Στο εργαστήριο όπου κατασκευάζονται τα πιο υπέροχα αντίγραφα αρχαίας τέχνης

Στο εργαστήριο όπου κατασκευάζονται τα πιο υπέροχα αντίγραφα αρχαίας τέχνης Facebook Twitter
0

«Μη φοβάσαι». Ήταν η φράση που ακούσαμε τις περισσότερες φορές στο εργαστήριο του Θωμά Κοτσιγιάννη. Εμείς, καθόλου εξοικειωμένοι με το πώς μπορούμε να κινηθούμε σε ένα εργαστήριο αγγειογραφίας, κοιτάζοντας γύρω μας τα τέλεια αντίγραφα, δεν πιάνουμε τίποτα. «Πιάσ' το» μας προτρέπει. «Άγγιξε τη γραμμή, βλέπεις ότι ο μαλαχίτης είναι ανάγλυφο χρώμα; Ακολούθησε με το δάχτυλό σου τη γραμμή των φτερών. Βλέπεις; Είναι μονοκόμματη, δες τη διπλανή, είναι διακεκομμένη σε τρία μέρη, άλλο χέρι».

Όταν αντέγραψε τον κρατήρα του Ευφρονίου, στο πλαίσιο της έκθεσης «Νόστοι», στο Mουσείο της Ακρόπολης, ο Θωμάς Κοτσιγιάννης έμεινε δύο νύχτες μέσα στο μουσείο. Μαζί του. «Ήταν ένας έρωτας» μας λέει. «Το ακούμπησα, είχα την επαφή. Πρώτον και κύριον είδα το σχέδιό του. Το πώς ανέπτυξε το σχέδιο στην πρώτη όψη, στον Σαρπηδόνα. Ήταν μια συγκλονιστική εικόνα. Η αγωνία και η ηρεμία του θανάτου. Για μένα ο Ευφρόνιος ήταν ο μεγαλύτερος αγγειογράφος. Σκέψου ότι αγγειογραφίες γίνονται σε μια επιφάνεια καμπύλη και εδώ παίζει η γεωμετρία. Ο αγγειογράφος έχει μετρήσει από πού έχει ξεκινήσει και πού καταλήγει το σχέδιό του. Δεν είδα πολλά σβησίματα, γιατί στον πηλό, πριν ψηθεί, φαίνονται οι γραμμούλες ή το πρώτο χάραγμα. Δηλαδή, σε έναν τέτοιο χώρο καμπύλης, να μπορέσεις να αποτυπώσεις μια τέτοια εικόνα πόνου, είναι τρομερό. Και βέβαια, το υλικό του είναι ό,τι καλύτερο υπήρχε. Αυτό το χέρι που έφτιαξε την εικόνα είναι ένα θαυμάσιο χέρι. Και αυτά τα χέρια δεν υπάρχουν πια, δεν βρίσκεις τέτοια δουλειά. Γι' αυτό αυτός ο κρατήρας είναι μοναδικός. Θα τον συγκρίνω μόνο με την ομάδα των λευκών ληκύθων.

Για μένα μετράει το ότι μου δόθηκε μια μεγάλη ευκαιρία να ακουμπήσω και να μελετήσω αυτά τα πράγματα που μου αρέσουν. Δεν εκτιμάται αυτό σε χρήμα. Είναι η μαγεία τού να βλέπεις κάτι και να θέλεις να το κάνεις κι εσύ.

Ο Θωμάς Κοτσιγιάννης σίγουρα δεν κάνει ένα επάγγελμα. Ζει μέσα σε έναν κόσμο. Και πλάθει έναν άλλο. Μας μιλά παθιασμένα, ανάμεσα σε βιβλία, λεπτά πινέλα, τα μάτια του λάμπουν όταν μιλά για το ανάγλυφο μιας πινελιάς σχεδόν αόρατης. Είναι ένας από τους τρεις-τέσσερις αγγειογράφους που υπάρχουν σήμερα και κάθε αντίγραφο έχει από πίσω του μήνες μελέτης και δοκιμών.

«Όταν βλέπω ένα αριστούργημα», λέει, «προσπαθώ να αγγειογραφήσω επάνω του. Να βρω τους δρόμους του. Αυτό είναι η αγγειογραφία».

Στο εργαστήριο όπου κατασκευάζονται τα πιο υπέροχα αντίγραφα αρχαίας τέχνης Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO

Ο Θωμάς Κοτσιγιάννης έκανε από μικρός μαθήματα σχεδίου. Ο Νίκος Κεσσανλής τον δέχτηκε στο εργαστήριό του ως αγγειογράφο. Μόνο αυτό τον ενδιέφερε, ήταν μια τρέλα, ένα μεράκι που είχε από μικρός. Το κέφι του, η αγάπη του, τον οδήγησαν να ασχοληθεί μόνο με τα αγγεία. Με το άγρυπνο μάτι των αρχαιολόγων επάνω του, που όταν είδαν το ταλέντο του, τον ενθάρρυναν, τον διόρθωσαν, τον προέτρεψαν.

«Είχα την τιμή να γνωρίσω μεγάλες προσωπικότητες. Την Ιώ Ζερβουδάκη, πάπισσα της κεραμικής. Μου έδωσε το διαβατήριο για να κάνω μια πολύ καλή δουλειά. Όταν έκανα τα λευκά, ήταν από πάνω μου, μου έκανε διορθώσεις, μου τα γύριζε πίσω. Την Μπέτυ Στασινοπούλου, της συλλογής αγγείων. Το μάτι της γυναίκας αυτής ήταν επίσης πάντα επάνω μου. Τον Καλτσά, τον διευθυντή του Αρχαιολογικού, που μου έδωσε την ευκαιρία να δουλέψω. Ξέρεις, οι αρχαιολόγοι, οι παλιότεροι τουλάχιστον, δεν ήθελαν τα αντίγραφα. Εμείς κάναμε αντίγραφα για να μπουν στα πωλητήρια, για να αντικαταστήσουν σε μια προθήκη πράγματα που ταξίδευαν, για να μην υπάρχει ένα κενό με μια ταμπέλα. Όταν έδειξα τη δουλειά, η αλήθεια είναι ότι με ενθάρρυναν. Η Ιωάννα Μένεγα μας πήρε στο ΤΑΠ, ήταν ο άνθρωπος που έφτιαξε όλα τα πωλητήρια και όλα τα εργαστήρια για να βγαίνουν πιστοποιημένα αντίγραφα. Επίσης μας πιστοποίησαν, περάσαμε από έναν δημόσιο διαγωνισμό.

Στο εργαστήριο όπου κατασκευάζονται τα πιο υπέροχα αντίγραφα αρχαίας τέχνης Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO

— Εσένα τι σε ενδιαφέρει πιο πολύ στη δουλειά σου;

Να μάθει ο κόσμος τι είναι η αγγειογραφία. Πόσο μεγάλη τέχνη είναι. Να μπορέσει να τα ακουμπήσει, να τα ψηλαφίσει. Αυτή είναι η τέχνη μας. Δουλέψαμε ατελείωτες ώρες, με γνώση και σπουδή.

— Υπάρχει αγοραστικό κοινό;

Υπάρχει, όταν υπάρχουν αγγεία. Εννοώ ότι στο πωλητήριο του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου αυτήν τη στιγμή δεν υπάρχουν αγγεία. Δεν μας κάνουν πια αναθέσεις, παρόλο που έχουμε στηρίξει πολύ το μουσείο, και χωρίς να πληρωθούμε. Εμένα με ενδιαφέρει να φαίνεται η δουλειά και να μην πιστεύουν ότι αντίγραφο σημαίνει μια κακή κόπια που βλέπουν στο Μοναστηράκι. Νομίζω ότι μόνοι μας το χαλάσαμε.

— Πόσα αντίγραφα βγάζεις τον χρόνο;

Εξαρτάται από το μέγεθος, τον βαθμό δυσκολίας. Υπάρχουν κάποια αντίγραφα που είναι παραγωγής. Μπορεί να βγουν 15 με είκοσι κομμάτια. Αλλά σε μεγάλα κομμάτια δεν βγάζουμε παραπάνω από τρία.

— Πόσο χρόνο παίρνει να δημιουργηθεί ένα μεγάλο κομμάτι;

Πάρα πολύ. Γιατί δεν είναι μόνο το ζήτημα τού να το αγγειογραφήσουμε αλλά και να το σηκώσουμε, να το δημιουργήσει ο αγγειοπλάστης. Αυτή είναι μια μεγάλη ιστορία. Μετά μπαίνουν τα χέρια τα δικά μου. Υπάρχει ο κύριος Φούντας, ένας σπουδαίος αγγειοπλάστης.

Στο εργαστήριο όπου κατασκευάζονται τα πιο υπέροχα αντίγραφα αρχαίας τέχνης Facebook Twitter
Κοσμήματα αντίγραφα από χάντρες που έχουν βρεθεί σε ανασκαφές. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO

— Πού πουλάτε;

Εγώ πουλώ πάντα στα μουσεία, στο Κυκλαδικής και στο Εθνικό Αρχαιολογικό, και στο εξωτερικό. Κανονικά, αν ήθελαν να διαδώσουν τη δουλειά μας, θα έπρεπε να μας δώσουν έναν χώρο ώστε να βλέπει ο κόσμος πώς γίνονται οι αγγειογραφίες. Τόσα κενά κτίρια έχουν, αλλά δεν ενδιαφέρονται. Μόνο με τους ιδιώτες μπορείς να κάνεις δουλειά. Δηλαδή, το Ίδρυμα Ωνάση ήταν το πρώτο που έβγαλε αγγεία στο εξωτερικό. Το πωλητήριο ήταν γεμάτο και δεν έμεινε τίποτα. Αυτό άνοιξε τη δουλειά μου στο εξωτερικό. Σήμερα συνεργάζομαι με το εξωτερικό συστηματικά. Από τα εκπαιδευτικά προγράμματα που υπάρχουν έχω φτιάξει τη βαλίτσα του Κυκλαδικής Τέχνης. Περιέχει αγγεία και τα παιδιά μπορούν να τα αγγίξουν, να παίξουν, να καταλάβουν τι ήταν αυτά και να μάθουν τις ιστορίες.

— Υπάρχει συνέχεια σε αυτό το επάγγελμα;

Έχει συνέχεια. Υπάρχουν νέοι άνθρωποι που ενδιαφέρονται κι έχουν ξεκινήσει. Αλλά και η δική μας δουλειά είναι ένας πλούτος που θα μείνει στο Εθνικό.

Αυτό είναι η αγγειογραφία. Βλέπεις επιμελώς τις γραμμές. Πρέπει να δείξεις τη ματιά τους, το βλέμμα τους. Είναι ένας καθρέφτης. Σου μιλάνε τα αγγεία και σου λένε ιστορίες για το πώς ζούσαν οι άνθρωποι τότε, τι πίστευαν.

— Εκτιμάται αυτή η δουλειά;

Για μένα μετράει το ότι μου δόθηκε μια μεγάλη ευκαιρία να ακουμπήσω και να μελετήσω αυτά τα πράγματα που μου αρέσουν. Δεν εκτιμάται αυτό σε χρήμα. Είναι η μαγεία τού να βλέπεις κάτι και να θέλεις να το κάνεις κι εσύ. Εμένα με ενδιαφέρει να μελετάω. Άλλωστε, ένα αντίγραφο βγαίνει σε λίγα κομμάτια, για να έχει και την αξία του. Εμένα με ενδιαφέρει να έρθω σε επαφή με το αγγείο, να μπορέσω να το αποδώσω όσο πιο καλά γίνεται. Αυτά δεν έχουν τιμές. Είναι μεγάλο πράγμα να κάνεις αυτό που σε ευχαριστεί.

— Ποια είναι αυτά που αγαπάς περισσότερο;

Αν εξαιρέσουμε τον Ευφρόνιο, τις λευκές ληκύθους. Μελετώντας αυτούς που ζωγράφισαν, και είναι πολλοί, βλέπουμε ότι βγάζουν μια νεκρική σιγή. Έχουμε αυτά τα εξαιρετικά χρώματα, τον μαλαχίτη, την ώχρα, υπάρχει μια πολυχρωμία και ξεφεύγεις από την γκάμα του ερυθρόμορφου και του μελανόμορφου. Τα λευκά βγάζουν μια ένταση, είναι για μένα υψηλή ζωγραφική, μια ραφιναρισμένη γραμμή. Δες τις γραμμές των γυναικών όταν προσφέρουν τα δώρα.

Στο εργαστήριο όπου κατασκευάζονται τα πιο υπέροχα αντίγραφα αρχαίας τέχνης Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO

— Τι είναι αυτό που σε συγκλονίζει σε ένα αγγείο;

Το πώς το στήνει ο καλλιτέχνης. Στη συνέχεια, η αφαίρεση. Ο τρόπος με τον οποίο η σιλουέτα γίνεται όσο πιο λεπτή μπορεί.

— Θα μου πεις έναν κανόνα της αγγειογραφίας;

Να είναι το αντίγραφο 80% κάτω από το πρωτότυπο. Όχι με τις σημάνσεις. Να μην μπερδεύεται το έμπειρο μάτι. Για όλους τους λόγους. Να μπορεί ένας αρχαιολόγος να το δει. Αλλά να αποτυπώνουμε ζωγραφικά το ίδιο. Γιατί δεν πουλάμε τον πηλό. Πουλάμε τη ζωγραφική. Σε αυτό είμαι κάθετος. Δεν υπάρχει τέλειο αντίγραφο. Όλοι προσπαθούμε να φτάσουμε κάπου.

— Σε προσέγγισαν ποτέ να κάνεις πλαστά;

Ναι, το 2000, από την Ελβετία. Μου πρότειναν να κάνω συμπληρώσεις σε αγγεία με ένα αστρονομικό ποσό. Αλλά δεν μπορώ να ζήσω έτσι. Είναι ντροπή για μένα αυτό. Είναι πέρα από μένα.

— Αισθάνθηκες ποτέ ότι κάτι το ξέρεις καλά, ότι το κατέχεις;

Ξέρω ότι θα βγει ένα αποτέλεσμα πολύ καλό, αλλά όχι, ποτέ δεν είμαι σίγουρος. Μετά από τόσα χρόνια, νιώθω ακόμα μαθητής των μεγάλων αυτών ζωγράφων. Πρέπει να τιθασεύσεις το μάτι τους, όχι μόνο το χέρι τους. Εμένα οι δάσκαλοί μου με έμαθαν να βλέπω πίσω από το σχέδιο, αυτά που υπάρχουν πίσω από τη φιγούρα. Γι' αυτό το μουσείο είναι το σπίτι μου και οι αρχαιολόγοι οικογένειά μου. Με αυτούς μιλώ καθημερινά.

Στο εργαστήριο όπου κατασκευάζονται τα πιο υπέροχα αντίγραφα αρχαίας τέχνης Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO

— Έχετε απώλειες;

Πολλές. Ο πηλός είναι πολύ άτιμο πράγμα. Όταν θα κλείσει ο κλίβανος, τελείωσε. Είναι δύσκολο, γιατί παίζεις με τη φωτιά. Από τα τέσσερα, μπορεί να σου μείνει το ένα.

— Σου έχει τύχει κάτι φοβερό;

Μου έχει τύχει το εξής: έχω τελειώσει ένα αγγείο που δεν μου άρεσε τελικά και το έσπασα. Οι άνθρωποι που δουλεύαμε μαζί έκλαιγαν. Αλλά αυτά είναι να γίνονται και να ξαναγίνονται, γιατί είναι σπουδή. Πρέπει να αποδοθούν κανονικά. Αυτά τα χειροποίητα ποτέ δεν είναι τα ίδια, δεν είναι ούτε χαλκομανίες, ούτε φασόν. Μα, και τον αρχαίο να έβαζες, δεν θα σου έβγαζε το ίδιο.

— Υπήρχαν αντίγραφα τότε;

Όχι. Υπήρχαν προσχέδια. Και έχουν σωθεί πολύ λίγα. Απλώς είχαν τη δυνατότητα να τα σβήνουν.

— Μπορούσαν να δουλεύουν δύο σε ένα αγγείο;

Ναι. Πιστεύω πως υπήρχαν εργαστήρια που είχαν πολύ κόσμο. Άλλος έφτιαχνε τη βάση, άλλος τα χέρια, άλλος ζωγράφιζε. Ο μεγάλος καλλιτέχνης έπιανε την πλευρά που ήθελε. Η πίσω πλευρά γινόταν από τον βοηθό του. Ο Ευφρόνιος άφησε τη δαχτυλιά του εκεί όπου τελείωνε το φτερό του Ύπνου, σαν σφραγίδα. Φαίνονται αυτά, γιατί κανείς δεν μπορεί να τιθασεύσει τη γραμμή ενός καλλιτέχνη ή τη λεπτότητά της. Κάτι θα σου ξεφύγει. Αυτό είναι η αγγειογραφία. Βλέπεις επιμελώς τις γραμμές. Πρέπει να δείξεις τη ματιά τους, το βλέμμα τους. Είναι ένας καθρέφτης. Σου μιλάνε τα αγγεία και σου λένε ιστορίες για το πώς ζούσαν οι άνθρωποι τότε, τι πίστευαν.

«Το μεγάλο μου όνειρο είναι να κάνω το αγγείο του Φρανσουά» μας λέει ο Θωμάς Κοτσιγιάννης αποχαιρετώντας μας. «Είναι ένας τετράζωνος ελικωτός κρατήρας που έχει τον γάμο του Πηλέα και της Θέτιδας. Είναι μελανόμορφο, βρίσκεται στην Ιταλία. Είναι πολύ δύσκολο, αλλά θα καταπιαστώ με τη σπουδή του. Μπορεί να πάρει χρόνια».

Στο εργαστήριο όπου κατασκευάζονται τα πιο υπέροχα αντίγραφα αρχαίας τέχνης Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
Στο εργαστήριο όπου κατασκευάζονται τα πιο υπέροχα αντίγραφα αρχαίας τέχνης Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
Στο εργαστήριο όπου κατασκευάζονται τα πιο υπέροχα αντίγραφα αρχαίας τέχνης Facebook Twitter
Ο παναθηναϊκός αμφορέας του έτους του άρχοντα Καλλιμήδους 360-359π.Χ του ζωγράφου των Αθηνών. Βρέθηκε στην Ερέτρια και είναι στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
Στο εργαστήριο όπου κατασκευάζονται τα πιο υπέροχα αντίγραφα αρχαίας τέχνης Facebook Twitter
Δυο λευκόμορφοι λήκυθοι. Αριστερά λευκή λήκυθος από την Ερέτρια του ζωγράφου των γυναικών. Μια γυναικεία μορφή ολοφύρεται στα σκαλιά επιτύμβιας στήλης. Αριστερά στέκει γυναίκα τυλιγμένη στο ιμάτιό της, δεξί άλλη με μακρύ χιτώνα. Δεξιά στην λευκή λήκυθο, έργο του ζωγράφου των γυναικών, στο μέσο της παράστασης υπάρχει γυναίκα που κάθεται στα σκαλιά επιτύμβιας στήλης, και κρατά στο δεξί της χέρι αλάβαστρο. Αριστερά στέκεται γυναίκα που θρηνεί με το χέρι στο κεφάλι της. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
Στο εργαστήριο όπου κατασκευάζονται τα πιο υπέροχα αντίγραφα αρχαίας τέχνης Facebook Twitter
Είναι μια πελίκη που βρίσκεται στο Λένιγκραντ. Ο Απόλλων κιθαρωδός στην όψη Α και στην όψη Β υπάρχουν οι λουόμενες γυναίκες. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
Στο εργαστήριο όπου κατασκευάζονται τα πιο υπέροχα αντίγραφα αρχαίας τέχνης Facebook Twitter
Αγγείο του ζωγράφου της Ερέτριας. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
Στο εργαστήριο όπου κατασκευάζονται τα πιο υπέροχα αντίγραφα αρχαίας τέχνης Facebook Twitter
Αριστερά, Αγγείο του ζωγράφου της Ερέτριας. Παρατηρήστε την πολύ λεπτή γραμμή στα φρούτα στο καλάθι. Απεικονίζει χοές. Δεξιά, Πατέρας τοποθετεί το παιδί του σε αιώρα. Εξαιρετικό έργο του ζωγράφου της Ερέτριας. Γύρω στο 430π.Χ. προέρχεται πιθανώς από το Κορωπί Αττικής. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
Στο εργαστήριο όπου κατασκευάζονται τα πιο υπέροχα αντίγραφα αρχαίας τέχνης Facebook Twitter
Αττική μελανόμορφη κύλικα με την απεικόνιση του Διονύσου εν πλω. Έργο του Εξηκία, Μόναχο. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
Στο εργαστήριο όπου κατασκευάζονται τα πιο υπέροχα αντίγραφα αρχαίας τέχνης Facebook Twitter
Υδρία μελαμβαφής των Ελληνιστικών χρόνων. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
Στο εργαστήριο όπου κατασκευάζονται τα πιο υπέροχα αντίγραφα αρχαίας τέχνης Facebook Twitter
Βοιωτός ερυθρόμορφος καλυκωτός κρατήρας με παράσταση χορού, αρχές 4ου αιώνα. Άγνωστη προέλευση. Βρίσκεται στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο. Στην κύρια όψη απεικονίζεται ο χορός όκλασμα. Στην παράσταση πάνω σε ένα τραπέζι μια χορεύτρια παρουσιάζει τον περσικό χορό πλαισιωμένη από μια αυλητρίδα και μια τυμπανίστρια. Ντυμένη με την ανατολίτικη φορεσιά, ένα ρούχο πλεκτό με μανίκια και περισκελίδες. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
Στο εργαστήριο όπου κατασκευάζονται τα πιο υπέροχα αντίγραφα αρχαίας τέχνης Facebook Twitter
Ερυθρόμορφος αμφορέας με λαιμό γύρω στο 480 του ζωγράφου της Βρυσηίδος. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
Στο εργαστήριο όπου κατασκευάζονται τα πιο υπέροχα αντίγραφα αρχαίας τέχνης Facebook Twitter
Ερυθρόμορφος αμφορέας με λαιμό γύρω στο 480 του ζωγράφου της Βρυσηίδος. Βρίσκεται στο Λονδίνο. Οι σκηνές είναι ασυνήθιστες. Στην μια όψη εμφανίζεται γυμνός γενειοφόρος άντρας με ταινία στα μαλλιά ως δρομέας αλλά προφανώς σε πτήση γιατί τα φτερά του είναι απλωμένα προς τα πίσω και τα πόδια του δεν αγγίζουν το έδαφος. Στην πίσω όψη υπάρχει μια κόμμα μορφή δρομέα με τα χέρια και τα φτερά απλωμένα. Οι φτερωτές μορφές είναι δηλωτικές αγώνα ή διαγωνισμού. Οι παραστάσεις του αγώνος είναι σπάνιες και συχνά συγχέονται με εκείνες των θεοτήτων των ανέμων. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
Στο εργαστήριο όπου κατασκευάζονται τα πιο υπέροχα αντίγραφα αρχαίας τέχνης Facebook Twitter
Αμφορέας της ύστερης γεωμετρικής περιόδου με παράσταση πομπής αρμάτων 720-700π.Χ. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
Στο εργαστήριο όπου κατασκευάζονται τα πιο υπέροχα αντίγραφα αρχαίας τέχνης Facebook Twitter
Η αρχή των Ολυμπιακών Αγώνων. Αττικός ερυθρόμορφος αμφορέας με λαιμό του ζωγράφου του Νόλα. Βρίσκεται στο αρχαιολογικό μουσείο του Αρέτζο. Η αρπαγή της Ιπποδάμειας, το προοίμιο της οποίας βρίσκεται στο αέτωμα του ναού του Διός στην Ολυμπία. Η σκηνή αναφέρεται πιθανώς στα γεγονότα που ακολούθησαν την αρματοδρομία στην οποία νίκησε ο Πέλοψ πιθανώς με τέχνασμα, αφού προκλήθηκε από τον πατέρα της Ιπποδάμειας, τον Οινόμαο. Ο αμφορέας απεικονίζει μια από τις διασημότερες παραστάσεις του μύθου. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
Στο εργαστήριο όπου κατασκευάζονται τα πιο υπέροχα αντίγραφα αρχαίας τέχνης Facebook Twitter
Αττικός ερυθρόμορφος αμφορέας με λαιμό του ζωγράφου του Νόλα. Βρίσκεται στο αρχαιολογικό μουσείο του Αρέτζο. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
Στο εργαστήριο όπου κατασκευάζονται τα πιο υπέροχα αντίγραφα αρχαίας τέχνης Facebook Twitter
Ο Κένταυρος από το Λευκαντί. Μισός άντρας και μισός άλογο. Έχει έξι δάχτυλα στο δεξί χέρι και αμυχή στο αριστερό γόνατο. Σύμφωνα με το μύθο σε μια μάχη εναντίον των κενταύρων, ο Ηρακλής αθέλητα πλήγωσε στο γόνατο τον Κένταυρο Χείρωνα με ένα βέλος που αστόχησε. Λένε ότι ο Πικάσσο θαύμασε για ώρες αυτόν τον Κένταυρο. Λευκαντί, πρωτογεωμετρική περίοδος, μουσείο Ερέτριας. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
Στο εργαστήριο όπου κατασκευάζονται τα πιο υπέροχα αντίγραφα αρχαίας τέχνης Facebook Twitter
Λευκές λήκυθοι με τα αρχικά χρώματα. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
Στο εργαστήριο όπου κατασκευάζονται τα πιο υπέροχα αντίγραφα αρχαίας τέχνης Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
Στο εργαστήριο όπου κατασκευάζονται τα πιο υπέροχα αντίγραφα αρχαίας τέχνης Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
Στο εργαστήριο όπου κατασκευάζονται τα πιο υπέροχα αντίγραφα αρχαίας τέχνης Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
Στο εργαστήριο όπου κατασκευάζονται τα πιο υπέροχα αντίγραφα αρχαίας τέχνης Facebook Twitter
Αττική ερυθρόμορφη υδρία με σκηνή γυναικωνίτη. Γύρω στο 430π.Χ. Του ζωγράφου του Πηλέως. Στο μέσο της παράστασης δεσπόζει μια ψηλή νέα γυναίκα σε μετωπική σχεδόν στάση. Είναι σοβαρή και με ευγενικά χαρακτηριστικά και παρατηρεί τη φίλη της. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
Στο εργαστήριο όπου κατασκευάζονται τα πιο υπέροχα αντίγραφα αρχαίας τέχνης Facebook Twitter
Λουόμενες (λεπτομέρεια αγγείου). Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
Στο εργαστήριο όπου κατασκευάζονται τα πιο υπέροχα αντίγραφα αρχαίας τέχνης Facebook Twitter
Φτερωτή μορφή άνδρα (λεπτομέρεια αγγείου). Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Δαφνί: «To βασίλειο της αναποδογυρισμένης λογικής»

Αρχαιολογία & Ιστορία / Δαφνί: «To βασίλειο της αναποδογυρισμένης λογικής»

«Ένα φρενοκομείον είναι σαν την άλλη κοινωνία. Με τη διαφορά ότι είναι από την ανάποδη!» Ένα ρεπορτάζ της εφημερίδας «Πατρίς» αποκαλύπτει τις εφιαλτικές συνθήκες που επικρατούσαν στο Δημόσιο Ψυχιατρείο τη δεκαετία του 1920.
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
Ασκληπιείο της Κω: Πώς ανακαλύφθηκε ένα από τα σπουδαιότερα ιερά του ελληνιστικού κόσμου

Ιστορία μιας πόλης / Ασκληπιείο της Κω: Πώς ανακαλύφθηκε το σπουδαίο ιερό του ελληνιστικού κόσμου

Ανάμεσα στα μεγάλα ιερά της δωρικής εξάπολης, το Ασκληπιείο της Κω ξεχωρίζει όχι μόνο για τη λαμπρότητά του αλλά και για την περιπετειώδη ιστορία της ανακάλυψής του.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Διεθνείς σπείρες διακίνησης Ελλήνων λαθρομεταναστών στον Μεσοπόλεμο

Αρχαιολογία & Ιστορία / Στον Μεσοπόλεμο οι Έλληνες ήταν οι λαθρομετανάστες της εποχής

Το 1930 υπήρχαν στην Αθήνα περισσότερες από πενήντα «μεταναστευτικαί σπείραι», «λαθροπράκτορες» που εκμεταλλεύονταν το όνειρο για μια καλύτερη ζωή στις ΗΠΑ. Ο ημερήσιος αθηναϊκός Τύπος κατέγραψε τη δράση τους.  
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
Έπος του ’40: Σπάνιες φωτογραφίες από το αρχείο του Πολεμικού Μουσείου

Αρχαιολογία & Ιστορία / Όσα ξέρει το Πολεμικό Μουσείο για το έπος του ’40. Σπάνιες εικόνες

Iστορικά ντοκουμέντα από τον Ελληνοϊταλικό Πόλεμο εκτίθενται στο Πολεμικό Μουσείο, αποκαλύπτοντας ιστορίες αντίστασης και προσωπικής υπέρβασης. Μιλούν στη LiFO ο πρόεδρος του Δ.Σ. του μουσείου, Κωνσταντίνος Καραμεσίνης, και ο επιμελητής του Ιστορικού Αρχείου, Θεοφάνης Βλάχος.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Απόδραση από την Πομπηία

Αρχαιολογία & Ιστορία / Πομπηία: Αυτοί που επέζησαν για να πουν την ιστορία της καταστροφής

Στο νέο του βιβλίο ο διαπρεπής καθηγητής Κλασικών Σπουδών Στίβεν Τακ αναζητά όσους επέζησαν από την τρομακτική έκρηξη του Βεζούβιου και επανίδρυσαν τις κοινότητές τους.
THE LIFO TEAM
Οκτώ συναρπαστικοί μήνες της ζωής του Μιχάλη Μπεζεντάκου

Αρχαιολογία & Ιστορία / Καρέ-καρέ η μυθιστορηματική απόδραση του Μιχάλη Μπεζεντάκου

Το 1931 συνελήφθη ως ύποπτος για τον φόνο του αστυφύλακα Γυφτοδημόπουλου και η απόδρασή του λίγο καιρό μετά από τις φυλακές Συγγρού πήρε διαστάσεις θρύλου. Το χρονικό της, όπως το κατέγραψε η εφημερίδα «Ακρόπολις». 
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
Δύο άγνωστες φωτογραφίες του Ρεμπό από τη γαλλική Κομμούνα

Βιβλίο / Δύο άγνωστες φωτογραφίες του Ρεμπό από τη γαλλική Κομμούνα

Σαν σήμερα γεννήθηκε το 1854 ο Αρθούρος Ρεμπό. Ο ποιητής, μουσικός και μπλόγκερ Aidan Andrew Dun έπεσε τυχαία σε δύο εντελώς άγνωστες φωτογραφίες, βγαλμένες στην Place Vendôme, και βρέθηκε μπροστά σε μια μεγάλη έκπληξη: ο έφηβος Αρτίρ Ρεμπό, όπως δεν τον έχουμε ξαναδεί.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το πρώτο ντοκιμαντέρ για την ηρωίνη γυρίστηκε σε αστυνομικό τμήμα

Αρχαιολογία & Ιστορία / Το πρώτο ντοκιμαντέρ για την ηρωίνη γυρίστηκε σε αστυνομικό τμήμα

Ο αστυνομικός ρεπόρτερ της εφημερίδας «Ακρόπολις» αφηγείται σε φύλλο του Γεννάρη του 1931 όσα συνέβησαν σε παράρτημα ασφαλείας της Αθήνας και κατέγραψε η κάμερα του σκηνοθέτη Δημήτρη Γαζιάδη.
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
To ξενοδοχείο InterContinental στην Καμπούλ είναι ένα μέρος που τα έχει δει όλα

Αρχαιολογία & Ιστορία / To ξενοδοχείο InterContinental στην Καμπούλ είναι ένα μέρος που τα έχει δει όλα

Από την εποχή που η πρωτεύουσα του Αφγανιστάν ήταν το σταυροδρόμι των χίπις μέχρι τους Ταλιμπάν, το θρυλικό InterContinental της Καμπούλ καταφέρνει, με κάποιον αξιοθαύμαστο τρόπο, να παραμείνει ανοιχτό μέχρι σήμερα.
THE LIFO TEAM
Ο σκανδαλώδης, πολυτελής και θαυμαστός κόσμος της Μαρίας Αντουανέτας

Αρχαιολογία & Ιστορία / Ο σκανδαλώδης, πολυτελής και θαυμαστός κόσμος της Μαρίας Αντουανέτας

Είδωλο της ποπ κουλτούρας, fashion icon, influencer προτού καν εφευρεθεί ο όρος, εξακολουθεί να επηρεάζει τη μόδα με την απαράμιλλη γοητεία της. Μια έκθεση στο μουσείο V&A, η πρώτη για τη Γαλλίδα βασίλισσα στο Ηνωμένο Βασίλειο, μας το υπενθυμίζει.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ζαφείρης Γκούσιος: Ο κοινωνικός ονειροπόλος που πυροβόλησε τον πρώτο Πρόεδρο της Ελληνικής Δημοκρατίας

Αρχαιολογία & Ιστορία / Τι σκεφτόταν ο άνθρωπος που πυροβόλησε τον πρώτο Πρόεδρο της Ελληνικής Δημοκρατίας;

Ο Ζαφείρης Γκούσιος, που αυτοχαρακτηριζόταν «κοινωνικός ονειροπόλος», το 1927 αποπειράται να δολοφονήσει τον Παύλο Κουντουριώτη. Το πώς και το γιατί μέσα από τον Τύπο της εποχής.
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
Μετέφρασε το Συμπόσιο του Πλάτωνα. Τον κατηγόρησαν και τον κυνήγησαν ανελέητα. Αυτοκτόνησε

Ιστορία / Μετέφρασε το Συμπόσιο του Πλάτωνα. Τον κυνήγησαν ανελέητα. Αυτοκτόνησε

Αυτή είναι η ιστορία του Ιωάννη Συκουτρή, ενός μεγάλου πνευματικού Έλληνα που κατηγορήθηκε ως άθεος για τη μετάφραση του «Συμποσίου» του Πλάτωνα εξ αιτίας της αναφοράς του στις «γενετήσιες σχέσεις στην αρχαία Ελλάδα».
ΣΠΥΡΟΣ ΣΤΑΒΕΡΗΣ
Ο άλυτος γρίφος της Ιερουσαλήμ

Αρχαιολογία & Ιστορία / Ο άλυτος γρίφος της Ιερουσαλήμ

Η απροσδόκητη κατάκτησή της από τους Ισραηλινούς στον πόλεμο των έξι ημερών. Ο Νταγιάν, ο Σαρόν και ο Χουσέιν της Ιορδανίας. Η Ιντιφάντα, ο PLO και η συντριβή τους. Το Τείχος, το Ορος του Ναού και οι υπόγειες σήραγγες. Μια συναρπαστική σύνοψη της ιστορίας μιας εκρηκτικής πόλης από τον Σάιμον Σίμπαγκ Μοντεφιόρε.