Είδαμε τα «Κορίτσια της Χρυσής Αυγής» στο Άμστερνταμ

Είδαμε τα «Κορίτσια της Χρυσής Αυγής» στο Άμστερνταμ Facebook Twitter
Ευγενία, σύζυγος του γνωστού ως Καιάδα, έξω από τη φυλακή
4

Είναι Τρίτη 11.30 το πρωί, και ενώ η παγκόσμια πρεμιέρα του Golden Dawn Girls στο διεθνές φεστιβάλ ντοκιμαντέρ IDFA στο Άμστερνταμ έχει γίνει ήδη το περασμένο Σάββατο, η προβολή είναι και πάλι sold out. Είμαι η μόνη Ελληνίδα στο ακροατήριο, κι όμως από τις αντιδράσεις του κοινού, που ξεσπά σε γέλια, αγανακτεί, αλλά και παγώνει μπροστά στην ελληνική εκδοχή της ακροδεξιάς, φαίνεται πως αυτά που μας ενώνουν με Κινέζους, Αμερικάνους και Ευρωπαίους που βρισκόμαστε μέσα στην σκοτεινή αίθουσα του σινεμά Tuschinski είναι πολύ πιο κοινά από όσα θα μπορούσα να φανταστώ.

 

Τρεις γενιές γυναικών, η νεαρή Ουρανία, κόρη του Νίκου Μιχαλολιάκου, η Ευγενία, σύζυγος του γνωστού ως Καιάδα, Γιώργου Γερμενή, και η Δάφνη, μητέρα του Παναγιώτη Ηλιόπουλου, είναι οι πρωταγωνίστριες της ταινίας που αναλαμβάνουν να φωτίσουν την ξαφνική άνοδο του νεοναζισμού στην Ελλάδα. Είναι γυναίκες που εμφανίζονται στο προσκήνιο και αναλαμβάνουν να οδηγήσουν το κόμμα στις εκλογές του 2015 όταν βουλευτές και μέλη του κόμματος (όλοι άντρες) προφυλακίζονται μετά την δολοφονία του Παύλου Φύσσα στο Κερατσίνι. Η Ουρανία σταματά τις σπουδές της για να αναλάβει αρχηγικά καθήκοντα στο πόδι του πατέρα της, η Ευγενία παίρνει ενεργό πολιτικό ρόλο και η Δάφνη βγαίνει στον δρόμο με φυλλάδια για να αποκαταστήσει την φήμη του γιου της και κατ’ επέκταση του κόμματος.

Είδαμε τα «Κορίτσια της Χρυσής Αυγής» στο Άμστερνταμ Facebook Twitter
Ουρανία, κόρη του Νίκου Μιχαλολιάκου

 

Αναρωτιόμουν κι εγώ γιατί με άφησαν. Ίσως γιατί είμαι Νορβηγός και γιατί η deathmetal που αγαπά ο Καιάδας γεννήθηκε στη Νορβηγία. Πραγματικά δεν ξέρω! Ποτέ δεν με ρώτησαν για τις πολιτικές μου θέσεις, αν και μετά από λίγο, αναγκαστικά, ήρθαμε σε αντιπαράθεση

― Håvard Bustnes

 

Η ταινία ξεκινάει με ένα στιγμιότυπο της Ουρανίας Μιχαλολιάκου να διορθώνει φιλάρεσκα τα μαλλιά της μπροστά στην κάμερα που ετοιμάζεται για το «επίσημο» γύρισμα και ακολουθεί η πρώτη ερώτηση του σκηνοθέτη. «Ποια είναι η διαφορά μεταξύ εθνικισμού και ναζισμού;», την ρωτά. Το κοριτσίστικο της χαμόγελο της διαδέχεται ένα παγωμένο προσωπείο -που θυμίζει τόσο πολύ τον πατέρα της- και δηλώνει πως δεν την ενδιαφέρει να απαντήσει σε αυτή την ερώτηση.

Η Δάφνη ανταποκρίνεται στο τυπικό μέρος της ερώτησης: «ο ναζισμός είναι γερμανικό φαινόμενο, ο εθνικισμός ελληνικό». Η πραγματική απάντηση δεν αρχεί να έρθει από το υλικό τεκμηρίωσης: οι ξέφρενες πορείες με τους πύρινους λόγους και τον ναζιστικό χαιρετισμό του Μιχαλολιάκου, το τατουάζ του Ηλιόπουλου με την σβάστικα, οι σπασμένοι πάγκοι της Ραφήνας με αρχηγό τον Καιάδα, το χαστούκι του Κασιδιάρη στην Κανέλη. 
 

Αυτό όμως που κάνει την ταινία ενοχλητικά καθηλωτική δεν είναι ούτε το «δυνατό» αρχειακό υλικό, ούτε οι στημένες συνεντεύξεις των τριών γυναικών που επαναλαμβάνουν σαν καλοπρογραμματισμένα ρομπότ την ιδεολογική γραμμή του κόμματος. Είναι οι στιγμές μεταξύ των λήψεων που η κάμερα συνεχίζει να τρέχει και οι ίδιες ξεχνούν ότι κινηματογραφούνται. Τότε, άθελά τους, τα προσωπεία τους γεμίζουν ρωγμές που μας αφήνουν να λαθροκοιτάξουμε στον μικρόκοσμο τους. Τα συμπαθητικά κορίτσια της διπλανής πόρτας, η φοιτήτρια ψυχολογίας, η φρέσκια μανούλα και η τρυφερή γιαγιά της διπλανής πόρτας ξετυλίγουν με ωμό ρεαλισμό την πιο σκοτεινή πλευρά της ελληνικής κοινωνίας. 

 

Καθώς ο κινηματογραφικός χρόνος κυλά, τελικά ο Νορβηγός σκηνοθέτης Håvard Bustnes δεν καταφέρνει να τραβήξει την μάσκα στις πρωταγωνίστριες. Κι αυτό μαζί με το γεγονός ότι αναγκάζεται να παρέμβει στην αφήγηση με έναν δικό του χλιαρό σχολιασμό για να προλάβει την τραγελαφική εξέλιξη οι συμμετέχοντες να εμφανίζονται ως συν-σκηνοθέτες μιας ταινίας που κοιτάζει με συμπάθεια τον νεοναζισμό, θα μπορούσαν να χρεωθούν ως αδυναμίες της. Κατά τα άλλα, η φανερά εύθραυστη πρόσβαση στον αθέατο κόσμο της Χρυσής Αυγής κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων που διήρκησαν τέσσερα χρόνια, εντυπωσιάζει.

Είδαμε τα «Κορίτσια της Χρυσής Αυγής» στο Άμστερνταμ Facebook Twitter
Δάφνη, μητέρα του Παναγιώτη Ηλιόπουλου


Είδαμε τα «Κορίτσια της Χρυσής Αυγής» στο Άμστερνταμ Facebook Twitter
O σκηνοθέτης της ταινίας Håvard Bustnes

 

 

«Αναρωτιόμουν κι εγώ γιατί με άφησαν. Ίσως γιατί είμαι Νορβηγός και γιατί η deathmetal που αγαπά ο Καιάδας γεννήθηκε στη Νορβηγία. Πραγματικά δεν ξέρω! Ποτέ δεν με ρώτησαν για τις πολιτικές μου θέσεις, αν και μετά από λίγο, αναγκαστικά, ήρθαμε σε αντιπαράθεση», μου λέει ο Bustnes μετά το πέρας της προβολής. Δείχνει και ο ίδιος εντυπωσιασμένος με το μεγάλο ενδιαφέρον του κοινού για την ταινία. «Φαίνεται πως όλοι μοιραζόμαστε τους ίδιους φόβους για την άνοδο της ακροδεξιάς σε όλο τον κόσμο και είναι σημαντικό να δούμε με τι έχουμε να παλέψουμε. Πρέπει να το δείχνουμε. Πρέπει πρώτα να το καταλάβουμε για να το σταματήσουμε. Από μόνο του δεν θα εξαφανιστεί.»

 

Το ελληνικό κοινό θα έχει την ευκαιρία να παρακολουθήσει το ντοκιμαντέρ στην αρχή της καινούργιας χρονιάς (οι λεπτομέρειες παραμένουν ακόμα άγνωστες). Και αυτή η ευκαιρία δεν είναι καθόλου άσχημη αν σκεφτεί κανείς ότι μετά την συναίνεση των ελληνικών μέσων ενημέρωσης να αποκλείσουν τους Χρυσαυγίτες από την δημοσιότητα, ελάχιστα έχουμε ασχοληθεί με το γιατί οι συμπολίτες μας υποστήριξαν και συνεχίζουν να υποστηρίζουν την Χρυσή Αυγή. Μήπως πρέπει να μιλήσουμε γι’ αυτό;

 
Οθόνες
4

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Είναι το «Singapore Sling» η πιο παρεξηγημένη ταινία του ελληνικού σινεμά;

Βιβλίο / Είναι το «Singapore Sling» η πιο παρεξηγημένη ταινία του ελληνικού σινεμά;

Μια συζήτηση με τη Μαρί Λουίζ Βαρθολομαίου Νικολαΐδου για την ταινία που αδικήθηκε στην εποχή της, αλλά σήμερα προκαλεί εκ νέου το ενδιαφέρον, και για την «επιστροφή» της μέσα από ένα βιβλίο.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Γιάννης Σολδάτος: «Ο μεγαλύτερος εχθρός μου είναι ο μικροαστισμός» ή «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Βιβλίο / Γιάννης Σολδάτος: «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Μια συζήτηση με τον σκηνοθέτη, εκδότη και συγγραφέα της συνοπτικής «Ιστορίας του Ελληνικού Κινηματογράφου» που πρόσφατα επανακυκλοφόρησε εμπλουτισμένη και σε ενιαία μορφή από τις εκδόσεις Αιγόκερως.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Aν είχα Πόδια θα σε Κλωτσούσα». Σιγά ρε φίλε, ένα σινεμά ήρθαμε!

Οθόνες / «Aν είχα Πόδια θα σε Κλωτσούσα». Σιγά ρε φίλε, ένα σινεμά ήρθαμε!

Κάνουμε χιούμορ, αλλά η ταινία της Μπρόνστιν παίρνει τα περισσότερα αστέρια της εβδομάδας (με ντεμπούτο A$AP Rocky). Άλλες πέντε ταινίες «βγαίνουν» στα σινεμά από σήμερα και υπάρχει κάτι για όλους.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ποια είναι η καλύτερη και ποια η χειρότερη σειρά του 2025;

Pulp Fiction / Ποια είναι η καλύτερη και ποια η χειρότερη σειρά του 2025;

Pluribus ή All is Fair; Έχουν και τα δύο φανατικούς θαυμαστές που τους χωρίζει μία άβυσσος. Τα βρίσκουν στη μέση ίσως με τον τελευταίο κύκλο του Stranger Things. Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος και Γιάννης Βασιλείου μιλούν για τις τρεις πολυσυζητημένες σειρές στο studio της LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ολυμπίας για Παιδιά και Νέους

Οθόνες / Όσα παιδιά βρέθηκαν στην Ολυμπία 29/11-6/12 είδαν πολύ καλό σινεμά

Το Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ολυμπίας για Παιδιά και Νέους ταξίδεψε για μια εβδομάδα τους θεατές του σε κάθε γωνιά της Γης, από τους καταυλισμούς της Παλαιστίνης μέχρι τις Φιλιππίνες και τα νησιά Γκαλάπαγκος.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Τζον Κασσαβέτης, εξέχων δημιουργός της αμερικανικής αβάν-γκαρντ

Οθόνες / Τζον Κασσαβέτης: «Το καλύτερο location στον κόσμο είναι το ανθρώπινο πρόσωπο»

Γεννήθηκε σαν σήμερα ο Ελληνοαμερικανός σκηνοθέτης και ηθοποιός που έγραψε ιστορία στον κινηματογράφο με σπουδαίες ταινίες όπως οι «Μια γυναίκα εξομολογείται», «Νύχτα Πρεμιέρας», «Γκλόρια» και πολλές ακόμα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η συγκλονιστική «Φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ακούγεται από σήμερα και στην Αθήνα

Οθόνες / Η συγκλονιστική «Φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ακούγεται από σήμερα και στην Ελλάδα

Ένα 6χρονο κορίτσι «φωνάζει» το πιο δυνατό αντιπολεμικό μήνυμα, οι Έλληνες διασκευάζουν Ντίκενς (και το κάνουν πολύ καλά) και άλλες πέντε ταινίες που μπορείτε να δείτε από σήμερα στα σινεμά.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Σινεμά από το μέλλον, για δύο εβδομάδες στην Αθήνα

Οθόνες / Σινεμά από το μέλλον, για δύο εβδομάδες στην Αθήνα

Το Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου της Αθήνας επιστρέφει. Για δύο εβδομάδες θα δούμε μερικές από τις πιο ενδιαφέρουσες ταινίες σύχρονων δημιουργών, παράλληλα με αποκατεστημένες κλασικές που άφησαν εποχή.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Beatles νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων

Daily / Beatles νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων

Η μυθική σειρά οκτώ (συν ένα) επεισοδίων που διασχίζει ολόκληρη την εξωπραγματική διαδρομή του πιο σημαντικού και πιο λατρεμένου συγκρότημα στην ιστορία, επέστρεψε στο Disney + σε νέα, αποκατεστημένη εκδοχή με πεντακάθαρη εικόνα και κρυστάλλινο ήχο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Barry Lyndon»: Η μεγαλειώδης ύβρις ενός όμορφου αριβίστα

Οθόνες / «Barry Lyndon»: Η μεγαλειώδης ύβρις ενός όμορφου αριβίστα

Πενήντα χρόνια μετά την πρώτη προβολή της, η ταινία του Στάνλεϊ Κιούμπρικ παραμένει ένα μεγάλο εικαστικό αριστούργημα και σίγουρα μία από τις ωραιότερες ταινίες που γυρίστηκαν ποτέ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Νταβίντ Πάμπλος: « Το Μεξικό βυθίζεται στη βία εδώ και πολλά χρόνια»

Οθόνες / Νταβίντ Πάμπλος: «Το Μεξικό βυθίζεται στη βία εδώ και πολλά χρόνια»

Βία, καρτέλ ναρκωτικών, τρόμος παντού, σκλάβοι του σεξ αλλά και queer έρωτες στο Μεξικό του σήμερα. Αυτό είναι το σκηνικό της συγκλονιστικής ταινίας «Στον δρόμο» που είδαμε στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης. Ο Μεξικανός σκηνοθέτης μίλησε στη LiFO για τη ζωή στο Μεξικό αλλά και για την τόλμη που χρειάστηκε να γυρίσει μια ταινία με ένα τόσο επικίνδυνο για τη χώρα του θέμα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το μέλλον που προφήτευσε το «Ghost in the shell» είναι εδώ

Μουσική / Το μέλλον που προφήτευσε το «Ghost in the shell» είναι εδώ

Το 1995, όταν βγήκε στους κινηματογράφους το διάσημο άνιμε του Mamoru Oshii, οι αναφορές του στην ΑΙ ακούγονταν εξωγήινες. Σήμερα, μοιάζει πιο επίκαιρο και σύγχρονο από ποτέ. Το ίδιο και το σάουντρακ του Kenji Kawai. Σε λίγες μέρες προβάλλεται ξανά στην Αθήνα.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Βιμ Βέντερς: «Είμαι αισιόδοξος για το σινεμά, ο κόσμος σιχάθηκε το streaming»

Οθόνες / Βιμ Βέντερς στη LifO: «O κόσμος σιχάθηκε το streaming»

Με αφορμή το αφιέρωμα στο έργο του που είδαμε στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση, ο Γερμανός σκηνοθέτης μάς μίλησε για την εκλεκτική συγγένεια που νιώθει με την Ιαπωνία και για τον τρόπο που του αρέσει να κάνει ταινίες, ενώ εξέφρασε την αισιοδοξία του για την επιστροφή του κοινού στις κινηματογραφικές αίθουσες.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ

σχόλια

4 σχόλια
Ειναι απολαυστικο, ασταματητο κλαμα κι ακατασχετα γελια ταυτοχρονα. Μπραβο κοριτσια, εισασταν ενα βημα πριν το γκρεμο και βαδισατε μπρος, το ειπε καποτε ο ιδεολογικος σας πατερας. Κι αυτος, ελληνας το παιζε.