Η ξανακερδισμένη Αλεξάνδρεια του Καβάφη Facebook Twitter
Στην κεντρική συνοικία Αλ Σάτμπι έζησε ο ποιητής 26 ολόκληρα χρόνια. Φωτ.: Ανδρέας Σιμόπουλος

Η ξανακερδισμένη Αλεξάνδρεια του Καβάφη

0

«Σαν έτοιμος από καιρό, σα θαρραλέος, σαν που ταιριάζει σε που αξιώθηκες μια τέτοια πόλη… αποχαιρέτα την, την Αλεξάνδρεια που χάνεις», γράφει ο Κ.Π. Καβάφης σε ένα από τα γνωστότερα ποιήματά του για την πόλη που τόσο αγάπησε, κι ας τη χαρακτήριζε «αποπνικτική», την πόλη όπου γεννήθηκε κι έζησε το μεγαλύτερο μέρος της ζωής του και όπου έμελλε να αφήσει την τελευταία του πνοή.

Στην κεντρική συνοικία Αλ Σάτμπι, όπου βρίσκεται και το λεγόμενο «Ελληνικό Τετράγωνο», στο Νο 4 της οδού που τότε λεγόταν Rue Lepsius, αργότερα Sharm El-Sheikh και σήμερα φέρει το όνομά του, έζησε ο ποιητής 26 ολόκληρα χρόνια. Πρόκειται για ένα εκλεκτιστικό κτίριο των αρχών του 20ού αιώνα, στο ισόγειο του οποίου λειτουργούσε για πολλά χρόνια ένας οίκος ανοχής από τους πολλούς που βρίσκονταν τότε στη γειτονιά Atarin – η διάχυτη ατμόσφαιρα ενός έστω αγοραίου ερωτισμού γοήτευε τον ποιητή, δεν επρόκειτο πάντως για κάποια κακόφημη γειτονιά όπως έχει ειπωθεί, μια και η Αλεξάνδρεια εκείνης της εποχής ήταν πιο κοσμοπολίτισσα και ελευθέρια στα ήθη της.

Αργότερα στο ισόγειο εγκαταστάθηκε ο Αλέκος Σεγκόπουλος, νεαρός τότε ευνοούμενος και μετέπειτα γενικός κληρονόμος του ποιητή –βεβαίως και του αρχείου του– μαζί με τη φιλόλογο σύζυγό του Ρίκα.

Έναν αιώνα και κάτι από τον θάνατό του ο Κ.Π. Καβάφης «επιστρέφει» στη γενέτειρά του έχοντας πλέον την παγκόσμια αναγνώριση αλλά και την εκτίμηση των σύγχρονων Αλεξανδρινών.

Μετά τον θάνατο του ποιητή το διαμέρισμά του μετατράπηκε σε πανδοχείο και το κτίριο με τον καιρό έπιασε να ρημάζει ωσότου ο Κωστής Μοσκώφ, μορφωτικός ακόλουθος της ελληνικής πρεσβείας στην Αίγυπτο, πρωτοστάτησε στη μετατροπή του σε μουσείο Καβάφη. Τη «σκυτάλη» μετά τον θάνατο εκείνου πήρε το Ίδρυμα Ωνάση, που σε συνεργασία με το Ελληνικό Ίδρυμα Πολιτισμού και κόντρα σε λογής αντιξοότητες κατάφερε να αποκαταστήσει πλήρως τόσο το διαμέρισμα του ποιητή όσο και το κτίριο ολόκληρο, καθιστώντας το ήδη πόλο έλξης για τους απανταχού λάτρεις του, όπως μας λέει η ξεναγός μας, Μαριάννα Χριστοφή, εκπρόσωπος του «αδελφού» Αρχείου Καβάφη της οδού Φρυνίχου στην Πλάκα που εγκαινιάστηκε πέρσι τον Νοέμβριο.

Η ξανακερδισμένη Αλεξάνδρεια του Καβάφη Facebook Twitter
Ο χώρος περιλαμβάνει οκτώ θεματικές ενότητες, όσα και τα δωμάτια. Φωτ.: Ανδρέας Σιμόπουλος

Τότε ήταν να εγκαινιαστεί επίσημα και η Οικεία Καβάφη στην Αλεξάνδρεια, όμως αναβλήθηκε εξαιτίας του πολέμου Ισραήλ-Χαμάς που ξέσπασε στο μεταξύ, ενός πολέμου που δυστυχώς συνεχίζεται, λαμβάνοντας γενοκτονικές διαστάσεις. Ήξερε βέβαια κι ο ποιητής από πολέμους, η εξέγερση του 1882 στην Αίγυπτο κατά των Άγγλων και ο επακόλουθος βομβαρδισμός της Αλεξάνδρειας είχαν αναγκάσει την οικογένειά του να καταφύγει προσωρινά στην Κωνσταντινούπολη.  

Σε μια Αλεξάνδρεια έρημη μεν από τουρίστες εξαιτίας αυτών των εξελίξεων αλλά πάντα δραστήρια και ζωντανή έγιναν εντέλει χθες τα επίσημα εγκαίνια παρουσία της Προέδρου της Δημοκρατίας Κατερίνας Σακελλαροπούλου, της υπουργού Πολιτισμού Λίνας Μενδώνη, του Έλληνα πρέσβη στο Κάιρο Νίκου Παπαγγεωργίου, του Αιγυπτιώτη προέδρου τους Ιδρύματος Ωνάση Αντώνη Παπαδημητρίου, του Πατριάρχη Αλεξανδρείας Θεοδώρου Β’, της επιστημονικής επιτροπής του Αρχείου Καβάφη, του Δ.Σ. του Ιδρύματος Ωνάση και αντιπροσωπείας μελών του Δ.Σ. του Ελληνικού Ιδρύματος Πολιτισμού, των διευθυντριών Πολιτισμού και Παιδείας του Ιδρύματος Ωνάση Αφροδίτης Παναγιωτάκου και Έφης Τσιότσιου και της Μαριάννας Χριστοφή.

Ο χώρος περιλαμβάνει οκτώ θεματικές ενότητες, όσα και τα δωμάτια, καθεμία οργανικά συνδεδεμένη με ένα καβαφικό ποίημα: «Ο παγκόσμιος ποιητής», όπως αποτυπώνεται στις μεταφράσεις του έργου του σε περισσότερες από τριάντα γλώσσες –μεταφράσεις ποιημάτων του είχαν γίνει ήδη όσο ζούσε στα γαλλικά, αγγλικά και ολλανδικά–, «Πάντα η Αλεξάνδρεια είναι», που εστιάζει βέβαια στη στενή σχέση του ποιητή με την πόλη με άξονα 21 τοπόσημα, «Γενεαλογία και προσωπική ζωή» μέσα από προσωπικά έγγραφα (ημερολόγια, επιστολές κ.λπ., βιβλία επίσης) αλλά και την προσπάθεια να συστήσει το οικογενειακό του δέντρο με το οποίο είχε παθιαστεί –ακόμα και έναν φανταστικό θυρεό της οικογένειας είχαν σχεδιάσει με τον αδελφό του Παύλο–, «Το σαλόνι, μια αναδημιουργία» με έπιπλα-αναπαραστάσεις των αυθεντικών στον χώρο που συνήθιζε να υποδέχεται τους φίλους του – μύθος ήταν ο «μονήρης βίος», ο Καβάφης ήταν ιδιαίτερα κοινωνικός και πνευματώδης συζητητής, αγαπούσε επίσης το ποτό αλλά και τον τζόγο, έστω σε ερασιτεχνικά πλαίσια. Το σαλόνι αυτό τίμησαν μεταξύ άλλων περισσότερο ή λιγότερο γνωστών επισκεπτών οι Ν. Καζαντζάκης, Κ. Ουράνης, Φ. Μαρινέτι και Ε.Μ. Φόρστερ.

Η ξανακερδισμένη Αλεξάνδρεια του Καβάφη Facebook Twitter
Φωτ.: Ανδρέας Σιμόπουλος
Η ξανακερδισμένη Αλεξάνδρεια του Καβάφη Facebook Twitter
Φωτ.: Ανδρέας Σιμόπουλος

Στη «συνομιλία» του ποιητή με σύγχρονους εικαστικούς, μουσικούς και κινηματογραφιστές εστιάζει η ενότητα «Ο Καβάφης σήμερα» (ανάμεσά τους οι Γιάννης Κυριακίδης, Farida El Gazzar, βίντεο έργα-αναθέσεις του Ιδρύματος στα πλαίσια του φεστιβάλ Archive of Desire που έγινε πέρσι στη Νέα Υόρκη, καθώς επίσης βίντεο των Εύης Καλογεροπούλου, Χρήστου Σαρρή σε συνεργασία με κρατουμένους στις ελληνικές φυλακές, Elena Park κ.ά. αλλά και ενορχηστρώσεις ποιημάτων του από καλλιτέχνες όπως η Laurie Anderson), ενώ στην αλληλογραφία του με προσωπικότητες της εποχής αλλά και στις αναφορές άλλων ανθρώπων των γραμμάτων και των τεχνών σε αυτόν –από τον Σικελιανό, τον Μαλάνο, τον Λαπαθιώτη, τον Μπρεχτ και τον Ε.Μ. Φόρστερ μέχρι τον Τσαρούχη, τον Ρίτσο, τον Έντουαρντ Σαΐντ, τον Λέοναρντ Γουλφ και τον Ρίτσαρντ Ντόκινς– ρίχνει φως η ενότητα «Καβαφικοί Διάλογοι».

Χειρόγραφα ποιημάτων, έντυπες αυτοσχέδιες DIY εκδόσεις, κείμενα, άρθρα, μελέτες, σημειώσεις, επιστολές και φωτογραφίες του ποιητή περιλαμβάνει το αφιερωμένο στο αρχείο του δωμάτιο που από το 2019 ψηφιοποιήθηκε πλήρως από το Ίδρυμα Ωνάση ενώ στιγμιότυπα της ιστορίας του διαμερίσματος, «άγρυπνος φρουρός» του οποίου είναι ήδη από τις αρχές της δεκαετίας του ’90 ο Μοχάμεντ, προσωπική επιλογή του Κωστή Μοσκώφ και μόνιμος έκτοτε κάτοικός του, «ανιχνεύει» η όγδοη και τελευταία ενότητα.

Έναν αιώνα και κάτι από τον θάνατό του ο Κ.Π. Καβάφης «επιστρέφει» στη γενέτειρά του έχοντας πλέον την παγκόσμια αναγνώριση αλλά και την εκτίμηση των σύγχρονων Αλεξανδρινών που δικαιολογημένα τον θεωρούν επίσης «δικό τους» τις τελευταίες δεκαετίες, οπότε έγινε και στην Αίγυπτο ευρύτερα γνωστός. Και η Αλεξάνδρεια αυτή δεν είναι η «χαμένη» του «Απολείπειν ο θεός Αντώνιον» αλλά εκείνη που ξανακερδίζει χάρη στην αποκατεστημένη πλήρως και ανοικτή στο κοινό πλέον Οικεία του. Ένα πραγματικά αξιέπαινο έργο που, όπως σημείωσε και ο πρόεδρος του Ιδρύματος Ωνάση, δεν αποσκοπεί σε μια απλή αναπαράσταση ή την αναβίωση μιας μνήμης αλλά στην απόδοση μιας αίσθησης, μιας γεύσης της καθημερινότητας του ποιητή και της ατμόσφαιρας που τον περιέβαλλε.

Η ξανακερδισμένη Αλεξάνδρεια του Καβάφη Facebook Twitter
Φωτ.: Ανδρέας Σιμόπουλος
Η ξανακερδισμένη Αλεξάνδρεια του Καβάφη Facebook Twitter
Ο Πρόεδρος του Ιδρύματος Ωνάση Αντώνης Παπαδημητρίου και η Πρόεδρος της Δημοκρατίας Κατερίνα Σακελλαροπούλου. Φωτ.: Ανδρέας Σιμόπουλος
Η ξανακερδισμένη Αλεξάνδρεια του Καβάφη Facebook Twitter
Φωτ.: Ανδρέας Σιμόπουλος
Η ξανακερδισμένη Αλεξάνδρεια του Καβάφη Facebook Twitter
Φωτ.: Ανδρέας Σιμόπουλος
Η ξανακερδισμένη Αλεξάνδρεια του Καβάφη Facebook Twitter
Φωτ.: Ανδρέας Σιμόπουλος
Η ξανακερδισμένη Αλεξάνδρεια του Καβάφη Facebook Twitter
Φωτ.: Ανδρέας Σιμόπουλος
Η ξανακερδισμένη Αλεξάνδρεια του Καβάφη Facebook Twitter
Φωτ.: Ανδρέας Σιμόπουλος
Η ξανακερδισμένη Αλεξάνδρεια του Καβάφη Facebook Twitter
Φωτ.: Ανδρέας Σιμόπουλος
Η ξανακερδισμένη Αλεξάνδρεια του Καβάφη Facebook Twitter
Φωτ.: Ανδρέας Σιμόπουλος
Η ξανακερδισμένη Αλεξάνδρεια του Καβάφη Facebook Twitter
Φωτ.: Ανδρέας Σιμόπουλος
Η ξανακερδισμένη Αλεξάνδρεια του Καβάφη Facebook Twitter
Φωτ.: Ανδρέας Σιμόπουλος
Η ξανακερδισμένη Αλεξάνδρεια του Καβάφη Facebook Twitter
Φωτ.: Ανδρέας Σιμόπουλος
Η ξανακερδισμένη Αλεξάνδρεια του Καβάφη Facebook Twitter
Φωτ.: Ανδρέας Σιμόπουλος

Οικία Καβάφη
Οδός Κ. Π. Καβάφη 4, Αλεξάνδρεια, Αίγυπτος
2ος όροφος 
Ημέρες και ώρες λειτουργίας: Τρίτη – Κυριακή, 10:00-17:00
Είσοδος ελεύθερη
Διαβάστε περισσότερα στο onassis.org

Αρχαιολογία & Ιστορία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ο Καβάφης στην Αθήνα

Σαν Σήμερα / Η ιδιαίτερη, «περίπλοκη και κάπως αμφιλεγόμενη» σχέση του Καβάφη με την Αθήνα

Σαν σήμερα 29 Απριλίου, γεννιέται το 1863 και πεθαίνει την ίδια ημερομηνία το 1933 ο Καβάφης στην Αλεξάνδρεια. Η έντονη και πολυκύμαντη σχέση του με την Αθήνα αναδεικνύεται στην έκθεση του Αρχείου Καβάφη στη Φρυνίχου.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Πόσες μελοποιήσεις των ποιημάτων του Καβάφη υπάρχουν;

Μουσική / Πόσες μελοποιήσεις των ποιημάτων του Καβάφη υπάρχουν;

Ο Καβάφης μελοποιείται απ’ όλων των ειδών τους συνθέτες, και από τους λεγόμενους «κλασικούς» και «σύγχρονους κλασικούς», τους αβανγκάρντ και τους πρωτοποριακούς, μα και από τους «λαϊκούς», τους «έντεχνους». Είναι, δε, αυτονόητο πως το φάσμα είναι ευρύτατο και βεβαίως δύσκολο να καλυφθεί στη λεπτομέρειά του στο πλαίσιο ενός άρθρου. Αναφέρουμε όμως τα σημαντικότερα. 
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Ο αναγνώστης Καβάφης

Βιβλίο / Τι διάβαζε ο Καβάφης;

Ποιο ήταν το αναγνωστικό προφίλ του Καβάφη και πώς προκύπτει μέσα από πιθανά διαβάσματά του και κυρίως μέσα από τα βιβλία που κοσμούσαν τη βιβλιοθήκη του; Οι Αλέξανδρος Κατσιγιάννης, επίκουρος καθηγητής Νεοελληνικής Φιλολογίας στο Πανεπιστήμιο Κρήτης, και Σοφία Ζησιμοπούλου, φιλόλογος-διδάκτωρ της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών, επιμελητές και οι δύο του έργου της τεκμηρίωσης και ψηφιοποίησης της βιβλιοθήκης Καβάφη, μιας πρωτοβουλίας του Ιδρύματος Ωνάση, εξηγούν.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η Αθήνα της Πηνελόπης Δέλτα

Ιστορία μιας πόλης / Η Αθήνα της Πηνελόπης Δέλτα

Ποια είναι η σημασία του μυθιστορήματος «Οι Ρωμιοπούλες»; Με ποιο τρόπο αποτυπώθηκε η Αθήνα στη ζωή και το έργο της Πηνελόπης Δέλτα; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον ιστορικό Τάσο Σακελλαρόπουλο, υπεύθυνο των Ιστορικών Αρχείων του Μουσείου Μπενάκη, για τη σχέση της συγγραφέως με την πόλη που τη σημάδεψε.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Μια επίσκεψη στο Ψυχιατρείο Θεσσαλονίκης το 1932 / «Γέλια καμπάνιζαν σαν καγχασμοί του Σατανά!» / Φρίκη και ανθρώπινα ράκη στο Ψυχιατρείο Θεσσαλονίκης το 1932

Αρχαιολογία & Ιστορία / «Γέλια καμπάνιζαν σαν καγχασμοί του Σατανά!»: Στο Ψυχιατρείο Θεσσαλονίκης το 1932

Τα dirty '30s & late '20s «ακολουθούν» τον δημοσιογράφο Χρήστο Εμ. Αγγελομάτη στο Ψυχιατρείο Θεσσαλονίκης το 1932 και διασώζουν εικόνες αποτροπιασμού που δύσκολα περιγράφονται. Παρά «τις άναρθρες κραυγές» και «τα στριγκά ξεφωνητά» που άκουσε στην είσοδο, ο ρεπόρτερ πέρασε την πύλη. Τι αντίκρισε;
DIRTY '30S & LATE '20S
Έλλη Σκοπετέα: Tο ανατρεπτικό έργο μιας ιστορικού που έφυγε νωρίς

Βιβλίο / Έλλη Σκοπετέα: Tο ανατρεπτικό έργο μιας ιστορικού που έφυγε νωρίς

Δεν υπάρχει μελέτη για τον ελληνικό εθνικισμό που να μην έχει αναφορές στο έργο της. Η επανακυκλοφορία του βιβλίου της «Το “Πρότυπο Βασίλειο” και η Μεγάλη Ιδέα» από τις εκδόσεις Νήσος συνιστά αναμφίβολα εκδοτικό γεγονός.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ποιον θεωρούσαν «άσχημο» στην αρχαία Αθήνα;

Ιστορία μιας πόλης / Υπήρχαν και «άσχημα» αγαλματίδια στην αρχαία Αθήνα

Μικρά αγαλματίδια ή γλυπτά λατρευτικού ή θρησκευτικού συνήθως χαρακτήρα, που απεικονίζουν ανθρώπινες ή ζωικές μορφές: τα ειδώλια. Είναι όλα oμοιόμορφα ή υπάρχουν και ενδιαφέρουσες, συχνά αναπάντεχες, διαφοροποιήσεις; H Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με την Αναστασία Μεϊντάνη.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Η ιστορία του κούρου Αριστοδίκου που στάθηκε ορόσημο της ελληνικής τέχνης

Αρχαιολογία / Κούρος Αριστόδικος: Ένα άγαλμα ορόσημο στην αρχαία ελληνική Τέχνη

Το άγαλμα, λίγο μεγαλύτερο του φυσικού μεγέθους, έχει ύψος 1,95 μ., είναι σμιλεμένο σε παριανό μάρμαρο, χρονολογείται από τους μελετητές γύρω στα 510-500 π.Χ., αποτελεί το τελευταίο δείγμα της μεγάλης σειράς των αττικών κούρων και αποκαλύπτει ποιες ήταν οι ταφικές συνήθειες στην Αθήνα εκείνης της εποχής.
THE LIFO TEAM
Ποιοι ήταν οι μαυραγορίτες της Κατοχής και πώς λειτουργούσαν;

Ιστορία μιας πόλης / Ποιοι ήταν οι μαυραγορίτες της Κατοχής;

Πώς ήταν η καθημερινότητα στην Αθήνα της γερμανικής Κατοχής; Ποιες στρατηγικές ανέπτυξαν οι Αθηναίοι για να επιβιώσουν; Πώς και πού έβρισκαν τρόφιμα; Πώς επηρέασε η παρουσία των κατακτητών τις μετακινήσεις των κατοίκων της πόλης; H Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον Μενέλαο Χαραλαμπίδη για την καθημερινή ζωή στην κατοχική Αθήνα.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Τι έτρεχε με τους λαγούς στην αρχαία Αθήνα;

Ιστορία μιας πόλης / Τι έτρεχε με τους λαγούς στην αρχαία Αθήνα;

Στην αρχαία Αθήνα, ο λαγός δεν ήταν μόνο θήραμα, αλλά και σύμβολο ερωτικής επιθυμίας και γονιμότητας, ενώ χρησιμοποιούνταν επίσης ως προσφορά στους θεούς. Ο Ξενοφών έγραψε για το κυνήγι του, ενώ εμφανίζεται συχνά στην τέχνη - στα αγγεία, στις παραστάσεις συμποσίων, ακόμη και σε ταφικά μνημεία. Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με την Κάτια Μαργαρίτη ρίχνοντας φως στο παρελθόν ενός ζώου που είχε πολύ μεγαλύτερη σημασία απ’ ό,τι ίσως φανταζόμαστε.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Μιμάρ Σινάν: Ο αρχιτέκτονας που έχτισε τα πιο σημαντικά κτίρια της οθωμανικής αυτοκρατορίας

Γεννήθηκε σαν σήμερα  / Μιμάρ Σινάν: Ο αρχιτέκτονας που έχτισε τα πιο σημαντικά κτίρια της οθωμανικής αυτοκρατορίας

Στις 15 Απριλίου 1489 γεννήθηκε ο αρχιτέκτονας που έφτιαξε από τριακόσια τριάντα έργα. Ανάμεσα σε αυτά, το Τέμενος του Σουλεϊμάν του Μεγαλοπρεπούς (1550 -1557) και το Κουρσούμ Τζαμί ή Τζαμί του Οσμάν Σαχ στα Τρίκαλα, το μοναδικό του έργο που σώζεται στην Ελλάδα.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
«Η ερωμένη της»: Το πιο τολμηρό αθηναϊκό ρομάντζο του Μεσοπολέμου

Ιστορία μιας πόλης / «Η ερωμένη της»: Το πιο τολμηρό αθηναϊκό ρομάντζο του Μεσοπολέμου

Πόσο μπορεί να συμβάλει ένα βιβλίο στη σεξουαλική χειραφέτηση των Ελληνίδων; Η Αγιάτη Μπενάρδου μιλά με την Παναγιώτα Βογιατζή για την Ντόρα Ρωζέττη και τη γυναικεία ομοφυλοφιλία στην Αθήνα των αρχών του 20ού αώνα.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Close up: Η ψηφιακά αποκατεστημένη τοιχογραφία στον τάφο του Φιλίππου στις Αιγές

Αρχαιολογία & Ιστορία / Close up: Η ψηφιακά αποκατεστημένη τοιχογραφία στον τάφο του Φιλίππου στις Αιγές

Το σημαντικότερο σωζόμενο έργο της κλασικής ξαναζωντανεύει 23 αιώνες μετά με τη βοήθεια της αρχαιομετρίας, της τεχνητή νοημοσύνη και της καλλιτεχνικής δημιουργίας σε μια καινοτόμο μελέτη αποκατάστασή του που ανοίγει νέους ορίζοντες στην αναβίωση της αρχαίας τέχνης.
THE LIFO TEAM
Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Αρχαιολογία & Ιστορία / Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Η αρχαιομετρία, η τεχνητή νοημοσύνη και η καλλιτεχνική δημιουργία συνεργάστηκαν σε μια καινοτόμο μελέτη αποκατάστασης της τοιχογραφίας με το κυνήγι από τον τάφο του Φιλίππου στις Αιγές, ανοίγοντας νέους ορίζοντες στην αναβίωση της αρχαίας τέχνης.
M. HULOT
Δωσίλογοι: Ποιοι και γιατί συνεργάστηκαν με τους κατακτητές;

Ιστορία μιας πόλης / Δωσίλογοι: Ποιοι και γιατί συνεργάστηκαν με τους κατακτητές;

Πώς επιχειρήθηκε η αναθεώρηση της εικόνας των δωσιλόγων τις δεκαετίες που ακολούθησαν μετά την Κατοχή και τα Δεκεμβριανά, και ποια ήταν η επίδραση αυτής της αναθεώρησης στη δημόσια ιστορική μνήμη; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Μενέλαο Χαραλαμπίδη για ένα θέμα ταμπού που ακόμα απασχολεί τους ιστορικούς αλλά και την κοινωνία.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Από τι πέθαναν δεκάδες χιλιάδες Αθηναίοι το 430 π.Χ.;

Ιστορία μιας πόλης / Από τι πέθαναν δεκάδες χιλιάδες Αθηναίοι το 430 π.Χ.;

Ο Θουκυδίδης ισχυρίζεται ότι ήταν μια ασθένεια εισαγόμενη, η οποία ξεκίνησε από την Αιθιοπία και προτού φθάσει στην Αθήνα, εξαπλώθηκε στην Αίγυπτο και την Περσική αυτοκρατορία. H Αγιάτη Μπενάρδου μιλά με τον Στέφανο Παρασκευαΐδη για τον λοιμό των Αθηνών με την πρωτοφανή θνησιμότητα, καθώς υπολογίζεται ότι χάθηκε το 1/3 του πληθυσμού της πόλης.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ