Ανταπόκριση από τις Κάννες: H νέα ταινία του Τζαφάρ Παναχί

Ανταπόκριση από τις Κάννες: H νέα ταινία του Τζαφάρ Παναχί Facebook Twitter
0

Εδώ και οκτώ χρόνια ο Τζαφάρ Παναχί έχει χάσει το νόμιμο δικαίωμα να γυρίζει ταινίες στο Ιράν, μετά από απόφαση της κυβέρνησης της χώρας του. Χωρίς να τον φυλακίσουν, τον έχουν περιορίσει σε σύνορα που είναι προφανές πως δεν τον χωράνε. Η γεωγραφική φυλακή, ευτυχώς, δεν έχει μεταφραστεί σε καλλιτεχνική αεργία, με αποτέλεσμα να έχει καταφέρει έκτοτε να σκηνοθετήσει τέσσερις ταινίες και να τις φυγαδεύσει στο εξωτερικό.


Αυτή η παράδοξη σύμβαση μοιάζει να βολεύει τις Αρχές, που έχουν επιτελέσει το τυπικό καθήκον τους να τον τιμωρήσουν θεωρητικά για τις απόψεις του, αλλά και εκείνον, με κάποιον τρόπο, που σαν τη γάτα με το ποντίκι βρίσκει τον δρόμο για τα Φεστιβάλ για να δείξει τι σκέφτεται για όλα αυτά, έχοντας ως επίκεντρο τον εαυτό του.


Στα «3 Πρόσωπα» πρωταγωνιστούν ο Τζαφάρ Παναχί και η Μπενάζ Τζαφαρί, οι οποίοι οδηγούνται σε ένα μικρό τουρκόφωνο χωριό μετά από το βίντεο μιας κοπέλας που καταγγέλλει την οικογένειά της, η οποία δεν της επιτρέπει να γίνει ηθοποιός, και κατηγορεί την Μπενάζ πως αγνόησε τις επικλήσεις της για βοήθεια.

Ο Παναχί μιλά έμμεσα για τα δικά του θέματα, υφαίνοντας το πολυπρόσωπο πορτρέτο της καταπιεσμένης γυναίκας στο σύγχρονο Ιράν μέσα από φυσικούς διαλόγους, απλούς και ανώδυνους σε πρώτη ματιά, αλλά βαθιά πολιτικούς και ενοχλητικά εξομολογητικούς.

Στη διαδρομή, μέσα στο τζιπ που παραπέμπει στον Αμπάς Κιαροστάμι, οι δυο τους αναρωτιούνται αν το κλιπ είναι αληθινό ή αν πρόκειται για μια δοκιμασία στην οποία τους υποβάλλει η νεαρή Μαρζιγιέ.

Μια ακόμα ηθοποιός που έχει αποσυρθεί, η Σεχραζάντ, θα προστεθεί στις τρεις γενιές των γυναικών που αποκαλύπτουν σταδιακά την ταλαιπωρία που έχουν υποστεί, η καθεμιά με τη δική της οπτική και κάτω από διαφορετικές συνθήκες, στην προσπάθειά τους να κυνηγήσουν τα όνειρά τους σε μια κοινωνία άτεγκτα πατριαρχική, με τους ηθικούς νόμους να τις στοιχειώνουν και τους υπαρκτούς κανονισμούς να περιορίζουν τον λόγο τους.

Έτσι, ο Παναχί μιλά έμμεσα για τα δικά του θέματα, υφαίνοντας το πολυπρόσωπο πορτρέτο της καταπιεσμένης γυναίκας στο σύγχρονο Ιράν μέσα από φυσικούς διαλόγους, απλούς και ανώδυνους σε πρώτη ματιά, αλλά βαθιά πολιτικούς και ενοχλητικά εξομολογητικούς. Τα «3 Πρόσωπα» είναι ένα ύπουλο φιτίλι στη μακαριότητα μιας μονοδιάστατης χώρας, μια παραλλαγή στο χαμηλόφωνο opus του Παναχί.

Στην επίσημη πρεμιέρα στο Φεστιβάλ Καννών μια θέση ήταν συμβολικά κενή, καθώς ο Παναχί έμεινε για μια ακόμη φορά στο σπίτι του, αφού οι Αρχές έχουν εδώ και καιρό κατάσχει το διαβατήριό του.

Τα παιδιά του και το καστ ήταν ωστόσο εδώ και ο Ασγκάρ Φαραντί, ο οποίος διαγωνίζεται επίσης για τον Φοίνικα, προστέθηκε στη λίστα των καλλιτεχνών που ζητούν άμεση αποκατάσταση των ελευθεριών που στερείται ο δημιουργός του «Ballon Blanc» και του «Offside».

Μετά τη Χρυσή Κάμερα και το βραβείο στο τμήμα Ένα Κάποιο Βλέμμα, την Αργυρή και Χρυσή Άρκτο στο Βερολίνο και τον Χρυσό Λέοντα στη Βενετία, ένα μεγάλο βραβείο στις Κάννες είναι το μόνο έπαθλο που λείπει από το παλμαρέ του Παναχί, και με αυτή την ταινία είναι μαθηματικά εξακριβωμένο πως θα το αποκτήσει.

Ανταπόκριση από τις Κάννες: H νέα ταινία του Τζαφάρ Παναχί Facebook Twitter
Το σινεμά του Τζαφάρ Παναχί συνεχίζει την παράδοση του δασκάλου του, του Αμπάς Κιαροστάμι.


Το σινεμά του συνεχίζει την παράδοση του δασκάλου του, του Αμπάς Κιαροστάμι, ο οποίος είχε τη δυνατότητα να επεκτείνει την καριέρα του εκτός συνόρων, όπως ακριβώς έκανε και ο Φαραντί, με το «Everybody Knows», στρατολογώντας διεθνές καστ για να εφαρμόσει το στυλ και τις θεματικές του ανησυχίες.

Ο ιρανικής καταγωγής, αν και γεννημένος στις ΗΠΑ, Ραμίν Μπαρανί δείχνει το τρίτο πρόσωπο της κουλτούρας της χώρας του και ίσως όχι και τόσο συμπτωματικά πραγματεύεται τη στέρηση της ανθρώπινης επιλογής στη διασκευή του κλασικού μυθιστορήματος «Φαρενάιτ 451», πενήντα δύο χρόνια μετά την πρώτη του μεταφορά στο πανί από τον Φρανσουά Τριφό.


Ο Μάικλ Μπ. Τζόρνταν του «Creed» και του «Μαύρου Πάνθηρα» πρωταγωνιστεί, αλλά ο σπουδαίος Μάικλ Σάνον κρατάει το ενδιαφέρον και το έργο με το πορτρέτο του διοικητή που έχει μολυνθεί από την αναλογική γνώση που το αυτοματοποιημένο κράτος της καταναγκαστικής, ευτυχισμένης άγνοιας απαγορεύει, και έρχεται σε συνεχή, εξωτερική και ψυχική, σύγκρουση με τη συνείδησή του.

Εκτός διαγωνιστικού προγράμματος, το νέο «Φαρενάιτ 451» έχει αντικαταστήσει τον προφητικό χαρακτήρα του βιβλίου του Μπράντμπερι με πιο ρεαλιστικές όψεις της ψηφιακής παγκοσμιοποίησης, αν και δεν προτείνει κάτι που δεν έχουμε ήδη δει ή διαπιστώσει για την επιβεβλημένη ομοιομορφία και τον φασισμό της σκέψης.

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Αποκάλυψη στους Τροπικούς»: Ένα πραγματικά σπουδαίο ντοκιμαντέρ μόλις ανέβηκε στο Netflix  

Daily / «Αποκάλυψη στους Τροπικούς»: Ένα πραγματικά σπουδαίο ντοκιμαντέρ μόλις ανέβηκε στο Netflix  

Η τελευταία ερευνητική δουλειά της βραβευμένης σκηνοθέτριας Πέτρα Κόστα, είναι ένα υποδειγματικό, υποβλητικό ντοκιμαντέρ με κεντρικό άξονα την καθοριστική συμβολή των Βραζιλιάνων Ευαγγελιστών στην άνοδο του «Τραμπ των Τροπικών» στην εξουσία.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το «requel» ενός θρίλερ των 90s και 8 ακόμη λόγοι να πάτε σινεμά

Οθόνες / Το requel ενός θρίλερ των ΄90s και 7 ακόμα λόγοι να πάτε σινεμά

Η ανάσταση του «I Know What You Did Last Summer», η νέα ταινία του Φρανσουά Οζόν, η έκπληξη των Καννών «Sorry Baby» και η ταινία που εδραίωσε το άστρο της Μόνικα Μπελούτσι - Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
ΕΠΕΞ MICHAEL DOUGLAS

Οθόνες / Μάικλ Ντάγκλας: Το ήσυχο αντίο ενός ανήσυχου σταρ

«Nepo baby» πριν καν υπάρξει ο όρος, ο Μάικλ Ντάγκλας βρήκε τη δική του φωνή μέσα από ρόλους που σφράγισαν το Χόλιγουντ, φτάνοντας σε μια καριέρα έξι δεκαετιών γεμάτη σκαμπανεβάσματα και δυνατές στιγμές.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
TAINIES

Οθόνες / Ο ανανεωμένος Superman και 6 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Ένας υπερήρωας, μερικοί επικίνδυνοι καρχαρίες, ένα αμερικανικό ρομαντικό δράμα, μπόλικος σουρεαλισμός και γαλλικό chanson: Το κινηματογραφικό μενού της εβδομάδας έχει από όλα - Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
Superman: Ένα αβαρές επεισόδιο κυριακάτικου cartoon

Oθόνες / Superman: Ένα αβαρές επεισόδιο κυριακάτικου καρτούν

Υπερφορτωμένο, κατά διαστήματα απολαυστικό, με μια τετράποδη προσθήκη που θα κάνει τους ζωόφιλους να γαβγίζουν από χαρά, το «Superman» του Τζέιμς Γκαν δεν προσποιείται πως θέλει να προσφέρει τίποτα παραπάνω από δύο ευχάριστες ώρες στο σινεμά.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Superman, καρχαρίες και Νταλί από αύριο στους κινηματογράφους

Πολιτισμός / Superman, καρχαρίες και Νταλί από αύριο στους κινηματογράφους

Η πρώτη ταινία του αναγεννημένου διευρυμένου σύμπαντος της DC, ο υβριδικός μεταμεσονύκτιος χαβαλές του «Dangerous Animals» και το χιτσκοκικό «Spellbound», με την ονειρική σεκάνς ανθολογίας που σχεδίασε ο Σαλβαδόρ Νταλί, ξεχωρίζουν από το πρόγραμμα αυτής της εβδομάδας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Νύχτα Αγωνίας: Το trendy δράμα του Χίτσκοκ με τη συμμετοχή του Νταλί

Οθόνες / Νύχτα Αγωνίας: Το trendy δράμα του Χίτσκοκ με τη συμμετοχή του Νταλί

Ο μεγαλοπαραγωγός Ντέιβιντ Ο. Σέλζνικ επιθυμούσε ένα trendy δράμα για την ψυχανάλυση, ενώ ο Άλφρεντ Χίτσκοκ γύρισε άλλο ένα θρίλερ για το σεξ, την ερωτική επιθυμία και τον ρόλο μιας δυναμικής γιατρού, απροστάτευτης σε ένα σεξιστικό ανδροκρατούμενο μικρόκοσμο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Αναγέννηση του Jurassic World με ανακυκλωμένα υλικά, ανακουφιστικά αναχρονιστική

Οθόνες / Jurassic World: Ανακυκλωμένα υλικά, ανακουφιστικό πισωγύρισμα

Ο Κόλιν Τρεβόροου ξεκίνησε δυνατά τη δεύτερη τριλογία του Jurassic σύμπαντος και την έστειλε στον αγύριστο ή περίπου στη μέση του πουθενά, με τους τροποποιημένους δεινοσαύρους αδέσποτους, οπλισμένους κι επικίνδυνους, σε ένα φινάλε με οικολογικές κορόνες, πανηγυρικά χαοτικό, ψευδεπίγραφα απειλητικό και, εν τέλει, εξαιρετικά ανιαρό.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Στο «F1», o Μπραντ Πιτ θυμίζει τους σταρ μιας άλλης εποχής

Οθόνες / Στο «F1», o Μπραντ Πιτ θυμίζει τους σταρ μιας άλλης εποχής

Ο Μπραντ Πιτ, σε έναν μεγαλειώδη αναχρονισμό σε σύγκριση με τους ζορισμένους άνδρες του σύγχρονου κινηματογράφου, παίζει την ψυχούλα που όλοι φανταζόμαστε στο «F1», έναν (καθόλου σκοτεινό) ιππότη της ασφάλτου, ριψοκίνδυνο για το fun της ιστορίας, σε πλήρη έλεγχο της κατάστασης, πιστό στο σχεδόν ερωτικό του ραντεβού με τον φακό.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
10 κινηματογραφικές προβολές-events που δεν πρέπει να χάσετε φέτος το καλοκαίρι

Οθόνες / 10 θρυλικές ταινίες που θα δούμε φέτος στα θερινά

Πέρα από τις ταινίες της διανομής, το καλοκαίρι διεξάγονται events, φεστιβάλ κaι αφιερώματα που (επανα)συστήνουν θησαυρούς από το κινηματογραφικό παρελθόν. Επιλέγουμε μια προβολή από δέκα τέτοιες δράσεις, στις οποίες κάθε σινεφίλ αξίζει να χτυπήσει κάρτα. 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ