Τα χάλκινα της Βουβώνας: Μια αρχαία πόλη και μια ιστορία μυστηρίου

Τα χάλκινα της Βουβώνας: μια αρχαία πόλη και μια ιστορία μυστηρίου Facebook Twitter
Στην Κιβύρα (ή: τα Κίβυρα), την μεγαλύτερη αρχαία πόλη της περιοχής πρόσφατες ανασκαφές αποκάλυψαν στο Ωδείο της πόλης ένα απαράμιλλης τέχνης ψηφιδωτό δάπεδο που απεικονίζει τη Μέδουσα
0

Τα ερείπια της Βουβώνος βρίσκονται στη σημερινή επαρχία του Burdur, σε χίλια μέτρα υψόμετρο, λιγότερο από 100 χλμ. από τα νοτιοδυτικά παράλια της Τουρκίας, και κοντά στο χωριό İbecik (Ίμπετζικ). Στην αρχαιότητα, η Βουβών ανήκε σε μια περιοχή που ήταν γνωστή ως Κιβυρατική και κατά τη Ρωμαϊκή Περίοδο αποτελούσε μέρος της επαρχίας της Λυκίας. Το όνομα προέρχεται από την Κιβύρα (ή: τα Κίβυρα), τη μεγαλύτερη αρχαία πόλη της περιοχής, όπου πρόσφατες ανασκαφές αποκάλυψαν στο Ωδείο της πόλης ένα απαράμιλλης τέχνης ψηφιδωτό δάπεδο που απεικονίζει τη Μέδουσα.

Σε άλλη κοντινή πόλη, τα Οινόανδα, σώζεται αποσπασματικά η λεγόμενη Φιλοσοφική επιγραφή του Διογένη, το εκπληκτικό επιγραφικό μνημείο του 2ου αι. μ.Χ., που στην αρχική του μορφή πρέπει να ήταν το εκτενέστερο που μας είναι γνωστό από την αρχαιότητα. Οι εκπλήξεις που επιφυλάσσει η ορεινή και φαινομενικά απομονωμένη περιοχή της Κιβυρατικής όμως δεν τελειώνουν εδώ: από τη Βουβώνα προέρχεται ένα σύνολο χάλκινων αγαλμάτων εξαιρετικής τέχνης, το μοναδικό τέτοιο σύνολο που σώζεται από τη Ρωμαϊκή Περίοδο. Και είναι εκείνα τα αγάλματα που έχουν στρέψει πρόσφατα τα φώτα της δημοσιότητας στη μικρή ορεινή κοινότητα της Κιβυρατικής.

Όμως ένας από τους πολλούς λόγους που το εμπόριο αρχαιοτήτων και οι λαθρανασκαφές που το τροφοδοτούν είναι καταστροφικές είναι ότι θέτουν σχεδόν ανυπέρβλητα εμπόδια στην επιστημονική μελέτη των αντικειμένων που έρχονται στο φως και διακινούνται με αυτόν τον τρόπο. Μοιρασμένα σε συλλογές ανά τον κόσμο, αρκετές από αυτές ιδιωτικές, τα ευρήματα είναι ιδιαίτερα δύσκολο να μελετηθούν ως σύνολο.

Ο ασφάλτινος δρόμος που αγκαλιάζει τους πρόποδες του Dikmen Tepe, ή «όρθιου λόφου», στην ανατολική του πλευρά έχει υψομετρική διαφορά 140 μέτρα από την κορυφή που καταλάμβανε η ακρόπολη της Βουβώνας. Αρχαία ερείπια και βάσεις αγαλμάτων με επιμελώς λαξευμένες ελληνικές επιγραφές προβάλλουν από τη γη και συνοδεύουν την ανάβαση με τα πόδια. Από το θέατρο και την ακρόπολη αντικρίζει κανείς τις γύρω βουνοκορφές και ανάμεσά τους την εύφορη πεδιάδα που αποτελούσε τη χώρα της αρχαίας Βουβώνας.

Τα χάλκινα της Βουβώνας: μια αρχαία πόλη και μια ιστορία μυστηρίου Facebook Twitter
 Το αρχαίο θέατρο της Κυβίρας.

Λίγο πιο πάνω από την αγορά και στα δυτικά του θεάτρου, συναντά κανείς τα ερείπια μιας δομής με διαστάσεις 6,50 x 4.80 μ. Εδώ, ενεπίγραφα ορθογώνια βάθρα αγαλμάτων κατά μήκος της βόρειας και της ανατολικής πλευράς του δωματίου, μαζί με τέσσερις ελεύθερες ενεπίγραφες βάσεις, φανερώνουν ότι το κτίσμα φιλοξενούσε ένα Σεβαστείον, δηλαδή ένα ιερό της αυτοκρατορικής λατρείας. Οι επιγραφές μαρτυρούν ότι ο χώρος φιλοξενούσε αγάλματα μελών της αυτοκρατορικής οικογένειας από τον Νέρωνα ως τον Γαλλιηνό, δηλαδή από τα μέσα του 1ου ως τα μέσα του 3ου αι. μ.Χ. Η πρώτη πράξη της ιστορίας μυστηρίου που απασχολεί ξένα ΜΜΕ, ευρωπαϊκά και αμερικανικά μουσεία, συλλέκτες και κυβερνήσεις, διαδραματίστηκε εδώ.

Τα χάλκινα της Βουβώνας: μια αρχαία πόλη και μια ιστορία μυστηρίου Facebook Twitter
Τμήμα της Επιγραφής του Διογένη από τα Οινόανδα της Λυκίας. Photo Χ. Κοκκινιά/LIFO.

Τη δεκαετία του ’60 αρχίζουν να εμφανίζονται στο εμπόριο αρχαιοτήτων στις ΗΠΑ και να διασκορπίζονται σε ιδιωτικές συλλογές διάφορα χάλκινα γλυπτά –ορισμένα από αυτά είναι εξαιρετικής ποιότητας– που φημολογείται ότι προέρχονται από μία και μοναδική τοποθεσία στην Τουρκία, χωρίς περισσότερα στοιχεία. Ενώ αναζητούνταν η προέλευση των εντυπωσιακών ευρημάτων, η Τουρκάλα αρχαιολόγος Cale İnan (Τζάλε Ινάν) παρατηρεί στο μουσείο του Burdur ένα εξαιρετικής ποιότητας ακέφαλο χάλκινο άγαλμα που θυμίζει σε τεχνοτροπία εκείνα που είχαν πρόσφατα εμφανιστεί στις ΗΠΑ. Το άγαλμα είχε βρεθεί σε λαθρανασκαφή στη Βουβώνα το 1967.

Όπως πληροφορείται η Τουρκάλα αρχαιολόγος, οι κάτοικοι του γειτονικού χωριού έσκαβαν για καιρό στο Dikmen Tepe και πουλούσαν τα ευρήματά τους σε λαθρεμπόρους, έως ότου επενέβησαν οι Αρχές. Δεν επρόκειτο όμως για τυχαίες, μεμονωμένες ενέργειες αλλά για εκτενείς και οργανωμένες ομαδικές «ανασκαφές» με επικεφαλής δύο αδελφούς, ο ένας εκ των οποίων κρατούσε και ημερολόγιο! Το τελευταίο αποδείχθηκε χρήσιμο για την İnan όταν ανέλαβε να ανασκάψει το Σεβαστείο της Βουβώνας, να μελετήσει τα βάθρα και τις επιγραφές τους, ώστε να προτείνει μια ανασύνθεση της ιστορίας του Σεβαστείου και των γλυπτών του. Σύμφωνα πάντα με την ίδια αρχαιολόγο, τα εκπληκτικά χάλκινα προέρχονται από αυτό το κτίσμα στη μικρή πόλη της Κιβυρατικής και γνώρισαν αλλεπάλληλες ανακατατάξεις στη μακρά διάρκεια της ιστορίας του ιερού.

Τα χάλκινα της Βουβώνας: μια αρχαία πόλη και μια ιστορία μυστηρίου Facebook Twitter
Λεπτομέρεια του ψηφιδωτού δαπέδου που απεικονίζει τη Μέδουσα.

Όμως ένας από τους πολλούς λόγους που το εμπόριο αρχαιοτήτων και οι λαθρανασκαφές που το τροφοδοτούν είναι καταστροφικές είναι ότι θέτουν σχεδόν ανυπέρβλητα εμπόδια στην επιστημονική μελέτη των αντικειμένων που έρχονται στο φως και διακινούνται με αυτόν τον τρόπο. Μοιρασμένα σε συλλογές ανά τον κόσμο, αρκετές από αυτές ιδιωτικές, τα ευρήματα είναι ιδιαίτερα δύσκολο να μελετηθούν ως σύνολο. Έτσι, όσο επιμελείς κι αν ήταν οι πρώτες έρευνες της İnan, κάποια επιμέρους ερωτήματα σχετικά με τα χάλκινα της Βουβώνας παραμένουν αναπάντητα. Στη δυσκολία επιστημονικής αποτίμησης προστίθενται οι μυστικές διαδρομές που ακολουθεί το εμπόριο κλεμμένων αρχαιοτήτων, με υπόγειες συναλλαγές μεταξύ λαθρεμπόρων, συλλεκτών και υπευθύνων μουσείων που επιθυμούν να εμπλουτίσουν τις συλλογές τους με κάθε τρόπο. Κανείς από τους εμπλεκόμενους δεν έχει συμφέρον να αποκαλυφθούν η προέλευση και οι ακριβείς συνθήκες απόκτησης των αντικειμένων.

Κάπως έτσι η πρόσφατη απόφαση των αμερικανικών αρχών να κατάσχουν από ιδιωτικές συλλογές και μουσεία και να επιστρέψουν στην Τουρκία αντικείμενα που έχουν ταυτιστεί ως προερχόμενα από λαθρανασκαφές δεν έχει προκαλέσει μόνο δικαιολογημένη ικανοποίηση στη γειτονική χώρα αλλά και έντονο πονοκέφαλο σε παράγοντες μουσείων και υπεύθυνους συλλογών ανά τον κόσμο. Στο επίκεντρο της πιο ενδιαφέρουσας διαμάχης, από επιστημονικής άποψης τουλάχιστον, βρίσκεται η Γλυπτοθήκη της Κοπεγχάγης. Το φημισμένο μουσείο έχει στη συλλογή του μια χάλκινη κεφαλή του αυτοκράτορα Σεπτιμίου Σεβήρου (193-211 μ.Χ.) που η İnan θεώρησε ότι ανήκει σε ένα εκπληκτικής τέχνης χάλκινο γυμνό σώμα, προερχόμενο από το Σεβαστείο της Βουβώνας. Το σώμα αυτό, αξίας 25 εκατ. δολαρίων, επεστράφη από τις ΗΠΑ στην Τουρκία τον περασμένο Μάρτιο. Όπως ήταν αναμενόμενο, η Δανία καλείται τώρα να παραδώσει και το κεφάλι, αφού η ίδια η Γλυπτοθήκη είχε παλιότερα αναγνωρίσει την προέλευσή του. Εδώ όμως τα πράγματα αρχίζουν να περιπλέκονται.

Τα χάλκινα της Βουβώνας: μια αρχαία πόλη και μια ιστορία μυστηρίου Facebook Twitter
Η χάλκινη κεφαλή του αυτοκράτορα Σεπτιμίου Σεβήρου στη Γλυπτοθήκη της Κοπεγχάγης. Φωτ.: Wikipedia

Τις δεκαετίες του ’60 και του ’70, οι λαθρέμποροι αρχαιοτήτων δρούσαν σχεδόν ανεξέλεγκτοι και τα μουσεία ελάχιστα δίσταζαν να παραδεχτούν ότι οι θησαυροί τους αποκτήθηκαν με διαδικασίες αμφιβόλου νομιμότητας, ιδιαίτερα όταν η προέλευση των αντικειμένων ήταν μια χώρα με μικρή επιρροή. Το κεφάλι του Σεπτιμίου Σεβήρου είχε καταλήξει στην Κοπεγχάγη μέσω του Αμερικανού Robert Hecht, υπόδικου για αρχαιοκαπηλία στην Ιταλία μέχρι τον θάνατό του το 2012, ο οποίος διατηρούσε φιλικές σχέσεις με τον τότε διευθυντή της Γλυπτοθήκης. Στη συνέχεια, όμως, διάφορα σκάνδαλα είχαν ως αποτέλεσμα να ενταθεί σιγά σιγά η πίεση για σεβασμό της νομιμότητας από πλευράς των μουσείων, με αποτέλεσμα οι υπεύθυνοι των συλλογών να πρέπει να αναθεωρήσουν έστω μερικώς τη στάση τους. Οι αναφορές στη Βουβώνα άρχισαν να αφαιρούνται από τα κείμενα που συνοδεύουν τα εκθέματα και να αντικαθίστανται από προσεκτικές διατυπώσεις που τραβούν την προσοχή του επισκέπτη σε πιο «ανώδυνες» πληροφορίες σχετικά με τα αντικείμενα, αντί για την προέλευσή τους. Έτσι, το κεφάλι της Γλυπτοθήκης της Κοπεγχάγης αποσυνδέθηκε διακριτικά από το εντυπωσιακό γυμνό σώμα που εν τω μεταξύ εκτίθεται στο νέο μουσείο της Αττάλειας.

Τα χάλκινα της Βουβώνας: μια αρχαία πόλη και μια ιστορία μυστηρίου Facebook Twitter
Στη φωτογραφία που δημοσιεύτηκε από τη μία και μοναδική φορά που το κεφάλι «συνάντησε» το σώμα και φωτογραφήθηκαν μαζί, τα δύο δεν δείχνουν πραγματικά να ταιριάζουν. Σώμα και κεφαλή του Σεπτιμίου Σεβήρου. İnan, Boubon sebasteionu ve heykelleri üzerine son arastirmalar, Κων/ολη 1994.

Όσο κι αν είναι κατακριτέα η στάση των μουσείων που ενίσχυσε διαχρονικά τη δράση των αρχαιοκάπηλων και των συλλεκτών, πρέπει να παραδεχτεί κανείς ότι η θέση του Rune Frederiksen, του νέου διευθυντή της Γλυπτοθήκης της Κοπεγχάγης, αρχαιολόγου με αξιόλογο έργο και πολυετή πείρα σε ανασκαφές στην Ελλάδα, είναι λεπτή και καθόλου αξιοζήλευτη. Αυτό, γιατί η αντιστοίχιση επιγραφών, λαξευμάτων στήριξης στην άνω επιφάνεια των πλίνθων και χάλκινων αγαλμάτων είναι πραγματικά μια δύσκολη υπόθεση σε κάθε περίπτωση.

Εν προκειμένω, επειδή το γυμνό σώμα που επέστρεψε στην Τουρκία έχει την κοινότατη στάση χιαστί ή contraposto, επειδή η χρονολόγηση με βάση την τεχνοτροπία του είναι ιδιαίτερα δύσκολη και θεωρείται ότι θα μπορούσε να χρονολογείται ακόμα και στην Ελληνιστική Περίοδο και επειδή δεν έχουν δοθεί ακριβείς μετρήσεις των λαξευμάτων στήριξης και των αντίστοιχων διαστάσεων των ποδιών των αγαλμάτων, είναι επόμενο να εκφράζονται αμφιβολίες από επιστημονικής άποψης τόσο για την ταύτιση του γυμνού γλυπτού όσο και για την απόδοση του κεφαλιού της Κοπεγχάγης σε εκείνο. Σε αυτά τα προβλήματα προστίθεται και το ότι στη φωτογραφία που δημοσιεύτηκε από τη μία και μοναδική φορά που το κεφάλι «συνάντησε» το σώμα και φωτογραφήθηκαν μαζί τα δύο δεν δείχνουν πραγματικά να ταιριάζουν.

Μένει να ελπίζουμε ότι κάποια στιγμή θα δοθούν στη δημοσιότητα τα ημερολόγια των λαθρανασκαφέων που κρατούνται μυστικά, θα συνεργαστούν στενά Τούρκοι, Δανοί και Αμερικανοί για να ολοκληρωθεί η επιστημονική μελέτη των ευρημάτων και η ανασύνθεση της διαδρομής των αντικειμένων, και οι κλεμμένοι θησαυροί θα επιστραφούν στον τόπο προέλευσής τους, από όπου κι αν βρίσκονται αυτήν τη στιγμή, σε ιδιωτικές συλλογές και μουσεία ανά τον κόσμο.

*Η Χριστίνα Κοκκινιά είναι ιστορικός-επιγραφολόγος, ερευνήτρια στο Ινστιτούτο Ιστορικών Ερευνών του Εθνικού Ιδρύματος Ερευνών (ΙΙΕ/ΕΙΕ).

Αρχαιολογία & Ιστορία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Πεζοπορία προς την ακρόπολη της αρχαίας Καρθαίας στην Τζια

22 λόγοι που αγαπάμε την καλοκαιρινή Ελλάδα / Πεζοπορία προς την ακρόπολη της αρχαίας Καρθαίας στην Τζια

Ακολουθώντας ένα αρχαίο μονοπάτι ανάμεσα στα βράχια, έπειτα από πεζοπορία μιας ώρας, καταλήγεις, κάθιδρος αλλά ευτυχής, στα παραθαλάσσια ερείπια της αρχαίας Καρθαίας (8ος αι. π.Χ.), στην Τζια.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Εργοστάσιο ναρκωτικών ανακαλύφθηκε στη (μεσοπολεμική) Θεσσαλονίκη

Αρχαιολογία & Ιστορία / «Πράκτορες, ονόματα κυριών, ποσότητες κοκαΐνης»: Λαθρεμπόριο ναρκωτικών στον Μεσοπόλεμο

Ρεπορτάζ της «Ακροπόλεως» το καλοκαίρι του 1933 αποκαλύπτει πώς διακινούνταν τα ναρκωτικά στη Μακεδονία και πώς τα κυνηγούσε η Υπηρεσία Δίωξης.
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
Σέμνη Καρούζου: «Πιστεύω στον ευγενισμό των αρχαίων»

Αρχαιολογία & Ιστορία / Η Σέμνη Καρούζου, κορυφαία Ελληνίδα αρχαιολόγος, μιλά στον Στάθη Τσαγκαρουσιάνο

Σαν σήμερα πέθανε η σπουδαία αρχαιολόγος, σύζυγος του Χρήστου Καρούζου. Μαζί θεμελίωσαν το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο. Η συνέντευξη, που δόθηκε στο σπίτι της στην οδό Δεινοκράτους στις 4 Ιανουαρίου 1987, ψηφιοποιείται για πρώτη φορά.
ΣΤΑΘΗΣ ΤΣΑΓΚΑΡΟΥΣΙΑΝΟΣ
Επίσκεψη στη Μπάρα, την αμαρτωλή γειτονιά της Θεσσαλονίκης

Αρχαιολογία & Ιστορία / «Με τη σειρά, βρε παιδιά... κάντε υπομονή»: Στο Βαρδάρι του 1930

Τη δεκαετία του 1930 ο καλλιτέχνης και δημοσιογράφος Κωστής Μπέζος και ο ρεπόρτερ Αριστείδης Αγγελόπουλος επισκέφθηκαν τον Βαρδάρη στη συμπρωτεύουσα με διαφορά τριών χρόνων και κατέγραψαν τις εντυπώσεις τους. Στην περιοχή όπου «βρισκόταν κάθε καρυδιάς καρύδι».
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
Οι Αθηναίοι και η εμμονή με το πώς θα τους θυμούνται

Ιστορία μιας πόλης / «Έτσι θέλω να σε θυμάμαι»: Η ταφική τέχνη στην αρχαία Αθήνα

Η αρχαιολόγος Κάτια Μαργαρίτη εξηγεί πώς δηλώνεται η θλίψη και το πένθος στα επιτύμβια ανάγλυφα και τι είδους αγάλματα χρησιμοποιούσαν οι Αθηναίοι για τη σήμανση των τάφων.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Μια επίσκεψη στο Άσυλο Ανιάτων το 1932

Αρχαιολογία & Ιστορία / «Άνθρωπος ή τέρας; Άγνωστον»: Επίσκεψη στο Άσυλο Ανιάτων το 1932

Ο ρεπόρτερ της εφημερίδας «Ακρόπολις», κατόπιν έκκλησης των υπευθύνων του ασύλου, επισκέπτεται τα διαμερίσματα της «στεγασμένης αυτής αθηναϊκής κολάσεως» στην Κυψέλη και περιγράφει όσα είδε με λέξεις που σήμερα ξενίζουν. 
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
Κάτια Σπορν: Η αρχαιολόγος που διευθύνει το Γερμανικό Ινστιτούτο της Αθήνας

Αρχαιολογία & Ιστορία / Κάτια Σπορν: Η αρχαιολόγος που διευθύνει το Γερμανικό Ινστιτούτο της Αθήνας

Η πρώτη γυναίκα αρχαιολόγος που διευθύνει το Γερμανικό Ινστιτούτο της Αθήνας μιλάει στη LiFO για τη δραστηριότητα του ινστιτούτου και τη σύνδεσή της με την Ελλάδα. Πάντα ως φιλέλληνας και «ορκισμένη» Αθηναία.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ηριδανός: Ο αόρατος ποταμός της Αθήνας

Ιστορία μιας πόλης / Ηριδανός: Ο αόρατος ποταμός της Αθήνας

Ένα ποτάμι που άλλοτε διέσχιζε την καρδιά της αρχαίας πόλης, σήμερα όμως περνάμε από πάνω του, αγνοώντας οι περισσότεροι την ύπαρξή του. Ο Ηριδανός, ένα από τα πιο αινιγματικά κομμάτια του φυσικού τοπίου της Αθήνας, αποκαλύπτει την ιστορία του μέσα από αρχαιολογικά ευρήματα, μύθους και τις υπόγειες διαδρομές του.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Χαλκίδα. Ένα μικρό κέντρο του κόσμου την Εποχή του Σιδήρου

Ιστορία μιας πόλης / Χαλκίδα. Ένα μικρό κέντρο του κόσμου την Εποχή του Σιδήρου

Στην Πρώιμη Εποχή του Σιδήρου, η Χαλκίδα και τα γειτονικά της κέντρα –το Λευκαντί, η Ερέτρια, η Αμάρυνθος– σχημάτισαν ένα ζωντανό δίκτυο ανταλλαγών γύρω από τον Ευβοϊκό Κόλπο. Ο στενός Εύριπος δεν χώριζε αλλά ένωνε κοινότητες που μοιράζονταν τεχνογνωσία, εμπορική δραστηριότητα και κοινωνικές δομές που θα καθόριζαν τον ελληνικό κόσμο των αρχών της πρώιμης αρχαιότητας.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Δαφνί: «To βασίλειο της αναποδογυρισμένης λογικής»

Αρχαιολογία & Ιστορία / Δαφνί: «To βασίλειο της αναποδογυρισμένης λογικής»

«Ένα φρενοκομείον είναι σαν την άλλη κοινωνία. Με τη διαφορά ότι είναι από την ανάποδη!» Ένα ρεπορτάζ της εφημερίδας «Πατρίς» αποκαλύπτει τις εφιαλτικές συνθήκες που επικρατούσαν στο Δημόσιο Ψυχιατρείο τη δεκαετία του 1920.
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
Ασκληπιείο της Κω: Πώς ανακαλύφθηκε ένα από τα σπουδαιότερα ιερά του ελληνιστικού κόσμου

Ιστορία μιας πόλης / Ασκληπιείο της Κω: Πώς ανακαλύφθηκε το σπουδαίο ιερό του ελληνιστικού κόσμου

Ανάμεσα στα μεγάλα ιερά της δωρικής εξάπολης, το Ασκληπιείο της Κω ξεχωρίζει όχι μόνο για τη λαμπρότητά του αλλά και για την περιπετειώδη ιστορία της ανακάλυψής του.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Διεθνείς σπείρες διακίνησης Ελλήνων λαθρομεταναστών στον Μεσοπόλεμο

Αρχαιολογία & Ιστορία / Στον Μεσοπόλεμο οι Έλληνες ήταν οι λαθρομετανάστες της εποχής

Το 1930 υπήρχαν στην Αθήνα περισσότερες από πενήντα «μεταναστευτικαί σπείραι», «λαθροπράκτορες» που εκμεταλλεύονταν το όνειρο για μια καλύτερη ζωή στις ΗΠΑ. Ο ημερήσιος αθηναϊκός Τύπος κατέγραψε τη δράση τους.  
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
Έπος του ’40: Σπάνιες φωτογραφίες από το αρχείο του Πολεμικού Μουσείου

Αρχαιολογία & Ιστορία / Όσα ξέρει το Πολεμικό Μουσείο για το έπος του ’40. Σπάνιες εικόνες

Iστορικά ντοκουμέντα από τον Ελληνοϊταλικό Πόλεμο εκτίθενται στο Πολεμικό Μουσείο, αποκαλύπτοντας ιστορίες αντίστασης και προσωπικής υπέρβασης. Μιλούν στη LiFO ο πρόεδρος του Δ.Σ. του μουσείου, Κωνσταντίνος Καραμεσίνης, και ο επιμελητής του Ιστορικού Αρχείου, Θεοφάνης Βλάχος.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Απόδραση από την Πομπηία

Αρχαιολογία & Ιστορία / Πομπηία: Αυτοί που επέζησαν για να πουν την ιστορία της καταστροφής

Στο νέο του βιβλίο ο διαπρεπής καθηγητής Κλασικών Σπουδών Στίβεν Τακ αναζητά όσους επέζησαν από την τρομακτική έκρηξη του Βεζούβιου και επανίδρυσαν τις κοινότητές τους.
THE LIFO TEAM