Παρακαλούμε απενεργοποιήστε το Adblocker για να έχετε πλήρη πρόσβαση στο περιεχόμενο και τις υπηρεσίες μας. Δείτε πώς.
Βρήκατε κάποιο λάθος ή παράλειψη;     Επικοινωνήστε μαζί μας  »
ΜΕΤΑΒΑΣΗ ΣΤΗΝ ΕΚΔΟΣΗ ΓΙΑ ΚΙΝΗΤΑ
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ

Ο Billy Monk και η underground σκηνή του Κέιπ Τάουν, στο αποκορύφωμα του Απαρτχάιντ

Η αλλοπρόσαλλη ζωή και η ακαταμάχητη τέχνη του Νοτιοαφρικανού φωτογράφου που απαθανάτισε μοναδικά τη νύχτα του Κέιπ Τάουν κατά τη διάρκεια του Απαρτχάιντ και τελικά πυροβολήθηκε ενώ πήγαινε να δει την πρώτη του μεγάλη έκθεση.

Είναι αδύνατο να περιγράψουμε το έργο του φωτογράφου Μπίλι Μονκ, χωρίς να μιλήσουμε για τον ίδιο τον άνθρωπο. Πολλά έχουν ειπωθεί και γραφτεί για τη μυστηριώδη και συναρπαστική ζωή του: οι αδυσώπητες σχέσεις του, οι περίεργες ευκαιριακές δουλειές του, ο ευγενικός του χαρακτήρας και η καλή του εμφάνισή είναι εξίσου σημαντικές με την απεριόριστη ομορφιά των ασπρόμαυρων φωτογραφιών του που απεικόνιζαν την underground σκηνή του Κέιπ Τάουν, στο αποκορύφωμα του Απαρτχάιντ στη Νότια Αφρική.


Ο Μπίλι Μoνκ ήταν καιροσκόπος. Υπήρξε εστιάτορας, μοντέλο, παράνομος αλιευτής καραβίδων, λαθρέμπορος, κακοποιός, δύτης διαμαντιών και, για λίγο, μπράβος στο διαβόητο υπόγειο νυχτερινό κέντρο διασκέδασης του Κέιπ Τάουν «The Catacombs» (Οι κατακόμβες). Ήταν ένας άνθρωπος που όλοι γνώριζαν ή είχαν μια καλή ιστορία να πουν γι 'αυτόν. Ήταν επίσης άνθρωπος που έλεγε κι ο ίδιος πολλές ιστορίες, αιχμαλωτίζοντας το ακροατήριό του με γοητευτικές αφηγήσεις και ποιητικά ανέκδοτα. Ήταν ο άνθρωπος που κάποιος είτε αγαπούσε είτε μισούσε, κι ακόμη και η πραγματική ημερομηνία γέννησής του δεν επιβεβαιώνεται, καθώς απέφευγε να μιλάει για την παιδική του ηλικία.

 

Είναι σαφές ότι ο Μoνκ ήταν μέρος κάθε φωτογραφίας που τράβηξε και όχι απλώς ένας ξένος. Οι άνθρωποι που φωτογραφήθηκαν από εκείνον φαίνονται άνετοι και χαρούμενοι, μοιάζουν ευτυχείς που φωτογραφίζονται και συμμετέχουν ενεργά στη διαδικασία.

 

Η καριέρα του ως φωτογράφου, όπως και όλα τα υπόλοιπα στη ζωή του, ήταν απλώς τυχαία. Έχοντας βαρεθεί τη δουλειά του ως μπράβος στις «Κατακόμβες», ο Μoνκ πήρε μια φωτογραφική μηχανή Pentax και με τη μικρή εμπειρία που είχε από τότε που είχε εργαστεί ως βοηθός φωτογράφου άρχισε να φωτογραφίζει τους θαμώνες στο νυχτερινό κέντρο διασκέδασης, ώστε να μπορεί να πουλήσει τις φωτογραφίες ως αναμνηστικά. Αλλά τίποτα δεν είναι πραγματικά σύμπτωση – ο Μoνκ είχε μια αδιαμφισβήτητη ικανότητα να αποτυπώνει την οικειότητα και τη γοητεία των ανθρώπων, δημιουργώντας εικόνες γεμάτες γοητεία.

 

The Catacombs, 1967. Courtesy of Billy Monk Collection.
The Catacombs, 1967. Courtesy of Billy Monk Collection.

 

Οι τεχνικές δεξιότητες του Μονκ αποδείχτηκαν αρκετά εντυπωσιακές. Παρόλο που οι συνθήκες κάτω από τις οποίες τραβούσε τις φωτογραφίες δεν ήταν καθόλου ιδανικές κατάφερνε να βγάζει υπέροχες φωτογραφίες και το κυριότερο ήταν πως φαινόταν μέσα από αυτές η οικειότητα που είχε δημιουργήσει με τα υποκείμενα του. Είναι σαφές ότι ο Μoνκ ήταν μέρος κάθε φωτογραφίας που τράβηξε και όχι απλώς ένας ξένος. Οι άνθρωποι που φωτογραφήθηκαν από εκείνον φαίνονται άνετοι και χαρούμενοι, μοιάζουν ευτυχείς που φωτογραφίζονται και συμμετέχουν ενεργά στη διαδικασία.

 

Παρόλο που ο Μoνκ δεν παρουσιαζόταν ως επαγγελματίας φωτογράφος ή ως καλλιτέχνης, γνώριζε την ποιότητα και την ακεραιότητα των φωτογραφιών του. «Θα δείτε,» είπε κάποτε σε έναν φίλο του, «θα τα καταφέρω στη φωτογραφία. Θα μιλούν για τις φωτογραφίες μου πολύ καιρό αφού πεθάνω». Και δεν έπεσε έξω αλλά πήρε μια δεκαετία ακόμα μέχρι να ανακαλυφθούν οι φωτογραφίες του από τον φωτογράφο Jac de Villiers, ο οποίος μετακόμισε σε ένα στούντιο που ο Μoνκ είχε αφήσει τις φωτογραφίες του, τα αρνητικά και τις σημειώσεις του. Μέχρι τότε, οι φιλοδοξίες του Μπίλι Μoνκ για τη φωτογραφία είχαν ξεχαστεί και ο ίδιος είχε ήδη προχωρήσει στη ζωή του καταφέρνοντας να δημιουργήσει μια σχετικά επιτυχημένη και κερδοφόρα καριέρα ως δύτης διαμαντιών.

 

Με τη βοήθεια των Νοτιοαφρικανών φωτογράφων Andrew Meintjes και David Goldblatt, ο Jac de Villiers πραγματοποίησε την πρώτη έκθεση φωτογραφιών του Billy Monk στην Πινακοθήκη του Γιοχάνεσμπουργκ το 1982. Η έκθεση έγινε δεκτή τόσο από τους κριτικούς όσο και από το κοινό. Ο Μoνκ, αγνοώντας τη φήμη που απέκτησαν οι φωτογραφίες του, αλλά ενθουσιασμένος για την παρουσίαση τους, δεν κατάφερε να είναι στα εγκαίνια της έκθεσης, αλλά αγόρασε ένα καινούργιο κοστούμι και πήγε στο Γιοχάνεσμπουργκ δύο εβδομάδες αργότερα για να δει την έκθεση. Ωστόσο, η ζωή του Μoνκ ήταν πάντα γεμάτη εκπλήξεις και ανατροπές και, δυστυχώς, στον δρόμο του προς την Πινακοθήκη είχε μια διαμάχη με έναν άντρα, προσπαθώντας να προστατεύσει έναν φίλο του, και πυροβολήθηκε. Πέθανε την ίδια στιγμή και έτσι δεν κατάφερε ποτέ να φτάσει στην έκθεση.

 

© Billy Monk
© Billy Monk

 

‘The Catacombs’, 13 Οκτωβρίου 1967. © Billy Monk
‘The Catacombs’, 13 Οκτωβρίου 1967. © Billy Monk

 

© Billy Monk
© Billy Monk
‘The Catacombs’, 20 Οκτωβρίου 1967. © Billy Monk
‘The Catacombs’, 20 Οκτωβρίου 1967. © Billy Monk

 

9 Οκτωβρίου 1968. © Billy Monk
9 Οκτωβρίου 1968. © Billy Monk

 

‘The Catacombs’, 29 Νοεμβρίου 1968. © Billy Monk
‘The Catacombs’, 29 Νοεμβρίου 1968. © Billy Monk

 

© Billy Monk
© Billy Monk
28 Φεβρουαρίου 1967. © Billy Monk
28 Φεβρουαρίου 1967. © Billy Monk

 

‘The Catacombs’, 11 Οκτωβρίου 1968. © Billy Monk
‘The Catacombs’, 11 Οκτωβρίου 1968. © Billy Monk

 

‘The Catacombs’, 23 Δεκεμβρίου 1967. © Billy Monk
‘The Catacombs’, 23 Δεκεμβρίου 1967. © Billy Monk

 

11 Νοεμβρίου 1967. © Billy Monk
11 Νοεμβρίου 1967. © Billy Monk
‘The Catacombs’, 20 Οκτωβρίου 1967. © Billy Monk
‘The Catacombs’, 20 Οκτωβρίου 1967. © Billy Monk

 

‘The Catacombs’, 29 Νοεμβρίου 1968. © Billy Monk
‘The Catacombs’, 29 Νοεμβρίου 1968. © Billy Monk

 

'The Catacombs', Aύγουστος 1967. © Billy Monk
'The Catacombs', Aύγουστος 1967. © Billy Monk

 

© Billy Monk
© Billy Monk

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Δημοπρατείται σκίτσο που έφτιαξε ο Μαντέλα για τα χρόνια του στην φυλακή
Ο Νέλσον Μαντέλα είχε δημιουργήσει ένα σκίτσο που δείχνει το κελί του στη φυλακή του νησιού Ρόμπεν
Πάολο Ντι Πάολο: Ο πιο σπουδαίος φωτογράφος της Ρώμης την εποχή της «Ντόλτσε Βίτα»
Μια μεγάλη έκθεση στη Ρώμη αποκαλύπτει τον «χαμένο κόσμο» του μεγάλου εικαστικού φωτογράφου, ο οποίος αφού τράβηξε μερικές από τις πιο εξαίσιες φωτογραφίες της «χρυσής ιταλικής εποχής», εγκατέλειψε για πάντα την κάμερά του εξαιτίας της επέλασης των παπαράτσι
Η καθημερινή ζωή στο Μεξικό μέσα από τις φωτογραφίες της Graciela Iturbide
Η δουλειά της Μεξικανής φωτογράφου περιλαμβάνεται στις συλλογές σπουδαίων μουσείων σε όλο τον κόσμο

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Αλάνα (alan στα τούρκικα)
Μία πρώτη γνωριμία με την Πόλη το 1983
Με τους παπλωματάδες της Κωνσταντινούπολης
Μία πρώτη γνωριμία με την πόλη το 1983
Η ατμόσφαιρα του εγκλήματος στις μοναδικές φωτογραφίες του Gordon Parks
Μια διεισδυτική απεικόνιση ενός κρυμμένου κόσμου έρχεται από τα '50s στο MoMA.
Everyone is Everything ///Τα πάντα Όλοι
Μία έκθεση φωτογραφίας του Μάνου Τζαφάλια
Michael Ashkin: ένας Αμερικανός καλλιτέχνης ιχνηλατεί το αποτύπωμα της βίας στην πλατεία Βικτωρίας
Προσκεκλημένος του Κaktos Project, ενός νέου, ανεξάρτητου, μη κερδοσκοπικού οργανισμού, που δηλώνει πίστη στη δύναμη της άγονης γης να κάνει έναν κάκτο να ανθίσει.
Οι αληθινά μοναδικές πόρτες της Αθήνας
Δυο φωτογραφικά πρότζεκτ που τρέχουν διαφορετικοί καλλιτέχνες καταγράφουν τις πολλές και διαφορετικής αισθητικής πόρτες της Αθήνας.
Μία έκθεση με μοναδικές αδημοσίευτες φωτογραφίες από την κατασκευή του Φράγματος του Μαραθώνα
Η ΕΥΔΑΠ εκθέτει για πρώτη φορά τεκμήρια από το ιστορικό της αρχείο, προσφέροντας στο κοινό δίοδο γνώσης σε αδημοσίευτο υλικό.
Σεξ, άγιοι και φίδια: ο φωτογράφος Pieter Hugo στο Μεξικό
Ο νοτιοαφρικανός φωτογράφος εξερευνά τον θάνατο, τη σεξουαλικότητα και την πνευματικότητα στη χώρα του Μεξικού
Η αχανής Ρωσία πριν την Οκτωβριανή επανάσταση
Οι έγχρωμες φωτογραφίες του Prokudin-Gorskii καταγράφουν τις τελευταίες μέρες της Ρωσικής αυτοκρατορίας
Δείτε τους νικητές του διαγωνισμού «The International Landscape Photographer of the Year»
Επαγγελματίες και ερασιτέχνες φωτογράφοι απ' όλο τον κόσμο φωτογραφίζουν τα πιο εντυπωσιακά τοπία της γης.
Τρεις σπάνιες φωτογραφίες του Arthur Conan Doyle από την Αθήνα του 1907
Γνωρίζατε πως ο συγγραφέας του Σέρλοκ Χολμς είχε πάθος με τη φωτογραφία;
Ιστορία ενός βλέμματος. 50 χρόνια από τον θάνατο του φωτογράφου Gilles Caron
'Ενα ντοκιμαντέρ της Mariana Otero (2020)
H τέχνη των κτιρίων: Οι καλύτερες φωτογραφίες του διαγωνισμού Art of Building για το 2019
Ο διεθνής καλλιτεχνικός διαγωνισμός Art of Building αναδεικνύει κάθε χρόνο την καλύτερη ψηφιακή φωτογραφία κτιρίου.
Σπάνιες εικόνες της Αθήνας σε ένα ντοκιμαντέρ και μια φωτογραφική έκθεση της Μαρίας Ηλιού στο Μουσείο Μπενάκη
Η σκηνοθέτις και παραγωγός Μαρία Ηλιού μιλά στη LiFO και παρουσιάζει μοναδικά στιγμιότυπα από το νέο ιστορικό ντοκιμαντέρ και τη φωτογραφική έκθεση «Η Αθήνα από την Ανατολή στη Δύση, 1821-1896».
Travel Photographer of the Year 2019: Όλες οι φωτογραφίες που ξεχώρισαν, συζητήθηκαν και συγκίνησαν
Ανακοινώθηκαν οι νικητές του διαγωνισμού ταξιδιωτικής φωτογραφίας για το 2019
Συνεχίζοντας την περιήγηση στο lifo.gr, αποδέχεστε τη χρήση cookies.     Μάθετε περισσότερα.     Αποδοχή