησε την επέτειο από τα 25 χρόνια της κυκλοφορίας του άλμπουμ του Μάικλ Τζάκσον, «Bad», και με έκανε να θυμηθώ τη βραδιά που κι εγώ τον είδα ζωντανά στο παρισινό σκέλος της τουρνέ, στο Parc des Princes, να ξεκινάει δυναμικά ένα τρίωρο σετ με το «I wanna be startin’ something» - ένα πραγματικό θηρίο στη σκηνή, που προωθούσε έναν δίσκο που φτιάχτηκε κυρίως για συναυλιακή παράσταση. Το «Bad» ήταν μια καλή αφορμή παραγωγής πρωτοποριακών βιντεοκλίπ και προσφέρει υλικό για αναπαραγωγή στο ντοκιμαντέρ, μαζί με συμπληρωματικά αποσπάσματα που βλέπουμε για πρώτη φορά. Προορίζεται για την τηλεόραση, αφορά τους φανατικούς του Τζάκσον και δεν έχει ούτε σπιθαμή κριτικής, καθώς, κάποια στιγμή, ο πιανίστας Κρεγκ Φιλινγκέινς ισχυρίζεται, σε μια από τις πολλές αγιογραφικές παρεμβολές, πως ο Τζάκσον ήταν ο καλύτερος finger snapper (αυτός που χτυπάει τα δάχτυλά του στον ρυθμό) όλων των εποχών!

Μετά το Όσκαρ της με το Σε έναν καλύτερο κόσμο, η Δανή Σουζάνε Μπέερ επανήλθε με μια καρτποσταλική ιστορία αγάπης, το ανελέητα ρομαντικό Love is all you Need (ο εμπορικά ρισκέ πρωτότυπος τίτλος είναι Η φαλακρή κομμώτρια), γυρισμένο κυρίως στο ονειρικό Σορέντο, που ανυψώνεται χάρη στην ψυχραιμία του Πιρς Μπρόσναν σε έναν ρόλο χήρου με πολλά αυτοβιογραφικά στοιχεία, και την αξιοπρέπεια της Τρίνε Ντίρολμ.

Με χαμηλό το βαρομετρικό σε εκπλήξεις και σταρ, ο Φίνιξ ήταν ο μοναδικός που συζητήθηκε για την ακαταλαβίστικη συμπεριφορά του στη συνέντευξη Τύπου, και ο Ζακ Έφρον εκείνος που επευφημήθηκε περισσότερο από τους φαν, παρότι, μετά την ταινία του Λι Ντάνιελς που είδαμε στις Κάννες, συνεχίζει την καλομελετημένη απόδραση από την εικόνα του, με τη συμμετοχή του στο αναιμικό αγροτικό μελόδραμα του ιρανικής καταγωγής Ραμίν Μπαράνι, At any price. Τα κοριτσάκια που φώναζαν ρυθμικά το όνομά του έξω από την επίσημη προβολή της ταινίας, στην οποία ξεχωρίζει ο Ντένις Κουέιντ, προφανώς έχουν κολλήσει στο πόστερ του High School Musical, κάτι που πιστοποιεί πως δυο φεστιβαλικές ταινίες στη σειρά δεν μπορούν να αποτελέσουν αυτόματη κολυμβήθρα του Σιλωάμ, ειδικά όταν έχεις υπάρξει κομμάτι μιας βιομηχανίας που σκοπό έχει να καρφώσει ανεξίτηλες εικόνες ανέμελης ομορφιάς σε νέα παιδιά.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η Ειρήνη Παπά μέσα από 9 ταινίες και 1 ντοκιμαντέρ

Οθόνες / Ειρήνη Παπά: Οι σημαντικότερες ταινίες της για ένα τριήμερο στην Ταινιοθήκη

Από τα πρώτα της βήματα έως την ωριμότητά της, η διεθνής ηθοποιός συμμετείχε σε μερικές από τις σημαντικότερες ταινίες του παγκόσμιου κινηματογράφου. Το αφιέρωμα της Ταινιοθήκης της Ελλάδος μάς καλεί να τις ανακαλύψουμε ξανά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η αιώνια και οικουμενική θεία Μπεμπέκα

Daily / Η αιώνια και οικουμενική θεία Μπεμπέκα

Η αναγγελία του θανάτου της Άννας Κυριακού προκάλεσε βαθιά συγκίνηση και θλίψη καθώς πολλοί έμοιαζαν να πενθούν όχι τόσο την απώλεια της ίδιας της ηθοποιού όσο του χαρακτήρα της στις «Tρεις Χάριτες», κι ας έχουν περάσει τρεις δεκαετίες από τότε.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ανδρέας Αποστολίδης, συγγραφέας, σκηνοθέτης

Οι Αθηναίοι / Ανδρέας Αποστολίδης: «Πλέον το αστυνομικό μυθιστόρημα ανθεί ως παραγωγή, αλλά δεν ανανεώνεται»

Επί δικτατορίας σχετιζόταν με παράνομες οργανώσεις και έφτασε να κατηγορηθεί ως ηθικός αυτουργός της κατάληψης του Πολυτεχνείου. To ταξίδι του με την αστυνομική λογοτεχνια ξεκίνησε με μια μετάφραση του Ρέιμοντ Τσάντλερ. Σειρά πήραν η Χάισμιθ, ο Ελρόι και άλλοι σπουδαίοι συγγραφείς. Μετά, έγραψε τα δικά του μυθιστορήματα, ασχολήθηκε με την αρχαιοκαπηλία και το ντοκιμαντέρ. O Ανδρέας Αποστολίδης αφηγείται τη ζωή του στη LiFO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Buy yourself a butt plug: Γιατί όλοι μιλούν για την ταινία «Pillion»;

Οθόνες / Buy yourself a butt plug: Γιατί όλοι μιλούν για την ταινία «Pillion»;

Το σκηνοθετικό ντεμπούτο του Χάρι Λάιτον, όπου ο Χάρι Μέλινγκ συνάπτει μια BDSM σχέση με τον Σκάρσγκαρντ, ήδη από το τρέιλερ έχει πυροδοτήσει συζητήσεις για τον σεξουαλικό προσανατολισμό του Σουηδού πρωταγωνιστή.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Με το «Chasing Dragons» ο Άκης Ζιάκκας ένωσε μονομιάς τις τρεις δρακολίμνες

Οθόνες / Ο Άκης Ζιάκας ενώνει σε μία διαδρομή τις τρεις Δρακόλιμνες

«Chasing Dragons»: 120 χιλιόμετρα, 8.000 μέτρα υψομετρική διαφορά σε μία μέρα. Μια ταινία που διαρκεί μία ώρα και καταγράφει αυτή τη συγκλονιστική διαδρομή που ξεπερνά τα όρια της αντοχής, σωματικής και ψυχολογικής.
ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ
Mπιλ Κίντερ στη LiFO: «Oι ταινίες κινουμένων σχεδίων δεν είναι μόνο για παιδιά»

Οθόνες / Mπιλ Κίντερ: «Oι ταινίες κινουμένων σχεδίων δεν είναι μόνο για παιδιά»

Ο συνεργάτης του Κόπολα και υπεύθυνος μοντάζ και post-production σε ταινίες όπως το «Wall-e» μάς μίλησε για το μοντάζ στο animation, για την Pixar και για τότε που ένα στούντιο πλήρωσε 80 εκατομμύρια δολάρια τον Κόπολα για να μη γυρίσει μια ταινία. 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Τζάρεντ Λέτο, Έμα Τόμσον, ο σκύλος Ίντι και άλλοι δύο λόγοι να πάτε σινεμά

Οθόνες / Τζάρεντ Λέτο, Έμα Τόμσον, ο σκύλος Ίντι και άλλοι δύο λόγοι να πάτε σινεμά

Η τρίτη και χειρότερη κατάθεση στο σύμπαν του «Tron», η πολυσυζητημένη ταινία τρόμου «Good Boy», το δεύτερο μέρος της τριλογίας του Νταγκ Γιόχαν Χάουγκερουντ και η Έμα Τόμσον ως ένοπλη προστάτιδα. Τι παίζει στα σινεμά από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η μακρά αποκαθήλωση του Kanye West

Οθόνες / Η μακρά αποκαθήλωση του Kanye West

Το νέο ντοκιμαντέρ με τίτλο «In whose name?» παρουσιάζει τον Kanye West ως μια ιδιοφυΐα εγκλωβισμένη στο σώμα ενός παιδιού που βρίσκεται πάντα στα πρόθυρα ενός ακόμα κακομαθημένου ξεσπάσματος. Αρκεί αυτό για να αγνοήσουμε τα σφάλματά του;
THE LIFO TEAM
10 ταινίες για να μπείτε σε φθινοπωρινή διάθεση

Οθόνες / 10 ταινίες που θέλεις να βλέπεις και να είναι φθινόπωρο

Είναι τα κίτρινα φύλλα του Central Park; Η μελοδραματική ατμόσφαιρα; Αγγλικά τοπία στη βροχή; Κάτι πάντως ενώνει αυτές τις δέκα ταινίες και όταν τις βλέπεις θες να είναι και ο καιρός αλλιώτικος.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Steve: Η μοναξιά του δασκάλου μεγάλων αποστάσεων

Daily / Steve: Η μοναξιά του δασκάλου μεγάλων αποστάσεων

Ένα κρίσιμο και «μανιοκαταθλιπτικό» 24ωρο στη ζωή ενός εκπαιδευτικού σε ένα σχολείο για προβληματικούς εφήβους αποτελεί τον καμβά για το υπερκινητικό δράμα του Netflix με πρωταγωνιστή τον Κίλιαν Μέρφι.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Νεριτάν Ζιντζιρία: «Η Ελλάδα έχει φετίχ να βαφτίζει τους νέους "φαινόμενα"»

Οθόνες / Νεριτάν Ζιντζιρία: «Η Ελλάδα έχει φετίχ να βαφτίζει τους νέους "φαινόμενα"»

Όταν αποφάσισε να γίνει κινηματογραφιστής, του είπαν ότι θα πεινάσει, αλλά με έναν πολύ δημιουργικό τρόπο. Έκανε τις πρώτες του ταινίες κυριολεκτικά με χώμα και νερό, αλλά πλέον τρέχει παράλληλα οκτώ πρότζεκτ. Κάνει σινεμά συνομιλώντας με το σινεμά του Γιάνναρη, του Δαμιανού, του Παπατάκη. Ο Νεριτάν Ζιντζιρία αφηγείται τη ζωή του στη LifO.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
When Nobody’s Watching: Πριν κλωτσήσουν τη μπάλα, πρέπει να νικήσουν την προκατάληψη

Οθόνες / When Nobody’s Watching: Πριν κλωτσήσουν τη μπάλα, πρέπει να νικήσουν την προκατάληψη

Η Ελλάδα κάνει τα πρώτα της σοβαρά βήματα για να σταθεί ισότιμα στο ευρωπαϊκό γήπεδο του γυναικείου ποδοσφαίρου - Το νέο ντοκιμαντέρ του ΠΣΑΠΠ, “When Nobody’s Watching”, ρίχνει φως στις ζωές των αθλητριών που παλεύουν μακριά από τα φώτα της δημοσιότητας.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Η δραματική στροφή του The Rock και άλλοι 3 λόγοι να πάτε σινεμά

Οθόνες / Η δραματική στροφή του The Rock και άλλοι 3 λόγοι να πάτε σινεμά

Ακόμα μια κινηματογραφική μεταφορά του Δράκουλα, ένα κινέζικο animation που είναι η πέμπτη εμπορικότερη ταινία όλων των εποχών αλλά και η επανακυκλοφορία του «Avatar: The Way of Water» - Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη
THE LIFO TEAM
«Good Boy»: Ναι, ο σκύλος σας βλέπει φαντάσματα» ΟΙ ΥΠΟΛΟΙΠΟΙ ΤΙΤΛΟΙ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ ΤΟΥ ΚΕΙΜΕΝΟΥ

Οθόνες / «Good Boy»: Ναι, ο σκύλος σας βλέπει φαντάσματα

Η πολυσυζητημένη ταινία τρόμου του Μπεν Λέονμπεργκ δίνει σάρκα και οστά σε έναν από τους μεγαλύτερους φόβους των ιδιοκτητών σκύλου και αντλεί τη συγκίνησή της από τον αρραγή δεσμό ανθρώπου και ζώου.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Χρόνια Πολλά Πέδρο! 20 χρόνια τώρα βλέπουμε τις ταινίες σου.

Οθόνες / Χρόνια Πολλά Πέδρο! 20 χρόνια τώρα βλέπουμε τις ταινίες σου.

Ο Πέδρο Αλμοδοβάρ που έχει σήμερα γενέθλια παραμένει διαχρονικά ένας από τους αγαπημένους μας σκηνοθέτες. Μαζέψαμε σε ένα αφιέρωμα ό, τι έχουμε γράψει για τις ταινίες του αλλά και κάποια ενδιαφέροντα θέματα για το έργο του που αξίζει να τα διαβάσετε!
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ