Νέες αποκαλύψεις για τη μαρμάρινη γυμνή γυναίκα του Çatalhöyük

Νέες αποκαλύψεις για τη μαρμάρινη γυμνή γυναίκα του Çatalhöyük Facebook Twitter
Μπορεί να μην ήταν τελικά η θεότητα της μητρότητας Κυβέλη, όπως αρχικά υπέθεταν οι αρχαιολόγοι, όμως η Γυμνή Γυναίκα του Çatalhöyük αναμένεται να δώσει απαντήσεις για τη θέση των πρεσβύτερων γυναικών της ανώτερης τάξης της αρχαιότητας
0

Πέρσι τον Σεπτέμβριο, όταν η αρχαιολογική σκαπάνη έφερε στο φως ένα σπάνιο γυναικείο ειδώλιο, στον αστικό οικισμό Çatalhöyük της κεντρικής Τουρκίας, οι αρχαιολόγοι υπέθεταν ότι πρόκειται για την απεικόνιση κάποιας θεότητας, με αναφορές στη μητρότητα και τη γονιμότητα. Αρκετούς μήνες και ενώ τα 2 αγαλματίδια που είχαν βρεθεί στην περιοχή έγιναν αντικείμενο εκτεταμένης έρευνας προκύπτουν νέα στοιχεία τόσο για την προέλευση όσο και για την ταυτότητα της γυναίκας, προς τιμήν της οποίας κατασκευάστηκαν τα αγαλματίδια. 

Σύμφωνα με τον Ian Hodder, επιβλέποντα καθηγητή των αρχαιολογικών ερευνών, από το Πανεπιστήμιο του Stanford, τα δύο ειδώλια αναπαριστούν ηλικιωμένες γυναίκες της ανώτερης τάξης της νεολιθικής περιόδου και όχι τη θεότητα Κυβέλη, όπως αρχικά είχε εκτιμηθεί. 

O αρχαίος οικισμός του Çatalhöyük ανακαλύφθηκε το 1958 στην Konya, επαρχία της Κεντρικής Ανατολίας, από τον James Mellaart και οι πρώτες αρχαιολογικές ανασκαφές ξεκίνησαν το 1961 και συνεχίστηκαν μέχρι το 1965. Η σκαπάνη σταμάτησε να εργάζεται μέχρι το 1993, οπότε και οι έρευνες άρχισαν εκ νέου κάτω από την επίβλεψη του Hodder, ο οποίος ακούραστα συνέχισε μέχρι να έρθουν στο φως σημαντικά ευρήματα -πάνω από 2.000 γλυπτά- μόλις πέρσι. 

Είμαστε, πλέον, σχεδόν βέβαιοι ότι τα ειδώλια, τα οποία βρέθηκαν δίπλα σε μαχαίρια και άλλα αιχμηρά αντικείμενα είχαν τοποθετηθεί εκεί αντί σορών, στο πλαίσιο κάποιου αρχαίου τελετουργικού.

Και μπορεί τα ειδώλια να μην αποτελούν λατρευτικές αναπαραστάσεις κάποιας θεότητας, όμως, σύμφωνα με τις μελέτες του Hodder και της ομάδας του, ακόμη και έτσι έχουν πολλά να αποκαλύψουν για τον πολιτισμό της εποχής, κατά την οποία δημιουργήθηκαν και ειδικά για τη θέση των γυναικών σε μία χρονική περίοδο, για την οποία εξ ορισμού τα στοιχεία για ένα τόσο σύνθετο ζήτημα είναι λίγα.

"Είμαστε, πλέον, σχεδόν βέβαιοι ότι τα ειδώλια, τα οποία βρέθηκαν δίπλα σε μαχαίρια και άλλα αιχμηρά αντικείμενα είχαν τοποθετηθεί εκεί αντί σορών, στο πλαίσιο κάποιου αρχαίου τελετουργικού. Όσο για το δεύτερο αγαλματίδιο που βρέθηκε λίγα μέτρα μακρύτερα από το πρώτο, έφερε στο κεφάλι δύο τρύπες, σα να επρόκειτο για κάποιο λατρευτικό κόσμημα, που μπορούσε κάποιος να φέρει πάνω του ανά πάσα στιγμή".

Εκείνο, που κατά τον ίδιο, κάνει τα ευρήματα εξαιρετικά πολύτιμα είναι το ότι στην κατασκευή τους χρησιμοποιήθηκε οψιδιανός και γαληνίτης -πέτρωμα και ορυκτό, αντιστοίχως- που οι αρχαιολόγοι δεν συναντούν συχνά σε τέτοιου είδους ανασκαφές. 

"Τα σημεία στα οποία ανακαλύψαμε τα ειδώλια και το γεγονός ότι ήταν θαμμένα μαζί με αντικείμενα φτιαγμένα από οψιδιανό και γαληνίτη είναι απολύτως ασυνήθιστο και μας κάνει να πιστεύουμε ότι τα ειδώλια θάφτηκαν έτσι για να αντικαταστήσουν τα νεκρά σώματα που οι περισσότεροι πίστευαν ότι είναι θαμμένα εδώ", εξηγεί ο ίδιος. Όσο για την αποκάλυψη ή επί το ακριβέστερον για τη διόρθωση ότι τα αγαλματίδια δεν αναπαριστούν τη θεότητα Κυβέλη έκαναν την προηγούμενη εβδομάδα και μέσα από σχετική συνέντευξη Τύπου οι ερευνητές αρχαιολόγοι Lynn Meskell, Carolyn Nakamura και Lindsay Der, αποκαλύπτοντας ότι οι αναλογίες των αγαλματιδίων είναι μια ξεκάθαρη αναφορά στις πρεσβύτερες με εξουσία του αρχαίου οικισμού.

Με στοιχεία από τη Hurriyet 

Αρχαιολογία & Ιστορία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μαριχουάνα στοπ

Αρχαιολογία & Ιστορία / Ψαλιδισμένοι στίχοι, σενάρια και μπομπίνες: Ντοκουμέντα από τη χουντική λογοκρισία στις τέχνες

Με αφορμή τη συμπλήρωση μισού αιώνα από την αποκατάσταση της δημοκρατίας στην Ελλάδα, η LiFO σε συνεργασία με τα Γενικά Αρχεία του Κράτους παρουσιάζει άγνωστα ντοκουμέντα που αφορούν τη λογοκρισία της επταετίας.
ΜΙΧΑΛΗΣ ΓΕΛΑΣΑΚΗΣ
H συναρπαστική ιστορία της Αφροδίτης της Μήλου

Ιστορία μιας πόλης / H συναρπαστική ιστορία της Αφροδίτης της Μήλου

Το 1820, και ενώ η Επανάσταση μαίνεται, ένας αγρότης ανακαλύπτει σε ένα χωράφι της Μήλου ένα μαρμάρινο άγαλμα, η τύχη του οποίου έμελλε να μοιάσει με ταινία. Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με την Όλγα Παλαγγιά για μία από τις συναρπαστικότερες ιστορίες στην Ιστορία της Τέχνης.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Αποκάλυψη τώρα: Νέα στοιχεία έρχονται στο φως για την ανθρωποθυσία μέσα στις χιλιετίες

Αρχαιολογία & Ιστορία / Αποκάλυψη τώρα: Νέα στοιχεία έρχονται στο φως για την ανθρωποθυσία μέσα στις χιλιετίες

Η μελέτη του αρχαίου DNA και άλλες σύγχρονες επιστημονικές εξελίξεις αμφισβητούν τις υποθέσεις σχετικά με αυτές τις τελετουργίες που συνέβαιναν σε όλα σχεδόν τα μέρη του κόσμου.
THE LIFO TEAM
Άγνωστα σχέδια και τεκμήρια για τους φάρους της Αίγινας, της Σύρου και της Ψυττάλειας.

Αρχαιολογία & Ιστορία / Άγνωστα σχέδια και τεκμήρια για τους ιστορικούς πέτρινους φάρους της Αίγινας, της Σύρου και της Ψυττάλειας

Η LiFO, σε συνεργασία με τα Γενικά Αρχεία του Κράτους, παρουσιάζει άγνωστα σχέδια και τεκμήρια για τρεις πανέμορφους φάρους της Ελλάδας, του Πειραιά (Ψυττάλεια), της Αίγινας και της Σύρου, που μετρούν σχεδόν δύο αιώνες ζωής.
ΜΙΧΑΛΗΣ ΓΕΛΑΣΑΚΗΣ
Τσιγγάνοι, Γύφτοι, Κατσίβελοι, Αθίγγανοι. Ποιες είναι οι «φυλές» των Ρομά στην Αθήνα;

Ιστορία μιας πόλης / Ποιες είναι οι «φυλές» των Ρομά στην Αθήνα;

Προ τριετίας, η Γενική Απογραφή του Πληθυσμού κατέγραψε σχεδόν 117.500 μόνιμους κατοίκους οι οποίοι ανήκουν στη φυλή των Ρομά, ενώ η μεγαλύτερη συγκέντρωση εντοπίζεται στην περιφέρεια Αττικής. Για κάποιους από εμάς είναι γείτονές μας ενώ για άλλους ένα ξένο σώμα. Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με την Μαρία Φακιολά για τους Ρομά στην Αττική.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Λέλα Καραγιάννη: Η συγκλονιστική ιστορία της ηρωίδας - κατασκόπου της Εθνικής Αντίστασης

Σαν Σήμερα Γεννήθηκε / Λέλα Καραγιάννη: Η ηρωίδα-κατάσκοπος της Εθνικής Αντίστασης

Δρόμοι πήραν το όνομά της, προτομή της στέκεται στα Εξάρχεια, μετά θάνατον βραβεύτηκε από την Ακαδημία Αθηνών, ντοκιμαντέρ περιστρέφονται γύρω από τη ζωή της. Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον σκηνοθέτη Βασίλη Λουλέ για τη Λέλα Καραγιάννη.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Η ιστορία καινοτομίας του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών

Ιστορία μιας πόλης / Η ιστορία καινοτομίας του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών

Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τη Χάιδω Μπάρκουλα για το πανεπιστήμιο με το επιβλητικό κεντρικό κτίριο - σήμα κατατεθέν επί της Πατησίων, σχεδιασμένο από τον σπουδαίο αρχιτέκτονα Αναστάσιο Μεταξά, τον πρώτο πρόεδρο του ιστορικού Συλλόγου Αρχιτεκτόνων.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Ποιες ήταν οι αντιλήψεις των Βυζαντινών για το φύλο και τη σεξουαλικότητα;

Βιβλίο / Mια συζήτηση για το σεξ και το φύλο στο Βυζάντιο με τον ιστορικό Χάρη Μεσσή

Ίσως όχι πάντα τόσο σκοταδιστικές όσο θα πίστευε κανείς, και σίγουρα ενδιαφέρουσες, καθώς μάλιστα κάποιες από τις αντιλήψεις αυτές επιβιώνουν μέσω της θρησκείας μέχρι σήμερα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Μια βόλτα στους κήπους του Τατοΐου

Ιστορία μιας πόλης / Τατόι: Τι μένει ίδιο και τι αλλάζει στους περίφημους κήπους του;

Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με την αρχιτέκτονα τοπίου Έλλη Παγκάλου για τους κήπους του Τατοΐου, του θερινού ανακτόρου της πρώην βασιλικής οικογένειας. Tι θα μείνει το ίδιο και τι πρόκειται να αλλάξει στο πλαίσιο της ανάπλασής τους;
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Όταν οι εξόριστοι της Σπιναλόγκας μεταφέρθηκαν στο Αιγάλεω

Ιστορία μιας πόλης / Όταν οι εξόριστοι της Σπιναλόγκας μεταφέρθηκαν στο Αιγάλεω

Πότε δημιουργείται η αποικία των ανθρώπων που έπασχαν από τη νόσο του Χάνσεν, από ποιους και με τι σκοπό; Και πώς βρέθηκαν στην Αθήνα; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον Στέλιο Λεκάκη.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ