«Η Τρίτη Ρώμη»: Στο νέο του βιβλίο ο Αλέξανδρος Μασσαβέτας ερευνά τη γεωπολιτική της Ρωσικής Εκκλησίας

«Η Τρίτη Ρώμη»: Στο νέο του βιβλίο ο Αλέξανδρος Μασσαβέτας ερευνά τη γεωπολιτική της Ρωσικής Εκκλησίας Facebook Twitter
H επίσκεψη του Πούτιν στο Ρωσικό Μοναστήρι του Αγίου Όρους, 2016... Επίσημη φωτογραφία του Κρεμλίνου
1

Γνωρίζουμε τον Αλέξανδρο Μασσαβέτα από τα περίφημα οδοιπορικά του στην Κωνσταντινούπολη και στη Μικρά Ασία. Ιδιαίτερα ευαίσθητος πολιτικά ‒άλλωστε, λόγω της αυταρχικότητας του καθεστώτος Ερντογάν εγκατέλειψε την Κωνσταντινούπολη, μετά από χρόνια διαβίωσης εκεί‒, μόλις παρέδωσε ένα νέο βιβλίο, το οποίο, παρά τη φαινομενικά θρησκευτική του διάσταση, αναδεικνύει ένα ζήτημα καθαρά γεωπολιτικό: γιατί και πώς ο αυτοπροσδιορισμός της ρωσικής πρωτεύουσας ως Τρίτης Ρώμης τροφοδοτείται συστηματικά από μια εθνική γραμμή δημιουργίας θρησκευτικών «αποικιών» με μεγάλα πολιτικά οφέλη.

— Η «Τρίτη Ρώμη» δεν αποτελεί ακόμα ένα οδοιπορικό αλλά κάτι εντελώς άλλο, σωστά;

Το βιβλίο αυτό είναι αισθητά διαφορετικό από τα προηγούμενά μου. Πραγματεύεται ένα θέμα γεωπολιτικό και ασχολείται και με την Ιστορία. Πιστεύω ότι δεν μπορείς να κατανοήσεις τη σημερινή πολιτική της Ρωσίας αν δεν ανατρέξεις στην Ιστορία. Δεν θα κατανοήσεις καν τον τίτλο του Πατριάρχη Μόσχας που δεν είναι «πασών των Ρωσιών», όπως εσφαλμένα αποδίδεται, αλλά «πάσης Ρως», παραπέμποντας στο μεσαιωνικό βασίλειο που υιοθέτησε την ορθοδοξία όταν παντρεύτηκε ο Βλαδίμηρος Α' του Κιέβου την Άννα Πορφυρογέννητη, το 988. Οπότε, για να κατανοήσεις τη φιλοδοξία της Ρωσίας να κυριαρχήσει στην Ορθοδοξία, πρέπει να ξέρεις τι είναι η Ρως και τι ρόλο παίζει στην ψυχοσύνθεση των Ρώσων. Γιατί η μεσαιωνική Ρως είναι για τους Ρώσους ό,τι είναι το Βυζάντιο για τους νεοέλληνες. Καθώς η Ρως συμπεριλάμβανε την Ουκρανία και τη Λευκορωσία, ο τίτλος «πάσης Ρως» σημαίνει ότι ο Κύριλλος είναι πατριάρχης των Ουκρανών, των Λευκορώσων και των Ρώσων, που θεωρούνται όλοι απόγονοι της Ρως.


— Υπάρχει η πεποίθηση ότι οι Ρώσοι θέλουν να αλώσουν το Οικουμενικό Πατριαρχείο και να διώξουν τους Έλληνες ιερωμένους.

Αυτό που συχνά ισχυρίζονται είναι ότι το Οικουμενικό Πατριαρχείο βρίσκεται σε ένα μουσουλμανικό κράτος και δεν έχει καν ποίμνιο μετά την ανταλλαγή, οπότε διεκδικούν τα προνόμια του πρώτου θρόνου της Ορθοδοξίας, θέλοντας αυτά να μεταφερθούν στη Μόσχα.

«Η Τρίτη Ρώμη»: Στο νέο του βιβλίο ο Αλέξανδρος Μασσαβέτας ερευνά τη γεωπολιτική της Ρωσικής Εκκλησίας Facebook Twitter
Το ρωσικό μοναστήρι.... Επίσημη φωτογραφία του Κρεμλίνου

Ήθελα να δείξω στον Έλληνα αναγνώστη τον πόλεμο που διεξάγουν η Εκκλησία και οι Αρχές της Μόσχας εναντίον του Οικουμενικού Πατριαρχείου, πόλεμο αδυσώπητο, και να εξηγήσω πώς η Ρωσική Εκκλησία λειτουργεί ως όργανο κρατικής πολιτικής.


— Δηλαδή, να μεταφερθεί η ηγεσία της Ορθοδοξίας παγκοσμίως στη Μόσχα;

Αυτή είναι η φιλοδοξία τους, που ανάγεται στα πρώτα μετά την Άλωση χρόνια. Η Μόσχα να αντικαταστήσει το Οικουμενικό Πατριαρχείο. Από τον 19ο αιώνα αμφισβητούν κάθε ουσιαστική αρμοδιότητά του, ενώ προσπαθούν να εξωθήσουν τις λοιπές Εκκλησίες να επαναστατήσουν εναντίον του.


— Τα 70 χρόνια κομμουνιστικής εξουσίας και απαγόρευσης της θρησκείας δεν αφάνισε το θρησκευτικό αίσθημα των Ρώσων;

Δεν ήταν εντελώς απαγορευμένη η θρησκεία, απλώς την αποθάρρυναν και προωθούσαν την αθεΐα. Ο Στάλιν, κατά τη διάρκεια του Β' Παγκοσμίου Πολέμου, γνωρίζοντας ότι δεν είχε πεθάνει η Ορθοδοξία και υπογείως εξακολουθούσε να υπάρχει θρησκευτικό συναίσθημα, αποκατέστησε το Πατριαρχείο Μόσχας και το επιφόρτισε με την αποστολή να τονώσει τον ρωσικό πατριωτισμό κατά του ναζί εισβολέα. Σημειωτέον ότι ο Μέγας Πέτρος είχε καταργήσει το Πατριαρχείο Μόσχας και τη Ρωσική Εκκλησία. Από το 1720 ως το 1917 διοικούσε η Ιερά Σύνοδος με επικεφαλής γραφειοκράτη και όχι κληρικό. Ο Πέτρος ήθελε να έχει τον έλεγχο της Εκκλησίας, θεωρούσε ότι ένας πατριάρχης θα υπονόμευε το κύρος και την εξουσία του Τσάρου. Ως το 1946, η Ρωσική Εκκλησία δεν είχε επίσημο όνομα. Μιλούσαν για «ελληνική πίστη» και Ρωσική Ελληνική Ορθόδοξη Εκκλησία. Παρ' όλα αυτά, το δόγμα της Τρίτης Ρώμης, που ήθελε τη Ρωσία να αναλαμβάνει την ηγεσία της Ορθοδοξίας, αφού η Κωνσταντινούπολη ήταν στα χέρια αλλοθρήσκων και ο Τσάρος ήταν μέχρι τα μέσα του 19ου αι. ο μόνος ορθόδοξος μονάρχης, έγινε πολιτική του κράτους. Εξάλλου, οι ανατολικοί Σλάβοι, δηλαδή οι Ρώσοι, οι Ουκρανοί και οι Λευκορώσοι, ήταν, και παραμένουν, ο πιο πολυπληθής ορθόδοξος πληθυσμός.

— Τι σε έκανε να ασχοληθείς με το θέμα αυτό;

Δεν είχα ποτέ ιδιαίτερη σχέση με τη θρησκεία, πέραν της ιστορικής μελέτης του φαινομένου και του ρόλου του στην πολιτιστική ταυτότητα των επιμέρους κοινωνιών. Είχα ακούσει γενικώς και αορίστως για την Τρίτη Ρώμη. Το ενδιαφέρον μου για τη «γεωπολιτική των Εκκλησιών» το ξύπνησε η στάση της Μόσχας κατά την Πανορθόδοξη Σύνοδο στην Κρήτη, το 2016, που οι Ρώσοι την είχαν μποϊκοτάρει. Κατάφεραν να μπλοκάρουν και τη συμμετοχή Εκκλησιών που ελέγχουν, όπως το Πατριαρχείο Αντιοχείας, της Βουλγαρίας και της Γεωργίας. Λίγο μετά το αποτυχημένο πραξικόπημα στην Τουρκία, κυκλοφόρησε ένα άρθρο με ψεύτικη υπογραφή Αμερικανού διπλωμάτη στην πιο σημαντική ρωσική ιστοσελίδα εκκλησιαστικών ειδήσεων, το οποίο ισχυριζόταν πως ο Ερντογάν δεν έχει ανάγκη πια τον Βαρθολομαίο, καθώς έχει χάσει το κύρος του στον ορθόδοξο κόσμο, και ότι η Σύνοδος στην Κρήτη ήταν ένα φιάσκο. Ακολούθησαν κι άλλα δημοσιεύματα που ισχυρίζονταν πως ο Βαρθολομαίος είναι φίλος του Φετουλάχ Γκιουλέν, οπότε γνώριζε για το πραξικόπημα και φρόντισε να βρίσκεται εκτός Τουρκίας εκείνες τις μέρες. Το αρχικό άρθρο ήταν ψευδεπίγραφο, προφανώς προϊόν των ρωσικών μυστικών υπηρεσιών που προσπαθούσαν να εκθέσουν τον οικουμενικό πατριάρχη και να στρέψουν τις τουρκικές εναντίον του. Κατάλαβα ότι η Μόσχα είχε ξεκινήσει μια προσπάθεια θρησκευτικής και πολιτικής εξόντωσής του. Οι εθνικιστικοί κύκλοι της Τουρκίας αμέσως αναπαρήγαγαν τους ισχυρισμούς, ζητώντας την κεφαλή του Βαρθολομαίου επί πίνακι, λέγοντας πως είναι πράκτορας του Γκιουλέν. Όλα αυτά με ώθησαν να εγκύψω στο θέμα του ρωσικού πολέμου κατά του Βαρθολομαίου.


— Οι στενές σχέσεις του Πούτιν με τον Ερντογάν έχει απογοητεύσει τους Έλληνες εθνικιστές που εκτιμούν ιδιαιτέρως τον Ρώσο ολιγάρχη.

Οι σχέσεις αυτές στηρίζονται σε κοινά γεωστρατηγικά και οικονομικά συμφέροντα. Βασικά, ο Ερντογάν για δικούς του λόγους, που έχουν να κάνουν με το κύρος του στη Μέση Ανατολή, προσπαθεί να εμφανιστεί ως «ανεξάρτητος» από τη Δύση. Η Τουρκία, βέβαια, λόγω ΝΑΤΟ και κεμαλισμού έχει στενή σχέση με την Αμερική, αλλά ο Ερντογάν προσποιείται ότι μπορεί να χαράξει ανεξάρτητη από αυτήν πολιτική. Ο Πούτιν, από την άλλη, προσπαθεί να πλήξει τη Δύση όπου και όπως μπορεί. Και τους δύο τους ενώνει η επιθυμία για έναν πολυπολικό κόσμο, όπου η πολιτική και πολιτιστική υπεροχή της Δύσης θα ετίθετο υπό αμφισβήτηση.

— Καθώς η επίδραση του κομμουνισμού έστρεψε την πλειονότητα του κόσμου μακριά από τη θρησκεία, ποια είναι η σημασία του Πατριαρχείου Μόσχας σήμερα; Πού στοχεύει το βιβλίο σου;

Καταρχάς, ήθελα να δείξω στον Έλληνα αναγνώστη τον πόλεμο που διεξάγουν η Εκκλησία και οι Αρχές της Μόσχας εναντίον του Οικουμενικού Πατριαρχείου, πόλεμο αδυσώπητο, και να εξηγήσω πώς η Ρωσική Εκκλησία λειτουργεί ως όργανο κρατικής πολιτικής. Παράλληλα, θέλησα να ξετυλίξω το νήμα της άρτια σχεδιασμένης επιχείρησης υβριδικού πολέμου που μαίνεται στην Ελλάδα από τις αρχές της δεκαετίας του 2000. Κάνοντας συνεχή επίκληση της Ορθοδοξίας και της Ιστορίας, έχοντας στρατεύσει ρωσόφιλα ΜΜΕ και φυλλάδες να διαδίδουν συνεχώς fake news, στόχο έχουν να οικοδομήσουν στην Ελλάδα ένα φιλορωσικό κλίμα υπέρ του Πούτιν και ένα αντιδυτικό και αντιευρωπαϊκό consensus ‒ δυστυχώς, με μεγάλη επιτυχία. Βλέπουμε ότι οι περισσότερες μονές του Αγίου Όρους επαναστάτησαν εναντίον του Οικουμενικού Πατριαρχείου και δεν δέχτηκαν να αναγνωρίσουν τη νέα αυτοκέφαλη Εκκλησία στην Ουκρανία, και κάποιοι μητροπολίτες εξέφρασαν δημόσια αντιρρήσεις εναντίον της απόφασης της Εκκλησίας της Ελλάδος. Ο Πούτιν σε όλες τις δημοσκοπήσεις βγαίνει ο πιο δημοφιλής ξένος πολιτικός. Ήθελα, λοιπόν, να δείξω το μέγεθος της χειραγώγησης της ελληνικής κοινής γνώμης από τη Ρωσία και τον πόλεμο εναντίον του Οικουμενικού Πατριαρχείου. Οι ίδιοι οι Ρώσοι κατάσκοποι που συντονίζουν αυτή την επιχείρηση χειραγώγησης μιλούν για «ειρηνική επίθεση στην Ελλάδα».

«Η Τρίτη Ρώμη»: Στο νέο του βιβλίο ο Αλέξανδρος Μασσαβέτας ερευνά τη γεωπολιτική της Ρωσικής Εκκλησίας Facebook Twitter
H επίσκεψη του Πούτιν στο Ρωσικό Μοναστήρι του Αγίου Όρους, 2016. Δεξιά του στη φωτογραφία διακρίνεται ο τότε Υπουργός Εξωτερικών Νίκος Κοτζιάς... Επίσημη φωτογραφία του Κρεμλίνου


— Ποιες είναι οι ενότητες του βιβλίου;

Αποφάσισα να ξεκινήσω εξηγώντας βασικές αρχές ενός κόσμου που δεν μας είναι οικείος ‒ πώς διαμορφώθηκε το οικουμενικό πατριαρχείο, ποιες είναι οι εξουσίες και τα προνόμιά του, τι σημαίνει αυτοκέφαλη Εκκλησία. Κάνω μια ιστορική αναδρομή στη διαμόρφωση της ρωσικής Ορθοδοξίας και εθνικής ταυτότητας. Όλα αυτά είναι απαραίτητα προκειμένου να καταλάβει κανείς τι αμφισβητούν οι Ρώσοι και με ποιον τρόπο. Καταλήγω, βέβαια, με τη σύγκρουση γύρω από την Ουκρανία και την τρέχουσα ρήξη μεταξύ Μόσχας και Οικουμενικού Πατριαρχείου.


— Συμπερασματικά, είναι ένα πολιτικό βιβλίο που αφορά την Ιστορία γενικότερα ή τα τρέχοντα γεγονότα;

Είναι ένα βιβλίο που πραγματεύεται το πώς η Ρωσία χρησιμοποιεί τη θρησκεία ως γεωπολιτικό όπλο, τόσο στο εξωτερικό ‒και ιδίως στην Ελλάδα‒ όσο και στο εσωτερικό. Το αυταρχικό καθεστώς Πούτιν επιστράτευσε τον Κύριλλο όταν χρειάστηκε να κατευνάσει τον λαό στις νοθευμένες εκλογές του 2012 κι εκείνος αποκάλεσε τον Πρόεδρο «δώρο από τον Θεό»!

Βιβλίο
1

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο Μανώλης Πιμπλής και η Σταυρούλα Παπασπύρου μιλούν για την αγαπημένη εκπομπή των booklovers

Οθόνες / «Βιβλιοβούλιο»: Μια διόλου σοβαροφανής τηλεοπτική εκπομπή για το βιβλίο

Ο Μανώλης Πιμπλής και η Σταυρούλα Παπασπύρου ήταν κάποτε «ανταγωνιστές». Και πια κάνουν μαζί την αγαπημένη εκπομπή των βιβλιόφιλων, τη μοναδική που υπάρχει για το βιβλίο στην ελληνική τηλεόραση, που επικεντρώνεται στη σύγχρονη εκδοτική παραγωγή και έχει καταφέρει να είναι ευχάριστη και ενημερωτική.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Θανάσης Καστανιώτης: «Αν έκανα ένα δείπνο για συγγραφείς, δίπλα στον Χέμινγουεϊ θα έβαζα τη Ζυράννα Ζατέλη»

The Book Lovers / Θανάσης Καστανιώτης: «Αν έκανα ένα δείπνο για συγγραφείς, δίπλα στον Χέμινγουεϊ θα έβαζα τη Ζυράννα Ζατέλη»

Ο Νίκος Μπακουνάκης συζητάει με τον εκδότη Θανάση Καστανιώτη για την μεγάλη διαδρομή των εκδόσεών του και τη δική του, προσωπική και ιδιοσυγκρασιακή σχέση με τα βιβλία και την ανάγνωση.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Τελικά, είναι ο Τομ Ρίπλεϊ γκέι; 

Βιβλίο / Τελικά, είναι γκέι ο Τομ Ρίπλεϊ;

Το ερώτημα έχει τη σημασία του. Η δολοφονία του Ντίκι Γκρίνλιφ από τον Ρίπλεϊ, η πιο συγκλονιστική από τις πολλές δολοφονίες που διαπράττει σε βάθος χρόνου ο χαρακτήρας, είναι και η πιο περίπλοκη επειδή είναι συνυφασμένη με τη σεξουαλικότητά του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Ο Δον Κιχώτης» του Θερβάντες: Ο θρίαμβος της λογοτεχνίας και της ανιδιοτελούς φιλίας

Σαν Σήμερα / «Ο Δον Κιχώτης» του Θερβάντες: Ο θρίαμβος της λογοτεχνίας και της ανιδιοτελούς φιλίας

Η ιστορία ενός αλλοπαρμένου αγρότη που υπερασπίζεται υψηλά ιδανικά είναι το πιο γνωστό έργο του σπουδαιότερου Ισπανού συγγραφέα, που πέθανε σαν σήμερα το 1616.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ο Γουσταύος Κλάους στη χώρα του κρασιού: Μια γοητευτική βιογραφία του Βαυαρού εμπόρου

Βιβλίο / Γουσταύος Κλάους: Το γοητευτικό στόρι του ανθρώπου που έβαλε την Ελλάδα στον παγκόσμιο οινικό χάρτη

Το βιβλίο «Γκούτλαντ, ο Γουσταύος Κλάους και η χώρα του κρασιού» του Νίκου Μπακουνάκη είναι μια θαυμάσια μυθιστορηματική αφήγηση της ιστορίας του Βαυαρού εμπόρου που ήρθε στην Πάτρα στα μέσα του 19ου αιώνα και δημιούργησε την Οινοποιία Αχαΐα.
M. HULOT
Η (μεγάλη) επιστροφή στην Ιαπωνική λογοτεχνία

Βιβλίο / Η (μεγάλη) επιστροφή στην ιαπωνική λογοτεχνία

Πληθαίνουν οι κυκλοφορίες των ιαπωνικών έργων στα ελληνικά, με μεγάλο μέρος της πρόσφατης σχετικής βιβλιοπαραγωγής, π.χ. των εκδόσεων Άγρα, να καλύπτεται από ξεχωριστούς τίτλους μιας γραφής που διακρίνεται για την απλότητα, τη φαντασία και την εμμονική πίστη στην ομορφιά.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Κλαούδια Πινιέιρο: «Είμαι γυναίκα, συγγραφέας, μητέρα, ειλικρινής, κουρελιασμένη»

Βιβλίο / Κλαούδια Πινιέιρο: «Είμαι γυναίκα, συγγραφέας, μητέρα, ειλικρινής, κουρελιασμένη»

Παρόλο που οι κριτικοί και οι βιβλιοπώλες κατατάσσουν τα βιβλία της στην αστυνομική λογοτεχνία, η συγγραφέας που τα τελευταία χρόνια έχουν λατρέψει οι Έλληνες αναγνώστες, μια σπουδαία φωνή της λατινοαμερικανικής λογοτεχνίας και του φεμινισμού, μοιάζει να ασφυκτιά σε τέτοια στενά πλαίσια.
ΓΙΩΡΓΟΣ ΔΟΥΛΟΣ
Κωστής Γκιμοσούλης: «Δυο μήνες στην αποθήκη»

Το πίσω ράφι / «Δυο μήνες στην αποθήκη»: Οι ατέλειωτες νύχτες στο νοσοκομείο που άλλαξαν έναν συγγραφέα

Ο Κωστής Γκιμοσούλης έφυγε πρόωρα από τη ζωή. Με τους όρους της ιατρικής, ο εκπρόσωπος της «γενιάς του '80» είχε χτυπηθεί από μηνιγγίτιδα. Με τους δικούς του όρους, όμως, εκείνο που τον καθήλωσε και πήγε να τον τρελάνει ήταν ο διχασμός του ανάμεσα σε δύο αγάπες.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Έτσι μας πέταξαν μέσα στην Ιστορία

Βιβλίο / Το φιλόδοξο λογοτεχνικό ντεμπούτο του Κώστα Καλτσά είναι μια οικογενειακή σάγκα με απρόβλεπτες διαδρομές

«Νικήτρια Σκόνη»: Μια αξιοδιάβαστη αφήγηση της μεγάλης Ιστορίας του 20ού και του 21ου αιώνα στην Ελλάδα, από τα Δεκεμβριανά του 1944 έως το 2015.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Γκρέγκορ φον Ρετσόρι: Αποχαιρετώντας μια Ευρώπη που χάνεται

Βιβλίο / Γκρέγκορ φον Ρετσόρι: Αποχαιρετώντας μια Ευρώπη που χάνεται

Ένας από τους τελευταίους κοσμοπολίτες καλλιτέχνες και συγγραφείς αυτοβιογραφείται στο αριστουργηματικό, σύμφωνα με κριτικούς και συγγραφείς όπως ο Τζον Μπάνβιλ, βιβλίο του «Τα περσινά χιόνια», θέτοντας ερωτήματα για τον παλιό, σχεδόν μυθικό κόσμο της Ευρώπης που έχει χαθεί για πάντα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
CARRIE

Βιβλίο / H Carrie στα 50: Το φοβερό λογοτεχνικό ντεμπούτο του Στίβεν Κινγκ που παραλίγο να καταλήξει στα σκουπίδια

Πάνω από 60 μυθιστορήματα που έχουν πουλήσει περισσότερα από 350 εκατομμύρια αντίτυπα μετράει σήμερα ο «βασιλιάς του τρόμου», όλα όμως ξεκίνησαν πριν από μισό αιώνα με την πρώτη περίοδο μιας ντροπαλής και περιθωριοποιημένης μαθήτριας γυμνασίου.
THE LIFO TEAM
Οι «Αρχάριοι» του Ρέιμοντ Κάρβερ, ήρωες τσακισμένοι από το κυνήγι του αμερικανικού ονείρου

Το πίσω ράφι / Οι «Αρχάριοι» του Ρέιμοντ Κάρβερ, ήρωες τσακισμένοι από το κυνήγι του αμερικανικού ονείρου

Γεννημένος στο Όρεγκον τα χρόνια που ακολούθησαν την οικονομική κρίση του '29, γιος μιας σερβιτόρας κι ενός εργάτη σε εργοστάσιο ξυλείας, ο κορυφαίος εκπρόσωπος του «βρόμικου ρεαλισμού» βίωσε στο πετσί του την αθλιότητα, τις δυσκολίες και την αποξένωση που αποτύπωσε στο έργο του.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Μιχάλης Μακρόπουλος: «Ζούμε σε μια εποχή βαθιάς μοναξιάς, μέσα σε μια θάλασσα διαδικτυακών “φίλων”».

Βιβλίο / Μιχάλης Μακρόπουλος: «Ζούμε στη βαθιά μοναξιά των διαδικτυακών μας “φίλων”»

Ο συγγραφέας και μεταφραστής μιλά για τη δύναμη της λογοτεχνίας, για τα βιβλία που διαβάζει και απέχουν απ’ όσα σήμερα «συζητιούνται», για τη ζωή στην επαρχία αλλά και για το πόσο τον ενοχλεί η «αυτοπροσωπολατρία στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης».
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ

σχόλια

1 σχόλια
Θα το διαβάσω το βιβλίο με ενδιαφέρον αλλά φαίνεται ,ήδη, από τώρα ότι διακατέχεται από ιδεοληψίες. Μένω κι εγώ στην Κωνσταντινούπολη κι όντως υπήρξε αυτή η κατηγορία ότι ο Βαρθολομαίος ήταν γκιουλενιστης αλλά γρήγορα αποσιωπήθηκε.Όσον αφορά την κίνηση του Βαρθολομαίου να υπερασπιστεί το αυτοκεφαλο της Ουκρανίας, ήταν λάθος, και φαίνεται, ιδιαίτερα, τωρα που η Ουκρανία εγκαταλείπεται από Ευρωπαίους, και ιδιαίτερα από Γερμανούς που συνάπτουν συμφωνίες με την Ρωσία για την Nord stream 2. Πολύ φοβάμαι ότι ο Βαρθολομαίος θα απομονωθεί από αυτήν του την κίνηση.Όσον αφορά την εκκλησία, πράγματι η Ρωσική είναι τουλάχιστον οπισθοδρομική με αυτοκρατορικές αγκυλώσεις, και ναι ίσως ο Πούτιν να την έχει πολιτικά χρησιμοποιήσει. Αλλά, η κατάσταση δεν διαφέρει και πολύ από την συνεργασία εκκλησίας και πολιτικών κομμάτων στην Ελλάδα.