Παρακαλούμε απενεργοποιήστε το Adblocker για να έχετε πλήρη πρόσβαση στο περιεχόμενο και τις υπηρεσίες μας. Δείτε πώς.
Βρήκατε κάποιο λάθος ή παράλειψη;     Επικοινωνήστε μαζί μας  »
ΜΕΤΑΒΑΣΗ ΣΤΗΝ ΕΚΔΟΣΗ ΓΙΑ ΚΙΝΗΤΑ
MEDIA

Θεωρείται αξιόπιστη η ΕΡΤ;

Ο Αντώνης Καλογερόπουλος, ερευνητής στο Ινστιτούτο Reuters για τη Μελέτη της Δημοσιογραφίας του Πανεπιστημίου της Οξφόρδης, εξηγεί γιατί παρερμηνεύτηκαν τα στοιχεία μιας πρόσφατης έρευνας του Reuters από μερίδα του ελληνικού Τύπου.

Πριν λίγες μέρες το Ινστιτούτο Reuters για τη Μελέτη της Δημοσιογραφίας του Πανεπιστημίου της Οξφόρδης, στο οποίο είμαι ερευνητής, δημοσίευσε μια έρευνα με θέμα το κοινό της δημόσιας τηλεόρασης σε Ευρωπαϊκές χώρες, μεταξύ των οποίων και την Ελλάδα.

 

Μέρος του τύπου στη χώρα μας ερμήνευσε τα αποτελέσματα ως μια ένδειξη πως η ΕΡΤ θεωρείται «ανεξάρτητη» και «αξιόλογη» από το κοινό. Στην έρευνα η σύγκριση έγινε ενδεικτικά με τον ΣΚΑΪ καθώς σύμφωνα με τα δεδομένα μας είναι το μεγαλύτερο ιδιωτικό τηλεοπτικό κανάλι στην Ελλάδα. Μπορούμε όμως να βγάλουμε αυτό το συμπέρασμα από την έρευνα;

 

Ένα από τα πιο σημαντικά ευρήματα της έρευνας είναι πως οι δημόσιοι φορείς στην Ευρώπη (όπως και η ΕΡΤ) δυσκολεύονται να προσελκύσουν νέους απέναντι στον ανταγωνισμό άλλων επιλογών ενημέρωσης ή διασκέδασης όπως το YouTube.

 

Για τις ανάγκες τις έρευνας συνάδελφοι ερευνητές χώρισαν το δείγμα, σε δύο κατηγορίες: κοινό που συμφωνεί με λαϊκίστικες απόψεις και κοινό που δεν συμφωνεί με λαϊκίστικες απόψεις. Για να γίνει αυτός ο διαχωρισμός έκαναν ερωτήσεις όπως η εξής: «Συμφωνείτε με την παρακάτω δήλωση; Οι περισσότεροι εκλεγμένοι αξιωματούχοι δεν νοιάζονται για το τι πιστεύουν άνθρωποι σαν και μένα». H ερώτηση σχετίζεται με τον ορισμό του λαϊκισμού ως μια ιδεολογία σύμφωνα με την οποία υπάρχουν δυο ομάδες συμφερόντων: η «κακή» ελίτ και ο «ενάρετος» λαός. Αυτή η μέθοδος μέτρησης λαϊκίστικων απόψεων είναι συνηθισμένη σε έρευνες πολιτικής επιστήμης και κοινής γνώμης. Στην Ελλάδα ένα πολύ μεγάλο ποσοστό του δείγματος έχει λαϊκίστικες απόψεις (71%), το τρίτο μεγαλύτερο στο δείγμα των 23 χωρών, μετά την Κροατία και την Πολωνία. Το δείγμα είναι 2.000 ατόμων και αντιπροσωπευτικό του πληθυσμού που έχει πρόσβαση στο διαδίκτυο σε κάθε χώρα. Η έρευνα διεξήχθη τον Ιανουάριο του 2019.

 

Όπως φαίνεται στο παρακάτω γράφημα, την ΕΡΤ την εμπιστεύεται περισσότερο το κοινό με «μη-λαϊκίστικες» απόψεις σε σχέση με το κοινό που έχει «λαϊκίστικες» απόψεις. Αυτό το γράφημα ερμηνεύτηκε ως ένδειξη πως η ΕΡΤ θεωρείται αξιόπιστο μέσο στην Ελλάδα.

 

 

 

Όμως καμία από τις δύο ομάδες δεν εμπιστεύεται ιδιαίτερα την ΕΡΤ. Αυτοί που δεν συμφωνούν με λαϊκίστικες απόψεις βαθμολογούν την αξιοπιστία της ΕΡΤ με μέσο όρο 5.93/10 ενώ οι «λαϊκιστές» της δίνουν κατά μέσο όρο 4.98/10. Οι ερωτώμενοι μπορούσαν να δώσουν βαθμολογίες από το 0 (καθόλου αξιόπιστο μέσο) έως το 10 (απόλυτα αξιόπιστο μέσο).

 

Στην ίδια έρευνα ρωτήσαμε το κοινό κατά πόσο εμπιστεύεται διάφορα μέσα ενημέρωσης σε κάθε χώρα. Τα αποτελέσματα όπως δημοσιεύτηκαν στο Digital News Report 2019, δείχνουν πως η ΕΡΤ έχει σοβαρό πρόβλημα εμπιστοσύνης, όντας το τελευταίο μέσο από τα 15 για τα οποία ρωτήσαμε, με την εξαίρεση του blog «Τρομακτικό».

 

Στην έρευνά μας για το 2018 είχαμε κάνει τις ίδιες ερωτήσεις και βρήκαμε πως οι απόψεις για την ΕΡΤ είναι πολωμένες, με αυτούς που αυτοπροσδιορίζονται ως αριστεροί να δίνουν υψηλότερη βαθμολογία στην ΕΡΤ κατά μέσο όρο (5.91/10) σε σύγκριση με αυτούς που αυτοχαρακτηρίζονται κεντρώοι (5.24/10) ή δεξιοί (3.91/10). Όμως ούτε οι αριστεροί ερωτώμενοι εμπιστεύονται την ΕΡΤ σε βαθμό που εμπιστεύονται τον δημόσιο φορέα τους κάτοικοι άλλων χωρών. Όπως φαίνεται στο παρακάτω γράφημα, οι απόψεις του κοινού για τον δημόσιο φορέα στην Ελλάδα είναι πιο κοντά στις απόψεις που έχουν οι Ούγγροι ερωτώμενοι για τον δημόσιο ραδιοτηλεοπτικό φορέα τους, παρά οι κάτοικοι της Δανίας για το DR ή της Βρετανίας για το BBC.

 

 

 

Συνεπώς, τα δεδομένα μας δείχνουν πως η ΕΡΤ έχει μεγάλο πρόβλημα εμπιστοσύνης σε σχέση με τους περισσότερους δημόσιους φορείς στην Ευρώπη αλλά και σε σχέση με τα περισσότερα μεγάλα μέσα ενημέρωσης στην Ελλάδα, όλων των ιδεολογικών αποχρώσεων. Ένα από τα πιο σημαντικά ευρήματα της έρευνας είναι πως οι δημόσιοι φορείς στην Ευρώπη (όπως και η ΕΡΤ) δυσκολεύονται να προσελκύσουν νέους απέναντι στον ανταγωνισμό άλλων επιλογών ενημέρωσης ή διασκέδασης όπως το YouTube. Η προσέλκυση αυτών των κοινών είναι ακόμα πιο δύσκολη στην Ελλάδα μιας και η ΕΡΤ βρίσκεται χαμηλά στους δείκτες αξιοπιστίας της κοινής γνώμης. Η έρευνα του Ινστιτούτου Reuters δεν πρέπει να είναι ευκαιρία εφησυχασμού αλλά να μας προβληματίσει.

 

Ο Αντώνης Καλογερόπουλος είναι επίκουρος καθηγητής στο Πανεπιστήμιο του Λίβερπουλ και ερευνητής στο Ινστιτούτο Reuters για τη Μελέτη της Δημοσιογραφίας του Πανεπιστημίου της Οξφόρδης.

 

 

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Δημοσιογράφοι καταγγέλλουν έλεγχο του ΣΥΡΙΖΑ σε ΕΡΤ και ΑΠΕ: «Υπαγόρευαν τηλεφωνικά ειδήσεις»
Βαρύτατες, δημόσιες καταγγελίες για κομματικό έλεγχο του ΣΥΡΙΖΑ στην ΕΡΤ και στο Αθηναϊκό και Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων, έκαναν οι δημοσιογράφοι Θανάσης Αυγερινός και Γιώργος Παπαδόπουλος Τετράδης
Αντώνης Καλογερόπουλος, ερευνητής του Ινστιτούτου Reuters/ Το μέλλον ανήκει στα ποιοτικά ΜΜΕ
Μέλος της ερευνητικής ομάδας για τις ψηφιακές ειδήσεις, μιλά στo LiFO.gr για τα συμπεράσματα που προέκυψαν στην Ελλάδα και διεθνώς, για τα «fake news», τη διαπλοκή, τα social media, το μέλλον της ενημέρωσης, αλλά και τις προκλήσεις που παρουσιάζει
Οι εργαζόμενοι της ΕΡΤ καταγγέλλουν «Σκανδαλώδεις συμφωνίες με ΠΑΕ με χρήματα εκτός λογικής»
Γιατι αντιδρούν σε συμφωνίες με ομάδες οι εργαζόμενοι της ΕΡΤ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τα 3 βασικά χαρακτηριστικά μιας επιτυχημένης στρατηγικής στα social media
Για να εξασφαλίσετε ότι το brand σας θα μπορέσει να ξεχωρίσει στο νέο τοπίο που διαμορφώνεται θα πρέπει να είστε ενήμεροι για το ποια χαρακτηριστικά ορίζουν μια επιτυχημένη στρατηγική.
To «Killing Eve» στη σκηνή των βραβείων Emmy
H Jodie Comer αποσπά το βραβείο Α’ γυναικείου ρόλου και δημιουργεί ακόμα μεγαλύτερη προσμονή για τον τρίτο κύκλο της αγαπημένης σειράς
Top Boy: μία σειρά με ιστορίες από το ανατολικό Λονδίνο που πονάνε
Η εμπλοκή του Καναδού ράπερ Drake στην παραγωγή είχε φέρει αμηχανία - άδικα όμως. Ο τρίτος κύκλος είναι συγκλονιστικός όπως κι οι προηγούμενοι.
«Άγριες Μέλισσες»: Μια νέα σειρά εποχής του ΑΝΤ1 με ξεχωριστή κινηματογραφική ματιά
Η νέα σειρά που κάνει πρεμιέρα την Κυριακή υπόσχεται να αντεπεξέλθει των υψηλών προδιαγραφών της παραγωγής της.
Στο φως το παρασκήνιο της ιστορικής έριδας μεταξύ Άννα Γουίντουρ και Τίνα Μπράουν
Με νέα στοιχεία επανεκδίδεται αυτές τις μέρες το βιβλίο που αποκαλύπτει τα ενδότερα της εκδοτικής αυτοκρατορίας της Condé Nast στην μεγάλη ακμή της στην αρχή των ‘90s, όταν δύο από τις πιο διάσημες και επιφανείς δημοσιογράφους του κόσμου, ήταν διευθύντριες στην Vogue και στο Vanity Fair αντίστοιχα
Τι θα δούμε στο Netflix τον Οκτώβριο
Από σειρές που επιστρέφουν μέχρι μεγάλες παραγωγές του Netflix, αυτές είναι οι νέες αφίξεις που αξίζουν την προσοχή μας τη φετινή σεζόν.
Αγαπώ τον Ζακ Γαλιφιανάκη αλλά το“Between Two Ferns: The Movie” στο Netflix δεν χρειαζόταν ακριβώς
Εξαίρετος γενικά ως κωμικός και καλλιτέχνης ο μακρινός μας εξάδελφος, αλλά αυτή η ιδέα είχε πλάκα σε σφηνάκια, όχι σαν ολόκληρη «ταινία» που έπρεπε να έχει με το ζόρι συμβατική πλοκή μυθοπλασίας.
25 χρόνια Friends: Η εξομολόγηση και το παράπονο της Τζάνις και του Γκάνθερ
Οι ηθοποιοί που υποδύθηκαν τους δύο πιο εμβληματικούς «δεύτερους» της σειράς εξομολογούνται ενώπιον κοινού τα εσώψυχα και τους καημούς της Τζάνις και του Γκάνθερ
Ξένες και ελληνικές τηλεοπτικές σειρές: τι θα δούμε μέχρι το τέλος της χρονιάς
Oι καλύτερες ξένες και ελληνικές σειρές που κάνουν πρεμιέρα στη δημόσια, ιδιωτική και συνδρομητική τηλεόραση, καθώς και στις πλατφόρμες streaming τους επόμενους μήνες.
Ποιος ήταν ο κατάσκοπος Έλι Κοέν που η ιστορία του έγινε σειρά στο Netflix;
Η σειρά που έχει ξεκινήσει ήδη να προβάλεται επαναφέρει στο προσκήνιο μια σχεδόν απίστευτη ιστορία, ενώ ο Σάσα Μπάρον Κοέν δίνει ρεσιτάλ ερμηνείας και ανατρέπει όλα όσα πιστεύαμε γι' αυτόν.
Undone: Ένα παραισθητικό επίτευγμα της σύγχρονης τηλεόρασης
Η νέα σειρά από τους δημιουργούς του “Bojack Horseman” κάνει χρήση της τεχνικής του «ροτοσκοπικού» animation και σε συνδυασμό με το σενάριο και τις εξαιρετικές ερμηνείες, προσφέρει μια μοναδική, απόκοσμη εμπειρία
50 χρόνια Scooby-Doo: Η περίεργη σύνδεση του θρυλικού καρτούν με τη δολοφονία του Ρόμπερτ Κένεντι
Η γέννηση της παγκοσμίως δημοφιλούς – ως τις μέρες μας – σειράς κινουμένων σχεδίων οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στην απόηχο της δολοφονίας του υποψηφίου Προέδρου των ΗΠΑ την προηγούμενη χρονιά.
Ο Γιώργος Λέντζας και ο Άγγελος Γιακουμίδης αναζητούν τις πιο τρελές ποδοσφαιρικές ιστορίες του κόσμου
«Football Stories»: Η νέα ποδοσφαιρική-ταξιδιωτική εκπομπή του ANT1 μάς ταξιδεύει στα μεγαλύτερα ντέρμπι του κόσμου – και έξω από αυτά
Dave Chappelle στο Netflix: «Το LGBTQ είναι ένα αμάξι που το οδηγούν πάντα οι G»
Στο νέο του comedy special με τίτλο “Sticks and Stones”, ο διάσημος κωμικός ασχολήθηκε και με τις σχέσεις ανάμεσα στις ταυτότητες που συναποτελούν την ΛΟΑΤΚΙ κοινότητα, μεταξύ άλλων «αμφιλεγόμενων» θεμάτων
Το δωμάτιο όπου γραφόταν το Friends: «Κάτι ανάμεσα σε κλειστό πάρτι και σε κελί φυλακής»
Αποσπάσματα από το νέο βιβλίο με τίτλο “Generation Friends” που εστιάζει στους τρελούς ρυθμούς και τα αλύπητα ωράρια των νεαρών σεναριογράφων της «αιώνιας» σειράς που επίσημα μόνο ολοκληρώθηκε πριν από 15 χρόνια
2 σχόλια
Ταξινόμηση:
Προηγούμενα 1 Επόμενα
avatar xristosd 14.9.2019 | 08:35
Άρα πράγματι ο ΣΚΑΙ είναι πιο κοντλα ατο λαικισμό. Το θέμα της αξιοπιστθας και των νέων είναθ άλλης τάξης.
WLGFQ WLGFQ 15.9.2019 | 11:17
Μα σοβαρά; Η απάντηση στην ερώτηση «Συμφωνείτε με την παρακάτω δήλωση; Οι περισσότεροι εκλεγμένοι αξιωματούχοι δεν νοιάζονται για το τι πιστεύουν άνθρωποι σαν και μένα» μπορεί να αποτελέσει ασφαλές κριτήριο για το αν η …ιδεολογία του ερωτηθέντος είναι ο …λαϊκισμός;

Δηλαδή όσοι διαφωνούν με την παραπάνω δήλωση μπορούν να απαντήσουν ειλικρινά στο: «Ονομάστε μου δέκα τουλάχιστον εκλεγμένους αξιωματούχους που είστε σίγουρος πως νοιάζονται για το τι πιστεύουν άνθρωποι σαν και εσάς»;

Η στάση όλων μας ανεξαιρέτως απέναντι στα ΜΜΕ κάθε είδους, τους εκπροσώπους τους και τα πολιτικά πρόσωπα πρέπει να είναι συνεχώς κριτική και μόνον.
Προηγούμενα 1 Επόμενα
Συνεχίζοντας την περιήγηση στο lifo.gr, αποδέχεστε τη χρήση cookies.     Μάθετε περισσότερα.     Αποδοχή