Σοφία Σλήμαν: Η ζωή και η δράση της συζύγου του Ερρίκου Σλήμαν Facebook Twitter
Η φωτογραφία της Σοφίας Εγκαστρωμένου Σλήμαν με τα τα λεγόμενα κοσμήματα της «Ωραίας Ελένης» που έκανε γνωστή τη μορφή της σε όλο τον κόσμο.

Σοφία Σλήμαν: Η ζωή και η δράση της συζύγου του Ερρίκου Σλήμαν

0

Σαν σήμερα, στις 27 Οκτωβρίου 1932, πεθαίνει η Σοφία Εγκαστρωμένου Σλήμαν, η Ελληνίδα δεύτερη σύζυγος του Ερρίκου Σλήμαν, του ερασιτέχνη αρχαιολόγου στον οποίο χρωστάμε την ανακάλυψη της Τροίας και των Μυκηνών.


Η Σοφία, κόρη του υφασματέμπορου Γεώργιου Εγκαστρωμένου ή Καστρωμένου, γεννήθηκε στην Αθήνα στις 12 Ιανουαρίου 1852 και σπούδασε στο Αρσάκειο της Φιλεκπαιδευτικής Εταιρείας, όπου και αρίστευσε. Στόχος της ήταν να γίνει δασκάλα, τα πράγματα όμως εξελίχθηκαν κάπως διαφορετικά.


Τριάντα χρόνια νωρίτερα είχε γεννηθεί στο Νοϋμπούκοφ του Μεκλεμβούργου Σβερίν της Γερμανίας ο Ερρίκος Σλήμαν. Αν και φτωχός, κατάφερε να δημιουργήσει δικό του εμπορικό οίκο και να αποκτήσει μεγάλη περιουσία, το τολμηρό του, όμως, όνειρο ήταν να αποδείξει ότι ο ομηρικός κόσμος υπήρξε στην πραγματικότητα και δεν ήταν προϊόν μυθοπλασίας, όπως ήταν κοινή πεποίθηση.


Το 1869, έχοντας πάρει διαζύγιο από τη Ρωσίδα πρώτη του σύζυγο, με την οποία είχε αποκτήσει τρία παιδιά, αρχίζει να αναζητά Ελληνίδα σύζυγο. Θα βάλει μικρή αγγελία σε εφημερίδα αναζητώντας γυναίκα «με ελληνοπρεπή εμφάνιση, μαύρα μαλλιά και ει δυνατόν όμορφη και στοργική» και 150 κοπέλες θα «παρελάσουν» από το ξενοδοχείο του.

H Σοφία Σλήμαν θα δωρίσει το μικρό κομμάτι του «θησαυρού» που της ανήκε στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο – ο υπόλοιπος, μετά την άρνηση(!) της ελληνικής Βουλής να τον δεχτεί, είχε καταλήξει στο Μουσείο της Περγάμου, εκλάπη από τους Σοβιετικούς το 1945 και εμφανίστηκε ξαφνικά το 1993 στις αποθήκες του μουσείου Πούσκιν.


«Ζητείται Ελληνίς», θα γράψει στον φίλο του, αρχιεπίσκοπο Θεόκλητο Βίμπο. Ο επίδοξος αρχαιολόγος αναζητά κάποια που θα έχει «τον αγγελικό χαρακτήρα της μητέρας μου και της αδελφής μου», που θα «είναι μικρή για να κάνει παιδιά, ενθουσιώδης με την αρχαία Ελλάδα και διατεθειμένη να με ακολουθεί στα ταξίδια μου».

Σοφία Σλήμαν: Η ζωή και η δράση της συζύγου του Ερρίκου Σλήμαν Facebook Twitter
Η Σοφία Σλήμαν, περ. 1870


Ο Βίμπος, μεταξύ άλλων, θα του στείλει και τη φωτογραφία της ανιψιάς του, Σοφίας Εγκαστρωμένου. Ο Σλήμαν θα την ερωτευθεί με την πρώτη ματιά και χρησιμοποιώντας τις σπουδές του σε αρχαιολογία, αρχαία και νέα ελληνικά θα επισκεφθεί το Αρσάκειο για να παρακολουθήσει μάθημα Αρχαίων Ελληνικών.


Ακούγοντας τη Σοφία να απαγγέλει «Ιλιάδα» από το πρωτότυπο και αντικρίζοντας την ομορφιά της, αποφασίζει να τη ζητήσει σε γάμο. Η αθηναϊκή κοινωνία θα σκανδαλιστεί από τη μεγάλη διαφορά ηλικίας, ο γάμος όμως, που θα πραγματοποιηθεί μέσα σε τρεις μήνες στην εκκλησία του Αγίου Μελετίου στον Κολωνό, θα αντιμετωπιστεί από την οικογένεια Εγκαστρωμένου σαν μια λύση στα οικονομικά της προβλήματα.


Το ζευγάρι μοιάζει αταίριαστο. Όμορφη, με καλούς τρόπους, σεμνή και λιγομίλητη, η Σοφία βρίσκεται παντρεμένη με έναν πολύ μεγαλύτερό της άντρα, κοντό, με μεγάλο κεφάλι, μάλλον άσχημο αλλά με την ενθουσιώδη ιδιοσυγκρασία μικρού παιδιού. Γνώστης είκοσι δύο γλωσσών ο ίδιος, θα αποδειχθεί απαιτητικός δάσκαλος: θα της διδάξει γλώσσες, ιστορία, γεωγραφία, αρχαιολογία.

Σοφία Σλήμαν: Η ζωή και η δράση της συζύγου του Ερρίκου Σλήμαν Facebook Twitter
Φωτογραφία από τον γάμο του Ερρίκου Σλήμαν με τη Σοφία στις 24 Σεπτεμβρίου 1869.


Το νεαρό κορίτσι θα προσπαθήσει να προσαρμοστεί στη νέα κοσμοπολίτικη ζωή, να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις και τις προσδοκίες του Σλήμαν, να τον στηρίξει στους στόχους του. Μαζί θα γυρίσουν όλο τον κόσμο, θα γίνουν περιζήτητοι στα κοσμικά σαλόνια, η Σοφία όμως θα βρεθεί μόνη για μεγάλα χρονικά διαστήματα σε ξενοδοχεία και επαύλεις, αγνοώντας πότε εκείνος θα επιστρέψει.


Όταν οι γονείς της θα τον κατηγορήσουν ότι τους εξαπάτησε όλους, η απάντησή του στην «αρπακτική οικογένεια» θα είναι σκληρή: «Εσείς πουλήσατε την κόρη σας σαν πραμάτεια!». «Καλύτερα να πεθάνω, παρά να ζήσω στο πλευρό αυτού του άντρα», θα ξεσπάσει η Σοφία κι εκείνος θα καταφύγει εξοργισμένος στη Σαντορίνη.


Το 1870 ο Σλήμαν θα πάει στα Δαρδανέλια και στον λόφο του Χισαρλίκ θα πραγματοποιήσει μια δοκιμαστική ανασκαφή, αναζητώντας την ομηρική Τροία. Ένα αγγείο με «ανθρώπινη στάχτη» είναι το εύρημα που θα τον πείσει ότι την εντόπισε. Θα επιστρέψει λίγους μήνες αργότερα με τη Σοφία, η οποία αποφάσιζει να τον ακολουθήσει, παρότι μόλις είχε φέρει στον κόσμο το πρώτο τους παιδί, την Ανδρομάχη.

Σοφία Σλήμαν: Η ζωή και η δράση της συζύγου του Ερρίκου Σλήμαν Facebook Twitter
Η Σοφία Σλήμαν με τα παιδιά τους, Ανδρομάχη και Αγαμέμνονα, περ. 1880.


Δίπλα στον Ερρίκο, η Σοφία φωτογραφίζει, σχεδιάζει και ταξινομεί τα ευρήματα – η Τροία έχει εντοπιστεί, από τη βιασύνη του όμως ο ερασιτέχνης αρχαιολόγος θα «προσπεράσει» την ομηρική πόλη, φτάνοντας στον κατά 1.000 χρόνια αρχαιότερο οικισμό. Το 1873 θα βρεθεί ο περίφημος «Θησαυρός του Πριάμου», όπως τουλάχιστον πίστευε ο Σλήμαν.

Τα πολύτιμα ευρήματα θα διασκορπιστούν σε όλη την Ελλάδα, ώστε να μην τα διεκδικήσει ούτε η τουρκική, ούτε η ελληνική κυβέρνηση. Ο Ερρίκος, ωστόσο, θα φροντίσει να φωτογραφίσει τη μούσα του με τα λεγόμενα κοσμήματα της «Ωραίας Ελένης», κάνοντας γνωστή τη μορφή της Σοφίας Εγκαστρωμένου Σλήμαν σε όλο τον κόσμο.

Επιστρέφοντας στην Αθήνα ο Σλήμαν γίνεται δεκτός με τιμές, του απονέμονται πανεπιστημιακοί τίτλοι και παίρνει την πολυπόθητη άδεια να πραγματοποιήσει ανασκαφές στις Μυκήνες το 1876, υπό την επίβλεψη της Ελληνικής Αρχαιολογικής Υπηρεσίας. Η Σοφία δουλεύει με συνεργείο έξω από τα τείχη, παρά τις αντιρρήσεις του επιβλέποντος αρχαιολόγου, Παναγιώτη Σταματάκη.


Το ζευγάρι δεν θα αργήσει να φτάσει στα ταφικά συμπλέγματα και να ανασκάψει τον Ταφικό Περίβολο Α'. Θεωρώντας, εξαιτίας των άφθονων χρυσών ευρημάτων, ότι έχει βρει τον τάφο του Αγαμέμνονα, ο Σλήμαν διαβεβαιώνει τον Γεώργιο Α' ότι τα ευρήματα είναι περιουσία του ελληνικού κράτους.

Σοφία Σλήμαν: Η ζωή και η δράση της συζύγου του Ερρίκου Σλήμαν Facebook Twitter
Το ζεύγος Σλήμαν και οι αρχαιολόγοι Ντέρπφελντ και Λέβεντορ φωτογραφίζονται μπροστά στην Πύλη των Λεόντων.


Το 1878 γεννιέται ο Αγαμέμνων Σλήμαν και ο αρχαιολόγος ζητά από τον Ερνέστο Τσίλλερ να σχεδιάσει το «Ιλίου Μέλαθρον», στην Πανεπιστημίου. «Έζησα όλη μου τη ζωή σε μικρό σπίτι. Θέλω να περάσω τα χρόνια που μου απομένουν σε ένα μεγάλο. Διάλεξε εσύ όποιο ρυθμό θέλεις. Το μόνο που θέλω εγώ είναι μια μεγάλη μαρμάρινη σκάλα να πηγαίνει στο επάνω πάτωμα και μια ταράτσα», είναι οι μόνες οδηγίες που θα δώσει στον διάσημο αρχιτέκτονα.


Η Σοφία εξακολουθεί να περνά πολύ χρόνο μόνη, καθώς ο σύζυγός της ταξιδεύει συχνά. Οι επιστολές που του στέλνει μέχρι και τον θάνατό του, αποκαλύπτουν τη διάθεσή της να ανταποκριθεί στους πολλαπλούς της ρόλους, παρά τις δυσκολίες που αντιμετωπίζει και τη μελαγχολία της.

«Ερρικάκι», «συζυγάκι», ακόμα και «ψυχάκι» προσφωνεί τον Σλήμαν στις επιστολές της η Σοφία Εγκαστρωμένου. Γραμμένες στην καθαρεύουσα ή σε ανορθόγραφα, ενίοτε, αγγλικά, γαλλικά και γερμανικά, περιγράφουν τις ανησυχίες της για το «Ανδρομαχίδιον» και το «Αγαμεμνονίδιον», τα προβλήματά με την οικογένειά του αρχαιολόγου, τις δαπάνες τις οποίες εκείνος ελέγχει αυστηρά.


Αγωνιά για την υγεία του, προσπαθεί να συμμετέχει στις δραστηριότητές του, έστω και από απόσταση, δίνει όρκους αιώνιου έρωτα, που συνήθως αντιμετωπίζονται με επιπλήξεις. Η «υπάκουη σύζυγος του ιδιοφυούς ερευνητή, χωρίς προσωπικότητα, χωρίς ιδιαίτερη ψυχοσύνθεση», όπως την περιγράφουν οι βιογράφοι του Σλήμαν, παραμένει ένα τρυφερό και αφοσιωμένο κορίτσι, παρότι ενηλικιώθηκε μάλλον βίαια.

Σοφία Σλήμαν: Η ζωή και η δράση της συζύγου του Ερρίκου Σλήμαν Facebook Twitter
Το Ιλίου Μέλαθρον ήταν η ιδιόκτητη κατοικία τής οικογένειας Σλήμαν. Κτίστηκε σε σχέδια τού Ερνέστου Τσίλλερ.


Ο μοναχικός θάνατος του Ερρίκου Σλήμαν, στις 26 Νοεμβρίου του 1890, σε ξενοδοχείο της Νάπολης, όπου βρισκόταν για να επισκεφθεί την Πομπηία, παρά τις συστάσεις των γιατρών, θα αφήσει τη Σοφία χήρα, σε ηλικία μόλις 38 ετών. Μετά την κηδεία του συζύγου της, που πραγματοποιήθηκε δημοσία δαπάνη στο Α' Νεκροταφείο, με την παρουσία πλήθους κόσμου αλλά και του βασιλιά, η Σοφία δεν θα ξαναπαντρευτεί.

Δύο χρόνια αργότερα θα δωρίσει το μικρό κομμάτι του «θησαυρού» που της ανήκε στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο – ο υπόλοιπος, μετά την άρνηση(!) της ελληνικής Βουλής να τον δεχτεί, είχε καταλήξει στο Μουσείο της Περγάμου, εκλάπη από τους Σοβιετικούς το 1945 και εμφανίστηκε ξαφνικά το 1993 στις αποθήκες του μουσείου Πούσκιν.


Μετά τον ελληνοτουρκικό πόλεμο, το 1897, η Σοφία Εγκαστρωμένου Σλήμαν θα αφοσιωθεί στη φιλανθρωπία. Το σημαντικότερο έργο της «μητέρας των φυματικών», όπως τη χαρακτήρισαν, ήταν η κατασκευή, επί δημαρχίας Σπύρου Μερκούρη, με δικές της δαπάνες, του «Σωτηρία», που ήταν το πρώτο αστικό ελληνικό σανατόριο για τη νοσηλεία άπορων φυματικών.


Η ίδια είχε καταφέρει, ως επικεφαλής του συλλόγου «Σωτηρία», εξέχον μέλος του οποίου ήταν και η Καλλιρρόη Παρέν, να παραχωρηθεί το οικόπεδο από τη Μονή Πετράκη, ενώ υπηρέτησε το σανατόριο ως διευθύντρια για πολλά χρόνια. Σήμερα, το «Σωτηρία», που έμβλημά του έχει τη μορφή της, είναι το μεγαλύτερο πνευμονολογικό κέντρο της Ελλάδας και από τα μεγαλύτερα της Ευρώπης.

Σοφία Σλήμαν: Η ζωή και η δράση της συζύγου του Ερρίκου Σλήμαν Facebook Twitter
Ο οικογενειακός τάφος των Σλήμαν στο Α' Νεκροταφείο που φιλοτέχνησε ο Ερνέστος Τσίλλερ.


Η Σοφία Σλήμαν χρηματοδότησε τις ανασκαφές του αρχαιολόγου Ντέρπφελντ στην Τροία και έκανε δωρεές στον Ευαγγελισμό, το Πανεπιστήμιο Αθηνών, το Αρχαιολογικό Μουσείο και το Νομισματικό Μουσείο.


Μετά από ένα ταξίδι στην Τρίπολη για τη δημιουργία σανατορίου, πεθαίνει τον Οκτώβριο του 1932, σε ηλικία ογδόντα ετών. Θα ταφεί δίπλα στον Ερρίκο Σλήμαν, στον οικογενειακό τους τάφο που φιλοτέχνησε ο Ερνέστος Τσίλλερ, και θα τη συνοδεύσει όλη η Αθήνα, με επικεφαλής τον Ελευθέριο Βενιζέλο.


Ο αγαπημένος της ανιψιός, Γεώργιος Καστριώτης, το 1933 θα φιλοτεχνήσει, όπως η ίδια επιθυμούσε, μία μπρούτζινη προτομή της Ελληνίδας καλλονής, παρότι η οικογένειά της είχε επιλέξει τον Μιχαήλ Τόμπρο, δημιουργό της προτομής του Ερρίκου Σλήμαν, που βρισκόταν στην είσοδο της µυκηναϊκής αίθουσας στο Αρχαιολογικό Μουσείο Αθηνών.


Ο ίδιος ο Καστριώτης έλεγε χαρακτηριστικά για το εμβληματικό έργο του, που σήμερα βρίσκεται στη ∆ηµοτική Πινακοθήκη του Πειραιά: «Όταν φιλοτεχνούσα την προτοµή της θείας Σοφίας µε το διάδηµα της Τροίας µελετούσα, όχι µόνον την φωτογραφία που τη δείχνει να το φορεί αλλά κι ένα µικρό τεµάχιο από το ίδιο το διάδηµα».

Αρχαιολογία & Ιστορία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Η βραβευμένη αρχαιολόγος Ντόρα Βασιλικού αφηγείται τη ζωή της στη LiFO

Οι Αθηναίοι / Η βραβευμένη αρχαιολόγος Ντόρα Βασιλικού αφηγείται τη ζωή της στη LiFO

Η αρχαιολόγος που έχει ασχοληθεί ενδελεχώς με τη ζωή και την τέχνη των Μυκηναίων μιλά για τη μελέτη του ανθρώπινου παρελθόντος και τις αναγωγές στη σύγχρονη εποχή.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ερνέστος Τσίλλερ: Ένα βιβλίο με τις «Αναμνήσεις» του Γερμανού αρχιτέκτονα που άφησε ουσιαστικό αποτύπωμα στην Ελλάδα

Σαν Σήμερα / Ερνέστος Τσίλλερ: Ένα βιβλίο με τις «Αναμνήσεις» του Γερμανού αρχιτέκτονα που άφησε ουσιαστικό αποτύπωμα στην Ελλάδα

Η Μαριλένα Ζ. Κασιμάτη, δρ Ιστορίας της Τέχνης και επιμελήτρια της Εθνικής Πινακοθήκης (1984-2018), μιλά για το βιβλίο της «Αναμνήσεις του Ερνστ Τσίλλερ» με τις χαμένες «Αναμνήσεις» του μεγάλου αρχιτέκτονα που πέθανε σαν σήμερα.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Γιατί η Ομήρου «Οδύσσεια» θεωρείται η ωραιότερη ιστορία του κόσμου; ― Δυο καθηγητές απαντούν.

Λέσχη Ανάγνωσης / Γιατί η Ομήρου «Οδύσσεια» θεωρείται η ωραιότερη ιστορία του κόσμου; ― Δυο καθηγητές απαντούν.

Απαντούν στη LiFO o καθηγητής Αρχαίας Ελληνικής Φιλολογίας στο ΑΠΘ Χρήστος Τσαγγάλης και ο αναπληρωτής καθηγητής Ιστορίας και Αρχαιολογίας στο Πανεπιστήμιο της Νέας Υόρκης Αντώνης Κοτσώνας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Λέλα Καραγιάννη: Η συγκλονιστική ιστορία της ηρωίδας - κατασκόπου της Εθνικής Αντίστασης

Ιστορία μιας πόλης / Λέλα Καραγιάννη: Η ηρωίδα-κατάσκοπος της Εθνικής Αντίστασης

Δρόμοι πήραν το όνομά της, προτομή της στέκεται στα Εξάρχεια, μετά θάνατον βραβεύτηκε από την Ακαδημία Αθηνών, ντοκιμαντέρ περιστρέφονται γύρω από τη ζωή της. Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον σκηνοθέτη Βασίλη Λουλέ για τη Λέλα Καραγιάννη.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Ενοίκια στα ύψη, gentrification και ηχορύπανση: Η Ρώμη του Νέρωνα είχε όλα τα προβλήματα των σημερινών μητροπόλεων

Αρχαιολογία & Ιστορία / Ενοίκια στα ύψη, gentrification και ηχορύπανση: Η Ρώμη του Νέρωνα είχε όλα τα προβλήματα των σημερινών μητροπόλεων

Παρότι η απόσταση που μας χωρίζει από την κλασική Ρώμη είναι τεράστια, τα αστικά προβλήματα που αντιμετώπισε μοιάζουν να επαναλαμβάνονται ανά τους αιώνες.
THE LIFO TEAM
Πεθαίνοντας στη Μυκηναϊκή Αττική: Το νεκροταφείο στο Κολικρέπι Σπάτων

Ιστορία μιας πόλης / Πεθαίνοντας στη Μυκηναϊκή Αττική: To νεκροταφείο στο Κολικρέπι Σπάτων

Πώς πέθαιναν οι άνθρωποι στη Μυκηναϊκή Αττική; Τι τιμές τους επεφύλασσαν οι συνάνθρωποί τους; Και τι συμπεράσματα προκύπτουν από τα ταφικά έθιμα στα περίχωρα της Αθήνας κατά την Ύστερη Εποχή του Χαλκού; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με την Νίκη Παπακωνσταντίνου για το προϊστορικό νεκροταφείο στο Κολικρέπι Αττικής.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Ο βράχος, η θάλασσα και το τελεφερίκ στη Μονεμβασιά

Guest Editors / Ο βράχος, η θάλασσα και το τελεφερίκ στη Μονεμβασιά

Το σχέδιο για την εγκαθίδρυση τελεφερίκ εκπλήσσει καθώς φανερώνει μια μεταστροφή του υπουργείου Πολιτισμού από πολιτικές ήπιας παρέμβασης και χαμηλού φωτισμού τις οποίες ακολούθησε για δεκαετίες. Πρόκειται για τη μεγαλύτερη επέμβαση που έχει γίνει στον βράχο εδώ και πάνω από δύο αιώνες και ίσως τη μεγαλύτερη που έχει γίνει ποτέ μετά την ανοικοδόμηση των τειχών.
ΑΝΤΩΝΗΣ ΚΟΤΣΩΝΑΣ
Τι σήμαινε να είσαι ασθενής στο Αιγινήτειο στις αρχές του 20ου αιώνα;

Ιστορία μιας πόλης / Τι σήμαινε να είσαι ασθενής στο Αιγινήτειο στις αρχές του 20ού αιώνα;

Χάρη σε ένα κληροδότημα, ιδρύεται στις αρχές του 20ου αιώνα επί της Λεωφόρου Βασιλίσσης Σοφίας ένα νοσοκομείο το οποίο στεγάζει την έδρα της Νευροψυχιατρικής του ΕΚΠΑ. Ένα νοσοκομείο του οποίου η σχέση με το Πανεπιστήμιο Αθηνών αλλά και με τις κοινωνικές μεταβολές στην πόλη και στη χώρα είναι άρρηκτες. Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά για την ιστορία του Αιγινητείου με την ιστορικό Δέσπω Κριτσωτάκη.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Αθηναϊκή οπερέτα: Ευρωπαϊκός αέρας και η μοντέρνα ζωή των αστών του Mεσοπολέμου

Ιστορία μιας πόλης / Αθηναϊκή οπερέτα: Ευρωπαϊκός αέρας στη ζωή των αστών του Mεσοπολέμου

Η οπερέτα στην Αθήνα ανθίζει και εξελίσσεται εν μέσω μεγάλων ιστορικών γεγονότων: Βαλκανικοί πόλεμοι, εθνικός διχασμός και αργότερα η Μικρασιατική Καταστροφή. Ήταν η οπερέτα μια διέξοδος για τους Αθηναίους της εποχής; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Αλέξανδρο Ευκλείδη για την ιστορία και τους μεγάλους σταθμούς της αθηναϊκής οπερέτας.
THE LIFO TEAM
Κωνσταντίνος Δοξιάδης: Ο πρωτοπόρος πολεοδόμος και η έρευνα του για τους κατοίκους της Αθήνας

Ιστορία μιας πόλης / Κωνσταντίνος Δοξιάδης: Ο πρωτοπόρος πολεοδόμος της Αθήνας

Πρωτοπορία, όραμα, κοσμοπολιτισμός: Τα υλικά με τα οποία ήταν φτιαγμένος ο Κωνσταντίνος Δοξιάδης. Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με την Μαριάννα Χαριτωνίδου για την δράση, την έρευνά του για τους κατοίκους της Αθήνας, την παρακαταθήκη του στην πόλη.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Ο διαβόητος αρχαιοκάπηλος Ρόμπιν Σάιμς και ο ελληνικός του σύνδεσμος

Ρεπορτάζ / Ο διαβόητος αρχαιοκάπηλος Ρόμπιν Σάιμς και ο ελληνικός του σύνδεσμος

Ποιος είναι ο διαβόητος Βρετανός λαθρέμπορος από την εταιρεία του οποίου ανακτήθηκαν πρόσφατα εκατοντάδες αρχαιότητες μετά από μακροχρόνια διεκδίκηση από το ελληνικό Δημόσιο;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Σχέδια για τις Απόκριες του 1933 και τα έθιμα της Παλιάς Αθήνας

Αρχαιολογία & Ιστορία / «Οι παληές αθηναϊκές Απόκρηες»: Πώς γιορτάζονταν πριν έναν αιώνα;

Μια σειρά από σχέδια που δημοσιεύτηκαν στο περιοδικό «Παναθήναια» σχετικά με τις Απόκριες και άρθρα από το περιοδικό «Μπουκέτο» για τα αποκριάτικα έθιμα της παλιάς Αθήνας.
ΜΙΧΑΛΗΣ ΓΕΛΑΣΑΚΗΣ
Γίγαντες, Τρίτωνες και ένα ανάκτορο στην Αθήνα

Ιστορία μιας πόλης / Γίγαντες, Τρίτωνες και ένα ανάκτορο στην Αθήνα

Πού μπορούμε να δούμε το Ανάκτορο των Γιγάντων σε μια βόλτα μας στο κέντρο της πόλης και τι συμβολίζουν τα γλυπτά που υπάρχουν στο πρόπυλο; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον αρχαιολόγο Γιάννη Θεοχάρη.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
ΠΕΑΝ: Όταν ανατινάχτηκαν τα γραφεία της φιλοναζιστικής ΕΣΠΟ στην οδό Γλάδστωνος

Ιστορία μιας πόλης / ΠΕΑΝ: Όταν ανατινάχτηκαν τα γραφεία της φιλοναζιστικής ΕΣΠΟ στην οδό Γλάδστωνος

Ποια ήταν η ολιγομελής ομάδα ΠΕΑΝ που έμεινε στην ιστορία για τις ριψοκίνδυνες δράσεις της ενάντια στους Ναζί; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Ευάνθη Χατζηβασιλείου για την Πανελλήνιο Ένωση Αγωνιζομένων Νέων.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Χαιρώνεια: Η μάχη που γέννησε τον σύγχρονο άνθρωπο

Ιστορία μιας πόλης / Χαιρώνεια: Η μάχη που γέννησε τον σύγχρονο άνθρωπο

Στις 2 Αυγούστου του 338 π.Χ. ο Φίλιππος Β’ οδηγεί τους Μακεδόνες σε μία μάχη η έκβαση της οποίας θα αλλάξει τον κόσμο. Τι σήμανε για τη Μακεδονία, την Αθήνα και τον ελλαδικό χώρο η Μάχη της Χαιρώνειας; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Παναγιώτη Ιωσήφ, συνεπιμελητή της έκθεσης που έχει ως θέμα την ιστορική μάχη και τρέχει αυτό το διάστημα στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Ανέκδοτες και σπάνιες εικόνες από την κατασκευή του Ηλεκτρικού στην Ομόνοια (πριν έναν αιώνα)

Αρχαιολογία & Ιστορία / Ανέκδοτες και σπάνιες εικόνες από την κατασκευή του Ηλεκτρικού στην Ομόνοια, πριν από έναν αιώνα

Η LiFO, σε συνεργασία με τα Γενικά Αρχεία του Κράτους, θα παρουσιάσει μια σειρά από ανέκδοτα και σπάνια ντοκουμέντα για διάφορα θέματα από τη λαμπρή, ή και όχι τόσο, ιστορία του τόπου μας. Ξεκινάμε με τον ιστορικό σταθμό του Ηλεκτρικού στην Ομόνοια, που δεν ήταν πάντοτε υπόγειος.
ΜΙΧΑΛΗΣ ΓΕΛΑΣΑΚΗΣ
Όταν ανέβηκε στην Αθήνα η οπερέτα «Χασίς»

Ιστορία μιας πόλης / Όταν ανέβηκε στην Αθήνα η οπερέτα «Χασίς»

Ποιοι κάνουν χρήση ναρκωτικών στα τέλη του 19ου και στις αρχές του 20ου αιώνα στην Ελλάδα και ποιο είναι το κοινωνικό αποτύπωμα των ναρκωτικών στην Αθήνα της εποχής; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον ιστορικό και ερευνητή Κωστή Γκοτσίνα.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Πώς ζούσαν οι Ρωμαίοι στρατιώτες; Η καθημερινή ζωή των ανθρώπων πίσω απ’ την πολεμική μηχανή

Αρχαιολογία & Ιστορία / Πώς ζούσαν οι Ρωμαίοι στρατιώτες; Η καθημερινότητα πίσω απ’ την πολεμική μηχανή

Μια νέα έκθεση στο Βρετανικό Μουσείο αποκαλύπτει τη ζωή των Ρωμαίων που έζησαν μέσα στις τάξεις του στρατού της Αυτοκρατορίας και την υπηρέτησαν πιστά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ