Ανταπόκριση από τις Κάννες: Η μέτρια επιστροφή του Ασγκάρ Φαραντί

Ανταπόκριση από τις Κάννες: Η μέτρια επιστροφή του Ασγκάρ Φαραντί Facebook Twitter
H πικρή διαπίστωση είναι πως η άτυπη κατάρα της κατά τεκμήριο απογοητευτικής ταινίας που ανοίγει το Φεστιβάλ Καννών, εντός ή εκτός Διαγωνιστικού (αυτήν τη φορά εντός), συνεχίζεται, ακόμη κι αν ένα μεγάλο όνομα όπως ο Φαραντί πέφτει πρώτο στη μάχη για τον Φοίνικα.
0

Everybodyknows ότι ο Ιρανός Ασγκάρ Φαραντί είναι σπουδαίος σκηνοθέτης, αλλά στην ταινία με αυτόν ακριβώς τον τίτλο ανακυκλώνει ανθρώπινες καταστάσεις και μοτίβα που έχει πραγματευτεί καλύτερα, θέματα όπως το παρελθόν και ο χωρισμός, που άλλωστε έχουν βαφτίσει εξαιρετικές δημιουργίες του.

 

Στην ισπανόφωνη επιστροφή του στο Φεστιβάλ Καννών, δύο χρόνια μετά τον θρίαμβο του «Εμποράκου» (που είχε αποσπάσει βραβείο σεναρίου και ανδρικής ερμηνείας στο φεστιβάλ, αλλά και το δεύτερο ξενόγλωσσο Όσκαρ του), «διατάσσει» εύστοχα τους τρεις πασίγνωστους πρωταγωνιστές του, τον Χαβιέρ Μπαρδέμ, την Πενέλοπε Κρουζ και τον Ρικάρντο Νταρίν, σε μια ιστορία απαγωγής που παραλλάσσει την εξαφάνιση του «Τι απέγινε η Έλι», μείον το μυστήριο και την πιο υπαρξιακή αναζήτηση της υπέροχης ταινίας, μέσω της οποίας θαυμάσαμε το λιτό και ουσιαστικό σινεμά του για πρώτη φορά.

 

Το ταλέντο του Φαραντί να ξεφλουδίζει με το σταγονόμετρο την ψυχή των χαρακτήρων και να δίνει νέα διάσταση σε φαινομενικά τυχαία σημάδια που δεν έχουν και τόση σημασία στην αρχή, μαζί με τις καλές ερμηνείες των πιο αξιόπιστων και δοκιμασμένων ισπανόφωνων ηθοποιών στον κόσμο, δεν ισοφαρίζει πλήρως την αδυναμία του να μετατρέψει ένα θρίλερ διαλόγων σε ένα δράμα με ένταση και γροθιά, όπως ορίζουν οι καταστάσεις που περιγράφονται.

 

Η Κρουζ επιστρέφει στο πατρικό της μετά από καιρό για έναν συγγενικό γάμο, με τον μικρό γιο και την έφηβη κόρη της − ο σύζυγος έχει μείνει πίσω, στην Αργεντινή. Το χαρμόσυνο γεγονός σύντομα εξελίσσεται σε μια τραγωδία επώδυνης εκκρεμότητας, όταν η κόρη εξαφανίζεται μετά το γαμήλιο πάρτι και μηνύματα στο κινητό της την ειδοποιούν πως αν δεν δώσει άμεσα 300.000 ευρώ λύτρα, η γεμάτη ζωή και όνειρα μικρή θα πεθάνει. Ο μόνος που μπορεί να τη βοηθήσει είναι ο καλός της φίλος και πρώην εραστής της (Μπαρδέμ), ο οποίος σκέφτεται να βγάλει στο σφυρί τον επιτυχημένο αμπελώνα που παλιότερα είχε αγοράσει από εκείνη.

 

Το ενδιαφέρον στοιχείο της ταινίας είναι η σταδιακή αποκάλυψη της εμπλοκής μελών της οικογένειας σε ένα πέπλο συνωμοσίας και εκατέρωθεν κατηγοριών που καλύπτει τη μικρή κοινότητα, λες και μυστικά ετών έρχονται στο φως μετά από χρόνια αμήχανης, απωθημένης, συλλογικής ενοχής.

 

Το ταλέντο του Φαραντί να ξεφλουδίζει με το σταγονόμετρο την ψυχή των χαρακτήρων και να δίνει νέα διάσταση σε φαινομενικά τυχαία σημάδια που δεν έχουν και τόση σημασία στην αρχή, μαζί με τις καλές ερμηνείες των πιο αξιόπιστων και δοκιμασμένων ισπανόφωνων ηθοποιών στον κόσμο, δεν ισοφαρίζει πλήρως την αδυναμία του να μετατρέψει ένα θρίλερ διαλόγων σε ένα δράμα με ένταση και γροθιά, όπως ορίζουν οι καταστάσεις που περιγράφονται.

 

Στον δρόμο προς την κάθαρση δεν αποφεύγει το μελό, και μάλιστα με στιγμές που μοιάζουν βγαλμένες από telenovela − αν δεν διέθετε τακτ και εγγενές γούστο, ο Φαραντί θα είχε γλιστρήσει τελείως προς το μπανάλ. H πικρή διαπίστωση είναι πως η άτυπη κατάρα της κατά τεκμήριο απογοητευτικής ταινίας που ανοίγει το Φεστιβάλ Καννών, εντός ή εκτός Διαγωνιστικού (αυτήν τη φορά εντός), συνεχίζεται, ακόμη κι αν ένα μεγάλο όνομα όπως ο Φαραντί πέφτει πρώτο στη μάχη για τον Φοίνικα.

 

Κάτι που αποφεύγει με άνεση ο Σίρο Γκουέρα, μιλώντας και πάλι για τα φαντάσματα του παρελθόντος, στην επιστροφή του κι αυτός στο Δεκαπενθήμερο των Σκηνοθετών.

 

Ανταπόκριση από τις Κάννες: Η μέτρια επιστροφή του Ασγκάρ Φαραντί Facebook Twitter
Το «Birds of Passage» στήνει μια κλιμακούμενη περιπέτεια για μια διχασμένη χώρα (που φαίνεται παγωμένη σε μια μάταιη ισορροπία στα μάτια του σκηνοθέτη και προχωράει παράλληλα με τον χρόνο και τις κοινωνικές εξελίξεις) σε επίπεδο πολιτισμού, νοοτροπίας και αντίληψης της πραγματικότητας, με ατμόσφαιρα και πλοκή σωστά δομημένη.

 

Το «Birds of Passage», αν και ταινία εποχής (ξεκινά από το 1969 και διανύει 10 χρόνια σε 5 κεφάλαια), δεν έχει σχέση με τη ρευστή ποιητικότητα του καταπληκτικού «Embrace of the Serpent», αλλά καταφέρνει να κρατά την προσοχή αμείωτη, με πρόφαση και απαρχή την τελετή ενηλικίωσης μιας νέας γυναίκας από μια φυλή της Κολομβίας και την προσπάθεια του υποψήφιου μνηστήρα να μαζέψει την προίκα της πουλώντας μαριχουάνα σε Αμερικανούς χίπηδες μαζί με τον άλλοτε μεθυσμένο, άλλοτε φιτιλιασμένο φίλο του Μοϊζές.

 

Το «Birds of Passage» στήνει μια κλιμακούμενη περιπέτεια για μια διχασμένη χώρα (που φαίνεται παγωμένη σε μια μάταιη ισορροπία στα μάτια του σκηνοθέτη και προχωράει παράλληλα με τον χρόνο και τις κοινωνικές εξελίξεις) σε επίπεδο πολιτισμού, νοοτροπίας και αντίληψης της πραγματικότητας, με ατμόσφαιρα και πλοκή σωστά δομημένη. Χωρίς να φτάνει στα μαγικά ύψη της προηγούμενης ταινίας του, ο Γκουέρα διασταυρώνει ανησυχία με φαταλισμό σε ένα καλλιτεχνικό θρίλερ υποβλητικής έντασης.

Οθόνες
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ρίτσαρντ Γκιρ: Η αβάσταχτη γοητεία της σεμνότητας 

Οθόνες / Ρίτσαρντ Γκιρ: Η αβάσταχτη γοητεία της σεμνότητας 

Με αφορμή την έξοδο του «Oh, Canada» στις εγχώριες αίθουσες, ανατρέχουμε στο σύνολο της καριέρας ενός σταρ που οι περισσότεροι θεωρούμε δεδομένο, ίσως επειδή όσα κάνει στην οθόνη φαντάζουν τόσο ανεπιτήδευτα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Κάν’ το όπως ο Γκοντάρ

Ανταπόκριση από τις Κάννες / Κάν’ το όπως ο Γκοντάρ

Ως άλλος Αμερικανός στο Παρίσι του ’60, ο Ρίτσαρντ Λινκλέιτερ με τη φετινή του συμμετοχή, το ασπρόμαυρο «Nouvelle Vague», αποτίνει φόρο τιμής στον θρυλικό auteur του γαλλικού Νέου Κύματος, υπενθυμίζοντάς μας την τέχνη (και το θράσος) της νεότητας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Στις σχολικές γιορτές ο Θοδωρής Σελέκος ζήλευε τα φτερά αγγέλου που είχε ο φίλος του ο Παναγιώτης

Οθόνες / Στις σχολικές γιορτές ο Θοδωρής Σελέκος ζήλευε τα φτερά αγγέλου που είχε ο φίλος του ο Παναγιώτης

Ο Θοδωρής Σελέκος μεγάλωσε στο Νέο Ηράκλειο και ασχολείται με τον κινηματογράφο . Στα πρώτα του βήματα ήταν μέρος της κολεκτίβας ATH KIDS. Έχει σκηνοθετήσει βιντεοκλίπ για καλλιτέχνες όπως ο Ethismos, ο Saske, οι Sworr και διαφημιστικά για brands όπως η Muerte Inc. Παλιότερα άκουγε περισσότερη hip-hop μουσική. Τώρα ακούει jazz και soul. Η πρώτη ταινία μικρού μήκους του ονομάζεται «Can you water a garden with tears?». Του αρέσει η ησυχία και οι αργές ταινίες.
ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΚΑΚΟΥΛΑΚΗ
Χολιγουντιανή απόβαση στην Κρουαζέτ, μια πολιτική διαμαρτυρία αλλά και «ψαλίδι» στο γυμνό

Κάννες 2025 / Χολιγουντιανή απόβαση στην Κρουαζέτ, μια πολιτική διαμαρτυρία αλλά και «ψαλίδι» στο γυμνό

Στην τελετή έναρξης του Φεστιβάλ Καννών, ο Ρόμπερτ Ντε Νίρο εξαπέλυσε για ακόμη μία φορά σφοδρή κριτική κατά της αμερικανικής πολιτικής, μια μικρή γαλλική ταινία εγκαινίασε το φεστιβάλ, ενώ οι λαμπερές σταρ υποχρεώθηκαν να περιορίσουν τις ημίγυμνες εμφανίσεις τους στο κόκκινο χαλί.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ποιος είναι τελοσπάντων αυτός ο Λεός Καράξ;

Οθόνες / Λεός Καράξ: Ποιος είναι ο σκηνοθέτης του Holy Motors;

«Δεν είμαι εγώ», δηλώνει ο ασυμβίβαστος Γάλλος δημιουργός στον τίτλο της φιλμικής του αυτοβιογραφίας, εντείνοντας το μυστήριο γύρω από το πρόσωπό του και προσθέτοντας ακόμη μία ψηφίδα σε ένα συναρπαστικό καλλιτεχνικό work in progress.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Ένκε Φεζολλάρι

Μυθολογίες / «Όποτε θέλω να κλάψω, βλέπω το The Hours»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Ένκε Φεζολλάρι

Το πρώτο ερωτικό σκίρτημα ήρθε με το Persona του Μπέργκμαν. Όταν είδε το Happy Together του Wong Kar-Wai, ήθελε να ουρλιάξει. Τα παθιασμένα συναισθήματα έχουν τον πρώτο λόγο στην κινηματογραφική λίστα του ηθοποιού και σκηνοθέτη.
«Becoming Led Zeppelin»: Το χρονικό του βαρύτερου ροκ συγκροτήματος όλων των εποχών

Pulp Fiction / Led Zeppelin: Ένα ντοκιμαντέρ για το «βαρύτερο» ροκ συγκρότημα όλων των εποχών

Το ντοκιμαντέρ «Becoming Led Zeppelin» του Μπέρναρντ ΜακΜάχον παρουσιάζει την ιστορία του θρυλικού hard rock συγκροτήματος, φωτίζοντας το background των μελών του και τις περιστάσεις που οδήγησαν στην ίδρυσή του, φτάνοντας μέχρι και την κυκλοφορία του δεύτερου άλμπουμ τους και την απαρχή της απόλυτης δόξας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
movies

Οθόνες / Η Σταχτοπούτα αλλιώς και 5 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Το διάσημο παραμύθι γίνεται ταινία τρόμου, εφηβικά δράματα και η καινούργια σκηνοθετική δουλειά του διεθνούς φήμης Έλληνα διευθυντή φωτογραφίας Φαίδωνα Παπαμιχαήλ – Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
Φαίδων Παπαμιχαήλ: «Παντού με περνούν για ξένο, δεν έχω πλέον μητρική γλώσσα»

Pulp Fiction / «Παντού με περνούν για ξένο, δεν έχω πλέον μητρική γλώσσα»

Με αφορμή τη νέα του ταινία, ο σημαντικός διευθυντής φωτογραφίας και σκηνοθέτης Φαίδων Παπαμιχαήλ αφηγείται στον Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο τη συναρπαστική διαδρομή της ζωής του από τα πρώτα του βήματα μέχρι τις μεγαλύτερες στιγμές της καριέρας του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
El Eternauta: Το θρυλικό κόμικ μεταφέρθηκε στο Netflix σε μια σειρά υψηλών προδιαγραφών

Daily / El Eternauta: Το θρυλικό κόμικ μεταφέρθηκε στο Netflix σε μια σειρά υψηλών προδιαγραφών

«Ο κοσμοναύτης του απείρου» έκανε πρεμιέρα πριν από μερικές μέρες, σε μια μεταφορά αντάξια του θρύλου που συνοδεύει τόσο το έργο όσο και τον δημιουργό του, ο οποίος βρήκε τραγικό τέλος στα χέρια της αργεντινής χούντας.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Πόσο θα τα έσπαγε/γαμάτη θα ήταν μια θρησκεία με θεό τον Νίκολας Κέιτζ»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες της Ναταλίας Σουίφτ / «Αν μοιραστώ μαζί σου την ταινία που αγαπάω, μόνο αγάπη έχω να σου δώσω»

Μυθολογίες / «Φαντάζεστε μια θρησκεία με θεό τον Κέιτζ;»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες της Ναταλίας Σουίφτ

Από το After Hours του Σκορσέζε, που την απελευθέρωσε, μέχρι τη Γλυκιά Συμμορία του Νικολαΐδη, που τη σημάδεψε με τη μουσική της, η ηθοποιός μοιράζεται μια ετερόκλητη κινηματογραφική λίστα.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
Η νέα ταινία του Ντέιβιντ Κρόνενμπεργκ και 5 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Οθόνες / Η νέα ταινία του Ντέιβιντ Κρόνενμπεργκ και 5 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Το ακαταμάχητο ντεμπούτο της Λουίζ Κουρβουαζιέ που σάρωσε εισπρακτικά στη Γαλλία και η επίσημη πρόταση της Τσεχίας για το περσινό Όσκαρ Διεθνούς Ταινίας ξεχωρίζουν αυτή την κινηματογραφική εβδομάδα.
THE LIFO TEAM
Πότε ανοίγουν οι θερινοί κινηματογράφοι της Αθήνας;

Οθόνες / Πότε ανοίγουν οι θερινοί κινηματογράφοι της Αθήνας;

Οι Αθηναίοι σινεφίλ δεν θα χρειαστεί να περιμένουν πολύ για να εξασκήσουν την αγαπημένη τους καλοκαιρινή συνήθεια. Συγκεντρώσαμε όλες τις ημερομηνίες που έχουν γίνει γνωστές για την έναρξη λειτουργίας των θερινών σινεμά της πρωτεύουσας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ