Ξίφος jian 2.300 ετών ενθουσιάζει την κινεζική αρχαιολογική κοινότητα με την άψογη κατάσταση του

Ξίφος jian 2.300 ετών ενθουσιάζει την κινεζική αρχαιολογική κοινότητα με την άψογη κατάσταση του Facebook Twitter
Στην περίπτωση του συγκεκριμένου ευρήματος, εκείνο που έχει ενθουσιάσει τους αρχαιολόγους είναι ότι το ξίφος βρέθηκε σε άριστη κατάσταση, γυαλιστερό και ακόμη κοφτερό, ενώ βάσει χημικών αναλύσεων στη σύνθεση του σπαθιού βρέθηκε θείο, που αποτρέπει την οξείδωση του.
0

Ένα αρχαίο χάλκινο ξίφος, ηλικίας 2.300 ετών, κοφτερό ακόμη και με παραδόξως γυαλιστερή λάμα έφεραν στο φως οι αρχαιολόγοι. Το ξίφος τοποθετείται στην περίοδο των Εμπόλεμων Κρατών και βρέθηκε στον τάφο Νο 18 της κινεζικής πόλης Xinyang στην Henan. Το Κινεζικό Ινστιτούτο Πολιτιστικής Κληρονομιάς και Αρχαιοτήτων φρόντισε να φιλμογραφήσει αυτό το σημαντικό εύρημα και να επικοινωνήσει τη σπανιότητα του μέσω των social media και κυρίως μέσω της πλατφόρμας Weibo.

Σύμφωνα με αρχαιολόγους και εκτιμητές το ξίφος προέρχεται από την περίοδο των Εμπόλεμων Κρατών της Κίνας, μια εμπόλεμη περίοδο μεταξύ των 6 κυρίαρχων κινεζικών κρατών της δυναστείας Zhou, μία σύγκρουση που εκείνην την εποχή είχε συμπαρασύρει πολλά μικρά κράτη. Όσο για την επαρχία Henan, τότε, με όλες τις πόλεις της μαζί αποτελούσε ένα από τα μικρότερα κρατίδια που ενεπλάκησαν στη σύγκρουση 

Το ξίφος που βρέθηκε είναι ένα jian, από τα περίφημα του είδους εκείνης της εποχής, με τις διπλές λάμες και κατασκευασμένα αρχικά από χαλκό, ως δείγμα της κινεζικής μεταλλουργίας του 7ου αιώνα π.Χ. Η εποχή των Εμπόλεμων Κρατών, ούτως ή άλλως θεωρείται μία μεταβατική περίοδος για την τεχνική κατασκευής όπλων και πολεμικών εξαρτημάτων.

Ο κατασκευαστής του συγκεκριμένου αιχμηρού αντικειμένου εκτός από μπρούντζο, χρησιμοποίησε υψηλή περιεκτικότητα χαλκού και ενδεχομένως κάποιου άλλου είδους μετάλλου, προκειμένου να εξασφαλίσει από τη μία την αποτελεσματικότητα του κατά τη διάρκεια της μάχης -να είναι δηλαδή κοφτερό και δίκοπο, χωρίς να στομώνει εύκολα - και από την άλλη να είναι φτιαγμένο από τέτοια μέταλλα, που θα το καθιστούσαν εύκαμπτο. Το ζητούμενο ήταν να μην μπορούσε να σπάσει την κρίσιμη στιγμή της μάχης. 

Στην περίπτωση του συγκεκριμένου ευρήματος, εκείνο που έχει ενθουσιάσει τους αρχαιολόγους είναι ότι το ξίφος βρέθηκε σε άριστη κατάσταση, γυαλιστερό και ακόμη κοφτερό, ενώ βάσει χημικών αναλύσεων στη σύνθεση του σπαθιού βρέθηκε θείο, που αποτρέπει την οξείδωση του.  Το συγκεκριμένο πολεμικό αντικείμενο θα μελετηθεί διεξοδικά, ενώ ήδη έχει υποστεί εργασίες συντήρησης, καθώς αναμένεται να δώσει απαντήσεις τόσο για την τέχνη κατασκευής παρόμοιων αντικειμένων της εποχής, όσο και για καθαρά ζητήματα που αφορούσαν τους πολέμους μεταξύ κρατών των κινεζικών δυναστειών. 

Πέρα από αυτό, υπάρχει μεγάλο ενδιαφέρον από αρχαιοκάπηλους για τα σπαθιά jian και, όπως τονίζεται ήδη σε κινεζικά sites, ακριβώς επειδή υπήρξαν επιφυλάξεις για την αυθεντικότητα του σπαθιού, οι αρχαιολόγοι θέλουν να είναι πολύ προσεκτικοί στις επιστημονικές διαπιστώσεις τους ειδικά για το συγκεκριμένο εύρημα. Μέσα στο επόμενο διάστημα, το ξίφος αναμένεται να εκτεθεί στο ευρύ κοινό στο Μουσείο της Henan στην πόλη Zhengzhou.

Αρχαιολογία & Ιστορία
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ματίας Ρουστ: Μια ατέλειωτη ιστορία των ’80s

Αρχαιολογία & Ιστορία / Ματίας Ρουστ: Μια ατέλειωτη ιστορία των ’80s

Το βράδυ της 28ης Μαΐου 1987 ο 18χρονος Γερμανός προσγειώνεται με ένα Cessna στην Κόκκινη Πλατεία για να αποδείξει ότι «αν κάποιος σαν εμένα μπορεί να περάσει σώος και αβλαβής στην άλλη πλευρά, τότε δεν υπάρχει τόσο μεγάλος κίνδυνος, και ίσως να μπορούμε να τα βρούμε όλοι μεταξύ μας».
ΜΑΚΗΣ ΜΑΛΑΦΕΚΑΣ
Η Μεγαλόχαρη ως αστυνομικό λαγωνικό 

Αρχαιολογία & Ιστορία / Τα «αντιλωποδυτικά θαύματα» της Παναγίας

Μια δημοσιογραφική έρευνα που έκανε το 1933 ο αστυνομικός ρεπόρτερ Ευστάθιος Θωμόπουλος κατέγραψε τους άθλους της Παναγίας· από την Κρήτη μέχρι τη Ροδόπη, οι πιστοί «έβλεπαν» τη δράση της, ένιωθαν ευγνώμονες και τη μαρτυρούσαν.
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
Γιατί έθαβαν βρέφη μέσα σε αγγεία στο Βαθύ της Αστυπάλαιας;

Ιστορία μιας πόλης / Γιατί έθαβαν βρέφη μέσα σε αγγεία στο Βαθύ της Αστυπάλαιας;

Τι το ιδιαίτερο συμβαίνει στο Βαθύ της Αστυπάλαιας και τι συνεχίζει να αποκαλύπτει η αρχαιολογική έρευνα στην περιοχή; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Ανδρέα Βλαχόπουλο.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
«ΒΙΑΣ»: Τα αρχαιολογικά τοπία ως ζωντανά οικοσυστήματα

Αρχαιολογία & Ιστορία / Καμπανούλες στους Δελφούς, Πέρδικες στο Σούνιο. Ό,τι φυτρώνει και ζει στους αρχαιολογικούς χώρους

Μια πρωτοποριακή επιστημονική προσέγγιση του πολιτιστικού τοπίου αποκαλύπτει έναν άγνωστο κόσμο χιλιάδων ζώων και φυτών σε είκοσι εμβληματικούς αρχαιολογικούς χώρους της χώρας. 
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Βασίλης Λαμπρινουδάκης: Ο αρχαιολόγος πίσω από το νέο μουσείο της Επιδαύρου

Οι Αθηναίοι / Βασίλης Λαμπρινουδάκης: Ο αρχαιολόγος πίσω από το νέο μουσείο της Επιδαύρου

Από τις ανασκαφές στην Επίδαυρο και τη Νάξο, ο ομότιμος καθηγητής Κλασικής Αρχαιολογίας αφηγείται μια ζωή αφιερωμένη στην ανάδειξη της πολιτιστικής μας κληρονομιάς. Και όπως λέει, το πιο πολύτιμο εύρημα δεν ήταν αρχαιολογικό – ήταν η γυναίκα του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Δεσποτόπουλος και το αθηναϊκό όνειρο του μοντερνισμού

Ιστορία μιας πόλης / Ο Δεσποτόπουλος και το αθηναϊκό όνειρο του μοντερνισμού

Από το Ωδείο Αθηνών έως τη Σουηδία της εξορίας, ο Ιωάννης Δεσποτόπουλος δεν υπήρξε μόνο ένας σπουδαίος αρχιτέκτονας, αλλά και ένας διανοούμενος που οραματίστηκε μια πιο δημοκρατική, λειτουργική και πολιτισμένη πόλη. Ποια είναι η παρακαταθήκη του στη σύγχρονη Ελλάδα; Η Αγιάτη Μπενάρδου μιλά με τον Λουκά Μπαρτατίλα.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Τι σήμαινε να είσαι ψυχικά ασθενής στην αρχαία Αθήνα;

Ιστορία μιας πόλης / Τι σήμαινε να είσαι ψυχικά ασθενής στην αρχαία Αθήνα;

Πώς κατανοούσαν οι αρχαίοι Έλληνες την ψυχική ασθένεια; Ήταν θεϊκή τιμωρία, παθολογία του σώματος ή ένα υπαρξιακό βάρος που αποτυπωνόταν στη λογοτεχνία και στο θέατρο; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον Γιώργο Καζαντζίδη, Αναπληρωτή Καθηγητή Λατινικής Φιλολογίας στο Πανεπιστήμιο Πατρών, για τον τρόπο με τον οποίο η αρχαιοελληνική κοινωνία εξηγούσε, απεικόνιζε και αντιμετώπιζε τις ψυχικές διαταραχές.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
«Army of Lovers», όπως «Στρατός Εραστών»

Οθόνες / «Army of Lovers»: Μια ταινία για τα ζευγάρια εραστών του Ιερού Λόχου

Ο σκηνοθέτης Λευτέρης Χαρίτος εξηγεί πώς αποφάσισε να θίξει ένα θέμα που για αιώνες θεωρείται ταμπού: τις ερωτικές σχέσεις μεταξύ αντρών στην Αρχαία Ελλάδα, ακόμη και στο πεδίο της μάχης.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Μεταλλεία του Λαυρίου: Ένα συναρπαστικό κεφάλαιο της ιστορίας του Λεκανοπεδίου

Ιστορία μιας πόλης / Μεταλλεία του Λαυρίου: Ένα συναρπαστικό κεφάλαιο της ιστορίας του Λεκανοπεδίου

Κάτω από την επιφάνεια της Λαυρεωτικής κρύβεται ένας λαβύρινθος από υπόγειες στοές και μυστικά που συνδέονται με τη δύναμη της αρχαίας Αθήνας. Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον γεωλόγο Μάρκο Βαξεβανόπουλο.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Η Αθήνα της Μαρίας Κάλλας: Η πόλη που την πλήγωσε αλλά και τη διαμόρφωσε

Ιστορία μιας πόλης / Η Αθήνα της Κάλλας: Η πόλη που την πλήγωσε αλλά και τη διαμόρφωσε

Ποιος ήταν ο δεσμός της Μαρίας Κάλλας με την Αθήνα; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον Βασίλη Λούρα, δημιουργό του ντοκιμαντέρ «Μαίρη, Μαριάννα, Μαρία: Τα άγνωστα ελληνικά χρόνια της Κάλλας».
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Στα άδυτα του Γεντί Κουλέ με τα άνθη του κακού

Αρχαιολογία & Ιστορία / «Είμαστε στον τάφο βρε παιδιά, θέλετε να μπούμε ακόμη βαθύτερα;»

Τον Οκτώβρη του 1933, ο αστυνομικός ρεπόρτερ της εφημερίδας «Ακρόπολις», Ε. Θωμόπουλος, επισκέφθηκε τις φυλακές του Γεντί Κουλέ στη Θεσσαλονίκη, περιηγήθηκε στο εσωτερικό τους και μίλησε με κατάδικους και μελλοθάνατους.
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
ΔΟΥΝΕΙΚΑ

Ρεπορτάζ / Σκάνδαλο παιδεραστίας στα Δουνέικα: Το αποκρουστικό πρόσωπο της «αγίας» ελληνικής κοινωνίας

Η υπόθεση παιδεραστίας στα Δουνέικα, ένα χωριό 900 κατοίκων κοντά στην Αμαλιάδα, τη δεκαετία του ’80, φέρνει στο φως όχι μόνο τα φρικιαστικά εγκλήματα «ευυπόληπτων πολιτών», αλλά και τη συνωμοσία της σιωπής και την υποκρισία που επικρατεί σε κλειστές κοινωνίες.
ΝΙΚΟΣ ΤΣΕΦΛΙΟΣ
Διάλογος Μηλίων-Αθηναίων: Μαθήματα εξωτερικής πολιτικής από το 416 π.Χ

Ιστορία μιας πόλης / Διάλογος Μηλίων-Αθηναίων: Μαθήματα εξωτερικής πολιτικής από το 416 π.Χ

Γιατί ο Διάλογος Μηλίων και Αθηναίων είναι τόσος σημαντικός για το έργο του Θουκυδίδη; Ποια ήταν η αθηναϊκή αντίληψη για τη δύναμη και τη δικαιοσύνη; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον Σπύρο Ράγκο, καθηγητή αρχαίας ελληνικής φιλολογίας και φιλοσοφίας στο Πανεπιστήμιο Πατρών, για όσα αποκαλυπτικά μάς λέει ακόμα και σήμερα ο διάλογος.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ