Ανταπόκριση από τις Κάννες: Η μέτρια επιστροφή του Ασγκάρ Φαραντί

Ανταπόκριση από τις Κάννες: Η μέτρια επιστροφή του Ασγκάρ Φαραντί Facebook Twitter
H πικρή διαπίστωση είναι πως η άτυπη κατάρα της κατά τεκμήριο απογοητευτικής ταινίας που ανοίγει το Φεστιβάλ Καννών, εντός ή εκτός Διαγωνιστικού (αυτήν τη φορά εντός), συνεχίζεται, ακόμη κι αν ένα μεγάλο όνομα όπως ο Φαραντί πέφτει πρώτο στη μάχη για τον Φοίνικα.
0

Everybodyknows ότι ο Ιρανός Ασγκάρ Φαραντί είναι σπουδαίος σκηνοθέτης, αλλά στην ταινία με αυτόν ακριβώς τον τίτλο ανακυκλώνει ανθρώπινες καταστάσεις και μοτίβα που έχει πραγματευτεί καλύτερα, θέματα όπως το παρελθόν και ο χωρισμός, που άλλωστε έχουν βαφτίσει εξαιρετικές δημιουργίες του.

 

Στην ισπανόφωνη επιστροφή του στο Φεστιβάλ Καννών, δύο χρόνια μετά τον θρίαμβο του «Εμποράκου» (που είχε αποσπάσει βραβείο σεναρίου και ανδρικής ερμηνείας στο φεστιβάλ, αλλά και το δεύτερο ξενόγλωσσο Όσκαρ του), «διατάσσει» εύστοχα τους τρεις πασίγνωστους πρωταγωνιστές του, τον Χαβιέρ Μπαρδέμ, την Πενέλοπε Κρουζ και τον Ρικάρντο Νταρίν, σε μια ιστορία απαγωγής που παραλλάσσει την εξαφάνιση του «Τι απέγινε η Έλι», μείον το μυστήριο και την πιο υπαρξιακή αναζήτηση της υπέροχης ταινίας, μέσω της οποίας θαυμάσαμε το λιτό και ουσιαστικό σινεμά του για πρώτη φορά.

 

Το ταλέντο του Φαραντί να ξεφλουδίζει με το σταγονόμετρο την ψυχή των χαρακτήρων και να δίνει νέα διάσταση σε φαινομενικά τυχαία σημάδια που δεν έχουν και τόση σημασία στην αρχή, μαζί με τις καλές ερμηνείες των πιο αξιόπιστων και δοκιμασμένων ισπανόφωνων ηθοποιών στον κόσμο, δεν ισοφαρίζει πλήρως την αδυναμία του να μετατρέψει ένα θρίλερ διαλόγων σε ένα δράμα με ένταση και γροθιά, όπως ορίζουν οι καταστάσεις που περιγράφονται.

 

Η Κρουζ επιστρέφει στο πατρικό της μετά από καιρό για έναν συγγενικό γάμο, με τον μικρό γιο και την έφηβη κόρη της − ο σύζυγος έχει μείνει πίσω, στην Αργεντινή. Το χαρμόσυνο γεγονός σύντομα εξελίσσεται σε μια τραγωδία επώδυνης εκκρεμότητας, όταν η κόρη εξαφανίζεται μετά το γαμήλιο πάρτι και μηνύματα στο κινητό της την ειδοποιούν πως αν δεν δώσει άμεσα 300.000 ευρώ λύτρα, η γεμάτη ζωή και όνειρα μικρή θα πεθάνει. Ο μόνος που μπορεί να τη βοηθήσει είναι ο καλός της φίλος και πρώην εραστής της (Μπαρδέμ), ο οποίος σκέφτεται να βγάλει στο σφυρί τον επιτυχημένο αμπελώνα που παλιότερα είχε αγοράσει από εκείνη.

 

Το ενδιαφέρον στοιχείο της ταινίας είναι η σταδιακή αποκάλυψη της εμπλοκής μελών της οικογένειας σε ένα πέπλο συνωμοσίας και εκατέρωθεν κατηγοριών που καλύπτει τη μικρή κοινότητα, λες και μυστικά ετών έρχονται στο φως μετά από χρόνια αμήχανης, απωθημένης, συλλογικής ενοχής.

 

Το ταλέντο του Φαραντί να ξεφλουδίζει με το σταγονόμετρο την ψυχή των χαρακτήρων και να δίνει νέα διάσταση σε φαινομενικά τυχαία σημάδια που δεν έχουν και τόση σημασία στην αρχή, μαζί με τις καλές ερμηνείες των πιο αξιόπιστων και δοκιμασμένων ισπανόφωνων ηθοποιών στον κόσμο, δεν ισοφαρίζει πλήρως την αδυναμία του να μετατρέψει ένα θρίλερ διαλόγων σε ένα δράμα με ένταση και γροθιά, όπως ορίζουν οι καταστάσεις που περιγράφονται.

 

Στον δρόμο προς την κάθαρση δεν αποφεύγει το μελό, και μάλιστα με στιγμές που μοιάζουν βγαλμένες από telenovela − αν δεν διέθετε τακτ και εγγενές γούστο, ο Φαραντί θα είχε γλιστρήσει τελείως προς το μπανάλ. H πικρή διαπίστωση είναι πως η άτυπη κατάρα της κατά τεκμήριο απογοητευτικής ταινίας που ανοίγει το Φεστιβάλ Καννών, εντός ή εκτός Διαγωνιστικού (αυτήν τη φορά εντός), συνεχίζεται, ακόμη κι αν ένα μεγάλο όνομα όπως ο Φαραντί πέφτει πρώτο στη μάχη για τον Φοίνικα.

 

Κάτι που αποφεύγει με άνεση ο Σίρο Γκουέρα, μιλώντας και πάλι για τα φαντάσματα του παρελθόντος, στην επιστροφή του κι αυτός στο Δεκαπενθήμερο των Σκηνοθετών.

 

Ανταπόκριση από τις Κάννες: Η μέτρια επιστροφή του Ασγκάρ Φαραντί Facebook Twitter
Το «Birds of Passage» στήνει μια κλιμακούμενη περιπέτεια για μια διχασμένη χώρα (που φαίνεται παγωμένη σε μια μάταιη ισορροπία στα μάτια του σκηνοθέτη και προχωράει παράλληλα με τον χρόνο και τις κοινωνικές εξελίξεις) σε επίπεδο πολιτισμού, νοοτροπίας και αντίληψης της πραγματικότητας, με ατμόσφαιρα και πλοκή σωστά δομημένη.

 

Το «Birds of Passage», αν και ταινία εποχής (ξεκινά από το 1969 και διανύει 10 χρόνια σε 5 κεφάλαια), δεν έχει σχέση με τη ρευστή ποιητικότητα του καταπληκτικού «Embrace of the Serpent», αλλά καταφέρνει να κρατά την προσοχή αμείωτη, με πρόφαση και απαρχή την τελετή ενηλικίωσης μιας νέας γυναίκας από μια φυλή της Κολομβίας και την προσπάθεια του υποψήφιου μνηστήρα να μαζέψει την προίκα της πουλώντας μαριχουάνα σε Αμερικανούς χίπηδες μαζί με τον άλλοτε μεθυσμένο, άλλοτε φιτιλιασμένο φίλο του Μοϊζές.

 

Το «Birds of Passage» στήνει μια κλιμακούμενη περιπέτεια για μια διχασμένη χώρα (που φαίνεται παγωμένη σε μια μάταιη ισορροπία στα μάτια του σκηνοθέτη και προχωράει παράλληλα με τον χρόνο και τις κοινωνικές εξελίξεις) σε επίπεδο πολιτισμού, νοοτροπίας και αντίληψης της πραγματικότητας, με ατμόσφαιρα και πλοκή σωστά δομημένη. Χωρίς να φτάνει στα μαγικά ύψη της προηγούμενης ταινίας του, ο Γκουέρα διασταυρώνει ανησυχία με φαταλισμό σε ένα καλλιτεχνικό θρίλερ υποβλητικής έντασης.

Οθόνες
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

6 αποκαλυπτικά ντοκιμαντέρ για τη ζωή και τον κόσμο που ζούμε τώρα

Οθόνες / 6 αποκαλυπτικά ντοκιμαντέρ για τη ζωή και τον κόσμο που ζούμε τώρα

Το Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Καστελλορίζου πρόβαλε φέτος ταινίες πολιτικά φορτισμένες που οραματίζονται ένα μέλλον χωρίς σύνορα. Έξι από αυτές έκαναν ιδιαίτερη εντύπωση χάρη στην αισθητική και την προβληματική τους.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Βίκι Κριπς στη LIFO: «Καθένας επιλέγει το δικό του δηλητήριο»

Οθόνες / Βίκι Κριπς: «Καθένας επιλέγει το δικό του δηλητήριο»

Η ηθοποιός που στάθηκε σαν ίση προς ίσο απέναντι σε ολόκληρο Ντάνιελ Ντέι-Λιούις μιλάει στη LiFO σε μια συνέντευξη εφ’ όλης της ύλης με αφορμή την κυκλοφορία του «Hot Milk», που συμπεριλαμβάνει γυρίσματα στη χώρα μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ο ξεχασμένος απαγωγέας Τόνι Κυρίτσης, που ενέπνευσε τον Γκας Βαν Σαντ για το Dead Man's Wire

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Dead Man’s Wire»: Η χλιαρή επιστροφή του Γκας βαν Σαντ

Μετά από πέντε χρόνια ο Αμερικανός σκηνοθέτης επανέρχεται με την ξεχασμένη ιστορία ενός απαγωγέα, κάνοντας μια βιογραφία με νόημα, που όμως δεν προσθέτει κάτι στη φιλμογραφία του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
To αριστουργηματικό Ran του Κουροσάβα και 8 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Οθόνες / To αριστουργηματικό Ran του Κουροσάβα και 8 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Μια ταινία βασισμένη σε βιβλίο του Στίβεν Κινγκ, η επιστροφή του Ντάρεν Αρονόφσκι, η καλύτερη ταινία του Κουροσάβα σε επανέκδοση και το τέταρτο μέρος της σειράς ταινιών θρίλερ «Το Κάλεσμα» – Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
«Η φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ζωντανεύει στη Βενετία

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Η φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ζωντανεύει στη Βενετία

Έκκληση από τους συντελεστές της ταινίας της Κάουτερ Μπεν Χάνια να σταματήσουν επιτέλους οι δολοφονίες παιδιών στη Γάζα, με αφορμή το σπαρακτικό τηλεφώνημα της 6χρονης Παλαιστίνιας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
A House of Dynamite

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «House of Dynamite»: Η Κάθριν Μπίγκελοου πατάει το κουμπί – και μας κόβει την ανάσα

Με χειρουργική ακρίβεια, η πρώτη γυναίκα που τιμήθηκε με Όσκαρ σκηνοθεσίας μας πείθει ανατριχιαστικά για τον επικείμενο πυρηνικό όλεθρο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ο μάγος του Κρεμλίνου

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Ο μάγος του Κρεμλίνου»: Ο ρυθμιστής του Πούτιν δεν χωρά σε ταινία

Πίσω από το ψυχρό πρόσωπο της εξουσίας, κρύβεται ο ψίθυρος ενός σύγχρονου Ρασπούτιν. Ο Ολιβιέ Ασαγιάς τον ακολουθεί – αλλά μήπως τον πρόδωσε η φόρμα;
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
No other choice

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «No other choice»: Η ταινία που θα οδηγήσει τον Παρκ Τσαν-γουκ στα Όσκαρ

Ο Κορεάτης σκηνοθέτης παραμένει ένας από τους μεγάλους σύγχρονους κινηματογραφιστές, αν και η αντικαπιταλιστική του σάτιρα «No other choice» δεν είναι η καλύτερή του ταινία.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Είναι σαν να κάνεις τον Δράκουλα χορτοφάγο»: Γιατί το σέξι τέρας του Φρανκενστάιν που παίζει ο Τζέικομπ Ελόρντι είναι λάθος

Οθόνες / Γιατί το σέξι τέρας του νέου «Φρανκενστάιν» είναι λάθος

Στη διασκευή του κλασικού μυθιστορήματος της Μέρι Σέλεϊ από τον Γκιγιέρμο ντελ Τόρο πρωταγωνιστεί ο «εξωφρενικά όμορφος» Τζέικομπ Ελόρντι στον ρόλο του τέρατος – πράγμα που έχει ως αποτέλεσμα μια ταινία χωρίς ειρμό. 
THE LIFO TEAM
O Στίβεν Κινγκ στο σινεμά: Οι 10 καλύτερες μεταφορές

Οθόνες / O Στίβεν Κινγκ στο σινεμά: Οι 10 καλύτερες μεταφορές

Είναι εντυπωσιακός ο αριθμός διασκευών του έργου του δημοφιλούς συγγραφέα που θα δούμε στο πανί, στο γυαλί και στο σανίδι, κι αυτό στάθηκε αφορμή για ένα αφιέρωμα στις καλύτερες ταινίες που ενέπνευσαν τα γραπτά του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Φρανκενστάιν: Ένα θεσπέσιο μελόδραμα που σε παρασύρει και σε ματώνει

Ανταπόκριση από τη Βενετία / Φρανκενστάιν: Ένα θεσπέσιο μελόδραμα που σε παρασύρει και σε ματώνει

O Γκιγιέρμο Ντελ Τόρο θα έκανε την Μέρι Σέλεϊ περήφανη. Ο δικός του Φρανκενστάιν κατορθώνει να μην προδώσει το πνεύμα του πολυδιασκευασμένου μυθιστορήματός της.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
After the Hunt: Το #MeToo στα χέρια του Λούκα Γκουαντανίνο είναι μια μπερδεμένη υπόθεση

Ανταπόκριση από τη Βενετία / After the Hunt: Το #MeToo στα χέρια του Γκουαντανίνο είναι μια μπερδεμένη υπόθεση

Ο Λούκα Γκουαντανίνο νοσταλγεί τη χαμένη τέχνη του διαλόγου, αλλά το After the Hunt χάνει το δίκιο του στην ακαδημαϊκή φλυαρία και τις σεναριακές αστοχίες.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ