Βενετία 2012:Master and Commander

Βενετία 2012:Master and Commander Facebook Twitter
0

Αν μη τι άλλο, στη Βενετία δεν βαριόμαστε ποτέ. Για πολλοστή φορά αντικαταστάθηκε ο διευθυντής και μια διαφορετική γραμμή πλεύσης εξαγγέλθηκε από τον Αλμπέρτο Μπαρμπέρα, παλιό γνώριμο του φεστιβάλ, αφού είχε διατελέσει εκλέκτορας και πριν από τον Μάρκο Μίλερ. Ο Μίλερ ανακοίνωσε την (αναγκαστική) αποχώρησή του τον περασμένο Δεκέμβριο και με γρήγορες διαδικασίες ανέλαβε να σουλουπώσει το Φεστιβάλ Ρώμης, σπεύδοντας να μεταφέρει τις ημερομηνίες διεξαγωγής του τον Νοέμβριο, ελπίζοντας έτσι να καπαρώσει την παρουσία αμερικανικών οσκαρικών ταινιών στην παγκόσμια, ή τουλάχιστον την ευρωπαϊκή τους πρεμιέρα, πριν από την παραδοσιακή χριστουγεννιάτικη πρώτη προβολή τους στις αίθουσες. Εδώ και καιρό φημολογούνταν η προβληματική σχέση του Μίλερ με τον πρόεδρο του Φεστιβάλ Βενετίας, Πάολο Μπαράτα. Ο Μπαρμπέρα είναι άνθρωπος της απόλυτης εμπιστοσύνης του Μπαράτα και δεν φιλοδοξεί να μονοπωλήσει την πρωτοκαθεδρία και τα φώτα στο αρχαιότερου φεστιβάλ στον κόσμο, ανακοινώνοντας πως με χαρά συρρικνώνει την ποσότητα των ταινιών στο διαγωνιστικό τμήμα (18, από τι περσινές 22), ποντάροντας στην ποιότητα και στον καλλιτεχνικό χαρακτήρα. Και για να δείξει πως, παρά το συμμάζεμα, δεν παραμελεί την πρακτική πλευρά, επιχειρεί να θεσμοθετήσει αγορά ταινιών, προσκαλώντας με πληρωμένα τα έξοδα διανομείς από όλο τον κόσμο, για να ανταγωνιστεί το Φεστιβάλ του Τορόντο - αν και έχει ξαναγίνει market στη Βενετία χωρίς αντίκρισμα, δεν είναι ανεδαφική ιδέα, καθώς οι επαγγελματίες του σινεμά μπορούν να χωρίσουν τον χρόνο τους, ντιλάροντας τους Ευρωπαίους buyers στη Βενετία και τους Αμερικανούς στο Τορόντο. Ήδη κάποιοι από τους διανομείς έφυγαν ευχαριστημένοι, θεωρώντας πως έκαναν καλά τη δουλειά τους, δηλώνοντας στο «Variety» πως από του χρόνου η αγορά θα γίνει θεσμός. Απ’ ο,τι φαίνεται, χρήματα βρέθηκαν (ρωσικά κεφάλαια) και τα έργα για την περίφημη ανακαίνιση και τη δημιουργία συμπληρωματικών υποδομών, παρά τις τρύπες μπροστά στην παραλία του Lido, επιτέλους ξεκόλλησαν.

Ίσως έτσι εξηγείται η ταπεινότερη εικόνα του 69ου Φεστιβάλ, ειδικά σε σχέση με την περσινή ομοβροντία μεγάλων ονομάτων και ηχηρών ταινιών. Κόσμος λιγότερος, επιπροσθέτως καθηλωμένος από την κρίση και αποκαρδιωμένος από την ξαφνική κακοκαιρία. Ευτυχώς που παίχτηκε η τελευταία ταινία του Πολ Τόμας Άντερσον και ανάσανε το φεστιβάλ. Διότι αν ο Μπαρμπέρα είναι ο commander της Μόστρα, ο Άντερσον είναι ο αδιαφιλονίκητος master με την ομώνυμη ταινία του, ένα αριστούργημα που ζευγαρώνει επάξια το Θα χυθεί αίμα, το προηγούμενο έπος του γύρω από το σκληρό παιχνίδι εξουσίας μεταξύ δυο ανδρών.  Σαφώς, φωτογραφίζοντας τον ιδρυτή της Σαϊεντολογίας με τον χαρακτήρα του Φίλιπ Σίμορ Χόφμαν, ο Άντερσον υπερβαίνει με άνεση τους περιορισμούς της σύγκρισης με τον Ρον Χάμπαρντ και υφαίνει τον διάλογο μεταξύ ενός αυταρχικού, μεγαλομανούς αφέντη και του ανερμάτιστου, βαθιά τραυματισμένου υπηκόου του, με φόντο τη σπαρακτική σύγχυση αξιών και ταυτοτήτων αμέσως μετά τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο. Μιλάμε σίγουρα για μια από τις ταινίες της χρονιάς σε όλα τα επίπεδα, με τη συγκλονιστικότερη ανδρική ερμηνεία, του Χοακίν Φίνιξ, από την εποχή... του Ντάνιελ Ντέι Λιούις για το Θα χυθεί αίμα.

Ο Τέρενς Μάλικ, με τη βοήθεια των 7 (!) μοντέρ του, συμπλήρωσε εικαστικά και θεματικά το Δέντρο της Ζωής (αλλά σε μικρότερη κλίμακα και φιλοσοφική φιλοδοξία) με μια σειρά από ερωτικούς ψιθύρους, εσωτερικές αναζητήσεις, μεταφυσικές αγωνίες και ατελείωτο voice over, παιανίζοντας την αγάπη και ραψωδώντας το θαύμα της φύσης. Το To the Wonder αγγίζει το θαύμα μόνο στον τίτλο και την άσβεστη πρόθεση του σκηνοθέτη να μιλήσει για το υπέροχο μυστήριο της ζωής. Εκθέτει τις βασικές αδυναμίες του Μάλικ, την επανάληψη και την αυταρέσκεια, κάνοντας τις αρετές της εικόνας και τις λεπτομέρειες της ανθρώπινης έκφανσης να φαντάζουν σαν πλουμιστό αμπαλάζ.

Αντίθετα, ο Ολιβιέ Ασαγιάς, στο άκρως ενδιαφέρον Apres Mai, ασχολείται με τα αγαπημένα του ’70s, μετά το συναρπαστικό Carlos, και θέτει πολλαπλά ερωτήματα για την κοινωνία και την πολιτική στο συγκεχυμένο μετεπαναστατικό κλίμα της Γαλλίας το 1971, σε μια κινηματογραφική τοιχογραφία με καρδιά. Πέρα από τις προκηρύξεις, τα συνθήματα, τις θερμές ατελείωτες συζητήσεις, τις συγκρούσεις μεταξύ μαθητών και αστυνομικών, εργατών και εξουσιαστών, αριστερών μεταξύ τους, και νέων ανθρώπων που πασχίζουν να αρθρώσουν αισθήματα σε μια εποχή συντεταγμένης στράτευσης, κυριαρχεί η φιγούρα ενός ανήσυχου έφηβου, ο οποίος στριμώχνεται ανάμεσα στις ενοχές για την καλλιτεχνική, άρα μπουρζουάδικη φύση του, και την αυθεντική του επιθυμία να συμβάλει στη βελτίωση της πραγματικότητας, ενώ την ίδια στιγμή η φαντασία του τον ωθεί να δραπετεύσει από αυτή. Αν αυτό δεν είναι μια προειδοποιητική νότα προς την παθητική νεολαία του σήμερα, τότε δεν ξέρω τι είναι.

Ο Σπάικ Λι σκηνοθέτησε την επέτειο από τα 25 χρόνια της κυκλοφορίας του άλμπουμ του Μάικλ Τζάκσον, «Bad», και με έκανε να θυμηθώ τη βραδιά που κι εγώ τον είδα ζωντανά στο παρισινό σκέλος της τουρνέ, στο Parc des Princes, να ξεκινάει δυναμικά ένα τρίωρο σετ με το «I wanna be startin’ something» - ένα πραγματικό θηρίο στη σκηνή, που προωθούσε έναν δίσκο που φτιάχτηκε κυρίως για συναυλιακή παράσταση. Το «Bad» ήταν μια καλή αφορμή παραγωγής πρωτοποριακών βιντεοκλίπ και προσφέρει υλικό για αναπαραγωγή στο ντοκιμαντέρ, μαζί με συμπληρωματικά αποσπάσματα που βλέπουμε για πρώτη φορά. Προορίζεται για την τηλεόραση, αφορά τους φανατικούς του Τζάκσον και δεν έχει ούτε σπιθαμή κριτικής, καθώς, κάποια στιγμή, ο πιανίστας Κρεγκ Φιλινγκέινς ισχυρίζεται, σε μια από τις πολλές αγιογραφικές παρεμβολές, πως ο Τζάκσον ήταν ο καλύτερος finger snapper (αυτός που χτυπάει τα δάχτυλά του στον ρυθμό) όλων των εποχών!

Μετά το Όσκαρ της με το Σε έναν καλύτερο κόσμο, η Δανή Σουζάνε Μπέερ επανήλθε με μια καρτποσταλική ιστορία αγάπης, το ανελέητα ρομαντικό Love is all you Need (ο εμπορικά ρισκέ πρωτότυπος τίτλος είναι Η φαλακρή κομμώτρια), γυρισμένο κυρίως στο ονειρικό Σορέντο, που ανυψώνεται χάρη στην ψυχραιμία του Πιρς Μπρόσναν σε έναν ρόλο χήρου με πολλά αυτοβιογραφικά στοιχεία, και την αξιοπρέπεια της Τρίνε Ντίρολμ.

Με χαμηλό το βαρομετρικό σε εκπλήξεις και σταρ, ο Φίνιξ ήταν ο μοναδικός που συζητήθηκε για την ακαταλαβίστικη συμπεριφορά του στη συνέντευξη Τύπου, και ο Ζακ Έφρον εκείνος που επευφημήθηκε περισσότερο από τους φαν, παρότι, μετά την ταινία του Λι Ντάνιελς που είδαμε στις Κάννες, συνεχίζει την καλομελετημένη απόδραση από την εικόνα του, με τη συμμετοχή του στο αναιμικό αγροτικό μελόδραμα του ιρανικής καταγωγής Ραμίν Μπαράνι, At any price. Τα κοριτσάκια που φώναζαν ρυθμικά το όνομά του έξω από την επίσημη προβολή της ταινίας, στην οποία ξεχωρίζει ο Ντένις Κουέιντ, προφανώς έχουν κολλήσει στο πόστερ του High School Musical, κάτι που πιστοποιεί πως δυο φεστιβαλικές ταινίες στη σειρά δεν μπορούν να αποτελέσουν αυτόματη κολυμβήθρα του Σιλωάμ, ειδικά όταν έχεις υπάρξει κομμάτι μιας βιομηχανίας που σκοπό έχει να καρφώσει ανεξίτηλες εικόνες ανέμελης ομορφιάς σε νέα παιδιά.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ποιος είναι τελοσπάντων αυτός ο Λεός Καράξ;

Οθόνες / Λεός Καράξ: Ποιος είναι ο σκηνοθέτης του Holy Motors;

«Δεν είμαι εγώ», δηλώνει ο ασυμβίβαστος Γάλλος δημιουργός στον τίτλο της φιλμικής του αυτοβιογραφίας, εντείνοντας το μυστήριο γύρω από το πρόσωπό του και προσθέτοντας ακόμη μία ψηφίδα σε ένα συναρπαστικό καλλιτεχνικό work in progress.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Ένκε Φεζολλάρι

Μυθολογίες / «Όποτε θέλω να κλάψω, βλέπω το The Hours»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Ένκε Φεζολλάρι

Το πρώτο ερωτικό σκίρτημα ήρθε με το Persona του Μπέργκμαν. Όταν είδε το Happy Together του Wong Kar-Wai, ήθελε να ουρλιάξει. Τα παθιασμένα συναισθήματα έχουν τον πρώτο λόγο στην κινηματογραφική λίστα του ηθοποιού και σκηνοθέτη.
«Becoming Led Zeppelin»: Το χρονικό του βαρύτερου ροκ συγκροτήματος όλων των εποχών

Pulp Fiction / Led Zeppelin: Ένα ντοκιμαντέρ για το «βαρύτερο» ροκ συγκρότημα όλων των εποχών

Το ντοκιμαντέρ «Becoming Led Zeppelin» του Μπέρναρντ ΜακΜάχον παρουσιάζει την ιστορία του θρυλικού hard rock συγκροτήματος, φωτίζοντας το background των μελών του και τις περιστάσεις που οδήγησαν στην ίδρυσή του, φτάνοντας μέχρι και την κυκλοφορία του δεύτερου άλμπουμ τους και την απαρχή της απόλυτης δόξας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
movies

Οθόνες / Η Σταχτοπούτα αλλιώς και 5 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Το διάσημο παραμύθι γίνεται ταινία τρόμου, εφηβικά δράματα και η καινούργια σκηνοθετική δουλειά του διεθνούς φήμης Έλληνα διευθυντή φωτογραφίας Φαίδωνα Παπαμιχαήλ – Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
Φαίδων Παπαμιχαήλ: «Παντού με περνούν για ξένο, δεν έχω πλέον μητρική γλώσσα»

Pulp Fiction / «Παντού με περνούν για ξένο, δεν έχω πλέον μητρική γλώσσα»

Με αφορμή τη νέα του ταινία, ο σημαντικός διευθυντής φωτογραφίας και σκηνοθέτης Φαίδων Παπαμιχαήλ αφηγείται στον Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο τη συναρπαστική διαδρομή της ζωής του από τα πρώτα του βήματα μέχρι τις μεγαλύτερες στιγμές της καριέρας του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
El Eternauta: Το θρυλικό κόμικ μεταφέρθηκε στο Netflix σε μια σειρά υψηλών προδιαγραφών

Daily / El Eternauta: Το θρυλικό κόμικ μεταφέρθηκε στο Netflix σε μια σειρά υψηλών προδιαγραφών

«Ο κοσμοναύτης του απείρου» έκανε πρεμιέρα πριν από μερικές μέρες, σε μια μεταφορά αντάξια του θρύλου που συνοδεύει τόσο το έργο όσο και τον δημιουργό του, ο οποίος βρήκε τραγικό τέλος στα χέρια της αργεντινής χούντας.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Πόσο θα τα έσπαγε/γαμάτη θα ήταν μια θρησκεία με θεό τον Νίκολας Κέιτζ»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες της Ναταλίας Σουίφτ / «Αν μοιραστώ μαζί σου την ταινία που αγαπάω, μόνο αγάπη έχω να σου δώσω»

Μυθολογίες / «Φαντάζεστε μια θρησκεία με θεό τον Κέιτζ;»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες της Ναταλίας Σουίφτ

Από το After Hours του Σκορσέζε, που την απελευθέρωσε, μέχρι τη Γλυκιά Συμμορία του Νικολαΐδη, που τη σημάδεψε με τη μουσική της, η ηθοποιός μοιράζεται μια ετερόκλητη κινηματογραφική λίστα.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
Η νέα ταινία του Ντέιβιντ Κρόνενμπεργκ και 5 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Οθόνες / Η νέα ταινία του Ντέιβιντ Κρόνενμπεργκ και 5 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Το ακαταμάχητο ντεμπούτο της Λουίζ Κουρβουαζιέ που σάρωσε εισπρακτικά στη Γαλλία και η επίσημη πρόταση της Τσεχίας για το περσινό Όσκαρ Διεθνούς Ταινίας ξεχωρίζουν αυτή την κινηματογραφική εβδομάδα.
THE LIFO TEAM
Πότε ανοίγουν οι θερινοί κινηματογράφοι της Αθήνας;

Οθόνες / Πότε ανοίγουν οι θερινοί κινηματογράφοι της Αθήνας;

Οι Αθηναίοι σινεφίλ δεν θα χρειαστεί να περιμένουν πολύ για να εξασκήσουν την αγαπημένη τους καλοκαιρινή συνήθεια. Συγκεντρώσαμε όλες τις ημερομηνίες που έχουν γίνει γνωστές για την έναρξη λειτουργίας των θερινών σινεμά της πρωτεύουσας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Στα εννιά μου προσπαθούσα να καταλάβω τι σχέση είχε το λεωφορείο με την Μπλανς Ντιμπουά» / «Το Λεωφορείο ο πόθος ήταν η πρώτη μου ακατάλληλη ταινία»: Oι 10 αγαπημένες ταινίες του Γιάννη Ξανθούλη

Μυθολογίες / «Το Λεωφορείο ο πόθος ήταν η πρώτη μου ακατάλληλη ταινία»: Oι 10 αγαπημένες ταινίες του Γιάννη Ξανθούλη

Η κινηματογραφική λίστα του Έλληνα συγγραφέα είναι συγκινησιακά φορτισμένη και γεμάτη παιδικές αναμνήσεις όπως και τα βιβλία του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
«I love Lucy»: Οργή, αλκοόλ, χρήμα, ξύλο και απιστίες πίσω από το πιο διάσημο οικογενειακό σόου του κόσμου

Σαν σήμερα / Λουσίλ Μπολ: Η πιο αξιολάτρευτη νοικοκυρά της Αμερικής ήταν μια απάτη

Σαν σήμερα το 1989 πεθαίνει η Αμερικανίδα ηθοποιός Λουσίλ Μπολ, πρωταγωνίστρια της διάσημης τηλεοπτικής σειράς «I love Lucy». Αν και λατρεύτηκε από εκατομμύρια τηλεθεατές, η πραγματικότητα πίσω από το «Καλύτερο τηλεοπτικό σόου όλων των εποχών» ήταν γεμάτη βία, αλκοόλ και απιστίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η «Εκδίκηση των Σιθ» έγινε 20 χρονών και επιστρέφει στους κινηματογράφους

Οθόνες / Η «Εκδίκηση των Σιθ» έγινε 20 χρονών και επιστρέφει στους κινηματογράφους

Το κλείσιμο μιας τριλογίας «Star Wars» που λοιδορήθηκε, για να επανεκτιμηθεί μερικώς όταν η νεότερη έπεσε θύμα των γενικευμένων culture wars και των ελάχιστων φιλοδοξιών της, επανεμφανίζεται στα σινεμά με αφορμή την επέτειο 20 χρόνων από την κυκλοφορία της.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Your Friends & Neighbors: Και ο πλούσιος λευκός πενηντάρης έχει ψυχή

Daily / Your Friends & Neighbors: Και ο πλούσιος λευκός πενηντάρης έχει ψυχή

Ο Τζον Χαμ υποδύεται τον επιτυχημένο επενδυτή που χάνει ξαφνικά το έδαφος κάτω από τα πόδια του σ΄αυτή την εκλεκτικά διασκεδαστική, κατά τόπους δραματική και συχνά διεισδυτική σάτιρα ηθών της πλουτοκρατικής ελίτ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Οι 10+1 αγαπημένες ταινίες του Σπύρου Στάβερη

Μυθολογίες / «Μου αρέσουν οι ιστορίες εκδίκησης στο σινεμά»: Οι 10+1 αγαπημένες ταινίες του Σπύρου Στάβερη

Από το φιλιππινέζικο σινεμά και τον Ζακ Τατί, μέχρι μια ταινία με μαχητές kung-fu που εξεγείρονται ενάντια στη γραφειοκρατία -και μία που τον ώθησε να ζητήσει από τη Marthe Keller να τον κάνει φίλο στο Facebook- η λίστα του φωτογράφου είναι γεμάτη εκπλήξεις.
ΣΠΥΡΟΣ ΣΤΑΒΕΡΗΣ
Κωστής Χαραμουντάνης: «Για να κάνω σινεμά μένω ακόμα στο πατρικό μου»

Κωστής Χαραμουντάνης / Κωστής Χαραμουντάνης: «Για να κάνω σινεμά μένω ακόμα στο πατρικό μου»

Ο 31χρονος σκηνοθέτης νιώθει πως ενηλικιώθηκε μαζί με την πρώτη του βραβευμένη ταινία, «Κιούκα: Πριν το τέλος του καλοκαιριού», κινηματογραφεί τις αναμνήσεις του και είναι μία από τις πιο μεγάλες ελπίδες του ελληνικού κινηματογράφου.
M. HULOT
«Το γυναικείο σώμα είναι το πρώτο που προσπαθεί να ελέγξει κάθε εξουσία»

Thalia Mavros / «Το γυναικείο σώμα είναι το πρώτο που προσπαθεί να ελέγξει κάθε εξουσία»

Η διεθνώς βραβευμένη παραγωγός και σκηνοθέτις Thalia Mavros μιλά στη LIFO για τη νέα πραγματικότητα που διαμορφώνει η «αυτοκρατορία» του Τραμπ, καθώς και για τη θέση της γυναίκας σε έναν κόσμο που αλλάζει - και όχι προς το καλύτερο.
M. HULOT