Ποιος ήταν ο δημιουργός των περίφημων αυγών Φαμπερζέ; Facebook Twitter
O Ρώσος ολιγάρχης Βίκτορ Βέκελμπεργκ αποκάλυψε ότι έχει ξοδέψει πάνω από 100 εκατομμύρια δολάρια για την αγορά των εννέα αυγών Φαμπερζέ.

Ποιος ήταν ο δημιουργός των περίφημων αυγών Φαμπερζέ;

0

Σαν σήμερα, στις 24 Σεπτεμβρίου 1920, πεθαίνει αυτοεξόριστος στη Λωζάνη της Ελβετίας ο Πέτερ Καρλ Φαμπερζέ, ο καλλιτέχνης κοσμηματοποιός που κατάφερε να σαγηνεύσει τσάρους, εστεμμένους, μεγιστάνες αλλά και πληβείους, δημιουργώντας... αυγά, πασχαλινά αυγά, των οποίων τα πολύτιμα υλικά απογείωνε η αχαλίνωτη φαντασία του.


Ο νεαρός Πέτερ Καρλ, αφού σπούδασε  στη Σχολή Τεχνών και Χειροτεχνημάτων της Δρέσδης στη Γερμανία και στην Εμπορική Σχολή Schloss του Παρισιού, επέστρεψε στην Αγία Πετρούπολη το 1872, σε ηλικία 26 ετών, για να αναλάβει το χρυσοχοείο που ο πατέρας του Γκιστάβ είχε ιδρύσει από το 1842.


Ο Φαμπερζέ δεν θα αργήσει να ξεχωρίσει και να γίνει περιζήτητος στις ευρωπαϊκές βασιλικές αυλές. Από το εργαστήριό του, όπου πρωτοστατούσε ο Ελβετός τεχνίτης Φρανσουά Μπερμπάουμ, έβγαιναν κομψοτεχνήματα εμπνευσμένα από την εποχή του Λουδοβίκου ΙΣΤ', για την κατασκευή των οποίων χρησιμοποιούσε πολύτιμα μέταλλα και σπάνιους λίθους.


Ο Γάλλος, Ουγενότος στην καταγωγή, δεν περιοριζόταν στη δημιουργία κοσμημάτων – πώς θα μπορούσε εξάλλου. Ρολόγια, μινιατούρες, αγαλματίδια, κύπελλα, μουσικά κουτιά, ήταν μόνο λίγα απ' όσα είχε σχεδιάσει για μερικούς από τους ισχυρότερους και πλουσιότερους ανθρώπους της εποχής του.

Φαίνεται απίθανο να ξαναποκτήσει ο κόσμος έναν κοσμηματοπώλη όπως ο Καρλ Φαμπερζέ. Αυτά τα αντικείμενα φαντασίας που έφτιαξε δεν πρόκειται να ξαναγίνουν.


Δεδομένης της τεράστιας φήμης του Οίκου Φαμπερζέ, ο οποίος σταδιακά θα φτάσει να απασχολεί 500 υπαλλήλους και να διαθέτει αυτόνομα εργαστήρια στη Μόσχα, στην Οδησσό, στο Κίεβο και στο Λονδίνο, ο τσάρος Αλέξανδρος Γ' θα απευθυνθεί στον Φαμπερζέ το 1884, θέλοντας να προσφέρει ως δώρο ένα πασχαλινό αυγό στη σύζυγό του, Μαρία Φεοντόροβνα, παρακινημένος από το γεγονός ότι σε παιδική ηλικία είχε μαγευτεί από ένα αυγό που ανήκε στη θεία της, πριγκίπισσα Vilhelmine Marie της Δανίας.

Ποιος ήταν ο δημιουργός των περίφημων αυγών Φαμπερζέ; Facebook Twitter
Μια διαμαντένια μινιατούρα του αυτοκρατορικού στέμματος και ένα ρουμπινένιο μενταγιόν-αυγό ήταν η τελευταία έκπληξη που έκρυβε η «Κότα», στοιχεία που σήμερα έχουν χαθεί.


Το χρυσό αυγό –γνωστό σήμερα με το όνομα «Κότα»– θα προσφερθεί την 1η Μαΐου 1885 στην τσαρίνα, η οποία θα εντυπωσιαστεί από το «συνηθισμένο» άσπρο αυγό, το κέλυφος του οποίου ήταν καλυμμένο από σμάλτο, ενώ στον χρυσό του «κρόκο» κρυβόταν μια κότα από πλατίνα και χρυσό. Μια διαμαντένια μινιατούρα του αυτοκρατορικού στέμματος και ένα ρουμπινένιο μενταγιόν-αυγό ήταν η τελευταία έκπληξη που έκρυβε η «Κότα», στοιχεία που σήμερα έχουν χαθεί.


Ο ενθουσιασμός της Μαρίας θα χρίσει μέσα σε έξι εβδομάδες τον Φαμπερζέ προμηθευτή του αυτοκρατορικού οίκου της Ρωσίας και ο κοσμηματοποιός θα αναλάβει να δημιουργεί ένα νέο αυγό κάθε Πάσχα για την τσαρίνα. Με απόλυτη ελευθερία κινήσεων και μόνο περιορισμό τη μοναδικότητα κάθε αυγού, το οποίο επιπροσθέτως έπρεπε να περιέχει μια έκπληξη, ο Πέτερ Καρλ Φαμπερζέ θα δημιουργήσει αριστουργήματα.


Μετά τον θάνατο του Αλέξανδρου Γ', την 1η Νοεμβρίου 1894, ο γιος του Νικόλαος Β' θα συνεχίσει να προσφέρει από ένα αυγό Φαμπερζέ στη σύζυγό του Αλεξάνδρα Φεοντόροβνα και στη μητέρα του, αυτοκράτειρα Μαρία Φεοντόροβνα, μέχρι την Οκτωβριανή Επανάσταση του 1917.


Σύμφωνα με τα αρχεία της οικογένειας Φαμπερζέ, συνολικά δημιουργήθηκαν 50 αυτοκρατορικά πασχαλινά αυγά και η φήμη τους υπήρξε τόσο μεγάλη, που παρόμοια παράγγελναν επιφανείς πελάτες του οίκου, συμπεριλαμβανομένων της Δούκισσας του Μάρλμπορο , της οικογένειας Ρότσιλντ και των Γιουσόποφ.

Ποιος ήταν ο δημιουργός των περίφημων αυγών Φαμπερζέ; Facebook Twitter
Duchess of Marlborough's Easter Egg, 1902.
Ποιος ήταν ο δημιουργός των περίφημων αυγών Φαμπερζέ; Facebook Twitter
«Το Τάγμα του Αγίου Γεωργίου», 1916.


Την άνοιξη του 1916, ο τσάρος Νικόλαος Β' θα προσφέρει στη μητέρα του το πασχαλινό αυγό «Το Τάγμα του Αγίου Γεωργίου». Ιδιαίτερα λιτό σε σχέση με τα προηγούμενα, καθώς ο Α' Παγκόσμιος Πόλεμος βρίσκεται σε εξέλιξη, θα είναι το τελευταίο αυγό που θα λάβει η τσαρίνα και το μόνο που θα μπορέσει να πάρει μαζί της στο εξωτερικό, πριν ξεσπάσει η Οκτωβριανή Επανάσταση.


Το «Karelian Birch», το αυγό που επρόκειτο να παραδοθεί στον τσάρο το 1917, ολοκληρώθηκε μετά την παραίτησή του στις 15 Μαρτίου 1917. Το τιμολόγιο που θα στείλει στον Νικόλαο Β' ο Φαμπερζέ στις 25 Απριλίου θα απευθύνεται στον «κύριο Νικολάι Αλεξάντροβιτς Ρομάνοφ». Μετά την εξόφλησή του, το αυγό θα σταλεί στο παλάτι του Μεγάλου Δούκα Μιχαήλ Αλεξάντροβιτς, αυτός όμως θα φύγει πριν από την παραλαβή του. Το πολύτιμο αντικείμενο θα παραμείνει εκεί και θα κλαπεί μετά την Οκτωβριανή Επανάσταση.


Οι μπολσεβίκοι θα εθνικοποιήσουν τα εργαστήρια και την περιουσία των Φαμπερζέ και η εταιρεία θα κλείσει. Τον Σεπτέμβριο του 1918, ο Πέτερ Καρλ Φαμπερζέ θα διαφύγει μεταμφιεσμένος σε διπλωματικό ταχυδρόμο. Τα βήματά του θα τον οδηγήσουν στη Ρίγα, στη Γερμανία και τέλος στη Λωζάνη, όπου το 1820 θα πεθάνει πάμφτωχος από καρδιακή προσβολή, έχοντας πρώτα παραδοθεί σε μια ανείπωτη θλίψη. Αργότερα, η τέφρα του θα μεταφερθεί, μαζί με της συζύγου του, Αυγούστας, που πέθανε το 1925, στο κοιμητήριο Grand Jas στις Κάννες της Γαλλίας από τον γιο του Ευγένιο.

Ποιος ήταν ο δημιουργός των περίφημων αυγών Φαμπερζέ; Facebook Twitter
Coronation Easter Egg, 1897.


Πίσω στην πατρίδα του, τα κομψοτεχνήματά του έπεσαν στα χέρια ανθρώπων που δεν μπορούσαν να εκτιμήσουν την αξία τους. Η επαναστατική κυβέρνηση άρχισε να τα πουλάει κοψοχρονιά, πρώτα στα καταστήματα της Αγίας Πετρούπολης και στη συνέχεια στο εξωτερικό, με αποτέλεσμα τα ίχνη πολλών από αυτά να έχουν χαθεί.


Είναι χαρακτηριστικό ότι, χρησιμοποιώντας ως πρόσχημα το ότι ήθελε να βοηθήσει με το κινητό του ιατρείο στην καταπολέμηση του τύφου, ένας Αμερικανός βαρελάς, ονόματι Αρμάνδος Χάμερ, κατάφερε να επιστρέψει στην Αμερική με 13 πασχαλινά αυγά, αγορασμένα από αγράμματους και ανίδεους επαναστάτες που τα είχαν κλέψει όταν κατέλαβαν τα ανάκτορα. Έχοντας αποκτηθεί σε ευτελείς τιμές, απέφεραν στον Χάμερ μυθικά ποσά, όταν μοσχοπουλήθηκαν σε συλλέκτες.

Από τα 69 γνωστά αυγά Φαμπερζέ, 57 σώζονται μέχρι σήμερα. Από τα 50 αυτοκρατορικά αυγά, 44 έχουν διασωθεί, ενώ υπάρχουν φωτογραφίες τριών από τα έξι χαμένα. Δέκα από τα αυτοκρατορικά πασχαλινά αυγά εκτίθενται στο Οπλοστάσιο του Κρεμλίνου της Μόσχας, όπου είχαν μεταφερθεί μαζί με άλλους θησαυρούς της αυτοκρατορικής οικογένειας, κατόπιν εντολής του Λένιν.


Τα υπόλοιπα αυγά βρίσκονται διασκορπισμένα σε μουσεία και ιδιωτικές συλλογές σε όλο τον κόσμο, ενώ κάθε φορά που κάποιο είναι διαθέσιμο προς πώληση, οι τιμές εκτινάσσονται σε δυσθεώρητα ύψη. Μετά τη συλλογή που διαθέτει το Κρεμλίνο, ο  Malcolm Forbes ήταν εκείνος που είχε καταφέρει να συγκεντρώσει τον μεγαλύτερο αριθμό αυγών: συνολικά εννέα, μαζί με περίπου 180 άλλα δημιουργήματα του Φαμπερζέ.

Ποιος ήταν ο δημιουργός των περίφημων αυγών Φαμπερζέ; Facebook Twitter
Rosebud Easter Egg, 1895.
Ποιος ήταν ο δημιουργός των περίφημων αυγών Φαμπερζέ; Facebook Twitter
Bay Tree Easter Egg, 1911.


Λίγο πριν η συλλογή του Forbes δημοπρατηθεί από τον οίκο Sotheby's τον Φεβρουάριο του 2004, αγοράστηκε εξ ολοκλήρου από τον Ρώσο ολιγάρχη Βίκτορ Βέκελμπεργκ, ο οποίος, σε ντοκιμαντέρ του BBC Four το 2013, αποκάλυψε ότι είχε ξοδέψει πάνω από 100 εκατομμύρια δολάρια για την αγορά των εννέα αυγών Φαμπερζέ. Θεωρώντας ότι η συλλογή είναι σημαντική για τη ρωσική ιστορία και τον πολιτισμό, ο Βέκελμπεργκ ίδρυσε ιδιωτικό Μουσείο Fabergé στην Αγία Πετρούπολη της Ρωσίας, το οποίο εγκαινιάστηκε στις 19 Νοεμβρίου 2013.


Πολύτιμα για τους λάτρεις της τέχνης αλλά και κομμάτι, πλέον, της λαϊκής κουλτούρας, τα αυγά Φαμπερζέ πρωταγωνιστούν παντού: σε ταινίες του Τζέιμς Μποντ αλλά και σε επεισόδια του «Scooby Doo», στο «Peaky Blinders» και στους «Simpsons». Εξάλλου, όπως είπε ο ποιητής και κριτικός τέχνης σερ Σάρβερ Σίτγουελ: «Φαίνεται απίθανο να ξαναποκτήσει ο κόσμος έναν κοσμηματοπώλη όπως ο Καρλ Φαμπερζέ. Αυτά τα αντικείμενα φαντασίας που έφτιαξε δεν πρόκειται να ξαναγίνουν».

Ποιος ήταν ο δημιουργός των περίφημων αυγών Φαμπερζέ; Facebook Twitter
Lilies-of-the-Valley Easter Egg, 1898.
Ποιος ήταν ο δημιουργός των περίφημων αυγών Φαμπερζέ; Facebook Twitter
Renaissance Easter Egg, 1894.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΑΥΤΟ ΔΗΜΟΣΙΕΥΤΗΚΕ ΓΙΑ ΠΡΩΤΗ ΦΟΡΑ ΣΤΙΣ 24.9.2020

Αρχαιολογία & Ιστορία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η Αθήνα της Πηνελόπης Δέλτα

Ιστορία μιας πόλης / Η Αθήνα της Πηνελόπης Δέλτα

Ποια είναι η σημασία του μυθιστορήματος «Οι Ρωμιοπούλες»; Με ποιο τρόπο αποτυπώθηκε η Αθήνα στη ζωή και το έργο της Πηνελόπης Δέλτα; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον ιστορικό Τάσο Σακελλαρόπουλο, υπεύθυνο των Ιστορικών Αρχείων του Μουσείου Μπενάκη, για τη σχέση της συγγραφέως με την πόλη που τη σημάδεψε.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Μια επίσκεψη στο Ψυχιατρείο Θεσσαλονίκης το 1932 / «Γέλια καμπάνιζαν σαν καγχασμοί του Σατανά!» / Φρίκη και ανθρώπινα ράκη στο Ψυχιατρείο Θεσσαλονίκης το 1932

Αρχαιολογία & Ιστορία / «Γέλια καμπάνιζαν σαν καγχασμοί του Σατανά!»: Στο Ψυχιατρείο Θεσσαλονίκης το 1932

Τα dirty '30s & late '20s «ακολουθούν» τον δημοσιογράφο Χρήστο Εμ. Αγγελομάτη στο Ψυχιατρείο Θεσσαλονίκης το 1932 και διασώζουν εικόνες αποτροπιασμού που δύσκολα περιγράφονται. Παρά «τις άναρθρες κραυγές» και «τα στριγκά ξεφωνητά» που άκουσε στην είσοδο, ο ρεπόρτερ πέρασε την πύλη. Τι αντίκρισε;
DIRTY '30S & LATE '20S
Έλλη Σκοπετέα: Tο ανατρεπτικό έργο μιας ιστορικού που έφυγε νωρίς

Βιβλίο / Έλλη Σκοπετέα: Tο ανατρεπτικό έργο μιας ιστορικού που έφυγε νωρίς

Δεν υπάρχει μελέτη για τον ελληνικό εθνικισμό που να μην έχει αναφορές στο έργο της. Η επανακυκλοφορία του βιβλίου της «Το “Πρότυπο Βασίλειο” και η Μεγάλη Ιδέα» από τις εκδόσεις Νήσος συνιστά αναμφίβολα εκδοτικό γεγονός.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ποιον θεωρούσαν «άσχημο» στην αρχαία Αθήνα;

Ιστορία μιας πόλης / Υπήρχαν και «άσχημα» αγαλματίδια στην αρχαία Αθήνα

Μικρά αγαλματίδια ή γλυπτά λατρευτικού ή θρησκευτικού συνήθως χαρακτήρα, που απεικονίζουν ανθρώπινες ή ζωικές μορφές: τα ειδώλια. Είναι όλα oμοιόμορφα ή υπάρχουν και ενδιαφέρουσες, συχνά αναπάντεχες, διαφοροποιήσεις; H Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με την Αναστασία Μεϊντάνη.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Η ιστορία του κούρου Αριστοδίκου που στάθηκε ορόσημο της ελληνικής τέχνης

Αρχαιολογία / Κούρος Αριστόδικος: Ένα άγαλμα ορόσημο στην αρχαία ελληνική Τέχνη

Το άγαλμα, λίγο μεγαλύτερο του φυσικού μεγέθους, έχει ύψος 1,95 μ., είναι σμιλεμένο σε παριανό μάρμαρο, χρονολογείται από τους μελετητές γύρω στα 510-500 π.Χ., αποτελεί το τελευταίο δείγμα της μεγάλης σειράς των αττικών κούρων και αποκαλύπτει ποιες ήταν οι ταφικές συνήθειες στην Αθήνα εκείνης της εποχής.
THE LIFO TEAM
Ποιοι ήταν οι μαυραγορίτες της Κατοχής και πώς λειτουργούσαν;

Ιστορία μιας πόλης / Ποιοι ήταν οι μαυραγορίτες της Κατοχής;

Πώς ήταν η καθημερινότητα στην Αθήνα της γερμανικής Κατοχής; Ποιες στρατηγικές ανέπτυξαν οι Αθηναίοι για να επιβιώσουν; Πώς και πού έβρισκαν τρόφιμα; Πώς επηρέασε η παρουσία των κατακτητών τις μετακινήσεις των κατοίκων της πόλης; H Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον Μενέλαο Χαραλαμπίδη για την καθημερινή ζωή στην κατοχική Αθήνα.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Τι έτρεχε με τους λαγούς στην αρχαία Αθήνα;

Ιστορία μιας πόλης / Τι έτρεχε με τους λαγούς στην αρχαία Αθήνα;

Στην αρχαία Αθήνα, ο λαγός δεν ήταν μόνο θήραμα, αλλά και σύμβολο ερωτικής επιθυμίας και γονιμότητας, ενώ χρησιμοποιούνταν επίσης ως προσφορά στους θεούς. Ο Ξενοφών έγραψε για το κυνήγι του, ενώ εμφανίζεται συχνά στην τέχνη - στα αγγεία, στις παραστάσεις συμποσίων, ακόμη και σε ταφικά μνημεία. Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με την Κάτια Μαργαρίτη ρίχνοντας φως στο παρελθόν ενός ζώου που είχε πολύ μεγαλύτερη σημασία απ’ ό,τι ίσως φανταζόμαστε.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Μιμάρ Σινάν: Ο αρχιτέκτονας που έχτισε τα πιο σημαντικά κτίρια της οθωμανικής αυτοκρατορίας

Γεννήθηκε σαν σήμερα  / Μιμάρ Σινάν: Ο αρχιτέκτονας που έχτισε τα πιο σημαντικά κτίρια της οθωμανικής αυτοκρατορίας

Στις 15 Απριλίου 1489 γεννήθηκε ο αρχιτέκτονας που έφτιαξε από τριακόσια τριάντα έργα. Ανάμεσα σε αυτά, το Τέμενος του Σουλεϊμάν του Μεγαλοπρεπούς (1550 -1557) και το Κουρσούμ Τζαμί ή Τζαμί του Οσμάν Σαχ στα Τρίκαλα, το μοναδικό του έργο που σώζεται στην Ελλάδα.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
«Η ερωμένη της»: Το πιο τολμηρό αθηναϊκό ρομάντζο του Μεσοπολέμου

Ιστορία μιας πόλης / «Η ερωμένη της»: Το πιο τολμηρό αθηναϊκό ρομάντζο του Μεσοπολέμου

Πόσο μπορεί να συμβάλει ένα βιβλίο στη σεξουαλική χειραφέτηση των Ελληνίδων; Η Αγιάτη Μπενάρδου μιλά με την Παναγιώτα Βογιατζή για την Ντόρα Ρωζέττη και τη γυναικεία ομοφυλοφιλία στην Αθήνα των αρχών του 20ού αώνα.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Close up: Η ψηφιακά αποκατεστημένη τοιχογραφία στον τάφο του Φιλίππου στις Αιγές

Αρχαιολογία & Ιστορία / Close up: Η ψηφιακά αποκατεστημένη τοιχογραφία στον τάφο του Φιλίππου στις Αιγές

Το σημαντικότερο σωζόμενο έργο της κλασικής ξαναζωντανεύει 23 αιώνες μετά με τη βοήθεια της αρχαιομετρίας, της τεχνητή νοημοσύνη και της καλλιτεχνικής δημιουργίας σε μια καινοτόμο μελέτη αποκατάστασή του που ανοίγει νέους ορίζοντες στην αναβίωση της αρχαίας τέχνης.
THE LIFO TEAM
Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Αρχαιολογία & Ιστορία / Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Η αρχαιομετρία, η τεχνητή νοημοσύνη και η καλλιτεχνική δημιουργία συνεργάστηκαν σε μια καινοτόμο μελέτη αποκατάστασης της τοιχογραφίας με το κυνήγι από τον τάφο του Φιλίππου στις Αιγές, ανοίγοντας νέους ορίζοντες στην αναβίωση της αρχαίας τέχνης.
M. HULOT
Δωσίλογοι: Ποιοι και γιατί συνεργάστηκαν με τους κατακτητές;

Ιστορία μιας πόλης / Δωσίλογοι: Ποιοι και γιατί συνεργάστηκαν με τους κατακτητές;

Πώς επιχειρήθηκε η αναθεώρηση της εικόνας των δωσιλόγων τις δεκαετίες που ακολούθησαν μετά την Κατοχή και τα Δεκεμβριανά, και ποια ήταν η επίδραση αυτής της αναθεώρησης στη δημόσια ιστορική μνήμη; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Μενέλαο Χαραλαμπίδη για ένα θέμα ταμπού που ακόμα απασχολεί τους ιστορικούς αλλά και την κοινωνία.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Από τι πέθαναν δεκάδες χιλιάδες Αθηναίοι το 430 π.Χ.;

Ιστορία μιας πόλης / Από τι πέθαναν δεκάδες χιλιάδες Αθηναίοι το 430 π.Χ.;

Ο Θουκυδίδης ισχυρίζεται ότι ήταν μια ασθένεια εισαγόμενη, η οποία ξεκίνησε από την Αιθιοπία και προτού φθάσει στην Αθήνα, εξαπλώθηκε στην Αίγυπτο και την Περσική αυτοκρατορία. H Αγιάτη Μπενάρδου μιλά με τον Στέφανο Παρασκευαΐδη για τον λοιμό των Αθηνών με την πρωτοφανή θνησιμότητα, καθώς υπολογίζεται ότι χάθηκε το 1/3 του πληθυσμού της πόλης.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ