H Ζαν Μορό στην Ελλάδα τον Οκτώβριο του 1965

H Ζαν Μορό στην Ελλάδα τον Οκτώβριο του 1965 Facebook Twitter
1
H Ζαν Μορό στην Ελλάδα τον Οκτώβριο του 1965 Facebook Twitter
Ζαν Μορό, Θόδωρος Ρουμπάνης

Δεν ήταν η πρώτη φορά που η Ζαν Μορό θα ερχόταν στην Αθήνα, τον Οκτώβριο του 1965. Θα ήταν όμως η πρώτη που θα ερχόταν για το γύρισμα μιας ταινίας, τον Ναύτη του Γιβραλτάρ του Άγγλου σκηνοθέτη Τόνι Ρίτσαρντσον, με σενάριο δανεισμένο από τη νουβέλα τής Μαργκερίτ Ντυράς με τον ίδιο τίτλο.

Όπως είχε γράψει και η εφημερίδα Ελευθερία, στο φύλλο της 22ας Οκτωβρίου 1965:

«Ο Όρσον Ουέλλες και η Ζαν Μορώ αναμένονται στην Αθήνα. Είναι οι πρωταγωνιστές της ταινίας Ο Ναύτης του Γιβραλτάρ του Τόνι Ρίτσαρντσον, που σκηνές της θα γυριστούν στην Ελλάδα και συγκεκριμένα σε ορισμένα νησιά του Αιγαίου. Υπολογίζεται ότι το γύρισμα αυτών των σκηνών θα διαρκέσει 20 μέρες. Την Ζαν Μορώ και τον Όρσον Ουέλλες θα συνοδεύουν οι ξένοι ηθοποιοί Ίαν Μπάνεν, Φάουστο Τότσι, και Μάσσιμο Σερκιέλι. Θα έρθει επίσης και ο διευθυντής φωτογραφίας του συνεργείου Ραούλ Κουτάρ. Στην ταινία θα παίξει και ο νέος έλλην ηθοποιός Θ. Ρουμπάνης.

Η Ζαν Μορώ έχει ξαναέλθει πριν από τρία χρόνια στην Ελλάδα, με την συνοδεία του διευθυντού του μεγάλου παρισινού οίκου ραπτικής Πιέρ Καρντέν. Είχε τότε πραγματοποιήσει μεγάλη κρουαζιέρα στα ελληνικά νησιά, όπου η παρουσία της μαζί με τον Πιέρ Καρντέν είχε απασχολήσει τις στήλες του διεθνούς Τύπου. Ο Όρσον Ουέλλες έρχεται στην Ελλάδα για πρώτη φορά».

H Ζαν Μορό στην Ελλάδα τον Οκτώβριο του 1965 Facebook Twitter
Στη Λαγουδέρα, στην Ύδρα, η Ζαν Μορό, μαζί με τον Θόδωρο Ρουμπάνη και τον πρωταγωνιστή Ίαν Μπάνεν

Τα γυρίσματα της ταινίας τού Τόνι Ρίτσαρντσον ήταν περιπετειώδη, αφού κάποια στιγμή η Ζαν Μορό αρρώστησε, ενώ χαρακτηρίστηκαν και από τις διάφορες ερωτικές ιστορίες που συνέβησαν ή εξελίχθηκαν κατά τη διάρκειά τους.

Αυτά τα «σκάνδαλα» δεν περνούσαν ούτε τότε απαρατήρητα από τον Τύπο και για να φτάσει, μάλιστα, να τα σχολιάσει ακόμη και ο Γιάννης Μπακογιαννόπουλος στην κριτική του για την ταινία (5 Απριλίου 1967), και πάλι στην Ελευθερία, φανταστείτε τι έκταση είχαν πάρει:

«Ο Τύπος μάς τάραξε στις πληροφορίες, εδώ και μερικούς μήνες, για όλες τις ιδιωτικές ερωτικές περιπλοκές που συνέβησαν κατά το γύρισμα του Ναύτη του Γιβραλτάρ. Ο Άγγλος Τόνι Ρίτσαρντσον ήλθε στη Μεσόγειο για το γύρισμα της ταινίας, στην οποία έπαιξε και η σύζυγός του Βανέσα Ρεντγκρέιβ. Όμως ο Ρίτσαρντσον χώρισε με τη Βανέσα εξαιτίας της πρωταγωνίστριας Ζαν Μορό, με την οποία άλλωστε έπλεξε τρυφερό ειδύλλιο κι ένας κομπάρσος-ναύτης του Γιβραλτάρ, ο Θόδωρος Ρουμπάνης».

H Ζαν Μορό στην Ελλάδα τον Οκτώβριο του 1965 Facebook Twitter
Η Ζαν Μορό στα μπουζούκια, δίπλα στον Γιώργο Ζαμπέτα!

Και συνεχίζει σε σχέση με την ταινία ο Μπακογιαννόπουλος:

«Οι αντιστοιχίες των ερωτικών αυτών παιχνιδιών με το θέμα και τα επεισόδια της ταινίας είναι κάτι παραπάνω από συμπτωματικές. Ο Ρίτσαρντσον διαλέγοντας το μυθιστόρημα της Μαργκερίτ Ντυράς αισθανόταν σίγουρα να προσελκύεται από τρία στοιχεία γοητευτικά και μαζί διαλυτικά. Πρώτον, το κάλεσμα του νότου, του φωτός και της θάλασσας, που τρώει τα σκληρά πλαίσια μιας ζωής τυπικής και βγάζει αμετάκλητα στη επιφάνεια τις πιο βαθιές και απωθημένες επιθυμίες. Δεύτερον, τον έρωτα μέσα από το άγνωστο πρόσωπο μιας γυναίκας με αστάθμητες κινήσεις, που το μυστήριό της τρέφεται και φουσκώνει μαζί με τα τρία λευκά πανιά στον πελαγίσιο άνεμο. Και τρίτον την αναζήτηση, θελκτική, εκνευριστική και εξαντλητική, το πανάρχαιο αυτό παιχνίδι του ανθρώπου, του εξερευνητή, του θαλασσοπόρου, που άλλοτε κρύφτηκε κάτω από το πρόσχημα του κέρδους, κι άλλοτε ντύθηκε το αίνιγμα ενός προσώπου.(...)

cover
Μαργκερίτ Ντυράς, Ο Ναύτης του Γιβραλτάρ, εκδόσεις Έξαντας

Το κεντρικό λοιπόν πρόβλημα, τόσο για την πλούσια Αμερικανίδα, όσο και για τον Άγγλο, που απαρνήθηκε ξαφνικά την τυπική ζωή, για την ατέρμονη περιπέτεια είναι καθαρά υπαρξιακό, και σχετίζεται με το κυνήγι μιας αδέσμευτης, ακηλίδωτης από συμβιβασμούς ευτυχίας.(...)».

Δεν έχω διαβάσει το βιβλίο της Ντυράς, που έχει κυκλοφορήσει από τον Εξάντα, το 1986, αλλά έχω δει την ταινία πριν χρόνια και, απ' όσο μπορώ να ανακαλέσω, βλέπεται μόνο σαν μια απλή ερωτική περιπέτεια, χωρίς ιδιαίτερες αξιώσεις. Μένουν φυσικά τα θαυμάσια ελληνικά πλάνα, βεβαίως η μουσική του Antoine Duhamel (με το τραγούδι του C. Bassiak) και οπωσδήποτε η παρουσία της Ζαν Μορό, που τότε βρισκόταν στη χρυσή εποχή της και ήταν χάρμα ιδέσθαι.

H Ζαν Μορό στην Ελλάδα τον Οκτώβριο του 1965 Facebook Twitter
Η Ζαν Μορό στο αεροδρόμιο του Ελληνικού, 27 Οκτωβρίου 1965
H Ζαν Μορό στην Ελλάδα τον Οκτώβριο του 1965 Facebook Twitter
Η Ζαν Μορό στην παραλία της Αγίας Μαρίνας (μετά τη Βάρκιζα), στη διάρκεια των γυρισμάτων του Ναύτη του Γιβραλτάρ
Οθόνες
1

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ζαν Μορό: η πασιονάρια του γαλλικού σινεμά

Πέθανε Σαν Σήμερα / Ζαν Μορό: Η πασιονάρια του γαλλικού σινεμά

Η σπουδαία Γαλλίδα ηθοποιός που έζησε με έμπνευση και ενέργεια για το παρόν και πέθανε σαν σήμερα το 2017 απεχθανόταν τις μελό αναδρομές στο παρελθόν, τις γενικές ερωτήσεις και την ανοησία.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τζόυς Ευείδη

Οι Αθηναίοι / Τζόυς Ευείδη: «Φαίνομαι πολύ κουλ; Μπα, ρόλος είναι»

Αν της είχαν κάνει στο θέατρο όσες επαγγελματικές προτάσεις είχε ως σερβιτόρα, θα ήταν η Βουγιουκλάκη – όπως λέει. Κι αν και συχνά αυτολογοκρίνεται, δεν κρύβεται πίσω από τις λέξεις. Είναι μια αγαπητή κωμική ηθοποιός, που κάποτε ήθελε να παίξει δραματικούς ρόλους. Και είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Sonny boy: Ο Αλ Πατσίνο με τα δικά του λόγια

Pulp Fiction / Sonny boy: Ο Αλ Πατσίνο με τα δικά του λόγια

Mε αφορμή την βιογραφία του που μόλις κυκλοφόρησε στα Ελληνικά, ανατρέχουμε στη ζωή και την καριέρα του κορυφαίου σταρ, που προσπάθησε πολύ να αποφύγει τη διασημότητα, αλλά, ευτυχώς για εμάς, απέτυχε.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Είναι «καταραμένη» η κινηματογραφική βιογραφία του Μάικλ Τζάκσον;

Οθόνες / Είναι «καταραμένη» η κινηματογραφική βιογραφία του Μάικλ Τζάκσον;

Νέα αναβολή πήρε η ταινία «Michael» ενώ η παραγωγή ανακοίνωσε την έναρξη επιπλέον γυρισμάτων, τα οποία ενδεχομένως θα επιχειρήσουν να ασχοληθούν με τις βαριές κατηγορίες εις βάρος του αείμνηστου «Βασιλιά της ποπ».
THE LIFO TEAM
Τι είναι το IMAX που, μετά τη Θεσσαλονίκη, έρχεται και στην Αθήνα

Οθόνες / Τι είναι το IMAX που, μετά τη Θεσσαλονίκη, έρχεται και στην Αθήνα

Η ανακοίνωση των Village Cinemas γεμίζει χαρά τους Αθηναίους σινεφίλ που πρόκειται να αποκτήσουν τη δική τους αίθουσα IMAX. Τι είναι, όμως, η τεχνολογία IMAX και γιατί μέχρι πρότινος είχε μόνο η Θεσσαλονίκη πιστοποιημένη αίθουσα;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ερωτικές ιστορίες κάτω από τα αστέρια στο Cine Paris

Οθόνες / Ερωτικές ιστορίες κάτω από τα αστέρια στο Cine Paris

Ένα υπέροχο κινηματογραφικό αφιέρωμα στο στέκι της Πλάκας, με παλιές δόξες, όπως το «Brief Encounter» και το «Roman Holiday» αλλά και πιο σύγχρονες, όπως το κομψοτέχνημα «In the Mood for Love» και το σπαραχτικό «Cold War».
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Βασίλη και Δάφνη, πώς γυρίσατε την πιο αφοπλιστική ερωτική σκηνή του ελληνικού σινεμά;

Lifo Videos / Βασίλη και Δάφνη, πώς γυρίσατε την πιο αφοπλιστική ερωτική σκηνή του ελληνικού σινεμά;

Ο βραβευμένος σκηνοθέτης και σεναριογράφος Βασίλης Κεκάτος, μαζί με την πρωταγωνίστριά του, Δάφνη Πατακιά, μιλούν για όσα έζησαν στα γυρίσματα της ταινίας «Οι άγριες μέρες μας» – μιας ιστορίας με χαρακτήρες που είναι «γλυκά τσογλανάκια».
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
«Made in Vain»: Γιατί ένας άνθρωπος θέλει να γίνει bodybuilder;

Οθόνες / «Made in Vain»: Γιατί ένας άνθρωπος θέλει να γίνει bodybuilder;

Ένα αποκαλυπτικό ελληνικό ντοκιμαντέρ που αποτυπώνει την ωμή αλήθεια για το άθλημα του bodybuilding –έναν κόσμο όπου δοκιμάζονται τα όρια σώματος και πνεύματος– έρχεται στις αίθουσες την Πέμπτη 29 Μαΐου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Είναι η «Κιούκα» η «ελληνική ταινία της χρονιάς»;

The Review / Τι είναι αυτό που κάνει την ταινία «Κιούκα» να συζητιέται τόσο;

O Χρήστος Παρίδης συνομιλεί με τη Βένα Γεωργακοπούλου για την ταινία «Κιούκα: Πριν το τέλος του καλοκαιριού» του 31χρονου Κωστή Χαραμουντάνη. Πώς καταφέρνει το όραμα ενός millennial σκηνοθέτη να ξεχωρίζει στο σύγχρονο ελληνικό σινεμά — και γιατί αξίζει την προσοχή μας;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ρίτσαρντ Γκιρ: Η αβάσταχτη γοητεία της σεμνότητας 

Οθόνες / Ρίτσαρντ Γκιρ: Η αβάσταχτη γοητεία της σεμνότητας 

Με αφορμή την έξοδο του «Oh, Canada» στις εγχώριες αίθουσες, ανατρέχουμε στο σύνολο της καριέρας ενός σταρ που οι περισσότεροι θεωρούμε δεδομένο, ίσως επειδή όσα κάνει στην οθόνη φαντάζουν τόσο ανεπιτήδευτα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ