Αδελφοί Ταβιάνι: Οι αισιόδοξοι μαρξιστές του κινηματογράφου

Αδελφοί Ταβιάνι: «Η καθημερινότητα είναι τραγική, η ζωή όμως όχι» Facebook Twitter
Οι αδελφοί Ταβιάνι (κέντρο) με τους ηθοποιούς Franco Franchi και Ciccio Ingrassia στα γυρίσματα της ταινίας «Χάος» (Kaos), 1984.
0

Είχε προηγηθεί η απώλεια του κατά δυο χρόνια μικρότερου αδελφού του Πάολο, Βιτόριο Ταβιάνι, το 2018, γεγονός που δεν εμπόδισε τον τυπικά πρεσβύτερο, αν και πρακτικά ομότιμο μέλος του θρυλικού ντουέτου του ιταλικού σινεμά, να σκηνοθετήσει σόλο για πρώτη και τελευταία φορά, το βραβευμένο από τους κριτικούς στο Φεστιβάλ Βερολίνου του 2022, «Leonora Addio», αφιερωμένο φυσικά στον μικρό αδελφό και βασισμένο σε έργο του αγαπημένου τους συγγραφέα, Λουίτζι Πιραντέλο, όπως άλλωστε το «Tu Ridi» και η επιτυχία τους, «Kaos». Και δεν ήταν ο μόνος: ο Τολστόι απασχόλησε τη σκέψη και την προβληματική τους, στη διασκευή του «San Michele aveva un Gallo», αλλά και στην «Ανάσταση», κατά την τηλεοπτική τους φάση, λίγο πριν από τη διασκευή του «Luisa Sanfelice» του Αλέξανδρου Δουμά

Ξεκίνησαν δίπλα στον Ροσελίνι και τον Γιόρις Ιβένς, αλλά ο νεορεαλισμός και το ντοκιμαντέρ μόνο ως απόηχοι, και ειδικά σε κάποιες από τις πρώτες τους απόπειρες, φανερώνονται στο έργο τους. Εκτός από τη λογοτεχνία, η μουσική στάθηκε κινητήριος δύναμη σε ταινίες τους που έκαναν αίσθηση. Εμπνεύστηκαν το «Αλοζανφάν» ακούγοντας όπερες του Ντονιτσέτι και του Βέρντι. Ο πρωταγωνιστικός χαρακτήρας του Φούλβιο Ιμπριάνι, του απογοητευμένου Ιακωβίνου που ξανασυναντά τον επαναστατικό του οίστρο την ύστατη στιγμή της γνωριμίας του με τον αληθινό Αλοζανφάν, στάθηκε μια από τις πιο εμπνευσμένες '70s στιγμές του Μαρτσέλο Μαστρογιάνι. Ο μέγας Ιταλός ηθοποιός συνήθιζε να αποκαλεί τους αδελφούς με ένα όνομα, Παολοβιτόριο, και όταν τον ρωτούσαν πώς γινόταν να δέχεται εντολές ταυτόχρονα από δυο ανθρώπους, εκείνος απαντούσε «ποιος ήταν ο δεύτερος;».

Συμπεριφέρονταν σαν κάτι παραπάνω από δίδυμοι, σε ομοούσια και αγαστή, σχεδόν σιαμαία ταύτιση (εκτός από τις διαφορετικές συζύγους τους, όπως τόνιζαν για πλάκα) σε βαθμό που χώριζαν ακριβώς στη μέση τον αριθμό των λήψεων ανά ημέρα, και όποτε ήταν μονές, έπαιζαν κορόνα-γράμματα την περισσευούμενη.

Ο Πάολο και ο Βιτόριο μεγάλωσαν σε οικογένεια σχετικά ευκατάστατη με πατέρα δικηγόρο και αντιφασίστα, άνετα και ευτυχισμένα, στο χωριό Σαν Μινιάτο, με τον πρώτο να θυμάται πόσο ανακουφισμένος ένιωθε με την παρέα του μικρότερου αδελφού, τουλάχιστον μέχρι την εφηβεία, όταν βγήκαν τα πρώτα μαχαίρια (Fratelli-Coltelli, συνήθιζαν να το λένε) και μάλωναν μέχρι τελικής πτώσεως για ασήμαντες αφορμές, όπως για το αν ο ένας ήταν πιο ψηλός από τον άλλον. Ο Πάολο υποστήριζε πως έφτασαν στο σημείο να τσακώνονται άγρια και να εύχονται ο ένας τον θάνατο του άλλου – μάλιστα αυτός έγραφε θεατρικά με ήρωες αδελφούς, αγγελικό και διαβολικό αντίστοιχα.

Μόνιασαν περνώντας μαζί τις κακουχίες του Β' Παγκοσμίου Πολέμου. Τα όποια σύννεφα ανάμεσά τους διαλύθηκαν οριστικά με το που άρχισαν να ασχολούνται σοβαρά με το σινεμά και να ανακαλύπτουν τον κόσμο μέσα από τον φακό τους. Η ζωηρότερη ανάμνησή τους ήταν όταν μπήκαν σε αίθουσα για να δουν το «Παϊζάν» του Ρομπέρτο Ροσελίνι, παθαίνοντας σοκ από την αναπαράσταση όσων έζησαν και μοιράστηκαν από πρώτο χέρι. Έβαλαν στοίχημα πως αν μέσα σε δέκα χρόνια δεν κατάφερναν να γράψουν και να σκηνοθετήσουν τις ταινίες που λογάριαζαν, θα αγόραζαν όπλο και θα αλληλοσκοτωνόντουσαν, χωρίς να καταλήξουν στο ποιος θα έφευγε πρώτος από τη ζωή.

Αδελφοί Ταβιάνι: “Η καθημερινότητα είναι τραγική, η ζωή όμως όχι” Facebook Twitter
Ο Πάολο και ο Βιτόριο Ταβιάνι στο στούντιό τους στη Ρώμη, 1982. Φωτ.: Marisa Rastellini/Mondadori via Getty Images/Ideal Images

Συμπεριφέρονταν σαν κάτι παραπάνω από δίδυμοι, σε ομοούσια και αγαστή, σχεδόν σιαμαία ταύτιση (εκτός από τις διαφορετικές συζύγους τους, όπως τόνιζαν για πλάκα), σε βαθμό που χώριζαν ακριβώς στη μέση τον αριθμό των λήψεων ανά ημέρα, και όποτε ήταν μονές, έπαιζαν κορόνα-γράμματα την περισσευούμενη. Όταν, μάλιστα, γνωρίστηκαν με τον Τζόελ και τον Ίθαν Κόεν, οι Αμερικανοί τους ρώτησαν πώς το κάνουν, γιατί αυτοί το ξεκίνησαν. Την απάντηση δεν θα τη μάθουμε ποτέ, γιατί και οι τέσσερις συμφώνησαν πως η συνταγή θα παραμείνει μυστική. Ωστόσο γίναμε μάρτυρες των εξαιρετικών δειγμάτων γραφής τους.

Το «Καλημέρα, Βαβυλωνία», μια θεαματική επιστολή αγάπης στη δημιουργία και τον έρωτα, με ήρωες, διόλου τυχαία, δυο αδελφούς από την Τοσκάνη που δουλεύουν για τον Γκρίφιθ και τη «Μισαλλοδοξία» του. Τη «Νύχτα του Σαν Λορέντσο», όπου εκτός από τα υπέροχα τοπία και την απολαυστική μουσική, οι μαρξιστές Ταβιάνι έδειξαν τη λειτουργία της καταπίεσης μέσα από το άχθος και τον πόνο.

Αδελφοί Ταβιάνι: “Η καθημερινότητα είναι τραγική, η ζωή όμως όχι” Facebook Twitter
O Μαρτσέλο Μαστρογιάνι με τη Μίμσι Φάρμερ στην ταινία «Allonsanfan», (1974).
Αδελφοί Ταβιάνι: “Η καθημερινότητα είναι τραγική, η ζωή όμως όχι” Facebook Twitter
«Η Νύχτα του Σαν Λορέντζο» («La Notte di San Lorenzo»), 1982.
Αδελφοί Ταβιάνι: “Η καθημερινότητα είναι τραγική, η ζωή όμως όχι” Facebook Twitter
«Padre Padrone», 1977.

Στο τιμημένο με τη Χρυσή Άρκτο του Φεστιβάλ Βερολίνου, «Ο Καίσαρας πρέπει να πεθάνει», έναν ασυνήθιστο συνδυασμό θεατρικότητας και ντοκιμαντέρ, που βρίσκει το νήμα της προδοσίας και της βίας, από τον «Ιούλιο Καίσαρα» του Σαίξπηρ στους φυλακισμένους και το οργανωμένο έγκλημα. Και βέβαια τον Χρυσό τους Φοίνικα στο Φεστιβάλ Καννών του 1977, τον «Πατέρα Αφέντη», τη θαρραλέα ενηλικίωση ενός μετέπειτα γλωσσολόγου, σε πείσμα του δεσποτικού πατέρα του που τον προόριζε για βοσκό στη φτωχική Σαρδηνία – η σκηνή της κτηνοβασίας συγκαταλέγεται στις πιο τολμηρές στο σινεμά του 20ού αιώνα. Αυτοβιογραφικά στοιχεία σφήνωναν αδιόρατα μέσα στο έργο τους, και ήταν δύσκολο για τον μελετητή να τα εντοπίσει με ακρίβεια. Το ενδιαφέρον τους εκτεινόταν σε έναν εκτενή καμβά αναφορών και πηγών, και η ευαισθησία τους αφυπνιζόταν από διαφορετικές αφορμές ανά περίοδο. 

Αδελφοί Ταβιάνι: “Η καθημερινότητα είναι τραγική, η ζωή όμως όχι” Facebook Twitter
«Ο Καίσαρας πρέπει να πεθάνει», 2012.

Οι εκλεκτικές τους συγγένειες, όπως ήταν ο τίτλος μιας από τις ταινίες τους, και η περιέργεια που διατήρησαν μέχρι τέλους (αρχικά ήθελαν να γίνουν δημοσιογράφοι) απέδωσαν με αξιοζήλευτη ποικιλία στη φιλμογραφία τους μια πολυσημία στη θεματική που συναγωνιζόταν η τόλμη στο ύφος, και δεν παρέλειπαν να υπογραμμίζουν πως οι χαρακτήρες που φαντάζονταν και έγραφαν ήταν όλοι τους παιδιά της φύσης – γι' αυτό και τα τοπία και οι φυσικοί ήχοι έπαιζαν τόσο σημαντικό ρόλο, μαζί με τη μουσική, στις ταινίες τους, με ήρωες που συνήθως αντεπεξέρχονταν στις σκληρές συνθήκες, ακόμη και αν αναγκάζονταν να καταφύγουν στην ουτοπία.

Έλεγαν πως ο φίλος τους ο Πιερ Πάολο Παζολίνι είχε προσκληθεί να δει μια ταινία τους, ίσως το «Αλοζανφάν», και βγήκε προβληματισμένος, για να επιστρέψει και να τους προσφέρει τη μεγαλύτερη φιλοφρόνηση της καριέρας τους, και μάλιστα δυο μήνες πριν από τον θάνατό του: «Η αισιοδοξία σας είναι πιο τραγική από τον πεσιμισμό μου». Όπως είχε πει και ο Βιτόριο στον «Guardian», εξηγώντας τη χρήση της ελπίδας στις ταινίες τους, η καθημερινότητα είναι τραγική, η ζωή όμως όχι.

Αδελφοί Ταβιάνι: “Η καθημερινότητα είναι τραγική, η ζωή όμως όχι” Facebook Twitter
Ο Πάολο και ο Βιτόριο Ταβιάνι στα γυρίσματα της ταινίας «The Lark Farm», (2007).
Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Μόνικα Βίτι (1931-2022): Η αγέρωχη κυρία και μοιραία κωμική ηθοποιός του ιταλικού σινεμά

Απώλειες / Μόνικα Βίτι (1931-2022): Η αγέρωχη κυρία και μοιραία κωμική ηθοποιός του ιταλικού σινεμά

Η κατ’ εξοχήν ερμηνεύτρια της θεμελιώδους ψυχικής απουσίας αποθεώθηκε από τους κριτικούς για τις σπαρτιάτικες επιδόσεις της στις καλύτερες ταινίες του Αντονιόνι, λατρεύτηκε από το, ιταλικό κυρίως, κοινό, για τις συμμετοχές της σε ανενδοίαστα λαϊκές κωμωδίες κι έφυγε σαν σήμερα από τη ζωή στα 90 της χρόνια.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Terence Stamp (1938-2025): Ο μάγκας του Λονδίνου που θα γινόταν Τζέιμς Μποντ

Οθόνες / Terence Stamp (1938-2025): Ο μάγκας του Λονδίνου που θα γινόταν Τζέιμς Μποντ

«Το άτακτο αγόρι του βρετανικού σινεμά βρήκε τον δρόμο του σε ώριμες επιλογές, είτε παίζοντας κάποιον αδυσώπητο κακό είτε αφήνοντας τα λακωνικά του διακριτικά σαν στάμπα, όνομα και πράγμα, σε σύντομες εμφανίσεις – εννοείται πως έχει υποδυθεί και τον διάβολο!»
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
The Karate Kid: Πώς η «ταινιούλα που δεν θα έβλεπε κανείς» εξελίχθηκε σε παγκόσμιο φαινόμενο

Οθόνες / The Karate Kid: Πώς η «ταινιούλα που δεν θα έβλεπε κανείς» εξελίχθηκε σε παγκόσμιο φαινόμενο

Η ταινία σημάδεψε μια γενιά εφήβων που φαντασιώνονταν ότι θα αντιστεκόντουσαν ηρωικά στους νταήδες που τους κακοποιούσαν καθημερινά. Και τώρα, ο μύθος επιστρέφει για έκτη φορά στην οθόνη, με πρωταγωνιστές τον Τζάκι Τσαν και τον Ραλφ Μάτσιο
THE LIFO TEAM
Ο άνθρωπος που έφερε την μαύρη μουσική κουλτούρα στο σαλόνι εκατομμυρίων σπιτιών

Daily / Ο άνθρωπος που έφερε τη μαύρη μουσική κουλτούρα στο σαλόνι εκατομμυρίων σπιτιών

Το ντοκιμαντέρ «Sunday Best: The untold story of Ed Sullivan» αναδεικνύει τη συμβολή του Εντ Σάλιβαν και της δημοφιλέστατης τηλεοπτικής εκπομπής του στην ανάδειξη τεράστιων μορφών της μαύρης μουσικής, από τη Nίνα Σιμόν και τον Τζέιμς Μπράουν μέχρι την Tίνα Τέρνερ και τον Στίβι Γουόντερ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Έντουαρντ Νόρτον: Γεννημένος σε λάθος εποχή

Οθόνες / Έντουαρντ Νόρτον: Γεννημένος σε λάθος εποχή

Με αφορμή τα σημερινά του γενέθλια, ανατρέχουμε στην καριέρα ενός ηθοποιού με την ερμηνευτική στόφα των μεγάλων ονομάτων του New Hollywood, μα καταδικασμένου να εργάζεται σε καιρούς που η κινηματογραφική βιομηχανία δεν ξέρει τι να κάνει μαζί του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ana Kokkinos: «Αν ήμουν ένας στρέιτ, Άγγλος άντρας, η ζωή θα ήταν ευκολότερη»

Οθόνες / Ana Kokkinos: «Αν ήμουν ένας στρέιτ, Άγγλος άντρας, η ζωή θα ήταν ευκολότερη»

Η ελληνικής καταγωγής Αυστραλή σκηνοθέτιδα πίσω από το «Ten Pound Poms» μιλά στη LiFO για τη στάση των Αυστραλών απέναντι στους μετανάστες, την ταινία της που εξόργισε την ομογένεια, και το πώς είναι να νιώθεις παρείσακτος ακόμη κι όταν το έργο σου έχει δει πολύς κόσμος.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μιχάλης Ρέππας: «Θέλω να διασκεδάζω. Πέρασα τα 65 και έχει αρχίσει να μη με νοιάζει»

Οι Αθηναίοι / Μιχάλης Ρέππας: «Θέλω να διασκεδάζω. Πέρασα τα 65 και έχει αρχίσει να μη με νοιάζει»

«Τρεις Χάριτες», «Βίρα τις Άγκυρες», «Δις εξαμαρτείν», «Safe Sex», «Το Κλάμα βγήκε από τον Παράδεισο», «Μπαμπάδες με ρούμι». Λίγοι μας έχουν κάνει να γελάσουμε τόσο τα τελευταία 30 χρόνια όσο ο Μιχάλης Ρέππας. Ο ηθοποιός, συγγραφέας και σκηνοθέτης που εξαιτίας του «το Τζέλα Δέλτα δεν είχε φουγάρα» αφηγείται τη ζωή του στη LifO.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το τρίο Πασκάλ-Τζόνσον-Έβανς και 9 ακόμα λόγοι να πάτε σινεμά

Οθόνες / Το τρίο Πασκάλ-Τζόνσον-Έβανς και 9 ακόμα λόγοι να πάτε σινεμά

Μια ταινία που η Τζέιν Όστιν θα ήταν περήφανη να είχε σκηνοθετήσει, η Λίντσεϊ Λόχαν ανταλλάζει σώμα με την Τζέιμι Λι Κέρτις ξανά μετά από 22 χρόνια κι ένας μεταλλαγμένος Μπάμπι εκδικείται για τον θάνατο της μαμάς του. – Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
«Νεαρές μητέρες»: Είναι καλοκαιρινή επιλογή μία ταινία των αδελφών Νταρντέν; 

The Review / «Νεαρές μητέρες»: Tα κατάφεραν πάλι οι αδελφοί Νταρντέν; 

Τι κάνει τις «νεαρές μητέρες» να ξεχωρίζουν από τις προηγούμενες δουλειές των Βέλγων δημιουργών; Ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου συζητάνε για τη βραβευμένη ταινία που παίζεται στους θερινούς κινηματογράφους της Αθήνας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
American Apparel: Τα βρόμικα μυστικά της πιο ανατρεπτικής εταιρείας των ’00s

Οθόνες / American Apparel: Τα βρόμικα μυστικά της πιο ανατρεπτικής εταιρείας των ’00s

Η American Apparel πουλούσε απελευθέρωση, αλλά πίσω από τις βιτρίνες και το φίνο βαμβάκι το brand ήταν βουτηγμένο στα σκάνδαλα: σεξουαλική παρενόχληση, κατάχρηση εξουσίας και ένα εργασιακό κλίμα που κάθε άλλο παρά cool ήταν.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Movies

Οθόνες / Η σπαρταριστή επιστροφή των «Τρελών Σφαιρών» και 9 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Ο Λίαμ Νίσον δείχνει την κωμική στόφα του, η Άλισον Μπρι και ο Ντέιβ Φράνκο πρωταγωνιστούν στην πιο αναμενόμενη ταινία τρόμου της χρονιάς, η νέα ταινία των αδερφών Νταρντέν και 4 επανεκδόσεις – Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
Είδαμε την ταινία που διασκευάζει ο Γιώργος Λάνθιμος

Οθόνες / Η ταινία στην οποία βασίστηκε ο Λάνθιμος: Ένα κρυμμένο νοτιοκορεατικό διαμάντι

Η επικείμενη κυκλοφορία του «Bugonia» στάθηκε αφορμή για να επισκεφτούμε ξανά την κινηματογραφική του πηγή, το cult «Save the Green Planet!», έναν από τους κρυμμένους θησαυρούς του νοτιοκορεατικού σινεμά.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ