O Μαρκ Μαζάουερ μιλά για την Θεσσαλονίκη των συναγωγών και των χαμάμ

O Μαρκ Μαζάουερ μιλά για την Θεσσαλονίκη των συναγωγών και των χαμάμ Facebook Twitter
Η εθνοτική και η θρησκευτική αλληλεπίδραση της πόλης είναι δύο ζητήματα που ερευνά διεξοδικά, σ' ένα τοπίο που αλλάζει διαρκώς όψη μέσα από πολέμους, πυρκαγιές, ανταλλαγές πληθυσμών.
0


«Η ΚΑΛΗ ΦΗΜΗ
του βιβλίου που έγραψε ο Βρετανός ιστορικός Mark Mazower για τη Θεσσαλονίκη έχει κάνει τον γύρο του μιας πόλης με θεϊκούς χυμούς», «σπουδαίο βιβλίο για μια πόλη μοναδική όχι μόνο στην Ευρώπη, αλλά και σε ολόκληρη την ιστορία της ανθρωπότητας» είναι μερικά, μόνο, σχόλια που γράφτηκαν στα εγκυρότερα έντυπα του πλανήτη. Δεν είναι η πρώτη φορά που ο Mark Mazower, καθηγητής Ιστορίας σήμερα στο Πανεπιστήμιο Columbia και στο Birkbeck College, στρέφει το ενδιαφέρον του στην ελληνική ιστορία.Έχει γράψει άλλωστε και τα βιβλία «Η Ελλάδα και η οικονομική κρίση του Μεσοπολέμου» (ΜΙΕΤ), «Στην Ελλάδα τουΧίτλερ» (Αλεξάνδρεια). Η Θεσσαλονίκη στη μελέτη του Μ. Mazower δεν είναι ούτε ένας ερειπιώνας αναμνήσεων και φαντασμάτων ούτε η ένδοξη ελληνική πόλη που προχωρά, με ασθενική μνήμη, στον 21° αιώνα. Από τις σελίδες του βιβλίου του αναδύεται μια πόλη ζωντανή, η οποία αναδείχθηκε πρώτα ως οθωμανική και αργότερα ως ελληνική μητρόπολη. Καταφύγιο για χιλιάδες Σεφαραδίτες Εβραίους, επίσης, που μαζί με τους χριστιανούς και τους μουσουλμάνους αποτελούσαν μια από τις πιο πολύμορφες κοινωνίες της Μεσογείου.

Ο Mazower με οίστρο και αριστοτεχνικό τρόπο γράφει, ύστερα από πολύχρονη έρευνα, την ιστορία της Θεσσαλονίκης χωρίς να αγνοεί την καθημερινή ζωή των ανθρώπων: τις συναθροίσεις τους στις εκκλησίες και τα τζαμιά, τις συναντήσεις τους στα ταβερνεία, τους κήπους, τα πορνεία και τα χαμάμ. Η εθνοτική και η θρησκευτική αλληλεπίδραση είναι δύο ζητήματα που ερευνά διεξοδικά, σ' ένα τοπίο που αλλάζει διαρκώς όψη μέσα από πολέμους, πυρκαγιές, ανταλλαγές πληθυσμών. Σημαδεμένο επίσης από τον αφανισμό της εβραϊκής κοινότητας της Θεσσαλονίκης στο στρατόπεδο συγκέντρωσης του Αουσβιτς.

Με την ευκαιρία της έκδοσης του βιβλίου του στα ελληνικά, αναζητήσαμε τον συγγραφέα στην Αμερική, και συζητήσαμε μαζί του για τη Θεσσαλονίκη ανταλλάσσοντας μερικά e-mail.

Ο Mazower με οίστρο και αριστοτεχνικό τρόπο γράφει, ύστερα από πολύχρονη έρευνα, την ιστορία της Θεσσαλονίκης χωρίς να αγνοεί την καθημερινή ζωή των ανθρώπων: τις συναθροίσεις τους στις εκκλησίες και τα τζαμιά, τις συναντήσεις τους στα ταβερνεία, τους κήπους, τα πορνεία και τα χαμάμ


― Ποια ανάγκη ή επιθυμία ενδυνάμωσε το ενδιαφέρον σας για τα Βαλκάνια και την ελληνική ιστορία;

Επισκέφθη κα την Ελλάδα ως φοιτητής της Αρχαίας Ελληνικής Ιστορίας. Τότε αντιλήφθηκα, πρώτη φορά, πόσο ελκυστική είναι η μετέπειτα ιστορία της χώρας, και έτσι γεννήθηκε η επιθυμία να μελετήσω περισσότερο το πρόσφατο παρελθόν της. Η Θεσσαλονίκη ήταν η πρώτη πόλη της Ελλάδας όπου έμεινα κάποιο χρονικό διάστημα, ένα καλοκαίρι είκοσι χρόνια πριν, προκειμένου να μάθω Νέα Ελληνικά. Από την πρώτη στιγμή, η Θεσσαλονίκη στα μάτια μου ήταν όμορφη και συναρπαστική.

― Γράφετε βιβλία Ιστορίας χωρίς να αγνοείτε την καθημερινή ζωή των ανθρώπων, έτσι ώστε από τα ιστορικά γεγονότα να αναδύονται πρόσωπα με σάρκα και αίμα. Απαιτείται προσπάθεια για να γραφτεί ένα ιστορικό βιβλίο που να είναι ελκυστικό όπως ένα μυθιστόρημα;

Δεν καταλαβαίνω γιατί ένα βιβλίο Ιστορίας θα έπρεπε να είναι λιγότερο ελκυστικό από ένα μυθιστόρημα. Τα γεγονότα και οι ιστορίες που ανακαλύπτει κάποιος στα αρχεία είναι, πολλές φορές, περισσότερο εντυπωσιακά και ευφάνταστα από οποιαδήποτε επινόηση. Η Ιστορία, και ειδικότερα η ιστορία μιας πόλης, αφορά -ή θα έπρεπε να αφορά- τους ανθρώπους που ζούν στην πόλη και την καθημερινή τους ζωή.

― Πώς ήταν διαρθρωμένη κοινωνικά η ζωή των ανθρώπων στη Θεσσαλονίκη τα χρόνια της οθωμανικής κυριαρχίας;

Είναι ένα τεράστιο θέμα, που δεν είναι εύκολο να αναπτυχθεί σε μια συνέντευξη. Συνοπτικά, θα έλεγα ότι η ζωή ήταν οργανωμένη περισσότερο γύρω από τη θρησκεία και λιγότερο γύρω από τις κοινωνικές τάξεις, υπερίσχυε το εμπόριο και όχι η βιομηχανία, η ιεραρχία και όχι η δημοκρατία. Η πόλη ήταν κλεισμένη σε τείχη με τεράστιες πύλες που σφάλιζαν τη νύχτα, και στο εσωτερικό της έβρισκαν καταφύγιο ενδεχομένως τόσο πολλά ζώα όσο και άνθρωποι. Η σύνθεση της κοινωνίας για ένα μεγάλο χρονικό διάστημα απαρτιζόταν από ένα ετερόκλητο, πολυπολιτισμικό πλήθος. Σήμερα μπορείς να «πετάξεις» εύκολα για το Λονδίνο αλλά δεν μπορείς να βρεις ένα πλοίο για την Αλεξάνδρεια ή τη Σμύρνη: τότε συνέβαινε το αντίθετο.

― Υποστηρίζετε την αρμονική συνύπαρξη των ανθρώπων διαφορετικού θρησκεύματος που ζούσαν στην Θεσσαλονίκη. Πώς είχε επιτευχθεί αυτή η «αρμονία»;

Δεν υποστηρίζω τίποτα σε αυτό το βιβλίο, περιγράφω ό,τι βρήκα. Γιατί θα έπρεπε να θεωρείται δύσκολη η συνύπαρξη ανθρώπων με διαφορετική πίστη; Μεταγενέστερα, σχετικά πρόσφατα, ανακαλύψαμε πόσο δύσκολη ήταν αυτή η συνύπαρξη. Φυσικά, τότε βοήθησε το γεγονός ότι η Οθωμανική Αυτοκρατορία δεν ήταν Δημοκρατία. Μάλλον αυτές οι πολυπολιτισμικές προσεγγίσεις αφορούν ζητήματα που σχετίζονται με τις δημοκρατίες, είναι δικό μας αίτημα αλλά δεν ήταν δικό τους.

― Συχνά δεν είναι εύκολο να αποδεχτούμε ότι υπήρξε, υπό οποιεσδήποτε συνθήκες, μια πολύ πολιτισμική κοινωνία στον τόπο που ζούμε. Υπάρχει ακόμα ο φόβος της απώλειας της εθνικής μας ταυτότητας. Θεωρείτε ότι συμβαίνει το ίδιο σε κάθε χώρα που συγκροτήθηκε με τους κανόνες του έθνους- κράτους;

Οι περισσότερες χώρες στην Ευρώπη του 20ύ αιώνα αφιέρωσαν αρκετό χρόνο και έκαναν μεγάλες προσπάθειες για να εδραιώσουν την εθνική τους ταυτότητα. Αυτό σημαίνει ότι συντηρούν και διαιωνίζουν ορισμένες απόψεις για το παρελθόν τους και ξεχνούν, περιψρονούνή και καταστρέφουν άλλες. Η Ελλάδα δεν αποτελεί εξαίρεση. Βλέπω όμως ότι τα πράγματα αλλάζουν σήμερα, καθώς η ελληνική κοινωνία αλλάζει. Διακρίνω μια νέα επιθυμία να αναγνωριστεί ότι το παρελθόν της Ελλάδας είναι πλουσιότερο απ' όσο πίστευαν οι άνθρωποι, και ότι αυτή η Ιστορία που σήμερα αποκαλούμε πολυπολιτισμική είναι μέρος αυτού του πλούτου.

― Ποιο είναι το όφελος αυτής της αποδοχής;

Ποιο είναι το τίμημα όταν αρνείσαι το παρελθόν σου;

― Ένα αμφιλεγόμενο θέμα στην ιστορία της Θεσσαλονίκης σχετίζεται με τον αφανισμό της εβραϊκής κοινότητας κατά τη διάρκεια του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου. Γιατί δεν θέλουμε να δούμε καθαρά τι συνέβη;

Για άλλη μια φορά λέω ότι τα πράγματα έχουν αλλάξει αρκετά στην Ελλάδα τα τελευταία 15 χρόνια. Οι συζητήσεις που γίνονταν στους μικρούς, κλειστούς κύκλους των λογίων είναι τώρα ευρύτερα γνωστές. Υπάρχουν μουσεία, μνημεία, ξεναγήσεις. Για τη Θεσσαλονίκη παραμένει ένα δύσκολο και ευαίσθητο θέμα. Όλα συνέβησαν πολύ πρόσφατα, σαν να ήταν χθες, και, αν τότε ορισμένοι άνθρωποι και οργανώσεις συμπεριφέρθηκαν σωστά, κάποιοι άλλοι δεν το έκαναν.
Η πόλη άλλαξε ριζικά από την απέλαση και τη δολοφονία των Εβραίων, πολύ περισσότερο από την Αθήνα, και ένα μεγάλο μέρος από τις περιουσίες των Εβραίων βρέθηκαν σε άλλα χέρια εκείνα τα χρόνια, με ατυχείς τρόπους. Ανθρωποι που ζούσαν τότε στην πόλη είδαν με τα ίδια τους τα μάτια τι ακριβώς συνέβη, αλλά, ακόμα κι αν έγραψαν γι' αυτά τα γεγονότα σε ποιήματα και μυθιστορήματα, ελάχιστα είχαν ειπωθεί μέχρι πρόσφατα για το θέμα από τις επίσημες αρχές.
Υπάρχουν αρκετά περιθώρια συζήτησης και επιπλέον έρευνας γι’ αυτό το ζήτημα. Μια άλλη πτυχή στην ιστορία της πόλης παραμένει θαμμένη πιο βαθιά, νομίζω: η παρουσία και η προδικασμένη μοίρα των μουσουλμάνων της Θεσσαλονίκης. Αυτό είναι ένα θέμα που μέχρι σήμερα δεν έχει ερευνηθεί διεξοδικά. Η Θεσσαλονίκη είναι μια πόλη προσφύγων. Εκείνων που έφτασαν και εκείνων που έφυγαν. Στο βιβλίο μου προσπαθώ να τους αντιμετωπίσω όλους ως μέλη της ίδιας Ιστορίας.

― Ποιο είναι το νόημα της συνέχειας στην ιστορία μιας χώρας;

Ίσως μπορούμε να σκεφτούμε τη συνέχεια ως μια αδιάκοπη και ειλικρινή συνομιλία με τους νεκρούς.

― Πώς μπορεί η νέα παγκόσμια πολιτική κατάσταση και η ύπαρξη της Ευρωπαϊκής Ένωσης να επηρεάσει τον τρόπο που κοιτάζουμε το παρελθόν;

Μάλλον δεν αποτελεί σύμπτωση ότι, καθώς τα σύνορα της Ευρώπης διευρύνονται, καθώς η Ελλάδα γίνεται μια χώρα υποδοχής προσφύγων και οι φωνές Γεωργιανών, Ουκρανών, Αράβων και Αλβανών ακούγονται στα καφενεία της Θεσσαλονίκης, το οθωμανικό παρελθόν τηςχώρας αρχίζει να μοιάζει περισσότερο ενδιαφέρον. Και να αποκτά μια ουσιαστική σχέση με τη σύγχρονη πραγματικότητα.
_________

Το βιβλίο του Mark Μazower "Θεσσαλονίκη. Η πόλη των φαντασμάτων" κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Αλεξάνδρεια, σε μετάφραση Κώστα Κουρεμένου

Αρχαιολογία & Ιστορία
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η Αθήνα της Πηνελόπης Δέλτα

Ιστορία μιας πόλης / Η Αθήνα της Πηνελόπης Δέλτα

Ποια είναι η σημασία του μυθιστορήματος «Οι Ρωμιοπούλες»; Με ποιο τρόπο αποτυπώθηκε η Αθήνα στη ζωή και το έργο της Πηνελόπης Δέλτα; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον ιστορικό Τάσο Σακελλαρόπουλο, υπεύθυνο των Ιστορικών Αρχείων του Μουσείου Μπενάκη, για τη σχέση της συγγραφέως με την πόλη που τη σημάδεψε.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Μια επίσκεψη στο Ψυχιατρείο Θεσσαλονίκης το 1932 / «Γέλια καμπάνιζαν σαν καγχασμοί του Σατανά!» / Φρίκη και ανθρώπινα ράκη στο Ψυχιατρείο Θεσσαλονίκης το 1932

Αρχαιολογία & Ιστορία / «Γέλια καμπάνιζαν σαν καγχασμοί του Σατανά!»: Στο Ψυχιατρείο Θεσσαλονίκης το 1932

Τα dirty '30s & late '20s «ακολουθούν» τον δημοσιογράφο Χρήστο Εμ. Αγγελομάτη στο Ψυχιατρείο Θεσσαλονίκης το 1932 και διασώζουν εικόνες αποτροπιασμού που δύσκολα περιγράφονται. Παρά «τις άναρθρες κραυγές» και «τα στριγκά ξεφωνητά» που άκουσε στην είσοδο, ο ρεπόρτερ πέρασε την πύλη. Τι αντίκρισε;
DIRTY '30S & LATE '20S
Έλλη Σκοπετέα: Tο ανατρεπτικό έργο μιας ιστορικού που έφυγε νωρίς

Βιβλίο / Έλλη Σκοπετέα: Tο ανατρεπτικό έργο μιας ιστορικού που έφυγε νωρίς

Δεν υπάρχει μελέτη για τον ελληνικό εθνικισμό που να μην έχει αναφορές στο έργο της. Η επανακυκλοφορία του βιβλίου της «Το “Πρότυπο Βασίλειο” και η Μεγάλη Ιδέα» από τις εκδόσεις Νήσος συνιστά αναμφίβολα εκδοτικό γεγονός.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ποιον θεωρούσαν «άσχημο» στην αρχαία Αθήνα;

Ιστορία μιας πόλης / Υπήρχαν και «άσχημα» αγαλματίδια στην αρχαία Αθήνα

Μικρά αγαλματίδια ή γλυπτά λατρευτικού ή θρησκευτικού συνήθως χαρακτήρα, που απεικονίζουν ανθρώπινες ή ζωικές μορφές: τα ειδώλια. Είναι όλα oμοιόμορφα ή υπάρχουν και ενδιαφέρουσες, συχνά αναπάντεχες, διαφοροποιήσεις; H Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με την Αναστασία Μεϊντάνη.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Η ιστορία του κούρου Αριστοδίκου που στάθηκε ορόσημο της ελληνικής τέχνης

Αρχαιολογία / Κούρος Αριστόδικος: Ένα άγαλμα ορόσημο στην αρχαία ελληνική Τέχνη

Το άγαλμα, λίγο μεγαλύτερο του φυσικού μεγέθους, έχει ύψος 1,95 μ., είναι σμιλεμένο σε παριανό μάρμαρο, χρονολογείται από τους μελετητές γύρω στα 510-500 π.Χ., αποτελεί το τελευταίο δείγμα της μεγάλης σειράς των αττικών κούρων και αποκαλύπτει ποιες ήταν οι ταφικές συνήθειες στην Αθήνα εκείνης της εποχής.
THE LIFO TEAM
Ποιοι ήταν οι μαυραγορίτες της Κατοχής και πώς λειτουργούσαν;

Ιστορία μιας πόλης / Ποιοι ήταν οι μαυραγορίτες της Κατοχής;

Πώς ήταν η καθημερινότητα στην Αθήνα της γερμανικής Κατοχής; Ποιες στρατηγικές ανέπτυξαν οι Αθηναίοι για να επιβιώσουν; Πώς και πού έβρισκαν τρόφιμα; Πώς επηρέασε η παρουσία των κατακτητών τις μετακινήσεις των κατοίκων της πόλης; H Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον Μενέλαο Χαραλαμπίδη για την καθημερινή ζωή στην κατοχική Αθήνα.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Τι έτρεχε με τους λαγούς στην αρχαία Αθήνα;

Ιστορία μιας πόλης / Τι έτρεχε με τους λαγούς στην αρχαία Αθήνα;

Στην αρχαία Αθήνα, ο λαγός δεν ήταν μόνο θήραμα, αλλά και σύμβολο ερωτικής επιθυμίας και γονιμότητας, ενώ χρησιμοποιούνταν επίσης ως προσφορά στους θεούς. Ο Ξενοφών έγραψε για το κυνήγι του, ενώ εμφανίζεται συχνά στην τέχνη - στα αγγεία, στις παραστάσεις συμποσίων, ακόμη και σε ταφικά μνημεία. Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με την Κάτια Μαργαρίτη ρίχνοντας φως στο παρελθόν ενός ζώου που είχε πολύ μεγαλύτερη σημασία απ’ ό,τι ίσως φανταζόμαστε.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Μιμάρ Σινάν: Ο αρχιτέκτονας που έχτισε τα πιο σημαντικά κτίρια της οθωμανικής αυτοκρατορίας

Γεννήθηκε σαν σήμερα  / Μιμάρ Σινάν: Ο αρχιτέκτονας που έχτισε τα πιο σημαντικά κτίρια της οθωμανικής αυτοκρατορίας

Στις 15 Απριλίου 1489 γεννήθηκε ο αρχιτέκτονας που έφτιαξε από τριακόσια τριάντα έργα. Ανάμεσα σε αυτά, το Τέμενος του Σουλεϊμάν του Μεγαλοπρεπούς (1550 -1557) και το Κουρσούμ Τζαμί ή Τζαμί του Οσμάν Σαχ στα Τρίκαλα, το μοναδικό του έργο που σώζεται στην Ελλάδα.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
«Η ερωμένη της»: Το πιο τολμηρό αθηναϊκό ρομάντζο του Μεσοπολέμου

Ιστορία μιας πόλης / «Η ερωμένη της»: Το πιο τολμηρό αθηναϊκό ρομάντζο του Μεσοπολέμου

Πόσο μπορεί να συμβάλει ένα βιβλίο στη σεξουαλική χειραφέτηση των Ελληνίδων; Η Αγιάτη Μπενάρδου μιλά με την Παναγιώτα Βογιατζή για την Ντόρα Ρωζέττη και τη γυναικεία ομοφυλοφιλία στην Αθήνα των αρχών του 20ού αώνα.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Close up: Η ψηφιακά αποκατεστημένη τοιχογραφία στον τάφο του Φιλίππου στις Αιγές

Αρχαιολογία & Ιστορία / Close up: Η ψηφιακά αποκατεστημένη τοιχογραφία στον τάφο του Φιλίππου στις Αιγές

Το σημαντικότερο σωζόμενο έργο της κλασικής ξαναζωντανεύει 23 αιώνες μετά με τη βοήθεια της αρχαιομετρίας, της τεχνητή νοημοσύνη και της καλλιτεχνικής δημιουργίας σε μια καινοτόμο μελέτη αποκατάστασή του που ανοίγει νέους ορίζοντες στην αναβίωση της αρχαίας τέχνης.
THE LIFO TEAM
Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Αρχαιολογία & Ιστορία / Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Η αρχαιομετρία, η τεχνητή νοημοσύνη και η καλλιτεχνική δημιουργία συνεργάστηκαν σε μια καινοτόμο μελέτη αποκατάστασης της τοιχογραφίας με το κυνήγι από τον τάφο του Φιλίππου στις Αιγές, ανοίγοντας νέους ορίζοντες στην αναβίωση της αρχαίας τέχνης.
M. HULOT
Δωσίλογοι: Ποιοι και γιατί συνεργάστηκαν με τους κατακτητές;

Ιστορία μιας πόλης / Δωσίλογοι: Ποιοι και γιατί συνεργάστηκαν με τους κατακτητές;

Πώς επιχειρήθηκε η αναθεώρηση της εικόνας των δωσιλόγων τις δεκαετίες που ακολούθησαν μετά την Κατοχή και τα Δεκεμβριανά, και ποια ήταν η επίδραση αυτής της αναθεώρησης στη δημόσια ιστορική μνήμη; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Μενέλαο Χαραλαμπίδη για ένα θέμα ταμπού που ακόμα απασχολεί τους ιστορικούς αλλά και την κοινωνία.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Από τι πέθαναν δεκάδες χιλιάδες Αθηναίοι το 430 π.Χ.;

Ιστορία μιας πόλης / Από τι πέθαναν δεκάδες χιλιάδες Αθηναίοι το 430 π.Χ.;

Ο Θουκυδίδης ισχυρίζεται ότι ήταν μια ασθένεια εισαγόμενη, η οποία ξεκίνησε από την Αιθιοπία και προτού φθάσει στην Αθήνα, εξαπλώθηκε στην Αίγυπτο και την Περσική αυτοκρατορία. H Αγιάτη Μπενάρδου μιλά με τον Στέφανο Παρασκευαΐδη για τον λοιμό των Αθηνών με την πρωτοφανή θνησιμότητα, καθώς υπολογίζεται ότι χάθηκε το 1/3 του πληθυσμού της πόλης.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ