Παρακαλούμε απενεργοποιήστε το Adblocker για να έχετε πλήρη πρόσβαση στο περιεχόμενο και τις υπηρεσίες μας. Δείτε πώς.
Βρήκατε κάποιο λάθος ή παράλειψη;     Επικοινωνήστε μαζί μας  »
ΜΕΤΑΒΑΣΗ ΣΤΗΝ ΕΚΔΟΣΗ ΓΙΑ ΚΙΝΗΤΑ
 

Το θρυλικό εστιατόριο «Γρα-Γρου» της Βόρειας Ελλάδας έγινε συναρπαστικό κόμικ

Μια πρωτότυπη ιστορία που αναμειγνύει με μαεστρία στοιχεία του φανταστικού με πραγματικά ιστορικά γεγονότα, ιδανικό παράδειγμα της νέας εποχής του ελληνικού κόμικ
Για κάποιον που έχει ζήσει στην Αθήνα ή στη Νότια Ελλάδα ο περίεργος τίτλος του κόμικ δεν θυμίζει τίποτα. Για όσους όμως είναι από τη Βόρεια Ελλάδα ή έχουν ζήσει εκεί, το «Γρα-Γρου» αποτελεί σύμβολο μιας παλιάς εποχής.

Το «Γρα-Γρου» είναι ένα καινούργιο κόμικ που κυκλοφόρησε πρόσφατα από τις εκδόσεις Ίκαρος, μια ιστορία των Γιάννη Παλαβού και Τάσου Ζαφειριάδη που εικονογράφησε ο Θανάσης Πέτρου. Η υπόθεσή του αφορά τις ιστορίες μοναχικών ανθρώπων που τους στοιχειώνει ένα γεφύρι σε ένα ερημικό και ξεχασμένο χωριό στα κρύα βουνά της Δυτικής Μακεδονίας. Αυτά είναι αρκετά για να μην κάνουμε spoiler, μια και στο συγκεκριμένο έργο υπάρχει έντονο το στοιχείο της έκπληξης.

 

Για κάποιον που έχει ζήσει στην Αθήνα ή στη Νότια Ελλάδα ο περίεργος τίτλος του κόμικ δεν θυμίζει τίποτα. Για όσους όμως είναι από τη Βόρεια Ελλάδα ή έχουν ζήσει εκεί, το «Γρα-Γρου» αποτελεί σύμβολο μιας παλιάς εποχής.

 

«Ήταν ένα μικρό εστιατόριο στην παλιά εθνική οδό Βέροιας-Κοζάνης» λέει ο Γιάννης Παλαβός. «Χτίστηκε το 1925 έξω από το χωριό Καστανιά, στο Βέρμιο, από Σανταίους πρόσφυγες. Άλλαξε διάφορες χρήσεις: αρχικά ήταν χάνι, έπειτα κουρείο και τελικά έγινε εστιατόριο ονομαστό στη Βόρεια Ελλάδα. Επί ογδόντα χρόνια, το "Γρα-Γρου" ήταν το διάλειμμα για αναρίθμητους οδηγούς από τις ατέλειωτες στροφές του Βερμίου. Ήταν κάτι σαν καταφύγιο. Από κει περνούσαν καθημερινά εκατοντάδες αυτοκίνητα έως το 2004, οπότε άνοιξε η Εγνατία Οδός και το κτίριο κατεδαφίστηκε. Δεν υπάρχει ταξιδιώτης που να μην το νοσταλγεί».

 

Οι δημιουργοί του έχουν χτίσει μια σοβαρή ιστορία μυθοπλασίας που αναμειγνύει με μαεστρία στοιχεία του φανταστικού με πραγματικά ιστορικά γεγονότα. Ο συμβολισμός του γεφυριού, που είναι ο άλλος πρωταγωνιστής του έργου, πέρα από το εστιατόριο, θίγει με έμμεσο τρόπο πολλές καταστάσεις από τη σύγχρονη κοινωνία.

Ο Γιάννης ακόμη θυμάται τα συγκλονιστικά φαγητά που έφτιαχναν εκεί, τη φασολάδα και την κοτόσουπα. «Έχω έντονες αναμνήσεις από το ρυζόγαλο που τρώγαμε, από το πάτωμα που έτριζε, από τα κάδρα στους τοίχους –ιδίως τη "Σκάλα της ζωής του άντρα"–, από τη σόμπα που "μπουμπούνιζε", από τα τζάμια που τα θόλωνε το κρύο και, φυσικά, από τους ιδιοκτήτες του». 

Φωτο: Τάσος Αναστασόπουλος
Φωτο: Τάσος Αναστασόπουλος
Εικονογράφηση από το κόμικ
Εικονογράφηση από το κόμικ

 

Το είχαν βαφτίσει έτσι παράξενα «από το γρύλισμα των μηχανών στην ανηφόρα», αναφέρει ο Τάσος Ζαφειριάδης. Αυτό ήταν, όπως μας είπαν, το βασικό έναυσμα για την ιστορία του κόμικ, όπως και η μοναδική τοποθεσία του.

 

«Νομίζω ότι η πρώτη εικόνα που είχα ήταν αυτή του πέτρινου γεφυριού που χάνεται στην ομίχλη. Όταν κόλλησε αυτή η εικόνα με την Καστανιά, όλα άρχισαν με μαγικό τρόπο να μπαίνουν στη θέση τους και να συμπληρώνουν την ιστορία: το εκκλησάκι του Αγίου Χριστόφορου απέναντι από το Γρα-Γρου, το ποντιακό στοιχείο, η σύγχρονη Εγνατία Οδός με τις κοιλαδογέφυρές της που παρέκαμψε το χωριό, μια γέφυρα στη Βέροια που αποδίδεται εσφαλμένα στον Οθωμανό αρχιτέκτονα Μιμάρ Σινάν, αλλά και τα κουδαρίτικα, η συνθηματική γλώσσα των μαστόρων. Κλείδωσαν όλα μεταξύ τους με τρόπο που δεν μπορούσα να φανταστώ στην αρχή».

 

Οι δημιουργοί του έχουν χτίσει μια σοβαρή ιστορία μυθοπλασίας που αναμειγνύει με μαεστρία στοιχεία του φανταστικού με πραγματικά ιστορικά γεγονότα. Ο συμβολισμός του γεφυριού, που είναι ο άλλος πρωταγωνιστής του έργου, πέρα από το εστιατόριο, θίγει με έμμεσο τρόπο πολλές καταστάσεις από τη σύγχρονη κοινωνία. Το κέντρο βάρους πέφτει και στο ρεαλιστικό σκίτσο του Θανάση Πέτρου.

 

 «Μια βασική διαφορά με τις προηγούμενες δουλειές μου είναι ότι το lettering είναι χειρόγραφο και όχι στον υπολογιστή, οπότε υπάρχει μεγαλύτερη συνάφεια μεταξύ του κειμένου και του σχεδίου. Από κει και πέρα, βασικό μου μέλημα ήταν να δημιουργήσω μια ατμόσφαιρα πειστική και αληθοφανή στα μάτια του αναγνώστη, που να ακολουθεί σκηνοθετικά και αισθητικά το πνεύμα της ιστορίας» λέει και, όπως το μαρτυρούν οι σελίδες, το έχει πετύχει. Έχει πιάσει ακριβώς την ατμόσφαιρα και τον ρυθμό της ιστορίας, αλλά κυρίως το «σκληρό» κλίμα της περιοχής.

 

Με αφορμή αυτό, όμως, οι δημιουργοί του βρήκαν την ευκαιρία να ξεπεράσουν και ένα παλιό τους απωθημένο, το να ντύσουν ένα κόμικ με μουσική ώστε να αποτελεί μια πιο ολοκληρωμένη πρόταση. Επομένως, στις πρώτες σελίδες του ανακαλύπτεις ότι έχει και το δικό του σάουντρακ, επτά ορίτζιναλ κομμάτια που έχει συνθέσει ο Μιχάλης Σιγανίδης, εμπνευσμένα από την υπόθεση.

 

Το εστιατόριο Γρα-Γρου χτίστηκε το 1925 έξω από το χωριό Καστανιά, στο Βέρμιο, από Σανταίους πρόσφυγες. Αρχικά ήταν χάνι, έπειτα κουρείο και τελικά έγινε εστιατόριο ονομαστό στη Βόρεια Ελλάδα. Φωτο: Τάσος Αναστασόπουλος
Το εστιατόριο Γρα-Γρου χτίστηκε το 1925 έξω από το χωριό Καστανιά, στο Βέρμιο, από Σανταίους πρόσφυγες. Αρχικά ήταν χάνι, έπειτα κουρείο και τελικά έγινε εστιατόριο ονομαστό στη Βόρεια Ελλάδα. Φωτο: Τάσος Αναστασόπουλος

 

Σκέφτομαι αν θα μπορέσει να αποτελέσει ιδανικό παράδειγμα της στροφής που κάνουν τελευταία οι Έλληνες δημιουργοί σε ελληνοκεντρικά θέματα και το κατά πόσο τα ελληνικά κόμικς αλλάζουν. Είναι τόσο προσεγμένη δουλειά, που μπορεί να σταθεί επάξια δίπλα σε ευρωπαϊκά ή αμερικανικά graphic novels και αν έχει τύχη, να βγει και σε άλλη αγορά, εκτός της χώρας του. Αν και δεν είναι ακόμα ευδιάκριτη η πορεία που θα πάρει η ελληνική «σκηνή» των κόμικς, όπως αναφέρει ο Θανάσης Πέτρου.

 

«Ο όρος "σκηνή" υπονοεί κάποια κοινά χαρακτηριστικά, κάποιες αισθητικές τάσεις ή υφολογικές επιλογές, γεγονός που, καλώς ή κακώς, δεν είναι διακριτό σε γενικές γραμμές στα ελληνικά κόμικς. Δημιουργοί, κυρίως σχεδιαστές και λιγότερο σεναριογράφοι πάντοτε υπήρχαν και συνεχώς εμφανίζονται νέοι και πολύ ταλαντούχοι.

 

Τα τελευταία χρόνια μάλιστα παρατηρείται πολύ μεγάλη αύξηση στον χώρο των αυτοεκδόσεων, τις οποίες όμως, μια και συνήθως δεν έχουν διανομή, είναι δύσκολο να τις βρει το αναγνωστικό κοινό ‒ μόνο στο πλαίσιο κάποιων φεστιβάλ ή, στην καλύτερη περίπτωση, σε κάποια εξειδικευμένα βιβλιοπωλεία. Το ζήτημα είναι να υπάρχουν εκδότες οι οποίοι θα υποστηρίξουν και θα προωθήσουν τις νέες δημιουργίες. Τελευταία έχουν μπει και μεγάλοι εκδότες στον χώρο των κόμικς, οπότε μόνο καλό θα κάνει αυτή η αλλαγή τακτικής».

 

Εικονογράφηση από το κόμικ
Εικονογράφηση από το κόμικ
Οι δημιουργοί του έχουν χτίσει μια σοβαρή ιστορία μυθοπλασίας που αναμειγνύει με μαεστρία στοιχεία του φανταστικού με πραγματικά ιστορικά γεγονότα. Φωτο: Τάσος Αναστασόπουλος
Οι δημιουργοί του έχουν χτίσει μια σοβαρή ιστορία μυθοπλασίας που αναμειγνύει με μαεστρία στοιχεία του φανταστικού με πραγματικά ιστορικά γεγονότα. Φωτο: Τάσος Αναστασόπουλος
Σελίδα από το κόμικ
Σελίδα από το κόμικ
Σελίδα από το κόμικ
Σελίδα από το κόμικ

 

 

Ζει και εργάζεται στην Αθήνα.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Η σκηνή των ελληνικών κόμικς ανθίζει ξανά
Ο Γιώργος Γούσης του «Μπλε Κομήτη» μιλά στο LIFO.gr γι' αυτό που συμβαίνει τώρα με τους έλληνες δημιουργούς κόμικς, τις αυτοεκδόσεις, αλλά και την εκδοτική προθυμία να ανθίσει ξανά ό,τι μαράθηκε με το κλείσιμο του «9» και της «Βαβέλ»
«Πρόσφυγες», ένα σπαρακτικό κόμικ για το πιο σοβαρό ζήτημα της εποχής μας
Το βιβλίο έχει ήδη αποσπάσει διθυραμβικές κριτικές, αφού πέρα από την έξοχη εικονογράφηση περιλαμβάνει τρεις αληθινές ιστορίες μεταναστών, όπως τις αφηγούνται οι ίδιοι
Κάθε φορά που βλέπεις τους πίνακες του Gregory Ferrand, ανακαλύπτεις κρυμμένες λεπτομέρειες
Ο Αμερικανός ζωγράφος μιλά στο LIFO.gr και παρουσιάζει 11 έργα του

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

 Γάτες και φυτά, ίσον σουρεαλισμός
Τα σουρεαλιστικά κολάζ του Stephen Eichhorn με φωτογραφίες από βίντατζ βιβλία
Nικόλαος Βεντούρας εχάραξεν
Μια ανέκδοτη συνομιλία με τον κορυφαίο Έλληνα χαράκτη Νικόλαο Βεντούρα
Oι χριστουγεννιάτικες κάρτες του Νταλί
Σουρεαλιστικά δέντρα και χειρόγραφες ευχές σε μικρά έργα τέχνης
Νεκρά πουλιά, κότες σε έλκηθρα και Εωσφόροι: 23 εκκεντρικές χριστουγεννιάτικες κάρτες
Ο θάνατος, τι γιορταστικό πράγμα!
Ένα πρωτότυπο event γεφυρώνει τη μουσική με τα κόμικς με αναπάντεχο τρόπο
«Still Frames/Animated Music»: Οκτώ κομίστες και τρία συγκροτήματα συναντιούνται απόψε στον συναυλιακό χώρο του six d.o.g.s
Ο αφανής ήρωας πίσω από τα διάσημα εξώφυλλα του Andy Warhol για το Interview
Ένα νέο λεύκωμα τιμά τη δουλειά του Richard Bernstein που επί δεκαετίες αποδίδεται λανθασμένα στον ίδιο τον Warhol
Οι αρχαίοι Έλληνες όπως τους είδε ένας Ισπανός εικονογράφος
Ο Tiago Majuelo παντρεύει το αρχαίο ελληνικό στυλ με σύγχρονα πολιτιστικά σύμβολα και δημιουργεί ένα ενδιαφέρον οπτικό παιχνίδι
Όλοι μιλούν για την πρώτη μεγάλη εικονογράφηση του Ilya Milstein
Ο illustrator που εικονογράφησε για τους New York Times μια ιδανική μέρα στην Νέα Υόρκη των 80s μιλά στο LIFO.gr
Letterheads 2018: London Calling – Στην πιο μεγάλη διοργάνωση lettering του καλοκαιριού
Ο Βασίλης «Merlin Graffiti» Δαμαλής βρέθηκε στη διεθνή συνάντηση των ανθρώπων που αγαπούν τις custom γραμματοσειρές, την τυπογραφία και την καλλιγραφία και μοιράζεται την εμπειρία του
Οι «γυναικωτοί» του Alarma!
Η ασύλληπτη καλτ του μεξικανικού περιοδικού Alarma!, με τραβεστί, πτώματα και τροχαία
Οι αυθεντικές εικονογραφήσεις για τους «Πέντε Φίλους» της Enid Blyton
H Eileen Soper εμπλούτισε με τις εικόνες της τις πρώτες, συλλεκτικές εκδόσεις της δημοφιλούς σειράς παιδικών βιβλίων, τη δεκαετία του '50
Υπομονή: Ένα συγκινητικό graphic novel για μία ιστορία παντοτινής αγάπης
Στο νέο του εικονογραφημένο βιβλίο που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Οξύ, ο Daniel Clowes στήνει ένα σκηνικό απόγνωσης σε μία Αμερική όπου η φτώχεια κυριαρχεί
Γιατί ένα αντικοινωνικό φινλανδικό καρτούν λατρεύτηκε από τους Κινέζους χίψτερ;
Ο τρόπος που περιγράφει τις κοινωνικές φοβίες τους και τον τρόμο τους μπροστά σε οποιασδήποτε μορφής συναναστροφή έχει γίνει το απόλυτο viral στα κινεζικά μέσα κοινωνικής δικτύωσης
 Ένα  γουέστερν graphic novel με φόντο την Ελλάδα του Μεσοπολέμου
Λήσταρχοι, άλογα, όπλα, βία και εκδίκηση σε ένα κόμικ που θα κυκλοφορήσει σε 5 τεύχη
Τα χρώματα της Ίριδας: Οι Έλληνες κομίστες δηλώνουν... παρούσες
Η Βάλια Σκουρτσή γράφει για τους Έλληνες κομίστες που δηλώνουν δημιουργικά τη διαφορετικότητά τους
2 σχόλια
Ταξινόμηση:
Προηγούμενα 1 Επόμενα
Citellus citellus Citellus citellus 14.12.2017 | 09:15
Κοτόσουπα και τα μυαλά στα κάγκελα!
Panagiotis Noulas Panagiotis Noulas 15.12.2017 | 11:55
Αχχχχ....αυτές οι σκάλες μέχρι να τις ανέβεις σε έβγαινε η γλώσσα , άσε που το σπίτι ηταν τέρμα πάνω στο χωριό , εκεί που τελείωνε ο δρόμος και άρχιζε ο χωματόδρομος για την κατασκήνωση
Προηγούμενα 1 Επόμενα
Συνεχίζοντας την περιήγηση στο lifo.gr, αποδέχεστε τη χρήση cookies.     Μάθετε περισσότερα.     Αποδοχή