Η μέρα που τα πανκιά κατέλαβαν την έρημο

Η μέρα που τα πανκιά κατέλαβαν την έρημο Facebook Twitter
"Η Έξοδος των πανκιών στην έρημο": Διακρίνεται σε πρώτο πλάνο ο Perry Farrell. μετέπειτα των Jane's Addiiction, καθώς πρπσέρχεται το 1983 στο απόκοσμο σκηνικό για να παίξει με την τότε μπάντα του Psi Com.
2

Το φυλλάδιο που μοιραζόταν από χέρι σε χέρι στο Λος Άντζελες έκανε λόγο για μια «απoμακρυσμένη τοποθεσία στην έρημο». Όσοι κατέφταναν στα βάθη της ερήμου Μοχάβε με το καραβάνι από νοικιασμένα για την περίσταση παροπλισμένα σχολικά λεωφορεία ήταν πιο τυχεροί. Οι υπόλοιποι που έψαχναν με τα αυτοκίνητά τους στο πουθενά το ακριβές σημείο αυτού του πρωτοποριακού πανκ φεστιβάλ έπρεπε να βρουν με τη βοήθεια αυτοσχέδιων φωτοτυπημένων χαρτών πρώτα ένα σημείο συνάντησης και μετά να παραλάβουν έναν δεύτερο χάρτη που έδειχνε προς έναν παλιό χωματόδρομο που κατέληγε σε μια αποξηραμένη λίμνη.

Τα πράγματα γινόντουσαν ακόμα πιο δύσκολα αν συμπεριληφθεί το γεγονός ότι πολλοί από τους εκδρομείς είχαν ήδη καταπιεί τριπάκια πριν ξεκινήσουν αυτό το πανκ προσκύνημα στη μέση της ερήμου.

Ήταν μια τρελή ιδέα που ενεργοποιήθηκε στα πλαίσια των εκδηλώσεων με την ονομασία Desolation Center, μια σειρά από πανκ συναυλίες «αντάρτικου» τύπου που γίνονταν στις αρχές της δεκαετίας του '80 στη Νότια Καλιφόρνια θέτοντας ένα περιπετειώδες προηγούμενο που αντηχεί μέχρι σήμερα.

Αυτά τα συναρπαστικά, ελευθεριακά, αναρχοπανκ μουσικά χάπενινγκ στην έρημο συνέβησαν από το 1983 ως το 1985 και μέχρι πρόσφατα ήταν ένα γοητευτικό κομμάτι του underground φοκλόρ και της πανκ μυθολογίας από τη στιγμή ειδικά που στις εκδηλώσεις αυτές είχαν εμφανιστεί θρυλικά (μετέπειτα) γκρουπ του εναλλακτικού ήχου όπως οι Savage Republic, οι Minutemen, οι Meat Puppets και οι Sonic Youth.

Δεκαπέντε χρόνια πριν ξεκινήσει δειλά το Coachella, το πιο κερδοφόρο σύγχρονο φεστιβάλ του πλανήτη, ο Gary Tovar, ιδρυτής της εταιρείας Goldenvoice που είναι υπεύθυνη για την παραγωγή του Coachella, είχε βρεθεί σ' εκείνο το event στην έρημο, όπου είχε παίξει με το πρώτο του συγκρότημα ο Perry Farrell, μετέπειτα ηγέτης των Jane's Addiction αλλά και ιδρυτής του φεστιβάλ Lollapalooza.

Η μέρα που τα πανκιά κατέλαβαν την έρημο Facebook Twitter
Λιτανεία βιομηχανικού θορύβου από τους Einstürzende Neubauten τη δεύτερη χρονιά του φεστιβάλ, το 1984.

Στο φεστιβάλ είχε παρευρεθεί επίσης ο John Law, και από εκείνη την εκδήλωση είχε πάρει την ιδέα να ξεκινήσει κι ο ίδιος ένα αντισυμβατικό φεστιβάλ στην έρημο, ιδέα που θα υλοποιούσε μερικά χρόνια αργότερα όταν ίδρυσε το φεστιβάλ Burning Man το 1990.

Αυτά τα συναρπαστικά, ελευθεριακά, αναρχοπανκ μουσικά χάπενινγκ στην έρημο συνέβησαν από το 1983 ως το 1985 και μέχρι πρόσφατα ήταν ένα γοητευτικό κομμάτι του underground φοκλόρ και της πανκ μυθολογίας από τη στιγμή ειδικά που στις εκδηλώσεις αυτές είχαν εμφανιστεί θρυλικά (μετέπειτα) γκρουπ του εναλλακτικού ήχου όπως οι Savage Republic, οι Minutemen, οι Meat Puppets και οι Sonic Youth.

Τώρα όμως υπάρχει και το επίσημο αφηγηματικό ντοκουμέντο για εκείνο το μυθικό «πανκ φεστιβάλ της ερήμου» με το ντοκιμαντέρ "Desolation Center" το οποίο γύρισε ο διοργανωτής της εκδήλωσης τότε, Stuart Swezey.

O Swezey ήταν 22 χρονών και μόλις είχε εγκαταλείψει το πανεπιστήμιο, απορροφημένος καθώς ήταν από την κουλτούρα των πανκ φανζίν και από τη διοργάνωση αυτοσχέδιων συναυλιών που συχνά τις διέλυε βιαίως η αστυνομία του Λος Άντζελες (η περιβόητη LAPD), όταν του ήρθε η ιδέα για το φεστιβάλ ενώ διέσχιζε την έρημο της Σονόρα στο Μεξικό ακούγοντας στο αυτοκίνητο τους Savage Republic.

Όπως και η αγαπημένη του μουσική, το τοπίο ήταν αυστηρό, αχανές και σχεδόν εξωγήινο. Επιπλέον, στην έρημο θα μπορούσε να ξεφύγει από την προσοχή της αστυνομίας που είχε διαλύσει πολλές από τις εκδηλώσεις του σε παλιές αποθήκες του downtown. Στην ταινία φαίνονται σε κάποιο σημείο τα ΜΑΤ καθώς εμφανίζονται με πλήρη εξάρτηση (κράνη, ασπίδες, χημικά) σε συναυλία των Ramones στο Λος Άντζελες.

Η μέρα που τα πανκιά κατέλαβαν την έρημο Facebook Twitter
Πολλοί από τους εκδρομείς είχαν ήδη καταπιεί τριπάκια πριν ξεκινήσουν αυτό το πανκ προσκύνημα στη μέση της ερήμου

Τελικά, μετά από πολλές περιπέτειες, βρέθηκε η απαραίτητη υποδομή (βασικά μια γεννήτρια και υποτυπώδες ηχητικό σύστημα) για να διεξαχθεί το πρώτο φεστιβάλ στην έρημο («η Έξοδος των πανκιών στην έρημο» όπως λέει κάποιος στην ταινία) στις 24 Απριλίου του 1983.

Η εκδήλωση επαναλήφθηκε και την επόμενη χρονιά – με κορυφαία στιγμή ίσως τη λιτανεία βιομηχανικού θορύβου των Γερμανών Einstürzende Neubauten – την τρίτη χρονιά όμως, ήδη φοβούμενος την τυποποίηση, ο Swezey αποφάσισε να διοργανώσει παράλληλα και ένα ακόμα πιο προχωρημένο event καλώντας τους Minutemen και τους Meat Puppets να παίξουν σ΄ ένα παλιό φαλαινοθηρικό που θα έπλεε κατά μήκος του Λονγκ Μπιτς και του Σαν Πέντρο μέσα στη νύχτα.

To "Desolation Center" επέστρεψε για μια τελευταία φορά στην έρημο λίγους μήνες μετά. Τότε είχαν εμφανιστεί και οι Sonic Youth και σήμερα, μετά από 35 σχεδόν χρόνια, ο Thurston Moore θυμάται με συγκίνηση εκείνο το live στη μέση του πουθενά: «Η ατμόσφαιρα ήταν γεμάτη από χαρά και δέος και τη συναίσθηση ότι είμαστε όλοι κάπου μαζί σε ένα μέρος που θα μπορούσε να είναι σε άλλον πλανήτη. Ήταν μια από τις κορυφαίες στιγμές στην ιστορία των Sonic Youth».

 

Με στοιχεία από τους New York Times

Μουσική
2

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μαντόνα: «Είμαι σκληρή, φιλόδοξη και ξέρω ακριβώς τι θέλω. Αν αυτό με κάνει σκύλα, δεν πειράζει»

Χρόνια Πολλά Μαντόνα! / «Είμαι σκληρή, φιλόδοξη και ξέρω τι θέλω. Αν αυτό με κάνει σκύλα, δεν πειράζει»

Pop icon, μίλησε για το woman empowerment πριν υπάρξει καν ο όρος, gay icon, fashion icon, η απόλυτη σταρ, η πιο πετυχημένη γυναίκα μουσικός όλων των εποχών, όπως και να τη χαρακτηρίσει κανείς, είναι μία και μοναδική και ήρθε για να αλλάξει τα πάντα.
M. HULOT
«Love to love you baby»: Αυτό είναι το τραγούδι που γέννησε τη Disco

Μουσική / «Love to love you baby»: Το τραγούδι των 23 οργασμών που γέννησε τη Disco

Με 23 οργασμούς και τη βοήθεια του μάγου Τζόρτζιο Μορόντερ, η Ντόνα Σάμερ, μισό αιώνα πριν, εγκαινίασε επίσημα, με το επικό και ατελείωτα ερωτικό «Love to love you baby», την ντίσκο μουσική, ένα είδος που πολεμήθηκε λυσσαλέα λίγα χρόνια μετά την επέλασή του και κρατάει γερά μέχρι σήμερα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Στην αρχή με ενοχλούσαν τα σχόλια για το Ozempic, όχι όμως πια»

Lifo Videos / «Στην αρχή με ενοχλούσαν τα σχόλια για το Ozempic, όχι όμως πια»

Η Marseaux, μια από τις πιο αναγνωρίσιμες φωνές της σύγχρονης ελληνικής ποπ σκηνής μιλά για την τυχαία της συνάντηση με το τραγούδι αλλά και για τις προσωπικές δυσκολίες που έχει αντιμετωπίσει και την έφεραν μέχρι το σήμερα.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
 Φεστιβάλ Ελάτειας: Κι αν έβρεξε μια μέρα, ποιος σταματάει τη μουσική;

Μουσική / Φεστιβάλ Ελάτειας: Κι αν έβρεξε μια μέρα, ποιος σταματάει τη μουσική;

Παρά την ακύρωση της πρώτης βραδιάς λόγω έντονης κακοκαιρίας, το 12ο Μουσικό Φεστιβάλ Ελάτειας επέστρεψε δυναμικά, με τριήμερο ζωντανών εμφανίσεων, γεμάτο ενέργεια, συγκίνηση και αυθεντικές στιγμές κάτω από τα δέντρα του Αλωνιού.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Deadly Festivals

Μουσική / 9 φορές που το πάρτι μετατράπηκε σε εφιάλτη

Πάμε σε συναυλίες και φεστιβάλ για να περάσουμε καλά - δυστυχώς, αυτό δεν συμβαίνει πάντα. Πράξεις βίας που έχουν σημειωθεί σε διοργανώσεις σε όλο τον κόσμο αποδεικνύουν πως η ασφάλεια των συμμετεχόντων δεν μπορεί να είναι μια τεχνική υποσημείωση αλλά το θεμέλιο κάθε πολιτιστικής συγκέντρωσης.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Η ηλεκτρονική μουσική δεν είναι απολιτίκ - ή τουλάχιστον δεν ήταν

Μουσική / Η ηλεκτρονική μουσική δεν είναι απολιτίκ - ή τουλάχιστον δεν ήταν

Μέσα σε ένα παγκόσμιο σκηνικό βίας, πολέμων και γενοκτονιών, η ηλεκτρονική μουσική καλείται να ξαναβρεί τη χαμένη της τιμή, ανακτώντας τον άμεσο, ενωτικό και απελευθερωτικό της χαρακτήρα.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ

σχόλια

1 σχόλια
Για να θυμηθούμε και τα δικά μας (στα οποία δυστυχώς δεν παρευρέθην). Έχει κάποιος άλλος λινκς ή πληροφορίες;http://orneo.blogspot.com/2010/09/3-89.htmlhttp://orneo.blogspot.com/2009/07/outsiders.htmlhttp://yeah-gr.blogspot.com/2009/03/1989.htmlhttps://www.youtube.com/watch?v=0VMJCXI4o2I