Κριτική για το "Οστέα Ξηρά Σφόδρα" του Περικλή Μουστάκη

Κριτική για το "Οστέα Ξηρά Σφόδρα" του Περικλή Μουστάκη Facebook Twitter
1
Κριτική για το "Οστέα Ξηρά Σφόδρα" του Περικλή Μουστάκη Facebook Twitter
Τα ξηρά οστά είναι ο λαός του Ισραήλ που, κατακτημένος από τον Ναβουχοδονόσoρα, είχε χάσει την ελπίδα της ελευθερίας και της σωτηρίας του.

Η εικόνα της προφητείας του Ιεζεκιήλ με τα ξηρά οστά (Ιεζεκιήλ 37, 1-14) είναι εκπληκτικής δύναμης, μια σύλληψη που μόνο οι πιο σκοτεινοί ποιητές θα μπορούσαν να οραματιστούν, ο Δάντης, ο Ιερώνυμος Μπος και ο Ντίρερ ή κάποιος σπουδαίος των κινηματογραφικών εφέ σε ταινία επιστημονικής φαντασίας: ο Θεός, ως πνεύμα, οδηγεί τον Προφήτη σε μια πεδιάδα γεμάτη από ανθρώπινα οστά. Σ' αυτό τον κρανίου τόπο θα πάρει εντολή να απευθυνθεί στα οστά και να τους πει ότι ο Θεός θα τους δώσει νεύρα, σάρκες, δέρμα και, εν τέλει, πνεύμα ζωής. Ο Ιεζεκιήλ κάνει αυτό που του είπε ο Κύριος και, ιδού, γίνεται σεισμός και τα οστά βρίσκουν τη θέση τους. Οι όρθιοι σκελετοί, στη συνέχεια, ανακτούν σάρκες και δέρμα – μπορούμε να τους φανταστούμε σαν έναν τρομακτικό στρατό ανθρώπων χωρίς μάτια.


Αλλά το όραμα συνεχίζεται: ο Κύριος υποδεικνύει στον Ιεζεκιήλ να γίνει κάτι σαν δόκτωρ Φρανκενστάιν, να καλέσει εκ μέρους του το Πνεύμα που θα δώσει ζωή στους νεκρούς. Έτσι και γίνεται – ο Προφήτης θα βρεθεί εν μέσω ενός πλήθους νεκραναστημένων. Κανονικά ζόμπι.
Τέλος του οράματος, αλλά όχι και της συνομιλίας του Προφήτη με τον Θεό – γιατί ο Θεός εξηγεί αμέσως μετά ότι το όραμα είχε μεταφορική σημασία. Τα ξηρά οστά είναι ο λαός του Ισραήλ που, κατακτημένος από τον Ναβουχοδονόσoρα, είχε χάσει την ελπίδα της ελευθερίας και της σωτηρίας του. Ο Θεός θα τον στήσει στα πόδια του και θα του δώσει ξανά ζωή. «Και τότε θα μάθετε ότι εγώ είμαι ο Κύριος, όταν θα ανοίξω τους τάφους σας και θα βγάλω τον λαό μου μέσα από τα μνήματά του».

Ζούμε μια εποχή γενικευμένης δυστυχίας, ασχήμιας, αδικίας, φτώχειας, γιατί να πρέπει να υποστούμε δοκιμασίες σαν κι αυτή στο θέατρο;


Αυτή την «πολιτική» αλληγορία της αιχμαλωσίας ο Περικλής Μουστάκης τη μεταγράφει σε μια περφόρμανς για το απαρηγόρητο της ύπαρξης, της παράλογης ύπαρξης, της στοιχειωμένης από τη γνώση της χαίνουσας μαύρης τρύπας που στο τέλος θα καταπιεί τα πάντα.


Ο σκηνικός χώρος καλύπτεται στο βάθος από τη διαφήμιση ενός προϊόντος – με ένα όμορφο μοντέλο να δεσπόζει στις υποσχέσεις για ελαστικό δέρμα, γερά οστά και αρθρώσεις (τη διαμόρφωση του σκηνικού χώρου έκανε η Ελένη Σουμή). Τα αριστερά και δεξιά όρια της σκηνής καλύπτουν πολυάριθμα ανθοδοχεία με πολύχρωμα πλαστικά λουλούδια. Μπροστά στο κέντρο κείτεται νεκρός ο Περικλής Μουστάκης με λευκό κοστούμι.


Η τελετή αποχαιρετισμού του εκλιπόντος αρχίζει. Μια γυναίκα με αυτοματική κίνηση, κενό βλέμμα και ανοιχτό στόμα γεμίζει ποτήρια με κονιάκ και τα περιφέρει προς τους θεατές, σηκώνει και αφήνει τους δίσκους, ρίχνει ξίδι σε μια λεκάνη (με το οποίο θα πλύνει το μέτωπο του νεκρού, καθώς άλλοτε το έθιμο απαιτούσε να τον πλύνουν και να τον ξυρίσουν). Στο τέλος της βωβής παντομίμας της θα στρώσει ένα λευκό σεντόνι (νεκρική οθόνη) και θα πέσει για ύπνο. Μάλλον πρόκειται για ειρωνικό σχόλιο σ' αυτό που υποστηρίζει η χριστιανική πίστη, ότι ο θάνατος είναι ύπνος (εξού και τα νεκροταφεία αποκαλούνται κοιμητήρια) που θα κρατήσει έως τη Δευτέρα Παρουσία του Κυρίου.

Κριτική για το "Οστέα Ξηρά Σφόδρα" του Περικλή Μουστάκη Facebook Twitter
Ο Θεός θα τον στήσει στα πόδια του και θα του δώσει ξανά ζωή. « Ο Κύριος υποδεικνύει στον Ιεζεκιήλ να γίνει κάτι σαν δόκτωρ Φρανκενστάιν, να καλέσει εκ μέρους του το Πνεύμα που θα δώσει ζωή στους νεκρούς. Έτσι και γίνεται – ο Προφήτης θα βρεθεί εν μέσω ενός πλήθους νεκραναστημένων. Κανονικά ζόμπι.


Εν τω μεταξύ, μπροστά σ' ένα τραπέζι περίπου στο μέσο της σκηνής ο Θανάσης Δόβρης, ως καθυστερημένος, παίζει μ' ένα μπουκαλάκι με χάπια, βάζει φυσιολογικό ορό με μια σύριγγα στη μύτη του, πίνει γουλιές κρασί από ένα ποτήρι μπροστά του, επιδίδεται σε μια χορογραφία ανθρώπου σε κατάσταση προχωρημένης παράνοιας, κάνει ό,τι μπορεί για να προκαλέσει αποστροφή στους θεατές. Ένας ακόμη ηθοποιός εισέρχεται και αμίλητος κάθεται απέναντί του για να μετρήσει, επίσης με μηχανικές κινήσεις, χαρτονομίσματα και αποκόμματα εισιτηρίων, ελέγχοντας κατά στιγμές ποτήρια κρασιού μέσα σ' έναν χαρτοφύλακα. Αφού έχει περάσει μισή ώρα, και η απελπισία από την επίθεση ασχήμιας που δεχόμαστε μεγαλώνει, ο Δόβρης αρχίζει να ερμηνεύει την προφητεία του Ιεζεκιήλ με τόσο δυνατή φωνή, που θες να κλείσεις τ' αυτιά σου. Σε λίγο, ωστόσο, το volume θα πέσει, αφού ο λόγος ακούγεται μέσα από ένα βάζο που στηρίζει στο στόμα του ο ηθοποιός.

Τότε η κοπέλα που όλη αυτή την ώρα ήταν ξαπλωμένη πάνω στο πιάνο, με νυφικό σαν σάβανο, και μας κοιτούσε με ανοιχτά μάτια, αρχίζει να ερμηνεύει την προφητεία στη γλώσσα των Εβδομήκοντα. Μετά θα αρχίσει να κλαίει και να ωρύεται για κάποια ώρα που φαίνεται αιώνας. Τότε θα εμφανιστεί ο ταχυδακτυλουργός Fanua για να κάνει τρικ (μερικά με τη συμμετοχή των θεατών) που θα ελαφρύνουν λίγο τη βαριά ατμόσφαιρα στην αίθουσα.

Το νευρικό γέλιο ορισμένων από το κοινό επιβεβαιώνει ότι δεν ένιωσα μόνον εγώ άσχημα απ' ό,τι προηγήθηκε επί σκηνής.

Η παράσταση ολοκληρώνεται με την ερμηνεία ενός κειμένου, με ασυνήθιστα όμορφα ελληνικά (μια Ελληνική, χαμένη πια στις μέρες μας) του Χρήστου Μαλεβίτση. Η θύμηση, έπειτα από πολλά χρόνια, του αδελφού του, που πέθανε τριών χρόνων, τον ωθεί να γράψει για την απελπισία της απώλειας, την Απουσία που κανείς λόγος Θεού ή ανθρώπων δεν μπορεί να παρηγορήσει. Κι όμως, γράφοντας, κάτι καλό συμβαίνει – και είναι κρίμα που ο παρηγορητικός του λόγος ακούγεται λίγο πριν από το τέλος της παράστασης.

Κριτική για το "Οστέα Ξηρά Σφόδρα" του Περικλή Μουστάκη Facebook Twitter
Αυτή την «πολιτική» αλληγορία της αιχμαλωσίας ο Περικλής Μουστάκης τη μεταγράφει σε μια περφόρμανς για το απαρηγόρητο της ύπαρξης, της παράλογης ύπαρξης, της στοιχειωμένης από τη γνώση της χαίνουσας μαύρης τρύπας που στο τέλος θα καταπιεί τα πάντα.


Ζούμε μια εποχή γενικευμένης δυστυχίας, ασχήμιας, αδικίας, φτώχειας, γιατί να πρέπει να υποστούμε δοκιμασίες σαν κι αυτή στο θέατρο; Προς τι αυτή η επίθεση ενάντια σε ό,τι δικαιώνει την τέχνη, στη δύναμή της να απαλύνει τον πόνο, να δίνει νόημα στο παράλογο και πίστη ότι, ναι, παρ' όλα αυτά, αξίζει να περιμένουμε κάθε μέρα τον ήλιο να ανατείλει;


Με αφορμή την παράσταση κυκλοφορεί ένα τευχίδιο με τίτλο «Κουαρτέτο για το τέλος του χρόνου» του Γιώργου Κοροπούλη. Πού και πώς χάθηκε στη σκηνική πράξη το πνεύμα του ποιητή;


Σηκώνω τα χέρια ψηλά. Το έχει διατυπώσει μοναδικά σ' ένα κείμενό του ο μαθηματικός και φιλόσοφος Μπέρτραντ Ράσελ («Το "πιστεύω" ενός ελεύθερου ανθρώπου», 1903, από το 7+1 Κείμενα για την ελευθερία της σκέψης, εκδ. Εκκρεμές, 2015) που πλέκει το εγκώμιο της τραγωδίας, υπερασπίζεται την ελεύθερη ζωή εναντίον των λεγεώνων του «Θανάτου, της Οδύνης και της Απελπισίας» και υπεραμύνεται ενός «δημιουργικού ιδεαλισμού». Ο Θάνατος και η μεταβολή, το ανέκκλητο του παρελθόντος και η αδυναμία του ανθρώπου να αντισταθεί στην τυφλή βία με την οποία το σύμπαν μεταπίπτει από τη μία ματαιότητα στην άλλη δίνουν στην ύπαρξη μια ιερή διάσταση, «μια ακαταμάχητη αίσθηση δέους, ένα αίσθημα του απεριόριστου, του απύθμενου, του ανεξάντλητου μυστηρίου της ύπαρξης, όπου, σαν από ανεξήγητη σύζευξη με τον πόνο, εκείνος που υποφέρει βρίσκεται, χάρη στα δεσμά της οδύνης, δεμένος με τον κόσμο». Αν η τέχνη έχει κάποιο ρόλο, αυτός δεν μπορεί να είναι άλλος από το να υπηρετήσει αυτήν ακριβώς την ιερή διάσταση.

Κριτική για το "Οστέα Ξηρά Σφόδρα" του Περικλή Μουστάκη Facebook Twitter

Ιnfo:

Οστέα Ξηρά Σφόδρα Σκην.: Περικλής Μουστάκης Πρωταγωνιστούν: Περικλής Μουστάκης, Θανάσης Δόβρης, Σπύρος Αλιδάκης, Ελένη Γαρυφαλλή, Ντίνα Σταματοπούλου και ο ταχυδακτυλουργός Fanua.
Κυκλάδων 11 & Κεφαλληνίας, Κυψέλη,
210 8217877
22/3-9/5, Δευτ., Τρ. 21:00 Εισ.: €12-16.

 

Το άρθρο είναι από την έντυπη έκδοση της LIFO.

1

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Χρήστος Λούλης: «Ανήκω στη γενιά που δούλεψε σε ένα κακοποιητικό θέατρο»

Θέατρο / Χρήστος Λούλης: «Ανήκω στη γενιά που δούλεψε σε ένα κακοποιητικό θέατρο»

25 χρόνια πριν, συμμετείχε στην παράσταση «Καθαροί πια» που σκηνοθέτησε ο Λευτέρης Βογιατζής. Σήμερα επιστρέφει στο σκληρό έργο της Σάρα Κέιν, έχοντας διαγράψει μια πορεία γεμάτη πρωταγωνιστικούς ρόλους. Τι τον κρατά ακόμα στο θέατρο; Πώς άλλαξε η δουλειά του; Τι θυμάται από τους παλιούς δασκάλους; Πώς ερωτεύτηκε ξανά το θέατρο; Ο σπουδαίος ηθοποιός μιλά για όλα στη LiFO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Εικαστικά / Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Από την έκθεση με τις φωτογραφίες της Φρίντα Κάλο μέχρι τις άπειρες συναυλίες: Αυτά τα 22 events αξίζουν την προσοχή σας στην αγαπημένη πόλη της Θεσσαλονίκης.
ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ, ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ & ΧΡΗΣΤΟ ΠΑΡΙΔΗ
Βαγγέλης Μουλαράς: «Θέλω ο κόσμος να ξεχνιέται κι εγώ να είμαι πιο αληθινός από ποτέ»

Θέατρο / Βαγγέλης Μουλαράς: «Θέλω ο κόσμος να ξεχνιέται»

Ο stand-up κωμικός μιλά για τη μετάβαση από το «Δέκα με τόνο» στη νέα του παράσταση, για την ελευθερία της σκηνής, για τις κόντρες της κοινότητας των κωμικών, για την «τυραννία του hook» στα social και για τον μύθο του cancel στην Ελλάδα.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Η Άννα Μαρία Παπαχαραλάμπους πιο ελεύθερη από ποτέ

Θέατρο / Η Άννα Μαρία Παπαχαραλάμπους πιο ελεύθερη από ποτέ

Κατήγγειλε δημόσια τη σεξουαλική παρενόχληση που υπέστη στο θέατρο, φέρνοντας στη Δικαιοσύνη την πιο πολύκροτη υπόθεση του ελληνικού MeToo. Σήμερα σκηνοθετεί και παίζει στο θέατρο, ενώ ο τηλεοπτικός της ρόλος διαφέρει πολύ απ' ό,τι έχει κάνει ως τώρα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Cleansed: Πώς μπορεί αυτό το έργο ακραίας βίας να μιλά για την αγάπη; 

Θέατρο / Ένα έργο ακραίας βίας. H Σάρα Κέιν έλεγε πως είναι μια ιστορία αγάπης

Το κοινό λιποθυμά ή φεύγει από τις αίθουσες. Οι κριτικοί διχάζονται για την αξία του. Στην Ελλάδα, φέτος, μετά το ανέβασμα του «Cleansed» το 2001 από τον Λευτέρη Βογιατζή, θα έχουμε την ευκαιρία να το δούμε ξανά σε σκηνοθεσία Δημήτρη Καραντζά. Ποια είναι ιστορία του; Τι κρύβεται πίσω από την τόση βία;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Λένα Παπαληγούρα

Θέατρο / Λένα Παπαληγούρα: «Όταν έχεις δυο παιδιά μαθαίνεις να κάνεις οικονομία δυνάμεων»

Η συνεργασία της με τον Τόμας Οστερμάιερ στον «Εχθρό του λαού», η ζωή με τα δυο της παιδιά, η δύναμη που χρειάζονται οι γυναικες σε έναν κόσμο που συχνά τις αδικεί. Μία από τις πιο αξιόλογες ηθοποιούς της γενιάς της μιλά για όλα στη LifO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ευαγγελία Ράντου χόρεψε με τους καλύτερους. Τώρα θέλει να δει το νησί της να χορεύει

Χορός / Η Ευαγγελία Ράντου χόρεψε με τους καλύτερους. Τώρα θα κάνει το νησί της να χορεύει

Η διακεκριμένη χορεύτρια επέστρεψε στην Κέρκυρα, ίδρυσε το Garage21 και διοργανώνει το ION_on move, ένα φεστιβάλ που φιλοδοξεί να μεταδώσει στην κοινότητα την αγάπη για τον σύγχρονο χορό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ιώκο Ιωάννης Κοτίδης: «Μοιράσου το τραύμα, αλλιώς δεν θα φύγει»

Θέατρο / Ιώκο Ιωάννης Κοτίδης: «Πώς να κάνεις το τραύμα, ουλή»

Με αφορμή τον ρόλο του ως ενός θύματος βιασμού που ζητά δικαίωση σε ένα «ναρκοθετημένο» δικαστήριο, o ηθοποιός μιλάει για τον τρόπο που προσέγγισε τη σεξουαλική βία σε μια παράσταση δύσκολη, αλλά και «μοιρασιάς».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ντέπυ Γοργογιάννη: «Ο intimacy coordinator θα ενταχθεί και στη δική μας κουλτούρα»

Θέατρο / Πώς γυρίζουμε σήμερα μια σκηνή βιασμού;

Το θέατρο και ο κινηματογράφος διεθνώς επανεξετάζουν τον τρόπο με τον οποίο στήνονται οι ερωτικές και βίαιες σκηνές: μέχρι ποιο σημείο μπορεί να εκτεθεί ένα σώμα; Η Ντέπυ Γοργογιάννη εξηγεί τον ρόλο του intimacy coordinator και τον τρόπο που τίθενται τα όρια.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Αγγελική Στελλάτου

Οι Αθηναίοι / Αγγελική Στελλάτου: «Έχει σημασία να μιλήσω για μένα;»

Το άστρο της ξεχώρισε δίπλα στον Δημήτρη Παπαιωάννου τα πρώτα χρόνια της Ομάδας Εδάφους. Μετά, διέγραψε τη δική της αταλάντευτη πορεία. Η Αγγελική Στελλάτου αφηγείται τη ζωή της στη LiFO, αν και πιστεύει ότι δεν «έχει σημασία να μιλάμε για εμάς σε έναν κόσμο όπου συμβαίνουν πράγματα τρομακτικά»
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Αντώνης Αντωνόπουλος διαβάζει την «Τελευταία μαγνητοταινία του Κραπ» του Σάμιουελ Μπέκετ

Lifo Videos / Ο Αντώνης Αντωνόπουλος διαβάζει την «Τελευταία μαγνητοταινία του Κραπ»

Σε ένα από τα σημαντικότερα έργα του Σάμιουελ Μπέκετ, μια σπουδαία μελέτη για τη θνητότητα, τη δημιουργικότητα και τη μνήμη, ένας 69χρονος άνδρας κάθεται μόνος του στα γενέθλιά του και ακούει ηχογραφήσεις του παρελθόντος του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ήρα Κατσούδα: «Ένα αστείο δεν μπορεί να καταστρέψει τον κόσμο»

Θέατρο / Ήρα Κατσούδα: «Ένα αστείο δεν μπορεί να καταστρέψει τον κόσμο»

Η stand up κωμικός μιλά για την ελευθερία που κρύβεται στις «άχρηστες σκέψεις», για τη θέση των γυναικών στην κωμωδία και για το πώς το γέλιο μπορεί να γίνει εργαλείο αυτογνωσίας, χωρίς να χάνει ποτέ τη χαρά του.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
«Kontakthof»: Το έργο της Pina Bausch στο Εθνικό Θέατρο με ελληνικό θίασο

Χορός / «Kontakthof»: Το έργο της Pina Bausch στο Εθνικό Θέατρο με ελληνικό θίασο

Το έργο-σταθμός της γυναίκας που ανανέωσε την τέχνη του χορού δεν σταμάτησε από τα '70s να συναρπάζει το κοινό και να παραμένει «νέο» και επίκαιρο. Αυτόν τον Δεκέμβριο το Pina Bausch Foundation αναβιώνει τo «Kontakthof» στο Εθνικό Θέατρο με Έλληνες ηθοποιούς. Η LiFO μπήκε στις πρόβες και μίλησε με τους βασικούς συντελεστές.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ