10 κουζίνες άξιες για Oscar

10 κουζίνες άξιες για Oscar Facebook Twitter
2

 

Αν οι ταινίες είναι μια απόλαυση κυρίως οπτική και ακουστική, οι κουζινες στις ταινίες καλύπτουν μια τελειώς διαφορετική λαχτάρα. Πολύ περισσότερο από τις κρεβατοκάμαρες και τα σαλόνια, οι κινηματογραφικές κουζίνες τρέφουν την ηδονοβλεπτική μας περιέργεια σχετικά με τις καθημερινές ζωές των ηρώων της μεγάλης οθονης. Εν όψει και των Oscar ας επισκεφθούμε για ένα σνακ τις υπέροχες κουζίνες και κελάρια του σελυλόϊντ, χαζεύοντας μερικές από τις πιο αξιομνημόνευτες στην πρόσφατη κινηματογραφική ιστορία.  

Η μεγάλη ανατριχίλα, 1983

 

Στην ταινία του Λόρενς Κάνστναν οι Γκλεν Κλόουζ, Τομ Μπέρεντζερ, Τζεφ Γκόλντμπλουμ και Γουίλιαμ Χαρτ ξεκινάνε την καριέρα τους και μας χαρίζουν μία από τις πιο αξιομνημόνευτες σκηνές σε κουζίνα. Αν απομονώσει κανείς την σκηνή αυτή ξεχνάει πως η συγκεκριμένη παρέα συναντιέται ξανά μετά από χρόνια στην κηδεία ενός εκ των μελών της. Βλέποντας την προετοιμασία του φαγητού θέλουμε να περνάμε κάθε σαββατοκύριακο με τους φίλους μας μαγειρεύοντας σε ένα εξοχικό σπίτι κατάλληλα εξοπλισμένο για την παρασκευή λουκούλειων γευμάτων. 

 

 A single man, 2009

Δεν αποτελεί καμία έκπληξη ότι στην ταινία του Τομ Φορντ, με τους υπέροχους Κόλιν Φερθ και Τζουλιάν Μουρ, το design κυριαρχεί. Κι εκτός από τα κοστούμια, για τους στυλάτους foodies την παράσταση κλέβει και η '60s κουζίνα από την Amy Wells, σκηνογράφο της τηλεοπτικής σειράς Mad Men. Οι ξύλινες λεπτομέρειες και οι πράσινοι πάγκοι ταιριάζουν απόλυτα με την εποχή και πλαισιώνουν πειστικά τον χαρακτήρα του Κόλιν Φερθ.   

Scream, 1996 

Σε αυτή την απολαυστική πρώτη σκηνή η χαζοβιόλα Κέϊσι Μπέκερ, την οποία υποδύεται η Ντρου Μπάρυμορ, ετοιμάζει ποπ κορν για να δει ταινία στην αρχετυπική κουζίνα βορείων προαστίων της οικογένειας της, και προσπαθεί να καταλάβει ποιος της κάνει φάρσα. Εκείνοι τους οποίους δεν συνεπήρε η υποκριτική της Ντρου, παρατηρούσαν την άψογα οργανωμένη κουζίνα με τα αλφαδιασμένα βιβλία μαγειρικής, τα ρουστικ ντουλάπια και τις κόκκινες καρέκλες. Δεν πιστεύω ότι υπάρχει λάτρης της μαγειρικής που δεν ζήλεψε το τέλειο κούτσουρο κοπής κράτος και το ασορτί σετ μαχαιριών, το οποίο μάλιστα αρπάζει η αφελής Κέϊσι για να αντιμετωπίσει των μασκοφόρο δολοφόνο. 

Gosford Park, 2001 

Όσοι λατρεύουν τις δολοπλοκίες των επάνω και των κάτω στην σειρά εποχής "Downton Abbey", οφείλουν να γνωρίζουν ότι ο δημιουργός του Τζούλιαν Φέλλοους ήταν ένας από τους σεναριογράφους της αριστουργηματικής ταινίας Gosford Park, η οποία τα έχει όλα: φόνο, εξαιρετικούς ηθοποιούς (η Μάγκι Σμιθ μάλιστα εμφανίζεται και στα δύο) και μια κουζινα που φροντίζει να ταΐζει τόσο τους έχοντες όσο και τους πένητες. Όπως αρμόζει σε μία, φαινομενικά, αστυνομικής πλοκής ταινία, τα χρώματα της κουζίνας είναι ενός τόνου με μεγάλα ντουλάπια, ασπρόμαυρο πλακάκι και ο φωτισμός ρίχνει δυσοίωνες σκιές. 

 Ο ταχυδρόμος χτυπάει πάντα δυο φορές, 1946 και 1981

  

Οφείλουμε να παραδεχθούμε ότι δεν είναι ούτε το ξεπεσμένο εστιατόριο με την φτηνή επίπλωση των μέσων του προηγούμενου αιώνα στην πρωτότυπη ταινία, ούτε η θλιβερή και ξεθωριασμένη κουζίνα του ρημέϊκ που αιχμαλωτίζει την φαντασία μας αλλά οι καυτές σκηνές αποπλάνησης και πάθους που λαμβάνουν χώρα εκεί. Σε μία ταινία-επιτομή του νουάρ, η κάμερα εστιάζει στα φαγητά και την Λάνα Τέρνερ, υπέροχη σαν τσίζκεικ των '40s.  Στο ρημέϊκ ο Φράνκ, τον οποίο υποδύεται ένας νεαρός και γοητευτικός Τζακ Νίκολσον, αδειάζει με μια κίνηση τον πάγκο και βάζει φωτιά στην κουζίνα και στην Κόρα ή κατά κόσμον Τζέσικα Λάνγκ.  

  

 Κάλλιο αργά, παρά αργότερα, 2007

Η κουζίνα στο εξοχικό σπίτι όπου αναγκάζεται η Νταϊάν Κίτον να ανεχθεί και να γιατροπορέψει τον Τζακ Νίκολσον αποτελεί το υγρό όνειρο (σε επίπεδο σιελογόνων αδένων πάντα) όλων των φαν κινηματογραφικών κουζινών. Το σκούρο ξύλινο πάτωμα και οοι γρανιτένιοι πάγκοι αντισταθμίζονται από τις άπειρες αποχρώσεις του λευκού, ιβουάρ, άμμου κλπ που ταιριάζουν και με την συνήθη αμφίεση της ηρωίδας. Κι ότι δεν είναι λευκό γυαλίζει. Όπως και τα υπέροχα κασμιρένια πουλόβερ και τα χειροποίητα παπούτσια, έτσι και η κουζίνα αυτή φωνάζει πολυτέλεια και κομψότητα με έναν παλιακό και ήπιο τρόπο. 

 Είναι μπερδεμένο, 2009

Πάρτε μια ταινία με όπου η κεντρική ηρωίδα είναι ζαχαροπλάστης και πασπαλίστε λίγο έρωτα με αρχιτέκτονα και ιδού η συνταγή για μια από τις πιο ελκυστικές κουζίνες στην ιστορία του κινηματογράφου. Απότελείται από τον τέλειο μαρμάρινο πάγκο που μπορεί να χρησιμεύσει για να απολαύσει κάποιος το πρωινό του ή να ζυμώσει, τα εμφανώς χρησιμοποιημένα κατσαρολικά που πείθουν τον θεατή ότι η Μέρυλ Στριπ πράγματι μαγειρεύει ασταμάτητα εκεί μέσα, τα μπωλ για τα φρούτα και τα τραπεζομάντηλα που δίνουν ζεστασιά και θαλπωρή στον χώρο. 

 Julie and Julia, 2009


Η ταινία αυτή θα μπορούσε να αποκαλείται "Η Ιστορία Δύο Κουζινών" και αφηγείται την ζωή της Τζούλια Τσάιλντ και της Τζούλι Πάουελ, μιας μπλόγκερ που αποπειράθηκε να παρασκευάσει κάθε μία από τις 524 συνταγές που συμπεριλαμβάνονται στο βιβλίο μαγειρικής της Τσάιλντς. Αν και καμία από τις κουζίνες δεν είναι τόσο συγκλονιστική, παρότι τα απαστράπτοντα μπακιρένια σκεύη στο Le Cordon Bleu μας θάμπωσαν, η μικρή κουζινίτσα της Τζούλι στο Νεοϋορκέζικο διαμέρισμα της μας συγκινεί γιατί θυμίζει τις δικές μας. Όσο για την Μέρυλ Στριπ, ή μάλλον την Τζούλια, μας κάνει να πιστεύουμε ότι ακόμα και στην πιο συνηθισμένη κουζίνα, ακόμα και η πιο συνηθισμένη γυναίκα μπορεί να δημιουργήσει αριστουργήματα και να σκορπίσει χαρά και απόλαυση.

  

 Η γιορτή της Μπαμπέτ, 1987

Βασισμένη σε ένα διήγημα του Ιζακ Ντίνεσεν, η ταινία αυτή διαδραματίζεται στην Δανία τον 19ο αιώνα και αφηγείται την ιστορία δύο μεσήλικων αδελφών που έχουν σχεδόν εγκαταλείψει τις χαρές της ζωής. Αποφεύγοντας τα σπόϊλερ θα πάμε κατευθείαν στο μεγάλο τραπέζι που παραθέτει η Μπαμπέτ. Πρόκειται για μια μεγάλη γιορτή και η γεμάτη αγάπη προετοιμασία ενός λουκούλειου γεύματος μεταμορφώνει την κουζίνα από έναν χώρο με χαμηλό ταβάνι και άχαρους τοίχους σε ένα δωμάτιο όπου γίνονται μαγικά.

 Φαΐ, Ποτό, Αρσενικό, Θηλυκό, 1994

Ο σκηνοθέτης Ανγκ Λι δημιούργησε μία ταινία που περιστρέφεται γύρω από την μαγειρική και τις συνήθειες μιας οικογένειας, του χήρου σεφ Τσου και των τριών θυγατέρων του. Καθώς οι ήρωες μας συνεστιάζονται στο καθιερωμένο κυριακάτικο τραπέζι, η κουζίνα πρωταγωνιστεί κι εκείνη μαζί με τα εξαρτήματα της. Ο τοίχος κοσμείται από μαχαίρια τακτοποιημένα ανά μέγεθος, από τα μικρότερα για ξεφλούδισμα στα σχεδόν τρομακτικά τεράστια για την κοπή κρεάτος, γουοκ και υπερμεγέθεις πιατέλες σχεδιασμένες για να χωράνε τεράστιες ποσότητες φαγητού ώστε να ταΐσουν την οικογένεια που προσπαθεί να διατηρήσει τις παραδόσεις της, και την μεταξύ τους σχέση. 

2

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Βιμ Βέντερς: «Είμαι αισιόδοξος για το σινεμά, ο κόσμος σιχάθηκε το streaming»

Οθόνες / Βιμ Βέντερς στη LifO: «O κόσμος σιχάθηκε το streaming»

Με αφορμή το αφιέρωμα στο έργο του που είδαμε στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση, ο Γερμανός σκηνοθέτης μάς μίλησε για την εκλεκτική συγγένεια που νιώθει με την Ιαπωνία και για τον τρόπο που του αρέσει να κάνει ταινίες, ενώ εξέφρασε την αισιοδοξία του για την επιστροφή του κοινού στις κινηματογραφικές αίθουσες.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΠΕΞ Γιάννης Φάγκρας: «Το μικρόβιο της απληστίας μπορεί να μας κάνει όλους κανίβαλους»

Οθόνες / Γιάννης Φάγκρας: «Η απληστία μπορεί να μας κάνει όλους κανίβαλους»

Την ανθρώπινη απληστία με φόντο το προσφυγικό διαπραγματεύεται η ταινία «Μικρός Ανθρωποφάγος», μια «πανκ περιπέτεια», σύμφωνα με τον σκηνοθέτη της, που συμμετέχει στο φετινό 66ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Θεσσαλονίκης.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Ντάνιελ Ντέι Λιούις ήθελε να γίνει στρατιώτης αλλά τελικά έμαθε να κατασκευάζει βιολιά

Pulp Fiction / Ντάνιελ Ντέι Λιούις, μας έλειψες

Ο διάσημος ηθοποιός ήρθε στην Αθήνα και μας μίλησε αποκλειστικά για την επεισοδιακή πρώτη του επίσκεψη στην Ελλάδα, όταν ακόμη ήταν μακρυμάλλης έφηβος στα χρόνια της χούντας, και για την επάνοδό του στα πλατό μαζί με τον γιο του, Ρόναν, μαζί με τον οποίο έγραψε για πρώτη φορά σενάριο για την ταινία «Ανεμώνη».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ντέπυ Γοργογιάννη: «Ο intimacy coordinator θα ενταχθεί και στη δική μας κουλτούρα»

Θέατρο / Πώς γυρίζουμε σήμερα μια σκηνή βιασμού;

Το θέατρο και ο κινηματογράφος διεθνώς επανεξετάζουν τον τρόπο με τον οποίο στήνονται οι ερωτικές και βίαιες σκηνές: μέχρι ποιο σημείο μπορεί να εκτεθεί ένα σώμα; Η Ντέπυ Γοργογιάννη εξηγεί τον ρόλο του intimacy coordinator και τον τρόπο που τίθενται τα όρια.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Πριν από το break, ο Γιώργος Λάνθιμος τα λέει όλα

Οθόνες / Γιώργος Λάνθιμος: «Το θέμα είναι πώς ξαναβρίσκεις τη χαρά»

Παραδέχεται πως η δημιουργία ενός έργου τέχνης δεν είναι μια ανώδυνη διαδικασία. Και πως χρειάζεται ένα διάλειμμα. Πήρε στάση απέναντι σε όσα συμβαίνουν στη Γάζα γιατί «Αν είσαι άνθρωπος με οποιαδήποτε ενσυναίσθηση, δεν μπορείς να μη μιλήσεις». Λίγο πρίν την κυκλοφορία της ταινίας Βουγονία που σκηνοθετεί, ο Γιώργος Λάνθιμος μίλησε στη LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Θανάσης Βαλτινός: Η νουβέλα «Η Κάθοδος των Εννιά» του διακεκριμένου συγγραφέα

Οθόνες / «Η Κάθοδος των Εννιά»: Η διάσημη νουβέλα του Θανάση Βαλτινού

Πεθαίνει σαν σήμερα ο διακεκριμένος Έλληνας συγγραφέας. Αυτή είναι η ιστορία ενός από τα εμβληματικότερα βιβλία του και η βραβευμένη μεταφορά της στον κινηματογράφο, το 1984, από τον Χρίστο Σιοπαχά.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Η Ιζαμπέλ Ιπέρ έπαιξε σε 120 ταινίες. Σε αυτές τις 10 ξεπέρασε τον εαυτό της

Οθόνες / Η Ιζαμπέλ Ιπέρ έπαιξε σε 120 ταινίες. Σε αυτές τις 10 ξεπέρασε τον εαυτό της

Με αφορμή το αφιέρωμα που ετοίμασε το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης για μία από τις σπουδαιότερες ηθοποιούς της εποχής μας, επιλέγουμε 10 ταινίες της, στις οποίες έχει αποτυπωθεί η τεράστια υποκριτική της δυναμική και η ικανότητά της να μεταμορφώνεται εσωτερικά με κάθε ρόλο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ

σχόλια

2 σχόλια