Επιτρέπεται να πάει ο Σάκης στην Επίδαυρο;

Επιτρέπεται να πάει ο Σάκης στην Επίδαυρο; Facebook Twitter
27
Επιτρέπεται να πάει ο Σάκης στην Επίδαυρο; Facebook Twitter
Εικονογράφηση: Dreyk the Pirate

Υπήρξε σούπερ σταρ, ποπ είδωλο, εθνική φαντασίωση. Μεσουράνησε καλλιτεχνικά επί δύο και πλέον δεκαετίες. Βγήκε τρίτος στη Eurovision το 2004 και έβδομος το 2009, προσπάθησε φιλότιμα να κάνει κινηματογραφική καριέρα (που, παρά την εισπρακτική επιτυχία της πρώτης του ταινίας Alter Ego, δεν ευτύχησε), επιχείρησε ανεπιτυχώς –όχι με ζέση, είναι η αλήθεια– να διακριθεί στο εξωτερικό, χρημάτισε τηλεπαρουσιαστής και τώρα, στα 41 του, ώριμος οικογενειάρχης πια, αλλά με τη λάμψη του καλοδιατηρημένη, έρχεται να πρωταγωνιστήσει ως Διόνυσος στις Βάκχες του Ευριπίδη που ανεβάζει ο Δημήτρης Λιγνάδης. Επόμενο ήταν η συγκεκριμένη επιλογή και, φυσικά, η παράσταση να σχολιαστούν ποικιλότροπα. Δεν είναι, βέβαια, η πρώτη φορά που αμφισβητούνται οι ερμηνευτικές ικανότητες ηθοποιών που δοκιμάστηκαν στο αρχαίο δράμα – ακόμα θυμάμαι πόσο είχε σχολιαστεί π.χ. η Αλίκη Βουγιουκλάκη ως Αντιγόνη το '90 στην Επίδαυρο, ενώ διαβάζω ότι τον Αύγουστο εκστρατεύει εκεί η Μιμή Ντενίση (στην Ελένη που σκηνοθετεί η Ολυμπία Δουκάκη). Αλλά ο Σάκης Ρουβάς δεν έχει καν «καταχωρισθεί» ως αμφιλεγόμενος, έστω, πλην επαγγελματίας ηθοποιός.

«Και τι έγινε; Έχω κάπου να δώσω λογαριασμό; Εξάλλου, η άδεια άσκησης του επαγγέλματος του ηθοποιού έχει πλέον καταργηθεί. Η τέχνη δεν γίνεται κανονιστικά, από ειδικούς ή μη. Καθένας μπορεί να δοκιμαστεί, ανάλογα με τις ανάγκες που επιβάλλει το εκάστοτε εγχείρημα!» αντιλέγει ο Δημήτρης Λιγνάδης, φέρνοντας και το παράδειγμα του Σαββόπουλου στον αριστοφανικό Πλούτο. Χρόνια τώρα σκεφτόταν, λέει, να κάνει κάτι με τον Σάκη Ρουβά που χαρακτηρίζει «υπόδειγμα διάθεσης και διαθεσιμότητας» και άνθρωπο που προσέγγισε το αρχαίο κείμενο «με ταπεινότητα, δέος και αυταπάρνηση». Κάθε σκηνοθέτης, συνεχίζει, οφείλει να πειραματίζεται και αν προκύψει κάτι πρωτοποριακό, θα γίνει ερήμην του. Έχουν, άραγε, θέση στο αρχαίο θέατρο μόνο «ιερά τέρατα» της υποκριτικής; Όχι βέβαια, απαντά, με εξαίρεση ίσως την Επίδαυρο (όπου δεν ανεβαίνουν τελικά οι Βάκχες, παρά τις περί αντιθέτου φήμες). Ο ίδιος, άλλωστε, πιστεύει στη ζωντανή τέχνη, «αυτή που προκαλεί αντιδράσεις, εντάσεις, δίχως να γίνεται εξεζητημένα ασεβής». Δεν έχει κι άδικο. Φαντάζομαι πως ούτε οι αρχαίοι της κλασικής εποχής δεν ήταν τόσο σοβαροφανείς: «H βαλσαμωμένη τέχνη είναι για τους νεκρόφιλους! Δεν χρειάζεται, ωστόσο, να γκρεμίζουμε τα αγάλματα για να τα φέρνουμε στο ύψος μας. Είναι προτιμότερο να μάθουμε να πηδάμε καμιά φορά, να τα φτάνουμε. Στις Βάκχες ακολούθησα πιστά το κείμενο, που το θεωρώ ιδιαίτερα επίκαιρο, εφόσον μιλά για την έλευση μια νέας θρησκείας από την Ανατολή, με έναν θεό εξωτικό, έναν θεό άγριου μυστηρίου, μέθης και μέθεξης, που έρχεται να προκαλέσει το κατεστημένο δωδεκάθεο και τα ισχύοντα ήθη» λέει, παραπέμποντας στις προκλήσεις της πολύπολιτισμικότητας αλλά και του θεατρικού status quo.


Δεν μοιράζονται, βέβαια, όλοι τον ενθουσιασμό του, τουλάχιστον όχι ολόκληρο: «Ούτε χάρηκα, ούτε στενοχωρήθηκα με την είδηση. Περισσότερο ως κράχτης φαντάζει, άλλωστε, ο Ρουβάς. Αν παραμένει "διονυσιακός"; Με τρία παιδιά, δεν νομίζω! Όμως, το θέμα δεν είναι πόσο καλός ηθοποιός είσαι, αλλά πόσο ξέρεις τι κάνεις και γιατί. Ο Σάκης απλώς τα κάνει όλα και συμφέρει και αυτή είναι μια λογική που κατ' εμέ δεν χωρά στο αρχαίο θέατρο. Δεν γίνεται να γίνονται τα πάντα θέαμα, ούτε πιστεύω πως χρειαζόμαστε πλέον πυροτεχνήματα σε αυτήν τη χώρα» λέει η δημοσιογράφος Αφροδίτη Γραμμέλη. «Η ελαφρότητα είχε πάντοτε πολλαπλές σημασίες και το βάθος βρισκόταν ανέκαθεν στην επιφάνεια. Ο Σάκης εξακολουθεί να μας "διονυσιάζει" και είναι ο μοναδικός ίσως ντόπιος αστέρας που θα διακρινόταν στον διεθνή στίβο της ποπ. Αν ο Χατζιδάκις ζούσε, πιθανόν να χαιρόταν την παρέα του – ίσως πάλι όχι, γιατί ούτε ο ίδιος ο Σάκης Ρουβάς αισθάνθηκε ποτέ πραγματικά άνετα ως ηδυπαθές είδωλο. Γι' αυτό ακριβώς δεν θα με ενδιέφερε ποτέ να τον δω σε τραγωδία: γιατί οτιδήποτε ποπ, όμορφο κι ανάλαφρο θα πρέπει να φορτωθεί με μυριάδες ενοχές και αμαρτήματα, φορώντας τον μανδύα της λογιοσύνης; Περισσότερο, ωστόσο, με ενοχλεί το ίδιο το είδος της παράστασης, που βαφτίζει την ανάγκη για περισσότερο θόρυβο στα μίντια αρχαιοελληνική μανία» θα πει η Τίνα Μανδηλαρά. «Πριν από τον Σάκη Ρουβά είχε παίξει αρχαία τραγωδία ο Μάριος Φραγκούλης, ως Διόνυσος πάλι. Γιατί ο Φραγκούλης ήταν πιο αποδεκτός, επειδή είναι του "σοβαρού" τραγουδιού; Και, άραγε, επελέγη ο Σάκης επειδή κάτι εμπνέει ή απλώς για λόγους εντυπωσιασμού και δημοσιότητας;», αναρωτιέται ο Γιώργος Σαρηγιάννης, που προτιμά, ωστόσο, να μην προτρέχει, εφόσον «όλα θα κριθούν στο αποτέλεσμα... Αλλά, αλήθεια, γνωρίζετε ότι κάποιο μπλογκ εθνικιστικής "πνοής" μάς καλεί να μποϊκοτάρουμε ή να "περιποιηθούμε δεόντως" την παράσταση επειδή, λέει, συμμετέχουν και έγχρωμοι συμπατριώτες μας (Στέφανος Μουαγκέ) ή μετανάστες (μουσικοί). Εδώ που φτάσαμε, μήπως το θέμα "ο Ρουβάς σε αρχαία τραγωδία" είναι, τελικά, επουσιώδες;» συνεχίζει. Αυτό το τελευταίο είναι ένα πράγματι ενδιαφέρον ερώτημα.

Και το κοινό; Τι πιστεύει, όντας το κατεξοχήν ενδιαφερόμενο; Ιδού τι λένε δύο θεατρόφιλοι: «Όταν πρωτοάκουσα πως ο Σάκης θα παίξει τραγωδία δυσανασχέτησα, όταν όμως έμαθα ότι υποδύεται τον Διόνυσο, ηρέμησα κάπως. Πόσο χάλια μπορεί να βγάλει έναν ελαφρύ ρόλο που μάλλον του πάει κιόλας; Δεν θα κάνει, δα, και τον Ορέστη! Αφήστε που αντίστοιχες "παρατυπίες" συνέβαιναν, πιστεύω, επίσης στην αρχαιότητα (όντως). Ας είναι τουλάχιστον ευχάριστο το θέαμα» λέει ο συγγραφέας Πέτρος Μπιρμπίλης. «Σε έναν κόσμο όπου η εμπορικότητα, σερβιρισμένη κατάλληλα, έχει πια θέση παντού, το να παίξει ο Ρουβάς αρχαία τραγωδία ήταν απλώς θέμα χρόνου. Αλλά ας περιμένουμε να τον κρίνουμε επί σκηνής – οι επαγγελματίες θεματοφύλακες της τέχνης έχουν, άλλωστε, κάνει πολύ μεγαλύτερα εγκλήματα!» θα πει ο οικονομολόγος Λουκάς Σπανός. Στη σκηνή, λοιπόν, θα κριθούν όλα, και με συμπαίκτες όπως η Ρούλα Πατεράκη, ο Γιάννης Καρατζογιάννης, ο Δημήτρης Πασσάς, η Γιώτα Βέη (κορυφαία χορού), ο Σάκης καλείται ν' απογειώσει την παράσταση νικώντας γκρίνιες, άγχος, σοβαροφάνεια και βγάζοντας τον «προπονητή» του ασπροπρόσωπο. Θα τα καταφέρει;

Θέατρο
27

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Φάουστ» του Άρη Μπινιάρη, ένα μιούζικαλ από την Κόλαση

Θέατρο / Φάουστ: Ένα μιούζικαλ από την κόλαση

«Ζήσε! Μας λέει ο θάνατος, ζήσε!», είναι το ρεφρέν του τραγουδιού που επαναλαμβάνεται ξανά και ξανά, εν μέσω ομαδικών βακχικών περιπτύξεων – Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για την παράσταση «Φάουστ» του Γκαίτε σε σκηνοθεσία Άρη Μπινιάρη στο Εθνικό Θέατρο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Η Αριάν Μνουσκίν τα βάζει με τους δράκους της Ιστορίας

Θέατρο / Η Αριάν Μνουσκίν τα βάζει με τους δράκους της Ιστορίας

Η μεγάλη προσωπικότητα του ευρωπαϊκού θεάτρου Αριάν Μνουσκίν επιστρέφει στο Φεστιβάλ Αθηνών με το Θέατρο του Ήλιου για να μιλήσουν για τα τέρατα της Ιστορίας που παραμονεύουν πάντα και απειλούν τον ελεύθερο κόσμο. Με αφορμή την παράσταση που αποθεώνει τη σημασία του λαϊκού θεάτρου στην εποχή μας μοιραζόμαστε την ιστορία της ζωής και της τέχνης της, έννοιες άρρηκτα συνδεδεμένες, που υπηρετούν με πάθος την πρωτοπορία, την εγγύτητα που δημιουργεί η τέχνη και τη μεγαλειώδη ουτοπία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ ΤΙΤΛΟΙ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ Νίκος Χατζόπουλος

Νίκος Χατζόπουλος / «Αν σκέφτεσαι μόνο το ταμείο, κάποια στιγμή το ταμείο θα πάψει να σκέφτεται εσένα»

Ο Νίκος Χατζόπουλος έχει διανύσει μια μακρά πορεία ως ηθοποιός, σκηνοθέτης, μεταφραστής και δάσκαλος υποκριτικής. Μιλά στη LIFO για το πόσο έχει αλλάξει το θεατρικό τοπίο σήμερα, για τα πρόσφατα περιστατικά λογοκρισίας στην τέχνη, καθώς και για τις προσεχείς συνεργασίες του με τον Γιάννη Χουβαρδά και τον Ακύλλα Καραζήση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τι θα δούμε φέτος στο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας;

Χορός / Τι θα δούμε φέτος στο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας;

Maguy Marin, Χρήστος Παπαδόπουλος, Damien Jalet, Omar Rajeh και άλλα εμβληματικά ονόματα του χορού πρωταγωνιστούν στις 20 παραστάσεις του φετινού προγράμματος του 31ου Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας, που θα πραγματοποιηθεί από τις 18-27 Ιουλίου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Μια άλλη Θήβα»: Η πιο αθόρυβη επιτυχία της θεατρικής Αθήνας

The Review / «Μια άλλη Θήβα»: Η παράσταση-φαινόμενο που ξεπέρασε τους 100.000 θεατές

O Χρήστος Παρίδης συνομιλεί με τη Βένα Γεωργακοπούλου για την θεατρική παράσταση στο Θεάτρο του Νέου Κόσμου, σε σκηνοθεσία Βαγγέλη Θεοδωρόπουλου, που διανύει πλέον την τρίτη της σεζόν σε γεμάτες αίθουσες. Ποιο είναι το μυστικό της επιτυχίας της; Το ίδιο το έργο ή οι δύο πρωταγωνιστές, ο Θάνος Λέκκας και ο Δημήτρης Καπουράνης, που καθήλωσαν το κοινό;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Διαβάζοντας Ευριπίδη καταλαβαίνεις πού πάτησε η ακροδεξιά»

Θέατρο / «Διαβάζοντας Ευριπίδη καταλαβαίνεις πού πάτησε η ακροδεξιά»

Η Μαρία Πρωτόπαππα σκηνοθετεί την «Ανδρομάχη» στην Επίδαυρο, με άντρες ηθοποιούς στους γυναικείους ρόλους, εξερευνώντας τις πολιτικές και ηθικές διαστάσεις του έργου του Ευριπίδη. Η δημοκρατία, η ελευθερία, η ηθική και η ευθύνη ηγετών και πολιτών έρχονται σε πρώτο πλάνο σε μια πολιτική και κοινωνική τραγωδία με πολυδιάστατη δομή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η «Χρυσή Εποχή»

Αποστολή στο Νόβι Σαντ / Κωνσταντίνος Ρήγος: «Ήθελα ένα υπέροχο πάρτι όπου όλοι είναι ευτυχισμένοι»

Στη νέα παράσταση του Κωνσταντίνου Ρήγου «Χρυσή Εποχή», μια συμπαραγωγή της ΕΛΣ με το Φεστιβάλ Χορού Βελιγραδίου, εικόνες από μια καριέρα 35 ετών μεταμορφώνονται ‒μεταδίδοντας τον ηλεκτρισμό και την ενέργειά τους‒ σε ένα ολόχρυσο ξέφρενο πάρτι.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
CHECK Απόπειρες για τη ζωή της: Ψάχνοντας την αλήθεια για τις υπέροχες, βασανισμένες γυναίκες και τις τραγικές εμπειρίες τους

Θέατρο / Η βάρβαρη εποχή που ζούμε σε μια παράσταση

Ο Μάρτιν Κριμπ στο «Απόπειρες για της ζωή της» που ανεβαίνει στο Θέατρο Θησείον σκιαγραφεί έναν κόσμο όπου κυριαρχεί ο πόλεμος, ο θάνατος, η καταπίεση, η τρομοκρατία, η φτώχεια, ο φασισμός, αλλά και ο έρωτας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
To νόημα τού να ανεβάζεις Πλάτωνα στην εποχή του ΤikTok

Άννα Κοκκίνου / To νόημα τού να ανεβάζεις το Συμπόσιο του Πλάτωνα στην εποχή του tinder

Η Άννα Κοκκίνου στη νέα της παράσταση αναμετριέται με το «Συμπόσιο» του Πλάτωνα και τις πολλαπλές όψεις του Έρωτα. Εξηγεί στη LiFO για ποιον λόγο επέλεξε να ανεβάσει το αρχαίο φιλοσοφικό κείμενο, πώς το προσέγγισε δραματουργικά και κατά πόσο παραμένουν διαχρονικά τα νοήματά του.
M. HULOT
«Άμα σε λένε “αδελφή”, πώς να δεχτείς την προσβολή ως ταυτότητά σου;»

Θέατρο / «Άμα σε λένε “αδελφή”, πώς να δεχτείς την προσβολή ως ταυτότητά σου;»

Η παράσταση TERAΣ διερευνά τις queer ταυτότητες και τα οικογενειακά τραύματα, μέσω της εμπειρίας της αναγκαστικής μετανάστευσης. Μπορεί τελικά ένα μέλος της ΛΟΑΤΚΙΑ+ κοινότητας να ζήσει ελεύθερα σε ένα μικρό νησί;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Αντώνης Αντωνόπουλος από μικρός είχε μια έλξη για τα νεκροταφεία ή Όλα είναι θέατρο αρκεί να στρέψεις το βλέμμα σου πάνω τους ή Η παράσταση «Τελευταία επιθυμία» είναι ένα τηλεφώνημα από τον άλλο κόσμο

Θέατρο / «Ας απολαύσουμε τη ζωή, γιατί μας περιμένει το σκοτάδι»

Ο Αντώνης Αντωνόπουλος, στη νέα του παράσταση «Τελευταία Επιθυμία», δημιουργεί έναν χώρο όπου ο χρόνος για λίγο παγώνει, δίνοντάς μας τη δυνατότητα να συναντήσουμε τους νεκρούς αγαπημένους μας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Όσα (δε) βλέπουν τα μέντιουμ

Θέατρο / Όσα (δε) βλέπουν τα μέντιουμ

«Δεν πηγαίνουμε ποτέ στη Μόσχα, όμως η επιθυμία γι’ αυτήν κυλάει διαρκώς μέσα μας» - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για τη sold-out παράσταση «Τρεις Αδελφές» του Τσέχοφ, σε σκηνοθεσία Μαρίας Μαγκανάρη στο Εθνικό Θέατρο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Θέμελης Γλυνάτσης: Ας ξεκινήσουμε με το να είμαστε πολύ πιο τολμηροί με τους ρόλους που δίνουμε στους νέους καλλιτέχνες, κι ας μην είναι τέλειοι

Θέατρο / Μια όπερα με πρωταγωνιστές παιδιά για πρώτη φορά στην Ελλάδα

Μεταξύ χειροποίητων σκηνικών και σκέψεων γύρω από τη θρησκεία και την εξουσία, «Ο Κατακλυσμός του Νώε» δεν είναι άλλη μια παιδική παράσταση, αλλά ανοίγει χώρο σε κάτι μεγαλύτερο: στη δυνατότητα τα παιδιά να γίνουν οι αυριανοί δημιουργοί, όχι απλώς οι θεατές.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ηow to resuscitate a dinosaur/ Έι, Romeo, πώς δίνεις το φιλί της ζωής σε έναν δεινόσαυρο;

Guest Editors / «Ο Καστελούτσι σκηνοθετεί μια υπόσχεση· και κάνει τέχνη εκκλησιαστική»

«Πέρασαν μέρες από την πρώτη μου επαφή με τη Βερενίκη. Μάντρωσα ένα κοπάδι σκέψεις» – ο Κυριάκος Χαρίτος γράφει για μια από τις πολυσυζητημένες παραστάσεις της σεζόν, που ανέβηκε στη Στέγη.
ΚΥΡΙΑΚΟΣ ΧΑΡΙΤΟΣ
Onassis Dance Days 2025: Ένας ύμνος στα αδάμαστα σώματα

Θέατρο / Onassis Dance Days 2025: Ένας ύμνος στα αδάμαστα σώματα

Ένα νέο, αλλιώτικο σύμπαν για τον «χορό» ξεδιπλώνεται από τις 3 έως τις 6 Απριλίου στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση, μέσα από τα πρωτοποριακά έργα τεσσάρων κορυφαίων Ελλήνων χορογράφων και του διεθνούς φήμης Damien Jalet.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ