H φεμινιστική επιστροφή της Tracey Thorn

H φεμινιστική επιστροφή της Tracey Thorn Facebook Twitter
Έντονα προσωπικά τα κομμάτια, μιλούν απροκάλυπτα για τον ρόλο των γυναικών στη σημερινή κοινωνία. Δεν βγαίνει για να πάρει κεφάλια. Αγγίζει πολλά θέματα, από την εφηβική μέχρι τη μέση ηλικία. Το κάνει με χάρη, χιούμορ, ωριμότητα και, κυρίως, καλή μουσική.
0

Παρά τα πρόσφατα γυναικεία κινήματα του #MeToo και του #TimesUp, ο φεμινισμός παραμένει μια λέξη ταμπού, τουλάχιστον σε ορισμένες περιπτώσεις, τουλάχιστον εδώ πέρα.


Το να χαρακτηρίσεις ένα έργο, ακόμα και μουσικό, φεμινιστικό, είναι σαν να του προσδίδεις αυτομάτως μια «ταμπέλα προς αποφυγήν».

Στη σημερινή εποχή θα έπρεπε να ακούγεται γελοίο και με έναν τρόπο είναι. Δυστυχώς, όμως, ισχύει και το ότι γενικότερα δεν κοιτάμε πέρα από την πιο ακραία εκδοχή του. 

Μερικές φορές έχω την εντύπωση ότι δεν έχουμε προχωρήσει από την Girl Power σαχλαμάρα των '90s που υιοθετήθηκε από τη riot grrrl σκηνή και σέρβιραν ως σλόγκαν οι Spice Girls για να καλύψουν την πιο συντηρητική πλευρά τους.

Η Tracey Thorn, ευτυχώς, δεν φοβάται τις λέξεις, δεν τις φοβόταν ποτέ. Εδώ που τα λέμε, από την εποχή των Marine Girls ήταν διαφορετική. Μια ψιλόλιγνη κοπέλα, πάντοτε συνειδητοποιημένη όσον αφορά τον κόσμο γύρω της, που προτιμούσε να μάθει να παίζει κιθάρα παρά να ασχολείται με κοριτσίστικα πράγματα – ό,τι κι αν σημαίνει αυτό.

Στα 55 της, όμως, κανείς δεν περίμενε μια τόσο δυναμική επιστροφή. Στο Pitchfork έγραψαν ότι είναι το πιο καθοριστικό άλμπουμ στην 38χρονη καριέρα της. Στο Twitter της αφήνουν σχόλια σχετικά με το «Sister», ένα από τα πιο πολυσυζητημένα κομμάτια του «Record», που λένε ότι είναι σαν να ξανασυναντάει τη γυναίκα του «Protection».

Στο πανεπιστήμιο γνώρισε τον Ben Watt (γιο του τζαζίστα Tommy Watt) και γεννήθηκαν οι Everything but the girl εκεί γύρω στο 1982. Είχαν αρχίσει να βγαίνουν πριν φτιάξουν το συγκρότημα.

Ακόμη και τότε, στα πρώτα τους κομμάτια, η Thorn έγραφε θυμωμένους στίχους για τον τρόπο που οι μουσικοκριτικοί πατρονάριζαν το πρώτο της γκρουπ, επειδή αποτελούνταν από γυναίκες.

Δεν ήταν απλώς η φωνή των EBTG, όπως συμβαίνει σε διάφορα ντουέτα κατά καιρούς. Σε αυτό βοήθησε και το «Protection», η συνεργασία της με τους Massive Attack στο ομώνυμο άλμπουμ το 1994, που την έκανε ευρέως γνωστή και έβγαλε τους EVBT από την αφάνεια των '80s.

 

Tracey Thorn - Sister ft. Corinne Bailey Rae 

Την ίδια χρονιά γνώρισαν ακόμα μεγαλύτερη δημοσιότητα με το «Missing» από το όγδοο άλμπουμ τους, το «Amplified Heart». Το «Missing» ήταν τεράστιο χιτ για την εποχή. Η επιτυχία άργησε να 'ρθει, αλλά άξιζαν κάθε λεπτό της.

Δεν ένιωθαν το ίδιο, όμως, και για την υπερπροβολή. Αρκετά χαμηλών τόνων και οι δύο, δεν ήθελαν η προσωπική τους ζωή να γίνεται πρωτοσέλιδο.

H Τhorn αρνήθηκε την πρόταση να συμμετάσχει σε μια καθοριστικής σημασίας για την καριέρα τους παγκόσμια περιοδεία ως support στους U2 το 1999. Αντίθετα, αποφάσισε να αφιερωθεί στην οικογένειά της. Είχε αποκτήσει με τον σύντροφό της δύο δίδυμες κόρες κι ένα αγόρι. Οι Everything but the girl παραμένουν ανενεργοί από τότε. 

Σε συνεντεύξεις δηλώνει ότι ήταν κάτι για το οποίο δεν μετάνιωσε ποτέ. Στον νέο της δίσκο «Record», που κυκλοφόρησε πρόσφατα, αναφέρεται με αφοπλιστικό τρόπο στην επιλογή της: «Because Ι didn't wanted my babies until I wanted babies/ And when I wanted babies, nothing else would do but babies» τραγουδάει.

Το «Record» είναι το πέμπτο σόλο άλμπουμ της. Πρόκειται για «εννέα φεμινιστικά κομμάτια που τα σπάνε» όπως δήλωσε χαρακτηριστικά. Όντως τα σπάνε, δεν υπερβάλλει καθόλου.

Το «Record» είναι ένας synth pop δυναμίτης, χωρίς να είναι καθόλου νοσταλγικός ή διδακτικός. Μια εξαιρετική δουλειά και το πιο woke άλμπουμ σχετικά με γυναικεία ζητήματα που μπορείς να πετύχεις αυτήν τη στιγμή.

Είχε καιρό να κάνει δίσκο. Η προηγούμενη δουλειά της ήταν ένα ακίνδυνο χριστουγεννιάτικο άλμπουμ πριν από έξι χρόνια και το σάουντρακ για την ταινία «The Falling» το 2013.

Δεν είχε μείνει εντελώς αδρανής όλο αυτό το διάστημα. Εκτός από τη μουσική, έγραψε δύο αυτοβιογραφίες, όπως μαθαίνω, αρθρογραφούσε στο «New Statesman» και παρουσίαζε το «Today's Show» στο Radio 4. Έχει και μια πολύ αγαπησιάρικη εξάρτηση από το Twitter.

Στα 55 της, όμως, κανείς δεν περίμενε μια τόσο δυναμική επιστροφή. Στο Pitchfork έγραψαν ότι είναι το πιο καθοριστικό άλμπουμ στην 38χρονη καριέρα της. Στο Twitter της αφήνουν σχόλια σχετικά με το «Sister», ένα από τα πιο πολυσυζητημένα κομμάτια του «Record», που λένε ότι είναι σαν να ξανασυναντάει τη γυναίκα του «Protection».

Έντονα προσωπικά τα κομμάτια, μιλούν απροκάλυπτα για τον ρόλο των γυναικών στη σημερινή κοινωνία. Δεν βγαίνει για να πάρει κεφάλια. Αγγίζει πολλά θέματα, από την εφηβική μέχρι τη μέση ηλικία. Το κάνει με χάρη, χιούμορ, ωριμότητα και, κυρίως, καλή μουσική.

0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Κι όμως, πέρασε μισός αιώνας από την αυγή των Talking Heads

Βιβλίο / Κι όμως, πέρασε μισός αιώνας από την αυγή των Talking Heads

Τέτοιες μέρες πριν από πενήντα χρόνια, το γκρουπ έκανε το ντεμπούτο του στην σκηνή του θρυλικού κλαμπ CBGB στη Νέα Υόρκη, κι ένα νέο βιβλίο ακολουθεί την πορεία τους από τις πρώτες τους ημέρες μέχρι το είδος εκείνο της επιτυχίας που συνήθως έρχεται με τα δικά της προβλήματα
THE LIFO TEAM
Νανά Τράντου: «Οι συναυλίες δεν θα πεθάνουν ποτέ, είναι μια εμπειρία»

Μουσική / Νανά Τράντου: «Οι συναυλίες δεν θα πεθάνουν ποτέ, είναι μια εμπειρία»

Η artistic και managing director της High Priority Promotions, η μόνη γυναίκα με αυτήν τη θέση στην Ελλάδα, μιλά για τις συναυλίες, τη μουσική σήμερα, τις αλλαγές σε καλλιτέχνες και κοινό και το Memory Corner με τα ιδιαίτερα vintage ρούχα, την άλλη μεγάλη της αγάπη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Q Lazzarus: Tο τραγικό στόρι του θρυλικού κομματιού «Goodbye Horses».

Μουσική / Q Lazzarus: Tο τραγικό στόρι του θρυλικού κομματιού «Goodbye Horses»

Για χρόνια η Q Lazzarus του «Goodbye Horses», μία από τις πιο αδικημένες ερμηνεύτριες στην ιστορία της ποπ μουσικής, παρέμενε μια μυστηριώδης φιγούρα, τώρα όμως ένα μουσικό ντοκιμαντέρ φωτίζει τη ζωή της.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Eddie Dark: «Γράφω μουσική επειδή έχω σιχαθεί τα πάντα»

Μουσική / Eddie Dark: «Γράφω μουσική επειδή έχω σιχαθεί τα πάντα»

Από μικρός ένιωθε αποσυνάγωγος. Πιστεύει ότι τα κόμικς είναι η μόνη μορφή τέχνης που είναι τελείως αφιλτράριστη και πιστεύει ότι η γενιά του θα μείνει στην ιστορία ως η γενιά που έχασε τα καλά πράγματα στο τσακ. Ο μουσικός Eddie Dark είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
M. HULOT
Ερμής

Μουσική / Ermis: «Το τρέμολο του μπουζουκιού ήταν ο αγαπημένος μου ήχος από νιάνιαρο»

O περιζήτητος νέος συνθέτης που έχει συνεργαστεί με τον Good Job Nicky, τη Μαρίνα Σάττι, τη Χάρις Αλεξίου και τον Sidarta επαναπροσδιορίζει τον ήχο του μπουζουκιού και της κλασικής μουσικής με σεβασμό και τόλμη.
M. HULOT
Άξιζαν κάτι καλύτερο τα «100 Χρόνια Ελληνικής Δισκογραφίας»

Daily / Άξιζαν κάτι καλύτερο τα «100 Χρόνια Ελληνικής Δισκογραφίας»

Τα δώδεκα επεισόδια της ομώνυμης σειράς βρίσκονται στο Ertflix, η παρακολούθηση της σειράς όμως υπονομεύεται συχνά από την συμβατική και στεγνή προσέγγιση, και η στημένη παρουσία της Χάρις Αλεξίου στο ρόλο της παρουσιάστριας-αφηγήτριας δεν βοηθάει.  
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Πολυαγαπημένη μου Βίβιαν»: Στο φως η επιστολή που έγραψε ο Μάλκολμ ΜακΛάρεν στην Βίβιαν Γουέστγουντ λίγο πριν τον θάνατό του

Μουσική / Η επιστολή μεταμέλειας του Μάλκολμ ΜακΛάρεν προς τη Βίβιαν Γουέστγουντ, λίγο πριν τον θάνατό του

Τα αποκαλυπτήρια μιας επιστολής γεμάτης μετάνοια αλλά και πικρία, την οποία έγραψε –αλλά δεν έστειλε ποτέ– ο διαβόητος μάνατζερ των Sex Pistols προς την πρώην σύντροφο και συνοδοιπόρο του.
THE LIFO TEAM
APON: «Δεν είναι θέμα συγκυριών, είναι θέμα αξίας το αν θα ξεχωρίσεις μέσα στο χάος της σημερινής μουσικής»

Μουσική / APON: «Όταν πήγα να δειγματίσω τα πρώτα μου τραγούδια, γελάγανε»

Η πρωτοφανής επιτυχία ενός νεαρού τραγουδοποιού που με το πρώτο άλμπουμ του προκαλεί πανδαιμόνιο στο ραδιόφωνο και στις μουσικές πλατφόρμες, ενώνοντας μουσικά ένα ετερόκλητο κοινό κάθε ηλικίας.
M. HULOT
H βαθιά υπνωτική ενέργεια του DJ Nobu

Μουσική / H βαθιά υπνωτική ενέργεια του DJ Nobu

Κάθε σετ του είναι μια κατάδυση, μια αργή πτώση σε υποσυνείδητα μοτίβα, σε αχαρτογράφητους ήχους, σε σκοτεινούς διαδρόμους που παραπέμπουν περισσότερο σε τελετουργία παρά σε πάρτι. Ένας από τους σημαντικότερους DJ's της εποχής μας έρχεται στην Αθήνα για ένα βράδι.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Χελμός

Μουσική / Χελμός: 30 στιγμές από το πιο «ψηλό» φεστιβάλ του καλοκαιριού

Στημένο στα 1.700 μέτρα, το 3ο Helmos Mountain Festival υποδέχτηκε μερικά από τα πιο αγαπημένα ονόματα της εγχώριας σκηνής, σε ένα τριήμερο που συνδύασε μουσική, φύση και κορυφές - κυριολεκτικά και μεταφορικά.
LIFO NEWSROOM