ΑΠΕΡΓΙΑ ΠΡΩΤΟΜΑΓΙΑ

Αδελφοί Ταβιάνι: Οι αισιόδοξοι μαρξιστές του κινηματογράφου

Αδελφοί Ταβιάνι: «Η καθημερινότητα είναι τραγική, η ζωή όμως όχι» Facebook Twitter
Οι αδελφοί Ταβιάνι (κέντρο) με τους ηθοποιούς Franco Franchi και Ciccio Ingrassia στα γυρίσματα της ταινίας «Χάος» (Kaos), 1984.
0

Είχε προηγηθεί η απώλεια του κατά δυο χρόνια μικρότερου αδελφού του Πάολο, Βιτόριο Ταβιάνι, το 2018, γεγονός που δεν εμπόδισε τον τυπικά πρεσβύτερο, αν και πρακτικά ομότιμο μέλος του θρυλικού ντουέτου του ιταλικού σινεμά, να σκηνοθετήσει σόλο για πρώτη και τελευταία φορά, το βραβευμένο από τους κριτικούς στο Φεστιβάλ Βερολίνου του 2022, «Leonora Addio», αφιερωμένο φυσικά στον μικρό αδελφό και βασισμένο σε έργο του αγαπημένου τους συγγραφέα, Λουίτζι Πιραντέλο, όπως άλλωστε το «Tu Ridi» και η επιτυχία τους, «Kaos». Και δεν ήταν ο μόνος: ο Τολστόι απασχόλησε τη σκέψη και την προβληματική τους, στη διασκευή του «San Michele aveva un Gallo», αλλά και στην «Ανάσταση», κατά την τηλεοπτική τους φάση, λίγο πριν από τη διασκευή του «Luisa Sanfelice» του Αλέξανδρου Δουμά

Ξεκίνησαν δίπλα στον Ροσελίνι και τον Γιόρις Ιβένς, αλλά ο νεορεαλισμός και το ντοκιμαντέρ μόνο ως απόηχοι, και ειδικά σε κάποιες από τις πρώτες τους απόπειρες, φανερώνονται στο έργο τους. Εκτός από τη λογοτεχνία, η μουσική στάθηκε κινητήριος δύναμη σε ταινίες τους που έκαναν αίσθηση. Εμπνεύστηκαν το «Αλοζανφάν» ακούγοντας όπερες του Ντονιτσέτι και του Βέρντι. Ο πρωταγωνιστικός χαρακτήρας του Φούλβιο Ιμπριάνι, του απογοητευμένου Ιακωβίνου που ξανασυναντά τον επαναστατικό του οίστρο την ύστατη στιγμή της γνωριμίας του με τον αληθινό Αλοζανφάν, στάθηκε μια από τις πιο εμπνευσμένες '70s στιγμές του Μαρτσέλο Μαστρογιάνι. Ο μέγας Ιταλός ηθοποιός συνήθιζε να αποκαλεί τους αδελφούς με ένα όνομα, Παολοβιτόριο, και όταν τον ρωτούσαν πώς γινόταν να δέχεται εντολές ταυτόχρονα από δυο ανθρώπους, εκείνος απαντούσε «ποιος ήταν ο δεύτερος;».

Συμπεριφέρονταν σαν κάτι παραπάνω από δίδυμοι, σε ομοούσια και αγαστή, σχεδόν σιαμαία ταύτιση (εκτός από τις διαφορετικές συζύγους τους, όπως τόνιζαν για πλάκα) σε βαθμό που χώριζαν ακριβώς στη μέση τον αριθμό των λήψεων ανά ημέρα, και όποτε ήταν μονές, έπαιζαν κορόνα-γράμματα την περισσευούμενη.

Ο Πάολο και ο Βιτόριο μεγάλωσαν σε οικογένεια σχετικά ευκατάστατη με πατέρα δικηγόρο και αντιφασίστα, άνετα και ευτυχισμένα, στο χωριό Σαν Μινιάτο, με τον πρώτο να θυμάται πόσο ανακουφισμένος ένιωθε με την παρέα του μικρότερου αδελφού, τουλάχιστον μέχρι την εφηβεία, όταν βγήκαν τα πρώτα μαχαίρια (Fratelli-Coltelli, συνήθιζαν να το λένε) και μάλωναν μέχρι τελικής πτώσεως για ασήμαντες αφορμές, όπως για το αν ο ένας ήταν πιο ψηλός από τον άλλον. Ο Πάολο υποστήριζε πως έφτασαν στο σημείο να τσακώνονται άγρια και να εύχονται ο ένας τον θάνατο του άλλου – μάλιστα αυτός έγραφε θεατρικά με ήρωες αδελφούς, αγγελικό και διαβολικό αντίστοιχα.

Μόνιασαν περνώντας μαζί τις κακουχίες του Β' Παγκοσμίου Πολέμου. Τα όποια σύννεφα ανάμεσά τους διαλύθηκαν οριστικά με το που άρχισαν να ασχολούνται σοβαρά με το σινεμά και να ανακαλύπτουν τον κόσμο μέσα από τον φακό τους. Η ζωηρότερη ανάμνησή τους ήταν όταν μπήκαν σε αίθουσα για να δουν το «Παϊζάν» του Ρομπέρτο Ροσελίνι, παθαίνοντας σοκ από την αναπαράσταση όσων έζησαν και μοιράστηκαν από πρώτο χέρι. Έβαλαν στοίχημα πως αν μέσα σε δέκα χρόνια δεν κατάφερναν να γράψουν και να σκηνοθετήσουν τις ταινίες που λογάριαζαν, θα αγόραζαν όπλο και θα αλληλοσκοτωνόντουσαν, χωρίς να καταλήξουν στο ποιος θα έφευγε πρώτος από τη ζωή.

Αδελφοί Ταβιάνι: “Η καθημερινότητα είναι τραγική, η ζωή όμως όχι” Facebook Twitter
Ο Πάολο και ο Βιτόριο Ταβιάνι στο στούντιό τους στη Ρώμη, 1982. Φωτ.: Marisa Rastellini/Mondadori via Getty Images/Ideal Images

Συμπεριφέρονταν σαν κάτι παραπάνω από δίδυμοι, σε ομοούσια και αγαστή, σχεδόν σιαμαία ταύτιση (εκτός από τις διαφορετικές συζύγους τους, όπως τόνιζαν για πλάκα), σε βαθμό που χώριζαν ακριβώς στη μέση τον αριθμό των λήψεων ανά ημέρα, και όποτε ήταν μονές, έπαιζαν κορόνα-γράμματα την περισσευούμενη. Όταν, μάλιστα, γνωρίστηκαν με τον Τζόελ και τον Ίθαν Κόεν, οι Αμερικανοί τους ρώτησαν πώς το κάνουν, γιατί αυτοί το ξεκίνησαν. Την απάντηση δεν θα τη μάθουμε ποτέ, γιατί και οι τέσσερις συμφώνησαν πως η συνταγή θα παραμείνει μυστική. Ωστόσο γίναμε μάρτυρες των εξαιρετικών δειγμάτων γραφής τους.

Το «Καλημέρα, Βαβυλωνία», μια θεαματική επιστολή αγάπης στη δημιουργία και τον έρωτα, με ήρωες, διόλου τυχαία, δυο αδελφούς από την Τοσκάνη που δουλεύουν για τον Γκρίφιθ και τη «Μισαλλοδοξία» του. Τη «Νύχτα του Σαν Λορέντσο», όπου εκτός από τα υπέροχα τοπία και την απολαυστική μουσική, οι μαρξιστές Ταβιάνι έδειξαν τη λειτουργία της καταπίεσης μέσα από το άχθος και τον πόνο.

Αδελφοί Ταβιάνι: “Η καθημερινότητα είναι τραγική, η ζωή όμως όχι” Facebook Twitter
O Μαρτσέλο Μαστρογιάνι με τη Μίμσι Φάρμερ στην ταινία «Allonsanfan», (1974).
Αδελφοί Ταβιάνι: “Η καθημερινότητα είναι τραγική, η ζωή όμως όχι” Facebook Twitter
«Η Νύχτα του Σαν Λορέντζο» («La Notte di San Lorenzo»), 1982.
Αδελφοί Ταβιάνι: “Η καθημερινότητα είναι τραγική, η ζωή όμως όχι” Facebook Twitter
«Padre Padrone», 1977.

Στο τιμημένο με τη Χρυσή Άρκτο του Φεστιβάλ Βερολίνου, «Ο Καίσαρας πρέπει να πεθάνει», έναν ασυνήθιστο συνδυασμό θεατρικότητας και ντοκιμαντέρ, που βρίσκει το νήμα της προδοσίας και της βίας, από τον «Ιούλιο Καίσαρα» του Σαίξπηρ στους φυλακισμένους και το οργανωμένο έγκλημα. Και βέβαια τον Χρυσό τους Φοίνικα στο Φεστιβάλ Καννών του 1977, τον «Πατέρα Αφέντη», τη θαρραλέα ενηλικίωση ενός μετέπειτα γλωσσολόγου, σε πείσμα του δεσποτικού πατέρα του που τον προόριζε για βοσκό στη φτωχική Σαρδηνία – η σκηνή της κτηνοβασίας συγκαταλέγεται στις πιο τολμηρές στο σινεμά του 20ού αιώνα. Αυτοβιογραφικά στοιχεία σφήνωναν αδιόρατα μέσα στο έργο τους, και ήταν δύσκολο για τον μελετητή να τα εντοπίσει με ακρίβεια. Το ενδιαφέρον τους εκτεινόταν σε έναν εκτενή καμβά αναφορών και πηγών, και η ευαισθησία τους αφυπνιζόταν από διαφορετικές αφορμές ανά περίοδο. 

Αδελφοί Ταβιάνι: “Η καθημερινότητα είναι τραγική, η ζωή όμως όχι” Facebook Twitter
«Ο Καίσαρας πρέπει να πεθάνει», 2012.

Οι εκλεκτικές τους συγγένειες, όπως ήταν ο τίτλος μιας από τις ταινίες τους, και η περιέργεια που διατήρησαν μέχρι τέλους (αρχικά ήθελαν να γίνουν δημοσιογράφοι) απέδωσαν με αξιοζήλευτη ποικιλία στη φιλμογραφία τους μια πολυσημία στη θεματική που συναγωνιζόταν η τόλμη στο ύφος, και δεν παρέλειπαν να υπογραμμίζουν πως οι χαρακτήρες που φαντάζονταν και έγραφαν ήταν όλοι τους παιδιά της φύσης – γι' αυτό και τα τοπία και οι φυσικοί ήχοι έπαιζαν τόσο σημαντικό ρόλο, μαζί με τη μουσική, στις ταινίες τους, με ήρωες που συνήθως αντεπεξέρχονταν στις σκληρές συνθήκες, ακόμη και αν αναγκάζονταν να καταφύγουν στην ουτοπία.

Έλεγαν πως ο φίλος τους ο Πιερ Πάολο Παζολίνι είχε προσκληθεί να δει μια ταινία τους, ίσως το «Αλοζανφάν», και βγήκε προβληματισμένος, για να επιστρέψει και να τους προσφέρει τη μεγαλύτερη φιλοφρόνηση της καριέρας τους, και μάλιστα δυο μήνες πριν από τον θάνατό του: «Η αισιοδοξία σας είναι πιο τραγική από τον πεσιμισμό μου». Όπως είχε πει και ο Βιτόριο στον «Guardian», εξηγώντας τη χρήση της ελπίδας στις ταινίες τους, η καθημερινότητα είναι τραγική, η ζωή όμως όχι.

Αδελφοί Ταβιάνι: “Η καθημερινότητα είναι τραγική, η ζωή όμως όχι” Facebook Twitter
Ο Πάολο και ο Βιτόριο Ταβιάνι στα γυρίσματα της ταινίας «The Lark Farm», (2007).
Οθόνες
0

ΑΠΕΡΓΙΑ ΠΡΩΤΟΜΑΓΙΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Μόνικα Βίτι (1931-2022): Η αγέρωχη κυρία και μοιραία κωμική ηθοποιός του ιταλικού σινεμά

Απώλειες / Μόνικα Βίτι (1931-2022): Η αγέρωχη κυρία και μοιραία κωμική ηθοποιός του ιταλικού σινεμά

Η κατ’ εξοχήν ερμηνεύτρια της θεμελιώδους ψυχικής απουσίας αποθεώθηκε από τους κριτικούς για τις σπαρτιάτικες επιδόσεις της στις καλύτερες ταινίες του Αντονιόνι, λατρεύτηκε από το, ιταλικό κυρίως, κοινό, για τις συμμετοχές της σε ανενδοίαστα λαϊκές κωμωδίες κι έφυγε σαν σήμερα από τη ζωή στα 90 της χρόνια.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ένα στα γρήγορα με την Taylor Swift

Pulp Fiction / Ένα στα γρήγορα με την Taylor Swift

Τη στιγμή που οι δύο υποψήφιοι Πρόεδροι, ο Μπάιντεν χιουμοριστικά και ο Τραμπ απειλητικά, επικαλούνται την προτίμησή της για να επηρεαστούν οι ψηφοφόροι των προεδρικών εκλογών, η Τέιλορ Σουίφτ ξεφουρνίζει ένα ακόμα μουσικό ημερολόγιο με επικάλυψη μελαγχολικής εκδίκησης έναντι των πρώην της και την ίδια synthpop μονοτονία που επιμένει να σπάει ρεκόρ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Civil War»: Γιατί μια ταινία δράσης έχει φρικάρει τόσο τους Αμερικανούς θεατές;

The Review / «Civil War»: Γιατί μια ταινία δράσης έχει φρικάρει τόσο τους Αμερικανούς θεατές;

Ο Γιάννης Βασιλείου και ο Γιάννης Καντέα-Παπαδόπουλος, κριτικός στο Αθηνόραμα, αναλύουν τη νέα ταινία του Άλεξ Γκάρλαντ, που μόλις κυκλοφόρησε στις αίθουσες και τρομάζει τους Αμερικανούς θεατές.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ο Μανώλης Πιμπλής και η Σταυρούλα Παπασπύρου μιλούν για την αγαπημένη εκπομπή των booklovers

Οθόνες / «Βιβλιοβούλιο»: Μια διόλου σοβαροφανής τηλεοπτική εκπομπή για το βιβλίο

Ο Μανώλης Πιμπλής και η Σταυρούλα Παπασπύρου ήταν κάποτε «ανταγωνιστές». Και πια κάνουν μαζί την αγαπημένη εκπομπή των βιβλιόφιλων, τη μοναδική που υπάρχει για το βιβλίο στην ελληνική τηλεόραση, που επικεντρώνεται στη σύγχρονη εκδοτική παραγωγή και έχει καταφέρει να είναι ευχάριστη και ενημερωτική.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μην ανοίγεις την πόρτα

Οθόνες / «Μην ανοίγεις την πόρτα»: Το χειροποίητο αλλά καθόλου ερασιτεχνικό θρίλερ των Unboxholics

Η πρώτη τους ταινία είναι λογικό να αποτελεί τη συνισταμένη των επιρροών τους αλλά και τόσο παρήγορο να συνορεύει με ένα λιντσικό σύμπαν ψυχολογικού θρίλερ, αντί να αναπαράγει απότομες τρομάρες και δωρεάν ανατριχίλες. 
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
The Sympathizer: Όλοι οι πόλεμοι διεξάγονται δύο φορές, μία στο πεδίο της μάχης και μία  στη μνήμη

Daily / The Sympathizer: Όλοι οι πόλεμοι διεξάγονται δύο φορές, μία στο πεδίο της μάχης και μία στη μνήμη

Σατιρικό δράμα και περιπέτεια κατασκοπίας συγχρόνως, η νέα φιλόδοξη σειρά του HBO διαθέτει, ανάμεσα στα άλλα σημαντικά της ατού, τον Παρκ Τσαν-γουκ στη σκηνοθεσία και τον Ρόμπερτ Ντάουνι Τζούνιορ σε τέσσερις διαφορετικούς ρόλους.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Τελικά, είναι ο Τομ Ρίπλεϊ γκέι; 

Βιβλίο / Τελικά, είναι γκέι ο Τομ Ρίπλεϊ;

Το ερώτημα έχει τη σημασία του. Η δολοφονία του Ντίκι Γκρίνλιφ από τον Ρίπλεϊ, η πιο συγκλονιστική από τις πολλές δολοφονίες που διαπράττει σε βάθος χρόνου ο χαρακτήρας, είναι και η πιο περίπλοκη επειδή είναι συνυφασμένη με τη σεξουαλικότητά του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το νέο Χόλιγουντ των 80άρηδων στο Φεστιβάλ Καννών

Pulp Fiction / Το νέο Χόλιγουντ των 80άρηδων στο Φεστιβάλ Καννών

Ο Κόπολα πούλησε τα φημισμένα αμπέλια του και σκάρωσε ένα από τα ακριβότερα στοιχήματα στην ιστορία του σινεμά. Όμως, το Φεστιβάλ Καννών των auteurs και των κινηματογραφιστών αιχμής έχει τόση ανάγκη τους καταξιωμένους δημιουργούς μιας αλλοτινής εποχής;
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιώργος Αρβανίτης: «Έλεγα "είμαι καλύτερος" και δεν με πήρε η φτώχεια από κάτω»

Οι Αθηναίοι / Γιώργος Αρβανίτης: «Πείσμωνα για να γίνω ο καλύτερος και δεν με πήρε η φτώχεια από κάτω»

Από μια νιότη γεμάτη αντιξοότητες, ο τροχός για εκείνον γύρισε, η ζωή του στράφηκε στο φως και έγινε βιβλίο. Η Ευρώπη τον ανακάλυψε από τις ταινίες του Αγγελόπουλου, στις ιστορίες του πρωταγωνιστούν ο Φίνος, ο Μαστρογιάνι και ο Κουροσάβα. Ο πολυβραβευμένος διευθυντής φωτογραφίας που ήταν «πάντα την κατάλληλη στιγμή στο κατάλληλο μέρος» είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Εμφύλιος πόλεμος

Οθόνες / «Εμφύλιος πόλεμος»: Μυθοπλαστική εικασία ή ρεαλιστικό σενάριο;

Με μια φιλμογραφία γεμάτη ζόμπι, κλώνους και αποκυήματα φαντασίας, αυτή είναι η λιγότερο αλληγορική ταινία του Άλεξ Γκάρλαντ που επιλέγει να μην εξηγήσει τις αιτίες του διχασμού, επιμένει σε μια πολιτική ασάφεια και δεν κατονομάζει τον Τραμπ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Baby Reindeer: Ποτέ η φράση “sent from my iPhone” δεν έμοιαζε πιο τρομακτική

Daily / Baby Reindeer: Ποτέ η φράση «sent from my iPhone» δεν έμοιαζε πιο τρομακτική

Ισορροπώντας ανάμεσα στο θρίλερ, το κοινωνικό δράμα και τη μαύρη κωμωδία, η αυτοβιογραφική σειρά του Netflix αφηγείται με συνταρακτικό τρόπο μια αληθινή ιστορία κακοποίησης, μαζοχισμού και τραύματος.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Γέλιο-κονσέρβα: Ο θάνατος του πιο απόκοσμου και μισητού ήχου στην τηλεόραση

Οθόνες / Γέλιο-κονσέρβα: Ο θάνατος του πιο απόκοσμου και μισητού ήχου στην τηλεόραση

Το laugh track στις κωμικές σειρές αντιπροσώπευε την ψευδαίσθηση μιας κοινότητας, αλλά τώρα ακόμη κι αυτή η ψευδαίσθηση έχει χάσει τη λάμψη της. Καμία σειρά με γέλιο-κονσέρβα δεν έχει κερδίσει το βραβείο Emmy καλύτερης κωμωδίας εδώ και σχεδόν 20 χρόνια.
THE LIFO TEAM
Σάκης Καρπάς: «O κόσμος θα μας πει να συνεχίσουμε ή θα μας στείλει σπίτι μας»

Οθόνες / Unboxholics: «O κόσμος θα μας πει να συνεχίσουμε ή θα μας στείλει σπίτι μας»

Καθώς το «Μην ανοίγεις την πόρτα», το σκηνοθετικό ντεμπούτο των Unboxholics, ετοιμάζεται να βγει στις αίθουσες, ο Σάκης Καρπάς μας μιλά για το δάσος και άλλα πράγματα που τους τρομάζουν, για αγαπημένες ταινίες και games τρόμου, αλλά και για την άδικη δαιμονοποίηση των gamers.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Γιατί επιστρέφουμε συνεχώς στο σινεμά των 90s;

Pulp Fiction / Γιατί επιστρέφουμε συνεχώς στο σινεμά των '90s;

Είναι η δεκαετία του '90 η καλύτερη όλων στο σινεμά; Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος συζητά με την κριτικό και αρθρογράφο της LiFO Ειρήνη Γιαννάκη για τη δεκαετία που ξεκίνησε με το «Pretty Woman», το «Goodfellas», το «Χορεύοντας με τους λύκους» και το «Μόνος στο σπίτι» και έκλεισε με τα «Μάτια ερμητικά κλειστά», την «Έκτη αίσθηση», το «Matrix» και το «Fight Club».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ