Όταν ο μεταμοντερνισμός συνάντησε το Facebook.

Facebook Twitter
0


Χθες συνέβη κάτι μεγάλο στο Σύνταγμα. Δεν ξέρουμε πόσο σημαντικό είναι διότι δεν μπορούμε να προσδιορίσουμε τι ακριβώς είναι, αλλά όλοι θεωρούμε ότι είναι σημαντικό.  Η μόνη κοινή και διακηρυγμένη συνιστώσα ήταν η «αγανάκτηση». Το έλεγε και ο τίτλος της κινητοποίησης που ήταν μετάφραση των ισπανικών κινητοποιήσεων: στο Σύνταγμα, αλλά και σε άλλες πόλεις μαζεύτηκαν «οι αγανακτισμένοι». Φυσικά, υπάρχουν πολλοί λόγοι για να είναι κάποιος αγανακτισμένος αλλά υπάρχει ένα ερώτημα που έθεσε κάποιος στο twitter: «Σε ποια πλευρά της πλατείας μαζεύονται όσοι αγανακτούν επειδή δεν έχει αλλάξει τίποτα και σε ποια όσοι δεν θέλουν να αλλάξει τίποτα;»

Η διακηρυγμένη αγανάκτηση λοιπόν εκφράσθηκε, αλλά δεν προσδιορίστηκε. Δεν ξέρω αν μπορεί να προσδιοριστεί διότι είναι σίγουρο πως οι άνθρωποι που μαζεύτηκαν εκεί θα απέρριπταν κάθε προσδιορισμό. Πολλοί δε απ’ όσους έζησαν εκεί περηφανεύονται στα social media για την απουσία προσδιορισμού. «Η συγκέντρωση ήταν μεγάλη», λένε, «διότι δεν ήταν καπελωμένη από κόμματα και ΜΜΕ». «Καπέλωμα», όμως, μπορεί να θεωρηθεί και η νοηματοδότηση της εκδήλωσης. Αν βγει κάποιος σήμερα και πει ότι αυτό που έγινε είναι πρόδρομος της μεγάλης προλεταριακής επανάστασης, που έτσι κι αλλιώς θα γίνει, φυσικά θα χλευαστεί.

Φυσικά υπήρξαν συνθήματα κατά του μνημονίου, κατά της κυβέρνησης, αλλά αυτά δεν έγιναν μία φωνή. Ούτε καν ο Εθνικός Ύμνος, που κατά διαστήματα ακουγόταν από κάποιους, δεν έγινε μια φωνή. Μόνο κάποια «ου» και κάποια ρυθμικά χειροκροτήματα έκαναν αυτή την μάζωξη των ανθρώπων συλλογικότητα. Από την άλλη υπήρχε απέραντη ανοχή για κάθε σύνθημα· κανείς δεν προσπάθησε να «καπελώσει» τους άλλους απαγορεύοντας κάτι. Αλλά ακόμη και αυτή η απουσία της «οιονεί απαγόρευσης», η απουσία κυριαρχίας στην εκδήλωση, συνέτεινε στην σύγχυση. Τελικώς τι ήθελαν αυτοί οι 30.000 άνθρωποι που μαζεύτηκαν στο Σύνταγμα;

Τώρα σκεφθείτε να είστε από την άλλη πλευρά της γραμμής των ΜΑΤ. Στο κοινοβούλιο που κάποιοι μούτζωναν. Δουλειά σας είναι να εκπροσωπείτε αυτόν τον κόσμο.

Για να κάνετε καλά την δουλειά σας, για να αντιπροσωπεύσετε τον λαό, χρειάζεστε μια εντολή. Δεν μπορείτε να πάτε στην Ολομέλεια και να καταθέσετε σχέδιο νόμου για την περιστολή της αγανάκτησης.  Ακόμη κι αν έχετε τις καλύτερες προθέσεις να εκπροσωπήσετε τον λαό, χρειάζεστε αίτημα. Χρειάζεστε νόημα. Δεν μπορεί να γίνει νόμος ένα φειγ-βολάν (που κυκλοφόρησε ευρέως και στο Σύνταγμα, αλλά και στα social media) με τίτλο «Θέλω αξιοπρέπεια-αλληλεγγύη». Αν, δηλαδή, κάποιος κατέβαζε ένα νομοσχέδιο με τίτλο «Η αποκατάσταση της αξιοπρέπειας-αλληλεγγύης των πολιτών και συναφείς διατάξεις», θα λέγαμε ότι αυτός ο τύπος μάς δουλεύει. Γιατί, όμως δεν μας κοροϊδεύουν οι διαδηλωτές που το ζητάνε; Επειδή είναι περισσότεροι ή επειδή είναι «φωνή λαού»;

Δεν ξέρω αν χάνω κάτι από αυτό το αποκαλούμενο «πολύχρωμο», «πολυδιάστατο», «πολύμορφο» κίνημα. Το γεγονός όμως ότι τόσοι πνευματικοί ταγοί χρησιμοποιούν τόσα πολλά επίθετα για να το περιγράψουν σημαίνει ότι δεν μπορούν να βρουν το ουσιαστικό. Μπορεί, βέβαια, να σημαίνει ότι δεν υπάρχει το ουσιαστικό. Μπορεί αυτό που έζησαν οι άνθρωποι που μαζεύτηκαν χθες στις πλατείες ήταν κάτι σαν το timeline του twitter ή σαν το NewsFeed του facebook. Πληροφορία, αιτήματα, τραγούδια, συνθήματα ατάκτως ερριμένα χωρίς συνδετικό ιστό. Χωρίς νόημα. Συναντάς ανθρώπους που υπό φυσιολογικές περιστάσεις δεν θα τους συναντούσες ποτέ (κάποιους από αυτούς πιθανότατα δεν θα ήθελες και να τους συναντήσεις), διαβάζεις ειδήσεις και σοφίες των 140 χαρακτήρων για θέματα που δεν σ' ενδιέφεραν ποτέ και στο τέλος καταλήγεις με μια απίστευτη σύγχυση κι ένα συμπέρασμα: ότι τίποτε δεν γίνεται, και τίποτε δεν μπορεί να γίνει.

Όλο αυτό που ζούμε, είτε στον εικονικό είτε στον πραγματικό χώρο, είναι υπαρκτός μεταμοντερνισμός. Δεν είναι απλώς η απουσία νοήματος, είναι η δοξολογία της απουσίας νοήματος. Στην καλύτερη περίπτωση είναι ποίηση που θέλει να περνιέται για φιλοσοφία: «τα όπλα έβαψαν την Γη με αίμα, δεν πρέπει να κάνουν το ίδιο οι αριθμοί» έγραφε το φείγ-βολάν που σας ανέφερα. Ούτε ο Πολ Βιρίλιο  δεν θα μπορούσε να το πει καλύτερα.

Να με συγχωρείτε λοιπόν που εγώ παραμένω αμετανόητα νεωτερικός και να με συγχωρείτε διπλά που έρχομαι εδώ στο Πάντειο, στον ναό του μεταμοντερνισμού, για να μιλήσω για την αξία και την ανάγκη του νοήματος. Μ' αρέσει ποίηση αλλά ξέρω πως μ’ αυτή ούτε μπορώ να εξηγήσω, αλλά ούτε να αλλάξω τον κόσμο. Δεν ξέρω αν ακούγεται συντηρητικό και παρωχημένο αλλά χρειάζομαι το αίτημα. Χρειάζομαι την αξιολόγηση της πληροφορίας, χρειάζομαι μια διαχωριστική γραμμή μεταξύ ψεύδους και αλήθειας, άσχετα αν μερικές φορές το ψεύδος έχει τα ίδια αποτελέσματα με την αλήθεια. Θα ακούσατε βέβαια για τον αστικό μύθο περί του ισπανικού συνθήματος «Σσσς, κάντε ησυχία. κοιμούνται οι Έλληνες». Η ψεύτικη αυτή πληροφορία κινητοποίησε πολλούς να πάνε στις πλατείες και μάλιστα κάποια πανό έγραφαν «Ξυπνήσαμε». Μόνο, που όπως έλεγαν στον παλιό προνεωτερικό κόσμο το ψέμα έχει κοντά ποδάρια. Ωραία! Ξυπνήσαμε. Αλλά τι ζητήσαμε;

Μπορεί κάποιος να θεωρήσει ότι η θέση μου υπέρ της νεωτερικότητας δεν είναι άδολη. Ναι. Η ίδια η ίδια η δημοσιογραφία είναι νεωτερική δουλειά. Αν δεν υπήρχε η νεωτερικότητα δεν θα είχα δουλειά. Η διαφορά μου με άλλους συναδέλφους είναι ότι εγώ θέλω να επιμένω νεωτερικά. Δεν επιδιώκω το αλάνθαστο των απόψεών μου αλλά θέλω τα άρθρα μου να διαφέρουν από το  newsfeed του Facebook. Μπορεί να κάνω λάθος για κάποια πράγματα που λέω, αλλά θέλω το λάθος να είναι καθαρό λάθος. Χωρίς πολλές τσιριμόνιες ή ναι μεν αλλά. Δυστυχώς, όσοι ακόμη παρακολουθείτε τον Τύπο θα διαπιστώσετε ότι όσο περνάει ο καιρός τόσο περισσότερο προσπαθεί να μεταμνοντερνιστεί. Αυτό μπορεί να θεωρηθεί μια φυσιολογική αντίδραση προσαρμογής στο νέο τοπίο που οι νέες τεχνολογίες διαμορφώνουν. Αλλά είναι η λάθος αντίδραση.

Εισήγηση στο συνέδριο «Η Κρίση του Τύπου. Η Δύσκολη Μετάβαση στη Νέα Ψηφιακή Εποχή», Πάντειο Πανεπιστήμιο Αθήνα 26.5.2011

Δημοσιεύτηκε στο www.medium.gr

Αρχείο
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Σωτήρης Ντάλης / «Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Ο αναπληρωτής καθηγητής στο Τμήμα Μεσογειακών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αιγαίου και επικεφαλής της Μονάδας Έρευνας για την Ευρωπαϊκή και Διεθνή Πολιτική σχολιάζει τον αντίκτυπο της πανδημίας και της εκλογής Μπάιντεν στην Ευρώπη.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Σωτήριος Σέρμπος / «Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Τι σηματοδοτεί η εποχή Μπάιντεν και τι αφήνει πίσω του ο απερχόμενος Πρόεδρος; Απαντά στη LiFO ο Σωτήριος Σέρμπος, αναπληρωτής καθηγητής Διεθνούς Πολιτικής στο Δημοκρίτειο Παν/μιο Θράκης και Ερευνητής στο ΕΛΙΑΜΕΠ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ελλάδα / Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ο καθηγητής Παιδιατρικής και Επιδημιολογίας στο Πανεπιστήμιο της Πενσιλβάνια και μέλος της Επιτροπής των Λοιμωξιολόγων του υπουργείου Υγείας μιλά για τα τελευταία δεδομένα της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Νικόλας Σεβαστάκης / Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Ο Ντόναλντ Τραμπ δεν είναι ένας Γουίλι Σταρκ της εποχής μας. Υπάρχει κάτι σημαντικό που χωρίζει τη λαϊκιστική φαντασία των χρόνων του Μεσοπολέμου –όπως την αναπλάθει το μυθιστόρημα του Γουόρεν– από τα πλήθη που είδαμε να βγαίνουν από τα μεσαιωνικά σπήλαια των social media για να ορμήσουν προς το Καπιτώλιο.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ελλάδα / Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ο καθηγητής Φαρμακολογίας, Φαρμακογονιδιωματικής και Ιατρικής Ακριβείας στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης και πρόεδρος της Ελληνικής Εταιρείας Φαρμακολογίας, Ευάγγελος Μανωλόπουλος, μιλά στη LiFO για τα εμβόλια και τις φαρμακευτικές αγωγές που εξετάζονται. Απαντά για το δεύτερο κύμα της πανδημίας, εξηγεί ποια είναι η αλήθεια για τις ΜΕΘ, πότε θα αποχωριστούμε τις μάσκες αλλά και πότε προβλέπεται η επάνοδος στην κανονικότητα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί η ασφάλεια του εμβολίου είναι υψηλού βαθμού; Ο καθηγητής της Οξφόρδης Πέτρος Λιγοξυγκάκης εξηγεί

Τech & Science / Γιατί η ασφάλεια του εμβολίου είναι υψηλού βαθμού; Ο καθηγητής της Οξφόρδης Πέτρος Λιγοξυγκάκης εξηγεί

Τι θα σημάνει η γενική χρήση των εμβολίων; Θα εφαρμοστούν νέοι κανόνες σχετικά με τον εμβολιασμό; Πότε προσδιορίζεται η έναρξή του; Και τι γίνεται με τους αρνητές;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Η ενδοχώρα της άρνησης και το εμβόλιο

Νικόλας Σεβαστάκης / Η ενδοχώρα της άρνησης και το εμβόλιο

Η όποια στρατηγική για τον εμβολιασμό χρειάζεται να είναι σκληρή με τον νεοφασισμό των fake news και της ωμής παραπλάνησης. Την ίδια στιγμή, όμως, πρέπει να εντάξει τις ανησυχίες, τις αντιρρήσεις και τις δεύτερες σκέψεις πολλών ανθρώπων.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Καϊμακάμης: «Έχουν πεθάνει πολλοί σαραντάρηδες στα χέρια μας χωρίς προβλήματα υγείας»

Ελλάδα / Ευάγγελος Καϊμακάμης: «Έχουν πεθάνει πολλοί σαραντάρηδες στα χέρια μας χωρίς προβλήματα υγείας»

Ο πνευμονολόγος-εντατικολόγος στο νοσοκομείο Παπανικολάου μιλά για την κατάσταση που επικρατεί σήμερα στις ΜΕΘ και τις μελλοντικές ανησυχίες του σχετικά με την πανδημία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεόδωρος Βασιλακόπουλος: «Ακόμη κι αν είχαμε 10.000 κλίνες ΜΕΘ, αν γέμιζαν όλες, θα θρηνούσαμε 4.000 θανάτους»

Ελλάδα / Θεόδωρος Βασιλακόπουλος: «Ακόμη κι αν είχαμε 10.000 κλίνες ΜΕΘ, αν γέμιζαν όλες, θα θρηνούσαμε 4.000 θανάτους»

Ο καθηγητής Πνευμονολογίας-Εντατικής Θεραπείας της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών σχολιάζει όλες τις τελευταίες εξελίξεις στο μέτωπο της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Χαράλαμπος Παπασωτηρίου μιλά για το διακύβευμα των αμερικανικών εκλογών

Διεθνή / Ο Χαράλαμπος Παπασωτηρίου μιλά για το διακύβευμα των αμερικανικών εκλογών

Ο πρόεδρος του Ινστιτούτου Διεθνών Σχέσεων και καθηγητής Διεθνών Σχέσεων και Στρατηγικών Σπουδών στο Πάντειο Πανεπιστήμιο, Χαράλαμπος Παπασωτηρίου, εξηγεί πώς μια νίκη του Μπάιντεν θα σηματοδοτήσει την αναβίωση της Δύσης ως κεντρικού παράγοντα στη διεθνή πολιτική.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ