Ο θρυλικός τεκές του τάγματος των Μεβλεβήδων δερβίσηδων της Θεσσαλονίκης Facebook Twitter
ΣΤΗ ΔΙΝΗ ΤΟΥ ΘΕΟΥ: Οι δερβίσες του τεκέ των Μεβλεβήδων δερβίσηδων της Θεσσαλονίκης σε μια σπάνια φωτογραφία του Αlbert Kahn, το 1913 ― ένα μόλις χρόνο μετά την προσάρτηση της Θεσσαλονίκης στην Ελλάδα.

Ο θρυλικός τεκές του τάγματος των Μεβλεβήδων δερβίσηδων της Θεσσαλονίκης

1

Μια παλιά έγχρωμη καρτ ποστάλ δείχνει ένα εκτεταμένο μουσουλμανικό νεκροταφείο που απλώνεται ως πέρα μακριά, με κυπαρίσσια κι ένα χαμηλό μαντρότοιχο. Εκατοντάδες ταφόπλακες, μερικές με τουρμπάνι πάνω τους, άλλες ακόσμητες, ξεπροβάλλουν μέσ’ απ’ το ψηλό χορτάρι. Στο βάθος υπάρχουν μεγαλύτεροι, πιο εξέχοντες τάφοι, διακοσμημένοι με μαρμάρινες κολόνες, τσαμπιά σταφύλια και πλοχμούς από στεφάνια, και πίσω τους κάποιο απροσδιόριστο, μακρύ κτίριο. Το μήνυμα στο πίσω μέρος της κάρτας λέει:

 

22, Juin 1916

Mon cher Papa. Void encore une curiosite de Salonique, un des rares cimetieres turques a peu pres. Au fond se trouve la mosque des derviches toumeurs dont il ne reste plus qu’un seul specimen, par contre des families musulmanes refugies y ont etabli leurs campements...

 

Συντάκτης ήταν κατά πάσα πιθανότητα ένας Γάλλος στρατιώτης, και η κάρτα είναι μία από τις τελευταίες εικόνες που έχουμε του νεκροταφείου που βρισκόταν δίπλα στον κύριο τεκέ του τάγματος των Μεβλεβήδων δερβίσηδων της Θεσσαλονίκης και ήταν από τις πιο όμορφες γωνιές της πόλης. Σκαρφαλωμένο σε ανηφορικό έδαφος έξω από τη βορειοδυτική γωνία του τείχους, με θέα κάτω στον κόλπο και στον κάμπο του Βαρδάρη, σημάδευε σύμφωνα με το θρύλο με την παρουσία του έναν τόπο ξεχωριστής ευλάβειας.

 

Ο θρυλικός τεκές του τάγματος των Μεβλεβήδων δερβίσηδων της Θεσσαλονίκης Facebook Twitter
ΠΡΩΤΕΥΟΥΣΑ ΤΩΝ ΠΡΟΣΦΥΓΩΝ: Εξωτερική άποψη του τεκέ του Μεβλεβιχανέ, έξω από τα δυτικά τείχη της πόλης, το 1918. Διατηρήθηκε ως τις δύο πρώτες δεκαετίες του 20ού αιώνα. Εξαθλιωμένοι πρόσφυγες του Α΄Παγκοσμίου Πολέμου έχουν καταλάβει το ερειπωμένα δώματα. Δεξιά: το παρακείμενο νεκροταφείο, το οποίο αναφέρει ο Mazower.


Στις αρχές του δέκατου έβδομου αιώνα ο βεζίρης Αχμέτ Πασάς, διωγμένος απ’ τους εχθρούς του, είχε αναγκαστεί να εγκαταλείψει την Κωνσταντινούπολη και ζούσε τελώντας σε δυσμένεια στη Θεσσαλονίκη, όταν, κάνοντας μια βόλτα, έπιασε κουβέντα μ’ ένα Μεβλεβή ερημίτη που κατοικούσε πάνω στα κλαδιά ενός πελώριου δέντρου. Ο ερημίτης προφήτεψε ότι ο πασάς θα ξαναέπαιρνε την εξουσία, κι όταν αυτό εκπληρώθηκε ο Αχμέτ Πασάς προίκισε ένα βακούφι για να υποστηρίξει τους Μεβλεβήδες κι έχτισε ένα μοναστήρι στο σημείο της συνάντησής τους. Ο ερημίτης έγινε ο πρώτος σεΐχης του τεκέ, και με το πέρασμα των αιώνων το μοναστήρι έγινε ξακουστό σ’ όλη την αυτοκρατορία για τα πλoύτη του.

 

Ένας τοίχος το οχύρωνε απέναντι στους παρείσακτους και πίσω από τη μεγάλη σιδερένια πύλη του ένας κήπος με κυπαρίσσια έδινε ίσκιο στους τάφους των πιστών. Το βασικό κτίριο είχε στην πρόσοψη μια καμπυλόγραμμη ξύλινη κιονοστοιχία που βάσταζε μια βεράντα με τεράστιο προεξέχον γείσο από δοκάρια, σε όλο του το μήκος. Μέσα υπήρχαν αναγνωστήρια και κελιά για τους μοναχούς που κατέληγαν σε μια πλούσια διακοσμημένη κεντρική αίθουσα, η οποία εντυπώσιασε ιδιαίτερα τον ταξιδιώτη του δέκατου έβδομου αιώνα Εβλιά Τσελεμπή: «Είναι θόλος αξιοθέατος, καλλιτεχνικότερος από τους θόλους της δερβίσικης μονής των Μεβλεβήδων στο Μπεσικτάς (Διπλοκιόνιον) της Κωνσταντινούπολης. Ο ίδιος ο Χαμπίπ-Νατζάρ, ο γηραιός πάτρωνας των ξυλουργών, δε θα ήταν ικανός να επιχειρήσει την κατασκευή θόλου όμοιου με αυτόν. Είναι όμοιος με τις μαγικές ζωγραφιές».

 

Ο θρυλικός τεκές του τάγματος των Μεβλεβήδων δερβίσηδων της Θεσσαλονίκης Facebook Twitter
ΟΘΩΜΑΝΙΚΟΣ ΔΙΑΚΟΣΜΟΣ: To περίτεχνο ταβάνι στην αίθουσα των στροβιλισμών., Θεσσαλονίκη 1913. Φωτ.: Αlbert Kahn
Ο θρυλικός τεκές του τάγματος των Μεβλεβήδων δερβίσηδων της Θεσσαλονίκης Facebook Twitter
ΣΤΗ ΔΙΝΗ ΤΟΥ ΘΕΟΥ 2: Mπεκτατζής δερβίσης της Θεσσαλονίκης, το 1913. Φωτ.: Αlbert Kahn

 

Σήμερα, το μόνο ίχνος των Μεβλεβήδων στη Θεσσαλονίκη είναι το όνομα που έδωσαν στη γειτονιά όπου είχαν άλλοτε τη βάση τους. Δε μένει τίποτε από το μοναστήρι ούτε από το νεκροταφείο, και στο ίδιο μέρος ορθώνεται ένα σχολείο.



Εδώ ήταν ο χώρος όπου οι μύστες εκτελουσαν τον εκστατικό περιστρεφόμενο χορό που τους έφερνε πλησιέστερα στο θείο. Μα ο τεκές ήταν επίσης τόπος παιδείας, όπου απαγγελλόταν το Μεσνέβι του ιδρυτή Τζελαλαντίν Ρούμι και συζητιόταν το Κοράνι, τόπος ελεημοσύνης, που τάιζε τους φτωχούς και στέγαζε τους προσκυνητές, καθώς και κέντρο ετήσιων γιορτών στην αρχή του καλοκαιριού.

 

Στην ίδια τη Θεσσαλονίκη το τάγμα των Μεβλεβήδων είχε μεγάλο κύρος. Με τις προσόδους από τις αλυκές γύρω απ’ τον κόλπο και από άλλα τέλη, ο σεΐχης διηύθυνε ένα ίδρυμα με αξιόλογη τοπική δύναμη. Στον πρώιμο δέκατο ένατο αιώνα ο επικεφαλής του ήταν γνωστός στην πόλη ως «Ταλεϊράνδος», λόγω της πολιτικής του οξυδέρκειας. Ήταν ένας Μεβλεβής χότζας που υποδεχόταν τους προσκυνητές στο σπουδαιότερο σέβασμα της Θεσσαλονίκης -το παρεκκλήσι του Αγίου Δημητρίου-, στις θαυματουργικές ιδιότητες του οποίου πίστευε όσο και όλοι οι άλλοι.

 

Πολλοί προύχοντες, ανάμεσα τους και κυβερνήτες της πόλης, ανήκαν στο τάγμα, και ο σουλτάνος Μεχμέτ Ρεσάτ Ε" παρακολούθησε μια τελετή το 1911, στη διάρκεια της στερνής αυτοκρατορικής περιοδείας στις ευρωπαϊκές επαρχίες. Η κάρτα επισκεπτηρίου του Αλή Εσρέφ, του τελευταίου σεΐχη, ανέγραφε τον πατροπαράδοτο μεβλεβίδικο τίτλο του -Κεφαλή των Σεΐχηδων, αλλά ήταν γνωστός και για το ότι συμπαθούσε τους φιλελεύθερους και τους φιλοσυνταγματικούς και έχαιρε γενικού σεβασμού από τον πληθυσμό.

 

Ο θρυλικός τεκές του τάγματος των Μεβλεβήδων δερβίσηδων της Θεσσαλονίκης Facebook Twitter
MON CHERE PAPA: Επιστολική κάρτα της εποχής, με εξωτερική άποψη του τεκέ των Μεβλεβήδων δερβίσηδων της Θεσσαλονίκης

 

Σήμερα, το μόνο ίχνος των Μεβλεβήδων στη Θεσσαλονίκη είναι το όνομα που έδωσαν στη γειτονιά όπου είχαν άλλοτε τη βάση τους. Δε μένει τίποτε από το μοναστήρι ούτε από το νεκροταφείο, και στο ίδιο μέρος ορθώνεται ένα σχολείο. 'Οταν ο Γάλλος επισκέπτης μάς έγραψε το ταχυδρομικό του δελτάριο το 1916 -πέντε μόλις χρόνια μετά την επίσκεψη του σουλτάνου-, το κτίριο ρήμαζε παρατημένο και το χρησιμοποιούσαν Μουσουλμάνοι πρόσφυγες από την ενδοχώρα για να στεγαστούν.

 

Ο θρυλικός τεκές του τάγματος των Μεβλεβήδων δερβίσηδων της Θεσσαλονίκης Facebook Twitter
H NEA ΠΟΛΗ ΑΝΟΙΓΕΙ ΠΑΝΙΑ: Το λιμάνι της Θεσσαλονίκης, αρχές του περασμένου αιώνα, καθώς αρχίζει να παίρνει την σημερινή εικόνα του ― ελληνικό πιά. Τα ρημάδια της μεγάλης πυρκαγιάς έχουν καθαριστεί και έχουν γίνει καθαρά οικόπεδα.

 

Από το 1912 ως το 1924 η μοίρα του αντικατοπτρίζει τη μοίρα του ισλάμ στην πόλη γενικότερα. Η μετανάστευση -αρχικά εθελούσια, έπειτα υποχρεωτική- άδειασε τον τόπο από τους Μουσουλμάνους· το νεκροταφείο συλήθηκε, οι τοίχοι του ρίχτηκαν κάτω, οι ταφόπλακες και τα διακοσμητικά αγγεία πουλήθηκαν σαν οικοδομικό υλικό. Όταν τα οστά των σπουδαίων πρώην σεΐχηόων απειλή- θηκαν με εκταφή, ένας Έλληνας ιερέας που συμπαθούσε το τάγμα βοήθησε να συλλεχθούν και να ανακομιστούν με ασφάλεια στον αδελφό τεκέτους, στην Κωνσταντινούπολη. Αλλά το ότι χρειάστηκε γι’ αυτό χριστιανική βοήθεια δείχνει την αδυναμία του τάγματος. Μην έχοντας πια ούτε ζωντανούς ούτε νεκρούς, η μουσουλμανική παρουσία στη Θεσσαλονίκη έφτανε στο τέρμα της.

Αρχαιολογία & Ιστορία
1

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Απόδραση από την Πομπηία

Αρχαιολογία & Ιστορία / Πομπηία: Αυτοί που επέζησαν για να πουν την ιστορία της καταστροφής

Στο νέο του βιβλίο ο διαπρεπής καθηγητής Κλασικών Σπουδών Στίβεν Τακ αναζητά όσους επέζησαν από την τρομακτική έκρηξη του Βεζούβιου και επανίδρυσαν τις κοινότητές τους.
THE LIFO TEAM
Οκτώ συναρπαστικοί μήνες της ζωής του Μιχάλη Μπεζεντάκου

Αρχαιολογία & Ιστορία / Καρέ-καρέ η μυθιστορηματική απόδραση του Μιχάλη Μπεζεντάκου

Το 1931 συνελήφθη ως ύποπτος για τον φόνο του αστυφύλακα Γυφτοδημόπουλου και η απόδρασή του λίγο καιρό μετά από τις φυλακές Συγγρού πήρε διαστάσεις θρύλου. Το χρονικό της, όπως το κατέγραψε η εφημερίδα «Ακρόπολις». 
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
Δύο άγνωστες φωτογραφίες του Ρεμπό από τη γαλλική Κομμούνα

Βιβλίο / Δύο άγνωστες φωτογραφίες του Ρεμπό από τη γαλλική Κομμούνα

Σαν σήμερα γεννήθηκε το 1854 ο Αρθούρος Ρεμπό. Ο ποιητής, μουσικός και μπλόγκερ Aidan Andrew Dun έπεσε τυχαία σε δύο εντελώς άγνωστες φωτογραφίες, βγαλμένες στην Place Vendôme, και βρέθηκε μπροστά σε μια μεγάλη έκπληξη: ο έφηβος Αρτίρ Ρεμπό, όπως δεν τον έχουμε ξαναδεί.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το πρώτο ντοκιμαντέρ για την ηρωίνη γυρίστηκε σε αστυνομικό τμήμα

Αρχαιολογία & Ιστορία / Το πρώτο ντοκιμαντέρ για την ηρωίνη γυρίστηκε σε αστυνομικό τμήμα

Ο αστυνομικός ρεπόρτερ της εφημερίδας «Ακρόπολις» αφηγείται σε φύλλο του Γεννάρη του 1931 όσα συνέβησαν σε παράρτημα ασφαλείας της Αθήνας και κατέγραψε η κάμερα του σκηνοθέτη Δημήτρη Γαζιάδη.
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
To ξενοδοχείο InterContinental στην Καμπούλ είναι ένα μέρος που τα έχει δει όλα

Αρχαιολογία & Ιστορία / To ξενοδοχείο InterContinental στην Καμπούλ είναι ένα μέρος που τα έχει δει όλα

Από την εποχή που η πρωτεύουσα του Αφγανιστάν ήταν το σταυροδρόμι των χίπις μέχρι τους Ταλιμπάν, το θρυλικό InterContinental της Καμπούλ καταφέρνει, με κάποιον αξιοθαύμαστο τρόπο, να παραμείνει ανοιχτό μέχρι σήμερα.
THE LIFO TEAM
Ο σκανδαλώδης, πολυτελής και θαυμαστός κόσμος της Μαρίας Αντουανέτας

Αρχαιολογία & Ιστορία / Ο σκανδαλώδης, πολυτελής και θαυμαστός κόσμος της Μαρίας Αντουανέτας

Είδωλο της ποπ κουλτούρας, fashion icon, influencer προτού καν εφευρεθεί ο όρος, εξακολουθεί να επηρεάζει τη μόδα με την απαράμιλλη γοητεία της. Μια έκθεση στο μουσείο V&A, η πρώτη για τη Γαλλίδα βασίλισσα στο Ηνωμένο Βασίλειο, μας το υπενθυμίζει.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ζαφείρης Γκούσιος: Ο κοινωνικός ονειροπόλος που πυροβόλησε τον πρώτο Πρόεδρο της Ελληνικής Δημοκρατίας

Αρχαιολογία & Ιστορία / Τι σκεφτόταν ο άνθρωπος που πυροβόλησε τον πρώτο Πρόεδρο της Ελληνικής Δημοκρατίας;

Ο Ζαφείρης Γκούσιος, που αυτοχαρακτηριζόταν «κοινωνικός ονειροπόλος», το 1927 αποπειράται να δολοφονήσει τον Παύλο Κουντουριώτη. Το πώς και το γιατί μέσα από τον Τύπο της εποχής.
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
Μετέφρασε το Συμπόσιο του Πλάτωνα. Τον κατηγόρησαν και τον κυνήγησαν ανελέητα. Αυτοκτόνησε

Ιστορία / Μετέφρασε το Συμπόσιο του Πλάτωνα. Τον κυνήγησαν ανελέητα. Αυτοκτόνησε

Αυτή είναι η ιστορία του Ιωάννη Συκουτρή, ενός μεγάλου πνευματικού Έλληνα που κατηγορήθηκε ως άθεος για τη μετάφραση του «Συμποσίου» του Πλάτωνα εξ αιτίας της αναφοράς του στις «γενετήσιες σχέσεις στην αρχαία Ελλάδα».
ΣΠΥΡΟΣ ΣΤΑΒΕΡΗΣ
Ο άλυτος γρίφος της Ιερουσαλήμ

Αρχαιολογία & Ιστορία / Ο άλυτος γρίφος της Ιερουσαλήμ

Η απροσδόκητη κατάκτησή της από τους Ισραηλινούς στον πόλεμο των έξι ημερών. Ο Νταγιάν, ο Σαρόν και ο Χουσέιν της Ιορδανίας. Η Ιντιφάντα, ο PLO και η συντριβή τους. Το Τείχος, το Ορος του Ναού και οι υπόγειες σήραγγες. Μια συναρπαστική σύνοψη της ιστορίας μιας εκρηκτικής πόλης από τον Σάιμον Σίμπαγκ Μοντεφιόρε.
Ρήνεια: Το νησί των νεκρών απέναντι από τη Δήλο

Ιστορία μιας πόλης / Ρήνεια, η άλλη Δήλος

Ένα νησί που δεν προοριζόταν για ζωή αλλά για θάνατο. Απέναντι από τη λαμπρή Δήλο, η Ρήνεια κουβαλά τα πιο σιωπηλά –και ίσως πιο ανθρώπινα– μυστικά του Αιγαίου. Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με την αρχαιολόγο Ζώζη Παπαδοπούλου.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Δήλος: H καρδιά των Κυκλάδων

Ιστορία μιας πόλης / Δήλος: H καρδιά των Κυκλάδων

Στη μέση των Κυκλάδων, σ’ ένα νησί χωρίς μόνιμους κατοίκους, η γη κρύβει ακόμη φωνές. Αν ξέρεις πού να κοιτάξεις, η Δήλος αρχίζει να σου μιλά για θεούς που λατρεύτηκαν, εμπορικές αυτοκρατορίες που γεννήθηκαν, λαούς που ήρθαν και έφυγαν, και τελετές που παραμένουν μυστήριο. Το νησί αυτό υπήρξε κάποτε το κέντρο του κόσμου – και ακόμη κρατά μυστικά. Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με την αρχαιολόγο Ζώζη Παπαδοπούλου.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ

σχόλια

1 σχόλια
Δερβίσιδες που λατρεύουν τον Αγιο Δημήτριο, χριστιανός ιερέας που συμβάλλει στο να τύχουν στοιχειώδους σεβασμού τα οστά αλλόθρησκων μοναχών, αυτές οι λιγοστές στιγμές όπου οι θρησκείες δεν αποτελούν παράγοντα φανατισμού, μίσους και μισαλλοδοξίας θα έπρεπε να προβάλλονται περισσότερο, μήπως και πληθύνουν...