«Θησαυροί του Ακρωτηρίου»: Η έκθεση στο Μουσείο Πούσκιν με τα αριστουργήματα της Σαντορίνης

«Θησαυροί του Ακρωτηρίου»: Η έκθεση στο Μουσείο Πούσκιν με τα αριστουργήματα της Σαντορίνης Facebook Twitter
Οι δύο όψεις μεσοκυκλαδικής οφθαλμοπρόχου του δίχρωμου ρυθμού με παράσταση δελφινιών σε θαλάσσιο βυθό.
0



ΤΟΝ ΑΥΓΟΥΣΤΟ ΤΟΥ 2015
ένας Ρώσος μεγιστάνας, ο Γεβγκένι Κασπέρσκι, ιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος της Kaspersky Lab, μιας διεθνούς φήμης εταιρείας παροχής λύσεων ψηφιακής ασφάλειας, υπέγραψε με την Εν Αθήναις Αρχαιολογική Εταιρεία συμφωνία υποστήριξης των ανασκαφών στο Ακρωτήρι της Σαντορίνης, που διευθύνει ο καθηγητής Χρήστος Ντούμας.

Οι ανασκαφές, που διαρκούν περίπου μισό αιώνα, έχουν φέρει στο φως πολλά και μοναδικά δείγματα αρχαίας τέχνης και πολιτισμού. Η συνδρομή του Ρώσου μεγιστάνα έφτασε σε μια στιγμή που η αποκάλυψη και αποκατάσταση των θησαυρών του μινωικού πολιτισμού στον αρχαιολογικό χώρο ήταν κρίσιμη και η οικονομική «ένεση» απαραίτητη: με την ενίσχυσή του ξεκίνησε η αποκατάσταση των τοιχογραφιών του τριώροφου οικοδομήματος Ξεστή 4.

Η έκθεση θα συμπεριλάβει 210 αρχαία έργα και σύνολα, τρία γύψινα εκμαγεία και δύο προπλάσματα κτιρίων του Ακρωτηρίου της Αρχαίας Θήρας. Σύμφωνα με τον Χρήστο Ντούμα, σκοπός της έκθεσης είναι να παρουσιαστεί συνολικά η ιστορία των ανθρώπων του πολιτισμού του αρχιπελάγους, με την πλειονότητα των αντικειμένων να προέρχεται από τις αποθήκες.

Η έκθεση στο Μουσείο Πούσκιν με τα αριστουργήματα της Σαντορίνης

Ο Γεβγκένι Κασπέρσκι θα είναι ο χορηγός της έκθεση «Θησαυροί του Ακρωτηρίου», που θα πραγματοποιηθεί στο Κρατικό Μουσείο Καλών Τεχνών Πούσκιν από τις 20 Ιουνίου έως τις 15 Σεπτεμβρίου 2021, στο πλαίσιο του έτους Ρωσία - Ελλάδα 2021, το οποίο είναι αφιερωμένο στην κοινή ιστορία των δυο χωρών, με έναν πολιτισμό 3.700 ετών να ταξιδεύει πρώτη φορά εκτός Ελλάδας.

Το Ακρωτήρι, «τόπος εφάμιλλο της Ακρόπολης των Αθηνών» κατά τον αρχαιολόγο Χρήστο Ντούμα, και τα ευρήματά του θα έχουν την τιμητική τους ως πρεσβευτές της χώρας μας στη Ρωσία με αυτή την έκθεση. Τα εκθέματα θα παρουσιαστούν για πρώτη φορά στη χώρα, ενώ πρόκειται και για την πρώτη περιοδική έκθεση στο εξωτερικό με αποκλειστικό θέμα τα αριστουργήματα του προϊστορικού οικισμού του Ακρωτηρίου. Θα παρουσιαστούν, επίσης, για πρώτη φορά στο κοινό αντικείμενα που δεν έχουν εκτεθεί ποτέ μέχρι σήμερα.

«Θησαυροί του Ακρωτηρίου»: Η έκθεση στο Μουσείο Πούσκιν με τα αριστουργήματα της Σαντορίνης Facebook Twitter
Μερική άποψη της νοτιοδυτικής γωνίας της Ξεστής 4, οι εξωτερικοί τοίχοι της οποίας ήσαν εξ ολοκλήρου από πελεκητούς τόφφους.

Η έκθεση θα συμπεριλάβει 210 αρχαία έργα και σύνολα, τρία γύψινα εκμαγεία και δύο προπλάσματα κτιρίων του Ακρωτηρίου της Αρχαίας Θήρας.

Σύμφωνα με τον Χρήστο Ντούμα, σκοπός της έκθεσης είναι να παρουσιαστεί συνολικά η ιστορία των ανθρώπων του πολιτισμού του αρχιπελάγους, με την πλειονότητα των αντικειμένων να προέρχεται από τις αποθήκες, όπως και η κατανόηση του προϊστορικού Αιγαίου αλλά και των μοναδικών επιτευγμάτων του.

«Πρόκειται για μοναδικά έργα της αρχαιότητας που σώζονται στο νησί της Σαντορίνης, καθώς θάφτηκαν κάτω από ένα παχύ στρώμα τέφρας μετά από ηφαιστειακή έκρηξη. Τοιχογραφίες, κεραμικά και αντικείμενα που μαρτυρούν το ασυνήθιστα υψηλό επίπεδο ανάπτυξης του πολιτισμού του Αιγαίου θα παρουσιαστούν στο ρωσικό κοινό για πρώτη φορά, ενώ μερικά δεν έχουν φύγει ποτέ από την Ελλάδα» αναφέρει το Μουσείο Πούσκιν.

Ένα σημαντικό σύνολο που θα παρουσιαστεί στην έκθεση θα είναι αυτό που προέρχεται από τη λεγόμενη «Οικία των Θρανίων», η οποία ανασκάπτεται συστηματικά κατά τα τελευταία πέντε έτη με τη χορηγία Κασπέρσκι και, σύμφωνα με την έως τώρα έρευνα, είναι χώρος με συμβολικό περιεχόμενο για την κοινότητα και συνδέεται με τις ιδέες, τις αντιλήψεις και τις δοξασίες των κατοίκων του Ακρωτηρίου.

Η μουσειολογική επιμέλεια της έκθεσης θα γίνει από τον διευθυντή των Ανασκαφών Ακρωτηρίου, Χρήστο Ντούμα, σε συνεργασία με την Εφορεία Αρχαιοτήτων Κυκλάδων. Ο ίδιος έχει καταρτίσει το κυρίως μέρος του καταλόγου των έργων που θα παρουσιαστούν, ενώ ο μουσειογραφικός σχεδιασμός θα γίνει από το Μουσείο Πούσκιν, σε συνεργασία με την Εφορεία Αρχαιοτήτων.

«Θησαυροί του Ακρωτηρίου»: Η έκθεση στο Μουσείο Πούσκιν με τα αριστουργήματα της Σαντορίνης Facebook Twitter
Μεγάλος κωνικός πίθος. Η διακόσμησή του με υδροχαρή φυτά (καλάμια) πιθανώς υποδηλώνει την χρήση του για αποθήκευση νερού.
«Θησαυροί του Ακρωτηρίου»: Η έκθεση στο Μουσείο Πούσκιν με τα αριστουργήματα της Σαντορίνης Facebook Twitter
Εισηγμένος τετράωτος πίθος με χαμηλό λαιμό, χοανοειδές στόμιο και επίπεδη βάση. Η μεγάλη, κύρια, διακοσμητική ζώνη στον ώμο κοσμείται με μεγάλους ρόδακες ανάμεσα στις λαβές, ενώ από τις πυκνές ταινίες του κάτω μέρους οι δύο συνδέονται με μικρά φύλλα σαν σε απομίμηση κλαδιού μυρτιάς
«Θησαυροί του Ακρωτηρίου»: Η έκθεση στο Μουσείο Πούσκιν με τα αριστουργήματα της Σαντορίνης Facebook Twitter
Μαρμάρινο πρωτοκυκλαδικό ειδώλιο γυναικείας μορφής του λεγόμενου «τύπου Πλαστηρά», ελλιπές κατά το κεφάλι και τους άκρους πόδες: πρόσθια και οπίσθια όψη.
«Θησαυροί του Ακρωτηρίου»: Η έκθεση στο Μουσείο Πούσκιν με τα αριστουργήματα της Σαντορίνης Facebook Twitter
Πρώιμη μαστοπρόχους σφαιρικού σχήματος του δίχρωμου ρυθμού με παράσταση χελιδονιών.

Ο μεγιστάνας της κυβερνοασφάλειας και η αγάπη για τη Σαντορίνη

Ερωτευμένος με τη Σαντορίνη και την απίστευτη ομορφιά της, ο Κασπέρσκι, συχνός επισκέπτης του νησιού, είχε απογοητευτεί από την επίσκεψή του στον υπό μερική λειτουργία αρχαιολογικό χώρο στο Ακρωτήρι, έτσι αποφάσισε να χρηματοδοτήσει την αποκατάσταση των μοναδικών ευρημάτων και τη συνέχιση των ανασκαφών.

Με προσωπική περιουσία που αγγίζει το ένα δισεκατομμύριο δολάρια, ο Κασπέρσκι ίδρυσε την εταιρεία του Kaspersky Lab το 1997, αφού ήδη από τα τέλη της δεκαετίας του '80 είχε ασχοληθεί με το λεγόμενο «κακόβουλο λογισμικό». Σήμερα πρόκειται για ένα από τα πλέον αποδεκτά πρόσωπα στον χώρο της ασφάλειας των πληροφοριακών συστημάτων, με τις επιχειρήσεις του να απασχολούν 4.000 υπαλλήλους σε περισσότερες από 30 χώρες στον κόσμο, παρέχοντας υπηρεσίες προστασίας από ψηφιακές απειλές.

Με ένα επαγγελματικό παρελθόν συνδεδεμένο με τον ρωσικό στρατό και τον ίδιο να έχει λάβει την εκπαίδευσή του σε ένα τεχνικό κολέγιο που χρηματοδοτήθηκε από την KGB, βρέθηκε πολλές φορές σε διαμάχες σχετικά με το αν χρησιμοποιεί τη θέση του για να προωθήσει τα ρωσικά κυβερνητικά συμφέροντα, επιχειρώντας την απόσπαση πληροφοριών. Σύμφωνα με τον ίδιο, οι ισχυρισμοί για αμφισβητήσιμες σχέσεις με ρωσικά συμφέροντα ξεκίνησαν αφότου το πελατολόγιό του ανοίχτηκε και στην Αμερική. Ο Κασπέρσκι αποκαλεί όλες αυτές τις θεωρίες «ψυχροπολεμική παράνοια», τονίζοντας σε κάθε δήλωσή του ότι η εταιρεία του δεν κλήθηκε ποτέ να παραβιάσει λογισμικό προκειμένου να χρησιμοποιηθεί για κατασκοπεία.

«Θησαυροί του Ακρωτηρίου»: Η έκθεση στο Μουσείο Πούσκιν με τα αριστουργήματα της Σαντορίνης Facebook Twitter
Ο Γεβγκένι Κασπέρσκι σε ομιλία του στο Kaspersky Security Analyst Summit του 2019 στη Σινγκαπούρη. Φωτο: Suhaimi Abdullah/Getty Images

Ο Κασπέρσκι δεν μοιάζει με μεγιστάνες του είδους του. Αυτοδημιούργητος, από μεσαίο κοινωνικό στρώμα, με πατέρα μηχανικό και μητέρα αρχειοφύλακα, κάτοικος Μόσχας, ως παιδί είχε ιδιαίτερη κλίση στα μαθηματικά και ασχολούνταν με αυτά ακόμα και στον ελεύθερο χρόνο του, ενώ παράλληλα κέρδιζε σε μαθητικούς διαγωνισμούς. Εκεί ήταν που προσήλκυσε την προσοχή των καθηγητών της Σχολής Κολμογκόροβ, μιας σχολής για προικισμένα παιδιά με «μαθηματικό μυαλό» υπό την αιγίδα του Πανεπιστημίου της Μόσχας.

Ο Κασπέρσκι ανατράφηκε μέσα στην καρδιά του Ινστιτούτου Κρυπτογραφίας, Τηλεπικοινωνιών και Πληροφορικής από τα 16 του χρόνια, έμαθε να είναι κρυψίνους και να περνά απαρατήρητος, χαρακτηριστικό που διατηρεί μέχρι σήμερα, που κρατά τον κόσμο στα χέρια του, μαζί φυσικά με τα λογισμικά και τους κώδικες των μεγαλύτερων εταιρειών των πελατών του. Δουλεύει απομονωμένος, ενώ τον περιστοιχίζουν οι μεγαλύτεροι και πιο διάσημοι χάκερ στον κόσμο, που πέρασαν από προσωπική συνέντευξη μαζί του πριν προσληφθούν και είναι τα επίλεκτα μέλη της περίφημης GREAT (Global Research and Expert Analysis Team) με έδρα τη Μόσχα και πελάτες στα πέρατα της γης.

Η περιπέτειά του στον κόσμο της διαδικτυακής ασφάλειας ξεκίνησε το 1989, όταν ένας ιός χτύπησε τον υπολογιστή του. Ο Κασπέρσκι, αντί να σώσει τα αρχεία του, έσωσε τον ιό, αναλύοντας τα δεδομένα, πράγμα που επανέλαβε με θρησκευτική προσήλωση χιλιάδες φορές μέχρι να βρει τη λύση και να κάνει την εμφάνισή του και τα πρώτα του βήματα στη νεοφυή τότε αγορά hardware και software. Οι επιχειρήσεις του άνθησαν και σήμερα η Kaspersky Lab είναι ο κατεξοχήν «βοηθός» εταιρειών στο κυνήγι των δραστών εγκλημάτων που σχετίζονται με το Διαδίκτυο.

Συχνά, όταν τον ρωτούν, αποκαλύπτει ότι φιλοδοξεί να μετατρέψει την εταιρεία του στον πιο αξιόπιστο όμιλο παροχής ασφάλειας που, κατά τη γνώμη του, είναι αυτή που θα επιφέρει την παγκόσμια ειρήνη.

«Θησαυροί του Ακρωτηρίου»: Η έκθεση στο Μουσείο Πούσκιν με τα αριστουργήματα της Σαντορίνης Facebook Twitter
Η είσοδος του Μουσείου Πούσκιν στη Μόσχα. Φωτο: EPA
Αρχαιολογία & Ιστορία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ένας ξεχωριστός Κυκλαδίτης στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης

Αρχαιολογία & Ιστορία / Ένας ξεχωριστός Κυκλαδίτης στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης

Ο Δρ. Ιωάννης Δ. Φάππας, Επιμελητής Αρχαιοτήτων του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης, γράφει για την ανδρική μορφή «κυνηγού» ή «πολεμιστή» που εκτίθεται στη συλλογή κυκλαδικών αρχαιοτήτων του Μουσείου.
THE LIFO TEAM
Τι μας μαθαίνει σήμερα η κατάρρευση του μυκηναϊκού πολιτισμού;

Αρχαιολογία & Ιστορία / Τι μας μαθαίνει σήμερα η κατάρρευση του μυκηναϊκού πολιτισμού;

Οι αιτίες της καταστροφής και οι συγκρίσεις με την εποχή μας εξαιτίας της πανδημίας: Μιλούν στη LiFO η βραβευμένη αρχαιολόγος Ντόρα Βασιλικού και ο αναπληρωτής καθηγητής αρχαιολογίας του Πανεπιστημίου της Νέας Υόρκης, Αντώνης Κοτσώνας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Σοφία Σλήμαν: Η ζωή και η δράση της συζύγου του Ερρίκου Σλήμαν

Σαν Σήμερα / Σοφία Σλήμαν: Η ζωή και η δράση της συζύγου του Ερρίκου Σλήμαν

Η δεύτερη σύζυγος του αρχαιολόγου που ανακάλυψε την Τροία και τις Μυκήνες βρέθηκε στο πλάι του από πολύ μικρή ηλικία και μετά τον θάνατό του συνέχισε να προβάλλει το έργο του. Πέθανε σαν σήμερα, το 1932.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μαριχουάνα στοπ

Αρχαιολογία & Ιστορία / Ψαλιδισμένοι στίχοι, σενάρια και μπομπίνες: Ντοκουμέντα από τη χουντική λογοκρισία στις τέχνες

Με αφορμή τη συμπλήρωση μισού αιώνα από την αποκατάσταση της δημοκρατίας στην Ελλάδα, η LiFO σε συνεργασία με τα Γενικά Αρχεία του Κράτους παρουσιάζει άγνωστα ντοκουμέντα που αφορούν τη λογοκρισία της επταετίας.
ΜΙΧΑΛΗΣ ΓΕΛΑΣΑΚΗΣ
H συναρπαστική ιστορία της Αφροδίτης της Μήλου

Ιστορία μιας πόλης / H συναρπαστική ιστορία της Αφροδίτης της Μήλου

Το 1820, και ενώ η Επανάσταση μαίνεται, ένας αγρότης ανακαλύπτει σε ένα χωράφι της Μήλου ένα μαρμάρινο άγαλμα, η τύχη του οποίου έμελλε να μοιάσει με ταινία. Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με την Όλγα Παλαγγιά για μία από τις συναρπαστικότερες ιστορίες στην Ιστορία της Τέχνης.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Αποκάλυψη τώρα: Νέα στοιχεία έρχονται στο φως για την ανθρωποθυσία μέσα στις χιλιετίες

Αρχαιολογία & Ιστορία / Αποκάλυψη τώρα: Νέα στοιχεία έρχονται στο φως για την ανθρωποθυσία μέσα στις χιλιετίες

Η μελέτη του αρχαίου DNA και άλλες σύγχρονες επιστημονικές εξελίξεις αμφισβητούν τις υποθέσεις σχετικά με αυτές τις τελετουργίες που συνέβαιναν σε όλα σχεδόν τα μέρη του κόσμου.
THE LIFO TEAM
Άγνωστα σχέδια και τεκμήρια για τους φάρους της Αίγινας, της Σύρου και της Ψυττάλειας.

Αρχαιολογία & Ιστορία / Άγνωστα σχέδια και τεκμήρια για τους ιστορικούς πέτρινους φάρους της Αίγινας, της Σύρου και της Ψυττάλειας

Η LiFO, σε συνεργασία με τα Γενικά Αρχεία του Κράτους, παρουσιάζει άγνωστα σχέδια και τεκμήρια για τρεις πανέμορφους φάρους της Ελλάδας, του Πειραιά (Ψυττάλεια), της Αίγινας και της Σύρου, που μετρούν σχεδόν δύο αιώνες ζωής.
ΜΙΧΑΛΗΣ ΓΕΛΑΣΑΚΗΣ
Τσιγγάνοι, Γύφτοι, Κατσίβελοι, Αθίγγανοι. Ποιες είναι οι «φυλές» των Ρομά στην Αθήνα;

Ιστορία μιας πόλης / Ποιες είναι οι «φυλές» των Ρομά στην Αθήνα;

Προ τριετίας, η Γενική Απογραφή του Πληθυσμού κατέγραψε σχεδόν 117.500 μόνιμους κατοίκους οι οποίοι ανήκουν στη φυλή των Ρομά, ενώ η μεγαλύτερη συγκέντρωση εντοπίζεται στην περιφέρεια Αττικής. Για κάποιους από εμάς είναι γείτονές μας ενώ για άλλους ένα ξένο σώμα. Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με την Μαρία Φακιολά για τους Ρομά στην Αττική.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Λέλα Καραγιάννη: Η συγκλονιστική ιστορία της ηρωίδας - κατασκόπου της Εθνικής Αντίστασης

Σαν Σήμερα Γεννήθηκε / Λέλα Καραγιάννη: Η ηρωίδα-κατάσκοπος της Εθνικής Αντίστασης

Δρόμοι πήραν το όνομά της, προτομή της στέκεται στα Εξάρχεια, μετά θάνατον βραβεύτηκε από την Ακαδημία Αθηνών, ντοκιμαντέρ περιστρέφονται γύρω από τη ζωή της. Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον σκηνοθέτη Βασίλη Λουλέ για τη Λέλα Καραγιάννη.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Η ιστορία καινοτομίας του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών

Ιστορία μιας πόλης / Η ιστορία καινοτομίας του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών

Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τη Χάιδω Μπάρκουλα για το πανεπιστήμιο με το επιβλητικό κεντρικό κτίριο - σήμα κατατεθέν επί της Πατησίων, σχεδιασμένο από τον σπουδαίο αρχιτέκτονα Αναστάσιο Μεταξά, τον πρώτο πρόεδρο του ιστορικού Συλλόγου Αρχιτεκτόνων.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Ποιες ήταν οι αντιλήψεις των Βυζαντινών για το φύλο και τη σεξουαλικότητα;

Βιβλίο / Mια συζήτηση για το σεξ και το φύλο στο Βυζάντιο με τον ιστορικό Χάρη Μεσσή

Ίσως όχι πάντα τόσο σκοταδιστικές όσο θα πίστευε κανείς, και σίγουρα ενδιαφέρουσες, καθώς μάλιστα κάποιες από τις αντιλήψεις αυτές επιβιώνουν μέσω της θρησκείας μέχρι σήμερα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Μια βόλτα στους κήπους του Τατοΐου

Ιστορία μιας πόλης / Τατόι: Τι μένει ίδιο και τι αλλάζει στους περίφημους κήπους του;

Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με την αρχιτέκτονα τοπίου Έλλη Παγκάλου για τους κήπους του Τατοΐου, του θερινού ανακτόρου της πρώην βασιλικής οικογένειας. Tι θα μείνει το ίδιο και τι πρόκειται να αλλάξει στο πλαίσιο της ανάπλασής τους;
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Όταν οι εξόριστοι της Σπιναλόγκας μεταφέρθηκαν στο Αιγάλεω

Ιστορία μιας πόλης / Όταν οι εξόριστοι της Σπιναλόγκας μεταφέρθηκαν στο Αιγάλεω

Πότε δημιουργείται η αποικία των ανθρώπων που έπασχαν από τη νόσο του Χάνσεν, από ποιους και με τι σκοπό; Και πώς βρέθηκαν στην Αθήνα; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον Στέλιο Λεκάκη.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ