Βαγγέλης Μουρίκης στη LiFO: «Ας μην ξεχάσουμε να ακούμε» (ή «έχουμε ξεχάσει να ακούμε τον άλλο») Facebook Twitter
«Κάπου όλοι στριμωχτήκαμε στην πανδημία, επειδή νιώθαμε ότι όλο μας λέγανε και εμείς όλο ακούγαμε και τώρα θέλουμε να μιλήσουμε. Και ναι, είναι ανάγκη μας να μιλήσουμε και να μας ακούσουν και μακάρι έτσι να γίνει». Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LiFO

Βαγγέλης Μουρίκης: «Tι σχέση έχω εγώ με τον Ντε Νίρο;»

0

Για όποιον βλέπει σινεμά, ο Βαγγέλης Μουρίκης συστάσεις δεν χρειάζεται. Δεν είναι απλώς ότι υπήρξε παρών στις περισσότερες από τις μεγάλες στιγμές της άνοιξης του ελληνικού σινεμά κατά τον 21ο αιώνα. Είναι που η παρουσία του τις μεγάλωσε κι άλλο, με την ευλαβική προσήλωση, με το ερμηνευτικό εκτόπισμα, με εκείνη τη φυσιογνωμία που βγήκε, θαρρείς, από τα συναρπαστικότερα policier που ευλόγησαν ποτέ τη μεγάλη οθόνη και, κυρίως, με την πλήρη κατανόηση των απαιτήσεων της εκάστοτε σκηνής και του γενικότερου σκηνοθετικού οράματος και την επακόλουθη ανιδιοτελή εξυπηρέτησή τους.  

Ο Μουρίκης δεν παίζει απλώς στο σινεμά, ζει και αναπνέει σινεμά. Πηγαίνει 5-6 φορές την εβδομάδα σε αίθουσα και, όπως μας ανέφερε, παραδίδεται ολοκληρωτικά στις ταινίες στις οποίες συμμετέχει, προσπαθώντας να βρίσκεται εκεί σε κάθε στάδιο και κάθε σκέλος της παραγωγής. Στη νέα του ταινία, το «Arcadia», συμπρωταγωνιστεί με άλλη μια ηθοποιό που αντιλαμβάνεται πλήρως τις ιδιαιτερότητες μιας κινηματογραφικής ερμηνείας και μας έχει χαρίσει σπουδαίες τέτοιες, την Αγγελική Παπούλια. Το φιλμ του Γιώργου Ζωή προκύπτει ανέλπιστα και αβίαστα συναισθηματικό –για τον υπογράφοντα ήταν η ταινία που ξεχώρισε από το περασμένο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης– και έχει, πραγματικά, πολλά να δώσει σε όσους κοντοσταθούν για να ακούσουν το τραγούδι του. 

«Κάνω σινεμά γιατί κυρίως εκεί γυρίζονται πράγματα όπου εκ των πραγμάτων δεν πρέπει και μάλλον δεν εγκλωβίζονται στις δύο διαστάσεις, καταλαβαίνεις. Και για καλή μου τύχη, έχω βρεθεί σε αρκετές τέτοιες δουλειές».

Συναντήσαμε τον Βαγγέλη Μουρίκη ένα πρωινό Παρασκευής στην πλατεία Μαβίλη και μιλήσαμε μαζί του για το «Arcadia» και τα μυστικά του, για το πώς αισθάνεται για τα viral βίντεο από τις ταινίες του Οικονομίδη, για την παντελή αδιαφορία του για τα spoilers, για τη χαμένη αρετή τού να ακούμε τον άλλο και για την πιο συγκινητική κινηματογραφική εμπειρία που είχε μέσα στο 2024.

— Λίγο πριν έρθω να σε συναντήσω, είδα τρέιλερ για το «Zero Day», που είναι η πρώτη τηλεοπτική σειρά στην οποία θα πρωταγωνιστήσει ο Ντε Νίρο. Και σκεφτόμουν ότι έπεσε άλλο ένα κάστρο κι ότι είσαι πια ένας από τους ελάχιστους ηθοποιούς που ξέρουμε ότι μπορούμε να δούμε μόνο στο σινεμά.
Εντάξει, μη μου το θέτεις έτσι, Ντε Νίρο, κάστρα. Ο Ντε Νίρο είναι κεφάλαιο, τι σχέση έχω εγώ με τον Ντε Νίρο; Και δεν είναι ζήτημα κάστρων πια, είναι διαφορετικά σε σχέση με το παρελθόν. Νομίζω ότι αν δεις γενικότερα τι γυρίζουν τα στούντιο αυτήν τη στιγμή, το θέμα ξεκαθαρίζει από μόνο του. Απαντιέται το γιατί ένας ηθοποιός σαν τον Ντε Νίρο διαλέγει να παίξει σε μια σειρά απαιτήσεων στην τηλεόραση. Απ’ ό,τι φαίνεται, υπάρχει τώρα κάποιο κενό. Γυρίζονται λιγότερες ταινίες σαν αυτές που έκανε, κι εκείνο που ψάχνει μπορεί να το βρει πλέον σε σειρές απαιτήσεων.

Για να περάσουμε στα δικά μας, όμως, εδώ είναι άλλη ιστορία. Κάνω σινεμά γιατί κυρίως εκεί γυρίζονται πράγματα όπου εκ των πραγμάτων δεν πρέπει και μάλλον δεν εγκλωβίζονται στις δύο διαστάσεις, καταλαβαίνεις. Και για καλή μου τύχη, έχω βρεθεί σε αρκετές τέτοιες δουλειές. Αλλά δεν θα πω ότι αποκλείεται να παίξω σε σειρά. Ο αναμάρτητος πρώτος κ.λπ., που λέμε.

Βαγγέλης Μουρίκης στη LIFO: «Ας μην ξεχάσουμε να ακούμε» (ή «έχουμε ξεχάσει να ακούμε τον άλλο») Facebook Twitter
«Είμαι τυχερός μάλλον, αφού βρίσκω δουλειές που με ενδιαφέρουν. Και όταν τις  βρω, αφοσιώνομαι εκεί και ασχολούμαι μόνο με αυτές». Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LiFO

— Όπως λέει κι ένας φίλος, άλλωστε, το νεκροταφείο είναι γεμάτο από ανθρώπους που έλεγαν «εγώ αποκλείεται».
(Γέλια) Ακριβώς έτσι. Αλλά όπως είπα, είμαι τυχερός μάλλον, αφού βρίσκω δουλειές που με ενδιαφέρουν. Και όταν τις βρω, αφοσιώνομαι εκεί και ασχολούμαι μόνο με αυτές. Δίνομαι ολοκληρωτικά, δεν γίνεται να κάνω άλλα πράγματα. Δεν μπορώ το πρωί να δουλεύω σ’ αυτό, το απόγευμα στο άλλο και το βράδυ σε κάτι άλλο. Δεν λειτουργεί αυτό για μένα. Θέλω να είμαι εκεί σε όλα τα στάδια της δημιουργίας της ταινίας, από τη στιγμή που αρχίζει να βράζει το πράγμα. Πηγαίνω και στο ρεπεράζ, γιατί έχω το μικρόβιο του κινηματογραφιστή, ανακατεύομαι και στο σενάριο, παντού. Όπου με παίρνει δηλαδή, εντάξει.

— Δούλεψες και πάνω στο σενάριο του «Arcadia» μαζί με τη συμπρωταγωνίστριά σου, την Αγγελική Παπούλια;
Κοίτα, στο «Arcadia» κάναμε πολλές πρόβες με την Αγγελική, από τις οποίες προέκυπταν πράγματα μεταξύ μας, ιδιαίτερα από την Αγγελική, θα έλεγα, η οποία, όπως όλοι λένε, ολοκλήρωσε υπέροχα έναν πρωτότυπα ζεστό και πολύ δύσκολο ρόλο. Μετά ο Ζώης έπαιρνε την αντίδρασή μας σε αυτά και την προσάρμοζε. Αλλά είναι μια περίπτωση σεναρίου, όπου η Κωνσταντίνα Κοτζαμάνη (σ.σ. συνυπογράφει το σενάριο) και ο Γιώργος Ζώης είχαν σαφή εικόνα τι ήθελαν να κάνουν εξαρχής. Δεν ήταν μια κατάσταση δηλαδή που απαιτούσε ρεαλισμό, ας πούμε, και ήταν πάνω σε εμάς να βρεθεί η κινησιολογία, οι θέσεις των χαρακτήρων κ.λπ. Δεν απαιτούσε ιδιαίτερο αυτοσχεδιασμό, ίσως. Είχε μια μαθηματική ακρίβεια και ήταν πολύ μετρημένο, τόσο όσο, όπως λέμε.

Ακολουθούν μικρά spoilers.

— Moυ φάνηκαν λίγο σαν ηπειρώτικο τραγούδι το σενάριο και η αφήγηση της ταινίας, είναι αφαιρετικά, σου δίνουν τα απολύτως απαραίτητα.
Τα απολύτως απαραίτητα, όπως τα λες, και ταυτόχρονα αυτή η αφαίρεση φέρνει μεγαλύτερη συναισθηματική ένταση και λιγότερο βάρος, θα έλεγα. Και, θα το ξαναπώ, είναι όλα υπολογισμένα με μαθηματική ακρίβεια. Ο Γιώργος είναι μαθηματικός, ξέρεις. Με αυτήν τη μαθηματική λογική του έχει μελετήσει πολύ την ιστορία του και την έχει προσεγγίσει από πολλές διαφορετικές πλευρές. Σε ένα τέτοιου είδους σενάριο αυτό έπρεπε να κάνει, νομίζω. Να προσέξει τα logistics του, όπως λέει κι ένας φίλος μας. Οπότε, τι να φέρω εγώ παραπάνω στο σενάριο αυτών των ανθρώπων; Το βούλωνα και άκουγα. Και, ξέρεις, αυτή ήταν και η κεντρική γραμμή του ήρωά μου. Είναι ένας άνθρωπος που προσπαθεί να ακούσει. Να καταλάβει τι έγινε. Τι του συνέβη. Και, πάνω απ' όλα, τι αισθάνεται και τι θα κάνει. Να μάθει κάτι.

— Έχεις, λοιπόν, έναν ήρωα που προσπαθεί να διαχειριστεί δυο συναισθήματα ταυτόχρονα, της απώλειας και της προδοσίας. Πώς το προσεγγίζεις αυτό; Αντλείς έμπνευση από αντίστοιχες φορές που ένιωσες έτσι ο ίδιος;
Θα σου πω πώς το βλέπω. Ο ήρωας δεν έχει να διαχειριστεί δυο συναισθήματα γενικά, διαχειρίζεται τη ζωή του σε μια στιγμή στον χρόνο. Και τα χαρακτηριστικά αυτής της στιγμής φανερώνουν σιγά σιγά προδοσία και απώλεια. Δέχεται ένα τηλεφώνημα, κάτι συμβαίνει και πρέπει να αποδεχτεί την πραγματικότητα, γιατί είναι σε άρνηση, και να την καταλάβει. Ε, μέσα απ’ όλο αυτό δημιουργούνται κι αυτά τα δυο συναισθήματα που λες. Και πώς θα την αποδεχτεί λοιπόν αυτή την εξέλιξη; Κάνοντας κάτι που δεν έκανε μέχρι τώρα. Ήταν χειρουργός. Έχει βρεθεί σε δύσκολες καταστάσεις, όπου έπρεπε να δράσει, κι έχει μάθει να δρα χωρίς αναγκαστικά να ακούει. Aλλά τώρα που κλείνουν οι λογαριασμοί, ας πούμε, πρέπει να κάνει ένα βήμα πίσω και να ακούσει. Και γιατί ακούει τώρα; Γιατί πρώτα του έρχεται το ένα, μετά το άλλο και μετά το τρίτο. Και, εξασκούμενος στο να ακούει, φτάνει στο τέλος να μπορέσει να ακούσει και πράγματα που έρχονται από έναν άλλο κόσμο, κατά κάποιον τρόπο.

Βαγγέλης Μουρίκης στη LIFO: «Ας μην ξεχάσουμε να ακούμε» (ή «έχουμε ξεχάσει να ακούμε τον άλλο») Facebook Twitter
Ο Βαγγέλης Μουρίκης σε σκηνή της ταινίας.

— Λες για εκείνο το φοβερό στιγμιότυπο που κοιτάζεστε με την Παπούλια σαν να βλέπετε ο ένας τον άλλο, ενώ δεν τον βλέπετε;
Ναι, στο τέλος ο ήρωας πρέπει να κοιτάξει δανειζόμενος μια άλλη αίσθηση. Την ακοή του, ας πούμε ή το τι νιώθει. Είναι σαν να βλέπει με την ακοή του. Βρίσκεται σε ιδιαίτερη ένταση και συναισθηματική άγνοια. Αλλά, για να επανέλθω στην ερώτησή σου, δεν συνέβη ποτέ σε εμένα κάτι τέτοιο με αυτήν τη συνθήκη για να αντλήσω κάτι προσωπικά. Όχι. Εμένα τον ίδιο δεν με ειδοποίησαν ποτέ να σπεύσω και να μου αποκαλυφθούν τα μύρια όσα, όπως συμβαίνουν στον ήρωα στην ταινία. Εξάλλου, θα έλεγα ότι κυρίως ασχολούμαι με τον εκάστοτε χαρακτήρα, ο οποίος έχει ερωτήματα που πρέπει να απαντηθούν. Αυτά όμως. Τα δικά του.

— Δεν ακολουθείς την περιβόητη «μέθοδο» δηλαδή.
Κοίτα, χρειαζόμαστε τον μύθο στο σινεμά. Υπάρχουν διάφορες κατευθύνσεις. Σε μένα μπορεί να μη λειτουργεί αυτή η κατεύθυνση, να μη μου κάνει. Κάποιος άλλος όμως πηγαίνει από εκεί.

Spoilers end.

— Αλήθεια, πιστεύεις ότι αν κάποιος ξέρει από πριν τα μυστικά της ταινίας, θα χαλάσει η εμπειρία της προβολής;
Όχι. Για μένα σίγουρα όχι. Και να σου πει κάποιος τι γίνεται σε μια ταινία, δεν είναι το ίδιο με το να τη δεις. Έτσι πιστεύω, δηλαδή. Μπορεί αυτός που σου την αφηγείται να ξυνόταν καθώς την έβλεπε, να έστελνε μηνύματα στο τηλέφωνο, να σκεφτόταν μήπως ξέχασε ανοιχτό το γκάζι στο σπίτι και πάει λέγοντας. Τι μυστικά σου έχει πει, δηλαδή; Όχι, δεν δουλεύει έτσι το σινεμά για μένα. Αλλιώς θα στέλναμε έναν να δει την ταινία και μετά θα γυρνούσε πίσω να μας την αφηγηθεί και θα ήταν σαν να την είχαμε δει κι εμείς. Η εικόνα, που σκάει τόσο γενναιόδωρα πολλές φορές στην οθόνη, είναι ένα άλλο πράγμα. Μια κινηματογραφική προβολή είναι πολύ ιδιαίτερη επαφή με τον κάθε άνθρωπο ξεχωριστά.

— Κι άλλωστε, μπορεί η αντικειμενική αλήθεια της ταινίας να είναι μία, αλλά στην πραγματικότητα καθένας βλέπει μια διαφορετική ταινία, επειδή της φορτώνει τα μπαγκάζια του.
Προφανώς. Βλέπεις ότι άνθρωποι με κοινά χαρακτηριστικά και γούστα και παρόμοιες εμπειρίες παρακολουθούν την ίδια ταινία κι ο ένας θα σου πει «γούσταρα» και ο άλλος ότι είναι το χειρότερο πράγμα που έχει δει. Κι αυτοί οι άνθρωποι μπορεί να είναι και κολλητοί. Αλλά, για να επανέλθω, όχι, δεν με πειράζει ούτε το τέλος να ξέρω από πριν. Καμιά φορά τούς λέω, «μάγκες, πείτε μου το τέλος της ταινίας» και δεν με πειράζει που μου το λένε. Η ταινία δεν είναι μόνο αυτά που λέμε εμείς γι' αυτή, καταλαβαίνεις. Έχει δική της ζωή, που τελικά είναι και το μυστικό της, που μοιράζεται με τον κάθε θεατή της.

Βαγγέλης Μουρίκης στη LIFO: «Ας μην ξεχάσουμε να ακούμε» (ή «έχουμε ξεχάσει να ακούμε τον άλλο») Facebook Twitter
«Πας να δεις μια ταινία για την εικόνα και το ψάξιμό της και την αγωνία της και το πάθος της, για το συναίσθημα της και τη λογική της, γι' αυτό που λέει και τον τρόπο της και την ανάπτυξή της, για την εξυπνάδα της και τις βλακείες της. Αυτό πας να δεις». Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LiFO

— Άσε που μερικές φορές, αν ξέρεις από πριν το τέλος της ταινίας, αλλάζει και ο τρόπος που την παρακολουθείς, προσέχεις περισσότερο τα στοιχεία που οδηγούν εκεί.
Ναι, δεν είναι πάντα κακό αυτό το πράγμα. Στο κάτω κάτω, πας να δεις μια ταινία για την εικόνα και το ψάξιμό της και την αγωνία της και το πάθος της, για το συναίσθημά της και τη λογική της, για αυτό που λέει και τον τρόπο της και την ανάπτυξή της, για την εξυπνάδα της και τις βλακείες της. Αυτό πας να δεις.

— Κατά τη γνώμη σου, μπορεί το «Arcadia» να λειτουργήσει θεραπευτικά για κάποιον που θα το παρακολουθήσει;
Ναι. Απόλυτα. Και σχετίζεται με αυτήν τη διαδικασία που λέγαμε πριν. Τα παιδιά έχουν γράψει μια ιστορία η οποία από προσωπική γίνεται γενική. Ξεκινάει από ένα ζευγάρι και καταλήγει να αφορά όλα τα ζευγάρια. Είναι ο τρόπος που εξελίσσεται η ταινία. Αν καθίσει κάποιος να τη δει, στην αρχή θα σκέφτεται «τι είναι αυτό που βλέπω». Και καθώς αποκαλύπτονται περισσότερα, αυτό που βλέπει φαίνεται γνωστό, μοιάζει με κάτι δικό του. Και αν ακολουθήσει τον όποιο ήρωα, μπορεί να πάρει κι από αυτόν πράγματα, γιατί ακούει τα λάθη του. Δεν θέλω να γενικεύω και να κάνω αφορισμούς, αλλά είναι αρετή να ακούς. Εγώ αυτό κατάλαβα από αυτή την ταινία και σε αυτό το σημείο λίγο θεραπεύτηκα, που λες κι εσύ. Έμαθα πάλι να ακούω λίγο και τον άλλον. Μεγάλο πράγμα. Βλέπω πολλούς ανθρώπους γύρω μου που θέλουν πολύ να μιλήσουν, αλλά είναι σαν μη θέλουν να ακούσουν.

— Σαν να έχουν χάσει την ικανότητα να ακούνε.
Ναι. Κι αυτό είναι που πρέπει να ψάξουμε τώρα, αυτό πρέπει να ξαναβρούμε. Κάπου όλοι στριμωχτήκαμε στην πανδημία, επειδή νιώθαμε ότι όλο μας λέγανε και εμείς όλο ακούγαμε και τώρα θέλουμε να μιλήσουμε. Και ναι, είναι ανάγκη μας να μιλήσουμε και να μας ακούσουν και μακάρι έτσι να γίνει. Αλλά ας μην ξεχάσουμε να ακούμε. Έστω μεταξύ μας. Αυτή η ταινία θέλει να την ακούσεις. Κι αν το κάνεις, θα νιώσεις ότι άξιζε τον κόπο, γιατί όλο αυτό μετατρέπεται στο τέλος σε κάτι άλλο, που σε αγγίζει.

— Ανέφερες την πανδημία και μου δίνεις αφορμή να σε πάω αλλού. Όταν έληξε η καραντίνα, έβλεπα μπροστά μου συνέχεια το απόσπασμα από τη σκηνή που λες «πάμε να πιούμε μισό ποτό, ρε μαλάκα» από την «Ψυχή στο στόμα». Και σκέφτομαι ότι αποσπάσματα από τις ταινίες του Οικονομίδη έχουν αποκτήσει τη δική τους αυτόνομη ζωή στο ίντερνετ. Πώς σου φαίνεται αυτό εσένα;
Μια χαρά μου φαίνεται. Οι ήρωες επικοινωνούν τα ζητήματά τους με τον κόσμο εκεί έξω, γιατί έρχονται και κουμπώνουν με ανησυχίες της στιγμής που έχει ο καθένας μας, αλλά και με το ενδιαφέρον για ό,τι ευρύτερο συμβαίνει στον κόσμο. Χαίρομαι επίσης που συγκροτήματα πιτσιρικάδων έκαναν τραγούδια με ατάκες από τον «Βασιλιά» του Γραμματικού, που είναι ταινία 20 χρόνων και βάλε. Έκαναν τραγούδια με αυτή την αφορμή, γιατί βρήκαν εκεί μέσα κάτι που επικοινώνησε μαζί τους, συνδέθηκε με μια προσωπική εικόνα τους, το να σε διώχνουν από τον τόπο σου, π.χ., όπου τόπος σου είναι και το σπίτι σου, να πούμε. Έτσι γίνεται γενικά, βλέπει κάτι κάποιος, το παίρνει και το οικειοποιείται. Και μπορεί να είναι από κάτι πιο εύκολο, ένας απλός καημός να βγει για «μισό ποτό» το βράδυ, μέχρι κάτι πιο σύνθετο. Αφού κάνεις την ταινία, φεύγει από σένα. Βγαίνει εκεί έξω και λέει στον καθένα πέντε πράγματα κι εκείνος κρατάει συνήθως αυτό που του είναι γνώριμο ή που έχει ανάγκη.

Βαγγέλης Μουρίκης στη LIFO: «Ας μην ξεχάσουμε να ακούμε» (ή «έχουμε ξεχάσει να ακούμε τον άλλο») Facebook Twitter
«Δεν θέλω να γενικεύω και να κάνω αφορισμούς, αλλά είναι αρετή να ακούς. Εγώ αυτό κατάλαβα από αυτή την ταινία και σε αυτό το σημείο λίγο θεραπεύτηκα, που λες κι εσύ. Έμαθα πάλι να ακούω λίγο και τον άλλον. Μεγάλο πράγμα. Βλέπω πολλούς ανθρώπους γύρω μου που θέλουν πολύ να μιλήσουν, αλλά είναι σαν μη θέλουν να ακούσουν». Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LiFO

— Ο Οικονομίδης είναι ένας από τους σκηνοθέτες με τους οποίους συνεργάζεσαι συχνά. Τι σε κάνει να δουλεύεις περισσότερες φορές με έναν δημιουργό; Σου αρέσει η οικειότητα; Σε τραβάει το σενάριο που διαβάζεις; Τον πας ως άνθρωπο και τον εμπιστεύεσαι;
Είναι όλα όσα είπες μαζί. Δεν συμβαίνει με όλους τους ανθρώπους, γίνεται με συγκεκριμένους, που τους παρακολουθώ και με ενδιαφέρει το σκεπτικό τους. Δεν είναι τόσο το σενάριο, όσο το σκεπτικό που είχαν εκείνη τη στιγμή, αλλά και το γενικότερο σκεπτικό τους. Ποιο είναι το διά ταύτα τους, τελικά. Τι αναζητούν, πού θέλουν να καταλήξουν και με ποιον τρόπο. Κι αυτό συνήθως δεν ολοκληρώνεται σε μια ταινία. Με τον Οικονομίδη έχουμε κάνει όλες αυτές τις ταινίες και στη νέα ταινία του επίσης, τη «Σπασμένη Φλέβα», γράψαμε το σενάριο παρέα. Δεν παίζω σ’ αυτή, αλλά δουλεύαμε το σενάριο από το ’20 ως το ’22. Η καραντίνα, που έλεγες πριν. Μετά με τον Γρηγοράκη 3-4 μικρού μήκους και μπαμ, «Digger». Με τον Γραμματικό πιο πριν ακόμα κάναμε «Νυχτολούλουδα», «Αγρύπνια», τη «Μήδεια». Και τους «Απόντες», έτσι; Όλοι οι πιτσιρικάδες για τους «Απόντες» μιλάνε.

— Έτσι και βγουν σε επανέκδοση οι «Απόντες» το καλοκαίρι, θα σκίσουν.
Χαμός θα γίνει. Και τώρα έχει μια σεναριάρα έτοιμη εδώ και καιρό, δεν φαντάζεσαι. Είναι εθνικό κεφάλαιο άνθρωποι σαν τον Γραμματικό. Λείπει πολύ από το σινεμά. 

— Μετά το «Arcadia», θα σε δούμε στο «Πολύ κοριτσίστικο όνομα το Πάττυ» του Γιώργου Γεωργόπουλου, που είναι άλλος ένας σκηνοθέτης με τον οποίο συνεργάζεσαι συχνά. Και είναι και αθλητική ταινία, μάλιστα, έπεσε στο μάτι μου ένα promo reel και ενθουσιάστηκα.
Ναι, ναι, πολύ ωραίο σενάριο η «…Πάττυ». Κάνω έναν προπονητή τζούντο εκεί. Ασχολιόμουν παλιά, έκανα Tae Kwon Do, αλλά εντάξει, δεν νομίζω να με πήρε γι' αυτό ο Γιώργος στην ταινία, μάλλον τού έκανα για τον ρόλο. (Γέλια) Δουλεύουμε από παλιά μαζί, έχει σκεπτικό με ενδιαφέρον πολύ δημιουργικό ο Γεωργόπουλος. Κάναμε το «Tungsten» και το «Δεν θέλω να γίνω δυσάρεστος, αλλά πρέπει να μιλήσουμε για κάτι πολύ σοβαρό» παρέα.

— Και μια τελευταία ερώτηση. Επειδή ξέρω ότι βλέπεις πολύ σινεμά, τι ξεχώρισες τη χρονιά που μας πέρασε; Ποια ταινία σε άγγιξε περισσότερο;
Είδα πάρα πολλές ταινίες, αλλά επειδή με ρωτάς τι με άγγιξε περισσότερο φέτος, θα σου πω. Σε ένα κάλεσμα που μου έκαναν στις  φυλακές της Κέρκυρας, με αφορμή την προβολή του «Βασιλιά», μου έδειξαν και αυτοί σε ανταπόδοση, όπως μου είπαν, ένα φιλμάκι 7 λεπτών στο οποίο λάμβαναν μέρος τρεις κρατούμενοι. Με τη βοήθεια των κοινωνιολόγων, καθηγητών στο σχολείο των φυλακών, ντόπιων κινηματογραφιστών και υπεύθυνων εντός και εκτός φυλακής, είχαν γυρίσει τον «Λόγο του Domenico», που είναι μέρος από τη «Νοσταλγία» του Ταρκόφσκι. Ο ένας κρατούμενος ήταν αναλφάβητος και οι άλλοι δύο ήξεραν να διαβάζουν λίγο. Του διάβαζαν αυτοί το κείμενο στις πρόβες κι εκείνος το έμαθε και το έπαιξε. Η ταινία τους τούς δείχνει σε μια πλατεία της Κέρκυρας να ξετυλίγουν το σκηνικό τους μπροστά σε έκπληκτους περαστικούς, τέλεια φτιαγμένο, και να αγγίζει πάρα πολύ τους πάντες γύρω, όπως φαίνεται και στην τελική κόπια. Φοβερό όλο. Πρώτη φορά στα χρονικά τέτοια συνθήκη. Παράσταση κρατουμένων σε χώρο έξω από τις φυλακές. Συνοδεία αστυνομικών έφτασαν στον χώρο, τους έλυσαν, οι τρεις τους έπαιξαν την παράσταση, την κινηματογράφησαν, τους ξαναδέσανε και τους επέστρεψαν στις φυλακές. Αυτό όλο είναι σινεμά από μόνο του, φίλε. 

H ταινία «Arcadia» κυκλοφορεί στους κινηματογράφους από την Πέμπτη 23 Ιανουαρίου.

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

39’ με τον Γιώργο Ζώη

Οθόνες / Γιώργος Ζώης: «Αρνούμαι να είμαι καλεσμένος σε ένα φεστιβάλ, ενώ ο στρατός δολοφονεί παραδίπλα»

Ο δημιουργός του «Αρκάντια», της ελληνικής ταινίας που έλαβε εξαιρετικές κριτικές στην πρόσφατη Μπερλινάλε, εξηγεί τη μετάβασή του σε ένα σινεμά πιο αφηγηματικό, την απόφασή του να μη συμμετέχει στο Φεστιβάλ της Ιερουσαλήμ και συμπεραίνει πως οι μεγάλες κινηματογραφικές διοργανώσεις έχουν υποστεί το δικό τους gentrification.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Νίκος Γραμματικός: «Η τέχνη είναι το μεγαλύτερο αντίδοτο που εφηύρε ο άνθρωπος απέναντι στον θάνατο»

Οθόνες / Νίκος Γραμματικός: «Μα, σας είπα, δεν κάνω θέατρο!»

Ο σκηνοθέτης του «Βασιλιά» και των «Απόντων» επιστρέφει ανεβάζοντας την παράσταση «Ο Σαίξπηρ ζει στο καταφύγιο», τον μονόλογο-ρέκβιεμ του Γιώργου Σκούρτη, και εξηγεί γιατί έχει τόσα χρόνια να κάνει ταινία.
ΑΚΗΣ ΚΑΠΡΑΝΟΣ
Κωνσταντίνα Κοτζαμάνη: «Προσπαθώ να γράφω παράλληλα πολλά πράγματα για να μην αποκοιμιέμαι»

Οθόνες / Κωνσταντίνα Κοτζαμάνη: «Προσπαθώ να γράφω παράλληλα πολλά πράγματα για να μην αποκοιμιέμαι»

Η Ελληνίδα σκηνοθέτις κέρδισε το στοίχημα της δύσκολης «μεσαίου μήκους» ταινίας, καθώς ο «Ηλεκτρικός Κύκνος» της συμμετείχε στο Φεστιβάλ Βενετίας και σήμερα προβάλλεται στις Νύχτες Πρεμιέρας
ΑΚΗΣ ΚΑΠΡΑΝΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η νέα ταινία του Ντέιβιντ Κρόνενμπεργκ και 5 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Οθόνες / Η νέα ταινία του Ντέιβιντ Κρόνενμπεργκ και 5 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Το ακαταμάχητο ντεμπούτο της Λουίζ Κουρβουαζιέ που σάρωσε εισπρακτικά στη Γαλλία και η επίσημη πρόταση της Τσεχίας για το περσινό Όσκαρ Διεθνούς Ταινίας ξεχωρίζουν αυτή την κινηματογραφική εβδομάδα.
THE LIFO TEAM
Πότε ανοίγουν οι θερινοί κινηματογράφοι της Αθήνας;

Οθόνες / Πότε ανοίγουν οι θερινοί κινηματογράφοι της Αθήνας;

Οι Αθηναίοι σινεφίλ δεν θα χρειαστεί να περιμένουν πολύ για να εξασκήσουν την αγαπημένη τους καλοκαιρινή συνήθεια. Συγκεντρώσαμε όλες τις ημερομηνίες που έχουν γίνει γνωστές για την έναρξη λειτουργίας των θερινών σινεμά της πρωτεύουσας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Στα εννιά μου προσπαθούσα να καταλάβω τι σχέση είχε το λεωφορείο με την Μπλανς Ντιμπουά» / «Το Λεωφορείο ο πόθος ήταν η πρώτη μου ακατάλληλη ταινία»: Oι 10 αγαπημένες ταινίες του Γιάννη Ξανθούλη

Μυθολογίες / «Το Λεωφορείο ο πόθος ήταν η πρώτη μου ακατάλληλη ταινία»: Oι 10 αγαπημένες ταινίες του Γιάννη Ξανθούλη

Η κινηματογραφική λίστα του Έλληνα συγγραφέα είναι συγκινησιακά φορτισμένη και γεμάτη παιδικές αναμνήσεις όπως και τα βιβλία του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
«I love Lucy»: Οργή, αλκοόλ, χρήμα, ξύλο και απιστίες πίσω από το πιο διάσημο οικογενειακό σόου του κόσμου

Σαν σήμερα / Λουσίλ Μπολ: Η πιο αξιολάτρευτη νοικοκυρά της Αμερικής ήταν μια απάτη

Σαν σήμερα το 1989 πεθαίνει η Αμερικανίδα ηθοποιός Λουσίλ Μπολ, πρωταγωνίστρια της διάσημης τηλεοπτικής σειράς «I love Lucy». Αν και λατρεύτηκε από εκατομμύρια τηλεθεατές, η πραγματικότητα πίσω από το «Καλύτερο τηλεοπτικό σόου όλων των εποχών» ήταν γεμάτη βία, αλκοόλ και απιστίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η «Εκδίκηση των Σιθ» έγινε 20 χρονών και επιστρέφει στους κινηματογράφους

Οθόνες / Η «Εκδίκηση των Σιθ» έγινε 20 χρονών και επιστρέφει στους κινηματογράφους

Το κλείσιμο μιας τριλογίας «Star Wars» που λοιδορήθηκε, για να επανεκτιμηθεί μερικώς όταν η νεότερη έπεσε θύμα των γενικευμένων culture wars και των ελάχιστων φιλοδοξιών της, επανεμφανίζεται στα σινεμά με αφορμή την επέτειο 20 χρόνων από την κυκλοφορία της.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Your Friends & Neighbors: Και ο πλούσιος λευκός πενηντάρης έχει ψυχή

Daily / Your Friends & Neighbors: Και ο πλούσιος λευκός πενηντάρης έχει ψυχή

Ο Τζον Χαμ υποδύεται τον επιτυχημένο επενδυτή που χάνει ξαφνικά το έδαφος κάτω από τα πόδια του σ΄αυτή την εκλεκτικά διασκεδαστική, κατά τόπους δραματική και συχνά διεισδυτική σάτιρα ηθών της πλουτοκρατικής ελίτ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Οι 10+1 αγαπημένες ταινίες του Σπύρου Στάβερη

Μυθολογίες / «Μου αρέσουν οι ιστορίες εκδίκησης στο σινεμά»: Οι 10+1 αγαπημένες ταινίες του Σπύρου Στάβερη

Από το φιλιππινέζικο σινεμά και τον Ζακ Τατί, μέχρι μια ταινία με μαχητές kung-fu που εξεγείρονται ενάντια στη γραφειοκρατία -και μία που τον ώθησε να ζητήσει από τη Marthe Keller να τον κάνει φίλο στο Facebook- η λίστα του φωτογράφου είναι γεμάτη εκπλήξεις.
ΣΠΥΡΟΣ ΣΤΑΒΕΡΗΣ
Κωστής Χαραμουντάνης: «Για να κάνω σινεμά μένω ακόμα στο πατρικό μου»

Κωστής Χαραμουντάνης / Κωστής Χαραμουντάνης: «Για να κάνω σινεμά μένω ακόμα στο πατρικό μου»

Ο 31χρονος σκηνοθέτης νιώθει πως ενηλικιώθηκε μαζί με την πρώτη του βραβευμένη ταινία, «Κιούκα: Πριν το τέλος του καλοκαιριού», κινηματογραφεί τις αναμνήσεις του και είναι μία από τις πιο μεγάλες ελπίδες του ελληνικού κινηματογράφου.
M. HULOT
«Το γυναικείο σώμα είναι το πρώτο που προσπαθεί να ελέγξει κάθε εξουσία»

Thalia Mavros / «Το γυναικείο σώμα είναι το πρώτο που προσπαθεί να ελέγξει κάθε εξουσία»

Η διεθνώς βραβευμένη παραγωγός και σκηνοθέτις Thalia Mavros μιλά στη LIFO για τη νέα πραγματικότητα που διαμορφώνει η «αυτοκρατορία» του Τραμπ, καθώς και για τη θέση της γυναίκας σε έναν κόσμο που αλλάζει - και όχι προς το καλύτερο.
M. HULOT
«The last of us» - S02 : Να δεις τι σου 'χω για μετά

Οθόνες / «The last of us» - S02 : Να δεις τι σου 'χω για μετά

Το πρώτο επεισόδιο της δεύτερης σεζόν της αγαπημένης σειράς του HBO λειτουργεί ως εισαγωγή, συστήνοντας νέους χαρακτήρες, το περιβάλλον της δράσης, τη σχέση των παλιών χαρακτήρων με αυτό αλλά και μεταξύ τους.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Κρίστοφερ Νόλαν, σε εκλιπαρώ, μην κάνεις την Οδύσσεια ‘σύγχρονη’»

Οθόνες / «Κρίστοφερ Νόλαν, σε εκλιπαρώ, μην κάνεις την Οδύσσεια σύγχρονη»

Ο επιφανής μελετητής του Ομήρου και διευθυντής του New York Times Review of Books, Ντάνιελ Μέντελσον, περιγράφει στην εφημερίδα Telegraph τους τρεις βασικούς κανόνες που ελπίζει να τηρηθούν κατά τη μεταφορά της «Οδύσσειας» στη μεγάλη οθόνη.
THE LIFO TEAM
Movies

Οθόνες / Μια ταινία για τον Bloody Hawκ και άλλοι 8 λόγοι για να πάτε σινεμά

Αυτή την εβδομάδα έχουν την τιμητική τους τα κατασκοπικά θρίλερ, παίζει η επανέκδοση του Delicatessen και ένα ντοκιμαντέρ για τον δημοφιλή ράπερ που δεν απευθύνεται μόνο στο fan base του — όχι άλλο Minecraft.
THE LIFO TEAM
«Οι περισσότεροι κινηματογράφοι στην Αργεντινή έχουν μετατραπεί σε εκκλησίες ευαγγελιστών»

Οθόνες / «Οι περισσότεροι κινηματογράφοι στην Αργεντινή έχουν μετατραπεί σε εκκλησίες ευαγγελιστών»

Με το βραβευμένο ντοκιμαντέρ Μουσείο της Νύχτας, ο Φερμίν Ελόι Ακόστα αναδεικνύει ένα πολύτιμο φωτογραφικό αρχείο για τη Νέα Υόρκη των δεκαετιών του ’70 και του ’80, ενώ μιλά στη LiFO για την αβεβαιότητα του μέλλοντος του κινηματογράφου στην Αργεντινή και τις πολιτικές αναταράξεις στη χώρα του.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
JASON MOMOA

Οπτική Γωνία / Το σινεμά ως τοποθέτηση προϊόντος: Το «Minecraft» σπάει ταμεία

Η τεράστια επιτυχία της κινηματογραφικής διασκευής του δημοφιλούς παιχνιδιού θεμελιώνει μια νέα εποχή στο στουντιακό σινεμά που καθιστά την ταύτιση θεατή και καταναλωτή εντονότερη από ποτέ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ