«Θησαυροί του Ακρωτηρίου»: Η έκθεση στο Μουσείο Πούσκιν με τα αριστουργήματα της Σαντορίνης

«Θησαυροί του Ακρωτηρίου»: Η έκθεση στο Μουσείο Πούσκιν με τα αριστουργήματα της Σαντορίνης Facebook Twitter
Οι δύο όψεις μεσοκυκλαδικής οφθαλμοπρόχου του δίχρωμου ρυθμού με παράσταση δελφινιών σε θαλάσσιο βυθό.
0



ΤΟΝ ΑΥΓΟΥΣΤΟ ΤΟΥ 2015
ένας Ρώσος μεγιστάνας, ο Γεβγκένι Κασπέρσκι, ιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος της Kaspersky Lab, μιας διεθνούς φήμης εταιρείας παροχής λύσεων ψηφιακής ασφάλειας, υπέγραψε με την Εν Αθήναις Αρχαιολογική Εταιρεία συμφωνία υποστήριξης των ανασκαφών στο Ακρωτήρι της Σαντορίνης, που διευθύνει ο καθηγητής Χρήστος Ντούμας.

Οι ανασκαφές, που διαρκούν περίπου μισό αιώνα, έχουν φέρει στο φως πολλά και μοναδικά δείγματα αρχαίας τέχνης και πολιτισμού. Η συνδρομή του Ρώσου μεγιστάνα έφτασε σε μια στιγμή που η αποκάλυψη και αποκατάσταση των θησαυρών του μινωικού πολιτισμού στον αρχαιολογικό χώρο ήταν κρίσιμη και η οικονομική «ένεση» απαραίτητη: με την ενίσχυσή του ξεκίνησε η αποκατάσταση των τοιχογραφιών του τριώροφου οικοδομήματος Ξεστή 4.

Η έκθεση θα συμπεριλάβει 210 αρχαία έργα και σύνολα, τρία γύψινα εκμαγεία και δύο προπλάσματα κτιρίων του Ακρωτηρίου της Αρχαίας Θήρας. Σύμφωνα με τον Χρήστο Ντούμα, σκοπός της έκθεσης είναι να παρουσιαστεί συνολικά η ιστορία των ανθρώπων του πολιτισμού του αρχιπελάγους, με την πλειονότητα των αντικειμένων να προέρχεται από τις αποθήκες.

Η έκθεση στο Μουσείο Πούσκιν με τα αριστουργήματα της Σαντορίνης

Ο Γεβγκένι Κασπέρσκι θα είναι ο χορηγός της έκθεση «Θησαυροί του Ακρωτηρίου», που θα πραγματοποιηθεί στο Κρατικό Μουσείο Καλών Τεχνών Πούσκιν από τις 20 Ιουνίου έως τις 15 Σεπτεμβρίου 2021, στο πλαίσιο του έτους Ρωσία - Ελλάδα 2021, το οποίο είναι αφιερωμένο στην κοινή ιστορία των δυο χωρών, με έναν πολιτισμό 3.700 ετών να ταξιδεύει πρώτη φορά εκτός Ελλάδας.

Το Ακρωτήρι, «τόπος εφάμιλλο της Ακρόπολης των Αθηνών» κατά τον αρχαιολόγο Χρήστο Ντούμα, και τα ευρήματά του θα έχουν την τιμητική τους ως πρεσβευτές της χώρας μας στη Ρωσία με αυτή την έκθεση. Τα εκθέματα θα παρουσιαστούν για πρώτη φορά στη χώρα, ενώ πρόκειται και για την πρώτη περιοδική έκθεση στο εξωτερικό με αποκλειστικό θέμα τα αριστουργήματα του προϊστορικού οικισμού του Ακρωτηρίου. Θα παρουσιαστούν, επίσης, για πρώτη φορά στο κοινό αντικείμενα που δεν έχουν εκτεθεί ποτέ μέχρι σήμερα.

«Θησαυροί του Ακρωτηρίου»: Η έκθεση στο Μουσείο Πούσκιν με τα αριστουργήματα της Σαντορίνης Facebook Twitter
Μερική άποψη της νοτιοδυτικής γωνίας της Ξεστής 4, οι εξωτερικοί τοίχοι της οποίας ήσαν εξ ολοκλήρου από πελεκητούς τόφφους.

Η έκθεση θα συμπεριλάβει 210 αρχαία έργα και σύνολα, τρία γύψινα εκμαγεία και δύο προπλάσματα κτιρίων του Ακρωτηρίου της Αρχαίας Θήρας.

Σύμφωνα με τον Χρήστο Ντούμα, σκοπός της έκθεσης είναι να παρουσιαστεί συνολικά η ιστορία των ανθρώπων του πολιτισμού του αρχιπελάγους, με την πλειονότητα των αντικειμένων να προέρχεται από τις αποθήκες, όπως και η κατανόηση του προϊστορικού Αιγαίου αλλά και των μοναδικών επιτευγμάτων του.

«Πρόκειται για μοναδικά έργα της αρχαιότητας που σώζονται στο νησί της Σαντορίνης, καθώς θάφτηκαν κάτω από ένα παχύ στρώμα τέφρας μετά από ηφαιστειακή έκρηξη. Τοιχογραφίες, κεραμικά και αντικείμενα που μαρτυρούν το ασυνήθιστα υψηλό επίπεδο ανάπτυξης του πολιτισμού του Αιγαίου θα παρουσιαστούν στο ρωσικό κοινό για πρώτη φορά, ενώ μερικά δεν έχουν φύγει ποτέ από την Ελλάδα» αναφέρει το Μουσείο Πούσκιν.

Ένα σημαντικό σύνολο που θα παρουσιαστεί στην έκθεση θα είναι αυτό που προέρχεται από τη λεγόμενη «Οικία των Θρανίων», η οποία ανασκάπτεται συστηματικά κατά τα τελευταία πέντε έτη με τη χορηγία Κασπέρσκι και, σύμφωνα με την έως τώρα έρευνα, είναι χώρος με συμβολικό περιεχόμενο για την κοινότητα και συνδέεται με τις ιδέες, τις αντιλήψεις και τις δοξασίες των κατοίκων του Ακρωτηρίου.

Η μουσειολογική επιμέλεια της έκθεσης θα γίνει από τον διευθυντή των Ανασκαφών Ακρωτηρίου, Χρήστο Ντούμα, σε συνεργασία με την Εφορεία Αρχαιοτήτων Κυκλάδων. Ο ίδιος έχει καταρτίσει το κυρίως μέρος του καταλόγου των έργων που θα παρουσιαστούν, ενώ ο μουσειογραφικός σχεδιασμός θα γίνει από το Μουσείο Πούσκιν, σε συνεργασία με την Εφορεία Αρχαιοτήτων.

«Θησαυροί του Ακρωτηρίου»: Η έκθεση στο Μουσείο Πούσκιν με τα αριστουργήματα της Σαντορίνης Facebook Twitter
Μεγάλος κωνικός πίθος. Η διακόσμησή του με υδροχαρή φυτά (καλάμια) πιθανώς υποδηλώνει την χρήση του για αποθήκευση νερού.
«Θησαυροί του Ακρωτηρίου»: Η έκθεση στο Μουσείο Πούσκιν με τα αριστουργήματα της Σαντορίνης Facebook Twitter
Εισηγμένος τετράωτος πίθος με χαμηλό λαιμό, χοανοειδές στόμιο και επίπεδη βάση. Η μεγάλη, κύρια, διακοσμητική ζώνη στον ώμο κοσμείται με μεγάλους ρόδακες ανάμεσα στις λαβές, ενώ από τις πυκνές ταινίες του κάτω μέρους οι δύο συνδέονται με μικρά φύλλα σαν σε απομίμηση κλαδιού μυρτιάς
«Θησαυροί του Ακρωτηρίου»: Η έκθεση στο Μουσείο Πούσκιν με τα αριστουργήματα της Σαντορίνης Facebook Twitter
Μαρμάρινο πρωτοκυκλαδικό ειδώλιο γυναικείας μορφής του λεγόμενου «τύπου Πλαστηρά», ελλιπές κατά το κεφάλι και τους άκρους πόδες: πρόσθια και οπίσθια όψη.
«Θησαυροί του Ακρωτηρίου»: Η έκθεση στο Μουσείο Πούσκιν με τα αριστουργήματα της Σαντορίνης Facebook Twitter
Πρώιμη μαστοπρόχους σφαιρικού σχήματος του δίχρωμου ρυθμού με παράσταση χελιδονιών.

Ο μεγιστάνας της κυβερνοασφάλειας και η αγάπη για τη Σαντορίνη

Ερωτευμένος με τη Σαντορίνη και την απίστευτη ομορφιά της, ο Κασπέρσκι, συχνός επισκέπτης του νησιού, είχε απογοητευτεί από την επίσκεψή του στον υπό μερική λειτουργία αρχαιολογικό χώρο στο Ακρωτήρι, έτσι αποφάσισε να χρηματοδοτήσει την αποκατάσταση των μοναδικών ευρημάτων και τη συνέχιση των ανασκαφών.

Με προσωπική περιουσία που αγγίζει το ένα δισεκατομμύριο δολάρια, ο Κασπέρσκι ίδρυσε την εταιρεία του Kaspersky Lab το 1997, αφού ήδη από τα τέλη της δεκαετίας του '80 είχε ασχοληθεί με το λεγόμενο «κακόβουλο λογισμικό». Σήμερα πρόκειται για ένα από τα πλέον αποδεκτά πρόσωπα στον χώρο της ασφάλειας των πληροφοριακών συστημάτων, με τις επιχειρήσεις του να απασχολούν 4.000 υπαλλήλους σε περισσότερες από 30 χώρες στον κόσμο, παρέχοντας υπηρεσίες προστασίας από ψηφιακές απειλές.

Με ένα επαγγελματικό παρελθόν συνδεδεμένο με τον ρωσικό στρατό και τον ίδιο να έχει λάβει την εκπαίδευσή του σε ένα τεχνικό κολέγιο που χρηματοδοτήθηκε από την KGB, βρέθηκε πολλές φορές σε διαμάχες σχετικά με το αν χρησιμοποιεί τη θέση του για να προωθήσει τα ρωσικά κυβερνητικά συμφέροντα, επιχειρώντας την απόσπαση πληροφοριών. Σύμφωνα με τον ίδιο, οι ισχυρισμοί για αμφισβητήσιμες σχέσεις με ρωσικά συμφέροντα ξεκίνησαν αφότου το πελατολόγιό του ανοίχτηκε και στην Αμερική. Ο Κασπέρσκι αποκαλεί όλες αυτές τις θεωρίες «ψυχροπολεμική παράνοια», τονίζοντας σε κάθε δήλωσή του ότι η εταιρεία του δεν κλήθηκε ποτέ να παραβιάσει λογισμικό προκειμένου να χρησιμοποιηθεί για κατασκοπεία.

«Θησαυροί του Ακρωτηρίου»: Η έκθεση στο Μουσείο Πούσκιν με τα αριστουργήματα της Σαντορίνης Facebook Twitter
Ο Γεβγκένι Κασπέρσκι σε ομιλία του στο Kaspersky Security Analyst Summit του 2019 στη Σινγκαπούρη. Φωτο: Suhaimi Abdullah/Getty Images

Ο Κασπέρσκι δεν μοιάζει με μεγιστάνες του είδους του. Αυτοδημιούργητος, από μεσαίο κοινωνικό στρώμα, με πατέρα μηχανικό και μητέρα αρχειοφύλακα, κάτοικος Μόσχας, ως παιδί είχε ιδιαίτερη κλίση στα μαθηματικά και ασχολούνταν με αυτά ακόμα και στον ελεύθερο χρόνο του, ενώ παράλληλα κέρδιζε σε μαθητικούς διαγωνισμούς. Εκεί ήταν που προσήλκυσε την προσοχή των καθηγητών της Σχολής Κολμογκόροβ, μιας σχολής για προικισμένα παιδιά με «μαθηματικό μυαλό» υπό την αιγίδα του Πανεπιστημίου της Μόσχας.

Ο Κασπέρσκι ανατράφηκε μέσα στην καρδιά του Ινστιτούτου Κρυπτογραφίας, Τηλεπικοινωνιών και Πληροφορικής από τα 16 του χρόνια, έμαθε να είναι κρυψίνους και να περνά απαρατήρητος, χαρακτηριστικό που διατηρεί μέχρι σήμερα, που κρατά τον κόσμο στα χέρια του, μαζί φυσικά με τα λογισμικά και τους κώδικες των μεγαλύτερων εταιρειών των πελατών του. Δουλεύει απομονωμένος, ενώ τον περιστοιχίζουν οι μεγαλύτεροι και πιο διάσημοι χάκερ στον κόσμο, που πέρασαν από προσωπική συνέντευξη μαζί του πριν προσληφθούν και είναι τα επίλεκτα μέλη της περίφημης GREAT (Global Research and Expert Analysis Team) με έδρα τη Μόσχα και πελάτες στα πέρατα της γης.

Η περιπέτειά του στον κόσμο της διαδικτυακής ασφάλειας ξεκίνησε το 1989, όταν ένας ιός χτύπησε τον υπολογιστή του. Ο Κασπέρσκι, αντί να σώσει τα αρχεία του, έσωσε τον ιό, αναλύοντας τα δεδομένα, πράγμα που επανέλαβε με θρησκευτική προσήλωση χιλιάδες φορές μέχρι να βρει τη λύση και να κάνει την εμφάνισή του και τα πρώτα του βήματα στη νεοφυή τότε αγορά hardware και software. Οι επιχειρήσεις του άνθησαν και σήμερα η Kaspersky Lab είναι ο κατεξοχήν «βοηθός» εταιρειών στο κυνήγι των δραστών εγκλημάτων που σχετίζονται με το Διαδίκτυο.

Συχνά, όταν τον ρωτούν, αποκαλύπτει ότι φιλοδοξεί να μετατρέψει την εταιρεία του στον πιο αξιόπιστο όμιλο παροχής ασφάλειας που, κατά τη γνώμη του, είναι αυτή που θα επιφέρει την παγκόσμια ειρήνη.

«Θησαυροί του Ακρωτηρίου»: Η έκθεση στο Μουσείο Πούσκιν με τα αριστουργήματα της Σαντορίνης Facebook Twitter
Η είσοδος του Μουσείου Πούσκιν στη Μόσχα. Φωτο: EPA
Αρχαιολογία & Ιστορία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ένας ξεχωριστός Κυκλαδίτης στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης

Αρχαιολογία & Ιστορία / Ένας ξεχωριστός Κυκλαδίτης στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης

Ο Δρ. Ιωάννης Δ. Φάππας, Επιμελητής Αρχαιοτήτων του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης, γράφει για την ανδρική μορφή «κυνηγού» ή «πολεμιστή» που εκτίθεται στη συλλογή κυκλαδικών αρχαιοτήτων του Μουσείου.
THE LIFO TEAM
Τι μας μαθαίνει σήμερα η κατάρρευση του μυκηναϊκού πολιτισμού;

Αρχαιολογία & Ιστορία / Τι μας μαθαίνει σήμερα η κατάρρευση του μυκηναϊκού πολιτισμού;

Οι αιτίες της καταστροφής και οι συγκρίσεις με την εποχή μας εξαιτίας της πανδημίας: Μιλούν στη LiFO η βραβευμένη αρχαιολόγος Ντόρα Βασιλικού και ο αναπληρωτής καθηγητής αρχαιολογίας του Πανεπιστημίου της Νέας Υόρκης, Αντώνης Κοτσώνας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Σοφία Σλήμαν: Η ζωή και η δράση της συζύγου του Ερρίκου Σλήμαν

Σαν Σήμερα / Σοφία Σλήμαν: Η ζωή και η δράση της συζύγου του Ερρίκου Σλήμαν

Η δεύτερη σύζυγος του αρχαιολόγου που ανακάλυψε την Τροία και τις Μυκήνες βρέθηκε στο πλάι του από πολύ μικρή ηλικία και μετά τον θάνατό του συνέχισε να προβάλλει το έργο του. Πέθανε σαν σήμερα, το 1932.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η Αθήνα της Πηνελόπης Δέλτα

Ιστορία μιας πόλης / Η Αθήνα της Πηνελόπης Δέλτα

Ποια είναι η σημασία του μυθιστορήματος «Οι Ρωμιοπούλες»; Με ποιο τρόπο αποτυπώθηκε η Αθήνα στη ζωή και το έργο της Πηνελόπης Δέλτα; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον ιστορικό Τάσο Σακελλαρόπουλο, υπεύθυνο των Ιστορικών Αρχείων του Μουσείου Μπενάκη, για τη σχέση της συγγραφέως με την πόλη που τη σημάδεψε.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Μια επίσκεψη στο Ψυχιατρείο Θεσσαλονίκης το 1932 / «Γέλια καμπάνιζαν σαν καγχασμοί του Σατανά!» / Φρίκη και ανθρώπινα ράκη στο Ψυχιατρείο Θεσσαλονίκης το 1932

Αρχαιολογία & Ιστορία / «Γέλια καμπάνιζαν σαν καγχασμοί του Σατανά!»: Στο Ψυχιατρείο Θεσσαλονίκης το 1932

Τα dirty '30s & late '20s «ακολουθούν» τον δημοσιογράφο Χρήστο Εμ. Αγγελομάτη στο Ψυχιατρείο Θεσσαλονίκης το 1932 και διασώζουν εικόνες αποτροπιασμού που δύσκολα περιγράφονται. Παρά «τις άναρθρες κραυγές» και «τα στριγκά ξεφωνητά» που άκουσε στην είσοδο, ο ρεπόρτερ πέρασε την πύλη. Τι αντίκρισε;
DIRTY '30S & LATE '20S
Έλλη Σκοπετέα: Tο ανατρεπτικό έργο μιας ιστορικού που έφυγε νωρίς

Βιβλίο / Έλλη Σκοπετέα: Tο ανατρεπτικό έργο μιας ιστορικού που έφυγε νωρίς

Δεν υπάρχει μελέτη για τον ελληνικό εθνικισμό που να μην έχει αναφορές στο έργο της. Η επανακυκλοφορία του βιβλίου της «Το “Πρότυπο Βασίλειο” και η Μεγάλη Ιδέα» από τις εκδόσεις Νήσος συνιστά αναμφίβολα εκδοτικό γεγονός.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ποιον θεωρούσαν «άσχημο» στην αρχαία Αθήνα;

Ιστορία μιας πόλης / Υπήρχαν και «άσχημα» αγαλματίδια στην αρχαία Αθήνα

Μικρά αγαλματίδια ή γλυπτά λατρευτικού ή θρησκευτικού συνήθως χαρακτήρα, που απεικονίζουν ανθρώπινες ή ζωικές μορφές: τα ειδώλια. Είναι όλα oμοιόμορφα ή υπάρχουν και ενδιαφέρουσες, συχνά αναπάντεχες, διαφοροποιήσεις; H Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με την Αναστασία Μεϊντάνη.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Η ιστορία του κούρου Αριστοδίκου που στάθηκε ορόσημο της ελληνικής τέχνης

Αρχαιολογία / Κούρος Αριστόδικος: Ένα άγαλμα ορόσημο στην αρχαία ελληνική Τέχνη

Το άγαλμα, λίγο μεγαλύτερο του φυσικού μεγέθους, έχει ύψος 1,95 μ., είναι σμιλεμένο σε παριανό μάρμαρο, χρονολογείται από τους μελετητές γύρω στα 510-500 π.Χ., αποτελεί το τελευταίο δείγμα της μεγάλης σειράς των αττικών κούρων και αποκαλύπτει ποιες ήταν οι ταφικές συνήθειες στην Αθήνα εκείνης της εποχής.
THE LIFO TEAM
Ποιοι ήταν οι μαυραγορίτες της Κατοχής και πώς λειτουργούσαν;

Ιστορία μιας πόλης / Ποιοι ήταν οι μαυραγορίτες της Κατοχής;

Πώς ήταν η καθημερινότητα στην Αθήνα της γερμανικής Κατοχής; Ποιες στρατηγικές ανέπτυξαν οι Αθηναίοι για να επιβιώσουν; Πώς και πού έβρισκαν τρόφιμα; Πώς επηρέασε η παρουσία των κατακτητών τις μετακινήσεις των κατοίκων της πόλης; H Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον Μενέλαο Χαραλαμπίδη για την καθημερινή ζωή στην κατοχική Αθήνα.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Τι έτρεχε με τους λαγούς στην αρχαία Αθήνα;

Ιστορία μιας πόλης / Τι έτρεχε με τους λαγούς στην αρχαία Αθήνα;

Στην αρχαία Αθήνα, ο λαγός δεν ήταν μόνο θήραμα, αλλά και σύμβολο ερωτικής επιθυμίας και γονιμότητας, ενώ χρησιμοποιούνταν επίσης ως προσφορά στους θεούς. Ο Ξενοφών έγραψε για το κυνήγι του, ενώ εμφανίζεται συχνά στην τέχνη - στα αγγεία, στις παραστάσεις συμποσίων, ακόμη και σε ταφικά μνημεία. Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με την Κάτια Μαργαρίτη ρίχνοντας φως στο παρελθόν ενός ζώου που είχε πολύ μεγαλύτερη σημασία απ’ ό,τι ίσως φανταζόμαστε.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Μιμάρ Σινάν: Ο αρχιτέκτονας που έχτισε τα πιο σημαντικά κτίρια της οθωμανικής αυτοκρατορίας

Γεννήθηκε σαν σήμερα  / Μιμάρ Σινάν: Ο αρχιτέκτονας που έχτισε τα πιο σημαντικά κτίρια της οθωμανικής αυτοκρατορίας

Στις 15 Απριλίου 1489 γεννήθηκε ο αρχιτέκτονας που έφτιαξε από τριακόσια τριάντα έργα. Ανάμεσα σε αυτά, το Τέμενος του Σουλεϊμάν του Μεγαλοπρεπούς (1550 -1557) και το Κουρσούμ Τζαμί ή Τζαμί του Οσμάν Σαχ στα Τρίκαλα, το μοναδικό του έργο που σώζεται στην Ελλάδα.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
«Η ερωμένη της»: Το πιο τολμηρό αθηναϊκό ρομάντζο του Μεσοπολέμου

Ιστορία μιας πόλης / «Η ερωμένη της»: Το πιο τολμηρό αθηναϊκό ρομάντζο του Μεσοπολέμου

Πόσο μπορεί να συμβάλει ένα βιβλίο στη σεξουαλική χειραφέτηση των Ελληνίδων; Η Αγιάτη Μπενάρδου μιλά με την Παναγιώτα Βογιατζή για την Ντόρα Ρωζέττη και τη γυναικεία ομοφυλοφιλία στην Αθήνα των αρχών του 20ού αώνα.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Close up: Η ψηφιακά αποκατεστημένη τοιχογραφία στον τάφο του Φιλίππου στις Αιγές

Αρχαιολογία & Ιστορία / Close up: Η ψηφιακά αποκατεστημένη τοιχογραφία στον τάφο του Φιλίππου στις Αιγές

Το σημαντικότερο σωζόμενο έργο της κλασικής ξαναζωντανεύει 23 αιώνες μετά με τη βοήθεια της αρχαιομετρίας, της τεχνητή νοημοσύνη και της καλλιτεχνικής δημιουργίας σε μια καινοτόμο μελέτη αποκατάστασή του που ανοίγει νέους ορίζοντες στην αναβίωση της αρχαίας τέχνης.
THE LIFO TEAM
Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Αρχαιολογία & Ιστορία / Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Η αρχαιομετρία, η τεχνητή νοημοσύνη και η καλλιτεχνική δημιουργία συνεργάστηκαν σε μια καινοτόμο μελέτη αποκατάστασης της τοιχογραφίας με το κυνήγι από τον τάφο του Φιλίππου στις Αιγές, ανοίγοντας νέους ορίζοντες στην αναβίωση της αρχαίας τέχνης.
M. HULOT
Δωσίλογοι: Ποιοι και γιατί συνεργάστηκαν με τους κατακτητές;

Ιστορία μιας πόλης / Δωσίλογοι: Ποιοι και γιατί συνεργάστηκαν με τους κατακτητές;

Πώς επιχειρήθηκε η αναθεώρηση της εικόνας των δωσιλόγων τις δεκαετίες που ακολούθησαν μετά την Κατοχή και τα Δεκεμβριανά, και ποια ήταν η επίδραση αυτής της αναθεώρησης στη δημόσια ιστορική μνήμη; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Μενέλαο Χαραλαμπίδη για ένα θέμα ταμπού που ακόμα απασχολεί τους ιστορικούς αλλά και την κοινωνία.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Από τι πέθαναν δεκάδες χιλιάδες Αθηναίοι το 430 π.Χ.;

Ιστορία μιας πόλης / Από τι πέθαναν δεκάδες χιλιάδες Αθηναίοι το 430 π.Χ.;

Ο Θουκυδίδης ισχυρίζεται ότι ήταν μια ασθένεια εισαγόμενη, η οποία ξεκίνησε από την Αιθιοπία και προτού φθάσει στην Αθήνα, εξαπλώθηκε στην Αίγυπτο και την Περσική αυτοκρατορία. H Αγιάτη Μπενάρδου μιλά με τον Στέφανο Παρασκευαΐδη για τον λοιμό των Αθηνών με την πρωτοφανή θνησιμότητα, καθώς υπολογίζεται ότι χάθηκε το 1/3 του πληθυσμού της πόλης.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ