20 σπάνια ελληνικά κινηματογραφικά περιοδικά των τελευταίων 50 χρόνων, που έγραψαν ιστορία

20 σπάνια ελληνικά κινηματογραφικά περιοδικά των τελευταίων 50 χρόνων, που έγραψαν ιστορία Facebook Twitter
1

Για πολλά χρόνια, για δεκαετίες, τα κινηματογραφικά περιοδικά αποτελούσαν τη μεγάλη παράλληλη απόλαυση των σινεφίλ. Πριν την αίθουσα, μετά την αίθουσα, ή και πέραν της αιθούσης, το περιοδικό αναδεικνυόταν σε βασικό κινηματογραφικό σύμβουλο, καλύπτοντας τη γενικότερη γύμνια της σχετικής (διάβαζε ανύπαρκτης) εκπαίδευσης, σχολικής ή άλλης. Πολλοί από ’μας μάθαμε να βλέπουμε σινεμά διαβάζοντας, οι παλαιότεροι, τον «Σύγχρονο Κινηματογράφο» και το «Φιλμ» και οι νεότεροι την «Οθόνη» ή το «Σινεμά». Θεωρητική γνώση, τεκμηριωμένη ανάλυση, αφιερώματα, κριτικές, αλλά και το αναπόφευκτο σε κάποιες περιπτώσεις… χολιγουντιανό κουτσομπολιό, συνόδευσαν γενιές και γενιές σινεφίλ, τα τελευταία 100 χρόνια. Όντως; Οπωσδήποτε, αν σκεφθούμε πως ακραιφνή κινηματογραφικά περιοδικά τυπώνονται στην Ελλάδα ήδη από την δεκαετία του ’20 («Κινηματογραφική Βιβλιοθήκη», «Κινηματογραφικός Αστήρ»).

Εδώ θα θυμηθούμε 18+2 κινηματογραφικά περιοδικά, που τυπώθηκαν στην Ελλάδα τα τελευταία 50 χρόνια…

1. Ελληνικός Κινηματογράφος, τεύχος 1, Οκτώβριος 1966, δρχ.3

 

20 σπάνια ελληνικά κινηματογραφικά περιοδικά των τελευταίων 50 χρόνων, που έγραψαν ιστορία Facebook Twitter

 

Ιστορικό περιοδικό, που στο σύντομο πέρασμά του ασχολήθηκε με τον «άλλο» ελληνικό κινηματογράφο της εποχής και πιο συγκεκριμένα μ’ εκείνον που εμφανίστηκε κάπως μαζικά στο 7ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης (22-28/9/1966). Όλοι γνωρίζουμε τις ταινίες: «Με τη Λάμψη στα Μάτια» (Πάνος Γλυκοφρύδης), «Εκδρομή» (Τάκης Κανελλόπουλος), «Μέχρι το Πλοίο» (Αλέξης Δαμιανός), «Πρόσωπο με Πρόσωπο» (Ροβήρος Μανθούλης), «Ο Θάνατος του Αλέξανδρου» (Δημήτρης Κολλάτος), «Τζίμης ο Τίγρης» (Παντελής Βούλγαρης)…

Ο «Ελληνικός Κινηματογράφος» διευθυνόταν από συντακτική ομάδα την οποίαν αποτελούσαν οι Φώτης Αλεξίου (ψευδώνυμο του Αλέξη Γρίβα, νυν προέδρος του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου), Παύλος Ζάννας, Νίνος Φένεκ Μικελίδης, Γιάννης Μπακογιαννόπουλος και Βασίλης Ραφαηλίδης. Εδώ, για πρώτη ίσως φορά, καταγράφεται η φράση «νέος ελληνικός κινηματογράφος» (από τον Αλεξίου), με τον Μπακογιαννόπουλο να τονίζει πλην των όσων άλλων και την… ενηλικίωση του Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης. Πέραν των ελληνικών θεμάτων υπάρχουν κριτικές ξένων ταινιών («Ο Πόλεμος Τελείωσε» του Αλέν Ρενέ, «Η καταδίωξη» του Άρθουρ Πεν), αλλά και ειδήσεις (ο Νίκος Κούνδουρος θα ξεκινούσε τα γυρίσματα της ταινίας του «Το πρόσωπο της Μέδουσας»).

Πρέπει να βγήκαν πέντε τεύχη τού «Ελληνικού Κινηματογράφου» (το ένα διπλό), με τελευταίο εκείνο του Μαρτίου ’67.

2. Σύγχρονος Κινηματογράφος, τεύχος 9-10, Οκτώβριος-Νοέμβριος 70, δρχ.10

 

20 σπάνια ελληνικά κινηματογραφικά περιοδικά των τελευταίων 50 χρόνων, που έγραψαν ιστορία Facebook Twitter

 

Όπως έχουμε ξαναγράψει ο «Σύγχρονος Κινηματογράφος» υπήρξε ένα από τα δυο-τρία σημαντικότερα κινηματογραφικά περιοδικά που τυπώθηκαν ποτέ στη χώρα. Τον Σεπτέμβριο του ’69 βγαίνει το πρώτο τεύχος με υπεύθυνο τον Βαγγέλη Τρικεριώτη, διευθυντή σύνταξης τον Βασίλη Ραφαηλίδη, συντακτική ομάδα αποτελούμενη από τους Θόδωρο Αγγελόπουλο, Γιώργο Κόρρα, Τώνη Λυκουρέση, Λάκη Παπαστάθη, Κώστα Σφήκα… και με οργανωτές τους Παντελή Βούλγαρη, Φανή Πετραλιά, Τάκη Χατζόπουλο κ.ά.

Το τεύχος 9-10 ήταν αφιερωμένο στο 11ο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης, έχοντας εξώφυλλο βγαλμένο από την «Αναπαράσταση» του Αγγελόπουλου (με τους πρωταγωνιστές Θάνο Γραμμένο και Τούλα Σταθοπούλου). Εδώ υπάρχει η μνημειώδης κριτική του Βασίλη Ραφαηλίδη για την «Αναπαράσταση» (όπως και μια άλλη «στραβή» δική του, δηλαδή σωστή, για το “Easy Rider” του Dennis Hopper), υπάρχουν θέματα για τον ιταλικό κινηματογράφο, θεωρητικά κείμενα («Κινηματογράφος και ιδεολογία» του Ζαν-Πατρίκ Λεμπέλ), κριτικές ταινιών, νέα κ.λπ.

Το περιοδικό πρέπει να πήγε μέχρι αρχές ’73 (διπλό τεύχος 27-28), για να ξαναβγεί επί Μεταπολίτευσης πια ως «Σύγχρονος Κινηματογράφος ’74», «Σύγχρονος Κινηματογράφος ’75», «Σύγχρονος Κινηματογράφος ’76 (Αντώνης Καρκαγιάννης, Μιχάλης Δημόπουλος)… «Σύγχρονος Κινηματογράφος ’83» (Μιχάλης Δημόπουλος).

3. Κούρος/ Η Φρίκη Στο Cinema, τεύχος 14;, 1973;, δρχ.15

 

20 σπάνια ελληνικά κινηματογραφικά περιοδικά των τελευταίων 50 χρόνων, που έγραψαν ιστορία Facebook Twitter

 

Ο «Κούρος» του Λεωνίδα Χρηστάκη δεν ήταν φυσικά κινηματογραφικό περιοδικό, όμως κυκλοφόρησε ένα σημαντικό σχετικό τεύχος. Πρέπει να ήταν το #14 από τις αρχές του ’73 –λέω «πρέπει» επειδή δεν υπάρχει σαφής αναγραφόμενη χρονολόγηση στις σελίδες– το οποίον υπέγραψε εξ ολοκλήρου ο Δημήτρης Παναγιωτάτος (γνωστός σκηνοθέτης, συγγραφέας κ.λπ.). Το θέμα ήταν η… φρίκη στο cinema (αγαπημένη ενασχόληση τού Παναγιωτάτου το «φανταστικό» γενικότερα) και οι ταινίες που την καθόρισαν. Ο συγγραφέας φτιάχνει έναν συναρπαστικό οδηγό (με τα απαραίτητα εισαγωγικά στοιχεία), με πολλές πληροφορίες και φωτογραφίες.

4. Φιλμ, τεύχος 5, Άνοιξη 1975, δρχ.50

 

20 σπάνια ελληνικά κινηματογραφικά περιοδικά των τελευταίων 50 χρόνων, που έγραψαν ιστορία Facebook Twitter

 

Δυνατό περιοδικό που ανήκε στον Θανάση Καστανιώτη και που διευθυνόταν από τον Θανάση Ρεντζή. Πρέπει να κυκλοφόρησαν 32 τεύχη από το 1974 έως το 1986, με το πέμπτο απ’ αυτά να είναι ίσως το πιο «βαρύ» στην περιοδική κινηματογραφική μας ιστορία. Επιγράφεται «Σύγχρονη Σημειολογία και Φιλμολογία» και περιλαμβάνει θεωρητικά κείμενα των Marshall McLuhan, Γιώργου Διζικιρίκη, Christian Metz, Umberto Eco, Jean-François Lyotard κ.ά., όλα σχετικά με την… γλώσσα του κινηματογράφου.

Με τέτοια κείμενα μεγάλωσε τουλάχιστον μια γενιά ελλήνων κινηματογραφόφιλων, εκεί στα πρώτα μεταπολιτευτικά χρόνια, καθώς επισυνέβαιναν και οι ανάλογες «μάχες». Σήμερα τέτοιοι προβληματισμοί αποθαρρύνονται, ενώ και η θεωρητική κατάρτιση δεν φαίνεται να ανήκει στα πρώτα ενδιαφέροντα των νέων σινεφίλ…

5. ΣΙΝΕΜΑ, τεύχος 1, Οκτώβρης-Δεκέμβρης 1978, δρχ.60

 

20 σπάνια ελληνικά κινηματογραφικά περιοδικά των τελευταίων 50 χρόνων, που έγραψαν ιστορία Facebook Twitter

 

Το πρώτο «Σινεμά» ήταν ένα τριμηνιαίο κινηματογραφικό περιοδικό, που εξέδιδε ο Μάκης Μωραΐτης (γνωστός από τα βιβλία και τα κείμενά του για τον πρωτοποριακό και underground κινηματογράφο). Πρέπει να βγήκαν 12 τεύχη μέχρι το 1981 και στο πρώτο απ’ αυτά διαβάζουμε κείμενα και μεταφράσεις για τον Georges Méliès, τον Man Ray, τον Andy Warhol, τον Michael Snow, τον Paul Sharits…

Όπως έγραφε και ο Μάκης Μωραΐτης στις πρώτες σελίδες του «Σινεμά» του: «Με την έκδοση αυτού του περιοδικού, οι στόχοι μας, έτσι κάπως απλά, θέτονται ως εξής: α) θέλουμε με τούτο το περιοδικό να πανηγυρίσουμε, έστω και κάπως αργά, ένα πραγματικά νέο κινηματογράφο που αν και έχει φέρει μια ολόκληρη επανάσταση στην κιν/φική γλώσσα, αγνοείται παντελώς στον τόπο μας(…), β) βασική μας επιθυμία είναι να βοηθήσουμε όσο μπορούμε την ανάπτυξη του Νέου Ελληνικού Κινηματογράφου στις καθαρά πρωτοποριακές του τάσεις(…)».

6. Τσόντα, τεύχος 2, Φεβρουάριος-Μάρτιος ’79, δρχ.40

 

20 σπάνια ελληνικά κινηματογραφικά περιοδικά των τελευταίων 50 χρόνων, που έγραψαν ιστορία Facebook Twitter

 

Ωραίος τίτλος για κινηματογραφικό περιοδικό… καμμία σχέση, όμως, με την γνωστή μας «τσόντα». Η «Τσόντα» κυκλοφορεί στο τέλος του 1978 από την Κινηματογραφική Λέσχη του Θεατρικού Εργαστηρίου Θεσσαλονίκης (Κώστας Λαχάς, Νίκος Ναουμίδης, Μάκης Τρικούκης…) και κρατάει μέχρι τα μέσα περίπου της δεκαετίας του ’80.

Στο τεύχος 2, από τον Φλεβάρη-Μάρτη του ’79, διαβάζουμε ένα πολύ καλό αφιέρωμα στον ουγγρικό κινηματογράφο (Miklós Jancsó, Márta Mészáros, Károly Makk, András Kovács, Zoltán Fábri), καθώς και κείμενα για τον κινηματογράφο-ντοκουμέντο του Μίκαϊλ Ρομ («Αληθινός Φασισμός»), των Σάκη Μανιάτη-Γιώργου Τσεμπερόπουλου («Μέγαρα»), του Γκριγκόρι Τσουχράι («Μνήμη») κ.ά.

7. Θεατρικά Κινηματογραφικά Τηλεοπτικά, τεύχος 36-37, Νοέμβριος-Δεκέμβριος 1979, δρχ.80

 

20 σπάνια ελληνικά κινηματογραφικά περιοδικά των τελευταίων 50 χρόνων, που έγραψαν ιστορία Facebook Twitter

 

Τρία-σε-ένα περιοδικό που ξεκίνησε δεκαπενθήμερο τον Ιανουάριο του ’77, για να καταλήξει μηνιαίο με αλλοπρόσαλλη αρίθμηση (διπλά, τριπλά τεύχη κ.λπ.) τρία χρόνια αργότερα. Παρά ταύτα το ενδιαφέρον δεν έλειπε. Σ’ ένα από τα τελευταία τεύχη του, με εξώφυλλο τον Κωνσταντίνο Τζούμα από τα «Κουρέλια…», διαβάζουμε μιαν ενδιαφέρουσα συνέντευξη του Νίκου Νικολαΐδη, ένα πολεμικό κείμενο του Κώστα Φέρρη και άλλα διάφορα…

 

8. Μετείκασμα, τεύχος 1, Νοέμβριος 1980, δρχ.60

 

20 σπάνια ελληνικά κινηματογραφικά περιοδικά των τελευταίων 50 χρόνων, που έγραψαν ιστορία Facebook Twitter

 

Το μικρού σχήματος «Μετείκασμα» κυκλοφόρησε ένα μόνο τεύχος (σπανιότατο σήμερα), έχοντας ως εκδότη και διευθυντή του τον Κώστα Φέρρη. «Μετείκασμα» είναι, όπως διαβάζουμε στην αρχή, το… φαινόμενο της διατήρησης της εικόνας που μεταφέρει το οπτικό νεύρο στον εγκέφαλο, για ένα κλάσμα του δευτερολέπτου μετά την εξαφάνισή της. Το περιοδικό, στο μεγαλύτερο μέρος του, είναι αφιερωμένο στον συγγραφέα, ζωγράφο και σκηνοθέτη Herbert Achternbusch, μια «μορφή» του γερμανικού κινηματογράφου που έχει επισκεφθεί τη χώρα μας στο παρελθόν –η πρώτη το 1962–, όντας επηρεασμένος, κατά τα λεγόμενά του, από την ελληνική αρχαιότητα και μυθολογία. Όπως ο ίδιος μας συστήνεται στην σελίδα 15 του περιοδικού:

«Υποχρεώθηκα να γεννηθώ το 1938, αφού είχα ήδη επιλέξει τους γονείς μου. Η μητέρα μου ήταν μία αθλητική καλλονή από χωριό, και μόνο στην πόλη ένιωθε άνετα. Ο πατέρας μου ήταν πολύ ανέμελος και του άρεσε να πίνει και να κάνει αστεία. Μόλις πάτησα το πόδι μου στη γη, πέσαν απάνω μου νοσοκομεία, σχολεία και ό,τι άλλο υπάρχει. Υπάκουσα όσο έπρεπε, και υπερασπίστηκα τον ελεύθερο χρόνο μου. Έγραψα βιβλία ίσαμε που πιάστηκα από το καθισιό. Ύστερα έκανα κινηματογράφο, γιατί ήθελα να κινούμαι. Τα παιδιά που απόκτησα αρχίζουν τα ίδια από την αρχή. Γεια χαρά!».

Ψάξτε να βρείτε και να δείτε τα αναρχικά στη γραφή φιλμ του Achternbusch, ο οποίος, πλην των όσων άλλων, έχει γράψει και το σενάριο για τη φοβερή ταινία του Werner Herzog “Herz aus Glas”. Το δικό του “Bierkampf” υπάρχει και στο YouTube, αλλά χωρίς υπότιτλους…

 

9. Προοδευτικός Κινηματογράφος/ άλλοι καιροί, περίοδος Β, τεύχος 12, Α τρίμηνο 1982, δρχ.100

 

20 σπάνια ελληνικά κινηματογραφικά περιοδικά των τελευταίων 50 χρόνων, που έγραψαν ιστορία Facebook Twitter

 

«Βαρύ», αριστερό (μαρξιστικό) περιοδικό της εποχής, ο «Προοδευτικός Κινηματογράφος» πρωτοβγαίνει το 1978 και ξανά ως «Προοδευτικός Κινηματογράφος/ Άλλοι καιροί» γύρω στο ’81, με υπεύθυνη σύνταξης την Άντα Κλαμπατσέα. Πρέπει να κυκλοφόρησαν περί τα 12 τεύχη, και στο τελευταίο(;) απ’ αυτά συναντάμε κείμενα καθαρής πολιτικής φιλολογίας, φεμινιστικά, αλλά και άρθρα για την ελεύθερη ραδιοφωνία, που τότε «έκαιγε» (ωραίο πολυσέλιδο αφιέρωμα). Ξεχωρίζουν επίσης τα άρθρα για δύο ελληνικές ταινίες της εποχής, τις «Ιστορίες μιας Κερήθρας» του Νίκου Βεργίτση και τις «Γυναίκες στην Εξορία» του Βαγγέλη Δημητρίου. Με το περιοδικό συνεργαζόταν ο γνωστός συγγραφέας, κριτικός και μεταφραστής Άρης Μαραγκόπουλος.

 

10. Cine Φανταστικό, τεύχος 1, Φεβρουάριος 1983, δρχ.150

 

20 σπάνια ελληνικά κινηματογραφικά περιοδικά των τελευταίων 50 χρόνων, που έγραψαν ιστορία Facebook Twitter

  

Το «Ciné ΦΑΝΤΑΣΤΙΚΟ» έβγαινε κάθε δυο μήνες από τον Βαγγέλη Κοτρώνη (με αρχή τον Φλεβάρη του ’83). Ο Κοτρώνης, που σκοτώθηκε σε τροχαίο το 1985 στα 28 του χρόνια υπήρξε, στη σύντομη ζωή του, μια τρομερή περίπτωση. Πρόλαβε να τυπώσει λογοτεχνικά και ποιητικά βιβλία (Αθήνα-Οθόνη, Ασανσέρ για το Ικρίωμα…), να εκδώσει περιοδικά (Χιονάτη για Μεγάλους, Ciné ΦΑΝΤΑΣΤΙΚΟ), να ιδρύσει εκδόσεις (Χιονάτη για Μεγάλους), να συμμετάσχει στην συγγραφή σεναρίων και να γράψει σενάρια ο ίδιος (Ο Δράκουλας των Εξαρχείων, Ντελίριο…), να σκηνοθετήσει ταινίες (Flash, Βερνταλάκ), να παίξει σε ταινίες (Σουβλίστε τους, Άρπα Colla…), να γράψει σε περιοδικά (Ιδεοδρόμιο…), να οργανώσει (μαζί με τον Αντώνη Στεργιάκη) τις ανεπανάληπτες για την εποχή (πρώτο μισό των eighties) μεταμεσονύχτιες προβολές ταινιών… φρίκης και τρόμου, αρχικά στο Ελυζέ των Ιλισίων και αργότερα (μόνος του;) στο Ριάλτο της Κυψέλης κ.λπ. Όπως έγραφε και ο ίδιος στο editorial του πρώτου «Ciné ΦΑΝΤΑΣΤΙΚΟ»:

«Η ΧΙΟΝΑΤΗ για μεγάλους ξεκίνησε να εκδίδεται το Δεκέμβριο του 1979. Αν δηλ. συνέχιζε να εκδίδεται μέχρι τώρα θα έκλεινε 3 χρόνια. Όμως το τελευταίο της τεύχος βγήκε τον Μάιο του ’82. Και τώρα κυκλοφορεί ένα καινούριο περιοδικό που κάτω από την επωνυμία Ciné ΦΑΝΤΑΣΤΙΚΟ φιλοδοξεί να καλύψει μια ολόκληρη κίνηση κουλτούρας και κοινωνικής έρευνας που έχει ξεκινήσει στον υπόλοιπο κόσμοι ευθύς αμέσως μετά το Β παγκόσμιο πόλεμο και που στην Ελλάδα τα τελευταία μόλις χρόνια έχει αρχίσει να αχνοφαίνεται».

Τη θεματολογία εκείνου του πρώτου τεύχους την βλέπετε…

11. Οθόνη, τεύχος 23, Δεκέμβριος ’84-Ιανουάριος ’85, δρχ.200

 

20 σπάνια ελληνικά κινηματογραφικά περιοδικά των τελευταίων 50 χρόνων, που έγραψαν ιστορία Facebook Twitter

 

Ό,τι ήταν ο «Σύγχρονος Κινηματογράφος» για τη δεκαετία του ’70, ήταν η «Οθόνη» για τη δεκαετία του ’80 (ακόμη και οπτικά έμοιαζε στον «Σύγχρονο Κινηματογράφο» της πρώτης εποχής με το μεγάλο σχήμα). Το περιοδικό είχε την έδρα του στη Θεσσαλονίκη και στα κείμενά του επιχειρούσε να συνδυάσει τον βαθύ με τον λιγότερο βαθύ (αλλά πάντα συνεπή) κινηματογραφικό λόγο. Ονόματα που πέρασαν από την «Οθόνη»; Πολλά και γνωστά. Να μερικά: Νότης Φόρσος, Γιάννης και Περικλής Δεληολάνης, Αλέξης Δερμεντζόγλου, Βασίλης Κεχαγιάς, Χρήστος Μήτσης, Γιώργος Τζιώτζιος… Πολύ ενδιαφέρουσες ήταν οι σελίδες των Ειδήσεων-Σχολίων, ενώ τα θέματα αφορούσαν στον ελληνικό και ξένο κινηματογράφο, γραμμένα πάντα με σοβαρότητα και άποψη.

Στο εξώφυλλο τού τεύχος που έχουμε επιλέξει βλέπουμε τον Klaus Maria Brandauer από την ωραία ταινία τού Jerzy Skolimowski «Το Πλοίο των Παρανόμων».

12. Κινηματογραφικά Τετράδια, τεύχος 22-23, Δεκέμβρης ’85, δρχ.300

 

20 σπάνια ελληνικά κινηματογραφικά περιοδικά των τελευταίων 50 χρόνων, που έγραψαν ιστορία Facebook Twitter

  

Κι άλλο έντυπο από την Θεσσαλονίκη, τα «Κινηματογραφικά Τετράδια» (κατά τα Cahiers du Cinéma), που είχαν στη σύνταξή τους τον Μπάμπη Ακτσόγλου, τον Δημήτρη Κολιοδήμο κ.ά. Καλό περιοδικό, που μερικές φορές έμοιαζε με βιβλίο, και που ιδίως στα τεύχη των εκάστοτε Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης τα έδινε όλα.

Όπως στο παρόν του 26ου Φεστιβάλ (1985) με την Πέμη Ζούνη στο εξώφυλλο από την ταινία του Σταύρου Τσιώλη «Μια Τόσο Μακρινή Απουσία»… με το τεύχος να συμπληρώνεται κι από ένα 16σέλιδο αφιέρωμα στον Orson Welles.

 

13. Κάμερα, τεύχος 7, Μάιος-Ιούνιος 1987, δρχ.250

 

20 σπάνια ελληνικά κινηματογραφικά περιοδικά των τελευταίων 50 χρόνων, που έγραψαν ιστορία Facebook Twitter

 

Συμπαθητικό περιοδικό ήταν η «Κάμερα», ενώ είχε και «καλές πένες», όπως την Στέλλα Θεοδωράκη και τον Ηλία Κανέλλη. Κι εδώ τα κλασικά… ελληνικός και ξένος κινηματογράφος, μα ακόμη και τηλεόραση, βίντεο, βιβλίο και άλλα διάφορα.

Στο παρόν τεύχος κυριαρχεί το ελληνικό σινεμά (στο εξώφυλλο «Το Δέντρο που Πληγώναμε» του Δήμου Αβδελιώδη), αλλά εκείνο που ξεχωρίζει είναι το κείμενο της Μαρίας Παραδείση για την βελγίδα σκηνοθέτιδα Chantal Akerman, που πέθανε τον προηγούμενο μήνα (5/10).

 

14. Αντί, περίοδος Β, τεύχος 374, 27/5/1988, δρχ.150

 

20 σπάνια ελληνικά κινηματογραφικά περιοδικά των τελευταίων 50 χρόνων, που έγραψαν ιστορία Facebook Twitter

 

Το «αντί» δεν υπήρξε φυσικά κινηματογραφικό περιοδικό, όπως και ο «Κούρος» στην αρχή αυτού του κειμένου, έδωσε όμως ένα κινηματογραφικό τεύχος που αξίζει πολλά λεφτά. Κατ’ αρχάς έχω τη γνώμη πως στη συγκεκριμένη περίπτωση έχουμε το ωραιότερο κινηματογραφικό μας εξώφυλλο. Ο Λευτέρης Βογιατζής στη βροχερή, χειμωνιάτικη Κέρκυρα να περπατάει στο έρημο Λιστόν, από την ταινία «Μελόδραμα;» του Νίκου Παναγιωτόπουλου. Η ύλη του τεύχους είναι βασικά συνεντεύξεις, αλλά τι συνεντεύξεις! Μία και μία. Διαβάστε ονόματα: Αλέξης Δαμιανός, Σταύρος Τορνές, Γιώργος Πανουσόπουλος, Σταύρος Τσιώλης, Μαρία Γαβαλά, Δήμος Αβδελιώδης, Θόδωρος Μαραγκός, Φίλιππος Κουτσαφτής, Θανάσης Αρβανίτης (τεχνικός ήχου), Γιώργος Στάμου (υπεύθυνος εργαστηρίου) και τέλος ο σπουδαίος Σωκράτης Καψάσκης (σκηνοθέτης, ποιητής, μεταφραστής, αλλά και ο αιθουσάρχης του Studio).

 

15. Cine 7, τεύχος 13, Ιούνιος ’88, δρχ.250

 

20 σπάνια ελληνικά κινηματογραφικά περιοδικά των τελευταίων 50 χρόνων, που έγραψαν ιστορία Facebook Twitter

 

Το “cine7” ήταν ένα διαφορετικό έντυπο. Το έβγαζε ο Βάσος Γεώργας και στους συντάκτες του συναντάμε τους Αντώνη Κεχρή, Μάνο Ξυδού(ς), Θοδωρή Βαμβακάρη, Ρόμπυ Εκσιέλ, Κώστα Φέρρη, Νίκο Ζερβό κ.ά. Σαν περιοδικό είχε μια κάπως… αναρχική δομή (έμοιαζε με fanzine) με τις ειδήσεις και τα ειδησάρια να πέφτουν βροχή, με κείμενα στημένα παράξενα, με πολλές Α/Μ φωτογραφίες και πολλαπλές γραμματοσειρές που τσάκιζαν το μάτι, συμπληρώνοντας με κόμιξ, μουσικά θέματα και μια πολύ καλή στήλη αλληλογραφίας.

Στο παρόν τεύχος ξεχωρίζει το αφιέρωμα στην reggae (άσχετο αλλά καλό!), αλλά κι ένα κείμενο του Κεχρή για το φαινόμενο… Dario Argento.

 

16. Σινεμά, τεύχος 2, Δεκέμβριος 1989, δρχ.350

 

20 σπάνια ελληνικά κινηματογραφικά περιοδικά των τελευταίων 50 χρόνων, που έγραψαν ιστορία Facebook Twitter

 

Το «Σινεμά», το δεύτερο «Σινεμά», είναι το περιοδικό που ξέρουμε όλοι, αφού κυκλοφορεί ακόμη… 26 ολόκληρα χρόνια μετά! Ξεκίνησε δηλαδή το Φθινόπωρο του ’89 (αν θυμάμαι καλά μ’ ένα μηδενικό τεύχος) κι έκανε τη διαφορά «σβήνοντας» κατ’ ουσίαν ό,τι σύγχρονό του υπήρχε. Μεγάλο σχήμα, έγχρωμο, καλή εκτύπωση, πιασάρικα δημοφιλή θέματα (Χόλυγουντ σε αυξημένες δόσεις), απλό και κατανοητό γράψιμο… Διευθυντής ήταν ο Γιώργος Τζιώτζιος, υπεύθυνος σύνταξης ο Χρήστος Μήτσης, και στην συντακτική ομάδα πολλοί και διάφοροι. Από τον Μπάμπη Ακτσόγλου και τον Παναγιώτη Τιμογιαννάκη, μέχρι τον Νότη Φόρσο και τον Θάνο Φουργιώτη.

Στο τεύχος 2 το “Valmont” του Miloš Forman στο cover και μέσα πολλά και διάφορα… Τα βλέπετε…

 

17. Splater Zine, τεύχος 1, Άνοιξη ’92, δρχ.400

 

20 σπάνια ελληνικά κινηματογραφικά περιοδικά των τελευταίων 50 χρόνων, που έγραψαν ιστορία Facebook Twitter

 

Και αν το «Σινεμά» το ξέρουν όλοι το “Splatter zine” θα το θυμούνται ελάχιστοι. Εξάλλου δεν έβγαλε πολλά τεύχη (στο δίκτυο διάβασα για τέσσερα, αλλά εγώ έχω δει μόλις δύο). Το περιοδικό, fanzine να το πούμε, δεν ήταν καθαρά κινηματογραφικό, αλλά γενικότερα «σπλατερικό» (αφού υπήρχαν κείμενα για τον H.P. Lovecraft, για το splatter στην Αρχαία Ελλάδα κ.λπ.), έχοντας και κάποια μουσική ύλη (συνέντευξη με τους Last Drive, δισκοκριτικές). Τα καθαρά κινηματογραφικά θέματα αφορούσαν σ’ ένα ακόμη αφιέρωμα στον Dario Argento, αλλά και σ’ έναν εκτεταμένο κατάλογο ταινιών με zombie. Είχε και χιούμορ το περιοδικό, ενώ ήταν μάλλον ακατάλληλο για τους ανηλίκους… πάσης ηλικίας.

18. αντιΚινηματογράφος, τεύχος 3, Άνοιξη 1993, δρχ.400

 

20 σπάνια ελληνικά κινηματογραφικά περιοδικά των τελευταίων 50 χρόνων, που έγραψαν ιστορία Facebook Twitter

 

Καλό περιοδικό, το οποίον έβγαζε ο Γιάννης Φραγκούλης από τον Πειραιά. Αν και βρισκόμαστε στα nineties ο «αντιΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ» θυμίζει με το στήσιμο και την θεματολογία του early eighties, για να μην πω ακόμη και seventies. Την εποχή τής κυριαρχίας του «Σινεμά» ένα διαφορετικό ασπρόμαυρο περιοδικό έρχεται να διεκδικήσει το κοινό του. Και το κατάφερε για κάμποσα τεύχη…

Στο #3, από την άνοιξη του ’93, ξεχωρίζει το αφιέρωμα στον «ερωτισμό στον κινηματογράφο», όπως και η τελευταία συνέντευξη του Χρήστου Βακαλόπουλου (είχε πεθάνει τον Γενάρη εκείνης της χρονιάς).

 

19. Καθρέφτης, τεύχος 1, Καλοκαίρι 1996, δρχ.1000

 

20 σπάνια ελληνικά κινηματογραφικά περιοδικά των τελευταίων 50 χρόνων, που έγραψαν ιστορία Facebook Twitter

 

Το 1996 κάμποσα περιοδικά είχαν πιάσει πλέον το χιλιάρικο και ο «Καθρέφτης» ήταν ένα απ’ αυτά. Το έντυπο, που ήταν διμηνιαίο, εξέδιδε η κινηματογραφική ομάδα «Καθρέφτης», με σύμβουλο έκδοσης τον Μάκη Μωραΐτη (του πρώτου «Σινεμά»). Στην ύλη κείμενο του Θανάση Ρεντζή, ένα ωραίο αφιέρωμα του Μωραΐτη στον Gregory Markopoulos, ένα κείμενο της Σώτης Τριανταφύλλου για τον «Κινηματογράφο ως ποπ κουλτούρα», ένα του Νίκου Μητρογιαννόπουλου για «τον επαρχιώτη στην Ομόνοια»…

 

20. Κινηματογράφος & Επικοινωνία, τεύχος 4, Νοέμβριος 2000-Ιανουάριος 2001, δρχ.1500

 

20 σπάνια ελληνικά κινηματογραφικά περιοδικά των τελευταίων 50 χρόνων, που έγραψαν ιστορία Facebook Twitter

 

Περιοδικό που θυμίζει, στην ύλη του, τον «αντιΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟ» και όχι μόνο επειδή το έβγαζε ο ίδιος άνθρωπος (Γιάννης Φραγκούλης). Ξεχωρίζουν το αφιέρωμα «Προς τα πού βαδίζει ο Ελληνικός Κινηματογράφος;», οι συνεντεύξεις των Αμπάς Κιαροστάμι και Χρήστου Δήμα, καθώς κι ένα κείμενο της Mariangela Jelo για τον Πιέρ-Πάολο Παζολίνι και τον τρόπο που αντιμετώπιζε το θέατρο.

Το άρθρο δημοσιεύτηκε για πρώτη φορά στο LIFO.gr το 2015.

Οθόνες
1

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Civil War»: Γιατί μια ταινία δράσης έχει φρικάρει τόσο τους Αμερικανούς θεατές;

The Review / «Civil War»: Γιατί μια ταινία δράσης έχει φρικάρει τόσο τους Αμερικανούς θεατές;

Ο Γιάννης Βασιλείου και ο Γιάννης Καντέα-Παπαδόπουλος, κριτικός στο Αθηνόραμα, αναλύουν τη νέα ταινία του Άλεξ Γκάρλαντ, που μόλις κυκλοφόρησε στις αίθουσες και τρομάζει τους Αμερικανούς θεατές.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ο Μανώλης Πιμπλής και η Σταυρούλα Παπασπύρου μιλούν για την αγαπημένη εκπομπή των booklovers

Οθόνες / «Βιβλιοβούλιο»: Μια διόλου σοβαροφανής τηλεοπτική εκπομπή για το βιβλίο

Ο Μανώλης Πιμπλής και η Σταυρούλα Παπασπύρου ήταν κάποτε «ανταγωνιστές». Και πια κάνουν μαζί την αγαπημένη εκπομπή των βιβλιόφιλων, τη μοναδική που υπάρχει για το βιβλίο στην ελληνική τηλεόραση, που επικεντρώνεται στη σύγχρονη εκδοτική παραγωγή και έχει καταφέρει να είναι ευχάριστη και ενημερωτική.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μην ανοίγεις την πόρτα

Οθόνες / «Μην ανοίγεις την πόρτα»: Το χειροποίητο αλλά καθόλου ερασιτεχνικό θρίλερ των Unboxholics

Η πρώτη τους ταινία είναι λογικό να αποτελεί τη συνισταμένη των επιρροών τους αλλά και τόσο παρήγορο να συνορεύει με ένα λιντσικό σύμπαν ψυχολογικού θρίλερ, αντί να αναπαράγει απότομες τρομάρες και δωρεάν ανατριχίλες. 
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
The Sympathizer: Όλοι οι πόλεμοι διεξάγονται δύο φορές, μία στο πεδίο της μάχης και μία  στη μνήμη

Daily / The Sympathizer: Όλοι οι πόλεμοι διεξάγονται δύο φορές, μία στο πεδίο της μάχης και μία στη μνήμη

Σατιρικό δράμα και περιπέτεια κατασκοπίας συγχρόνως, η νέα φιλόδοξη σειρά του HBO διαθέτει, ανάμεσα στα άλλα σημαντικά της ατού, τον Παρκ Τσαν-γουκ στη σκηνοθεσία και τον Ρόμπερτ Ντάουνι Τζούνιορ σε τέσσερις διαφορετικούς ρόλους.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Τελικά, είναι ο Τομ Ρίπλεϊ γκέι; 

Βιβλίο / Τελικά, είναι γκέι ο Τομ Ρίπλεϊ;

Το ερώτημα έχει τη σημασία του. Η δολοφονία του Ντίκι Γκρίνλιφ από τον Ρίπλεϊ, η πιο συγκλονιστική από τις πολλές δολοφονίες που διαπράττει σε βάθος χρόνου ο χαρακτήρας, είναι και η πιο περίπλοκη επειδή είναι συνυφασμένη με τη σεξουαλικότητά του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το νέο Χόλιγουντ των 80άρηδων στο Φεστιβάλ Καννών

Pulp Fiction / Το νέο Χόλιγουντ των 80άρηδων στο Φεστιβάλ Καννών

Ο Κόπολα πούλησε τα φημισμένα αμπέλια του και σκάρωσε ένα από τα ακριβότερα στοιχήματα στην ιστορία του σινεμά. Όμως, το Φεστιβάλ Καννών των auteurs και των κινηματογραφιστών αιχμής έχει τόση ανάγκη τους καταξιωμένους δημιουργούς μιας αλλοτινής εποχής;
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιώργος Αρβανίτης: «Έλεγα "είμαι καλύτερος" και δεν με πήρε η φτώχεια από κάτω»

Οι Αθηναίοι / Γιώργος Αρβανίτης: «Πείσμωνα για να γίνω ο καλύτερος και δεν με πήρε η φτώχεια από κάτω»

Από μια νιότη γεμάτη αντιξοότητες, ο τροχός για εκείνον γύρισε, η ζωή του στράφηκε στο φως και έγινε βιβλίο. Η Ευρώπη τον ανακάλυψε από τις ταινίες του Αγγελόπουλου, στις ιστορίες του πρωταγωνιστούν ο Φίνος, ο Μαστρογιάνι και ο Κουροσάβα. Ο πολυβραβευμένος διευθυντής φωτογραφίας που ήταν «πάντα την κατάλληλη στιγμή στο κατάλληλο μέρος» είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Εμφύλιος πόλεμος

Οθόνες / «Εμφύλιος πόλεμος»: Μυθοπλαστική εικασία ή ρεαλιστικό σενάριο;

Με μια φιλμογραφία γεμάτη ζόμπι, κλώνους και αποκυήματα φαντασίας, αυτή είναι η λιγότερο αλληγορική ταινία του Άλεξ Γκάρλαντ που επιλέγει να μην εξηγήσει τις αιτίες του διχασμού, επιμένει σε μια πολιτική ασάφεια και δεν κατονομάζει τον Τραμπ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Baby Reindeer: Ποτέ η φράση “sent from my iPhone” δεν έμοιαζε πιο τρομακτική

Daily / Baby Reindeer: Ποτέ η φράση «sent from my iPhone» δεν έμοιαζε πιο τρομακτική

Ισορροπώντας ανάμεσα στο θρίλερ, το κοινωνικό δράμα και τη μαύρη κωμωδία, η αυτοβιογραφική σειρά του Netflix αφηγείται με συνταρακτικό τρόπο μια αληθινή ιστορία κακοποίησης, μαζοχισμού και τραύματος.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Γέλιο-κονσέρβα: Ο θάνατος του πιο απόκοσμου και μισητού ήχου στην τηλεόραση

Οθόνες / Γέλιο-κονσέρβα: Ο θάνατος του πιο απόκοσμου και μισητού ήχου στην τηλεόραση

Το laugh track στις κωμικές σειρές αντιπροσώπευε την ψευδαίσθηση μιας κοινότητας, αλλά τώρα ακόμη κι αυτή η ψευδαίσθηση έχει χάσει τη λάμψη της. Καμία σειρά με γέλιο-κονσέρβα δεν έχει κερδίσει το βραβείο Emmy καλύτερης κωμωδίας εδώ και σχεδόν 20 χρόνια.
THE LIFO TEAM
Σάκης Καρπάς: «O κόσμος θα μας πει να συνεχίσουμε ή θα μας στείλει σπίτι μας»

Οθόνες / Unboxholics: «O κόσμος θα μας πει να συνεχίσουμε ή θα μας στείλει σπίτι μας»

Καθώς το «Μην ανοίγεις την πόρτα», το σκηνοθετικό ντεμπούτο των Unboxholics, ετοιμάζεται να βγει στις αίθουσες, ο Σάκης Καρπάς μας μιλά για το δάσος και άλλα πράγματα που τους τρομάζουν, για αγαπημένες ταινίες και games τρόμου, αλλά και για την άδικη δαιμονοποίηση των gamers.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Γιατί επιστρέφουμε συνεχώς στο σινεμά των 90s;

Pulp Fiction / Γιατί επιστρέφουμε συνεχώς στο σινεμά των '90s;

Είναι η δεκαετία του '90 η καλύτερη όλων στο σινεμά; Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος συζητά με την κριτικό και αρθρογράφο της LiFO Ειρήνη Γιαννάκη για τη δεκαετία που ξεκίνησε με το «Pretty Woman», το «Goodfellas», το «Χορεύοντας με τους λύκους» και το «Μόνος στο σπίτι» και έκλεισε με τα «Μάτια ερμητικά κλειστά», την «Έκτη αίσθηση», το «Matrix» και το «Fight Club».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Ghostwatch»: H ταινία τρόμου που προκάλεσε πανικό στο βρετανικό κοινό

Οθόνες / «Ghostwatch»: Γιατί αυτή η ταινία τρόμου προκάλεσε πανικό στο βρετανικό κοινό το 1992;

H κυκλοφορία του «Late Night with the Devil» στους κινηματογράφους ξαναφέρνει στην επικαιρότητα μια πρωτοποριακή και πέρα για πέρα ανατριχιαστική δημιουργία του BBC, που προκάλεσε πανικό και ακραίες αντιδράσεις στη Βρετανία το 1992, οδηγώντας έναν νεαρό τηλεθεατή στην αυτοκτονία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Πάτρικ Τατόπουλος: Ο designer που σχεδίασε το Μπάτμομπιλ, τον Γκοτζίλα και έναν δονητή για το «Seven»

Οθόνες / Πάτρικ Τατόπουλος: Ο designer που σχεδίασε το Μπάτμομπιλ, τον Γκοτζίλα και έναν δονητή για το «Seven»

Ο διάσημος Ελληνογάλλος σκηνογράφος του Χόλιγουντ μιλά στη LiFO για την τέχνη του, για το «Independence Day», το «Dark City», το «Poor Things» και την «Barbie», και για τότε που ο Φίντσερ του ζήτησε να του σχεδιάσει έναν δονητή.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Back to Black»: Aξίζει η κινηματογραφική βιογραφία της Έιμι Γουάινχαουζ

The Review / «Back to Black»: Είναι η ταινία για την Έιμι Γουάινχαουζ αντάξια του μύθου της;

Ο Γιάννης Βασιλείου και ο Άκης Καπράνος είδαν την ταινία της Σαμ Τέιλορ-Τζόνσον μέχρι τέλους, επιβίωσαν και βρέθηκαν στο στούντιο της LiFO για να συζητήσουν για την εμπειρία τους και για τα στοιχεία που κάνουν καλή μια κινηματογραφική μουσική βιογραφία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Kirsten Dunst: «Το σενάριο του Ευθύμη Φιλίππου για το “Kinds of Kindness” είναι ό,τι πιο weird έχω διαβάσει ποτέ!»

Οθόνες / Kirsten Dunst: «Το σενάριο του Ευθύμη Φιλίππου για το “Kinds of Kindness” είναι ό,τι πιο weird έχω διαβάσει ποτέ»

Με αφορμή τον πολυσυζητημένο «Εμφύλιο Πόλεμο» του Άλεξ Γκάρλαντ, η Αμερικανίδα ηθοποιός συζητά με τον Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο για τους ρόλους που την απελευθερώνουν, για την ανάγκη να υπάρχουν γυναίκες ηγέτιδες στην πολιτική, για τα πιο ιδιαίτερα σενάρια που έχουν πέσει στα χέρια της, όπως αυτό της τελευταίας ταινίας του Γιώργου Λάνθιμου.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ