Η νέα έκθεση του V&A εξερευνά την ιστορία του κιμονό από το 1660 μέχρι σήμερα

Η νέα έκθεση του V&A εξερευνά την ιστορία του κιμονό από το 1660 μέχρι σήμερα Facebook Twitter
Φωτο: Victoria and Albert Museum, London
0

Η πιο πρόσφατη έκθεση του Victoria & Albert Museum του Λονδίνου, που άνοιξε τις πόρτες της πριν από λίγες μέρες, εξερευνά την ιστορία του κιμονό και τον αντίκτυπό του στην ιαπωνική κουλτούρα και τη βιομηχανία της μόδας.


Ως η μεγαλύτερη έκθεση για το κιμονό στην Ευρώπη, η Kimono: Kyoto to Catwalk αποτελείται από 315 εκθέματα, τοποθετημένα ως ένα installation-ταξίδι στον κόσμο του παραδοσιακού ενδύματος της Ιαπωνίας, ξεκινώντας από το 1660, όταν τα κιμονό έκαναν την πρώτη τους εμφάνιση στον υπόλοιπο κόσμο, μέχρι τις αναφορές τους στη σύγχρονη ποπ κουλτούρα.

Από την παράδοση, στη νεότερη κοινωνία, η έκθεση παρουσιάζει σπάνια κομμάτια και αντικείμενα, που αντανακλούν τις μοναδικές τεχνικές που χρησιμοποιήθηκαν στη δημιουργία ενός από τα πιο σημαντικά πολιτιστικά ενδύματα στην ιστορία.

Η έκθεση ανοίγει με τρία κιμονό που αντικατοπτρίζουν το παρελθόν, το παρόν και το μέλλον του ενδύματος: ένα κιμονό από το 1800, δίπλα στη ροζ δημιουργία του Galliano για τον οίκο Dior, με τα λευκά άνθη και τα μανίκια-origami, και μία σύγχρονη δημιουργία του Ιάπωνα σχεδιαστή Jotaro Saito.

Οι ρίζες, η εξέλιξη και η καινοτομία είναι βασικοί πυρήνες της πλούσιας και μακροχρόνιας ιστορίας του κιμονό, όχι μόνο όσον αφορά την ιαπωνική παράδοση, αλλά και τον επιδραστικό ρόλο που έπαιξε αργότερα στη βιομηχανία της μόδας, ως πηγή έμπνευσης για μερικούς από τους μεγαλύτερους σχεδιαστές και οίκους.

Από τα σχέδια των John Galliano, Yves Saint Laurent και Rei Kawakubo μέχρι τη δημιουργία του Jean Paul Gaultier για τη Madonna και τα κοστούμια για την ταινία Memoirs of a Geisha, ο επισκέπτης μπορεί να αντιληφθεί την ιστορία του κιμονό από κάθε σκοπιά. Μέσα από την πολυπλοκότητα της παραδοσιακής τέχνης του κιμονό –από τα εντυπωσιακά κεντήματα, μέχρι τον τρόπο που φοριέται– αναδεικνύεται η σημασία του ως ένα ένδυμα που έχει αποτελέσει αφετηρία συζήτησης για κοινωνικοπολιτικά θέματα, θέματα φύλου και στερεοτύπων, και που συνεχίζει να εξελίσσεται μέχρι και σήμερα.

Η νέα έκθεση του V&A εξερευνά την ιστορία του κιμονό από το 1660 μέχρι σήμερα Facebook Twitter
Φωτο: Victoria and Albert Museum, London
Η νέα έκθεση του V&A εξερευνά την ιστορία του κιμονό από το 1660 μέχρι σήμερα Facebook Twitter
Το κιμονό που άνηκε στον Freddie Mercury. Φωτο: Victoria and Albert Museum, London

Όπως αναφέρεται και στο επίσημο site του μουσείου, «το κιμονό είναι ένα παραδοσιακό ιαπωνικό ένδυμα που φοριέται από άντρες, γυναίκες και παιδιά. Στο κιμονό είναι το σχέδιο στην επιφάνεια που έχει σημασία και όχι η κοπή του ενδύματος. Οι ενδείξεις κοινωνικής θέσης, προσωπικής ταυτότητας και κοινωνικής ευαισθησίας εκφράζονται μέσα από το χρώμα και τη διακόσμηση. Τα κιμονό που φορούσαν οι γυναίκες, ειδικά οι νεότερες σε ηλικία, ήταν εκείνα με την πιο πλούσια διακόσμηση και αυτά που έχουν επιβιώσει σε συλλογές, όπως αυτή του V&A».

Η έκθεση ανοίγει με τρία κιμονό που αντικατοπτρίζουν το παρελθόν, το παρόν και το μέλλον του ενδύματος: ένα κιμονό από το 1800, δίπλα στη ροζ δημιουργία του Galliano για τον οίκο Dior, με τα λευκά άνθη και τα μανίκια-origami, από την Haute Couture συλλογή του οίκου για το 2007 και μία σύγχρονη δημιουργία του Ιάπωνα σχεδιαστή Jotaro Saito.

Στη συνέχεια, η έκθεση επικεντρώνεται στα πρώτα κιμονό που εμφανίστηκαν στα μέσα του 17ου αιώνα, όταν η ιαπωνική μόδα απέκτησε έναν πιο έντονο και πολύχρωμο χαρακτήρα, όταν πλούσιοι έμποροι της εποχής θέλησαν να υιοθετήσουν ένα στιλ ντυσίματος που να αντικατοπτρίζει την ευημερία και το γούστο τους.

Η νέα έκθεση του V&A εξερευνά την ιστορία του κιμονό από το 1660 μέχρι σήμερα Facebook Twitter
Φωτο: Victoria and Albert Museum, London

Αμέσως μετά, μπορεί να δει κανείς την πρώτη εμφάνιση του κιμονό στην Ευρώπη και το ταξίδι τους, όπως αντίστοιχα και το «ταξίδι» των υφασμάτων από διαφορετικές χώρες στην Ιαπωνία και την ενσωμάτωσή τους στα σχέδια των κιμονό.

Η ιστορία συνεχίζεται στον 19ο αιώνα, με την ιαπωνική τέχνη και το design να λαμβάνουν ιδιαίτερη προσοχή από όλο τον κόσμο και τα κιμονό να έρχονται στο επίκεντρο της μόδας και σε μεγάλες αλυσίδες καταστημάτων. Τον 20ό αιώνα, σχεδιαστές όπως Paul Poiret, Mariano Fortuny και Madeleine Vionnet, ενσωματώνουν την τέχνη του κιμονό στα σχέδιά τους και συμβάλλουν στην ακόμα μεγαλύτερη διάδοσή του στον Δυτικό κόσμο, σε μία περίοδο όπου κυριαρχεί μία γενικότερη τάση προς την κουλτούρα της Ανατολικής Ασίας.

Τέλος, η έκθεση κλείνει με το κιμονό ως μία διαχρονική και παγκόσμια πηγή έμπνευσης για σχεδιαστές απ' όλο τον κόσμο, με ένα installation από κιμονό τοποθετημένα γύρω από ένα μεγάλο, κόκκινο δέντρο bonsai, έτσι ώστε να αντικατοπτρίζεται το πώς συνεχίζει να εμπνέει τη βιομηχανία της μόδας μέχρι και σήμερα.

Ανάμεσα στα διάφορα highlights της έκθεσης, μπορεί να δει κανείς και ένα κιμονό που αποτελούσε κάποτε ιδιοκτησία του Freddie Mercury, ο οποίος το επέλεξε με αφορμή την ικανότητά του να προκαλεί συζητήσεις σχετικά με θέματα φύλου και σεξουαλικότητας.

Η νέα έκθεση του V&A εξερευνά την ιστορία του κιμονό από το 1660 μέχρι σήμερα Facebook Twitter
Φωτο: Victoria and Albert Museum, London
Η νέα έκθεση του V&A εξερευνά την ιστορία του κιμονό από το 1660 μέχρι σήμερα Facebook Twitter
Φωτο: Victoria and Albert Museum, London
Η νέα έκθεση του V&A εξερευνά την ιστορία του κιμονό από το 1660 μέχρι σήμερα Facebook Twitter
Φωτο: Victoria and Albert Museum, London
Η νέα έκθεση του V&A εξερευνά την ιστορία του κιμονό από το 1660 μέχρι σήμερα Facebook Twitter
Φωτο: Victoria and Albert Museum, London
Η νέα έκθεση του V&A εξερευνά την ιστορία του κιμονό από το 1660 μέχρι σήμερα Facebook Twitter
Φωτο: Victoria and Albert Museum, London

   

 

Η έκθεση «Kimono: Kyoto to Catwalk» θα βρίσκεται στο V&A του Λονδίνου μέχρι τις 21 Αυγούστου 2020 και μετά θα μετακινηθεί στο Museum of World Culture στο Γκέτεμποργκ της Σουηδίας, στο Van Gogh Museum του Άμστερνταμ και στο Montreal Museum of Fine Arts του Μόντρεαλ.

 

Μόδα & Στυλ
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Roberto Cavalli (1940-2024): Ο σχεδιαστής που ταύτισε την υπερβολή με την επιτυχία

Μόδα & Στυλ / Roberto Cavalli (1940-2024): Ο σχεδιαστής που ταύτισε την υπερβολή με την επιτυχία

Πλασαρίστηκε σαν ροκ σταρ και αγάπησε όσοι λίγοι designers τις γυναίκες. Ο Ιταλός δημιουργός έφυγε από τη ζωή στα 83 του, αφήνοντας πίσω του ένα εξεζητημένο σύννεφο από aninal prints, σέξι εμπριμέ και ένα «εγχειρίδιο» για το πώς ένας σχεδιαστής μπορεί να είναι πιο αναγνωρίσιμος από τη μόδα που παράγει.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Μνους: Ένα ανεξάρτητο αθηναϊκό brand επαναλανσάρει τη σωβρακοφανέλα

Μόδα & Στυλ / Μνους: Ένα ανεξάρτητο αθηναϊκό brand επαναλανσάρει τη σωβρακοφανέλα

Λαμβάνοντας υπόψη τους τη μοναδικότητα του κάθε σωματότυπου και επηρεασμένες από την προσωπική τους ανάγκη για άνεση, δύο νέες γυναίκες δημιουργούν ποιοτικά εσώρουχα που δεν προορίζονται μόνο για να κρύβονται κάτω από τα ρούχα.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Μισέλ Λαμί: Ένα ατόφια εκκεντρικό πρόσωπο της μόδας και της τέχνης

Μόδα & Στυλ / Μισέλ Λαμί: Ένα ατόφια εκκεντρικό πρόσωπο της μόδας και της τέχνης

Επιχειρηματίας, οραματίστρια, style icon, αρχηγός συγκροτήματος, επιμελήτρια εκθέσεων. Μια γυναίκα ασταμάτητη στα 80 της χρόνια που ο τίτλος της «μούσας του Ρικ Όουενς» την αδικεί.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ριάνα Κούνου

Οι Αθηναίοι / Ριάννα Κούνου: «Τους βλέπεις όλους να φοράνε μαύρα γιατί φοβούνται να ξεχωρίσουν»

Η σχεδιάστρια πίσω από το πολυτελές και ανερχόμενο brand Rianna+Nina, που έμαθε κάποτε στην Αθήνα τι πάει να πει «designer vintage», έχει μια περιπετειώδη ζωή να αφηγηθεί. Και όσο της αρέσει να είναι ανώνυμη στο Βερολίνο όπου ζει, τόσο απολαμβάνει το να κάθεται στην Ηροδότου στο Κολωνάκι και να τους χαιρετάει όλους.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
O ροζ πλανήτης των Karavan στη Σκούφου μεγάλωσε

Μόδα & Στυλ / O ροζ πλανήτης των Karavan στη Σκούφου μεγάλωσε

Το φυσικό κατάστημα του πιο πετυχημένου αθηναϊκού brand με ρούχα επεκτάθηκε, έχει συγκεντρώσει μέσα του όλες εκείνες τις αναφορές που το έφεραν μέχρι το σήμερα, ενώ θα είναι και το μοναδικό μέρος όπου θα μπορούμε να δοκιμάζουμε και να ψωνίζουμε όσα bold κομμάτια έχουν να μας προτείνουν. Karavan girls, έχουμε μπροστά μας ένα καλοκαίρι όλο χρώμα και patterns.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Ο Pierpaolo Piccioli δεν μένει πια στον Valentino

Μόδα & Στυλ / Ο Pierpaolo Piccioli δεν μένει πια στον Valentino

Με μια παρακαταθήκη που μοιάζει με κινηματογραφικό ρομάντζο, τυλιγμένη σε απρόσμενες παλέτες, τρεμάμενα μποά και πληθωρικούς όγκους, ο επί 25 χρόνια καλλιτεχνικός διευθυντής του οίκου Valentino αποχώρησε από τη θέση του, μιλώντας για όνειρα υφασμένα με αγάπη.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Τι πήγε λάθος με τις ενδυμασίες της Μαίρης Κατράντζου; Όλα.

Μόδα & Στυλ / Τι πήγε λάθος με τις ενδυμασίες της Μαίρης Κατράντζου; Όλα.

Aυτές οι ενδυμασίες, που δεν είναι στολές ούτε κοστούμια θεάτρου, ήταν διακριτικές και «έκαναν τη δουλειά», υπηρετούσαν μια τελετή που συμβαίνει κάθε τέσσερα χρόνια για μία ώρα και τέλος, την ξεχνάμε. Δεν είχαν απασχολήσει κανέναν μας, μέχρι τώρα τουλάχιστον.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ