Romain Gavras: Ο ποιητής της βίας και οι κατατρεγμένοι κοκκινομάλληδες

Romain Gavras: Ο ποιητής της βίας και οι κατατρεγμένοι κοκκινομάλληδες Facebook Twitter
0

γαβ

O 31χρονος Ρομάν Γαβράς - γιός του βραβευμένου σκηνοθέτη Κώστα Γαβρά- συνηθίζει στα έργα του να πραγματεύεται την ωμή  βία στα αστικά κέντρα. Και να προκαλεί.

Αυτή τη φορά σκηνοθετεί για λογαριασμό των αμερικανών ράπερ Jay-Z και Kayne West  ένα βίντεο γεμάτο μπάχαλα και μάχες σώμα με σώμα μεταξύ διαδηλωτών και αστυνομίας.

Εικόνες μάλλον οικείες για όποιον παρακολούθησε τι έχει συμβεί τελευταία σε Αθήνα, Λονδίνο, ακόμα και στην πλατεία Ταχρίρ.

Το βίντεο γυρίστηκε τον περασμένο Απρίλιο στην Πράγα, και η άψογη σκηνοθεσία με χρήση πολύ καθαρής φωτογραφίας και slow motion υψηλής ανάλυσης, κάνει τις εικόνες ακόμα πιο επιβλητικές. Σχεδόν ανατριχιαστικές.

Με λίγο προσοχή παρατηρούμε πως στα περιβραχιόνια των αστυνομικών διακρίνονται - με δυσκολία- τα διακριτικά ΕΛ.ΑΣ (0:36, 1:57, 2:03 και αλλού..) , αφήνοντας να ξεγλιστρίσει ένα σιωπηλό - αλλά αιχμηρότατο- πολιτικό σχόλιο από τον ελληνικής καταγωγής νεαρό σκηνοθέτη.

gav

Το βίντεο τελειώνει χωρίς να διαφαίνεται ποιός είναι τελικά ο νικητής και ποιος ο χαμένος...

Οι Justice, η M.I.A, τα γκέτο του Παρισιού, και οι κατατρεγμένοι κοκκινομάλληδες.

Δεν είναι η πρώτη φορά όμως που ο Romain Gavras φτιάχνει προβοκατόρικα βίντεοκλιπ που σχολιάζουν την βία και την σχέση της με την εξουσία.

Παρ' όλα αυτά, ο σκηνοθέτης επιμένει να μην αναλύει περαιτέρω τα έργα του, ούτε να δίνει πολλές συνεντεύξεις.

Κλασσικό παράδειγμα το βίντεο που σκηνοθέτησε το 2008 για τους γάλλους Justice, και το τραγούδι τους Stress.

(και αγαπημένο μου)


Δύο μόλις χρόνια μετά τις φοβερές ταραχές που είχαν ξεσπάσει στα Παρισινά εργατικά προάστια το 2006, (Οι νύχτες της Οργής)  ο Gavras σκηνοθετεί το Stress και μας παρουσιάζει μια συμμορία νεαρών αγοριών να αλωνίζει στις εν λόγω εργατικές γειτονιές σπέρνοντας αλόγιστη βία, και σαπίζοντας ουσιαστικά στο ξύλο όποιον βρεθεί μπροστά τους, χωρίς κανένα κριτήριο.

γαβ

Ο Gavras γίνεται εν μία νυκτί το νέο αμφιλεγόμενο enfant gâtée των γαλλικών media, που ενώ λυσάνε με το βίντεο δυσκολεύονται να του αποσπάσουν οποιοδήποτε σχόλιο.


"Όταν είσαι καλλιτέχνης -είτε σκηνοθέτης, είτε συγγραφέας, είτε ζωγράφος- μιλάς με την δουλειά σου.

Αν αρχίσεις να εξηγείς τους λόγους που σε έκαναν να λειτουργήσεις έτσι ή αλλιώς, τότε μπορείς να προκαλέσεις σύγχυση και να κάνεις τα πράγματα χειρότερα"

γαβ

"Είναι παράξενο αλλά σε πολλές περιπτώσεις ο κόσμος τρελαίνεται όταν δεν του λες τι να σκεφτεί..."


είχε δηλώσει σε παλαιότερη συνέντευξη του στο Βήμα.

                               --------------------------------------

Το 2010 σκηνοθετεί το Born Free της M.I.A

 


 

Σε ένα ζοφερό στρατοκρατούμενο μέλλον, ομάδες καταστολής εισβάλλουν με το έτσι θέλω και αρπάζουν οτιδήποτε το διαφορετικό. Οι κοκκινομάλληδες οδηγούνται σε στρατόπεδα συγκέντρωσης και εκτελούνται.

Βία και σουρεαλιστική τρομοκρατία σε 9 λεπτά..

γαβ

Σύμφωνα με τον σκηνοθέτη, οι κοκκινομάλληδες συμβολίζουν οποιαδήποτε καταπιεσμένη μειονότητα..

Μάλιστα, ένα χρόνο αργότερα ο Gavras δημιουργεί την μεγάλου μήκους ταινία Our Day Will Come , με πρωταγωνιστή τον Vincent Cassel, όπου το παραλήρημα για μία υποτιθέμενη γενοκτονία των κοκκινομάλληδων παίρνει μεγαλύτερες διαστάσεις.

γαβ

Notre Jour Viendra, 2010

Αρχείο
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Αριστοκρατικά φτωχοί, Ελευθεροτυπία, 1991

Ημερολόγιο / Αριστοκρατικά φτωχοί. Του Στάθη Τσαγκαρουσιάνου

Ελάχιστοι κατέχουν το μυστικό να χρησιμοποιούν το χρήμα επ’ αγαθώ, να το σκορπίζουν απαλά, χωρίς ιδιαίτερη σκέψη αλλά ούτε και περιφρόνηση, να το σκορπίζουν όπου θέλουνε αυτοί κι όχι η μόδα
ΣΤΑΘΗΣ ΤΣΑΓΚΑΡΟΥΣΙΑΝΟΣ
«Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Σωτήρης Ντάλης / «Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Ο αναπληρωτής καθηγητής στο Τμήμα Μεσογειακών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αιγαίου και επικεφαλής της Μονάδας Έρευνας για την Ευρωπαϊκή και Διεθνή Πολιτική σχολιάζει τον αντίκτυπο της πανδημίας και της εκλογής Μπάιντεν στην Ευρώπη.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Σωτήριος Σέρμπος / «Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Τι σηματοδοτεί η εποχή Μπάιντεν και τι αφήνει πίσω του ο απερχόμενος Πρόεδρος; Απαντά στη LiFO ο Σωτήριος Σέρμπος, αναπληρωτής καθηγητής Διεθνούς Πολιτικής στο Δημοκρίτειο Παν/μιο Θράκης και Ερευνητής στο ΕΛΙΑΜΕΠ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ελλάδα / Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ο καθηγητής Παιδιατρικής και Επιδημιολογίας στο Πανεπιστήμιο της Πενσιλβάνια και μέλος της Επιτροπής των Λοιμωξιολόγων του υπουργείου Υγείας μιλά για τα τελευταία δεδομένα της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Νικόλας Σεβαστάκης / Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Ο Ντόναλντ Τραμπ δεν είναι ένας Γουίλι Σταρκ της εποχής μας. Υπάρχει κάτι σημαντικό που χωρίζει τη λαϊκιστική φαντασία των χρόνων του Μεσοπολέμου –όπως την αναπλάθει το μυθιστόρημα του Γουόρεν– από τα πλήθη που είδαμε να βγαίνουν από τα μεσαιωνικά σπήλαια των social media για να ορμήσουν προς το Καπιτώλιο.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ελλάδα / Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ο καθηγητής Φαρμακολογίας, Φαρμακογονιδιωματικής και Ιατρικής Ακριβείας στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης και πρόεδρος της Ελληνικής Εταιρείας Φαρμακολογίας, Ευάγγελος Μανωλόπουλος, μιλά στη LiFO για τα εμβόλια και τις φαρμακευτικές αγωγές που εξετάζονται. Απαντά για το δεύτερο κύμα της πανδημίας, εξηγεί ποια είναι η αλήθεια για τις ΜΕΘ, πότε θα αποχωριστούμε τις μάσκες αλλά και πότε προβλέπεται η επάνοδος στην κανονικότητα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί η ασφάλεια του εμβολίου είναι υψηλού βαθμού; Ο καθηγητής της Οξφόρδης Πέτρος Λιγοξυγκάκης εξηγεί

Τech & Science / Γιατί η ασφάλεια του εμβολίου είναι υψηλού βαθμού; Ο καθηγητής της Οξφόρδης Πέτρος Λιγοξυγκάκης εξηγεί

Τι θα σημάνει η γενική χρήση των εμβολίων; Θα εφαρμοστούν νέοι κανόνες σχετικά με τον εμβολιασμό; Πότε προσδιορίζεται η έναρξή του; Και τι γίνεται με τους αρνητές;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Η ενδοχώρα της άρνησης και το εμβόλιο

Νικόλας Σεβαστάκης / Η ενδοχώρα της άρνησης και το εμβόλιο

Η όποια στρατηγική για τον εμβολιασμό χρειάζεται να είναι σκληρή με τον νεοφασισμό των fake news και της ωμής παραπλάνησης. Την ίδια στιγμή, όμως, πρέπει να εντάξει τις ανησυχίες, τις αντιρρήσεις και τις δεύτερες σκέψεις πολλών ανθρώπων.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ