Ποιοι ήταν οι δέκα κυνηγημένοι του Hollywood;

Ποιοι ήταν οι δέκα κυνηγημένοι του Hollywood; Facebook Twitter
Αριστερά ο Dalton Trumbo. Δεξιά ο ηθοποιός Μπράιαν Κράνστον στην ομώνυμη ταινία.
5


Η ταινία Trumbo, που φτάνει πλέον και στις αίθουσές μας, σε έναν ιδανικό κόσμο θα εξιστορούσε το πως αυτός ο ιδιοφυής συγγραφέας μπορούσε να συνδυάσει ποιότητα και ποσότητα (σπουδαία σενάρια και άμεσα παραδοτέες απλές ιστορίες), τα βραβεία που κέρδισε και την συνεργασία του με άλλους καλλιτέχνες. Αντιθέτως, η βιογραφία του δε μπορεί να έχει κέντρο βάρους τίποτα άλλο από την εμπλοκή του στο χειρότερο κυνήγι μαγισσών που έγινε στην ιστορία του Hollywood, αυτό του εξοστρακισμού όσων εργαζομένων στη βιομηχανία ασπάζονταν τον κομμουνισμό.

Στην ερώτηση για το αν οι ίδιοι ασπάζονται τον κομμουνισμό, 10 από αυτούς αρνούνται να απαντήσουν απορώντας για ποιο λόγο τους γίνεται ένα τέτοιο προσωπικό ερώτημα αλλά και γιατί αυτό μπορεί να θεωρείται κάποιου είδους έγκλημα. Οι Hollywood Ten, εννιά εκ των οποίων σεναριογράφοι, βλέπουν την άγρια πλευρά της χώρας τους.


Το τέλος του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου βρίσκει αντιπάλους πλέον τις ΗΠΑ με την Σ. Ένωση και την καινούρια φράση ψυχρός πόλεμος να λέγεται όλο και από περισσότερα στόματα. Ο κομμουνισμός από ένα πολιτικό σύστημα γίνεται αυτομάτως ο Εχθρός και όποιος τολμά δημοσίως να αναφερθεί υπέρ του, θεωρείται προδότης της πατρίδας. Στον χώρο του θεάματος ακούγονται ήδη φήμες για το ότι υπάρχουν κομμουνιστές και πως μπορούν να εκμεταλλευτούν τη δύναμη του μέσου για να εισάγουν «επικίνδυνες» ιδέες μέσα στον αμερικανικό κινηματογράφο και κάπου εκεί δημιουργείται η Κινηματογραφική Ένωση για την Διατήρηση των Αμερικανικών Ιδεωδών.

Ποιοι ήταν οι δέκα κυνηγημένοι του Hollywood; Facebook Twitter
Οι Δέκα του Hollywood και μέλη των οικογενειών τους σε συγκέντρωση διαμαρτυρίας για την απόφαση φυλάκισής τους.


Χαρη στις κινήσεις αυτής της ένωσης, η Επιτροπή Αντιαμερικανικών Ενεργειών καλεί το 1947 έναν μεγάλο αριθμό μελών της κινηματογραφικής βιομηχανίας να καταθέσουν για το αν οι φήμες περί ύπαρξης κομμουνιστών είναι αληθινές. Στην ερώτηση για το αν οι ίδιοι ασπάζονται τον κομμουνισμό, 10 από αυτούς αρνούνται να απαντήσουν απορώντας για ποιο λόγο τους γίνεται ένα τέτοιο προσωπικό ερώτημα αλλά και γιατί αυτό μπορεί να θεωρείται κάποιου είδους έγκλημα. Οι Hollywood Ten, εννιά εκ των οποίων σεναριογράφοι, βλέπουν την άγρια πλευρά της χώρας τους. Οδηγούνται σε ομοσπονδιακές φυλακές από μερικούς μήνες μέχρι και έναν χρόνο και μετά την αποφυλάκισή τους απολύονται από τα στούντιο, χάνοντας το δικαίωμα στην εργασία. Τα επόμενα χρόνια, ακόμη περισσότεροι εργαζόμενοι του Hollywood μπήκαν σε μαύρη λίστα και έπρεπε να περάσουν περίπου 10 χρόνια, όταν γύρω στα τέλη της δεκαετίας του 50 και αφού είχε φτάσει το τέλος του μακαρθισμού, άρχισαν να καθαρίζονται συνειδήσεις.

Oι δέκα πρωτομάρτυρες αυτής της μαύρης ιστορίας για την κινηματογραφική βιομηχανία γύρισαν και ένα φιλμ διάρκειας 15 λεπτών το 1950, με τίτλο The Hollywood Ten όπου εξηγούσαν τις θέσεις και την προφανή αθωότητά τους. Ήταν οι εξής:


•Alvah Bessie
Δημοσιογράφος του New Yorker, συγγραφέας και σεναριογράφος της Warner Bros., υπέγραψε μεταξύ άλλων τα σενάρια για τα The Very Thought of You (1944), Hotel Berlin (1945) και Objective, Burma! (1945). Μετά την αποφυλάκισή του δεν ξαναεργάστηκε στο Hollywood.


•Herbert Biberman
Από σκηνοθέτης του αντιναζιστικού The Master Race (1944) βρέθηκε και αυτός στη θέση του προδότη της χώρας. Το 1954 σκηνοθέτησε το Salt of the Earth, ταινία με θέμα μια απεργία στο Νέο Μεξικό, που φτιάχτηκε αποκλειστικά από άτομα που βρίσκονταν στη μαύρη λίστα του Hollywood. Παίχτηκε για μικρό διάστημα σε ανεξάρτητες αίθουσες, μέχρι που απαγορεύθηκε η προβολή της για 11 χρόνια. Η ζωή του έγινε ταινία το 2000 με τίτλο One of the Hollywood Ten και πρωταγωνιστή τον Jeff Goldblum.


•Lester Cole
Συνιδρυτής του Screen Writers Guild με 40 περίπου ταινίες στο ενεργητικό του – η τελευταία λίγο πριν μπει στη φυλακή ήταν το Chain Lightning με τον Humphrey Bogart. Δυο χρόνια αργότερα, ένα ημιτελές σενάριό του, το Viva Zapata!, γίνεται ταινία σκηνοθετημένη από τον Elia Kazan και φτάνει ως τα Όσκαρ χωρίς να του δοθεί κάποιο credit.

Ποιοι ήταν οι δέκα κυνηγημένοι του Hollywood; Facebook Twitter
Herbert Biberman, Edward Dmytryk, Lester Cole, John Howard Lawson


•Edward Dmytryk
Ο γνωστός σκηνοθέτης των Murder My Sweet (1944) και Crossfire (1947) για το οποίο μάλιστα πήρε υποψηφιότητα για Όσκαρ ενώ είχε ήδη μπει στη λίστα. Έφυγε από τις ΗΠΑ για 2 χρόνια, επέστρεψε, φυλακίστηκε και τελικά δέχθηκε να δηλώσει πως ήταν μέλος του Κομμουνιστικού Κόμματος των ΗΠΑ, δίνοντας και αρκετά άλλα ονόματα. Αμέσως το όνομά του καθαρίστηκε και συνέχισε να δουλευει κανονικά για τα μεγάλα στούντιο.


•Ring Lardner Jr.
Λίγο πριν εμφανιστεί στην επιτροπή, ήταν από τους ακριβότερους σεναριογράφους στο Hollywood. Μετά την αποφυλάκισή του, έφυγε στην Αγγλία, δούλεψε με ψευδώνυμα και τελικά το όνομά του εμφανίστηκε ξανά σε αμερικανική παραγωγή το 1965, στο The Cincinnati Kid. Πέντε χρόνια αργότερα βραβεύτηκε με Όσκαρ διασκευασμένου σεναρίου για το MASH.


•John Howard Lawson
Υποψήφιος για Όσκαρ το 1938 με το Blockade, μετά την αποφυλάκισή του κατέφυγε στο Μεξικό όπου έγραψε (χωρίς να πάρει credit) το Cry, The Beloved Country, την πρώτη ταινία που ασχολήθηκε με το απαρτχάιντ στην Ν. Αφρική.


•Albert Maltz
Πετυχημένος θεατρικός συγγραφέας που μετακόμισε στο Λος Άντζελες τη δεκαετία του 40 για να δουλέψει με τη Warner, έγραψε τα σενάρια των This Gun for Hire και The Pride of the Marines (υποψήφιο για Όσκαρ το 1945). Κατέφυγε στο Μεξικό όπου έγραψε κρυφά σενάρια, μεταξύ άλλων και για το The Robe το 1953.


•Samuel Ornitz
Έφτασε στο Hollywood το 1928 και δούλεψε για 20 χρόνια μέχρι τη στιγμή της κατάθεσης και της φυλάκισής του. Δεν ξαναδούλεψε ποτέ στην κινηματογραφική βιομηχανία.

Ποιοι ήταν οι δέκα κυνηγημένοι του Hollywood; Facebook Twitter
Alvah Bessie, Albert Maltz


•Robert Adrian Scott
Έγραψε σενάριο ταινίας με τον Κάρι Γκραντ (Mr Lucky, 1943) και συνεργάστηκε με τον Dmytryk στα Murder My Sweet και Crossfire. Ήταν ο μόνος που μήνυσε το στούντιο που τον απέλυσε (RKO), έχασε όμως τη δίκη το 1957. Δούλεψε στην Αγλλία κυρίως για την τηλεόραση κάτι που έκανε και όταν επέστρεψε στις ΗΠΑ, γράφοντας μεταξύ άλλων για τη Lassie.


•Dalton Trumbo
Ο συγγραφέας του μεγάλου Johnny Got His Gun, έγραφε σενάρια από τη δεκαετία του 30 και είχε την πρώτη μεγάλη του επιτυχία το 1940 με το Kitty Foyle όπου ήταν υποψήφιος για Όσκαρ. Μετά την αποφυλάκισή του, έγραφε για χρόνια σενάρια με ψευδώνυμα, δύο εκ των οποίων μάλιστα κέρδισαν και Όσκαρ (Roman Holiday, The Brave One). Το ονομά του εμφανίστηκε ξανά το 1960 στον Σπάρτακο του Kubrick και το Exodus του Preminger.

Η ταινία Trumbo κυκλοφορεί στους ελληνικούς κινηματογράφους στις 11 Φεβρουαρίου από την Feelgood.

5

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

6 αποκαλυπτικά ντοκιμαντέρ για τη ζωή και τον κόσμο που ζούμε τώρα

Οθόνες / 6 αποκαλυπτικά ντοκιμαντέρ για τη ζωή και τον κόσμο που ζούμε τώρα

Το Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Καστελλορίζου πρόβαλε φέτος ταινίες πολιτικά φορτισμένες που οραματίζονται ένα μέλλον χωρίς σύνορα. Έξι από αυτές έκαναν ιδιαίτερη εντύπωση χάρη στην αισθητική και την προβληματική τους.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Βίκι Κριπς στη LIFO: «Καθένας επιλέγει το δικό του δηλητήριο»

Οθόνες / Βίκι Κριπς: «Καθένας επιλέγει το δικό του δηλητήριο»

Η ηθοποιός που στάθηκε σαν ίση προς ίσο απέναντι σε ολόκληρο Ντάνιελ Ντέι-Λιούις μιλάει στη LiFO σε μια συνέντευξη εφ’ όλης της ύλης με αφορμή την κυκλοφορία του «Hot Milk», που συμπεριλαμβάνει γυρίσματα στη χώρα μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ο ξεχασμένος απαγωγέας Τόνι Κυρίτσης, που ενέπνευσε τον Γκας Βαν Σαντ για το Dead Man's Wire

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Dead Man’s Wire»: Η χλιαρή επιστροφή του Γκας βαν Σαντ

Μετά από πέντε χρόνια ο Αμερικανός σκηνοθέτης επανέρχεται με την ξεχασμένη ιστορία ενός απαγωγέα, κάνοντας μια βιογραφία με νόημα, που όμως δεν προσθέτει κάτι στη φιλμογραφία του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
To αριστουργηματικό Ran του Κουροσάβα και 8 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Οθόνες / To αριστουργηματικό Ran του Κουροσάβα και 8 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Μια ταινία βασισμένη σε βιβλίο του Στίβεν Κινγκ, η επιστροφή του Ντάρεν Αρονόφσκι, η καλύτερη ταινία του Κουροσάβα σε επανέκδοση και το τέταρτο μέρος της σειράς ταινιών θρίλερ «Το Κάλεσμα» – Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
«Η φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ζωντανεύει στη Βενετία

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Η φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ζωντανεύει στη Βενετία

Έκκληση από τους συντελεστές της ταινίας της Κάουτερ Μπεν Χάνια να σταματήσουν επιτέλους οι δολοφονίες παιδιών στη Γάζα, με αφορμή το σπαρακτικό τηλεφώνημα της 6χρονης Παλαιστίνιας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
A House of Dynamite

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «House of Dynamite»: Η Κάθριν Μπίγκελοου πατάει το κουμπί – και μας κόβει την ανάσα

Με χειρουργική ακρίβεια, η πρώτη γυναίκα που τιμήθηκε με Όσκαρ σκηνοθεσίας μας πείθει ανατριχιαστικά για τον επικείμενο πυρηνικό όλεθρο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ο μάγος του Κρεμλίνου

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Ο μάγος του Κρεμλίνου»: Ο ρυθμιστής του Πούτιν δεν χωρά σε ταινία

Πίσω από το ψυχρό πρόσωπο της εξουσίας, κρύβεται ο ψίθυρος ενός σύγχρονου Ρασπούτιν. Ο Ολιβιέ Ασαγιάς τον ακολουθεί – αλλά μήπως τον πρόδωσε η φόρμα;
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
No other choice

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «No other choice»: Η ταινία που θα οδηγήσει τον Παρκ Τσαν-γουκ στα Όσκαρ

Ο Κορεάτης σκηνοθέτης παραμένει ένας από τους μεγάλους σύγχρονους κινηματογραφιστές, αν και η αντικαπιταλιστική του σάτιρα «No other choice» δεν είναι η καλύτερή του ταινία.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Είναι σαν να κάνεις τον Δράκουλα χορτοφάγο»: Γιατί το σέξι τέρας του Φρανκενστάιν που παίζει ο Τζέικομπ Ελόρντι είναι λάθος

Οθόνες / Γιατί το σέξι τέρας του νέου «Φρανκενστάιν» είναι λάθος

Στη διασκευή του κλασικού μυθιστορήματος της Μέρι Σέλεϊ από τον Γκιγιέρμο ντελ Τόρο πρωταγωνιστεί ο «εξωφρενικά όμορφος» Τζέικομπ Ελόρντι στον ρόλο του τέρατος – πράγμα που έχει ως αποτέλεσμα μια ταινία χωρίς ειρμό. 
THE LIFO TEAM
O Στίβεν Κινγκ στο σινεμά: Οι 10 καλύτερες μεταφορές

Οθόνες / O Στίβεν Κινγκ στο σινεμά: Οι 10 καλύτερες μεταφορές

Είναι εντυπωσιακός ο αριθμός διασκευών του έργου του δημοφιλούς συγγραφέα που θα δούμε στο πανί, στο γυαλί και στο σανίδι, κι αυτό στάθηκε αφορμή για ένα αφιέρωμα στις καλύτερες ταινίες που ενέπνευσαν τα γραπτά του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Φρανκενστάιν: Ένα θεσπέσιο μελόδραμα που σε παρασύρει και σε ματώνει

Ανταπόκριση από τη Βενετία / Φρανκενστάιν: Ένα θεσπέσιο μελόδραμα που σε παρασύρει και σε ματώνει

O Γκιγιέρμο Ντελ Τόρο θα έκανε την Μέρι Σέλεϊ περήφανη. Ο δικός του Φρανκενστάιν κατορθώνει να μην προδώσει το πνεύμα του πολυδιασκευασμένου μυθιστορήματός της.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
After the Hunt: Το #MeToo στα χέρια του Λούκα Γκουαντανίνο είναι μια μπερδεμένη υπόθεση

Ανταπόκριση από τη Βενετία / After the Hunt: Το #MeToo στα χέρια του Γκουαντανίνο είναι μια μπερδεμένη υπόθεση

Ο Λούκα Γκουαντανίνο νοσταλγεί τη χαμένη τέχνη του διαλόγου, αλλά το After the Hunt χάνει το δίκιο του στην ακαδημαϊκή φλυαρία και τις σεναριακές αστοχίες.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Όλα του γάμου δύσκολα: 10 ταινίες για να δείτε μετά το «Ρόουζ εναντίον Ρόουζ»

Οθόνες / Όλα του γάμου δύσκολα: 10 ταινίες για να δείτε μετά το «Ρόουζ εναντίον Ρόουζ»

Από το «Awful Truth» του Λίο ΜακΚάρεϊ στο «Gone Girl» του Ντέιβιντ Φίντσερ κι από τις μπεργκμανικές «Σκηνές από έναν γάμο» στο «Revolutionary Road» του Σαμ Μέντες, ανατρέχουμε σε δέκα ταινίες για όσους ενώθηκαν ενώπιον Θεού κι ανθρώπων «μέχρι να τους χωρίσει ο θάνατος».   
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ