Bacurau: Ένα ιδιόμορφο γουέστερν για τον ρατσισμό

Bacurau: Ένα ιδιόμορφο γουέστερν για τον ρατσισμό Facebook Twitter
Με το που γίνεται αντιληπτό το ξεκλήρισμα μιας οικογένειας, οι κάτοικοι συνασπίζονται, με τη βοήθεια ενός αυτοεξόριστου transexual και ενός δυνατού, αυτοσχέδιου, ψυχοτροπικού χαπιού.
0

Μετά το αισθησιακό, ρευστό Aquarius, κανείς δεν περίμενε ένα αιματοβαμμένο θρίλερ από τον  , τον Βραζιλιάνο σκηνοθέτη που, ναι μεν ύφανε έναν πολιτικό τόνο στο υπόστρωμα του δράματος με πρωταγωνίστρια την Σόνια Μπράγκα, αλλά στο Bacurau (ένα είδος μεγάλου πτηνού, αλλά και το μικροσκοπικό χωριό όπου εκτυλίσσεται η δράση) αντιτίθεται εμμμέσως πλην σαφώς στον επιθετικό, ξεδιάντροπο ρατσισμό του ακροδεξιού ηγέτη της χώρας του, Ζαΐρ Μπολσονάρο.

Το απομακρυσμένο χωριό, που αποτελείται από έναν χωματόδρομο, ένα καφενείο, ένα λαογραφικό μουσείο και καλύβες ένθεν κακείθεν, με κατοίκους αντιπροσωπευτικούς της βραζιλιάνικης διαφορετικότητας, ή, κάθε καρυδιάς καρύδι, όπως ενδεχομένως διαπίστωνε απαξιωτικά κάποιος αμάθητος "δυτικός". Κι ενώ οι λιγοστοί πολίτες αποχαιρετούν μια σημαντική γυναίκα της κοινότητας, που έφυγε από τη ζωή στα βαθιά της γεράματα, ξαφνικά το σήμα του κινητού πέφτει τελείως, η περιοχή εξαφανίζεται από το δορυφορικό χάρτη, ένα drone σε σχήμα ιπτάμενου δίσκου παρακολουθεί τις κινήσεις τους και δυο παράξενοι μοτοσυκλετιστές επισκέπτονται τον ελάχιστα τουριστικό χώρο, κάνοντας ευγενικές, ύποπτες ερωτήσεις στους ντόπιους.

Το Bacurau σίγουρα καλεί στα όπλα μια κοινωνία με ευρεία εθνοτική και φυλετική ποικιλία: μια ταινία που ξεκινάει με φέρετρα πεταμένα στους δρόμους και κλείνει με κανονικό πόλεμο ανάμεσα στους κατατρεγμένους και τους ψυχανώμαλους, σίγουρα δεν είναι ένα ακόμη ντελιριακό γουέστερν, ή καλά μεταμφιεσμένο σχόλιο.


Το πένθος, που διακόπτεται προσωρινά από το βίαιο ξέσπασμα της αγέλαστης γιατρού του χωριού (Μπράγκα), δίνει τη θέση του σε ένα δυσοίωνο προαίσθημα. Λίγο πιο πέρα, μια ομάδα από αγγλόφωνους ανθρωποκυνηγούς, αγνώστων προθέσεων αλλά σίγουρα οπλισμένων με φονικά ένστικτα, με αρχηγό έναν αψυχολόγητο Γερμανό (Ούντο Κίερ), ετοιμάζονται για επίθεση. Με κάποιον τρόπο, αποφάσισαν πως αυτή απομονωμένη κουκίδα είναι ιδανικό playground για ανομολόγητες πράξεις, παίρνοντας την άδεια να δράσουν, σαν να αλωνίζουν σε πάρκο με άγρια θηρία.

Με το που γίνεται αντιληπτό το ξεκλήρισμα μιας οικογένειας, οι κάτοικοι συνασπίζονται, με τη βοήθεια ενός αυτοεξόριστου transexual και ενός δυνατού, αυτοσχέδιου, ψυχοτροπικού χαπιού. Το ιστορικό μουσείο που φαντάζει παράταιρο σε μια τόσο αντιτουριστική γωνιά της Βραζιλίας, στο ταπεινό Σερτάο, σίγουρα δεν είναι τυχαία τοποθετημένο: συμβολίζει την αντίσταση μιας μεγάλης οικογένειας απέναντι σε απειλές του παρελθόντος, και σίγουρα έχει κληρονομήσει μια υπερηφάνεια που γίνεται δύσκολα αντιληπτή, κάτω από τη βιτρίνα της φτώχειας και της ανέχειας.

Bacurau: Ένα ιδιόμορφο γουέστερν για τον ρατσισμό Facebook Twitter
Μαζί με τον επί σειρά ετών καλλιτεχνικό διευθυντή του, Τζουλιάνο Ντορνέλες, ο Μεντόνσα μοντάρει με τη διαδικασία του επείγοντος, μετατρέποντας την καθημερινή ραστώνη των αρχικών πλάνων σε ακραία, οριακή κατάσταση.

Μαζί με τον επί σειρά ετών καλλιτεχνικό διευθυντή του, Τζουλιάνο Ντορνέλες, ο Μεντόνσα μοντάρει με τη διαδικασία του επείγοντος, μετατρέποντας την καθημερινή ραστώνη των αρχικών πλάνων σε ακραία, οριακή κατάσταση. Πλασιώνοντας τους κατατρεγμένους με χαρακτήρες που επιστρέφουν στον τόπο τους στην κρίσιμη στιγμή, φτιάχνει ένα γουέστερν με στιλ και ατμόσφαιρα, μερικούς ασύνδετους διαλόγους (ειδικά μεταξύ των αγγλόφωνων ηθοποιών), προσηλωμένο και τεταμένο, με επίκαιρο twist, καθώς οι κακοί δεν είναι ακριβώς κυβερνητικοί, θεσμικοί, ή κατάσκοποι, αλλά μια συμμορία παρανοϊκών με σποραδικές τύψεις και νεφελώδη κίνητρα- ο καλοντυμένος νεαρός προύχοντας από το διπλανό κεφαλοχώρι διακωμωδείται από τους ντόπιους και ξαποστέλνεται κακήν κακώς, διότι εκβιάζει τάζοντας ψεύδη και θερίζοντας ύβρεις.

Σε δηλώσεις του, ο Μεντόνσα αποποιείται την περιοριστική ταμπέλα του ακτιβιστή δημιουργού, αν και παραδέχεται πως στο έργο του ενυπάρχει επαγρύπνιση έναντι του κινηματογραφικού εφησυχασμού. Το Bacurau σίγουρα καλεί στα όπλα μια κοινωνία με ευρεία εθνοτική και φυλετική ποικιλία: μια ταινία που ξεκινάει με φέρετρα πεταμένα στους δρόμους και κλείνει με κανονικό πόλεμο ανάμεσα στους κατατρεγμένους και τους ψυχανώμαλους, σίγουρα δεν είναι ένα ακόμη ντελιριακό γουέστερν, ή καλά μεταμφιεσμένο σχόλιο.

 
Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τζον Κασσαβέτης, εξέχων δημιουργός της αμερικανικής αβάν-γκαρντ

Οθόνες / Τζον Κασσαβέτης: «Το καλύτερο location στον κόσμο είναι το ανθρώπινο πρόσωπο»

Γεννήθηκε σαν σήμερα ο ελληνοαμερικανός σκηνοθέτης και ηθοποιός που έγραψε ιστορία στον κινηματογράφο με σπουδαίες ταινίες όπως οι «Μια γυναίκα εξομολογείται», «Νύχτα Πρεμιέρας», «Γκλόρια» και πολλές ακόμα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η συγκλονιστική «Φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ακούγεται από σήμερα και στην Αθήνα

Οθόνες / Η συγκλονιστική «Φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ακούγεται από σήμερα και στην Ελλάδα

Ένα 6χρονο κορίτσι «φωνάζει» το πιο δυνατό αντιπολεμικό μήνυμα, οι Έλληνες διασκευάζουν Ντίκενς (και το κάνουν πολύ καλά) και άλλες πέντε ταινίες που μπορείτε να δείτε από σήμερα στα σινεμά.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Σινεμά από το μέλλον, για δύο εβδομάδες στην Αθήνα

Οθόνες / Σινεμά από το μέλλον, για δύο εβδομάδες στην Αθήνα

Το Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου της Αθήνας επιστρέφει. Για δύο εβδομάδες θα δούμε μερικές από τις πιο ενδιαφέρουσες ταινίες σύχρονων δημιουργών, παράλληλα με αποκατεστημένες κλασικές που άφησαν εποχή.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Beatles νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων

Daily / Beatles νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων

Η μυθική σειρά οκτώ (συν ένα) επεισοδίων που διασχίζει ολόκληρη την εξωπραγματική διαδρομή του πιο σημαντικού και πιο λατρεμένου συγκρότημα στην ιστορία, επέστρεψε στο Disney + σε νέα, αποκατεστημένη εκδοχή με πεντακάθαρη εικόνα και κρυστάλλινο ήχο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Barry Lyndon»: Η μεγαλειώδης ύβρις ενός όμορφου αριβίστα

Οθόνες / «Barry Lyndon»: Η μεγαλειώδης ύβρις ενός όμορφου αριβίστα

Πενήντα χρόνια μετά την πρώτη προβολή της, η ταινία του Στάνλεϊ Κιούμπρικ παραμένει ένα μεγάλο εικαστικό αριστούργημα και σίγουρα μία από τις ωραιότερες ταινίες που γυρίστηκαν ποτέ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Νταβίντ Πάμπλος: « Το Μεξικό βυθίζεται στη βία εδώ και πολλά χρόνια»

Οθόνες / Νταβίντ Πάμπλος: «Το Μεξικό βυθίζεται στη βία εδώ και πολλά χρόνια»

Βία, καρτέλ ναρκωτικών, τρόμος παντού, σκλάβοι του σεξ αλλά και queer έρωτες στο Μεξικό του σήμερα. Αυτό είναι το σκηνικό της συγκλονιστικής ταινίας «Στον δρόμο» που είδαμε στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης. Ο Μεξικανός σκηνοθέτης μίλησε στη LiFO για τη ζωή στο Μεξικό αλλά και για την τόλμη που χρειάστηκε να γυρίσει μια ταινία με ένα τόσο επικίνδυνο για τη χώρα του θέμα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το μέλλον που προφήτευσε το «Ghost in the shell» είναι εδώ

Μουσική / Το μέλλον που προφήτευσε το «Ghost in the shell» είναι εδώ

Το 1995, όταν βγήκε στους κινηματογράφους το διάσημο άνιμε του Mamoru Oshii, οι αναφορές του στην ΑΙ ακούγονταν εξωγήινες. Σήμερα, μοιάζει πιο επίκαιρο και σύγχρονο από ποτέ. Το ίδιο και το σάουντρακ του Kenji Kawai. Σε λίγες μέρες προβάλλεται ξανά στην Αθήνα.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Βιμ Βέντερς: «Είμαι αισιόδοξος για το σινεμά, ο κόσμος σιχάθηκε το streaming»

Οθόνες / Βιμ Βέντερς στη LifO: «O κόσμος σιχάθηκε το streaming»

Με αφορμή το αφιέρωμα στο έργο του που είδαμε στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση, ο Γερμανός σκηνοθέτης μάς μίλησε για την εκλεκτική συγγένεια που νιώθει με την Ιαπωνία και για τον τρόπο που του αρέσει να κάνει ταινίες, ενώ εξέφρασε την αισιοδοξία του για την επιστροφή του κοινού στις κινηματογραφικές αίθουσες.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ