LIVE!

Τα καλύτερα «κομμένα» της ελληνικής Eurovision

Τα καλύτερα «κομμένα» της ελληνικής Eurovision Facebook Twitter
5

Οι προκριματικοί της ελληνικής Eurovision είναι μία παλαιόθεν πονεμένη ιστορία. Πονεμένη ιστορία είναι όλη η Eurovision δηλαδή, αλλά ας μην το βαρύνουμε περισσότερο. Έτσι, λέω να θυμηθούμε, με αφορμή τον αυριανό τελικό για την επιλογή του φετινού τραγουδιού (Τετάρτη 4/3), που θα διαγωνιστεί τον Μάιο στην Αυστρία, μερικές περιπτώσεις καλών ή και πολύ καλών τραγουδιών, που έπεσαν σε… ξέρα στα χρόνια τους.

Μερικά απ’ αυτά τα τραγούδια ήταν… extra prima good από τη γέννα τους και θα «έγραφαν» σίγουρα στο θεσμό (και οπουδήποτε αλλού), ενώ άλλα αδικήθηκαν από τους ίδιους τους συντελεστές τους (τραγουδιστές, ορχήστρες κ.λπ.) «κλωτσώντας» την ευκαιρία.

Εστιάζω, λοιπόν, σε πέντε χαρακτηριστικές περιπτώσεις, όταν οι προκριματικοί ήταν «ανοιχτοί» και το τραγούδι γνωστό από πριν. Γιατί υπήρξαν και απ’ ευθείας αναθέσεις, ή «κλειστοί» προκριματικοί, ή προκριματικοί που διαγωνίζονταν τραγουδιστές και όχι τραγούδια (καθώς το τραγούδι που θα έλεγε ο νικητής θα το μάθαινε αργότερα!).

1.

«Να ’χαν όλοι οι άνθρωποι μι’ αγάπη όπως εγώ»  

Κώστας Χατζής

Mουσική-στίχοι: Κώστας Χατζής

1979

Τα καλύτερα «κομμένα» της ελληνικής Eurovision Facebook Twitter

Είναι αλήθεια πως μετά το «Μάθημα σολφέζ» (1977) η Eurovision είχε αποκτήσει «πρόσωπο» και στην Ελλάδα, με τον τελικό να αποτελεί, έκτοτε, ένα κάποιο γεγονός. Συνέπεια αυτού ήταν πολλοί γνωστοί τραγουδιστές και τραγουδίστριες να θέλουν να δοκιμάσουν τις δυνάμεις τους και σ’ ένα διεθνές κοινό, προσδοκώντας στην πορεία εγχώρια, βασικά, οφέλη.

Ο Κώστας Χατζής ήταν, φυσικά, ένας επιτυχημένος (όρα «Ρεσιτάλ»), αλλά κάπως ιδιαίτερος ερμηνευτής και μάλιστα με σπάνιες τηλεοπτικές εμφανίσεις – και συνεπώς σχετικά άγνωστος ως «εικόνα» σ’ ένα ευρύτερο κοινό.

Η συμμετοχή του λοιπόν σ’ έναν τέτοιο πανευρωπαϊκό διαγωνισμό ήταν κάπως σαν το «σπάσιμο του αυγού». Και τούτο όχι μόνο εξαιτίας της τσιγγάνικης καταγωγής του και των κοινωνικών τραγουδιών που εκείνη επέβαλλε, αλλά και λόγω της εικόνας του πάνω στη σκηνή (καθιστός, μαυροντυμένος, με μια κιθάρα στα χέρια). Πολλά τα «δύσκολα», για να τα διαχειριστεί η εποχή…

Μπορεί το τραγούδι που επέλεξε ο Χατζής να στείλει στον προκριματικό, το «Να ’χαν όλοι οι άνθρωποι μι’ αγάπη όπως εγώ»,να ήταν μια μπαλάντα αγάπης (την οποία η ενορχήστρωση θα την μετέτρεπε εύκολα σε «φεστιβαλική»), όμως κανείς δεν μπορεί να ξέρει αν, το συγκεκριμένο τραγούδι, θα είχε καλύτερη τύχη στον πανευρωπαϊκό τελικό από τον «Σωκράτη» (με την Ελπίδα). Μπορεί… Εξαρτάται, όμως, και από το πώς θα «έγραφε» ο Χατζής επί σκηνής.

Σε κάθε περίπτωση, πάντως, το τραγούδι ήταν καλό. Είχε ωραία αν και κάπως… γεροντίστικη μελωδία, το πρέπον «ξέσπασμα» στο ρεφρέν, και κλίμα που θα μπορούσε να συγκινήσει τους κάπως μεγαλύτερους σε ηλικία κριτές-ακροατές (της εποχής), που ήξεραν να επηρεάζουν τους θεσμούς… και τους νεωτέρους…

2.

«U.F.O.»

Κώστας Τουρνάς / Επίκουροι

Mουσική: Κώστας Τουρνάς, Στίχοι: Γιάννης Μαρίνος

1980

Τα καλύτερα «κομμένα» της ελληνικής Eurovision Facebook Twitter

Ο Κώστας Τουρνάς μπορεί να μη συνήθιζε να μελοποιεί στίχους άλλων, όμως το «U.F.O.» ήταν τόσο καλό, που έμοιαζε σαν παραλειπόμενο από τα «Αστρόνειρα»! Εξαιρετικό τραγούδι, από εκείνα που μόνο ο Τουρνάς μπορούσε να γράψει στην Ελλάδα, είναι σίγουρο πως θα διέπρεπε στον μεγάλο τελικό, αν κατάφερνε να υπερκεράσει στην… εσωτερική διαδικασία το «Autostop» με την Άννα Βίσση. Το να μιλήσει κανείς για κατάφορη αδικία είναι λίγο. Να η μαρτυρία του στιχουργού Γιάννη Μαρίνου, όπως εκείνη καταγράφεται σε σχόλιό του στο YouTube:

«Ναι πράγματι έγινε νοθεία. Εκείνο το σκοτεινό βράδυ στο μέγαρο της ΕΡΤ βίωσα την μεγαλύτερη απογοήτευση της ζωής μου, και ένοιωσα όλη τη βρωμιά του παρασκηνίου στον χώρο της ελληνικής μουσικής. Το ιστορικό:

Bγαίνει από την αίθουσα η επιτροπή και δίνουν στο παρουσιαστή Βασίλη Τσιβιλίκα το χαρτί με τα αποτελέσματα, εκείνος κατευθύνεται προς το μικρόφωνο για να αναγγείλει τον νικητή, κάνει μια μικρή πρόβα ξεδιπλώνοντας το χαρτί, όσο οι μουσικοί βάζουν τις παρτιτούρες του ‘U.F.O.’ και ετοιμάζονται, ενώ κάποια μέλη της επιτροπής μάς δείχνουν με νοήματα πως ήμασταν οι νικητές. Ο Τσιβιλίκας στέκεται μπροστά στο μικρόφωνο και ακούγεται η φωνή του τηλεσκηνοθέτη: ‘παρακαλώ ησυχία’. Περνούν μερικά δευτερόλεπτα και αρχίζει η αντίστροφη μέτρηση…5 - 4 - 3… Ξαφνικά ακούμε μια άλλη φωνή να φωνάζει: ‘φώτα, ανάψτε τα φώτα’. Εκείνη τη στιγμή γυρίζει ο Κώστας και μου λέει: ‘δίκιο είχες’. Τον είχα ενημερώσει για τα δημοσιεύματα που έλεγαν πως… ό,τι και να γίνει φέτος στη Eurovision θα πάει η Άννα Βίσση, αλλά δεν ήθελα να τα πιστέψει. Κι έτσι έγινε. Μας είπαν να γυρίσουμε στα καμαρίνια μας και ότι θα μας ειδοποιήσουν. Αφού πέρασε αρκετή ώρα και ήταν πλέον βέβαιο ότι τα αποτελέσματα… μαγειρεύονταν, παρά τις ενστάσεις από μέλη της επιτροπής, δεν μας ζήτησαν να κατέβουμε στην αίθουσα για ν’ ακουστεί το νικητήριο τραγούδι. Απλά μας ανακοίνωσαν, δίχως περαιτέρω εξηγήσεις, πως κέρδισε το ‘Ωτοστόπ’.

Σεβάστηκα την επιθυμία του Κώστα Τουρνά που δεν ήθελα να δημιουργήσουμε θέμα. Το βράδυ εκείνο για μένα δεν τελείωσε. Κάπου στις πέντε τα ξημερώματα μπήκα σ’ ένα ψιλικατζίδικο που ξενυχτούσε στη Πλατεία Αμερικής για να πάρω τσιγάρα. Όπως περίμενα τη σειρά μου, ακούω έναν κύριο να λέει στο διπλανό του: ‘ναι ρε σου λέω, βάλαμε τις παρτιτούρες του UFO στα αναλόγια’. Γύρισα και του είπα: ‘φίλε ξέρεις ποιος είμαι;’. ‘O στιχουργός του U.F.O. είμαι’. Την επομένη μαζευτήκαμε όλοι οι δημιουργοί (συνθέτες-στιχουργοί-τραγουδιστές) και κάναμε μια δημόσια καταγγελία για το αποτέλεσμα που δημοσιεύτηκε στις εφημερίδες, αλλά φυσικά δεν άλλαξε τίποτα, ενώ η επίσημη απάντηση της ΕΡΤ ήταν πως είχαν χαθεί κάποια ψηφοδέλτια!!».

Επισήμως το «Ωτοστόπ» είχε λάβει 474 ψήφους, ενώ το «U.F.O.» 469…

 

3.

«Ιουλιέτα»

Δάφνη Μπόκοτα

Μουσική: Δημήτρης Λέκκας, Στίχοι: Δημήτρης Βενιζέλος

1983

 

Καιρό πριν γίνει γνωστή ως παρουσιάστρια της ΕΡΤ και της Eurovision, η Δάφνη Μπόκοτα δοκίμαζε τις δυνάμεις της στο πάλκο. Τo 1983 (άγνωστη ακόμη) συμμετέχει στον πρώτο δίσκο του Διονύση Τσακνή «Η Μπαλάντα του Ταξιδιώτη», δίνοντας εχέγγυα μιας κάπως έτοιμης τραγουδίστριας, ενώ την ίδια εποχή μπαίνει και στο… trip της Eurovision. Έτσι, εκτίθεται στα προκριματικά με το πολύ καλό τραγούδι των Λέκκα-Βενιζέλου που είχε τίτλο «Ιουλιέτα», αδυνατώντας να του δώσει τα vibes που του άξιζαν (αλλού πάταγε, αλλού βρισκόταν). Όχι, δηλαδή, πως και η ορχήστρα το απέδωσε όπως έπρεπε.

Το άκουσμα ήταν στιγμές-στιγμές θλιβερό. Το κομμάτι έμοιαζε με κάτι σαν demo, απέχοντας παρασάγγας ακόμη και από μια τυπική επαγγελματική version. Κρίμα, γιατί θα μπορούσε να μετατραπεί σ’ ένα prog-folk μούρλια, ή έστω σε κάτι από… Klaus Nomi ή Falco (πιο ταιριαστό δηλαδή με το «γιουροβιζιονικό» πρότυπο).

Γενικά, εκείνη η διοργάνωση έμπαζε από παντού (άμα δείτε τα σχετικά βίντεο θα καταλάβετε). Έτσι δεν είναι παράξενο το γεγονός πως το «Μου λες» με την Κρίστη Στασινοπούλου κέρδισε με… κατεβασμένα χέρια (όπως λέμε), καθώς ήταν το μόνο που κατόρθωσε να επιπλεύσει σ’ έναν χαώδη προκριματικό.

Το βίντεο είναι φοβερό ντοκουμέντο… με την πρόωρα χαμένη Μακώ Γεωργιάδου στην αρχή και τον τεχνικό της ΕΡΤ, αμέσως μετά, να δραπετεύει από το πλάνο έρποντας, σαν σε στίβο μάχης…

 

4.

«Love is a wonderful thing»

Πέγκυ Ζήνα

Μουσική-στίχοι: Θάνος Καλλίρης

2002

Τα καλύτερα «κομμένα» της ελληνικής Eurovision Facebook Twitter

Πρότυπο σχεδόν, δίγλωσσο, pop άσμα το «Love is a wonderful thing» του Θάνου Καλλίρη θα πήγαινε σίγουρα καλύτερα στον ευρωπαϊκό τελικό από το «S.A.G.A.P.O.» του Μιχάλη Ρακιντζή – και τούτο παρά το γεγονός πως δεν ταίριαζε και τόσο στη (λαϊκή) φωνή της Πέγκυς Ζήνα (το λέει κάπως πεζά).

Ο Καλλίρης έπιασε το σφυγμό της… γιουροπανηγύρεως, φτιάχνοντας μια μελωδία με hook (και με τις λιγότερο δυνατές νότες), δίνοντάς τα όλα στο ρεφρέν, χάνοντας βασικά στη φωνητική διαχείριση, αφού ήθελε υψηλότερους «τοίχους» από chorus vocals και lead φωνή με πιο φανταχτερές κορώνες (θα μπορούσε και η Ζήνα, ενδεχομένως, να τις κάνει) και λιγότερο στην edit (αν κι εδώ θα ταίριαζαν κάπως εντονότερες… σινθοσλαπιές). Τέλος πάντων… Του Καλλίρη ήταν το τραγούδι, έτσι το ήθελε.

Παρά ταύτα, το ξαναλέω, το «Love is a wonderful thing» είναι πολύ καλό και για ’μένα «αδικημένο».

 

5.

«No Madonna»

Χρήστος Δάντης

Μουσική: Χρήστος Δάντης, Στίχοι: Χρήστος Δάντης & Ναταλία Γερμανού

2007

Ο Δάντης είναι εξαιρετικός τραγουδιστής, ενώ έχει γράψει και ωραία δικά του κομμάτια. Αν δεν έχει περάσει και σε κάποιο άλλο κοινό, πιο «ψαγμένο» να το πούμε, είναι γιατί δεν έχει κάνει έως ώρας το… απονενοημένο βήμα. Να φτιάξει κάτι που να μην περιλαμβάνει, ως όριο, τον Πασχάλη Τερζή ή τον… Robert Palmer.

Το «No Madonna» είναι καλό τραγούδι και δεν με νοιάζει τι θυμίζει (ξέρω). Ήταν, δε, κλάσεις ωραιότερο από το «Yassou Maria» του Sarbel, που πήρε την πρωτιά – ασχέτως αν στον τελικό εκείνης της χρονιάς (Ελσίνκι) μπορεί και να κατατασσόταν χαμηλότερα (από την 7η ελληνική).

Μουσική
5

LIVE!

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Απλώνοντας ρούχα με τη Δανάη στο κέντρο του κόσμου

Μουσική / Απλώνοντας ρούχα με τη Δανάη στο κέντρο του κόσμου

Η Δανάη Δέδε γιορτάζει τα 20 της στην Αθήνα με μια κιθάρα στο χέρι και πολλά λουλούδια γύρω της. Της αρέσει η θάλασσα της πόλης, αλλά προτιμά αυτήν της Ρόδου, όπου και μεγάλωσε. Το κομμάτι της «Αύριο» την έκανε γνωστή, αλλά σίγουρα δεν την τρομάζει ‒ μάλλον την ενθουσιάζει. Η μαμά της πιστεύει πως θα ήταν πολύ καλή ως ψυχολόγος.
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΣΑΡΑΝΤΗΣ
Όταν ο Τσαϊκόφσκι περιέγραφε τη μοίρα του με μια Συμφωνία

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Όταν ο Τσαϊκόφσκι περιέγραφε τη μοίρα του με μια Συμφωνία

Την Παρασκευή 30 Μαΐου, ο αρχιμουσικός Διονύσης Γραμμένος και η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών φέρνουν στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών το δράμα της Πέμπτης Συμφωνίας του Τσαϊκόφσκι, ενός έργου που περιγράφει την ένταση ανάμεσα στις προσταγές της μοίρας και την προσωπική ελευθερία τού συνθέτη.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
AEON: Η «ντίβα από την Κρήτη» που παντρεύει τη ραπ με τη λύρα

Μουσική / AEON: Η «ντίβα από την Κρήτη» που παντρεύει τη ραπ με τη λύρα

Ξεκίνησε από την παραδοσιακή μουσική, όμως, η ανάγκη της για κοινωνικοποίηση την οδήγησε στη ραπ. Με αφορμή το τελευταίο της άλμπουμ, «Χαϊμαλίνα», η 25χρονη AEON μιλά για τον σεξισμό που αντιμετώπισε στα πρώτα της βήματα και για το πώς συνδύασε την κρητική μπουκόλυρα με ραπ ρυθμούς.
M. HULOT
56’ με τον Degear0001

Μουσική / Το νέο διαστημικό άλμπουμ του Degear0001 έχει ήχους από παιδικά παιχνίδια

Ο νεαρός μουσικός, που πειραματίζεται με παιδικά πλήκτρα και «χακαρισμένα» αντικείμενα, μόλις κυκλοφόρησε ένα spacey άλμπουμ με weird pop, που σίγουρα θα ήθελες να χορέψεις σε ένα παραληρηματικό πάρτι με χαμόγελα και φλούο χρώματα.
M. HULOT
Νέγρος του Μοριά: «Mιλάω για τη σκοτεινή πλευρά της Ελλάδας»

Μουσική / Νέγρος του Μοριά: «Mιλάω για τη σκοτεινή πλευρά της Ελλάδας»

Ο ταλαντούχος μουσικός κυκλοφόρησε ένα από τα καλύτερα ραπ άλμπουμ της χρονιάς, στο οποίο εξερευνά την εμπειρία του να είσαι μαύρος στην Ελλάδα του 2025 και το οποίο αποθέωσε η Guardian. Μιλά αποκλειστικά στη LiFO, λίγο πριν τη συναυλία του στις 31 Μαΐου στο Universe Multivenue Open Air.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Οι γονείς της Αγγελίνας κάποια στιγμή κουράστηκαν να παρακολουθούν τις παραστάσεις που οργάνωνε ως παιδί

Μουσική / Οι γονείς της Αγγελίνας κάποια στιγμή κουράστηκαν να παρακολουθούν τις παραστάσεις που οργάνωνε ως παιδί

Η Aγγελίνα είναι μια τραγουδοποιός 22 ετών που μεγάλωσε στην Αθήνα. Όταν ήταν μικρή ήθελε να γίνει ηθοποιός και συγγραφέας, αλλά ο δρόμος την πήγε στη μουσική κι έτσι έβγαλε το πρώτο της τραγούδι το 2023, που λέγεται «Sta Riha». Αγοράζει ακόμη μπουρμπουλήθρες από τα περίπτερα και της αρέσει να οδηγάει το σαράβαλό της. Κοιμάται καλά τα βράδια, αν δεν σκέφτεται πολύ. Όταν ανεβαίνει στην σκηνή, λέει μέσα της πως το άγχος της είναι ενθουσιασμός.
ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΚΑΚΟΥΛΑΚΗ
«Ο Χελμός δεν είναι απλά ένα μουσικό φεστιβάλ και αυτό θα το βλέπετε κάθε χρόνο»

Μουσική / «Θα τρέχει ο κόσμος στο βουνό και στο κρύο για φεστιβάλ;» Κι όμως, έτρεξε

Ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Helmos Mountain Festival, Αλέξης Άγριος, εξηγεί πώς γεννήθηκε η ιδέα για το φεστιβάλ, τι συνέβαλε στην επιτυχία του, ποια φιλόδοξα projects ετοιμάζονται για φέτος και πώς, πέρα από μουσικό γεγονός, έδωσε ώθηση στον τουρισμό της περιοχής.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Καλά, πάλι για τη ραπ θα λέμε;

Guest Editors / «Γιατί απαιτούμε από τη ραπ να είναι κάτι άλλο από αυτό που όντως είναι;»

Το μεγαλύτερο κομμάτι του κοινού που ήρθε σε επαφή με τη ραπ τα τελευταία χρόνια ξαφνικά ανακάλυψε, ομολογουμένως με άσχημο τρόπο, τι ήταν αυτό που προηγουμένως εκθείαζε ως ποίηση του περιθωρίου.
ΚΩΣΤΑΣ ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΣ
«Becoming Led Zeppelin»: Το χρονικό του βαρύτερου ροκ συγκροτήματος όλων των εποχών

Pulp Fiction / Led Zeppelin: Ένα ντοκιμαντέρ για το «βαρύτερο» ροκ συγκρότημα όλων των εποχών

Το ντοκιμαντέρ «Becoming Led Zeppelin» του Μπέρναρντ ΜακΜάχον παρουσιάζει την ιστορία του θρυλικού hard rock συγκροτήματος, φωτίζοντας το background των μελών του και τις περιστάσεις που οδήγησαν στην ίδρυσή του, φτάνοντας μέχρι και την κυκλοφορία του δεύτερου άλμπουμ τους και την απαρχή της απόλυτης δόξας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
ZOLA JESUS INTERVIEW

Μουσική / Η Zola Jesus δεν φοβάται το σκοτάδι, το κατοικεί

Λίγο πριν την εμφάνισή της στην Αθήνα, η Ρωσοαμερικανίδα καλλιτέχνιδα μιλά στη LIFO για το πώς δημιουργεί τη σκοτεινή και ατμοσφαιρική μουσική της, που ξεφεύγει από τα καθιερωμένα είδη, καθώς και για το πώς η ίδια αντιστέκεται στην επίθεση που δέχονται σήμερα οι θηλυκότητες.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ

σχόλια

4 σχόλια
H Ιουλιετα ειναι πολυ πολυ αγαπημενο μου τραγουδι, που δεν μπορω να σταθω στις οποιες αστοχιες στην ερμηνεια, μου αρεσει οπως ειναι. Καποτε στο audiogalaxy κυκλοφορουσε μια κακιστη ηχογραφηση αυτης της ερμηνειας σε mp3 - τοτε το πρωτακουσα το κομματι, οι στιχοι δεν ακουγονταν καν καθαρα, μου ακουγοταν ενα ωμο, αφτιασιδωτο avant-garde αριστουργημα, θυμιζοντας μου κι εμενα κατι απο Klaus Nomi. Οταν προσφατα ειδα το βιντεο η μαγεια χαθηκε λιγο, αλλα το τραγουδι μ'αρεσει ακομα.Αναρωτιεμαι αν υπαρχει ηχογραφημενη εκτελεση σε στουντιο κι αν κυκλοφορησε ποτε σε καποιο δισκο κ. Τρουσα.
Συμφωνώ για το No Madonna! Και εμένα μου άρεσε και σε άλλο κοινό θα είχε μεγαλύτερη επιτυχία!Και από τα φετινά το μόνο decent ήταν των C-Real και νόμιζα θα περνούσε σίγουρα αλλά τελικά κι μόνο που συνδέεις το τραγούδι σου με το όνομα Eurovision χαμένος βγαίνεις!
το no madonna ηταν αθλιο οπως και η εμφανιση ηταν πολυ κακογουστη!!!ξεχασες το τιποτα της ηρους! επισης μου αρεσε το to be together της mlv την χρονια του ρακιντζη!η δεκαετια του 80 ηταν κακη αλλα κ του 90 επισης αν εξαιρεσεις καποια καλα τραγουδια οπως η ανοιξη, η ελλαδα χωρα του φωτος κ η προσευχη. θα μπορουσαμε ν ειχαμε στειλει καλυτερα τραγουδια κ γνωστους ερμηνευτες
Δεν το ξέχασα το «Τίποτα» της Ηρούς. Είχα διαθέσιμες όλες τις λίστες των προκριματικών και άκουσα ό,τι τραγούδι υπήρχε και δεν υπήρχε στο δίκτυο και τη δισκοθήκη μου, πριν καταλήξω στην πεντάδα.