Η Σμύρνη στις αρχές του 20ού αιώνα

«Η Σμύρνη στις αρχές του 20ου αιώνα. Μέσα από τα μάτια του βυζαντινολόγου Γεωργίου Λαμπάκη» Facebook Twitter
Με αφορμή τη συμπλήρωση εκατό χρόνων από τη Μικρασιατική Καταστροφή, το αρχείο του βυζαντινολόγου Γεωργίου Λαμπάκη έρχεται να λειτουργήσει ως μια πολύτιμη ιστορική πηγή γνώσεων προκειμένου να γνωρίσουμε καλύτερα τη Σμύρνη.
0

Πώς ήταν η κοσμοπολίτικη Σμύρνη στις αρχές του 20ού αιώνα; Ποια ήταν η τοπογραφία της πόλης και η ευρύτερη γεωγραφία της Μικράς Ασίας, με τα μνημεία, τους ανθρώπους, τα έθιμα, τα επαγγέλματα, τα σχολεία και τους θεσμούς της; Πώς ζούσαν οι Έλληνες δίπλα στις άλλες κοινότητες; Και ποιος ήταν ο ρόλος της αρχαιολογίας για τον ελληνισμό της Μικράς Ασίας αλλά και της Ελλάδας τη συγκεκριμένη περίοδο;

Ο Νετζάτι Τζουμαλί, στο ποίημά του «Αφιέρωση» του 1983, αναφέρει χαρακτηριστικά: «…Οι πόλεις, αν ζήσουν στη μνήμη μας, θα ζήσουν με τους έρωτές τους…». Στο πλαίσιο αυτό το Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο παρουσιάζει την έκθεση «Η Σμύρνη στις αρχές του 20ού αιώνα. Μέσα από τα μάτια του βυζαντινολόγου Γεωργίου Λαμπάκη».

Με αφορμή τη συμπλήρωση εκατό χρόνων από τη Μικρασιατική Καταστροφή, το αρχείο του βυζαντινολόγου Γεωργίου Λαμπάκη έρχεται να λειτουργήσει ως μια πολύτιμη ιστορική πηγή γνώσεων προκειμένου να γνωρίσουμε καλύτερα τη Σμύρνη, την πρωτεύουσα της Ιωνίας, την κοινωνία, τα μνημεία και τους ανθρώπους της. 

Στην έκθεση παρουσιάζονται για πρώτη φορά σημαντικά ιστορικά τεκμήρια από το Αρχείο της Οικογένειας Λαμπάκη αλλά και από τις συλλογές του Βυζαντινού Μουσείου, που φωτίζουν διαφορετικές πτυχές της ζωής στην πόλη της Σμύρνης και γενικότερα στη Μικρά Ασία την περίοδο της μεγάλης ακμής του ελληνισμού.

Πρόκειται για μια πολυεπίπεδη έκθεση στην οποία ο επισκέπτης αισθάνεται ότι επιστρέφει σε ζωηρές και ξέγνοιαστες αναμνήσεις, στις κοινωνικές σχέσεις των ανθρώπων και τη βιωμένη μνήμη. Ειδικότερα, παρουσιάζονται για πρώτη φορά σημαντικά ιστορικά τεκμήρια από το Αρχείο της Οικογένειας Λαμπάκη αλλά και από τις συλλογές του Βυζαντινού Μουσείου, που φωτίζουν διαφορετικές πτυχές της ζωής στην πόλη της Σμύρνης και γενικότερα στη Μικρά Ασία την περίοδο της μεγάλης ακμής του ελληνισμού (τέλη του 19ου αιώνα και έως το 1922).

«Η Σμύρνη στις αρχές του 20ου αιώνα. Μέσα από τα μάτια του βυζαντινολόγου Γεωργίου Λαμπάκη» Facebook Twitter
Οι επισκέπτες της έκθεσης ξεκινούν τη διαδρομή τους συναντώντας την προτομή του Γεωργίου Λαμπάκη.

Στις επιμέρους θεματικές ενότητες της έκθεσης αναδεικνύονται το έργο, η προσωπικότητα και η δράση του Γεωργίου Λαμπάκη. Οι επισκέπτες ξεκινούν τη διαδρομή τους συναντώντας την προτομή του Γεωργίου Λαμπάκη, κάποιες γενικές πληροφορίες αλλά και ένα σύντομο εισαγωγικό βίντεο με τίτλο «Η Ευρώπη στο κατώφλι του 20ού αιώνα» που αποτυπώνει την ατμόσφαιρα της εποχής.

Στην επόμενη ενότητα εκτίθεται το πορτρέτο του Γεωργίου Λαμπάκη, φιλοτεχνημένο από τον αδελφό του Εμμανουήλ Λαμπάκη, σημαντικό ζωγράφο του τέλους του 19ου και των αρχών του 20ού αιώνα, μέλος της λεγόμενης «Σχολής του Μονάχου». Παράλληλα, εκτίθεται για πρώτη φορά το χειρόγραφο της διδακτορικής διατριβής του Γεωργίου Λαμπάκη.

«Η Σμύρνη στις αρχές του 20ου αιώνα. Μέσα από τα μάτια του βυζαντινολόγου Γεωργίου Λαμπάκη» Facebook Twitter
Το πορτρέτο του Γεωργίου Λαμπάκη, φιλοτεχνημένο από τον αδελφό του Εμμανουήλ Λαμπάκη, σημαντικό ζωγράφο του τέλους του 19ου και των αρχών του 20ού αιώνα, μέλος της λεγόμενης «Σχολής του Μονάχου».

Τα έγγραφα και οι καρτ-ποστάλ ίπτανται, ενώ στη συνέχεια η έκθεση επικεντρώνεται στον αστικό χαρακτήρα της Σμύρνης.

Τα κτίρια, η κοινωνία, οι άνθρωποι παρουσιάζονται μέσα από επιστολές, εφημερίδες, φωτογραφίες και καρτ-ποστάλ των αρχών του 20ού αιώνα. Ιδιαίτερη αναφορά γίνεται φυσικά στο σημαντικότερο τοπόσημο της πόλης, την προκυμαία.

Η επόμενη ενότητα είναι αφιερωμένη στην πρόσληψη των μνημείων των πόλεων της Μικράς Ασίας από τον Γεώργιο Λαμπάκη. Στο σημείο αυτό θα συναντήσετε ένα λυχνάρι που έφερε από τα ταξίδια του στην περιοχή, ενώ επόμενο σταθμό για τον επισκέπτη αποτελεί ο τόπος μαρτυρίου του αγίου Πολυκάρπου στο Όρος Πάγος της Σμύρνης.

Ο Γεώργιος Λαμπάκης με τις μελέτες, τις ομιλίες και τις ενέργειές του συνέβαλε στην ταύτιση της συγκεκριμένης θέσης αλλά και στη συγκρότηση ενός τόπου μνήμης και αναφοράς για την ελληνική κοινότητα της Σμύρνης. Το 1911 μία επιστολή πληροφορεί τον Γεώργιο Λαμπάκη ότι ο χώρος αγοράστηκε από την Ορθόδοξη Μητρόπολη της Σμύρνης. Και αυτή η ενότητα εκπλήσσει τον επισκέπτη, με τα έγγραφα να κρέμονται από την οροφή της αίθουσας.

«Η Σμύρνη στις αρχές του 20ου αιώνα. Μέσα από τα μάτια του βυζαντινολόγου Γεωργίου Λαμπάκη» Facebook Twitter
Σμύρνη, καραβάνι με καμήλες σε καρτ-ποστάλ.
«Η Σμύρνη στις αρχές του 20ου αιώνα. Μέσα από τα μάτια του βυζαντινολόγου Γεωργίου Λαμπάκη» Facebook Twitter
Η προκυμαία της Σμύρνης σε καρτ-ποστάλ.

Στη συνέχεια οι προθήκες εστιάζουν στις ελληνικές επιγραφές, που αφορούν ένα μεγάλο τμήμα της συστηματικής έρευνας που πραγματοποίησε ο Γεώργιος Λαμπάκης στην περιοχή. Η τελευταία ιστορική ενότητα της έκθεσης αναφέρεται στον ρόλο που έπαιξε η αρχαιολογία στο πλαίσιο της Μεγάλης Ιδέας. Οι έρευνες του Γεωργίου Λαμπάκη ήταν πρωτοποριακές για την ανάδειξη των βυζαντινών σπουδών αλλά και των βυζαντινών μνημείων. Την ίδια περίοδο πραγματοποιούνται έρευνες του Giuseppe Gerola στην Κρήτη. Οι ανασκαφές στη Σάμο, την Ολυμπία και τη Μικρά Ασία συμπληρώνουν αυτή την ενότητα.

Την έκθεση κλείνει το έργο του Soteur, του Σωτήρη Φωκέα, «Όνειρο», το οποίο μας παρακινεί να ονειρευτούμε τη Σμύρνη των αρχών του 20ού αιώνα. Τη Σμύρνη που συνεχίζει να υπάρχει στις μνήμες μας.

«Η Σμύρνη στις αρχές του 20ου αιώνα. Μέσα από τα μάτια του βυζαντινολόγου Γεωργίου Λαμπάκη» Facebook Twitter
Το έργο του Soteur, του Σωτήρη Φωκέα, "Όνειρο", το οποίο μας παρακινεί να ονειρευτούμε τη Σμύρνη των αρχών του 20ού αιώνα.

Όπως λέει στη LiFO η αρχιτέκτων και εκ των συντελεστών της έκθεσης Μαρίνα Γαϊταντζή: «Η έκθεση αυτή αποτελεί ένα ιδιαίτερο πόνημα συνεργασίας του διεπιστημονικού σεμιναρίου του Δρ. Διονυσίου Μουρελάτου (επιστημονικός σχεδιασμός και γενική επιμέλεια της έκθεσης) με το Αρχείο Oικογένειας Λαμπάκη και το Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο. Η μουσειολογική και μουσειογραφική προμελέτη και μελέτη πραγματοποιήθηκε από τους συνολικά 52 μεταπτυχιακούς φοιτητές του διεπιστημονικού σεμιναρίου του Προγράμματος Μεταπτυχιακών Σπουδών «Διαχείριση Μνημείων: Αρχαιολογία, Πόλη και Αρχιτεκτονική» του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών σε συνεργασία με το προσωπικό του Βυζαντινού και Χριστιανικού Μουσείου».

Και καταλήγει: «Μέσα από την έρευνα του αρχείου, τον προσωπικό τόνο των τεκμηρίων, όπως των επιστολών και των καρτ-ποστάλ, και την προσωπική σχέση του Γ. Λαμπάκη με τα μνημεία, γνωρίσαμε κατά τη διάρκεια του εργαστηρίου και αναδείξαμε πτυχές του ιστορικού χώρου της Σμύρνης και της Μικράς Ασίας. Η εμψύχωση των μνημείων ήταν στο κέντρο της δραστηριότητας του Γ. Λαμπάκη, όπως είναι σήμερα η εμψύχωση του αρχείου κεντρική ιδέα της έκθεσης στο Βυζαντινό Μουσείο».

«Η Σμύρνη στις αρχές του 20ου αιώνα. Μέσα από τα μάτια του βυζαντινολόγου Γεωργίου Λαμπάκη» Facebook Twitter
Η έκθεση αποτελεί ένα ιδιαίτερο πόνημα συνεργασίας του διεπιστημονικού σεμιναρίου του Δρ. Διονυσίου Μουρελάτου με το Αρχείο Oικογένειας Λαμπάκη και το Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο.
«Η Σμύρνη στις αρχές του 20ου αιώνα. Μέσα από τα μάτια του βυζαντινολόγου Γεωργίου Λαμπάκη» Facebook Twitter
Οι έρευνες του Γεωργίου Λαμπάκη ήταν πρωτοποριακές για την ανάδειξη των βυζαντινών σπουδών αλλά και των βυζαντινών μνημείων.
«Η Σμύρνη στις αρχές του 20ου αιώνα. Μέσα από τα μάτια του βυζαντινολόγου Γεωργίου Λαμπάκη» Facebook Twitter
Η ενότητα εκπλήσσει τον επισκέπτη, με τα έγγραφα να κρέμονται από την οροφή της αίθουσας.

Διάρκεια έκθεσης έως 30 Απριλίου 2023

Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο, Βασ. Σοφίας 22, Αθήνα

Αρχαιολογία & Ιστορία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Η Μικρασιατική εκστρατεία του 1922

Retronaut / Σπάνιες εικόνες υψηλής ανάλυσης από την Μικρασιατική εκστρατεία του 1922

Το Αρχείο της ΕΡΤ παρουσιάζει ένα μικρό δείγμα από τις φωτογραφικές του συλλογές με στιγμιότυπα από τις πολεμικές επιχειρήσεις στη Μικρά Ασία και τη ζωή των στρατιωτών στο Μικρασιατικό μέτωπο.
THE LIFO TEAM
γιαννακοπουλος

Επέτειος / 1922: Για εμάς ήταν Μικρασιατική Καταστροφή. Για την Τουρκία θρίαμβος. Για τον υπόλοιπο κόσμο τι ήταν;

Αυτό που για εμάς είναι η Μικρασιατική Καταστροφή στην απέναντι πλευρά του Αιγαίου γιορτάζεται ως θρίαμβος. Στον υπόλοιπο κόσμο τι πιστεύουν ότι έγινε το 1922; Ένα συνέδριο στη Σάμο μελετά τις συνέπειες, τις αναλογίες και τον παγκόσμιο αντίκτυπο εκείνων των γεγονότων.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Μουσείο Μπενάκη: Σπάνια εκθέματα από τη μεγάλη έκθεση για τη Μικρασιατική Καταστροφή

Εικαστικά / Μουσείο Μπενάκη: Σπάνια εκθέματα από τη μεγάλη έκθεση για τη Μικρασιατική Καταστροφή

Τιμώντας την επέτειο των 100 χρόνων από τη Μικρασιατική Καταστροφή, το Μουσείο Μπενάκη και το Κέντρο Μικρασιατικών Σπουδών ζωντανεύουν το χρονικό της ιστορικής περιόδου μέσα από την έκθεση «Μικρά Ασία: Λάμψη - Καταστροφή - Ξεριζωμός - Δημιουργία».
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Σωτήρη Φωκέα, πόσο σε έχει επηρεάσει ο Κιθ Χάρινγκ;

#Breakbinary / #BREAKBINARY: Σωτήρη Φωκέα, πόσο σε έχει επηρεάσει ο Κιθ Χάρινγκ;

Ο εικαστικός καλλιτέχνης Σωτήρης Φωκέας, γνωστός και με το καλλιτεχνικό nickname της street art περσόνας του, του Soteur, μιλά στον Αλέξανδρο Διακοσάββα για τις πολλαπλές εκφάνσεις της τέχνης του.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μια επίσκεψη στο Άσυλο Ανιάτων το 1932

Αρχαιολογία & Ιστορία / «Άνθρωπος ή τέρας; Άγνωστον»: Επίσκεψη στο Άσυλο Ανιάτων το 1932

Ο ρεπόρτερ της εφημερίδας «Ακρόπολις», κατόπιν έκκλησης των υπευθύνων του ασύλου, επισκέπτεται τα διαμερίσματα της «στεγασμένης αυτής αθηναϊκής κολάσεως» στην Κυψέλη και περιγράφει όσα είδε με λέξεις που σήμερα ξενίζουν. 
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
Κάτια Σπορν: Η αρχαιολόγος που διευθύνει το Γερμανικό Ινστιτούτο της Αθήνας

Αρχαιολογία & Ιστορία / Κάτια Σπορν: Η αρχαιολόγος που διευθύνει το Γερμανικό Ινστιτούτο της Αθήνας

Η πρώτη γυναίκα αρχαιολόγος που διευθύνει το Γερμανικό Ινστιτούτο της Αθήνας μιλάει στη LiFO για τη δραστηριότητα του ινστιτούτου και τη σύνδεσή της με την Ελλάδα. Πάντα ως φιλέλληνας και «ορκισμένη» Αθηναία.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ηριδανός: Ο αόρατος ποταμός της Αθήνας

Ιστορία μιας πόλης / Ηριδανός: Ο αόρατος ποταμός της Αθήνας

Ένα ποτάμι που άλλοτε διέσχιζε την καρδιά της αρχαίας πόλης, σήμερα όμως περνάμε από πάνω του, αγνοώντας οι περισσότεροι την ύπαρξή του. Ο Ηριδανός, ένα από τα πιο αινιγματικά κομμάτια του φυσικού τοπίου της Αθήνας, αποκαλύπτει την ιστορία του μέσα από αρχαιολογικά ευρήματα, μύθους και τις υπόγειες διαδρομές του.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Χαλκίδα. Ένα μικρό κέντρο του κόσμου την Εποχή του Σιδήρου

Ιστορία μιας πόλης / Χαλκίδα. Ένα μικρό κέντρο του κόσμου την Εποχή του Σιδήρου

Στην Πρώιμη Εποχή του Σιδήρου, η Χαλκίδα και τα γειτονικά της κέντρα –το Λευκαντί, η Ερέτρια, η Αμάρυνθος– σχημάτισαν ένα ζωντανό δίκτυο ανταλλαγών γύρω από τον Ευβοϊκό Κόλπο. Ο στενός Εύριπος δεν χώριζε αλλά ένωνε κοινότητες που μοιράζονταν τεχνογνωσία, εμπορική δραστηριότητα και κοινωνικές δομές που θα καθόριζαν τον ελληνικό κόσμο των αρχών της πρώιμης αρχαιότητας.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Δαφνί: «To βασίλειο της αναποδογυρισμένης λογικής»

Αρχαιολογία & Ιστορία / Δαφνί: «To βασίλειο της αναποδογυρισμένης λογικής»

«Ένα φρενοκομείον είναι σαν την άλλη κοινωνία. Με τη διαφορά ότι είναι από την ανάποδη!» Ένα ρεπορτάζ της εφημερίδας «Πατρίς» αποκαλύπτει τις εφιαλτικές συνθήκες που επικρατούσαν στο Δημόσιο Ψυχιατρείο τη δεκαετία του 1920.
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
Ασκληπιείο της Κω: Πώς ανακαλύφθηκε ένα από τα σπουδαιότερα ιερά του ελληνιστικού κόσμου

Ιστορία μιας πόλης / Ασκληπιείο της Κω: Πώς ανακαλύφθηκε το σπουδαίο ιερό του ελληνιστικού κόσμου

Ανάμεσα στα μεγάλα ιερά της δωρικής εξάπολης, το Ασκληπιείο της Κω ξεχωρίζει όχι μόνο για τη λαμπρότητά του αλλά και για την περιπετειώδη ιστορία της ανακάλυψής του.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Διεθνείς σπείρες διακίνησης Ελλήνων λαθρομεταναστών στον Μεσοπόλεμο

Αρχαιολογία & Ιστορία / Στον Μεσοπόλεμο οι Έλληνες ήταν οι λαθρομετανάστες της εποχής

Το 1930 υπήρχαν στην Αθήνα περισσότερες από πενήντα «μεταναστευτικαί σπείραι», «λαθροπράκτορες» που εκμεταλλεύονταν το όνειρο για μια καλύτερη ζωή στις ΗΠΑ. Ο ημερήσιος αθηναϊκός Τύπος κατέγραψε τη δράση τους.  
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
Έπος του ’40: Σπάνιες φωτογραφίες από το αρχείο του Πολεμικού Μουσείου

Αρχαιολογία & Ιστορία / Όσα ξέρει το Πολεμικό Μουσείο για το έπος του ’40. Σπάνιες εικόνες

Iστορικά ντοκουμέντα από τον Ελληνοϊταλικό Πόλεμο εκτίθενται στο Πολεμικό Μουσείο, αποκαλύπτοντας ιστορίες αντίστασης και προσωπικής υπέρβασης. Μιλούν στη LiFO ο πρόεδρος του Δ.Σ. του μουσείου, Κωνσταντίνος Καραμεσίνης, και ο επιμελητής του Ιστορικού Αρχείου, Θεοφάνης Βλάχος.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Απόδραση από την Πομπηία

Αρχαιολογία & Ιστορία / Πομπηία: Αυτοί που επέζησαν για να πουν την ιστορία της καταστροφής

Στο νέο του βιβλίο ο διαπρεπής καθηγητής Κλασικών Σπουδών Στίβεν Τακ αναζητά όσους επέζησαν από την τρομακτική έκρηξη του Βεζούβιου και επανίδρυσαν τις κοινότητές τους.
THE LIFO TEAM
Οκτώ συναρπαστικοί μήνες της ζωής του Μιχάλη Μπεζεντάκου

Αρχαιολογία & Ιστορία / Καρέ-καρέ η μυθιστορηματική απόδραση του Μιχάλη Μπεζεντάκου

Το 1931 συνελήφθη ως ύποπτος για τον φόνο του αστυφύλακα Γυφτοδημόπουλου και η απόδρασή του λίγο καιρό μετά από τις φυλακές Συγγρού πήρε διαστάσεις θρύλου. Το χρονικό της, όπως το κατέγραψε η εφημερίδα «Ακρόπολις». 
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
Δύο άγνωστες φωτογραφίες του Ρεμπό από τη γαλλική Κομμούνα

Βιβλίο / Δύο άγνωστες φωτογραφίες του Ρεμπό από τη γαλλική Κομμούνα

Σαν σήμερα γεννήθηκε το 1854 ο Αρθούρος Ρεμπό. Ο ποιητής, μουσικός και μπλόγκερ Aidan Andrew Dun έπεσε τυχαία σε δύο εντελώς άγνωστες φωτογραφίες, βγαλμένες στην Place Vendôme, και βρέθηκε μπροστά σε μια μεγάλη έκπληξη: ο έφηβος Αρτίρ Ρεμπό, όπως δεν τον έχουμε ξαναδεί.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ